Maalismammat 2013 :)

Heipsan kaikki maalismammat!

Aatteelin taas pikaisesti tulla kuulumisia kertomaan ku tuntuu ettei tunnit riitä vuorokaudessa kaikkeen.

Oli ihania masukuvia teillä jo, niin suloisia. Itsellä jo isohko ja sen takia nyt tullut napatyrä joka on aika kivuliaskin hetkittäin. Asialle ei kuulemma nyt tehdä mitään, mutta katsotaan sitten ku raskaus ohi ja vauva hiukan isompi.

Noss1 ihana toi sun hamppari uni. Mä oon nyt viime parina yönä nähny vauvaunia joissa ensimmäisessä näin unta että vauvan ja mun käden erotti vain yksi ihokerros ja että vauvan tunsi tosi hyvin. Toisessa unessa näin unta että meille syntyi poikavauva, tosin tätä ennen ollut tunne että sieltä tulee tyttö. Otapa näistä nyt sit selvää :D

Tigerina Me ollaan jo hankittu vaunut, jotka tosin ostettiin ystävältä käytettynä. Turvakaukalon olen myös hankkinu ja jotain vaatteita mitä vastaan on tullut. Mutta tuo teitin body oli ihana :)

Onkos teillä tietoa millä viikoilla sokerirasitustehdään? Mulla ens viikolla neuvola ja luulen että sieltä tulee tieto että joutuu sokerirasitukseen piankin. Neuvolatäti sanoi ekalla kerralla että se tehtäisiin mulle jopa aika aikaisessa (vkoilla 16-20) vaiheessa ku on tuo BMI 27.

Anteeksi näin lyhyt ja omanapainen postaus mutta koira vinkuu pihalle :)

Ainulii 16+0 (poks!)
 
Esikoista odottaessa sokerirasitus oli mun mielestä aika myöhään.. Varmaan jotakin 27+ luokkaa.. Tässä raskaudessa se oli viikoilla 12-16 ja toinen ilmeisesti myöhemmin tulossa.. Esikoisesta siis todettiin r.diabetes mutta tästä pikkukakkosesta ei ainakaan vielä tästä ekasta testistä narahdettu. Ihan priima-arvot oli kun sain tänään ne tietää :)
 
Oon jo hetken seuraillu tätä ketjua, josko nyt itsekin ilmoittautuisi mukaan...
Odotellaan toista lasta syntyväksi 16.3., eka poika syntyi syyskuussa 2010. Tämän raskauden alkua on varjostanu jo nyt synnytyspelot johtuen ekan synnytyksen synnytysvammasta. Ja jotenki oon onnistunu päässäni kääntämään kaiken (siis milloin keskenmenon riskin, millon sikiön terveyden, millon perheen turvallisuuden tms..) jotenki peloiks :( jotka nyt ehkä alkaa helpottamaan pikku hiljaa, kun raskaus on entistä konkreettisempi kasvavan vatsan takia. Muina alkuraskaus oireina oon kärsiny mm. pahoinvoinnista, väsymyksestä, pohjattomasta nälästä, kasvojen ihon rasvottumisesta, ilmavaivoista, hieman närästyksestä jne... Onneks nuo alkuraskauden oireet alkaa olla takana päin ja ollaan jo tällä mukavammalla toisella kolmanneksella ja alan iteki päässä pikku hiljaa nauttimaan raskaudesta. Mahaa on tosiaan jo ihan reilusti, mutta niin oli ekassaki raskaudessa, tässä toisessa tullu vaan esiin vahvemmin jo ehkä vielä aiemmin, eli äippävaatteita on saanu käyttää jo hyvän aikaa. Tosin oon lyhyt, ja edellisessäkin raskaudessa neuvolatätskä totes, et eihän se maha mahdu muualle kasvamaan ku ulospäin, kun ei sisälläpäin oo näin lyhyessä varressa tilaa...

Mies ja suku, sekä ystävät on innoissaan tulevasta pienokaisesta :) Ite oottelen kovasti ens viikon neuvolakäyntiä, ja vielä enempi marraskuun alun ultraa, kun sais tietää sukupuolen.

Vauvatarvikkeet meillä on vielä kaikki tallessa ykkösen jäliltä, joten ei hirveästi hankintoja tiedossa, ainoostaan jos ultra näyttää, et on tyttö, niin sit on hankittava edes jotain tyttömäistä päälle pantavaa.

Siinä niitä tärkeimpiä, kiva lueskellä muiden "kohtalotovereiden" kokemuksia ja mietteitä. Viime raskauden aikaan moni ystävä odotti myös, joten oli lähipiirissäkin monia samassa tilanteessa olevia samaan aikaan, nyt ei taida olla ketään, ainoastaan muutama ei-niin-lähipiirissä oleva tuttu, joten siksikin tällänen "vertaistuki" on ihan tervetullutta =)
 
Heips kaikki. Ihana syksyinen aamu aloitettu tihkusateessa lenkkeillen.. Olo mitä parhain. Huomaan että nämä raskaushormoonit alkaneet vaikuttaa posiitiivisesti. Siivosin varaston eilen ja kovasti tässä suunnittelen ikkunan pesua tällä päivälle :)
Ensimäiset pienet liikkeet tunnistin eilen maatessani sängyllä ja lukiessani kirjaa.

Rva J. Tervetuloa mukaan.. Minullakin on mielessä viimesynnytys, vaikka aikaa on kuusi vuotta.
Mutta toivottavasti pääset tosiaan nyt nauttimaan raskaudestasi. Onnea uudesta tulokkaasta.

Mukava kuulla että muutkin ovat uskaltautuneet matkoille vauvamasun kanssa. Minulla tämä ensi kerta ja jtenkin jännitän sitä lentoa, en muuta.

Mutta nyt täytyy alkaa touhuta kun on tänä innostus päällä :)
 
Faelivrin
Heipsan!

Myy* - Voi ei. Älä nyt huoli siellä nuista ruokajutuista. Kyllä ne varmasti on sulle siellä kertonut kaiken mitä pitää raskausajan ruokavaliosta tietää. Täällä Suomessa vaan hössötetään vähän liiaksi kaiken kanssa ja pelotellaan toisinaan ihan turhaan odottavia naisia. Oon varma, että sulla ei oo mitään aihetta huoleen. :) Mutta voithan tosiaan kysyä asiasta, jos saat sillä paremman mielen.
Ehei, mä en vaihtais Suomea kyllä mihinkään. Vesisadettakin parempi on kuitenkin lumisade, sitä ei voita mikään. Mitä enemmän lunta niin sitä onnellisempi oon. :) Ja sitä kun ei minun tietääkseni ainakaan kaikkialla Englannissa niin hirveästi tule.

Tigerina - Aivan ihana on kyllä tuo puku! :)
Huihui.. kuulostaapa pelottavalta tuo sun alhainen verenpaine. Lepäilehän nyt hyvin siellä. Toivottavasti saat verenpaineen pian taas normaaliksi.

Ainulii - Kiva kuulla sinunkin kuulumisia! :) Ikävä tuo napatyrä juttu kylläkin. :/

Tervetuloa mukaan maalismammoihin Rva J.! :) Et ole todellakaan ainut täällä, jolla löytyy vaikka minkänäköistä pelkoa ja huolta, mutta sitä vartenhan me täällä kaikki just ollaan. Voi jakaa niitä omia huoliaan ja muut koittaa sitten helpottaa oloa niin hyvin kuin vain osaa. :)
Meillä on tuo la aika lähekkäin. Itsellä se kun on 15.3. :)

savonmama86 - Oi ihanaa, kun sulta löytyy nuin paljon energiaa. Kannattaa tosiaan hyödyntää se!
Ja sinäkin päässyt jo tuntemaan pienen liikkeet! Täällä niitä vielä kovasti odotellaan, toisinaan vähän huolissaan oon jo kun en mitään oo vielä huomannut. Onneksi voi dopplerilla aina tarkistaa, että kyllä siellä joku möyrii. :)

En tiedä mistä johtui, mutta tänä aamuna hyvin pitkästä aikaa tuli aamupala ylös sen syömisen jälkeen. Muuten on ollut ihan hyvä olo, joten en usko, että se mikään mahapöpökään oli. Voiko tuo pahoinvointi tulla vielä takaisin? Toivottavasti jäis tähän yhteen kertaan.
Miehellä alkaa tänään hyvin kauan odotettu "kesäloma", joten päästään tänään lähtemään Turun suuntaan anoppilaan! Oon niin kovin innoissani. Kamala ikävä ollut kaikkia. Voi olla, että en pääse päivittelemään kuulumisia siellä niin usein, mutta koitan kuitenkin. Nyt tämä mamma lähtee siis pakkaamaan. Ai niin, päästänhän me tosiaan kertomaan kaikille iloiset uutisetkin, jännittää! :)

Faelivrin 16+6
 
Huomenta mammat ja hyvää alkavaa viikonloppua :)

Tigerina: Olipas sieltä täti löytänyt suloisen puvun teidän pienelle :) niin ja oikein pikaisia paranemisia sinne. Itsellä kanssa oli noi verenpaineet alhaiset alkuraskaudessa ja välillä kävi niin että persuksilleni tipuin mutta taju ei sentään onneksi lähtenyt ja ei ollut kyllä noin alhaset kuin sinulla. Nyt vaan lepoa sitten ja laitat sinun siipan hemmottelemaan sinua :) voi hyvin :)

RvaJ.:Onnea tulevasta perheenlisäyksestä ja lämpimästi tervetuloa mukaan :) Meitä on täällä kirjava joukko mutta tosiaan on se yksi iso yhdistävä tekijä, nimittäin se pieni ihme <3 Meillä onkin peräkkäin nuo lasketut ajat sitten Faelivrin ja sinun kanssasi, itsellä 14.3, Faelivrin 15.3 ja sinulla 16.3 :) katsotaan kuka meistä jakaantuu ensin :)

Faelivrin: Niin kait sitä oltais asiasta mainittu josko nämä ruoka-aineet täällä olisi minulle vaaraksi. Bakteerikanta kun on vaihtunut UK:n bakteerikantaan että luulis sitten olevan niin että suomen bakteerikanta olis mulle ja vauvalle se shokki enempi. Täytyy nyt kysäistä kun menen neukkulaan että saanko juoda hanavettä suomessa. Hassulta tuntuu kyllä asia, ja joisinkin jos olisi vain minusta kyse, mutta kun on tosiaan eri bakteerikanta myös vedessä niin en viitsi miniä riskeerata sitten. katsotaan mitä kätilö sanoo asiaan :) Minulla kanssa tuli pitkästä aikaa keskiviikko iltana iltapala noin vain ylös, ei siis pitkään aikaan enää ole ollut huonovointisuutta tms. kait se sitten joskus vielä voi yllättää mutta tuskin se takasin tulee kokonaan, peukut pystyyn ainakin ettei :D Oikein ihanaa vierailua turkuun :)

Ainulii
: Kiva kulla sinusta :) ja tosiaan ikävä kuulla tuosta napatyrästä, toivotaan että pian helpottaa. Sokerirasituksesta en tosiaan osaa sanoa juuta enkä jaata kun täällä ei sellaista tehdä, vain jos on riksiryhmässä, eli minulle ei sitä kuulemma tehdä ollenkaan.

savonmama86: ollaanpas siellä oltu energisiä, tännekin saa tulla touhuumaan jos haluaa :D ihana tosiaan kuulla että nyt se toisen kolmanneksen mukava raskaudenaika on iskenyt päälle siellä, nauti niin kauan kuin sitä kestää :)

Täällä on siippa vihdoin kotiutunut ja on kyllä ihana saada muru kotiin. Naureskeli minulle että hänellä on silti vielä isompi maha kuin minulla ja minä olen se raskaana oleva :D hän nimittäin oli Canadassa matkahommissa ja tuli sitten syötyä hyvin siellä, haha. Mulla alkoi jo loma, eli pomo antoi loppuviikon vapaata kun paiskein alkuviikon hommia ja sanoi että maanantai on sitten jo lomapäivä minulle kun tiistaina lennän suomeen, eli saan nyt viettää aikaa siipan kanssa, ennen kun menen suomeen. Inhottavasti meni päällekkäin että minä menen suomeen kun siippa on kotona :( mutta elämä ei aina oo niin reilua, ja eiköhän tää tästä. Ihana kuitenkin tulla suomeen pitkästä aikaa, ruisleipä ja irtsarit, here i come :D

Voikaatte hyvin mammat ja masukit <3

Myy*+Mini 17+1
 
Huomenta!

POKKKKSSSS!!!!! 16+0!!!

Saikkua jäljellä vielä sunnuntaihin saakka. Mies on ollu kyl tosi ihana koko ajan, ei päästä mua yksin menemään jos ei ihan pakko ole, lähti mun kanssa eilen illalla vesisateessa kirjastoonkin kävellen palauttamaan kirjoja :D

Mut oon mä onneks saikun ansioista saanu tääl kotiaki tehtyä valmiiksi, poikettiin sit IKEAssa ja nyt mul on valmiina oma unemien makuuhuoneeni ja monen monta muutakin asiaa!! Oon niin tyytyväinen! Ja kiva ku saa puuhata tällasii kotijuttui miehen kaa yhdes :)

Kissat on ollu iha ihmeissään et mitä hittoo ku mamma on kotona 24/7 :D ne liimautuu kumpiki mun kylkeen ku takiaiset eikä meinaa millään lähtee pois, ihan ku mä taas katoaisin jonneki :D

NHL13 on laskeutunut meidän PlayStation-konsoliin. Se tietää yksinäisyyttä mulle. Aina silloin kun mies pelaa, se ei huomaa, ei kuule, ei näe muuta eikä sille voi puhua kun ei se pysty keskittymään ku pelaamiseen. Onneks mul on Kaksplus ja mun kirjat.

Voikaahan hyvin, mammat masuinenne :)

Tigerina 16+0 (puoliväli lähestyy!!!!!)
 
Heipsanssaa mammoille =) Iloisella mielellä täällä viimein kun taas aurinko paistaa ja tuntuu, että energiaa on enempi tehdä asioita kun masentavalla sadesäällä =)

Tervetuloa joukkoon RvaJ. =) Minulla on myös la. 14.3 eli lähellä sinua =)

Myy* Musta vaan kuulostaa hupsulta tuo neuvolan tädin hössötys pöpökannoista kun itse ajattelen suomen olevan paljon turvallisempi ja puhtaampi maa kuin enkun, ajatellen asiaa ihan oman työni kannalta kun suomessa taistellaan vielä sellaisia pöpöjä vastaan ja laitetaan ihmiset eristykseen sairaalassa ollessaan kun taas englannissa näitä pöpöjä vastaan taistelu on turhaa kun lähestulkoon valtaväestö kantaa näitä pöpöjä. Mutta tottahan tuo on, että suomi on nykyjään sulle vieras maa =)

Onko täällä ketään kuka tietäis kestovaipoista jotakin? Itse olen ajatellut ruveta niitä käyttämään, mitens muut? Löysin 10 € käyttämättömät 5 taskuvaipat, parit bambu imut, 4 tavalliset kuoret ja sitten semmoset kuoret missä oli takaosa ylhäält auki ja siinä oli semmonen ohkanen imupinta vaan niin onko tämä nyt semmonen vaippa mihin sitten sisälle tungetaan niitä taiteltuja imuja?
Ostin myös pesupähkinöitä ja niitä olisi tarkoitus kokeilla kunhan saa pyykkikoriin hieman enempi täytettä. Onko täällä ketään muita "viherpiipertäjiä" jotka käyttäis ekologisia pesuaineita? Mistä kannattaa tilata ja mitkä tuotteet on oikeasti hyviä ja toimivia?

Täällä on ruvennut tulemaan harjoitussupistuksia ihan pienestäkin rasituksesta ja nosteluista, neuvolan tädin mukaan mitään haittaa ei ole kunhan ei ole kivuliaita. Yritin kyllä sanoa, että tuntuu pahalta ja aina tarvitsee mennä pitkälleen mutta ei nyt sitten noteerannut tätä mun kommenttia mitenkään, jostain luin että niitä ei saisi yli 10 päivässä tulla. Pitää siis ottaa rennosti vaan =)

Tigerina Täällä myös mies hommannut itselleen uuden lelun tabletin ja sen kanssa pelailee kaiket illat, tekee lisäksi reissuhommaa et olen 4 päivää viikossa yksinäni ja vkloput tekee oman firmansa töitä. Nyt onneksi kun olen saikulla pääsen näkemään kavereita muille paikkakunnille, aika paljon tosin tulee notkuttua itsekin koneella. Mutta nyt imetystyynyn tekoon, kauhistuin kun semmoinen mokoma tyyny maksaa halvimmillaan 50 € pihi luonne ei antanut myöten ostaa kun itse saa tehtyä sen reilusti halvemmalla ja kun nyt sitä aikaa kerrankin on :)

Voikaa hyvin kaikki! :)
Pallosalama ja möykky 17+2
 
Heippatirallaa kaikki mammat!

Täällä ihana syysilma... Toivon mukaan alkaa flunsas jo hieman helpottamaan, kyllä siihen on jo mennyt hermokin! Viime keskiviikkoaamuna minusta tuli ensimmäisen kerran täti :) Sisko sai pienen tytön <3

Myy* Niin sinä asuit Englannissa.. Ah mun on niiiin pakko päästä joskus Englantiin.. Eritoten Lontooseen... Mä oon aivan hirmuinen Harry Potter fani meinaan :D Joo vähän hassua että tälläinen 25-vuotias kotiäiti on aivan kauhea HP-fani.. En mä tosin niiiin iso fani ole että kävisin HP-roolipeleissä tai muuta mutta kirjat/leffat/HP-krääsä on vaan niiiiin mun juttu :D Ja jotenkin joo tuntuu hassulta ajatella että sä et uskaltais suomalaista hanavettä juoda kun itse sit taas ei uskalla juoda hanavettä missään muualla kuin suomessa :D Mutta joo kuten moni jo sanonutkin ni sähän oot "turisti" Suomessa :)

Kestovaipoista Itse piti niitä esikoisella alkaa käyttämään mutta homma kaatui miehen mielipiteeseen.. Se rassukka kun kuvitteli että ne vaipat heitetään paskoineen päivineen pesukoneeseen ja se valitteli mulle että sitten sen omat vaatteet on ihan sonnassa.. Siinä naurun lomassa koitin selittää että kyllähän ne kakat kipataan pönttöön ennen pesua mutta siinä vaiheessa ei enää selittelyt auttanu :)
 
Heippa mammat piitkästä aikaa!

En ole pariin viikkoon muistanut/ehtinyt/jaksanut käydä lukemassa ja kirjoittelemassa. Tuntuu että aika on hurahtanut niin nopeaan, ettei ole ehtinyt vauvamasun kasvuunkaan keskittyä. Opinnoissa kun on semmoinen vaihe, että on ollut tenttejä ym. ja nyt olen viikon ollut uudessa työssäoppimispaikassa, kotihoidossa. Onneksi viikon päästä tosin on syysloma! Jeijjj! :)

Meni tovi tuossa kuulumisia lukiessa, eikä jäänyt kaikki edes muistiin, mutta koitan pysytellä vähän edes mukana. Hmm, pitää vähän muistella, mitä puheenaiheita täällä olikaan nyt käyty läpi..

Rva J. tervetuloa joukkoomme ja onnittelut minunkin puolestani! :)

Vauvamasu taitaa olla minulla samaa luokkaa kuin Tigerinalla tuossa kuvassa, kun viikotkin taitavat melko liki olla..? Milloin sinulla olikaan laskettu aika? Minulla on 25.3.
Heii, mikäs näitä miehiä muuten vaivaa, meilläkin tuleva isukki hommasi toisen läppärin leikkikalukseen ja pelailee tai netissä pyörii vaan jatkuvaan. :O

Kummeista sen verran, että on sitä vähän jo mietiskelty, mutta ei vielä ketään kysytty. Luultavasti 3-4 kummia tulee olemaan meidän vaavilla. Ristiäisiä tai nimiäisiä ei vielä olla mietitty...

Ylihuomenna on toinen neuvolakäynti, vähän jännittää mm. terkkarin mielipide painoon, kun painoa on tullut koko raskausaikana jo 4-5 kg. Kun käsittääkseni painoa ei sinänsä kuuluisi ekan kolmanneksen aikana kertyä ollenkaan, ja muutenkin painonnousu saisi olla hitaampaa. Tosin BMI on vieläkin normaali, vaikka raskauskilot laskeekin siihen.. (Jännitys voi johtua tosin siitä, kun miehen siskolla oli ollut sama terkkari aikoinaan ja hän kertoi tämän olleen inhottava painonnousun suhteen. Mutta ehkä nyt turhaan jännitän..)


Jeps, taidan tästä mennä ruuanlaittoon. Pitää nyt yrittää muistaa käydä vähän useammin palstailemassa, että pysyn kärryillä teidänkin kuulumisista. :)

mariana87 rv 15+6
 
Hello mammat :)

Jäin tässä pohtimaan että milloin mahtaa olla ensimmäinen lääkärineuvola?
Eikös se yleensä ole ensimmäisen kolmanneksen aikana?
JOs joku tietää ottaisin tietoa vastaan enemmän kuin mielellään :) Kiitos!
 
Ainulii: tosta lääkärineuvolasta. Mulla oli eka lääkärineuvola 15+ viikolla.
Täällä paisutaan tasasta tahtia. Kerkesin ressata jo kun mahaa ei näy kun esikoisesta tähän aikaan oli jo hirveä pötsi (johtui tosin kamalasta määrästä lapsivettä). Mut nytpä tuo sit on alkanu näkyä eikä tässä enää peitellä mitenkään asiaa. Täällä on menny taas viikko selän takia saikulla ollessa,huomenna taas kokeileen töihin kestääkö päivän tai pari.

mamma_84 16+6
 
Kiitokset kaikille onnitteluista ja tervetulotoivotuksista!

Kestovaipoista
Meillä kestoillaan esikon kanssa, tai ollaan sekakäyttäjiä; kotona + mummolassa kestoillaan, mut pidemmillä reissuilla + yöllä käytetään kertsejä. Ja nyt on vielä päiväkodissa kertsit, kun ei olla vielä saatu tarpeeks sopivia kestoja (koko ja osin mallikin vaihtu just ja ne on vielä vähän keskentekosia...). Meillä käytetään taskuvaippoja; pääosin siitä syystä, et ne on mun mielestä helppoja ja meillä ei oo kuivausrumpuu, ja nää kuivuu nopeesti. Pikkuvauvana meillä oli myös kuori-+sisävaippayhdistelmiä, mutta nää ei oikeen toimineet mein isopissisellä poitsulla. Lisäks on pari AIO ollu käytössä, mut niiden kuivumisen hitauden takia ei olla niitä enempää käytetty/hankittu, vaikka muuten ovatki käteviä.
Kestoiluista kiinnostuneille sanosin, että kannattaa hankkia ens alkuun erilaisia malleja ja kun niitä pääsee kokeilemaan käytännössä omalle vauvalle, ni sit valita mikä malli on teille sopivin. Eri valmistajienki eri malleissa on paljon eroja.
Ite oon hankkinu melkein kaikki käytettyinä tutuilta + nettikirppareilta + kirppareilta ja sit anoppi, joka on ammatiltaan ompelija on mun hankkimien mallien pohjalta ommellu poitsulle kestoja mun hankkimista kankaista. Kankaat on olleet osin kierrätysmateriaaleja (imuissa vissiin pelkästään käytettyjä kankaita) ja osin uusina ostettuja nettikaupoista (nettikaupat on olleet tähän asti halvempia, ku paikalliset kangaskaupat ja niissä on laajempi valikoima).
Isäntä meilläkin alkuun vastusti ajatusta kestoista, mutta mitä enemmän sain hälle tietoa ja etenkin tietoa rahansäästöstä, niin sitä enemmän hänki asiasta innostu.
Nyt kun poika osaa jo puhua aika hyvin, niin hänki on innoissaan valkkaamassa, että laitetaanko auto-, norsu- vai tähtivaippa ;)
Jos yhtään kiinnostaa, niin suosittelen kyllä lämpimästi kestoilua. Tietoa kannattaa etsiä ja kysellä, sillä itselleni löytämäni tiedot (netistä, esitteistä ja kirjoista) olivat alkuun ristiriitaisia (johtuen eri aikakausien tiedoista, joilla jutut oli julkaistu) ja sanasto oli ehkä hankalaakin, etenki tälläselle, joka ei kankaista juurikaan mitään ymmärrä.

Mariana87 mua kanssa vähän jänskättää huominen neuvola ja nimenomaan tuon painonnousun takia. Painoa mulla tuli ekanki aikana melkein 20 kg (!) ja nytkin sitä on tullu ekan kolmanneksen aikana, tosin oman sairastelun (flunssaa...) en oo päässy liikkumaan entiseen malliin ja herkut ja ihan perusruokakin on sitä vastoin maistuneet liianki hyvin. Ja kun en tarviis yhtään painonnousua ylipainon takia... No nyt vähän jo parempi fiilis tuon suhteen, kun oon jo päässy ees liikkumaan vähäsen, pakko koittaa passailla herkutteluja, vaikka mieli kuinka tekis...

Pallosalama87 mulla tuli ekan kanssa myös harkkasupistuksia näillä viikoilla jo pienestäkin liikkumisesta. Pakko oli vaan hidastaa tahtia, kun ei ne kivalta tuntuneet. Passailin sit vaan omat tekemiset + liikkumisen paremmin itelleni sopiviks. Kannattaa luottaa omiin tuntemuksiin oman kropan suhteen :hug:

Omaa ja vähän perheenki napaa ;) meillä on kärsitty poitsun päiväkodin alotuksesta. Viime viikolla oli ekan viikon päikkiksessä ja loppu viikosta saatiin kyllä isänsä kanssa huomata kotona kuin p*skoja vanhempia ollaan, ku toinen viedään hoitoon; oli sellaset kiukuttelut kotona ettei paremmasta väliä. Kyllä kiristi hermoja. No onneks tää on ohimenevää, kohta se haluu ennemmin olla hoidossa, ku kotona.
Itelleni on tullu uutena oireena paikkojen puutuminen, esim. lonkat menee ihan jumiin pitkästä samassa asennossa istumisesta. Liitoskipuja alkaa olla myös hieman havaittavissa nivusissa, ne oli ekassa raskaudessa mulla tosi kipeitä. Pahaa oloa on myös sillon tällön, mikä johtuu osin kyllä vielä yskästä, joka kaivaa kurkkua etenki aamuisin.
Liikkeitä en oo havainnu paljon mitään, jotain hyvin pientä ja just kun jään oikeen kuuntelemaan, että "hei, säkö sieltä mahasta kolkuttelet", ni sit loppuu. Ja mun pitäis tokakertalaisena havaita liikkeet jo aiemmin... Mutta tosin en huomannu liikkeitä ekankaa kohdalla kovin varhain; meni varmaan jonneki yli 20 viikon.
Huomenna neuvolaan, kiva kiva =)

Tulipas sepustusta...

Rva J. + nimetön 17+2
 
Heipsan!


Ajattelin nyt sitten minäkin ilmoittautua vielä tähän ketjuun kun on myös tullut jonkun verran tätä seurailtua.
Täällä odotellaan ensimmäistä ja laskettu aika on 4.3. Puolimatkassa siis ruvetaan olemaan ja kaikki mennyt tähän asti ihmeen hyvin ensimmäiseksi raskaudeksi. Raskausoireita ei ole ollut mitään ihmeellisempiä edes alussa. Kerran taisin halailla joskus ihan alkuajoilla vessanpönttöä, mutta siihen se sitten jäi :D
Nyt on sitten ruvennut niitä liitoskipuja tulemaan aina välillä, eivät nekään niin pahoja. Koko raskauden ajan on ollut myös ihme kausia, että herään öisin, enkä saa vaan unta vaikka kuinka yritän makoilla silmät kiinni. Tulee usein valvottua pari tuntiakin öisin.. outoa. Onko muilla tullut ihme yövalvomisia?
Ensimmäiset liikkeet taisin tuntea viikon 17 alussa, nyt vaavi potkii jo päivittäin, vatsanpäältäkin olen kerran jo tuntenut potkun. Olin ihmeissäni kun näin aikaisin on alkanut liikkeet tuntumaan vaikka on ensimmäinen kyseessä. Masukin näkyy jo hyvin.
Mies ja kummankin suvut ovat ottaneet asian erittäin hyvin vastaan. Miehen vanhemmille tämä onkin ensimmäinen lapsenlapsi, joten voin kertoa, hössötykseltä ei ole vältytty :D
Oletteko hommailleet jo jotain vauvakamaa kotiin? Itse en vielä paljoakaan, joitain vaatteita ainoastaan.

Jännityksellä nyt odotetaan ensi viikkoa, tiistaina on rakenneultra! Aiotaan myös kysäistä uiskenteleeko siellä poika vai tyttö :)

catnip90 19+0
 
Heipparallaa!

Tervetuloa mukaan Rva J. ja Catnip90!

Pikaisesti kuulumisia. Espanjan reissulta ollaan kotiuduttu! Kelien kanssa kävi tuuri, kun siellä pohjoisessa on nyt näin lokakuussa usein viileää ja sateista. Meidän lomapäivinä oli kuitenkin aurinkoa ja lämpöä sellaiset 25 astetta =). Lentoja tuli reissun aikana yhteensä kuusi, mutta sujuivat hyvin raskautta ajatellen. Luojan kiitos pystyn taas juoksemaan, koska vikaan koneeseen tuli niin kiire, että juoksimme siskoni kanssa aivan täysillä terminaalista toiseen. Muutama viikko sitten ei olisi tuollainen vielä onnistunut vuotojen takia. Ruoka-asioissa oli hiukan enemmän mietittävää kuin etukäteen ajattelin. Lentokonesämpylöiden majoneesin tajusin vasta liian myöhään. No, enpä ottanut tuosta paniikkia, vaikka olisin jättänyt väliin jos olisin ajoissa hoksannut. Isäntäperheemme hiukan ihmetteli, kun kyselin pastöroidun maidon perään. Siellä ei paljoa maitoa käytetäkään, mutta minun oli pakko saada sitä kahviin. Käytin sitten talosta löytämääni maitoa, joka ilmeisesti oli iskukuumennettua. Käsittääkseni samantapaista kuin Suomessa on hyla-maito, jota voidaan säilyttää lämpimässä avaamiseen saakka. Muutenkin pyörittelivät silmiään kun en syönyt mustekalaa tai juustoja, joiden laadusta en ollut varma. Kulttuurieroja =)

Lapsia oli jumalattoman kova ikävä! Onneksi tosiaan ehdittiin eilen juoksemaan koneeseen, koska koti-ikävä oli jo kova. Harmi vain, että kaikki tuliaiset ovat Pariisissa, laukku kun ei ehtinyt lyhyessä vaihtoajassa oikeaan koneeseen.

Palailen paremmalla ajalla ja perehdyn teidänkin kuulumisiin paremmin!

Amarinwa ja pikkumuru 17+6
 
Heipä hei!

Neuvolakuulumiset pitää ihan ekana kertoa: sydänäänet kuului, oli vähän vajaa 150 syke pienellä :heart: Painoa +360g/vko, eli kuulemma ihan ok oli. Hemoglobiini pysynyt 127, verenpaineetkin vielä 109/62 \o/

(.) vointi on kyllä ihmeellisen mainio! Palasin tänään töihin sairaslomalta ja hyvin jaksoin koko päivän.
Välillä huomaan kotona että saan kaamean "puheripulin" ku tekee mieli höpöttää ihan mitä vain ja olla vaan äänessä koko ajan, voi olla että välillä miestä ärsyttää :D

Nyt pitäis jaksaa odottaa 7.11. saakka jolloin me toivottavasti saadaan tietää kumpi meille on tulossa :)

Sitten 19.11 on seuraava neuvola ja vasta sen jälkeen joskus eka neuvolalääkärin aika.

Eipä mulla muuta olekaan, ei muuta kun nenä kohti syksyn tuulia!

Tigerina + jyvänen 16+3
 
Tigerina Millos sulla on neuvolalääkäri vai onko ensimmäinen ollut jo? Aattelin sulta kysellä ku saman kaupungin mammoja ollaan :D Aloin miettimään tuota neuvolalääkäriä ku kohta puolessa välissä ollaan eikä vielä ole kertaakaan lääkäriä nähty :O
 
Ainulii, mun neuvolalääkäristä ei oo vielä harmainta hajuakaan. Terkkari sano et 19.11 käynnin jälkeen joskus pitäis olla, ku niitä on vaan kaks raskauden aikana niitä käyntejä.. musta olis kyl todella jees jos lääkärikäynti järjestettäis jo alkuraskuden aikana, esim. ennen tokaa neuvolakäyntiä tai näin, ku ainaki tuntu et itellä oli kauheesti avoimia kysymyksiä eikä oikeen mitään mihin sen suhteen kääntyä ku joka paikas vaa sanottiin et "no siel neuvola sit otetaan siihen kantaa" mut joo. Mites, onko sulla ollu jo toka neuvolakäynti?
 
Faelivrin
Heipä hei mammat taas pitkästä aikaa! :)

Täälläkin on reissusta kotiuduttu ja uutisia kerrottu monelle sukulaisille. Iloisesti on uutinen otettu aikalailla kaikkien osalta. Nyt sitten asiasta tietääkin jo kaikki, joiden kuuluukin tietää paitsi mun muutama ystävä, joita en vielä ole harmikseni ehtinyt näkemään. Ai niin ja minun mummo ei vielä tiedä. Mukava tunne kun voi jo vapaasti antaa massun näkyä ja puhua asiasta ihmisten kanssa. :) Anoppi oli kuulemma käynyt jo kaupoilla hipelöimässä vauvojen vaatteita. Hih. :)
Turun reissulla tuli ensimmäiset äippähousutkin ostettua kun en oikeen meinaa mihinkään muihin kuin collareihin mahtua. :)

Täällä on taas kauheesti juttua, joten anteeksi jos sivuutan jotkut jutut kokonaan.

Myy* - Mulla ainakin näköjään jäi se pahoinvointi vain siihen yhteen päivään, toivottavasti sullakin. :) Ja mukavaa reissua sullekin tänne syksyiseen Suomeen! :)

Noss1 - Paljon onnea tuoreelle tädille! Tätinä oleminen on kyllä aivan huippua. Minulla on jo neljä sisarusten lasta. :)

Ainulii - Minulle ainakin viime neuvolakäynnillä sanottiin, että se lääkärikäynti olisi joulukuussa. Kannattaa vaikka neuvolasta sitä kysästä. Taitaa aika paljon riippua tuo ajankohta ihan vaan paikkakunnasta. :)

Tervetuloa mukaan catnip90! Täälläkin kovasti odotellaan jo tuota rakenneultraa, mutta meillä on siihen vielä reippaasti yli kolme viikkoa. Ei malttais odottaa! :) Onko teillä toivetta siitä, kumpaa sukupuolta se maha-asukki olisi?

Mutta tämä mamma lähtee nyt huilaamaan tuonne olkkarin puolelle ja kuuntelemaan pienen sydänäänet, sillä en jostain syystä niitä anoppilassa ole kunnolla saanut kuulumaan. Pieni huoli aina oli siellä asiasta, mutta toivottavasti kaikki on kuitenkin ihan kunnossa. Palaillaan! :)

Faelivrin 17+3
 
Heeips mammat ja täällä ollaan :D Eli suomeen rantauduttu tänään :)

Ihanaa on kyllä nähdä perhettä mutta niin on ikävä jo siippaa että. Inhottavaa tämä ikävöinti :/

Faelivrin: Kyllä jäi tyuohon yhteen kertaan onneksi tuo pahoinvointi, nyt ollut hyvä olo pitkän aikaa. Masunippailut tosin jatkuneet ja mini siellä ilm. vipeltää myös kovaa vauhtia :) Ihana kuulla että uutiset otettu hyvin vastaan :) Siskoni sanoi että huomenna mennään kaupunkiin hipelöimään vauvatavaraa, eli siis huomenna on sellaista luvassa(ihan kun en olis sitä jo harrastanut, haha =)) Toivottavasti sydänäänet sait kuuluviin etkä murehtinut asiaa sen enempää. niin ja toivomuksia ei ole kunhan on pieni vaan terve, siipan pojalta tuli kyllä kommentti että jos on tyttö niin hän syöttää sille kissanruokaa...ja jos on poika niin vie kuulemma MCDonladsiin :D

Tigerina: Mukava kuulla että neuvolassa kaikki oli hyvin :)

Amarinwa: Mukava kuulla että loma meni hyvin ja ilmatkin suosi. Ite olisin kanssa tarkka noiden kalaruokien ja juustojen suhteen että mitä laitan suuhun eli olisin ilmeisesti saanut myös hassuja katseita :) Lapsia oli varmasti suunnaton ikävä, itse olen kova ikävöimään ja joudun sitä aika usein tekemään joten tiedän tunteen :) Onneksi kerkesit koneeseen ja pääsit murujasi näkemään, laukut kerkiää aina perässä :D

Noss1
: Jeps hassultahan tuo vesijuttu kuulosti ja eilen kysyinkin neukkulassa siltä vanhemmalta kätilöltä että mitä mieltä hän on ja sanoi minulle että ihan vapaasti saa kyllä juoda että ei huolta ollenkaan. Eli luvan saaneena olen jo vettä täällä suomenmaassa hontannut jos jokusen litran tähän mennessä :D

Täällä siis a"kotiudttu" eli suomeuduttu hetkeksi. Ihan olla täällä ja nähdä perhettä ja kavereita. Kiirus viikko tulee kyllä olemaan että se siitä lomasta :) Eilen olin neukkulassa ja siippa oli mukana. Kuunneltiin sydänäänet ja siellä se pienen sydän jumpsutti vahvasti ja kuulemma oli clear sounds, eli kaikki hyvin. Syke oli siinä 145-150 luokkaa. Siippa tokaisi että mini kuulosti ihan venäläiseltä sukellusalukselta, kuulemma jos on poika niin sen nimeksi pitäisi tulla Yuri :D kyllä oli kätilöilläkin hauskaa herran kommentin jälkeen...törppö mikä törppö :) Verikokeissa ei ollut mitään, eli kaikki kunnossa ja siis seuraavaa ultraa odottaessa. Toivotaan että siippa on vielä tuolloin kotona jotta yhdessä saadaan kuulla kumpi on tulossa :)

Voikaa hyvin kaikki mammat ja masukit :)

Niin ja tervetuloa mukaan catnip90 ja oikein lämpimät onnittelut tulevasta perheenlisäyksestä :)

Myy*+Mini 17+5
 
heips..
Täällä voidaan hyvin masun kanssa. Harmi vaan että yövuorot sekoittivat rytmini eri tavalla kuin ennen. En ole saanut unta oikein iltaisin ja yötkin katkonaisia. Joutuukohan kohta jo lopettelemaan nuo öiden tekemisen.
Pikkusen liikkeet tuntuu vaan päivittäin selvemmin. Se on niin ihana tunne. Masukin alkaa jo näkyä ja isoveljet ovat sitä jo innokkaasti ihailleet iltaisin sängyllä makoillessa.

Amarinwaihana kuulla että sinun matka meni hyvin. Itse odottelen sitä ensi kuun matkalle lähtöä jännittyneenä. Tosiaan käytän myös kahviini maitoa.. hmm.. ja rakastan juustoja, enkä uskalla siis syödä niitä viikkoon :/ Meillä vielä all inclusive hotelli :)

MyyTervetuloa vaan suomeen.. täällä sataa nykyään aina! Mutta muuten on kaunis syksy. :) Menikä matka hyvin?

Catnip90Tervetuloa mukaan! :) Kuulostaa niin tutulle tuo yöllinen heräily viime päiviltä, tosin ole itse rytmini sekoittanut noilla yövuoroilla. Voihan se olla että unirytmi menee raskaana helpommin sekaisin tai tulee jotenkin herkempiuninen. Minä sain yllätys lähetyksen tässä yksi päivä kun veli perheineen tuli käymään ja toi mukanaan sitterin, hoitoalustan, leikkimaton, harsoja ja joitain vaatteita mukanaan, kun eivät kuulma enää itse tarvitse. Kiva yllätys, eipähän tarttee itse ostaa uutena, kun eihän ne yhdellä lapsella ole miksikään menneet. Itse en ole vielä ostanut kuin muutaman vaateen kirpparilta.

Faelivrinonnea uusista äippähousuista, täälläkin omat farkut alkaa iljettävästi painaa, joten olisi käytävä myös tuolla housuostksilla :) Varmaan h&m:sta saa ihan kohtuu rahalla kivat housut :)

Mutta mukavaa keskiviikkoa mammat!
 
Heippa pitkästä aikaa ja kiva kuulla et kaikki voivat hyvin ja viettävät vauhdikasta elämää. Jostain luinkin, et raskauden puoliväli on parasta aikaa, kun mahakaan ei vielä haittaa. Siispä nauttikaamme :)

Mulla oli eka lääkärineuvola 16+6 raskausaikaan. Mutta ei se lääkäri huimia tehnyt, tarkasti että kohdunsuu on kiinteä ja kiinni. Ja voi pojat, että mun limakalvot oli arat. Ikinä ei ole gynellä tuntunut pieni kurkkaus noin ikävältä. No toki lääkäri myös ultrasi ja totesi, et kaikki hyvin.

Seuraava neuvola (kolmas järjestyksessään) on mulla ens ma ja sinne on nyt sitten mieskin tulossa, ekaa kertaa mukaan. Tekevät kuulemma jonkun sylkitestin molemmilta ;P -Ootteko muut menossa moiseen?

Kiva kuulla matkustamisjuttujanne. Me ollaan varattu marraskuun puoli väliin reissu Kanarialle ja raskaus on silloin 25 viikolla. Hiukan jännittää miten pärjätään, mut toisaalta viikko aurinkoa pitsaa ja lasagnea ei kuulosta ollenkaan pöllömmältä!

Katoitteko muuten eilen Erillaiset äidit -sarjaa? Musta vaikutti mukavalta seurata erilaisia perheitä, miten jokaisella on omat pelkonsa ja haaveensa, vaikken mikään tositv -fani olekaan. Tämä odotus tuntuu vaan olevan tosi yhdistävä tekijä tällä hetkellä :)

Nyt takaisin hommiin!

Epsiliini ja vaapukka 19+4
 
Moikka!

Hei mä unohdin kertoa mun maanantaiselta neuvolakäynniltä sellaisia kuulumisia, että me kun täytettiin etukäteen ennen neuvolaa sellane suun terveydenhuollon kysely jossa oli aika outoja kysymyksiä, käsittääkseni yrittivät kartoittaa että miten paljon tulevat vanhemmat tietää suuhygienian vaikutuksesta lapseen...
Se kysely sitten kuulemma lähetetään meidän hammaslääkäriin ja sieltä tulee kuulemma kutsu suuhygienistille neuvontakäynnille, herra tietää että mitä siellä sitten neuvotaan.
Kysymykseni: tuleeko muille tällaista neuvontakäyntiä suuhygienistille tai onko sellaisesta ollut puhetta?
Toinen kysymykseni: osallistuuko kukaan perhevalmennuksen fysioterapeutin osioon jossa käydään läpi raskauden ajan liikuntaa, hyviä työasentoja ym ym ym.??? Meillä sellaisia käyntejä on kuulemma joka kuun vika ke-ilta.

Tässä nämä kummastukset tällä kertaa.
 

Yhteistyössä