Maalismammat 2013 :)

Moikka!

Terkut rakenneultrasta! Siellä meitä tervehti melko itsepäinen tapaus. Tyyppi istua nökötti niin syvällä lantiossani, että lannerangan aluetta ei päästy ultraamaan. Kaikki muu saatiin katsottua ja kaikki oli kunnossa. Pikkumuru vastasi mitoiltaan viikkoja ja painoarvioksi laskettiin 350g. Sain ajan kontrolliultraan, jonka tekee lääkäri. Siellä on ilmeisesti vielä parempi kone ja voidaan mahdollisesti alakautta ultrata, jos ei saada muuten ultrattua lannerankaa. Ja äidin asennoilla koitetaan myös saada pienen asento muuttumaan. Ensi kerralla varmaan ultrataan sitten käsillä seisten =). Vähän tylsää, kun joutuu työtuntien kanssa sumplimaan, jotta pääsen kesken päivän ultraan, mutta toisaalta kun ei epäillä mitään hämminkiä, niin hyvillä mielin menen vielä pientä moikkaamaan. Edellisessä raskaudessa kontrollit johtuivat vauvan pienestä koosta ja joutui sen takia huolta kantamaan. Vahvistui muuten poikaolo, koska mitat tosiaan viikkoja vastasivat. Meidän tyttö taas oli koko ajan huomattavan siro. En yrittänytkään kurkkia sukupuolta (ihan kuin olisin osannut katsoakaan) eikä sitä haluta etukäteen tietääkään. Mutta poikaolo on vahva!

catnip90 Onnittelut tyttöuutisista!=)

Faelivrin Sitten kun ne liikkeet ihan todenteolla tuntee, niin saattaa olla, että hoksaa samanmoisia tuntemuksia olleen aiemminkin, mutta niitä ei ole vain tiennyt pienen liikkeiksi. Ihan varmasti lähiviikkoina ne tunnet =)

mamma_84 Ihanaa kun saavat jo muutkin tuntea liikkeitä, siis isä ja muut lapset =). Täälläkin on pari viikkoa liikkeet tuntuneet käteen. Toivottavasti olisi vain väliaikaista huonovointisuutesi. Mulla tuli myös yhtenä päivänä ylös ja kyllä sitä ensin epäili vastataudin iskeneen. Hassua, että vielä näillä viikoilla pahoinvointi tulee kuvioihin monen viikon tauon jälkeen. Supistuksia on täälläkin silloin tällöin, ei joka päivä. Ei ne varmastikaan tuhojaan tee jos ovat kivuttomia eikä niitä yhtenään ole.

Myy* En ota influenssarokotetta, vaikka sitä raskauden ja työn takia suositellaankin. Mietityttää yhteys sikainfluenssaan täälläkin.. Kiva, että olet päässyt turvallisesti takaisin kotiin =) Varmasti ihanaa päästä ostelemaan tavaroita Minille!

Noss1 Vai keuhkokuumetta se olikin! Ilmankos ei oikein lähtenyt. Toivottavasti nyt viimein saat itsesi kuntoon. Tosi tylsää kun tauti pitkittyi ja ymmärrän, että on huoli vauvasta.

Mulla olisi tässä nyt 10 päivän vapaat ennen kuin on todellinen pudotus työelämään. Alkaa nimittäin 100% työaika. Viimeisen puoli vuotta olen tehnyt 50-70% työaikaa. On ollut mukavan pitkiä vapaaputkia eivätkä lapset ole paljoa joutuneet olemaan äidillänikään hoidossa. Huomenna on neuvola ja saas nähdä riittääkö vaaka näyttämään näitä lukemia :LOL:

Amarinwa ja pikkumuru 19+6
Puoliväli käsillä!
 
Sopiiko antaa kommentti tuohon rokoteasiaan?

Tässä on hyvä linkki THL:n sivuille, jossa puhutaan tämän vuoden kausi-influenssarokotteen suosituksista:
Euroopan lääkevirasto ei muuttanut kausi-influenssarokotteen antosuosituksia - THL

http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90738/URN_ISBN_978-952-245-743-1.pdf?sequence=1

Tässä taas usein kysyttyjä kysymyksiä koskien influenssa-kausirokotette 2012-2013:
Usein kysyttyä Fluarix-rokotteesta

Kannattaa muistaa, että viime kaudella jaettu Pandemirix-rokote ei ole sama kuin tämän vuoden Fluarix- ja Vaxigrip-rokotteet, eivätkä sisällä samoja aineita kuin vuoden takainen. Itse aion ainakin ottaa rokotteen koska raskaana oleville sitä vahvasti suositellaan.
 
Huoh, eilen illalla tuli tuttu huolipeikko. Kaikkihan oli eilen kunnossa ultrassa, mutta aivokammioiden koko oli vähän päälle 9 mm, sallittu enimmäismitta on 10 mm. Tuo tulos yhdistettynä siihen, että selkärankaa ei nähty kunnolla alas asti, ovat nyt saaneet päähäni pelon siitä, että pienellä voisi olla jotain häikkää likvorkierrossa. Voi helkkari, että ärsyttää tämä oma pää, kun "väkisinkin" maalailen näitä kauhukuvia. Ja tarttisi jaksaa tuohon kontrolliin asti, joka on VASTA ensi viikon perjantaina. Äidin huoli lapsesta on kyllä maailman raastavinta..
 
Amarinwa: Turhaan siellä annat huolipeikon kummitella, oltaishan siinä jo ultrattaessa sanottu että kaikki ei ole kohdallaan josko asiat niin olisi. Ihan nyt rennosti vaan otat etkä stressaa asiasta. Tiedän että se on helpompi sanoa kun itseasiassa toteuttaa, mutta huolet pois, kyllä siellä oltais asiasta mainittu :) Niin ja kerrothan meille sitten osuuko poikaolo oikeaan :) minulla itsellä on nyt perjantaina edessä ultra ja toivottavasti saadaan tietoon että kumpi siellä luuraa :)

Tigerina: Kiitos linkeistä. Katsotaan nyt mihin päädyn ton rokotuksen kanssa. Vähän vielä kyllä mieityttää mutta kait meillä kaikilla on omat asiat jotka sitten mietityttää enempi, eihän sitä toki suositeltais josko se olis vaarallinen :)

Myy*+Mini
 
Myy*, joo, enhän missään nimessä yritä tuputtaa mitään suosituksia tai mielipiteitä, kyllä jokainen muodostaa ne mielipiteet itse ja päättää omasta terveydestään, ajattelin vain auttaa jos jotain kysymyksiä mihin ei oikein löydy vastauksia :)
 
Tigerina, en siis ollenkaan ottanut tuputtamisena, taisin siinä vaan ääneen ajatella :) oon niin jotenkin vaan vainoharhainen ton sikaflunssan suhteen ja en oo varma onko täällä sama rokote käytössä kun Suomessa :) onkos se sinun Masu vielä voinut söpön pyöreästi? Minusta sulla on tosi söpönen tuo vauvamassu :)
 
Myy Minä taidan olla niin hassu, etten luota siihen, että sanottaisiin välttämättä suoraan, jos jotain huolestuttavaa on. Usein kun hoitajat haluaisivat lääkäreiden ensin varmistuvan tilanteesta. Sattui tänään olemaan neuvola ja luin ultranneen hoitajan kirjoittaman tekstin. Olin ymmärtänyt väärin, sillä aivokammiot olivatkin epäsymmetriset, siten että toinen oli tuon reilut 9mm. Kontrollin syyksi oli siis mainittu sekä aivokammiot että lannerangan huono näkyvyys. Olin jo heti aamusta varannut ajan yksityiselle ja tuo teksti vain vahvisti oloani. Kävin sitten iltapäivällä tosi kokeneella lääkärillä, jolla olen ennenkin käynyt. Tehnyt ultria työurallaan yli 30 000 kappaletta. Kaikki oli juuri niin kuin pitääkin; aivokammiot symmetriset ja sopivan kokoiset ja koko selkärangan tutki hyvin. Toki kaikki muutkin rakenteet tarkasti. Olin siellä melkein tunnin. Mukaan sain DVD:n ja näin vähän 4D-kuvaakin. Miten suloiset kasvot jo ovatkaan =) Lääkärin mielestä voisin käydä kontrolliultrassa lähinnä sen takia, etteivät ota nokkiinsa. Ilmeisesti hoitaja ei ole saanut oikeassa asennossa mittoja otettua. Taidan laittaa kontrollissa korvatulpat, ettei tule mittavirheiden takia turhaa huolta :LOL:. Ei vaan, hoitaja on varmasti halunnut olla vain mahdollisimman huolellinen ja sen takia kontrollin määräsi.

Nyt on hirmuisen hyvä mieli =)! Hiukan kutitteli kysyä sukupuolta, mutta sain pidettyä suuni kiinni.

Amarinwa ja pikkumuru 20+0
 
Faelivrin
Iltaa mammoille! :)

mamma_84 - Onpas inhottavaa, että sulla on pahoinvointi tehnyt paluuta. Toivottavasti et siitä enää kärsi. Täällä se on onneksi pysynyt ihan hyvin poissa, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Vielähän se voi yllättää.
Voi miten kiva, että tunnet jo vauvan liikkeitä kädelläkin! Minä en vieläkään ole huomannut liikkeitä edes tuolla sisäpuolella. :/

Myy* - Muistit oikein, minä olen se super jouluintoilija. Ja aika hyvin on jo täällä Suomessakin kaikkea joulujuttua näkyvillä. Miehellä menee kaupoilla järki kun joka kerta pitää käydä kaikkia tavaroita hipelöimässä. :D Toissa päivänä kaupassa mietin, että minkälaisia uusia jouluvaloja sitä nyt ostais kun meillä on isompi asunto ja siis enemmän ikkunoita. Ja mies vaan huokas tuskastuneena, että "Pitääkö joka ikkunassa olla valot?" :D Hassu mies, tietenkin pitää. :)
Oi, teillä on rakenneultra pian! Mä odotan niiin innolla jo sitä meidän. Ja vihdoin se sitten ens viikolla koittaa. En vaan tiedä, että miten ihmeessä jaksan odottaa sinne asti. Hirveä hinku jo päästä ostamaan pienelle kaikkea. Sais vaan tietää, että kumpi sieltä on tulossa. :)

Noss1 - Kuulostaa ihan kamalalta tuo keuhkokuume, mutta onneksi selvisi, että mikä sulla on ja jospa nyt saisit itsesi taas terveeksi. Pikaisia paranemisia!

Amarinwa - Ihana kuulla, että siellä on kaikki kuitenkin hyvin. Kyllä sitä aina vaikka mitä huolen aihetta osaakin kehitellä, et tosiaan ole ainoa. Mutta nyt sä voit ainakin jatkaa taas hyvillä mielin etiä päin. :)
Onko teillä muuten joku erityinen syy, miksi ette halua sukupuolta vielä tietää?
Minä en kyllä malttais olla kysymättä. :)

Mulla oli tänään ihan äärettömän ihana aamu! Ja ihan vain siitä syystä, että Jyväskylään saatiin ensilumet! :heart: Nythän ne on jo sulanut pois, mutta kyllä oli niin ihana lähteä aamu lenkille kun maa oli luminen ja ilma kirpeä. :)

Oltiin muuten viikonloppuna siellä keikalla, mistä aiemmin puhuin. Keikka meni oikein hyvin, jalat vaan oli ihan muusia siinä vaiheessa kun kotia päin lähettiin, mutta muuten jaksoin oikein hyvin ja tuskinpa haittasi meno pikkuista matkustajaakaan. Oli kyllä ihana käydä pitkästä aikaa vähän viihteellä, vaikka tietenkin ihan vichy-linjalla olinkin. :)

Tällaista tänne. Palataanhan taas..

Faelivrin 19+4
 
Myy*, kiitos, mun masu alkaa olemaan jo ihan mieletön! Mieskin ihan ääneen ihmetteli et "onpas sun masu kasvanu paljon!" Pitää varmaan kohta pistää uutta kuvaa kunhan saan vaan otettua, on olevinaan niin kauhee kiire koko ajan :D Masu on muutenkin voinut loistavasti, liikkeitä aletaan täällä jo kaipailemaan, isukki puhuu masulle iltaisin ja muistaa aina snaoa et "potki nyt vähän äitin ja iskän mieliksi" mut ei oo vauva oikee ottanu viel potkiakseen :D en ota mitään stressiä, ehkä se vaan on kovin yksiköllistä koska ja miten ne liikkeet tuntuu :)
 
Tigerina ihana toi sun mies kun höpöttelee masulle :D Mä muistan esikoisen aikana mies ei puhunu masulle mitään, eikä kyllä silitellytkään.. Jotenkin se asia ei ollut miehelle niin konkreettinen ennekuin lapsi syntyi. Sen jälkeen lapsi on kyllä saanut mieheltä pusuja ja haleja.. Sen muistan että kun synnytys läheni ni yhden ainoon kerran mies mahalle puhui ja se meni kutakuinkin näin: "Sä et saa syntyä sillon etkä sillon etkä sillon etkä sillon..." Lopulta kävi ilmi että miehelle ainoo sopiva ajankohta olisi ollut perjantai iltapäivä :D Isin poika selvästi sillä poika syntyi perjantai iltapäivänä ;D
 
Noss1, EIKÄ!! Vähän vauva tais kuunnella iskää ku noudatti pyyntöä syntyä just tossa kohtaa :D toi on vaan niin ihana! Meillä mies haluu joka ilta pistää korvan masua vasten ja kuunnella mitä sieltä kuuluu, mulle se on ihan ok, jos se saa ilonsa siitä et kuuntelee "sellasta pulputusta" sieltä kun ei oikein muutakaan voi :)
 
Jahas.. Lääkäritäti soitti tänään kun olin eilen verikokeissa missä otettiin leukkarit ja crp... Molemmat olivat hiukan laskeneet mutta lääkäritäti mainitsi myös jotain että keuhkokuume saattaisi olla mykoplasman aiheuttama.. Nyt sitten jäi mietittymään miten mykoplasma vaikuttaa sikiöön? Koitin googlailla mutta aika huonoin tuloksin... :S Onko täällä joku joka tietäisi asiasta jotain? Tietysti siinä puhelun aikana ei tullut kysyttyä...
 
Faelivrin Vautsi, lunta jo teillä päin! Ihan vain yllärin takia ei haluta sukupuolta tietää. Meillä kuitenkin jo tyttö ja poika eli vaatteitakin molemmille, joten mitään hankintoja ajatellen ei tarvitse sukupuolesta ottaa selvää. Tämä todennäköisesti on meidän viimeinen vauva (ajatus todellakin vahvistunut viime päivien huolesta), ja jotenkin tuntuu, että halutaan viimeiseen asti pitää sukupuoli yllätyksenä. Esikoisesta ei tiedetty sukupuolta, kuopuksesta saatiin tyttöveikkaus, joka siis piti paikkansa. Kiva, että olet päässyt viihteelle!=) On se mukavaa, kun ei tarvitse seuraavana päivänä reporankana maata ja parannella oloa. Keikoilla on kiva käydä ja tanssilattialla viihdyn. Nyt vain aniharvoin tulee käytyä viihteellä. Jos jossain lähistöllä sattuu olemaan PMMP, niin sinne yleensä menen vaikka läpi harmaan kiven.

Tigerina Ihana miehesi, kun masulle juttelee =)

Noss1
En kyllä yhtään osaa neuvoa, miten mykoplasma vaikuttaisi sikiöön. Jos mietityttää, niin rohkeasti soitat ja kysyt vaan! No isin poika teillä, todellakin :LOL:.

Meilläkin mies on vasta vauvan synnyttyä alkanut todenteolla osoittaa kiinnostusta vauvaan, vaikka on ollut monissa ultrissa mukana ja esikoisen kanssa melkein kaikissa neuvoloissa. Välillä se on vähän harmittanut, mutta toisaalta sen miehenkin näkökulman ymmärtää. Ja tosiaan, syntymän jälkeen on kyllä huolehtinut lapsista ja osoittanut rakkautta ihan alusta asti. Raskausaikana se on enemmän ollut sellaista äidistä huolehtimista sitten kun masu jo kunnolla kasvanut. Nytkin sanoi, ettei mun tarttisi enää lähteä juoksemaan. Ja siitä sanoi mulle lääkärikin. Kun olen kaksi jo alakautta synnyttänyt, niin kohdunlaskeuman vaara on olemassa, jos pitkälle juoksee. Taidan siis parin viikon sisään vaihtaa kävelylenkkeihin.

Amarinwa ja pikkumuru 20+1
 
Heippa vaan taas kaikki!

Melkein pari viikkoa taas vierähti ennenkuin ehdin palstailemaan. Ihana kun nyt pääseekin jo lukemaan rakenneultrakuulumisia! :) Itse olen siihen menossa 2 viikon päästä, luultavammin yksin, kun mies ei viitsi jatkuvaan töistä poissa olla. Meillä kun on matkaa synnytyssairaalaan lähemmäs 100 km, niin on useamman tunnin reissu aina.

Faelivrin kerroit kivuistasi, niin pakko mainita, että et ole ainoa. Täällä myös vähän epämääräisiä kipuja silloin tällöin. Yölliset kivut minulla tosin liittyvät siihen, jos vahingossakaan käännyn mahalleen..! Itsekään en ole neuvolasta kysynyt :/ kipuja tulee myös eteenpäin kumarrellessa. Toivottavasti ei kuitenkaan ole mitään vakavaa.. lohduttaudun nyt sillä, kun tunnen jo vauvan liikkeitä paljon, että (käsittääkseni) vauvalla on kaikki kunnossa kun se liikuskelee :)
Toivottavasti sinäkin jo pääset pian niitä tuntemaan! :) muutaman viikon sisään väistämättä ainakin!

catnip90 ihania ultrakuulumisia! :) onnea paljon tyttöuutisista! Meillä ollaan kahta mieltä siitä, kumpia uutisia toivotaan enemmän. Mutta 2 viikon päästähän se selviää, kumpi sieltä on tulossa!

Noss1 voi sinua sairastelijaa, nyt koeta levätä ja hoitaa itseäsi terveeksi! Toivotan pikaista paranemista! Mykoplasma-asiassa en valitettavasti minäkään osaa auttaa :/

Amarinwa Mukava kuulla sieltäkin hyviä uä-kuulumisia, varsinkin kun huolesikin lopulta selvisi turhaksi. Toivottavasti saatte pitää sukupuolen salassa loppuun asti, kun niin tahdotte, ettei esim. enää myöhemmässä uä:ssä hoitaja sitä paljasta vahingossa!

Omia juttuja - meillä raskaus on edennyt mukavasti, masu on kasvanut hitaasti mutta varmasti ja vauvan liikkeet olen tuntenut parisen viikkoa, joka päivä selvemmin. :)
Mies on alkanut osoittaa kiinnostusta ja hellyyttä kasvavaa masua kohtaan, pusuttelee ja silittelee usein ja kyselee miltä liikkeet minusta tuntuvat. Lempinimenkin maha-asukkaalle hän on antanut :D

Viime viikolla sain tietää terveydentilaani liittyvän asian, joka on luonut synkkiä varjoja raskausonnen ylle. Huoli, stressi ja järkytys on ollut niin suuri, että olen muutaman viikon ajan sairauslomalla, jotta saan sulateltua tätä tietooni tullutta asiaa/sairautta. Raskauteen sinänsä tämä sairaus ei vaikuta, mutta synnytyksessä siihen liittyy pieni riski. Tässä vaiheessa ainakaan en vielä asiasta halua enemmän kertoa, mutta halusin nyt kuitenkin mainita tapahtuneesta, kun se on suuresti mieltä painava asia.

Mutta nyt lopuksi, toivotan hyvää vointia ja onnea mukaan ultriin teille kaikille muille mammoille ja iloista ensilumen odotusta! :D Meillä muuten eilen aamulla jo vähän oli lunta maassa, mutta kunnon lumisadetta vielä odottelen, haluan sen itse nähdä ja tuntea! :)

mariana87 & piipiäinen 18+2
 
Iltaa mammat,

Amarinwa: Ihana kuulla että kaikki hyvin kuitenkin ja huolipeikot on poistettu ainakin hetkiseksi :) meillä mammoilla kun ne huolipeikot näyttävät nostavan aika ajoin päätään :) Itse varmaan olisin tehnyt juuri samoin niinkuin sinä, onhan se pieni kuitenkin sellainen aarre että <3

Faelivrin: Nonniin, muistin siis oikein :) Onhan se ihanaa että jaksaa touhuttaa joulun suhteen, itse olen aika laiska sen kanssa, kyllä sitä jotain joulujuttua löytyy kotoa mutta aika vähän. Kait tämäkin tietysti muuttuu kun lapsi tulee kuvioon :) pakko laittaa sitten joulutunnelmaa kotiin. Täällä joulu on muutenkin erilainen kuin suomessa että ehkä senkin puoleen hieman tuo joulumieli kärsinyt, sekä se fakta että olen aattona varmaankin taas töissä :( Oon niin kade noista ensilumistakin, täällä kun ei todellakaan sitä lunta näe, sekin vie tosiaan sitä joulumieltä pois, tottunut valkoisiin(tai yleensä valkoisiin) jouluihin. Mutta ihanaa että pääset nauttimaan lumesta ja joulusta, nyt on sellanen sun kausi meneillään vuodesta :)

Tigerina: Ihana tuo sun miehes kun masulle höpöttää :) meillä kyllä silittelee välillä masua, ja sanoo aina että rakastaa meitä molempia mut siis sillä on vähän sellanen iiks meininki kun sanon että pieni mullaa siellä nyt :D se panikoi :D haha

Noss1: onpas teillä ollut tottelevainen lapsi jo pienestä pitäen :) pitäisköhän koittaa samaa taktiikkaa meen toukan kanssa :D josko sais ulos ajoissa eikä ainakaan paljoo menis yli :) En osaa kyllä tuohon mykoplasma hommaan vastata ollenkaan, usein taudit ei vaikuta sikiöön kun äidin elimistö sitä kyllä suojelee, mutta ehkä jos kovin askaruttaa niin kannattaa soittaa neukkulaan ja kysyä.

mariana87: Toivotaan että kuulemasi terveydentilan riski synnytyksessä ei kuitenkaan pääsisi vaikuttamaan. Uskon että on ollut sulattelemista asiassa. Jaksuja sinne kovin. Ihanasti myös tuo sinun miehesi on tuon kasvavan masun kanssa vuorovaikutuksessa, mulla taitaakin olla se jöröin siippa tässä asiassa :D

Täällä ei kummempia. Masu on vielä kovin pieni mutta kasvaa tasaseen tahtiin. perjantaina on sitten se rakenneultra...jännittää ihan pirusti, toivotaan että pienellä on kaikki siellä kunnossa <3

Voikaatte hyvin kaikki mammat ja masukit :)

Myy+Mini 19+6
 
Faelivrin
Heipsan!

Tigerina - En siis olekaan ainoa, joka ei ole vielä liikkeitä tuntenut. Kovasti niitä odotellaan ja välillä mulla kyllä tulee pieni huoli siitä kun niitä ei tunnu, mutta ehkä se tosiaan on vaan aika yksilöllistä. Jospa tässä ei enää kauaa menis.. :)

Noss1 - Onpas se teidän poika hyvin noudattanut isän toivetta. Miten sattukin.. :)
Mä en kyllä koskaan ole mistään mykoplasmasta kuullutkaan, että en valitettavasti osaa oikein mitään sanoa. Kannattaa sinne lääkäriin soittaa, siellähän ne parhaiten tietää.

Amarinwa - Jep, lunta täällä. Huomiseksi on onneksi taas luvattu koko päiväksi lumisadetta! Sitä odotellessa. :)
Mun sisko ei halunnut myöskään kuulla sukupuolta silloin kun se odotti. Ja sanoi kyllä, että oli se vauvan syntymähetki sitten vieläkin spesiaalimpi kun sai siinä vasta kuulla, että poika sieltä syntyi. Mä vaan varsinkin nyt tämän esikoisen kohdalla odotan jo niin innoissani, että pääsen sille hankintoja tekemään niin ei siksi malta olla sitä sukupuolta kysymättä. :)

mariana87 - Ihan huojentavaa kuulla, että en siis ole ainoa näiden kummallisten mahakipujeni kanssa. Vaikkakaan ei toki ole mukavaa, että sinä olet niistä joutunut kärsimään. Nyt ne kyllä on onneksi jäänyt mulla vähemmälle. :)
Tosi ikävä kuulla, että olet saanut huonoja uutisia sun terveyteen liittyen. Onneksi ei kuitenkaan vaikuta raskauteen. Jaksamisia kovasti sinne. :hug: Muista kuitenkin iloita myös siitä pienestä ihmeestä siellä mahassa. :)

Myy* - Jep, kyllä täällä nautitaan tästä vuoden ajasta. Aamusin kun mittariin kurkkaa niin mitä enemmän se pakkasta näyttää niin sitä paremmin mun päivä aina alkaa. Tänään oli jo viis astetta pakkasta kun lenkille lähdin! :)
Mitenkäs sitä joulua sitten siellä Englannissa vietetään? Mä en ole kovinkaan paljon asiaan perehtynyt.

Täällä kärsitään edelleen aivan järkyttävistä päänsäryistä. Pahimmillaan kestävät koko päivän, eikä mikään auta. Todella inhottavaa.
Lisäksi oon ollut jotenkin erityisen kiukkuinen nyt viime päivät ja oikeastaan ihan ilman syytä. Vaikka voi kyllä olla, että tuo päänsärky siihen hieman vaikuttaa. Miehelle vaan vähän ikävä tilanne kun tiuskin jostain koko ajan. Tänään se siitä huomauttikin ja sanoi, että "Sä se suutut nykyään kaikesta." :/
Mutta muuten kaikki on oikein hyvin ja enää ois viikko sinne rakenneultraan! :) Täällä on mahakin jo kyllä sen kokoinen, että ei tarvihe ihmisten paljoa arvuutella, että onko hyvin syöty vai jotain muuta. :)

Faelivrin 19+6
 
Faelivrin
Nyt on kyllä pakko tulla tänne hehkuttamaan.. Luulen nimittäin, että tunsin äsken ensimmäistä kertaa pienen liikkeet! Katsoin äsken telkkaria sohvalla kun mahassa tuntui kolme pientä pulpahdusta pienellä viiveellä toisistaan! En keksi mitä muutakaan se olisi voinut olla sillä en oo koskaan tuntenut mitään vastaavaa aiemmin! Voi miten ihanaa! :)
Ja tietenkään mies ei juuri nyt sitten ollut kotona ja tuo kissa ei kauheasti tajua tästä mitään niin oli pakko edes jonnekin päästä iloitsemaan! :)
 
  • Tykkää
Reactions: mariana87
Faelivrin: Ihanaa :) Eikös ole ainutlaatuinen hetki kun tuntee liikkeet? :) Täällä toissapäivänä oli koko päivän menot mahassa,eilen oli taas hiljasempaa mutta illalla (yleensä nuo isommat liikkeet huomaa illasta vasta) niin pidin kättä vatsalla kun meno alko niin tuntu potku käteen :) Harmi kun mies ei oo koskaan sattunu sillon olemaan paikalla.
Tänäaamuna ollaan saatu näköjään lunta vähän tännekin päin :)
Nyt alkaa vaan ressi mistä kunnon talvitakki mihin maha mahtuu sisään.Nykynen takki kun kirraa jo nyt mahan kohalta :D Mahasta puheenollen,mulla on jo järetön pötsi taas!
Jollakin tuntu olevan välistä mahakipuja. Täälläki on välistä ollu,varsinki öisin. Vaikka omasta mielestä nukkuma-asento on ollut normaali. Lisäksi välistä oon havainnu kipeämpiä suppareitaki. En oo sitten uskaltanu lääkäriin tarkastaan tilannetta kohdunsuulla vaikka toisaalta se vois antaa mielenrauhan mutta pelkään jos on tapahtunut jotain niin mitä sitten.. Mutta kohti puoliväliä mennään ja rakenneultraan on vielä aikaa kun se ois vasta 12.11 joten aikaa ootella...

mamma_84 19+4
 
Hoh hoi, neljäs aamu peräkkäin kun herään 4-5 aikaan. Enkä ole edes mennyt lasten kanssa samaan aikaan nukkumaan vaan jäänyt vielä katsomaan telkkaria alakertaan. Tänään ja eilen aamulla olen herännyt painajaisiin, joten vielä mukavampi herätys.. Saisipa edes juoda kunnolla kahvia! Eiväthän nuo kolme kuppia (lue: mukia) riitä mihinkään! No, tuleepahan vapaapäivät vietettyä huolella kun eivät kulu nukkuessa ;). Olisipa muuten aivan ihanaa lähteä tuonne valkoiseen maahan vähän juoksemaan! Täällä lounaassakin tulleet ensilumet viime yönä. Ja tottakai kesäkumit vielä alla, kun isäntä tunti sitten lähti aamuvuoroon.

mariana87 Ihanaa, kun olet jo liikkeitä tuntenut! Monenmoisia masukipuja raskausaikana voikin olla. Vaarattomiahan ne yleensä ovat, mutta silti aina jotenkin pysäyttävät. Varsinkin loppuraskaudessa saa oikein pitää masusta kiinni ja tukea, jotta voisi pienillä säryillä kääntyä. Tosta sukupuolen lipsautuksesta, olen minäkin kuullut niitä juttuja, joissa ultraaja vahingossa mainitsee sukupuolen. Ja toiset taas eivät kirveelläkään lähde sukupuolesta sanomaan muuta, kuin että täältä saattaa syntyä tyttö tai poika, fifty-fifty =). Voimia terveyteesi liittyvän asian kanssa! Ei sitä raskausaikana kaipaisi mitään ylimääräsitä stressinaihetta. Onneksi tosiaan ei vaikuta vauvan terveyteen, jos nyt jotain positiivista voi asiasta löytää.

Faelivrin Kyllä ne ihan vauvelin liikkeiltä kuulosta, ihanaa!=) Kurjaa jatkuva päänsärky.. Ihan varmasti vaikuttavat mielialaan, joskin hormonitkin tekevät kiukkuiseksi. Minä olen tosi ärsyyntymisherkkä ollut viime viikkoina. Ihan kaikki ärsyttää. Ja sekin ärsyttää kun kaikki ärsyttää. Helppoa olla nainen ja raskaana :). Mutta ei tämän otuksen kanssa eläminen varmastikaan aina ihan yksinkertaista ole, ymmärystä miehillekin. Toivottavasti jäisivät pian päänsäryt pois!

mamma_84 Masusi on ottanut kasvuspurtin! Hiljattain taisit kirjoitella, että masu on hämmästyttävän pieni vielä :) Jos supparit mietityttävät, niin kannattaa varmaan käydä tilanne tsekkauttamassa. Ystävälläni esikoinen oli syntyä viikolla 16, mutta pakkolevolla ja lääkityksellä hän pysyi kyydissä turvallisille viikoille ja on tänä päivänä oikein hyvinvoiva 12-vuotias. Tarkoitan, että on niitä hoitokeinoja, jos jotain jo olisi kohdunsuulla tapahtumassa.

Myy Ihan varmasti lunta kaipailee siellä Englannissa, etenkin joulun aikaan! Vaikka hyvin usein se kyllä musta on Keski-Suomeen asti täälläkin. Silti ne mielikuvat ihanasta joulusta liittyvät useimmiten VALKOISEEN jouluun. Minäkään en ole mikään jouluhössö, mutta nyt yllättäen ovat tainneet hormonit sekoittaa pakan tässäkin asiassa :LOL:. Tsempitykset tämän päivän ultraan, tulehan pikimmiten kertomaan uutiset!

Jokohan tunnin sisällä saisin seuraa lapsista? Ei pitäisi kyllä käydä kuin korvaan kuiskaamassa, että lunta on satanut, niin johan olisivat yöpaidoissa pihalla =). Äidillekin mukavaa ohjelmaa tänään tiedossa, kun pääsemme miehen kanssa ihan kahdestaan viimeistelemään keittiö- ja kalustesuunnitteluja. Oi voi kun tulisi kevät äkkiä niin syntyisi pikkumuru ja valmistuisi talo!!

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille!

Amarinwa ja pikkumuru 20+3
 
Heissan kaikille :)

Faelivrin: Täällähän ei aattoa vietetä niinkään, vaan se joulupäivä on sitten se kun syödään ja avataan lahjat jne. Täällä ei myöskään pukki tule kylään vaan on tiputtanut ne yön aikana kotiin. Täällä ne takan reunassa olevat sukat on iso juttu, kait sellanen tarttis tolle siipan pojalle hommata :) en vaan oo niin jouluihminen, mutta jos satun joulutuulelle niin sitten täytyy kyllä olla aito kuusi jne. kun täällä on jos minkänäkösiä diskojoulukuusia mustasta pinkkiin ja musta se ei oo kunnon joulua ollenkaan. Tärkeintä kuitenkin mulle on se rakkaitten kanssa oleminen sillon jouluna, harmi etten tänä vuonna suomeen sitä pääse viettämään mutta ensi vuonna sitten mini kanssa varmasti ollaan joulu siellä :) Ihana kuulla että oot tuntenut liikkeitä, se on niin mahtava fiilis kun toinen siellä mullaa :) Mulla sattuu olemaan istukka takana ni tunnen sen takia hyvin nuo liikkeet ja näenkin jo masussa kun mini mullaa :) siks onneks tuo masukaan oo vielä pullahtanut ulospäin, siis vielä :D katotaan kuinka käy myöhemmin :D

Amarinwa: Sinähän se siellä olet oikeen aamuvirkku :) minä heräilen myös aikaisin mutta en sentäs noin aikaisin, about 6-7 aikaan :) se on siis mulle aikaisin haha. Toivottavasti olette päässeet perheen kanssa viettämään mukavaa ja lumista talvipäivää :)


Täällä siis tänään oltu rakenneultrassa ja pienellä oli kaikki oikein hyvin. Pikkunen tutkittiin läpikotaisin ja kaikki oli juuri niinkuin pitää, siellä näkyi kasvot ja koko selkäranka ja huulissa ei näkynyt poikkeavuuksia, pienet jalat ja kädet ja varpaat ja sormet näkyi <3 Oli kasvanut jo isoksi miniksi :) 100% varmuudellahan ei koskaan voi sanoa kumpi sieltä on tulossa mutta kysäsin että näkyykö kumpi siellä on ja ultraaja sanoi että kyllä siellä selkeästi näkyy jalkojen välissä olevan jotain extraa, eli meille on tulossa pieni poika <3 <3 ei siis mene kissaruoan syöttämiseksi isoveljellä :) haha

Sellaista siis tänne, oikeen iloinen ja onnesta pakahtunut mamma täällä ja myös siippa oli riemuissaan :) ihanaa alkavaa viikonloppua kaikille <3

Myy*+pikkumies 20+1
 
Tigerina ihana masukuva sulla :)
Onko muilla ollu supistuksia? Täällä niitä on tosiaan ollu sillontällön mutta eilen oli monta tuntia alaselkäjomotusta (selvästi hoksas et supisteli ja otti alaselkään) ja sit välistä oli koko maha kovana ja kipuili. Olin jo hätää kärsimässä ku tytön kans kahestaan kotona ku mies oli yön töissä vaan meni sit ohi ku tuli juotua muutamaan otteeseen vettä. Meillä näyttäs olevan et viikonloppuisin raskaanaolevien päivystys on synnärillä ja sinneki pääsee vasta 20+ viikolla. Eli jos kovin tarkkoja tahtovat olla niin enpä sinne pääse jos nyt vkl pitää lähtä tarkastaan tilannetta.
Jotenki sitä vaan toivois että tämä raskaus etenis edes normaalisti ja loppuun asti,tai kunhan pääsis tonne 30viikon paremmalle puolelle niin seki hyvä.
Ei auta ku päivä kerrallaan...

mamma_84 19+5
 
Faelivrin
Huomenta ja mukavaa lauantaita! :)

mamma_84 - Kyllä se vaan oli melko erityislaatuinen hetki kun ne pienet liikkeet siellä tunsin. Nyt sitä vaan aina sitten odottaa niitä kun jossain istuu rauhassa. Eilen en huomannut liikkeitä ollenkaan niin oli pakko illalla dopplerilla tarkistaa, että kaikki on hyvin. :D Oli siellä. :)
Minäkin olen joutunut koko syksyn kulkemaan takki auki kun ei ole mennyt kiinni. Ainut takki, mikä menee kiinni on tuulitakki ja sillä en viitsisi kaikkialla kulkea. Onneks on sitten kovemmille pakkasille vähän väljempi toppatakki niin sillä luultavasti pärjään. :)
Niin ja kyllä on tuntunut supistuksia täälläkin ja vaikka mitä muutakin ihme kipuiluja. Mutta en oo anatnut itseni ottaa niistä nyt stressiä. Neuvolassa kumminkin viimeksi sanoivat, että jos eivät kerralla kovinkaan kauaa kestä niin sitten kuuluvat asiaan ja ei tarvitsisi olla huolissaan. Täytyy vaikka ens kerralla taas jutella asiasta. Eiköhän sullakin siellä kaikki ole ihan kunnossa. :)

Amarinwa - Minä tulisin kyllä hulluksi jos en saisi kunnolla nukuttua. Onneks sä osaat näköjään ottaa asian vähän paremmin. :)
Joo, todellakin on vaikeaa olla raskaana oleva nainen. Miehellekin taisin suutuksissani tokaista kun hän ihmetteli mun käyttäytymistä, että "No anteeksi vaan, että olen raskaana!" :D Täytyy varmaan muistaa jotenkin miehelle hyvittää tää päivittäinen kiukkuilu. :)

Myy* - Voi.. minä en kyllä osais joulua varmaan missään muualla viettää edes ku täällä Suomessa. Mulle kuitenkin kaikki perinteet on joulussa niin tärkeä juttu. :)
Mulla on kyllä masu pullahtanut oikein huolella. Tänään just kaupassa huomasin, että ihmiset on alkanut tuijottelemaan mahaa ja hymyilemään mulle. Ainakin päättelin ja toivon kyllä, että se johtuu siitä, että ne huomaa, että siellä joku pieni kasvaa. :D
Voi että! Ihania ultrauutisia sulla! :) Paljon onnea poikauutisesta! :heart:

Tigerina - Ihana pallomasu siellä. :)

Tänne ei mitään kummempia kuulu. Ihmettelen nykyään vaan päivittäin, että minkä kokoinen tuo maha oikein on jo. :D Täytyy katsoa jos minäkin saisin aikaiseksi laittaa jotain masukuvaa :)

Täällä on jo ainakin 10 senttiä lunta! Eilen sitä tuli tosiaan koko päivän ja voitte vaan arvata kuinka innoissani olin. Naapurin lapsetkaan ei ollu niin tohkeissaan kuin minä. :D

Faelivrin 20+1
 
Hyi olkoon! Millin päässä vaarasta tänään!

Oltiin tulossa maantietä pitkin kotiinpäin, kello ei ollu edes neljää tänään kun yhtäkkiä mä vaan huomasin, hirvi ilmestyi auton eteen, ihan ku tyhjästä!! Kiljaisin tietty ja onneks mies (kuskina) ehti just väistää ennen ku osui! Mut oli ihan todella pienestä kiinni ettei olis rysähtänyt, tuli vielä mun puolelta, olis tehny varsin rumaa jälkeä, se todellakin vaan yhtäkkiä OLI siinä, me ei ehditty yhtään nähdä ennen ku mä huomasin vaan helevetin ison pään auton etulasin kohdalla! Ja vartin perästä meinas tulla kolari peurojen kanssa mut ne ehti alta pois tien toiselle puolelle. Huhhuh, vieläki tärisyttää....
 
Tigerina: Hui kauhea miten on ollu sulla lähellä :O Oli enkelit ilmeisesti onneksi matkassa. Hirvikolareissa kun tulee melkosta jälkeä.

Tässä nyt näitä omia valituksia taas;eilen tuntu illasta taas suppareita,samoin tänään. No,työterveyshuollon piiriin kun ei meillä minkään gynekologiset asiat kuulu ja synnytyspolin (joka päivystää vkl) piiriin en vielä kuulu kun 20+ viikolla en ole (joo,tarkkaa on kun tänään on 19+6) joten ei muutakun päivystykseen istumaan moneksi tunniksi hamppien ja huumehörhöjen sekaan. Kohdunsuun tilanne oli normaali (huh mikä helpotus!) ja muutenkin kaikki näytti olevan kunnossa. Ottivat vielä pissanäytteen ja jonku toisenki näytteen. Saikkua tuli (TAAS) 2viikkoa ja määrättiin lepoon. Vielä ei onneksi supparit olleet tosiaan tehneet tuhojaan mutta jospa se lepo auttas. Pitempään kävelykin aiheuttaa suppareita,samoin eilen kun ajoin autolla.

mamma_84 19+6
 

Yhteistyössä