Maalismammat 2013 :)

Heipsan!

Mulla oli eilen toinen neuvolakerta ja kuten Tigerina jo kertoikin niin oli toi suuhygienia kysely ja perhevalmennus juttu fyssareiden osalta. Mä aattelin osallistua tolle fysioterapeuttin osioon sillä itsellä toi selkä on jo valmiiksi mutkalla niin kaipaan vinkkejä siihen.
NEuvolassa tehtiin myös kysely parisuhde väkivallan uhasta eli kyseltiin parisuhteesta ja onko pelkoa väkivallasta. Onko teillä muilla ollut tuota kyselyä?

Kuunneltiin sydänäänet ja neukkutäti ohjeisti äänistä sen verran että kun kuuntelee sykkeitä ja sieltä kuuluu syke semmoisena "tukkousena" niin se on kuulemma istukan syke ja siihen on välillä tyydyttävä jos vauva on kovasti istukan takana. Sitten se siirisi doppleria ja löysi sen "oikean" sykkeen ja se oli selvästi erinlainen kuin istukan kautta tulevaan. Oli paljon selvempi. Sit taas hiukan siirreltiin ja kuului semmoinen laukkamainen syke joka on se kaksiosainen syke mikä pitäisi kuulua kanssa. Vauvan syke oli 150. Osasinkohan selittää ton selkeästi :D

Painoa ei periaatteessa ole tullut lisää ennen raskautta painoon sillä mie menin aluksi miinukselle ja nyt taas ollaan lähtöpainossa. Kummasti laski paino ku ei oo tehnyt mieli karkkia, suklaata tai muita makeita herkkuja ollenkaan :D

Ja sit tuo napatyrä. Jo ilman raskautta tyrä on riski mutta riski kasvaa raskauden myötä. Neukkutäti laittoi lähetteen äippäpolille jatkotutkimuksiin tosta navasta ja väläytti sitten korttia suunniteltu sektio.

Mutta oisko tossa omanapa jutut taas vähäks aikaan :)

Myy* Tervetuloa suomenmaalle :) EI varmasti tuu paljoa lomailtua kun kaikkia pitäisi keretä nähdä ja viettää aikaa läheisten kanssa. Mutta onhan se silti irti normi arjesta ja ihanaa nähdä tuttuja :)

Savonmama86 Ihanaa että sulla tuntuu jo liikkeet. Mie niitä iltaisin sängyssä pötköttäessä yritän "kuunnella" jos vaikka antaisi jo jotain pientä :)

Faelivrin Mukava kuulla että kaikki ottivat uutisen ilolla vastaan ja varsinkin tuo anopin reaktio ku musta tuntui että kaikkein eniten jännitin hänen reaktiota.

Catnip90 ja RvaJ tervetuloa mukaan :)

Ja kiitos kaikille jotka jaksoi mun neuvolalääkäri uteluihin vastata. Minulla se on marraskuun puolivälissä :)
 
Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista!

Itsellä oli myös pari viikkoa sitten toinen neuvolakäynti, jossa myös oli nämä suuhygienia ja fysioterapeutin perhevalmennusksesta sain lappuset. Itse en ajatellut osallistua siihen, onhan siellä varmasti hyödyllistä informaatiota, mutta jätän väliin kuitenkin.
Masuasukilla oli sykkeet 140 tienoilla ja muuten kaikki ok. Painoa on tullut hieman liiaksi ja ja neuvolatädin naamasta näki, että tekisi hänen mieli vähän saarnailla, mutta totesi vaan, että no seuraillaan.. `:|
Omaan myös näköjään jonkinmoisen "valkotakkikammon" kun neuvolassa verenpaineet ovat aina katossa, molemmilla kerroilla ovat olleet 150/88 tienoilla :D
Neuvolatäti käskikin sitten mittailemaan kotona kun alkoi jo epäilemään kaikenmoista ties mitä. Äidin luona sitten kun olen käynyt mittailemassa, ovat ne olleet 110/67 ja siinä nurkilla. Taitaa siis johtua jännityksestä neuvolassa :D
Itseä on myös ihmetyttänyt tämä ensimmäinen lääkärikäynti, tai siis sen puuttuminen.. Ihmetyttää kun ei ole vielä ollut puhettakaan koko lääkäristä eikä nyt toisellakaan neuvolakäynnillä asiasta mitään edes mainittu, minähän tietenkin unohdin siitä kysäistä. Kaikki tuttavani ovat kyllä käyneet jo kuulemma suht alkuvaiheessa :eek:
Pitää muistaa seuraavalla käynnillä kysyä, silloin kuitenkin jo menossa rv 23.

Faelivrin: Mukavaa, että saitte kerrottua ilouutisen sukulaisillekin, ihana anoppi! :) Meillä myös anoppi käy hipustelemassa ja on kuulemani mukaan jo ostellutkin jotain valmiiksi, vaikkakaan ei vielä meille näitä ole tuonutkaan. Myös täällä on tutustuttu äippävaatteisiin, on ne vaan mukavammat nyt kun rupee masu kasvamaan! Mitä vaavin sukupuoleen tulee, on mulla ollut koko ajan sellainen tunne, että sieltä olisi tyttö tulossa ja ehkä salaa olen sitä jopa toivonut ihan sen vuoksi kun kaikki tuttavat ovat tässä muutaman vuoden aikana saaneet vaan poikavauvoja :D Poikakin on kuitenkin enemmän kuin tervetullut, esikoinen kuitenkin vasta tulossa niin ei sillä tavalla ole suuria toiveita kun ei ennestään ole lapsia. Nyt kun on alle viikko rakenneultraan, on ruvennut enempi jännittämään se onko siellä kaikki hyvin... o.o

pallosalama87: Sinulta piti kysymäni (ja tietysti muiltakin), että miltä nuo harjoitussupistukset tuntuvat tarkalleen? Itsellä on iltaisin varsinkin silloin tällöin enempi ja vähempi tullut ihme tuntemuksia ja olen miettinyt että ovatko ne nyt niitä. Samoiten jos on ollut rankka päivä fyysisesti tai nukkunut huonot yöunet. Itsellä ei ns, kipeetä tee, mutta tuntuu kun vatsa olisi vähän kovettunut ja ihan kuin siellä tuntuisi "painetta" ja tuntuu että ei pysty oikeen suorana kävelemään. Pissalla käyminen tuntuu epämukavalta tällöin ja tuntuu että joutuu käymään koko ajan pissalla... o_O

Ainulii: Meillä on ollut myös parisuhde -väkivallasta kysely ja lisäksi ollaan täytetty miehen kanssa lappuset alkoholin ja huumeiden käytöstä. Neuvolatäti sanoi, että nämä ovat kaikille yleisiä kysymyksiä, että ei tarvitse henkilökohtaisesti ihmetellä kun on omituisia kysymyksiä! :) Ja kurjaa tuo napatyrä tosiaan.. :(
Kiva, että neuvolassa muuten oli kaikki hyvin =)

Myy*: Teille myös onnea tulevasta perheenlisäyksestä! Tervetuloa nyt tänne kotomaahan. Toivottavasti vielä paistaisi aurinkokin täällä ollessanne eikä vain sataisi :)
 
Faelivrin
Huomenta! :)

Myy* - Kuinkas pitkään sinä nyt täällä Suomessa ajattelit viipyä?
Kyllä ne sydänäänet sitten täällä kotona kuului jo paljon paremmin. En ymmärrä, että mistä johtui kun en siellä anoppilassa niitä saanut kuulumaan yhtenäkään iltana.
Voi ei, miksi tytölle kissanruokaa? :D
Mukava kuulla, että neuvolassa on ollut kaikki kunnossa. Miten nuo miehet onkin aina semmosia, että päästää suustaan kaiken mitä mieleen juolahtaa. :)

savonmama86 - Minäkin löysin nuo omat housuni hennesiltä. Muualla ne on aika hurjan hintasia. En jostain syystä ainakaan vielä kokenut kivaksi niitä housuja, joissa menee koko mahan yli se joustava kangas niin hennesiltä onneksi löytyi sellaisiakin, joissa se joustava osuus jää suurinpiirtein navan kohdalle. Ne on muutenkin hieman eri malliset. Ja ne on niiiin mukavat jalassa. :)

Epsiliini - Meille ei ole kyllä mistään sylkitesteistä puhuttukaan? Mitä ne sillä oikein katsoo?

Tigerina - Me käytiin perhevalmennuksen ensimmäisellä kerralla läpi kaikki nuo suun ja hampaidenhuollon jutut läpi, niin en usko, että tulee enää kutsua minnekään. Ei ainakaan ole mainittu sellaisesta. Ja perhevalmennuksia on kyllä monesta aiheesta, mutta ei tuosta liikunnasta ja työasennoista, joten ei ilmeisesti tule meille sitäkään. Taitaa oikeasti vaihdella aika paljonkin nää jutut paikkakunnittain.

Ainulii - Teillä kaikilla muilla on vaikka mitä sellaisia juttuja neuvolassa, mistä meille ei ole mainittukaan. :D Eli ei meillä ole ollut tuota väkivalta juttua. Meidän piti vain ensi neuvolakäynnille täyttää muutama lappunen ruokailu- ja liikuntatottumuksista sekä sellainen voimavara lappunen, jossa kyseltiin kaikkea maan ja taivaan väliltä. :)

catnip90 - Heh, onpas jännä tuo sun verenpainees siellä neuvolassa. Hyvä kuitenkin, että itse mitattuna se on paremmissa lukemissa. :)
Ei sitä rakenneultraa kannata etukäteen jännittää, säästät itsesi turhalta stressiltä. Luottavaisin mielin vaan, eiköhän siellä kaikki ole just niin kuin pitää. :)

Tällä mammalla on muuten kaikki mennyt oikein hyvin, mutta toissa yönä heräsin ihan järkyttävaan mahakipuun ja se kipu oli minun mielestäni sellaista kuin supistuksissa. Tuli aina hetkeksi sellainen, että koko mahaa kivisti ja sitten se helpotti ja kohta tuli taas uudestaan. Ja niitä tuli joku 4-5 sinä aikana kun olin hereillä eli n. 15 min. Ei mun mielestä oo ihan normaalia, vai? Se kipu oli vieläpä ihan sietämätön. Kerkesin jo siinä ajatella, että nyt se pikkuinen syntyy aivan liian etuajassa. Kävin sitten vähän jaloittelemassa ympäri asuntoa ja se helpotti ja loppu yö meni ihan hyvin. Mutta oli kyllä aika pelottava juttu. :/
Sen yön jälkeen eli eilen oli koko maha muutenkin jotenkin kumman kipeä.. Mutta viime yö meni onneksi hyvin.

Meillä olis vielä kolme viikkoa sinne rakenneultraan, enkä millään malttais odottaa. :)
Osa on jo tainnut mainita, mutta millos se rakenneultra on teillä kaikilla muilla?

Kivaa torstaita kaikille!

Faelivrin 17+6

(Hui ku sitä mennään jo pitkällä! Vastahan me kirjoteltiin täällä ja oltiin ihan alkuviikoissa. :))
 
Ehtoota!

Sylkitesteistä oli juttua. Todennäköisesti testataan kariesbakteerin esiintyvyyttä syljessä. Nuo hammashoitojutut raskausaikana ovat aika kuntakohtaisia. Joissakin kunnissa tosiaan testataan odottavalta perheeltä karies, jotta vanhemmat olisivat tietoisia siitä riskistä, että saattavat tartuttaa sen lapseen. Mun mielestä nuo hammashoitoon liittyvät asiat ovat vaan niin itsestäänselvyyksiä (hampaille hyvä ruoka- ja "juomavalio", ei omaan suuhun mitään mikä menee lapsen suuhun, hampaiden harjauksen tärkeys lapsella ja aikuisella), että totta puhuen ihmettelen, miksi Suomen tasoisessa maassa laitetaan rahaa tuollaiseen. Kun muutenkin koko maan talous on ihan kuralla. No, tottahan se on on, että pienten lasten hammasterveys on roimaa vauhtia tulossa alaspäin esim. kymmenen vuoden takaisesta.

catnip90 Juurikin tuollaiselta kuvailemaltasi tuntuvat harjoitussupistukset. Ja lääkärikäynnistä, mulla on eka vasta noin viikolla 26. Paljon on eroja noissa. Aiemmissa raskauksissa olen ollut ekan kerran lääkärillä np-ultran tienoilla. Nyt olin kuitenkin ollut hiljattain gynen tutkimuksessa, joten th meinasi, että voi hyvin odotella tuonne viikolle 26.

Faelivrin No ihan varmasti olet pelästynyt kivuliaita tuntemuksia/supistuksia! Supistusten (kivuliaidenkaan) jälkeen mulla ei kyllä ole jäänyt maha araksi. Sen sijaan kasvuun liittyvät kivut ja kouristukset ovat tuntuneet vielä seuraavanakin päivänä. Toivottavasti ei moisia enää sinulle tulisi.

Yövuoroista oli juttua. En ole aiemmissa raskauksissa tehnyt kuin satunnaisia yövuoroja enkä niitäkään kun ennen puoliväliä. Nyt olen kuitenkin menossa ensi kuun alusta osastolle, jolla naisetkin valvovat ja todennäköisesti olen siellä äitiysloman alkuun asti. Kuinka kauan te vuorotyötä tekevät olette pystyneet öitä tekemään? Toisaalta, jossain vaiheessa loppuraskautta nukkuminen alkaa taatusti olla taas huonoa, joten mukavampihan ne yöt on ehkä viettää töissä kuin pyöriä sängyssä..?

Minä olen aivan fiiliksissä, kun olen päässyt viettämään normaalia elämää; juoksemaan ja heiluttamaan peittoa! Ja varmaan uskotte, että mieskin on ollut kuin eri ihminen, kun päättyi kolmen kuukauden selibaatti :LOL: Näitä hassuja raskausoireita tämäkin, kun halut kohoavat. Tästä olikin alkuketjussa juttua, että moni oli tästä hommasta pidättäytynyt huonon olon/väsymyksen/yleisen epävarmuuden vuoksi. Mites nyt on asian laita?

Amarinwa ja pikkumuru 18+2
 
Myöhäistä iltaa kaikille sinne toiselle puolelle ruutua :)

savonmama86: Kiitos matka meni hyvin, vähän oli enempi sellanen epämukava olo koneessa mitä normaalisti, mutta siis vesi ja lentosukat on ehdoton kun lentää raskaana. koitin olla stressaamatta lennosta liikaa ettei mini masussa pelästy vallan :) Mukava kuulla että tunnet pikkuisen liikkeet hyvin, on kyllä mahdottoman ihana tunne tuo pienen ihmeen liikkeet masussa, välillä tuntuu oudolta toki ajatella että siellä kasvaa pieni ihminen, mutta sitten taas sitä ajattelee että se on minun pieni siellä :)

Epsiliini: Ei ole ainakaan enkuissa moista sylkitestiä, ainoa jolloin miehen olisi tarvinnut mennä verikokeeseen on josko olisin ollut O- veriryhmältäni tai olisin Thalassemia-viruksen kantaja. Muuten saa ukko olla kyllä rauhassa :) Hyvin se matka menee, onhan se masu varmasti siinä jo isona ja kunnolla näytillä, mutta ottaa vaan rauhallisesti eikä ainakaan mitään vuorikiipeilyä ala siellä harrastamaan niin eiköhän se siitä :)

Tigerina: Ei ole kyllä täällä tuota syyhygienia hommaa eikä fyssarihommaa, on kyllä toki synnytysvalmennukset yms. mutta ei kyllä tuota fyssarihommaa. Kuulostaa kyllä hyvältä tuollainen, voisivat tännekin rantauttaa tuon :)


Ainulii
: Onhan ollut juu kiireistä tähän asti ja siltä näyttää että loppuun asti menee samalla mallilla. Onhan se irti arjesta toki, että siinä mielessä erilaista :)Perheväkivallasta ja kotioloista on tehty juu kysely heti ekalla kerralla ja tehdään uudestaan vielä puolenvälin jälkeen. Kävivät myös kodin katsastamassa heti alussa, eli urkittu on millaiseen huusholliin vauva tuodaan, sekä siippa on ollut mukana neukkulassa ja häneltä kyllä kyselty miltä tuntuu jne. kait se samaa ajaa takaa :)

catnip90: Taidanpa omata saman valkotakkikammon kuin sinä, on nimittäin aina pulssi nopeampi kun neukkulaan meen ja vernepaineita ottaa, sanoivatkin mulle viimeksi että taitaa pulssi kyllä vaikuttaa nostavasti verenpaineeseen, ei kyllä ollut mikään paha siis 118/75 mutta jännitin/jännitän niin kuin sinäkin :)

Faelivrin: Suomessa oon vielä viikon verran, eli ensi viikon torstaina lähtee lento takaisin kotiin :) kyllä on ihana nähdä perhettä ja ystäviä, mutta kyllä on niin kova ikävä jo kotiin, ei tunnu suomi enää kodilta, hassulta kuulostaa mutta niin se vaan on. Siipan poika on sitä mieltä että kaikille tytöille pitäisi syöttää kissanruokaa kun ne on yök, taitaa olla siinä iässä nyt että tytöt on yök ja pojat rules :D Mulla on ainakin tuo siippa just sellanen möläyttelijä et vois kyllä joskus miettiä hieman, hemmetin apina oikeen välillä :)
Varmasti tuo vatsan kipuilu pelästytti, mukava kuitenkin kuulla että jalottelu helpotti ja seuraava yö meni hyvin. Itsellä on vatsakivut ihan kiitettäviä myös välillä, ei kyllä ihan noin voimakkaita vielä ole olleet, mutta siis kyllä joskus laittaa menemään kippuraan. Ainahan sitä voi soitella sinne neukkulaan ja kysäistä että mitä mahtoi olla jos kovasti huolestuttaa. En itse kyllä olisi ovin huolestunut kun kerran menivät ohi ja ei sen kummempia jälkeenpäin ole ollut :) Meillä on rakenneultra 26 päivä tätä kuuta, eli viikko suomesta kotitumisen jälkeen :)

Amarinwa: Kiva kuulla että siellä on päästy normaaliin rytmiin ;) täällä on ollut kyllä peitonheilutukset ihan samassa jamassa kun ennen raskautta, nyt vaan vaikuttaisi tosiaan nuo hormonit lisäävän tämän neidin halukkuutta, haha.

Täällä ei kummempia, kiirutta on ollut ja väsy on kova iltaisin kun juoksee ympäri kylää koko päivän :D Pikkumiehen, eli siskonpojan kanssa koitan viettää niin paljon aikaa kuin mahdollista, laittaa sisko kanssa harkkaamaan tota hoitoa ihan kiitettävästi, kakkavaipoista syöttämiseen jne :D niinkuin sanottu että kaukana on rentouttavasta lomasta :D haha mutta ihanaahan tämä on :) Itse olen tässä vakuutusta alkanut miettimään, mitenkäs se täällä suomessa menee, muuttuuko jotain henkivakuutukseen kun olette raskaana tai sen jälkeen?

Aika painua pehkuihin, huomenna on taas maratonin vuoro :)

Voikaa hyvin kaikki!

Myy*+Mini 18+0
 
Heips!
Niin kamalan paljon kirjoittelette, että ei jos haluaa pysyä kärryillä niin ei ehdi kuin lukea, ei itse kirjoittaa ollenkaan :D Hauska se on lukea ja samoissa monien kanssa mennää.
(Pahoittelut jos "syrjin" jokun kirjoituksia. Tässä ei kaikkea voi muistaa.)

Tervetuloa uusille odottajille!

Nukkuminen on katkonaista täälläkin. Ja vaikka illalla väsyttää niiin että meinaa nukahtaa sohvalle ennen kymmentä, silti heräilen yöllä. Ja aamulla sitten pirteänä. Muistelen, että oli samaa viime raskaudessakin. Keho valmistautuu yöimettämiseen :)

Pesupähkinöistä joku kyseli. Itse en ole koikeillut, mutta äitini käytti niitä kun vielä asuin kotona. Olivat ihan hyviä, mutta tahranpoistokykyähän niillä ei ole. Että kaikki tahrat piti etukäteen poistaa sitten sappisaippualla. En muista mistä hän niitä tilasi, mutta jonkinlainen säkillinen niitä aina oli. Sappisaippuaa muuten suosittelen kaikille! Poistaa kaikki tahrat hyvin helposti!! Mustikkakin lähtee todella helposti. Niitä pitäisin löytyä ihan helposti. Itse ainakin ostan normiruokaostosten yhteydessä aina :)

Lääkäriajasta meillä neukkutäti sanoi, että eka oli ekan ultran yhteydessä. Se juuri tarkasti kaikki nuo kohdunsuut yms. Ekassa raskaudessa ei kukaan asiaa kertonut ja silloin kanssa ihmettelin. Nyt sitten kysäisisin, kuin tarvitsin lääkäriltä reseptejä. Seuraava ultra onkin sitten hoitajan tekemä :)

Painoa tuli viimeksi se 30 kg, ja sitä edelleen osittain kantelen, että nyt olen vähän rauhallisemmin tuon karkin kanssa ollut. Eikä ole sitten painoa vielä tullut ollenkaan lisää :) Että varovasti sen painonnousun kanssa, ei se niin helppoa se tiputtaminen välttämättä ole sitten vauvan/lapsen kanssa tiputtaa...

Tälläinen pikainen kirjoittelu Pikku Kakkosen aikana :) Nyt aamupalaa!

aLime 17+1
 
Heips!

Pakko sanoa samaa kuin aLime, että niin paljon on luettavaa, ettei meinaa kaikkea muistaa! Ja minäkin pahoittelen kun en kaikkia ehdi huomioida. :/

Tigerina täällä on melkein tismalleen samanlaiset neuvolakuulumiset! :D sydänääniä kuunneltiin ja pikkuisen syke oli 147. Kivoja viuhahdusääniä kuului samalla, kun poikkuinen yritti koko ajan karkuun.
Lisäksi minulla oli tuo painonnousu melkein sama kuin sinulla, 366g/vk ja hemoglobiini 120.
Rakenne uä on 8.11. elikkäs noin 3 viikon päästä. :) mekin toivotaan sukupuolen selviämistä!

Neuvolalääkäriä en ole vielä nähnyt eikä siis mitään sisätutkimuksia ole tehty.
Suuhygienistille minun pitäisi varata aika kuulema itse ja fysioterapeutin perhevalmennus olisi ensi kuussa, mutta se maksaa 7,50e.. tosin terkka näytti mistä netistä löydän itse ne jumppaohjeet, niin en taida fysioterapeutin neuvoja tarvita.

Liikkeet ihan varmaksi en osaa sanoa vielä, mutta luulen jo tuntevani pieniä töytäisyjä ja "kuplia".

Rva J. minulla on vähän sama ongelma yskän kanssa, tai oikeastaa limaisen yskän, että se aiheuttaa pahoinvointia. Aamuisin yskittää ja yökkäyttää pahiten. :/

catnip90 tervetuloa ja onnea! :) yövalvomiset on minulle ainakin tuttua, kun herään useamman kerran yössä eikä uni meinaa tulla enää kovin helpolla. Olenkin jo miettinyt, milloinkahan sitä seuraavan kerran nukkuu kokonaisen yön putkeen! Ehkä sitten kun tämä tuleva pikkuinen alkaa nukkua kokonaisia öitä...
Verenpaine näyttää minullakin neuvolassa jonkin verran korkeammalta kuin todellisuudessa on.
Onnea rakenneultraan ja tulehan kertomaan sitten kuulumiset!

Vaan nyt on pakko mennä vähän levolle, kun tein sellaisen virheen etten aamupalaa syönyt, kun nukuin pitkään. Nyt sitten vähän oksettaa... hyvä minä.

mariana87 rv 16+5
 
Iltaa kaikille :)


mariana87: Toivotaan että yskiminen pian helpottaa, itse juuri podin flunssan joka onneksi ei tuonut yskää mukanaan, on varmaan se sitkein homma parantumisessa aina noissa flunssissa. Paranemisia siis sinne :)


Toivotaan että muillakin teillä on mennyt hyvin viikonloppu ja aurinkokin olisi päässyt suosimaan :) paitsi Faelivrinhan oli se sateen palvoja :) Tigerinalla siellä oli kyllä suloinen vauvamasu jo <3

Tässä tuoretta 18+3 kuvaa



Myy*+Mini 18+3
 
Hyvää (toivottavasti) huomenta kaikille! Itselle se on TAAS ei-niin-hyvää-huomenta... Täällä on nyt kaks viikkoa jo kärsitty aivan armottomasta flunssasta... Eka viikko oli yskä ja nuha ja veto niin pois että sängynpohjalla vaan tuli makoiltua. No sitten pariksi päiväksi veto palasi mutta yskä ja nuha jäi. Parin päivän päästä alkoi kurkku karheilemaan ja nyt viime lauantai aamuna jysähti niin törkeä kurkku kipu ja korvasärky ettei mitään rajaa. Kolmeen päivään ei ole saanut syödyksi mitään ja kolme yötä ollaan valvottu kurkkukivun takia.. Lääkärissä sanottiin vain että virusperäistä että ei voi edes lääkitä vaan on vaan sairastettava.. Tänään kyllä ajattelin taas soittaa ja käskeä tutkimaan kunnolla jos edes jotain saisi troppia.. Itse olen lääkkeitä vastaan oikeastaan ylikaiken mutta tällaista en enää jaksa.. Onneksi ei ole tuohon esikoiseen tarttunut ainakaan pahemmin..

Liikkeistä ei ole muutamaan päivään enää tuntunut mitään mutta toisaalta olen yskinyt niin paljon ja olut kipeänä että ei ole pahemmin tullut edes seurailtua.. Kaiken lisäksi dobbleri hajos niin ei ole edes voinut kuunnella :(

Jahas koira vinkuu ulos ja lapsi aamupalaa niin tuli tällainen pika-valitus-päivitys...
 
Huomenia pitkästä aikaan! Tää on ollu laiskana ja käyny päivittäin täällä lukemassa muttei oo ite tullu kirjoteltua.

Joku tais kirjotella pahasta olosta tuolla jossain kohtaa aikasemmin. Täällä se oli muutaman viikon pois ja löysi tiensä tänne sitten uudelleen. Ei ole tarvinu onneksi pönttöä halailla mutta etova olo on kyllä!
Mie oon tässä raskaudessa onnistunu todella kyllä ressaamaan joka asiasta. Pitäs vaan unohtaa menneet asiat ja keskittyä tähän raskauteen,mutta silti aikasemmat kokemukset kummittelee mielessä jatkuvasti. Uusin ressin aihe on tämä maha. Musta tuntuu ettei tämä kasva. Toki kun seisolleen kattoo sivuprofiilista niin tuntuu niiinku tässä oltas hyvinki monilla viikoilla muttakun tuota mahaa on ennestäänki :D
Vertaan tätä mahaa esikoiseen,vaikka esikoisesta nyt oli luonnottoman iso maha ja tämä ilmeisesti ei kasva samaa vauhtia. Mutta aina kait pitää jokun huolen aihe olla millä itteään ressata. Mie oon taas sairaslomalla tän selkäki takia,kerkesin tossa välissä tosiaan muutaman päivän käydä töissä vaan ku ei selkä kestä niin ei kestä. Pääsen tässä ens kuun alusta onneks meidän toiseen yksikköön jossa ei työ ole niin fyysisesti rankkaa,joten toivotaan että selkä kestäsi. Pirullista tässä vaiheessa jo saikkuilla.

Kertokaapa te kuvia lisänneet miten saatte tohon kuvan lisättyä? Vois iteki ottaa jonkulaista kuvaa.

mamma_84 ja uus viikko 18+0 :)
 
Huomenta :)

mamma_84: meeppä sellaseen paikkaan kun aijaa.com ja sieltä saat ladattua kuvan nettiin jonka url osotteen pystyt lisäämään tälle sivulle jolloin kuva näkyy. Eli tämän tekstiruudun oikeassa yläkulmassa on kuvia, siinä on valokuvan (tai oikeastaan näyttää enemmän taululta) kuvake, painat sitä ja se käskee laittamaan sen kuvan url osoittteen siihen, eli otat sen osoitteen sieltä aijaa.comista kun olet ladannut kuvan ja copy pastetat sen tuohon :) selkenikö yhtään? :) Mulla on kanssa ton masun kasvun kanssa ollut se huoli, onhan siinä massua mut jotenkin tuntuu että on pieni vielä verrattaen kun on nähnyt muita massuja. Mutta siis vertailuhan on turhaa ja jokainen raskaus on erilainen ja niin riippuu myös tuosta äidin koosta ja pituudesta jne.

Noss1: Toivotaan että flunssa pian hellittäisi, ei ole ollenkaan kivaa kyllä. Minä onneksi pääsin kohtalaisen nopeasti eroon omastani. Onkos suomessa muuten raskaana oleville se flunssarokotus?

Eipä mulla muuta :) voikaa hyvin ja flunssaisille ja pahoinvoiville pikaisia paranemisia :)

Myy*+Mini 18+4
 
Faelivrin
Heipsan ja mukavaa uutta viikkoa kaikille! :)

Mitenköhän mua noin nukuttikin.. kello soi kahdeksalta, mutta minä heräsin vasta puoli yhentoista aikaan. :D Täytyy sit vaan reippaasti yrittää tänään saada jotain järkevääkin aikaiseksi. :)

Amarinwa - Mukava kuulla, että olet päässyt viettämään elämääsi taas entiseen tapaan. :) Minä en kyllä harmikseni ole vielä tuolla makkarin puolella kovinkaan kummosia haluja löytänyt mihinkään muuhun hommaan kun nukkumiseen. Ja sen kyllä miehestä huomaa, että alkaa sitä ottaa jo vähän päähän, vaikka ymmärtää kyllä, että kun ei vaan ole sellainen olo niin sitten ei ole. Kovasti täällä toivon, että tulis jotain muutosta tähän. :)

Myy* - Juu, täällä on minun mies aikalailla samaa sorttia. Ties kuinka monesti joudun julkisilla paikoilla sille aina sanomaan, että "ole hiljaa!" ku hävettää sen jutut. :D
Ei sitä aurinkoa onneksi niin paljoa ollut, että olisi päässyt mua vielä ärsyttämään. Onneksi nykyään tulee jo nopeasti pimeä. :D
Ihanasti tuo sun massu saanut pyöreyttä. :)

Tigerina - Siellä se massu vaan kasvaa. Kivan näköinen pallomaha alkaa olla sulla. :)

aLime ja mariana87 - Ei se haittaa vaikkei joka juttuun pystyisikään kantaa ottamaan. Kirjoittelette sen verran kuin ehditte. Kiva vaan kuitenkin kuulla aina kaikkien kuulumisia. :)

Noss1 - Voi ei, kuulostaa todella ikävältä tuo sun tautis. Toivottavasti jotain helpotusta siihen saisit. Pikaista paranemista! :hug:

mamma_84 - Niin kuin Myy* tuossa totesikin, niin jokainen raskaus on erilainen. Koita siis olla vertailematta sitä mahaa siihen edelliseen raskauteen. Kyllä se siinä kasvaa, pikkuhiljaa. Kohta se on kuule jo niin iso, että se on aina tiellä. :)
Inhottavaa on kyllä tuon sun selkäs kanssa. Toivottavasti tosiaan siellä toisessa yksikössä olis sulla helpompaa ja pystyisit vielä töissä olemaan.

Mä en ymmärrä, että miksi, mutta se mahan kivistely tuli uudelleen taas viime yönä. Taas heräsin siinä kolmen maissa järkyttävään mahakipuun, joka kesti aina hetken ja meni sitten pois, mutta tuli pian taas uudestaan. Nyt en väsymykseltäni edes jaksanut laskea, että monestikko se toistui. Kävin sitten hörppäämässä vähän vettä ja jalottelin taas, mutta eipä tuntunut enää tehoavan. Niin paljon vaan sattui, että en pystynyt edes suorassa kävelemään. :/ Mutta nyt kummasti se kipu tuntui vaan tuolla alavattassa. Istuin siinä sitten sängynreunalla kippurassa ja puhaltelin kunnes tuntui siltä, että pystyy taas makuulla olemaan. Vähän kyllä jännittää tuo. Miksi ihmeessä tulee tuommosia? :/
Muuten täällä on kyllä kaikki ihan hyvin. Musta on ihanaa kun nykyään kun laittaa dopplerin mahalle niin samantien jo kuuluu sydänäänet kun silloin kun sen dopplerin hankin niin meni helposti 20 minuuttiakin, että ne äänet sieltä löysin.
Kovasti oon lisäksi koittanut itse tarkkailla, että jos ne pienen liikkeet jo tuntuis, mutta en oo vielä päässyt ihan varmuuteen asiasta. Välillä tuntuu jotain pientä ja erilaista, mutta sitten kun kiinnitän huomioni siihen paremmin, niin ei enää tunnukaan mitään. No, jospa se tästä.. Alkaa kumminkin olemaan noita viikkoja jo sen verran, että iso osa tuntee jo tässä vaiheessa.

Mutta eipä mulla tähän väliin muuta. :)

Faelivrin 18+3
 
Maanantaita!

Myy Kiitos kuvanlatausohjeesta! Ehkäpä joku kerta saan aikaiseksi masukuvan lataamisen. Toivottavasti olet ehtinyt hiukan lepäilläkin reissun päällä =). Rokotuksesta kysyit, influenssarokotusta tarjotaan Suomessa raskaanaoleville. Täällä ei henkilökohtaiset vakuutukset taida muuttua raskauden vuoksi. Vauvalle voi ottaa vakuutuksen jo raskausaikana, jolloin se kattaa myös ensimmäiset kaksi elinkuukautta. Jos vakuutuksen ottaa vasta vauvan synnyttyä, sen saa alkamaan aikaisintaan kahden kuukauden iässä. Toki jokaiselle suomalaiselle kuuluva sairausvakuutus on voimassa heti syntymän jälkeen. Nämä ovat näitä ylimääräisiä, joita voi halutessaan ottaa.

Mites muuten, oletteko ajatelleet vakuuttaa vauvanne ennen raskautta, syntymän jälkeen tai ylipäätään? Meillä on molemmat lapset vakuutettu jo raskausaikana.Maksettu siis tuhansia euroja jo tähän päivään mennessä. Meillä on ollut tuuria ja lapset niin terveitä, että ekan kerran olen nyt saanut vakuutuksesta takaisin päin vajaat 50 euroa. Ollaan kyllä enemmän käyty lasten kanssa yksityisellä kuin julkisella puolella. Onhan se mukava turva, että lapsen voi viedä esim. viikonloppuna ripeästi lääkäriin eikä tarvitse jonottaa tuntikausia tk:ssa. Toisaalta oman kokemukseni mukaan lapset hoidetaan kyllä mahdollisimman pikaisesti myös julkisella puolella. Mutta eihän sitä tarvita kuin yhden lapsen korvatulehduskierre tuubituksineen ja vakuutus on jo maksanut itsensä takaisin. Hävyttömän hintaisia ovat kyllä nuo lasten sairauskuluvakuutukset

aLime Hatunnosto siitä, että olet saanut pidettyä karkinsyönnin vähemmällä! Täällä ei nimittäin ole onnistunut. Nyt on kyllä kovat yritykset taas lopettaa herkuttelua. Jotenkin sitä ei tunne olevan omassa kropassaan kun kiloja on enemmän kuin tavallisesti. Vaikka väliaikaistahan tämä vain on ja uskon, että tälläkin kerralla kilot karisevat synnytyksen jälkeen.

mariana87 Ihanaa, että olet jo liikkeidentapaisia tuntenut!=) Ja juu, veikkaanpa, että kokonaiset yöunesi ovat ohi! Meikäläinen ainakin on jo viikkotolkulla herännyt jossain vaiheessa yötä pissahätään, suonenvetoon tai ihan muuten vaan.. Eikä siitä tule loppua ennen synnytystä, pahenee vaan.

Noss1 On kyllä tympeän kuuloinen tauti, paranemisia! Pitikin sen dopplerinkin nyt sitten hajota..

mamma_84 Mukavaa, että sait siirron vähän kevyempään yksikköön. Toivottavasti selkäsi siellä kestäisi paremmin niin ei tarvitsisi vielä jäädä saikulle. Uskon, että huolet pyörivät mielessä. Jos sulla oli kuitenkin viime raskaudessa lapsivettä 6 litraa parhaimmillaan, niin maha on ihan taatusti ollut eri sfääreissä kuin "normaalissa" raskaudessa. Kromosomitutkimuksissa oli kuitenkin terve tyttö tulossa, joten toivottavasti huolesi hieman hälvenisivät.

Faelivrin Tosi ikävää, että öiset masukivut ovat jatkuneet :|Oletko neuvolasta asiasta kysynyt?

Nyt ei ehdi muuta, mukavaa viikon jatkoa!

Amarinwa ja pikkumuru (nyt pitää kyllä tarkistaa kalenterista viikot ;)) 18+6
 
Myy*: Kiitos kuvanlataus vinkistä :) Täytyypi itekin ladata tästä pötsistä kuvaa kunhan ehtii. Nyt tää maha näyttää taas isolta :D Liekö tuo tietty peili sit isontaa tai toinen pienentää :D

Amarinwa: Täällä on ajateltu vakuuttaa,koska esikoisestakin oli vakuutus jo ennen syntymää ja se tuli meillä todella tarpeeseen. En edes uskalla ajatella kuinka kalliiksi olis meillä sairaalaelämä ja lääkkeet yms.käyneet jos ei ois ollut vakuutusta.

Ihme kyllä,mulla ei tässä raskaudessa ole ollut noita karkkihimoja niinku viimeksi. Nyt oli ensin himona porkkanat,sitten tomaatit ja nyt mandariinit. NAM :p
Ja voileipäkakkua olen himoinnut monta viikkoa vaan en ole saanut aikaseksi tehdä,ehkä täytynee huomenna tekasta niin pääsee syömään :p

mamma_84 18+0
 
Hellurei! :flower:

Nyt on sitten rakenneultrassa käyty! Mieskin pääsi tällä kertaa mukaan :heart: Kyllä jännitti niin ettei meinannut uni tulla eilen illalla!
Kaikkihan siellä oli luojan kiitos niinkuin pitää. Mitään painoarvioita sun muita ei sanottu, mutta eikai niitä sitten aina sanota. Kooltaan tuo pieni vastasi rv20+5, minulla nyt rv20+1, joten oli ihan hyvän kokoinen. Muutkin mitat ja elimet olivat kaikki kohdillaan :)
Ultran teki kätilö ja lisäksi paikalla oli nuori opiskelijatyttö seuraamassa vierestä kun kätilötäti mittaili.
Vauva oli vähän hassussa asennossa niin ettei kasvoja päässyt kunnolla näkemään ja kätilö joutui hölskyttelemään mun masua, jotta saatiin hänet parempaan asentoon :p Kovin liikkuvainen tuo näytti muuten olevan, ei malttanut paikoillaan pysyä. Saatiin hassuja kuvia sivuprofiilista, jossa vauva oli nyrkkeilyasennossa, sekä kädestä kuva, jossa näkyi sormet :D
Kätilö kysyi jo melkein ultran alkuvaiheessa olemmeko miettineet sukupuoliasiaa ja vastasimmekin että mielellämme kyllä kuulemme kumpi sieltä on tuloillaan mikäli vauva vaan sen meille paljastaa. Häpyluuthan siellä näkyi, kätilö vahvisti asian oikein kolmesti kun kuvasi eri kulmista :) Arvaukseni siis osui oikeaan, koko ajan olemme kumpikin miehen kanssa veikkailleet, että tyttö siellä majailee.
Arvatkaapa vaan tekiskö mieli lähteä shoppailemaan vaatteita ;D Ihanaa <3

Tällaista tänään, nyt pitää lähteä vielä anoppilaan kyläilemään :)


catnip90 & tytteliini rv20+1 :heart:
 
Faelivrin
Huomenta!

Onpas täällä ollut viime päivät hiljaista. Onko ne kaikki mammat samaan aikaan syyslomalla? :)

Amarinwa - Kyllä mä olen ainakin miettinyt, että vakuutus vauvalle otettaisiin jo ennen syntymää. En oikein näe siinä järkeä, että ottaisi vasta sitten syntymän jälkeen.
Täällä on kanssa vähän noiden herkkujen kanssa niin, että tulee ehkä vähän hölmönä ajateltua, että kun tässä nyt maha kasvaa joka tapauksessa niin ei kai sillä niin väliä vaikka vähän herkutteleekin. Kovasti koitan itsekin sitä hillitä ja oon onneksi nyt saanutkin pidettyä herkuttelun vaan viikonlopulla. :)
En oo nuista mahakivuista soittanut sinne neuvolaan, vaikka mielessä kyllä kävi, mutta kysyn sitten ensi kerralla paikan päällä. Ellei ne nyt tästä vielä yleisty. Tähän mennessä on onneksi jäänyt vaan tuohon kahteen kertaan.

mamma_84 - Mullekin on maistunut jostain syystä porkkanat ja mandariinit. :) Huomattavasti enemmän on tullut niitä syötyä kuin aiemmin. Mutta nuo ei onneksi mitään huonoja mielitekoja ole.

mamma_ - Heips vaan sinullekin pitkästä aikaa! Tulehan pian kertomaan enemmänkin kuulumisia. :)

catnip90 - Voi miten ihania kuulumisia ultrasta! Paljon onnea tyttöuutisesta! :) Saas nähdä olenko minäkin ollut sitten tuntemuksieni kanssa oikeassa kun alusta asti olen sanonut, että tyttö tuolla kasvaa. Kyllähän sä nyt voit jo vähän lähteäkin vaateostoksille. :) Meinasitteko sukulaisille kertoa sukupuolen?

Tälle mammalle ei kummosia kuulu. Nyt on ollut olo ihan hyvä, mitä nyt aina silloin tällöin vähän mahaa aina vihloo sieltä täältä, mutta ilmeisesti on ihan normaalia. Vieläkään en oo liikkeitä huomannut ja alkaa jo harmittaa kun näin pitkälle menee. Tai sit vaan oon niin hölmö, etten niitä tajua.. :/

Asukos kukaan teistä niin pohjoisessa, että olis päässyt ensilumesta jo nauttimaan? Minä oon täällä vaan kateellisena lukenut kun pohjosemmassa on jo tullut lunta. Jospa sitä pian tännekin. :)

Faelivrin 18+6
 
Heippa mammat! Täällähän on meno hiljentynyt sitten alkuaikojen.
Faelivrin: Kyselit asuuko joku niin pohjoisessa että ois päässy lumesta nauttimaan.Mie kyllä asun täällä melko korkealla mut tänne ei vielä lumi ole löytäny. Yhtenä päivänä sato räntää joka kyllä pian muuttu vesisateeksi.Ja vesisadetta täällä on kyllä riittänyt sitten melkeinpä päivittäin. Tänäaamuna oli muutama aste pakkasta ja auto raukka oli jäänyt pihalle eikä ollut tallissa niin saipa rapata kunnolla laseja kun oli niin jäässä.

Täällä paha on tosiaan tullu uudestaan kuvioihin. Ja mie ku kerkesin mielissään olla että se on pois kun muutaman viikon ajan ei ollut. Nyt eilen olin oksentaa ja tänään piti harjotella norjan puhumista aamulla wc-pöntön kanssa. Painoa ei ole vielä tullut ollenkaan,saa nähä mitä neuvolassa sanovat tiistaina. Toki ei haittaa jos nyt sitä painoa tulis vähemmän ku esikoisesta se reilu 20kg. Maha on alkanu pömpöttään,makuullaan se ei vielä juurikaan näy mutta seisolleen pönöttää oikeen kunnolla (lisänä ihanat mahamakkarat ;)). Vavveli on alkanu välistä liikkumaan kunnolla ja yks päivä sattui käsi olemaan mahalla niin säikähdin kun töytäisy tuli käteen :O Olen ollu välistä tuntevinani supistuksia. Toivottavasti ne ei tee tuhojaan tuolla alhaalla...
Tällä ei ole näköjään mitään asiaa kun näitä omia asioita vaan :D

mamma_84 18+5
 
Hei mammat pitkästä aikaa :)

Oon ollu vähän kiirunen ton mun suomenloman kanssa ja sitten takas kotona kun siippa lähti maailmalle taasen niin koitin sitten murun kanssa olla mahdollisimman paljon. Nyt taas yksinoloon totuttelua...:( Ikävä on jo kova, mutta ei tälle mitään voi.

Faelivrin
: Muistaakseni olit se jolla oli tää joulu kovin lähellä sydäntä, olinko oikeassa? :) Täytyykin nyt sanoa että täällä on ainakin joulutouhotus, siis englannissa on joulutouhotus jo niin pinnalla että..:) toivotaan että suomeenkin on jouluhulinat myös rantautuneet. Ikävää tuo sinun mahan vihlonta, itsellä kyllä myös ollut samaa vihlontaa, siis mulla se tulee kun salama kirkkaalta taivaalta ja lähteekin yhtä nopsaan, kuuluvat kuulemma asiaan mutta ei se kyllä kivaa oo :/ mutta kyllä sitä minin puolesta sen kestää :) Ei kannata niistä liikkeistä liikaa huolehtia, ne tulee sitten kun on aika, se niin riippuu istukan paikasta myös että miten ne tuntee ja missä. Meillä mini vaan on aika muljaaja :)

mamma_84
: onpas ikävää että nuo norjan oppitunnit on tullut takasin sinulla :( toivotaan että pian kuitenkin helpottaisi ja olisi vain ohimenevää pakkonorjaa :) teillä siis myös pienen liikkeet tuntuu hyvin, ihana kuulla :) siipalla sattui olemaan käsi masun päällä kun mini päätti varmaankin potkaista, meinaan oli aika paukku ja siippa tunsi sen myös hyvin :)

Amarinwa: Meillä tulee joo vauvalle vakuutus, meille tulee sellainen perhevakuutus, johon siis kuuluu vauva ja vauvan vanhemmat. menee helpommin niin sitten että on kaikki samassa syssyssä :)

catnip90
: Ihanaa, onneksi olkoon tyttöuutisesta!! :) Varmasti ihana tietää nyt kumpi siellä majailee vaikka yleensä äideille sanotaan tulevan se vaisto että ne tietää kumpi siellä on :)

Täällä ei siis kummempia, omaa rakenneultraa odotellessa, joka on siis perjantaina. Muuten siis paluu takaisin arkeen. Tänään pessyt vauvan vaatteita ja laittanut niitä laatikoihin odottelemaan uutta tulokasta :) nyt on jo jonkin verran tavaraa, mutta voi voi kun sitä tarttee vielä haalia vaikka kuinka :D sanoinkin siipalle että seuraavalla kerralla kun hän on kotona niin se on sitten pinniksen ja hoitopöydän osto sekä muun isomman tavaran, että saa luvan tulla mukaan kaupoille :)

Oikein hyviä vointeja toivottelen kaikille <3

Myy*+Mini 19+2
 
Heipä hei ja hyvää iltaa.. Täällä sairastetaan edelleen! Jo kolmea viikkoa kestänyt armoton nuha ja yskä saivat viime viikonloppuna kaverikseen niin kauhean kurkkukivun että en pystynyt nielemään mitään vettä paksumpaa.. Eli se viikonloppu elettiin kurkkupastilleilla ja teellä. Viikonlopun jälkeen kurkkukipu hävisi mutta yskä ja nuha jäi edelleen.. No viikko sitten taas yskittiin keuhkoja pihalle ja nyt viikonloppuna nousi sitten 39 asteen kuume! Alan oikeesti heittään toivoni että tästä vielä parannutaan kun loppua ei näy ollenkaan. Ja vielä pitäis jaksaa hoitaa kotia ja naperon kanssa touhuta. Lapsikaan ei oo ulos päässy kolmeen viikkoon :( Normaalisti mentäis sateesta huolimatta mut nyt mun sairastelun takia on sekin jäänyt... Mahakin on alkanut särkemään tästä jatkuvasta yskimisestä ja kyllä siinä on myös huoli kasvanut siitä että onko masussa kaikki hyvin kun itse on kokoajan kipeenä ja joutuu käyttämään lääkkeitä :(

Rakenneultrasta Meillä se on edessä vasta 13.11.. Huoh miten pitkä aika sinne vielä on. Ja meinataan kysyä kumpi olis tulossa. Mä niin toivoisin tyttöä. Mutta kaipa se on ihan luonnollista haluta molemamt sukupuolet kun tuo poika kerran jo. Ei sen puoleen kyllä poikakin otetaan ilolla vastaan. Ja yleensähän mulla menee asiat juurikin niin että jos mä oikeen kovasti tyttöä toivon niin poikahan sieltä tulee :D

Neuvolasta Tällä viikolla sielläkin tuli käytyä. Vauvelin sydänäänet pyöti siellä 140 hujakoilla. Kaikki oli ok. Toivottelivat paranemisia...

Noss1 ja öttiäinen 17+2
 
Jep jep. Vähän päivitystä... Olin sitten jääräpää enkä uskonut arvauskeskuksen sairaanhoitajia siitä että mulla on "vaan pitkittynyt flunssa ja levolla lähtee"... Käväsin tänää sitten Jorvin sairaalan päivystyksessä.. Diagnoosina keuhkokuume :( No nyt sitten ainakin lepäillään ja popsitaan lääkkeitä... Ei kuulemma ainakaan vauvaan pitäis vaikuttaa...
 
Hei mammat,

nyt kaipaisin viisaiden päiden yhteenlyömistä, nimittäin mulle on nyt tullut eteen tämä flunssarokotus joka siis suositellaan raskaana oleville, mutta siinä on sellanen juttu että tässä rokotteessa on mukana myös se sikainfluenssa homma ja oon kuullu siitä niin paljon pahaa että en oikein tiiä uskallanko sitä ottaa. Onko teitä rokotettu jo ja tarjotaanko suomessa tätä ja oletteko kuulleet jotain asiasta?

Noss1
: Otappa nyt sitten kunnolla lepoa siellä ja parantelet itsesi. Toivotellaan sulle sinne pikaisia paranemisia :)


Myy*+Mini 19+5
 
Rokotuksista Ollaan tarjottu ja olen kieltäytynyt... Raskaus ennen esikoista päättyi keskenmenoon, alkio oli kuollut juuri niihin aikoihin kun saivat puhuttua mut ympäri ottamaan sikapiikin ja vaikka sitä ei tutkittu onko piikillä ja keskenmenolal yhteyttä niin silloin päätin että enää en ota itselleni enkä lapselle mitään muita rokotuksia kuin ne mitkä kuuluu rokotusohjelmaan... Jos matkoja tulee niin sitten saatetaan ottaa ne hepatiitti rokotukset vai mitä ne nyt on mutta en muita :)
 
Ymmärsin mun kaverin ja siskon puheista että se normi flunssarokote joka siis tarjotaan kaikille siellä suomessa, se yhditelmärokote sisältää tämän sikaflunssan kanssa. Luin just kans netistä et ko. rokote olis aiheuttanu narkolepsiaa vauvoissa sit myöhemmässä vaiheessa...on hankalia nää jutut :/ Kiitos Noss1 vastauksesta.
 

Yhteistyössä