Maalismammat 2013 :)

Heis taasen :)

Noss1: Jeps mä kysäsin siitä että onko enempi poikaolo, kun itellä vaan yhtäkkiä ihan ku lamppu olis syttyny jossain siinä rv 15 vaiheilla että siellä masussa kasvaa poika :) oikeessa sit olin, hassusti ultraaja sen siellä tokaskin kun kysäsin ja vastaus oli "looks like it's a little boy that there's few extra bits between the legs" :) Varmasti alkaa massun kanssa olemaan ongelmia kun on puuhaa toisen pienen kanssa siellä, mutta kait siihenkin tottuu vai? :)

Faelivrin: Kiva kuulla että siellä on kaikki hyvin ja kohdun pohjan korkeus kanssa mallillaan. Mulla tosiaan katsotaan se sitten seuraavassa neukkulassa. Nyt itse kyllä selkeesti näkee missä kohtaa kohtu menee tällä hetkellä, siis vatsassa selkeesti näkyy kun on makuulla että missä kohtaa on bump ja missä ei, navan seutuvilla se nyt menee, hieman ehkä yli navan, liikkeetkin tuntuu nykyään huomattavasti ylempänä :) Mä joo sitä rokotusta mietein ja kyllähän sitä suositellaan, mutta oon siihen tulokseen tullut että en ota, ja täällä briteissä ne käyttää sitä pandemix vai mikä lie olikaan rokotetta, jota sillon alkuun käytettiin ja en varmasti ota :) uskon että ei annettais jos ei olis turvallinen, mutta olen päätynyt siihen etten ota :)

Otetaanko suomessa kahteen kertaan verikokeita? Täällä näyttäisi olevan verikokeet uudestaan viikolla 28, yök :/ inhoon piikkejä :D

Myy*+pikkumies
 
Heip!

Ajattelinpas käydä kuulumisia lukemassa ja päivittämässä, nyt kun aikaa on ja jaksaa. Sairaslomalla kun olen nyt vielä parisen viikkoa. Tulin sitten kaiken lisäksi "oikeasti" kipeäksi, kun jostain viikonloppuna flunssan nappasin. Alkuviikon olin ihan petipotilaana, mutta nyt olo alkaa vähän helpottaa onneksi, kun on huomenna rakenneultraan meno! :D jännittää!

Hankinnoista - pinnasänkyhän oli eka hankinta jo ekan ultran jälkeen, ja siitä lähtien on pikkuhiljaa ruennut vaatetta ym. vauvalle ilmestymään käytettynä, sukulaisilta lähinnä. On neutraaleja vaatteita, petivaatteita, vauvan patja ja sänkyvaatteet sekä pari pinnasängyn reunapehmustetta ja semmoista. Käytettynä aion ostaa kavereilta myös yhdistelmävaunut, turvakaukalon, sitterin ja hoitopöydänkin luultavasti.
Itse olen ostanut vain yhden vaatesetin vauvalle, jossa oli body, potkupuku ja myssy. :) Huomisen jälkeen kai sitä voi jo alkaa enemmän ostelemaan, jos pikkuisen sukupuoli selviää!

Myy* sinun mahasi tosiaankin on vielä hirmu pieni! :) mutta eiköhän sekin siitä kunnon vauvamahaksi viimeistään loppuvaiheessa kasva. Hyvä puoli sinun hoikassa olemuksessasi ja pienessä masussahan on ollut se, että pääsit aikaisin liikkeet tuntemaan ja näkemään. Vieläkin hurjalle kuulostaa, että liikkeet jo ulospäin näkyvät! :D
Verikokeista en osaa sanoa, miten ne normaalisti menisivät Suomessa, kun itse niissä joudun käymään useammin raskausaikana muusta syystä. Sokerirasituksen yhteydessähän niitä ainakin on, ken siihen sitten joutuukaan.

Jossu90 ihania uä-uutisia ja onnea tyttöuutisesta myös! :)

Tigerina onpas mukava, että sinäkin nyt pääsit pikkuisen liikkeitä tuntemaan! Toivottavasti ultrassa meni kaikki hyvin!

Faelivrin rokoteasiaa pähkäilit, olen sitä itsekin miettinyt, vaikka ei sitä minulle olekaan vielä edes tarjottu. Enemmän olen sillä kannalla, että EI mitään rokotteita raskausaikana, niinkuin suositellaan.

Supistuksista - sen jälkeen kun täällä niistä kyselin, niin varmistuin siitä, että minä tosiaankin tunnen jo ne harjoitussupistukset jo! Tuntuu tosiaan selvästi, kun maha(/kohtu?) menee kovaksi ja tuntuu painetta alavatsalla, ja yleensä tuntuu että pissattaa. Monta kertaa päivässä :O hui, pitääpä huomenna yrittää muistaa kysyä niistä äitiyspolilla niistä. Onko teillä niitä miten paljon, jotka ne tunnette ja tunnistatte supistuksiksi??

Vaan minäpäs jatkan huomisen rakenneultran jännitystä ja yritän muistaa tulla kertomaan kuulumiset sieltä huomenna tai loppuviikosta! Hyvät loppuviikot kaikille vaan! :)

mariana87 & piipiäinen 20+2
 
Hei Rieti ja tervetuloa meidän maalismammojen joukkoon :)

Uteliaita kun kaikki täällä ollaan niin tykkäisitkö kertoa hiukan enemmän sun taustoista? :) pakko ei tietysti ole mutta kunhan utelen ;)

Ja paljon onnea odotukseen :)
 
Kiitos Myy* :)
Mielelläni kerron, kun tiedän teistäkin jo kaikenlaista!

Olen 28-vuotias ja esikoinen tosiaan tulossa.
Vauvalle annettiin lupa tulla tammikuussa 2011, mutta sepä ei ollutkaan niin yksinkertaista...
Puolen vuoden yrityksen jälkeen minulla todettiin PCOS eli monirakkulaiset munasarjat -oireyhtymä. Gyne ei antanut toivoa luomuhedelmöittymiselle.
Siinä vaiheessa ei vielä lähdetty eteenpäin, kun yritystä oli takana vasta niin vähän aikaa.
Minä sain liikuntainnostuksen ja vuodenvaihteessa 2012 lopetin tupakoinnin.

Huhtikuussa saatiin lähete keskussairaalaan lapsettomuustutkimuksiin. Tuossa vaiheessa rasvaprosenttini oli pienentynyt ja luomumenkat oli alkanu maaliskuussa.

Heinäkuussa oli aika polille. Tutkimukset oli hyvin mieleenpainuvat, sillä samalla vastaanotolla meille selvisi, että olen raskaana :) Samalla reissulla otettiin hCG-näyte, joka oli hurjasti koholla.
Parin viikon päästä oli sitten kontrolliultra, jossa näkyi selkeä alkio ja syke <3

Ensimmäisen reissun jälkeen alkoi karmea pahoinvointi, joka loppui kuin seinään, kun 4 viikkoa sitten sain lääkkeen kilpirauhasen vajaatoimintaan. Samalla väistyi valtava ahdistus, joka varjosti koko alkuraskautta. Nyt pystyn nauttimaan raskaudesta ja iloitsemaan tulevasta vauvasta!

Nyt täällä kasvatetaan masua ja ihastellaan viimeviikkoisen rakenneultran kuvia. Pienellä on kaikki hyvin <3
 
  • Tykkää
Reactions: mariana87
Moikka moi!

Me oltiin tosiaankin tänään siellä rakenneultrassa, ja oli kyl varsin jännää! Mitään rakennepoikkeavuuksia ei todettu, kätilö kattoi suun ettei oo suulakihalkiota, katto munuaiset, keuhkot, sydämen, kaikki normaalia ja mitat vastas viikkoja. Ilmeisesti oinaalle tyypilliseen jääräpäisyyteen kuuluen kätilöllä oli vaikeuksia mitata pään ympärys ku ei pikkuinen malttanu millään päätään tarjota oikeassa asennossa laitteelle. kasvojaan hän alkoi kummallakin kädellä suojaamaan ku kätilö vähän ravisteli massua et saatais kasvot kääntymään, mut ei :)

:heart: POIKA MEILLE TULEE :heart:

näytti jalkovälinsä harvinaisen selkeästi joten mitään ei jääny arvailujen varaan. Kätilö kysyi et halutaanko tietää, ja nyt on kyl ollu koko lopun päivää kestohymy päällä, mies vei mut Amarilloon syömään hyvien uutisten kunniaksikin :)

Nyt innolla shoppailemaan kaikkea pojalle sopivaa, jippii!!!

Tigerina + pikkuherra 20+5
 
Iltaa mammat

Tigerina: Onnea poikauutisista ja hyvistä ultrakuulumisista :)

Rieti: Ihana tarina tuosta lapsettomuustutkimuksesta jossa saitte selville että pieni on siellä jo kasvamassa <3 Mulla oli kanssa kovat pahoinvoinnit alkuraskaudessa ja loppuivat kuin seinään siinä viikolla 14-15 onneksi :) Ei muuta kun tervetuloa meidän kirjavaan joukkoon ja vaihtamaan kuulumisia :)

Myy*+Pikkumies
 
Tervetuloa mukaan, Rieti! Toivottavasti kotiudut joukkoomme ja saadaan ahkera kirjoittelija mukaan:). Teillä on ollut hieman erilainen odotustarina. Ihanaa, että noinkin ripeästi kaikki tapahtui ja loppujen lopuksi ilman hoitoja saitte alkaa odotella pientä tulokasta.

Faelivrin Minä en näillä näkymin ota influenssarokotetta eikä sitä ota myöskään meidän tyttö, joka ikänsä puolesta sen saisi maksutta. Poika onkin sitten yli 35 kuukautta, joten ei kuulu riskiryhmään. Jotenkin on sellainen tunne, että tämä on parempi vaihtoehto. Nämä ovat niitä valintoja, joita pitää vain jokaisen miettiä tykönään. Meillä töissä näyttää aika moni sen ottavan. Ihanaa, että miehesikin on saanut tuntea tyttärensä tervehdykset masusta.=) Mukava kuulla, että nyt on luottavainen ja onnellinen olo. Samma här!

Noss1 Kyllä se sitten viimeistään kevään korvalla selviää miehesi isälle, että uusi lapsenlapsi on hänelle syntynyt.=) Ihan oikeasti tämä masu alkaa olla jo tiellä kun vaatteita lapsille pukee. Onneksi molemmat ovat tosi omatoimisia jo. Jahka tämä närästys yltyy lähikuukausina, niin ei tosiaankaan ole kiva olla kumarassa tämän pallon päällä. Ja sitten kun laittaa itselle kenkiä ja jalka on tietyssä asennossa, niin heti tulee suonenveto, argh! Hetkittäin tuntee olevansa aika kömpelö norsu.: / Onneksi ei vielä ole supistuksia noissa tilanteissa..

Myy* Oletkin hyvin saanut hankintoja tehtyä! Tuosta masun koosta, tärkeintähän se on, että ultran mukaan vauva on ollut sopivan kokoinen. Ihan varmasti saat vielä enemmän kuin tarpeeksesi siitä pallosta, joka todenteolla pulpahtaa esille ennemmin tai myöhemmin. Täällä ei taideta verikokeita ottaa kuin alussa (huom., vain oma kokemukseni) Hb:ta mittaillaan sormen päästä pikamittarilla, mutta muita tutkimuksia ei mielestäni tehdä ellei ole tarvetta.

Jossu90 Onnittelut tytöstä!=) Teillä tosiaan on tyttövalta! Ihania tyttömäisi hankintoja olet innostunut tekemään

Tigerina Onnittelut pojasta! Ihanaa kuulla, että kaikki oli juuri niin kuin kuuluukin!=) Kiva, että liikkeetkin tuntuvat jo!

mariana87 Hus pois flunssa pian! Toivottavasti olet jo paremmalla mielellä. Tulehan kertomaan rakenneultrakuulumisia! Mulla on supistukset huomattavasti vähentyneet muutaman viikon takaisesta, jolloin niitä tuli liki päivittäin. Nyt en edes muista, koska on viimeksi supistanut.

Täällä paahdetaan 1/2 yövuoroa. Sain tällä viikolla hyviä uutisia töistä! Ensinnäkin mulla on vapaata jouluaatto ja joulupäivä, JES!!! Hormonit kun ovat näköjään tekemässä musta vähän tavallista enemmän jouluhöpsöttäjää. Nyt jo mietin kortteja ja lahjoja. Viime viikolla leivottiin lasten kanssa ekat piparit ja juotiin glögit. Normaalisti mua ärsyttää kaikki marraskuun puolella tapahtuva joulutohina. Toinen hyvä uutinen on se, että mikäli en ehdi saamaan vakipaikkaa ennen äippälomaa, niin työnantaja maksaa silti palkan äitiysloman ajalta, käsittääkseni siis 3 kuukaudelta. Olin niin äimistynyt, että piti ihan liitosta varmistaa, että onko tähän jokin koira haudattuna.

Masun kanssa jaksellaan hyvin. Kun vaan nuo aikaiset aamuheräämiset jäisivät pois niin jaksaisi paremmin. Viime yönä tosin oli poika, jonka takia heräsin klo 3.15. Hänellä nenä niin tukossa, että heräsi siihen. En sitten saanut unta enää ennen kuin joskus kuuden aikaan ja seitsemältä meillä jo lapset heräsivätkin. Hyvillä unilla siis yövuoroon.

Varmaan tulen huomenna taas yövuoron ratoksi kirjoittelemaan!

Amarinwa ja pikkumuru 22+2
 
Heips vaan kaikille täältäkin!

On taas mennytkin näköjään tovi että olen täällä ehtinyt käymään ja on tullut tekstiäkin niin paljon ettei kaikkea edes ehdi muistaa :)
Täällä voidaan hyvin ja paksusti! Viime viikolla oli neuvolakin taas ja sielläkin oli kaikki mallillaan. Sokerirasitukseen neuvolatäti minut nyt sitten aikoo laittaa kun paino on noussut aika paljon :ashamed: No, eipä siinä auta sitten kun mennä vaan vaikka olen kuullutkin että ei se mukavaa ole. Onkos joku täällä ennen käynyt kyseisessä testissä? Vihdoin varattiin se ensimmäinen lääkäriaikakin, johan se ehkä oli aikakin.. Ihmeellistä, että ei nykyään enää näköjään ole mitään lääkärintarkistuksia tai sisätutkimuksia vasta kun näin pitkällä ensimmäistä kertaa. Itsellä tuo ensimmäinen ultrakin tehtiin vatsan päältä. Nyt mitattiin kohdunpohjan korkeus ensimmäistä kertaa ja näytti sekin aika huikeita lukemia eli 24cm ja viikkoja oli silloin 22+1.. hmmm, onkohan sieltä joku jättiläinen tuloillaan :O
On tämä masukin jo aika vallaton. Tuntuu, että yhtäkkiä on pullahtanut ulos ja pahasti! :D Se tuntuu jo nyt olevan edessä joka paikassa ja välillä oikein ahdistaa ajatus kuinka isoksi sitä vielä ehtii kasvaakaan! Mutta ei tässä onneksi loppu elämää näin suuria olla! :p
Itse en ole vielä edes kuullut mistään tuollaisista rokotuksista, mutta tuskin aion itse ainakaan sellaista ottaa.. Vaikka kuinka turvalliseksi luvataan niin aina on jonkinmoinen pieni epäilys mahdollisista haitoista jossain pääkopan sisällä.
Supistuksia täällä ei ole enää tuntunut vaikka jossain vaiheessa niitä aikaisemmin tulikin aina välillä.

Myy*: Turhaan olet huolissasi tuosta vatsastasi vaikka kovin pieni onkin :) Onhan se kuitenkin vähän pyöristynyt ja kyllä se vauva silti ihan normaalikokoinen varmasti on. Olet vaan erittäin hoikka rakenteeltasi jonka uskon olevan syy vatsasi pieneen kokoon. Itse olisin iloinen jos olisi noin pieni vatsa, tämä kun tosiaan rupeaa olemaan edessä jo joka paikassa! :D

Rieti: Tervetuloa mukaan ja paljon onnea pienokaisesta! Hieno tuo tarinasi, aika jännä että saitkin siellä tietää olevasi raskaana! Oli varmasti enemmän kuin iloinen yllätys :)

Tigerina: Onnea paljon rakenneultrasta ja poikalupauksesta! Teillä näköjään myös yhtä ujo tapaus kuin meillä :D Meidänkään tyttö ei kasvojaan näyttänyt ei sitten millään, mutta eipä se nyt niinkään haittaa :) Kiva, että olet myös liikkeet päässyt sieltä jo tuntemaan (niin ja miehesi)! Täällä potkitaan jo kovastikin niin että koko maha hyllyy välillä :D

Amarinwa: Onpas sinulla mukava työnantaja! Mukavaa, että saat pitää myös joulun vapaana :) Itse olen myös ihmetellyt, että johtuuko se oikeasti tästä raskaudesta vai mikä vaivaa kun itseä myös ärsyttänyt marraskuussa tapahtuvat jouluhössötykset, mutta nyt olisi jo niiiin ihanaa laittaa jouluvaloja sun muuta :D Jännä juttu.. Koita jaksaa yövuoroissa ja yritähän muistaa välillä levätäkin! :)


Onnea muillekin rakenneultra -kuulumisista, kaikkia teitä en ehdi erikseen onnitella kun on jo niin kauan aikaa kun viimeksi kirjoittelin :) Voikaas mammat hyvin ja paksusti! Itse yritän muistaa tulla myös hieman useammin tänne käväisemään!

catnip90 & sintti 23+3
 
Faelivrin
Huomenta mammat!

Myy* - Jossain siinä navan kohdilla se minunkin kohdun pohja oli. Ja th sanoi, että on tosi hyvin kasvanut, joten tuskinpa sullakaan siis huolta sen puoleen. :)
Mä en tosissaan tiedä mitä teen sen rokotteen kanssa. Oon nyt kehittänyt kauheen päänvaivan itelleni siitä. :/
Ei mulle ainakaan ole puhuttu mitään toisista verikokeista..?

mariana87 - Toivottavasti sun flunssas pian häipyis pois. Mukavaa ultraa, toivottavasti sieltä se sukupuolikin paljastuis. :)
Saanko kysyä, että miksi sä olet päätynyt siihen, ettet aio ottaa rokotetta?

Lämpimästi tervetuloa maalismammoihin Rieti! Tosiaan on kyllä ihana tuo sun tarinas. On siinä tainnut olla ilo ylimmillään kun olet saanutkin kuulla olevasi jo raskaana. :) Onnea siis maha-asukista!
Mistäs päin Suomea kirjoittelet? Pakko ei toki ole kertoa.

Tigerina - Paljon onnea poikauutisesta! :) Mukava kuulla, että kaikki on hyvin.

Amarinwa - Kiitos, että sinäkin kommentoit tuota rokoteasiaa. Niin kuin aiemmin jo mainitsin, mä en tosissaan tiedä, että pitäisikö se ottaa vai ei. Jotenkin ristiriitaista kun kaikki tutut, joilta asiaa olen kysynyt sanovat, että ota ihmeessä ja että ovat ottaneet sen itsekin raskaana. Ja sitten taas täällä te kaikki olette tainneet sanoa, että ette aio rokotetta ottaa. Huooh.. :/ Mies kyllä eilen sanoi mulle, että jos hän saisi päättää niin en sitä ottaisi. No.. täytyy tässä vaan koittaa päätyä johonkin. En kuitenkaan ottaisi sitä ennen sitä viimeistä kolmannesta.
Ihanaa, että olet saanut töistä noin mukavia uutisia. :)
Mekin ollaan jo juotu glögiä vaikka kuinka, mutta pipareista olen sentään pysynyt vielä erossa. Meillä on perinteenä leipoa pipareita itsenäisyyspäivänä. :)

catnip90 - Hyvä, että on neuvolassa ollut kaikki hyvin. Itse en ole siinä sokerirasituksessa käynyt, mutta kyllä täällä ainakin pari meistä oli sen joutunut kokemaan.
Minusta on vaan mukavaa kun alkaa tuo massu jo näkyä ja näyttää siltä, että siellä se pieni kasvaa. :)

Tänne ei mitään muuta kummempaa kuin sitä rokoteasian pähkäilemistä. Olisi ollut niin paljon helpompaa jos se th ei olisi edes maininnut koko rokotetta, niin en olisi osannut sellaista miettiäkään. :/ No ei auta ku koittaa vielä pähkäillä, että mitä sen kanssa oikein teen..
Muuten on kyllä kaikki oikein hyvin ja pienen potkut vahvistuu joka päivä. :)

Faelivrin 21+6
 
Huomenta mammat ja pikkumiehet ja -naiset masuissa :)

Faelivrin: Täällä kysyin kanssa muutamalta mun kamulta ja ne ei ottanu sitä rokotetta. Ja aikalailla kaikki mun kaverit suomessa joilla on vauva nyt niin ei ottanut sitä. Toki niinkun täällä on sanottu ettei sitä suositeltais josko se olis tosiaan vaarallinen, mutta mä oon niin harhaluulonen vielä sen suhteen etten ota. Ja otin sen sillon kun sikaflunssa tuli ensimmäisen kerran kuvioihin niin kait siellä jotain rippeitä vielä löytyy siis vastustuskykyyn. Kannattaa asiasta kysyä neukkulassa ja keskustella jos kovin askarruttaa. Suomessa on eri rokote käytössä kun täällä UK:ssa, ja täällä tosiaan on se Pandemrix mikä lie edelleen niin ei kiitos :) Mulla ei siis olla mitattu missä kohdun pohja on mutta siis silmillä nään kun oon makuulla että missä on kohtu ja missä ei vielä mitään :)

catnip90: Meidän ehkä täytyis kompensoida noi masujen koot josko tulis sellanen sopiva sitten :) Ei juu mun kannatakkaan siitä masusta turhan huolissaan olla, mutta niin kuin me kaikki mammat täällä tiedetään niin jostain me aina niitä huolipeikkoja saadaan...vaikka pikkuset liikkuu ja kaikki on hyvin ja niin, voi tätä äitiyttä :D Tällä ei tehdä sokeriraitustestiä, tai siis tehdään jos paino nousee liikaa tai on ylipainoinen raskuaden alussa. Suomessahan se tehdään mielestäni kaikille yli 25 vuotiaille odottajilee, korjatkaa jos olen väärässä. Ja mielestäni sokerirasitustestistä oli jo puhetta aiemmin, eli mielestäni täältä löytyy muutama joille se on tehty, saat varmasti pian vastauksia asiaan :)

Amarinwa: Toivottavasti jaksoit yövuorosi hyvin vähäisillä unilla :) Itse olen nyt alkanut heräilemään ihan hirveen usein yöllä, vähintään kolme kertaa yössä ja joka kerta ravaan vessassa ja aamulla sitten viimeistään puoli seitsemän aikaa ylhäällä. Mikä lie aamuvirkku musta tullut :D Kätilö sanoi että se on mun kehon totuttelemista siihen kun vauva on pieni ja joudun heräilemään...ihmettelinkin sitä että täytyykö sitä nyt jo alkaa harjottelemaan kun se kiltisti vielä tuolla masussa on et eikö nyt olis aika keräillä voimia ja nukkua hyvin, mutta totesivat että sun kroppas on viisaampi ku sinä :D eli olen ilmeisesti juuri niin tyhmä kun miltä näytän :D haha Ihana kuulla että töiden kanssa on järjestynyt noin hyvin, itse laitan seuraavan neukkulan jälkeen paperit toimistolle jossa anon sen loman ja he siellä päättävät maksavatko mulle vai ei, mutta jos ei maksa niin sitten valtion on pakko maksaa, toivon vaan että menee helpomman kaavan kautta eikä tulisi kovaa paperisotaa.

Täällä ei kummempia tähän aamuun, pikkumies muljaa kunnolla ja nyt jo välillä osaa jotenkin painaa virtsarakkoon niin pahasti että kiiru tulee vessaan. Ainakin pieni voi hyvin vaikka masun koko onkin pieni, on siellä ilmesesti paljon tilaa liikkua kuitenkin :D

Myy*+pikkumies 22+0
 
Heipparallaa!

Catnip90 Minulla ei ole kokemusta sokerirasituksesta. Toivotan kuitenkin tsemppiä matkaan! Ei kuulemma ole kovin miellyttävää.. Mulla ei myöskään ole vielä ollut lääkäritarkastusta neuvolan puolella. Ekan kerran on viikolla 28. Jos ei ole mitään erityistä, niin eivät näytä pitävän kiirettä sen kanssa. Vaikka eihän siinä mitään ihmeempiä tehdä, ihan perussisätutkimus vain. Aika suuri on masukokojen vaihtelu ihmisillä näillä viikoilla! Ole ylpeä komiasta masustasi =)

Faelivrin
Onhan sinulla tosiaan vielä aikaa pohtia rokoteasiaa, jos otat sen vasta vikalla kolmanneksella. Voi kyllä olla, että liika pohtiminen vain sekoittaa päätä : /

Myy* Sokerirasitus tehdään Suomessa kaikille yli 25-vuotiaille ensisynnyttäjille. Ikäni puolesta minäkin kuulusin tuohon ryhmään. Olen kuitenkin saanut esikoisen silloin kun kriteerinä oli painoindeksi. Käsittääkseni, jos lapseni olisivat syntyneet yli 4-kiloisina, niin siinä tapauksesa joutuisin nyt sokerirasitukseen. Tai jos ikää olisi yli 40 vuotta. Tuo yöheräily ja aamuöinen unettomuus ovat kyllä raskaana olemisen ikävämpiä puolia. Koita siinä sitten käydä töissä ja hoitaa lapset. Minäkin olen ihan samaa mieltä, että kropan olisi nyt viisainta antaa äiteen levätä eikä totuttaa häntä yöheräilyihin=). Kyllä niihin sitten ehtii tottumaan.. Miten siellä menevät nuo äitiysraha-asiat? Maksaako valtio sulle palkkaa vastaavan summan jos työnantaja ei maksa? Ja kuinka pitkä äitiysloma siellä on?

Oi, onneksi ei ole kuin nämä kaksi yövuoroa. Sain vajaat neljä tuntia nukuttua aamulla. Onneksi äitini haki koko katraan aamulla luokseen, koiraa myöten. Nyt täytyy kyllä suunnata kahvinkeittoon kun alkavat luomet painaa. Meillä on muuten poika nimennyt vauvan Arttu Wiskariksi, (välillä on myös Pietari Pikinytky) ja se on meillä nyt ihan tutuksi tullut työnimi :LOL:. Mahtaako Myylle Arttu Wiskari olla tuttu nimi?

Amarinwa ja Arttu Wiskari 22+3
 
Huomenia mammat!

Mihin nää viikot oikeen karkaa?! Tänään:

*****
21+0
*****

Masukuvan laitan tulemaan kunhan iltapäivällä pääsen töistä kotia :)

Rokotteen olen nyt siis ottanut, meillä töissä jaetaan tuota Fluarix-nimistä rokotetta, ja monelta taholta asian varmistettuani sen turvallisuuden, lopulta sen siis otin. Mitään oireita ei ainakaan vielä oo ollu mulla, käsi oli kipeä ainoastaan pistopäivänä. Toivottavasti saatte muutkin ratkaistua rokoteasian tahoillanne parhain päin :)

Pikkuherra muljaa menemään masussa ku viimeistä päivää, töissä ei aina huomaa ku koko ajan liikkeellä menossa joka suuntaa tukka putkella, mut aina silloin tällöin tuntuu potkuja ja muljahduksia. Mullahan todettiin siis edessä oleva istukka, mikä on niitä liikkeitä vaimentanut, kun niitä huolehdin että mikseivät jo tunnu. Ja selvisi sekin miksi musta tuntuu et kauhean voimakas pulssi tuntuu juuri tossa navan alapuolella :D

Jaahas, se alkais olemaan aika lähellä 3 kk äitiysloman alkuun (laskettu alkavaksi 15.2.2013), kyllä tää aika vaan menee, herranjumala! Mulla on puhelimessaki sellainen "countdown"-sovellus, näkee montako päivää mihinkin tiettyyn päivään jäljellä: 133 vuorokautta laskettuun aikaan :D

Neuvola olis sitten 19.11, siitä lähtee Kela-papereiden maailmansota. Oikein odotan jo äitiyspakkauksen saamista :heart:ja kai se lääkäriaikakin sieltä sit tulee?

Mulla ei muuten sanottu mitään vauvan painoarviosta ultrassa, mut työkaverit sanoi ettei se välttämättä pidä lainkaan paikkaansa, voi heittää 1,5 kg:llakin!! Et jännään minkäkokoinen prinssinpoikanen meille oikein siunaantuu :)

Vai niin, pitäis jatkaa töitä ni pääsee viikonlopun viettoon :)

Hyviä päivänjatkoja!
 
Huomenta mammat ja hyvää alkavaa viikkoa kaikille

Täällä on keskustelut ollut viikonlopun ajan hiljasia :) Taitaa kaikilla olla jo joulupuuhat sun muut päällänsä ;) Allekirjoittanutkin jo tilasi joululahjoja niin ei tarvi sitten myöhemmin niistä saada päänsärkyä, mulla kun on se tapa että kaikki hoidan viime tipassa. Pikkumiehen tulon suhteen sentään olen jo hieman aikasemmin liikkeellä :) On ollut nimittäin kunnon siivousvimma täällä tällä neidillä, kaikki kaapit ja laatikot ja sun muut käyty läpi ja jynssätty paikat puhtaiksi, tänään olis vielä tuo kylpyhuone kun en jaksanut sitä enää viikonloppuna siivota. onkos muilla vielä tullut tätä pesänrakennusviettiä päällensä? :)

Tigerina: Sulla on kyllä jo söpö kunnon vauvamasu siellä. Jäät samoihin aikoihin mammalomalle kun minä, itse laskeskelin että jäisin helmikuun 16 päivä lomalle, jos tietysti kaikki menee hyvin ja jaksan siihen asti olla töissä.

Amarinwa: Täällä äitiyslomahommat menee niin että itse saat päättä koska jäät äitiyslomalle mutta kuuitenkin niin että aikasintaan 19 viikkoa ennen LA:ta ja viimeistään kahta viikkoa ennen LA:ta. Sekä lapsen syntymän jälkeen on pakko olla pois töistä 6 viikkoa mutta enintään saa olla 12 kk. Minä tietysti oon ton 12 kk :) Tai noh, en oo menossa enää takasin samaan paikkaan töihin mutta silti mulle toki maksetaan se mammalomaraha. Ja maskuasiat menee niin että jos työnantaja päättää ettei maksa mulle äitiyslomalta palkkaa niin valtion on maksettava mulle sitten palkka, ainoo on vaan että ei millään viittis tosiaan sitä paperisotaa alkaa käymään niiden kanssa, jos siis sanovat etteivät maksa, mutta näin kävi mun kaverille joka on samassa firmassa töissä, tämä oli kyllä muutama vuosi takaperin. Täällä voi myös verovapautuksia anoa, tai enemmänkin verohelpotuksia kun on lapsia, niistä mun täytyy vielä erikseen hieman kattella että miten ne menee :)

Toivottavasti kaikilla on asiat hyvin ja pienet pallerot siellä maussa ilmoittelee olemassaolostaan aivan kuin täälläkin meidän pikkumies, joka ilmeisesti tulee olmeaan jalkapalloilija potkuista päätellen :D osaatteko hei jo sanoa tai siis erottaa että mikä liike on mitäkin? Mulla on nyt ihan selkeesti alkanut selventyä mikä on potku ja milloin kädet heiluu ja milloin vaan muuten on jotain messuamista siellä masussa :) on ne vaan sulosia ne pienen liikkeet(vielä) :)

Myy*+Pikkumies 22+4
 
Myy*, mä meinasin pyörtyä ku näin ton oman sivuprofiilini, ei sitä näin ylhäältä alaspäin katsottuna osaa oikee huomatakaan et miten se kroppa vaan muuttuu! Masu on kyl aika ihana, mut muutenki tuntuu et oon leveä joka suuntaan :D
Mut ootko viikon mua edellä, jos jäät 16 helmikuuta äitiyslomalle, mä jäisin 15.pv ja oon 21+3??

Pesänrakennuspuuhissa ollaan meilläkin oltu kovasti, laitoin parvekkeelle kyhdyt ja sinne palamaan sellaisia 12-15 h palavia kynttilöitä, ne loistaa kivasti jo viiden aikaan illalla! Kävin viikonloppuna läpi meidän kaikennäköisiä lipastoita ja laatikoita, löysin mun omat ulkovalotkin, ja pakkohan ne oli saada kieputtaa parvekkeen kaiteen ympärille, nyt on nättiä <3 Sisätiloissa riittää puuhasteltavaa, joku aika sitten taistelin pinnasängyn päätyyn asennettavan verhotangon ja sen verhon kanssa mut minä voitin eli verho tangossa ja tanko pystyssä :D Pinnasänkyyn odotetaan edelleen löytyväksi kahta puuttuvaa pinnaa, miehen veli lupasi niitä kaivella... ¨

Sisustuskausi on päällä: Ellokselta tilasin keittiön uuden pöydän päälle ison musta pöytäliinan ja siihen päälle 4 harmaata tablettia. Olisin halunnut kaksi kaitaliinaa, poikittain tuolien mukaan, mut niitä haluamiani ei ollu saatavilla kuin vasta 25 tammikuuta alkaen joten tyydyin eri ratkaisuun. Makkari sai vaaleiden verhojen kaveriksi tummanruskeat paneeliverhot ja keittiöön lykkäsin valkoiset voilé-verhot.

Kynttilöitä tulee polteltua sisällä melkeinpä joka ilta, nyt on se paras kausi käyttää niitä.

Viherkasvit on saaneet kyllä myös osansa mun hoivavietistä, mä hellin mun kukkasia ja juttelin niille ja kastelin oikein huolellisesti ja asettelin niitä paremmin hyllyn päälle :D

Joululahjoja en oo kauheesti hankkinut, miehelle yks kirja, sit muutama kauneudenhoitosetti annettavaksi läheisilleni lahjaksi.

Prinssinpoikanen on erittäin elossa ja pirteä, suurimman osan päivästä. Tuntuu lähes koko ajan liikkeitä, milloin mitäkin hän siellä myllertää. Mä tunnistan selvästi koska pelkkää liikehdintää, ja koska potkuja. Jokunen hennompi potku on, sit niitä terävämpiä, tiedä sitten onko siinä käsi ja jalka erikseen potkineet..

Arkielämän huolet painavat tällä hetkellä enemmän kuin tarvis, mutta onneksi saan niihin apua ettei tarvitse yksin kantaa inhottavia huolia...

Ei muuta kun töitä jatkamaan!

Tigerina + pikkuherra 21+3
 
Pitkästä aikaa jos itekin kirjottelis tänne :)
Kuulumisia rakenneultrasta joka oli siis tänään. Olen asian kanssa aikani ressannu ja viimeyö meni valvoessa. Esikoisen rakenneultra niin mielessä vielä.
Mutta kaikki oli kunnossa. Koko vaan vastas viikkoa pienempää. Kerkesin jo siinäki huolestua (nykyään olen hermoheikko joka ikiselle asialle) mut lääkäri meinas että alkavat tutkimaan asiaa vasta jos koko on 2vkoa tai yli pienempi. Ei kuulema syytä huoleen. Täytyy kyllä todeta että tuo 2D kuva on jotenki niin surkea! Täällä ei ultrissa muita käytetä,jos tahtoo 3D tai 4D ultraa,on mentävä omakustanteisesti yksityiselle. Enpä uskalla edes ajatella mitä moinen maksaapi. Sen verran 3D:llä koitti kuvata että saatais kasvoja näkyviin mut oli kokoajan kasvot väärään suuntaan tai kasvot istukassa kiinni ettei se oikeen onnistunu. Sellanen kuva saatiin missä usvan keskellä näkyy pieni suu ja ihan selvä isänsä nenä :)
Täällä liikkeitä tuntuu päivittäi,joskus enemmän ja joskus vähemmän.
Tämä lähtee huomenna saikkuviikkojen jälkeen kokeileen miten se työnteko onnistuu pitkästä aikaa :)


mamma_84 ja kerttu 22+0
 
  • Tykkää
Reactions: mariana87
Heipsistä hei piiiitkästä aikaa!

Ehdin vihdoin ja viimein lukea kaikkien kuulumisia viime viikoilta -> töissä on ollut hulinaa, ettei oo paljon huvittanu koneella enää vapaa-ajalla istuskella, kun päivät tulee oltua koneen ääressä töissä.

Rietille tervetuloa joukkoon!

Ihania rakenneultra ym kuulumisia kaikilta muilta, en nyt jaksa ruveta erikseen tähän keitään poimimaan.

Sokerirasituksesta ite jouduin esikoisen kanssa käymään sokerirasituksessa ylipainon takia. Ei ollu mikään kaikista mukavin kokemus :( etenkin, kun tk:ssa oli tuollon remontti käynnissä; en päässy pitkälleen verikokeiden aikana, vaikka saatan pyörtyä verikokeessa. Ja en myöskään päässy pitkälleen niiden välillä, vaan sinne vaan odotustilaan muiden kanssa odottelemaan. Sokerirasituksessahan ollaan siis 12 h syömättä ja juomatta, pienen lasillisen vettä sai aamulla juoda. Sitten otetaan verta, juodaan sellanen sokerilitku (kannattaa toivoa, että on kylmää, itsellä ainakin meni paremmin alas kylmänä), odotellaan tunti, otetaan toinen verikoe, odotellaan jälleen tunti ja otetaan kolmas verikoe.
Onneksi ite tajusin ottaa mukaan kirjan, että oli jotain muutakin lukemista, kun ne odotustilan iänikusen vanhat lehdet. Ja mukana oli myös banaani, suklaapatukka ja jotain juomista, et sain heti syömistä ja juomista vikan verikokeen jälkeen. Ja sit pika-pikaa kotiin kunnon aamupalalle.
Nyt olis sama edessä kohta puoliin, enkä todellakaan odota innolla :( joudun siis tän kakkosenki kanssa sokerirasitukseen ylipainon vuoksi -> en vaan saanu painoa pudotettua lasten välillä, vaikka tarkotus oli...

Täälläkin on podettu aika kovistakin harkkasupistuksista, joita aiheutu ihan pienestäkin tekemisestä (esim. suihkussa käynti). Oon sit ollu käytännössä tekemättä mitään sen minkä oon pystyny. Istuminen ja makaaminen on ihan ok, sen vuoksi oon töissä pystyny olee, kun päätetyöskentely ei vaadi kovin suuria ponnisteluja ja taukojakin voin pitää aina tarvittaessa. Kävin lääkärissäkin näyttämässä alapäätä, mutta ei nuo supistukset ollu sinne onneks mitään aiheuttanu. Nyt alkaa jo helpottamaan ja oon jo pystyny kotitöitä tekemään ja käymään koirien kanssa kävelemässä. Tosin heti kroppa huomauttaa, jos meen liian kovaa tai teen liian pitkää jotai fyysistä pitämättä taukoa.

Liikkeitä onneks tuntuu päivä päivältä enemmän, joten ne antaa viitteitä, et pikkusella on kaikki kunnossa. Vielä en oo vatsan päältä pääässy liikkeitä tuntemaan, kun heti kun laitan käden vatsalle, niin liikkeet loppuu. Mieskin jo kovasti odottaa, et pääsis tuntemaan liikkeet. Juttelee nyt paljon enemmän vatsalle, kun luki jostain, et vauva mahassa kuulee ulkopuolelta tulevat äänet rv 22 alkaen :)

Pitää tuota esikoista vaan kannustaa omaan tekemiseen mm. pukemisen ja riisumisen ym suhteen, kun en varmaan kohta enää pysty sitä kantamaan. Ikää hällä siis reilu 2 vee ja painoa n. 12 kg. Ja urakkana olis pyrkiä opettamaan hänet vielä pois vaipoista ennen kakkosen syntymää... Ei vaan jaksais kahta vaipatettavaa.

Rakenneultrassa käväsin viikko sitten; poika näytti terveeltä, sydäntään ei meinannu meille esitellä, kätilö sai pitkään tehdä töitä, jotta sai sydämenki näkyville. Mukana mulla oli mun sisko, kun mies joutu oleen töissä. Mut oli kiva, kun sisko pääs seuraks.

Ylihuomenna olis neuvola, missä sitten perusjuttujen lisäks Kelan papereita, lähetettä sokerirasitukseen ja synnärin pelkopolille. Huoh, pääsen vihdoin ja viimein puhumaan synnärille ekan raskauden tai pikemminki synnytyksen jälkesistä peloista. Toivottavasti siitä olis apua.

Tarvikkeiden ja vaatteiden hankinnasta
Meillä on kaikki vielä tallella esikoisen jäljiltä, joten ei oo tiedossa kummempia hankintoja, etenkin kun tämänkin pitäis poika olla. Esikoiselle pitäis hankkia "isojen poikien" sänky, kun nukkuu vielä pinniksessä, missä ei oo toista laitaa. Sit oon kattellu käytettyjä sisarrattaita, sellaset vois olla hyvät, mut en uutena raaskis ostaa, ku en tiedä onko niille sit lopulta paljoakaan käyttöä.

Talvitakki asiaa oon myös pohtinu, kun ei enää omat takit päälle mahdu, miehenki takit tekee tiukkaa. Tällä hetkellä on lainassa mun siskon miehen takki, sekä mun isän takki, mut ei niillä tarkene kovilla pakkasilla, jos sellasia tulee. Mun äidillä on kiva villakangastakki, joka mahtuis mulle, mut se ei vaan yhtään oo mun näkönen, näyttää ihan kummalliselta mun päällä. Enkä raaskis mitään äitiystakkia ostaa parin-kolmen kuukauden takia... Eikä sitä neljän seinän sisälläkään voi koko talvea viettää.

Jouluhömpötys on iskeny muhunkin aiempaa aikasemmin ja kovempana, vaikka oon aina ollu jouluihminen, mut nyt vielä enemmän. Vähän jo jouluvaloja virittelin, kynttilöitä on poltettu sisällä ja ulkona, juotu glögiä ja syöty joulutorttuja. Sekä syöty piparitaikinaa, mihin mulla on tullu oikeen himo! Sellanen kunnon raskausajan himo, että menis vaikka koko paketti kerrallaan! Toooosi terveellistä! Älkää kukaan kertonu mun neuvolatätskälle, et millaset herkut meillä on, se varmaan pyörtys järkytyksestä. Onko kellään muilla tullu mitään ihme himoja/mielihaluja?

Tällästä kaikkea tänne!

Rva J. + pikku kakkonen 22+2
 
Faelivrin
Iltaa maalismammat!

Tigerina - Hyvän kokoinen on jo massu siellä. Täällä on kanssa sellainen, että piiloon sitä ei saa kyllä millään, mutta eipä tuota enää tarvitsekaan. :) Mulla on sovittu neuvolalääkäri tasan kuukauden päähän.

mamma_84 - Mukava kuulla, että ultrassa oli kaikki hyvin! :)

Rva J. - Kiva kuulla sinunkin kuulumisia pitkästä aikaa. :) Ja mukavaa, että sielläkin on ultra sujunut hyvin. Todella inhottavalta kyllä kuulostaa tuo sokerirasitus.. :/

Mä koin viikonloppuna jotenkin suuren helpotuksen siitä, että me ollaan nyt saatu kerrottua vauvasta kaikille niille ihmisille, joiden asiasta tarvitseekin tietää. Nyt ei siis tarvii enää salailla mitään tai yrittää peitellä mahaa vaan voi olla vaan ihan rennosti ja antaa raskauden näkyä. Ihanaa! :)

Eilen illalla myös pääsin itse ensimmäistä kertaa tuntemaan vauvan potkun kädellä. Tuntui aika hurjan ihanalta. :) Siellä se vaan kasvaa ja voimistuu päivä päivältä.

Täällä on nyt mun jouluinnostusta hieman laskenut nämä ikävät sateiset kelit. Ei ne muuten, mutta kun oli jo kerennyt olemaan lunta ja pakkasta niin sade ja plussakelit tuntuu nyt todella inhottavilta. Joululahjaostokset saa kyllä muutenkin odottaa sinne asti, että veronpalautukset tulee. :)

Mun pitäis tällä viikolla saada aikaiseksi mentyä kelaan hoitamaan kaikki raha ja äitiyspakkaus asiat kuntoon. Sitä nopeamminhan se pakkauskin sieltä tulis, mitä nopeammin laittais asiat eteenpäin. :)

Faelivrin 22+3
 
Hih, ja heti kun täällä kirjotin, etten ole kädellä tuntenut vatsan päältä liikkeitä, niin eilen illalla taisin tuntea :) Lisää odotellessa...

Sitä piti kysymäni, että osaako kukaan sanoa voiko raskaus altistaa tai saada allergian puhkeamaan?
Käytiin meinaan sunnuntaina anoppilassa ja ihmettilin sillon, että miten mun nenä alko niin vuotamaan ja silmiä kutittamaan. En itse asiassa asiaan sen enempää kiinnittäny huomiota, mut jälkeenpäin tajusin, että oireet loppu kun mentiin kotiin. Kävin eilenki anoppilassa ja taas alko nenä vuotamaan ja silmiä kutittamaan, ja taas kun lähdin pois, niin oireet loppu kun seinään.
Ennen en oo vastaavaan törmänny anoppilassa, tai muuallakaan, vaikka oon siellä viettäny todella paljon aikaa ja mikään siellä ei pitäis olla muuttunu; ei oo erilaisia kotieläimiä kun ennenkään (paitsi akvaario, minkä ei ilmeisesti pitäis olla kovinkaan allergisoiva), ei pitäis olla mitään vesivahinkoja tms.
Meidän kotiin verrattuna anoppilassa on kissoja, joten heti aloin miettimään, että oonko nyt yht'äkkiä allerginen kissoille?
Millekään en oo (tietääkseni) allerginen, suvussa meillä on allergiaa aika vähän; äitini on allerginen hevosille, kissoille ja joillekin heinille ja puille, äitini sisko on allerginen joillekin heinille ja puille, sekä kumille. Muita allergioita ei lähisuvussa ainakaan ole.
Pitääks mun lähteä taas joku pv käymään anoppilassa ja testata, että vieläkö tulee samanlaisia oireita?
 
Morning ladies :)

Tigerina: Juu mä jään sillon 16 päivä, jos kaikki menee hyvin ja jaksan sinne asti. Ja oon joo viikon sua edellä, aattelin et koitan olla niin pitkään töissä kun voin et saan sitten olla kotona pienen kanssa pidempään :) Taitaa meikkiksellä alkaa olemaan tollasta vauvakumpukateutta täällä kun tuo oma ei tahdo kasvaa kunnolla, onhan siinä jo vauvamasua en sitä sano, mutta täällä on monella jo niin ihana iso vauvamassu että <3

Rva.J: Mä oon kuullu juttua että raskaus voi muuttaa allergia-asioita, niin päin että voi tulla tai niin päin että jokin allergia voi kadota. Ne selittävät sitä jotenkin tällä immuunipuolustujärjestelmän tason laskusta, että on jotenkin herkempi uusille asioille, mutta sitten taas päinvastoin ennen allergisoineet aineet/asiat eivät enää aiheuta oireita koska immuunipuolustujärjestelmä ei tunnista niitä enää uhaksi. Monimutkaista :D Itse ajattelin mennä uudelleen allergiatesteihin kun pikkumies on syntynyt, katsomaan että veiläkö allergisoin niille joille ennen olin herkkä.Onnea hyvistä ultrauutisista ja pienestä pojasta <3 Onko nyt sitten kolme poikalupausta täällä miedän keskuudessa?

Faelivrin: Ihanaa että olet kädelläkin jo potkut tuntenut, se on ihana tunne kun huomaa pienen siellä voimistuvan ja kasvavan :) itse olen aina naama isossa hymyssä kun pieni mullaa <3 Toivotaan että sitä joulun valkeaa taikaa sinne pohjolaan pian satelisi ja saisit joulumielen takaisin, itse en pääse harmi vaan lumesta nauttimaan täällä ökysateisessa saaressa, mutta pääasiahan on että sen saa viettää rakkaiden kanssa. Ensi vuonna meillä onkin kaikilla sitten jo kädet täynnä tekemistä vahtien ettei kuusi kaadu jne :) haha

mamma_84: Onnea sinullekin hyvistä ultrauutisista :)


Täällä ei kummempia, samaa arkea ja suunnittelua ja sen sellaista. Nimi on valittu jo pienelle miehelle, ja molemmat sekä minä että siippa tykätään siitä kovasti niin oli hyvin yksimielinen päätös, ja tämä nimiehdotus tuli itseasiassa siipan pojalta, ja me molemmat siitä sitten tykättiin :) etunimi siis, toinen nimi oli jo valittuna ennen kun tiedettiin edes kumpi siellä matkustaa mukana :D

Vauvan huoneen huonekalut tulee sitten tilattua ensi viikolla ja pääsee niitä sitten kokoilemaan. Verhot täytyisi löytää molempien poikien huoneisiin, se on jotain mitä mä inhoon yli kaiken...verhojen valkkaamista...menee aina niin pirun vaikeeks, ja vaaville olis hyvä ainakin olla sellaset jotka pimentää ettei sitten aurinko armas herättele pikkumiestä liian aikaisin kun kesään päin mennään :) taisi olla vähän omanapainen ajattelu siinä, mutta kyllä me vanhemmatkin sitä unta sitten tarvitaan :)

Voikaa hyvin mammat <3

Myy*+pikkumies 22+5
 
Rva J. Kyllä uskoisin että voi tulla allergia raskauden aikana. Mulla kävi tosin toisinpäin esikoista odottaessa. Ennen oli mulla tullut tomaatista ja kaikista sitrushedelmistä kieli ihan rakoille ja verille (ei kuitenkaan ollut koskaan todettu mtään allergiaa tästä huolimatta) mutta esikon odotusaikana kaikki oireet katos tuhkatuuleen.. Eikä oo tullu takas eli edelleen voin syödä tomaattia ja ananasta mielimäärin :) Äidille oli aikoinaan käyny samoin meistä kaikista kolmesta tytöstä että kaikki allergiat oli kadonnu raskausaikana...

Sitten ultrakuulumisia.. Kaikki oli niinkuin olla pitää ja lääkärikin "ihmetteli" miten selvät ultrakuvat tuli (ihan 2D ultra kuitenkin).. Kuvat oli niin selviä että jopa tällainen maallikko kun minä olisin pystynyt laskemaan vauvan selkärangan kaikki nikamat jos olisin jaksanut keskittyä siihen laskemiseen! :D Ja tyttöä meille povattiin :) Toki pienellä varauksella mutta siltä se näytti :) Oon kyllä aika onnessani kun esikoinen on poika niin jotenkin tästä toivo tyttöä vaikak terveys se pääasia onkin :)

Noss1 ja öttiäinen 20+5
 
  • Tykkää
Reactions: mariana87
Myy*, tosiaan, unohdinkin et siel päin maailmaa menee nää mammahommat vähän eri periaatteella (piti tarkistaa sun aiemmasta kirjoituksesta ku avasit sitä vähän), eli me jäätäis kuitenki aikas lailla samoihin aikoihin jos kummallakin (toivotaan näin!) menee kaikki hyvin loppuun asti. Ajatella, "enää" 94 päivää siihenkään :D

Noss1, onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tyttölupauksesta! :flower:

Miten te ajattelitte järjestää vauvan nukkumapaikan? Meillä pinnasänky tulee ehdottomasti meidän makuuhuoneeseen ja lapsi siirtyy nukkumaan omaan huoneeseen seinän toiselle puolelle vasta myöhemmin, en osaa vielä sanoa. Onko antaa näkövinkkeleitä, miten teidän muiden perheissä on tehty, jos vauva nukkuu vanhempien kanssa makkarissa, koska olisi hyvä alkaa totuttamaan omaan huoneeseen? Tällaisia järjestelyjä täällä pohtii hän :) pikkuherra antaa itsestään kuulua kyllä niin jatkuvasti että alkaa tuntua siltä että kohta näkyy mahanpeitteiden läpi joku jalka tai käsi ku kovin potkuttelee ja heiluu :D
 
Tigerina Meillä esikoinen nukkui meidän kanssa makkarissa alusta asti pinnasängyssä aina 1v 4kk ikään asti. Nyt esikko sai meidän makkarin omaksi huoneeks n. 2kk sitten ja nukkuu siellä kuin tukki :D Meillä tosiaan 59 neliön kaksio ja me asutaan nyt miehen kanssa olohuoneessa ja tänne pitäisi vielä pinnasänky ahtaa.. Huoh meille tulee niiiin ahdasta! Tän kämpän saa kuitenkin myydä pois iman sitä lisäveroa vasta ens kesänä joten muutama kuukausi pitää sinnitellä superahtaasti ennenkuin laittaa tän myyntiin... Toiveissa siintää omakotitalo :)
 
Noss1, meillä on kolmio joten esikko saa oman huoneen kun aika koittaa. Toi on kyl ikävä toi kaksion tilaongelma! Mekin asuttiin kaksiossa vielä mun alkuraskauden aikaan ja tuli kyllä pohdittua et kuinka hemmetissä me saatais vauvakin vielä mahtumaan kun oli vielä mun oma sohva ja miehen oma sohva olohuoneessa, divaaneja kummatkin. Kun muutin miehen luo ni en suostunu luopumaan mun sohvasta, nyt vaihdettiin mun sohva sit pieneen vuodesohvaan kolmion "pikku-makkarissa." Ja tää tavaranpaljous jo kolmionkin tiloissa hämmästyttää!

Kuinka kauan vauva nukkuu pinnasängyssä ja koska siirtyy sellaiseen tavalliseen lastensänkyyn?
 

Yhteistyössä