Maalismammat 2013 :)

No siis meillä tuo esikko on nyt 1v 7kk ja on nukkunut matkasängyssä 6kk iästä asti (eli joo vähän kun pinnasänky mut ei oo pinnoja vaan on kankaiset laidat :D Hakkas päätään pinnoihin niin koin omalle mielenrauhalle paremmaks siirtää matkasänkyyn jossa pehmeemmät laidat :D Mutta siinä nukkuu edelleen ja ajattelin kyllä vasta 2v paremmalla puolella alkaa totutteleen lastensänkyyn.. En pidä sitä niin kiireellisenä...
 
Rva J. Kiitos sokerirasitus -infosta! Kiitos vinkistä, pitääkin ottaa jotain lukemista tai muuta mukaan testeihin ettei aika tunnu niin pitkältä :) Allergioista olen itsekin kuullut niinkuin muutkin ovat jo maininneet, että raskauden aikana saattaa tulla ihme allergioita mitkä kuulemma yleensä häviävät raskauden jälkeen itsestään. Itsekin olen ihmetellyt välillä kun tuntuu että nenä on koko ajan tukossa kotona kun meillä on koira ja kissoja, mutta onneksi ei mitään tukkoisuutta pahempaa kumminkaan :) Onnea poikalupauksesta ja liikkeistä! On se vaan jännä tunne kun päältäpäinkin jo muljuu ja lujaa aika ajoin :heart:

Mamma_84 Onnea ultrakuulumisista! Ei siitä viikon heitosta tosiaan huolissaan kannata olla, ihan normaalia varmasti on. Saa kuulemma tosiaan olla se parikin viikkoa heittoa ennenkuin ruvetaan tutkimaan :) Ai teillä kanssa pikkunen ollut piilossa vähän siellä. Itseä harmitti ehkä vähäsen kanssa kun meillä on kunnallisella sairaalalla tuo 4Dkin käytössä eikä niitä kasvoja päässyt näkemään. Mutta pääasiahan se on että pienellä on kaikki hyvin! :rolleyes:

Tigerina Ihana vauvamasu sinulla! Meilläkin pinnasänky tulee myös meidän makuuhuoneeseen, koska asumme kaksiossa :) Ja uskon, että tulee huoneessamme aika pitkään nukkumaankin ihan sen vuoksi, ettemme viitseisi olohuoneeseen miehen kanssa muuttaa. Emme ole edes hakeneet nyt vielä isompaa, uskon että kaksio riittää mainiosti ainakin toistaiseksi, on kuitenkin neliöitä ihan hyvin. Ehkä sitten kun lapsi on jo vähän isompi, voi harkita olohuoneeseen muuttamista tai ehkä isompaa asuntoakin.
Mutta jos meillä olisi isompi asunto, luultavasti vaihtaisin lapsen omaan huoneeseen nukkumaan kun rupeaa omatoimisesti käveleksimään esim sängystä pois yms :)

Noss1 Onnea ultrasta ja tyttölupauksesta! :)


Täällä on voitu muuten hyvin, mutta lääkärillä tuli käytyä tänään kun on joku tyhmä tulehdus iskenyt intiimialueelle :mad: Antibioottikuurinhan lääkäri määräsi ja itsellä kun ei ole muutenkaan ollut tarvetta usein kuureja syödä niin rupi heti epäilyttämään ettei vaan ole lääkkeistä lapselle haittaa. Lisäksi vielä olen penisilliinille ja sulfalle allerginen niin lääkäri joutui miettimään mitä lääkettä edes voi antaa. Kefexin -nimistä antibioottia nyt sain ja pitäisi kuulemma olla turvallinen raskauden aikana. Pakkohan se on syödä, pitäähän tulehdus pois saada :|
Kelaltakin tuli jo viime viikolla päätös äitiyspakkauksesta ja senkin pitäisi tulla jo kahden viikon sisällä! Jee, sitä innolla odottaen, vaikka en pakkauksen väreistä itse erityisemmin oikein pitänyt, oli kovin poikamaisen näköisiä kun Kelan sivulta sitä tiirailin ja meillehän tyttö siis tulossa. Mutta täytyy olla kiitollinen, että meillä Suomessa yleensäkin löytyy tämmöinen äitiysavustus, onhan se hieno asia :)

Voikaahan hyvin mammat!

catnip90 & tyllerö 24+1
 
Ai niin piti tuosta äippälootasta kirjottaa mutta kaiken muun ohella se tietty unohtui... Esikoisesta otettiin ja nyt en ajatellu ottaa.. Oli esikoisen kohdalla oikeastaan täysin turha :S Ainoat mitä siitä pakkauksesta käytettiin oli makuupussi, toppatöppöset ja kynsisakset (kynsisakset oli muuten niin huiput että parempia en ole missään nähnyt) :) Mutta tosiaan kaikki vaatteet jäi meillä pitämättä.. Tuli sukulaisilta sun muilta niin paljon pojan vaatteita jotka omaa silmää miellytti niin paljon enemmän kuin äippälootan neutraalit (eikä ne ollut pahemmin mun mieleen edes)... Mutta jokainen taplaa tavallaan.. Me ei käytetty sitä laatikkoa edes sänkynä kun meillä nukkunut alusta asti pinniksessä... Ja jos nyt seuraavalle laatikkovuode halutaan niin on mulla se laatikko tallessa varastossa kun mä oon sellanen nuukanyymanni että en oo raaskinu poiskaan heittää :D
 
Meillä esikoinen nukku meidän makkarissa n. puol vuotiaaks, siirtoa omana huoneeseen alettiin harkitsemaan jo yösyöttöjen päätyttyä, eli meillä siinä 3 kk vanhana, mutta sitten se vaan veny ja veny ja lopulta kun siirrettiin, niin todettiin, että olis pitäny jo aiemmin siirtää. Saatiin kaikki nukuttua paremmin, kun ei herätty jokaiseen pieneen inahdukseen.
Meillä on sellanen pinnis, mistä saa pohjan korkeutta säädettyä ja se tiputettii alatasoon, kun poika oppi nousemaan seisomaan. Lisäks pinniksessä oli anopin tekemä koko pinnat ylhäältä alas peittävä pinnasuoja, kun poika hakkas päätään pinnoihin ja milloin oli mikäkin raaja pinnojen välissä. Meillä oli sellanen matalampikin pinnasuoja, mutta siitä ei ollu esikoisen kanssa mitään hyötyä.
Lisäks mein pinniksessä saa otettua toisen pitkän laidan pois ja se otettiin, kun poika oppi kiipeämään sen yli ite pois sängystä. Nukkuu nyt siis edelleen vähän yli 2 vuotiaana pinniksessä ja nyt olis tarkotus hankkia hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää esikoiselle lasten sänky.

Äitiyspakkausta ei meinattu kakkosen kohdalla ottaa, kun on vielä esikoisen laatikko sisältöineen tallessa. Me kyllä käytettiin suurin piirtein kaikkea mitä pakkauksessa oli; eniten käytössä varmaan se ulkopuku, makuupussi, toppatöppöset, lakanat, kestovaippa ja juurikin ne kynsisakset. Paljon siellä oli sellasta, mitä ei välttämättä muuten olis muistanu hankkia ja ite tykkäsin, että pakkauksen tuotteet oli hyvä laatusia. Laatikkoa ei käytetty vuoteena, mutta kyllä se meilläkin vielä tallessa on; sinne on säilötty esikoiselle pieneks jääneitä vaatteita odottamaan pikku kakkosta :)

*odottelee tämän päivän neuvolaa*
 
Moi!

Onpa täällä kirjoiteltu viikonlopun hiljaiselon jälkeen ahkerasti!

Myy* Kiva kun kerroit Englannin äitiyslomakäytännöistä! Onko siellä mahdollista jäädä hoitovapaalle sen jälkeen kun vauva on tuon 12 kk? Siis niin, että saisi jonkinlaista korvausta eikä olisi työttömänä? Ai te olette saaneet pojalle jo nimen päätettyä, hieno homma! Eikös sillä siippasi pojalla ollutkin pari hyvää ehdostusta, joita tänne aiemmin kirjoittelit ;)

Tigerina Ihania sisustushankintoja olet tehnyt! Mun pesänrakennusviettini tulee menemään aivan hukkaan kun talo valmistuu vasta hiukan vauvan syntymän jälkeen. Ei tuota vuokra-asuntoa viitsi niin laittaa kun ihan pian siitä lähdetään. Meillä lapset ovat nukkuneet perhepedissä monta kuukautta. Olen kokenut sen meille parhaaksi tavaksi, yöimetyksetkin onnistuvat siinä niin kätevästi. Esikoista odottaessa kyllä suunnittelit, että hän nukkuu alusta asti omassa sängyssä, että tottuu. No, toisin kävi enkä voisi muuta tapaa meille kuvitella. Pinnasänkyyn ovat siirtyneet jossain vaiheessa kun yöimetyksiä on lopeteltu. Vähän ennen yhden vuoden ikää. Pinnasänky on pidetty vielä meidän makkarissa. Pinnasängyssä nukkuu edelleen meidän 1v10kk tyttö. Lähinnä käytännön syistä kun on nämä väliaikaisasunnon neliöt niin ahtaat. Poika taisi siirtyä omaan sänkyyn aiemmin kuin mitä tuo neiti nyt on. Pinnasängyssä on kyllä se hyvä puoli tavalliseen sänkyyn verrattuna, että sieltä on hankalampi nukutustilanteesta karata.

mamma_84 Hienoa kuulla, että ultrassa oli kaikki hyvin! Ihan taatusti on jännittänyt. Toivottavasti pystyisit töissä olemaan vielä jonkin aikaa.

Rva J Kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa! Onnittelut pojasta!

Faelivrin Oi, olet saanut tuntea pienet muksautukset käteen, ihanaa! Kieltämättä tämä sateinen ja leuto sää on hiukan munkin orastavaa jouluhömpötystä saannut laantumaan.

Noss1 Onnittelut tyttöuutisista!!

Catnip90 Ääh, onpa tylsä tulehdus iskenyt! Toivottavasti menee pikaisesti ohi kuurin kanssa!

Noista liikkeiden tunnistamisista. Kaikista hellyyttävintä on se kun masussa on hikka. Itse olen kokenut sen näppäräksi tavaksi hahmottaa miten päin vauva on. Tarkoitan sitten aivan loppumetreillä, kun jännätään miten päin vauva masussa asettuu. Kun häpyluussa hikataan niin se on hyvä merkki!

Meillä menee yöt suoraan sanottuna aivan päin persettä. Heräilen taas öisin, yleensä siihen kun poika tulee viereen. Enkä saa sitten enää nukuttua. Alan olla aika rättipoikki. Aamullakin töihin lähtiessä itkua tuhersin kun oli niin pökkerö olo. En ole vielä saanut nollattua yövuoron valvomisia. Onneksi on vielä ensi viikko aikaa palautua ennen seuraavia yövuoroja. Mutta sitä ennen pitäisi hoitaa nämä aamu- ja iltavuorot. Nyt kun teemme miehen kanssa eri vuoroja joka päivä, niin kotonakin olen sitten yksin lasten kanssa töiden jälkeen. Tai ennen töitä jos menen iltavuoroon. No, toki olisimme voineet laittaa lapset näiksi reiluksi 3 kuukaudeksi päiväkotiinkin, mutta päätimme valita näin. Oma päätös.

Nyt hilpasen töistä kotiin hakemaan lapsia! Ovat tänään ystäväni luona hoidossa muutaman tunnin.

Amarinwa ja Arttu Wiskari 23+1
 
Moikkis :)

Vaavin nukkupaikasta vielä sen verran että onhan siis pieni meidän vanhempien huoneessa ainakin siihen asti kun imetys on yöllistä, helpomi niin, tai ainakin olettaisin, ja onhan se pieni mukava siinä viekussa pitää, kuitenkin pinniksessä :)
Meillä kun tuo siipan poika on vähän sellanen että hiippailee meidän sänkyyn öisin kun sitä pelottaa, ei aina mutta on aika usein siinä aamulla tai herättelee minua ja kysyy saako tulla viereen. Suloistahan tuo on mutta mielestäni 6 vuotiaan pojan pitäisi jo nukkua omassa sängyssä...mutta kotona kuulemma nukkuu aina äidin vieressä...Tämä on toki vain minun mielipiteeni :)

Oon kyllä nyt ylpee itestäni kun vaihdoin autoon akun ja kaikki :D musta on tullut kätevän pätevä puuhanainen täällä itekseni kun siippa siellä maailmalla huitelee. Eihän se kivaa oo mutta opettaa ainakin hyvin itsenäiseksi joissain asioissa. Kyllä se murukka sitten kotiin jää onneksi sitten kun minä menen takaisin työelämään.

Amarinwa: Hoitovapaata voi juu anoa, mutta se menee mun mielestä sit enempi jo työttömyyskorvauksen piikkiin, eli täällä se menee niin että valtiolta täytyy sitten anoa tukia siihen ja niihin vaikuttaa taas puolison tulot jotka meidän kohdalla varmaan olis sen verran isot etten sais mitään. Ja olen kyllä ajatellut työelämään palata kun 12 kk mennyt, mutta sen näkee tietysti sitten myöhemmin kun olen vähän sellanen että mieli muuttuu :D Ikävää noi sinun yöheräämiset :( toivottavasti saisit pian huilattua ja nukuttua vähän univelkoja pois. Tiedän että varmasti väsyttää, itselläkin välillä niin väsy ja mulla ei oo kun tuo karvalapsi täällä 24/7 hoidettavana ja siipan poika pari kertaa viikossa. Jaksuja sinne sinulle :hug: Ja juuh meillä nimi on valmiina, oli niin sellanen olo sen nimen kanssa että se kuulostaa ihan meidän pojalta :) ei sentään spongebob tai humty dumbty :D mutta nimi tuli itseasiassa siipan pojan suusta :)

catnip90: Toivottavasti lääkkeet puree pian ja pääset eroon tulehduksesta. Muistan vaan kun itse sain sen virtsarakon tulehduksen siihen alkuraskauteen joka levisi myös munuaisiin...oli se kyllä tuskasta aikaa :/ pikaisia paranemisia sinulle :)

Mulla on nyt alkanut ne harkkasupparit, ja muutamaan otteeseeen kun oon suoristanu itteeni, tai siis venytellyt aamulla sängyssä tms, niin vihlassu niin pirun kipeesti että...kait se silti on normaalia, ajattelin siitä kysästä vielä kun meen maanantaina neukkulaan, tällänen hermoheikko kun olen. Onkos muilla vielä ollut näitä ns. kasvukipuja vai oonko ainoo?

Voikaatte hyvin, tämä lähtee takaisin töihin...huoh...

Myy*+Pikkumies 22+6
 
Faelivrin
Iltaa!

Nythän täällä onkin tullut juttua taas vaikka kuinka. :)

Myy* - Se on kyllä aivan ihanaa kun tuntee pienen tuolla masussa temmeltävän. Ei sitä vaan ois ennen osannut kuvitella, kuinka onnelliseksi se tekee. :)
Saas sit ens jouluna nähä, että pitääkö alkaa käyttää anopin taktiikkaa ja sitoa kuusi kattoon kiinni ni ei pääse kaatumaan ku pienet tykkää käydä vähän oksista kiskomassa. :D
Saanko kysyä, että onko pienelle valittu nimi ihan englantilainen vai?

Noss1 - Onnea tyttölupauksesta! Ja mukava kuulla, että ultrassa kaikki hyvin. :)

Tigerina - Meillä vauva tulee nukkumaan pinnasängyssä meidän makuuhuoneessa ainakin alkuun. Sitten kun siltä tuntuu niin tehdään jotain muutoksia asiaan. :)

catnip90 - Ikävä juttu tuo tulehdus, mutta onhan se tosiaan pakko syödä antibioottikuuri pois, että se tulehdus paranee. Ja eiköhän se lääkäri ole katsonut sen lääkkeen, niin että se sopii myös raskaana olevalle. Itse olen joskus myös syönyt johonkin vaivaan tuota Kefexiniä ja mulla ainakin oli todella tehokas lääke. :)

Amrinwa - Täällä ensikertalainen taas kyselee, että miltä se pienen hikka oikein mahassa tuntuu ja milloin olet ensimmäisiä kertoja sen tuntenut? :)
Kuulostaa melko rankalta kyllä tuo kun et saa nukuttua tarpeeksi. Toivottavasti löydät jostain aikaa itsellesi ja saisit nukuttua univelan pois. Väsyneenä kun ei meinaa oikein mitään jaksaa kunnolla. Jaksuja sinne!

Minä sain eilen aikaiseksi hoidettua ne äitiysraha yms. paperit kelaan ja nyt vaan sitten odottelen innolla, että milloin se äitiyspakkaus mahtaa saapua! :)

Olettekos te muut jo joutuneet huomaamaan itsellänne raskausarpia? Mä kun valitettavasti olen. Mahassa ei ole kyllä yhtään, mutta tisseissä ja tuossa reisien ulkosivuilla on. :/ Joka päivä kyllä ihoa kovasti rasvaan ja koitan pitää sen joustavana, mutta silti niitä on vaan ilmestynyt. Käytiin tänään mun siskon ja sen pienen pojan kanssa kylpylässä uimassa ja jotenkin ahisti olla bikineissä niiden arpien kanssa, mutta minkäs teet. Sisko suositteli mulle kyllä jotain tehokasta rasvaa niihin arpiin, että täytyy varmaan seuraavaksi kokeilla sitten sitä. Muuten oli kyllä todella ihanaa lillua aamupäivä siellä vedessä. :)

Faelivrin + nuppunen 22+5
 
Myy*: Kyselit noista kasvukivuista. Mulla niitä on välillä ja usein sillon ne on niin kipeitä et ei voi kävellä selkä suorassa ja tosiaan jos tekee jonku äkkiliikkeen (esim.kyljen vaihto makuulteen) niin piru ku käy käy kipeää!

Faelivrin: Ne raskausarvet...täällä esikoisen aikana (sf parhaillaan 40cm ja yli) kun tuo maha veny ihan liikoja ja huimaa vauhtia niin maha tuli ihan täyteen arpia :/ Samoin reisiin ja tisseihin tuli vähän. Joten tällä kertaa ei varmaan ole mahassa ees kohtaa mihin enää vois tulla arpi :D Järkyttävältähän nuo näyttää kun kattoopi ja välistä tuntuu että hävettää niin pirusti nuo vaan onpa niistä arvista jotain muistona muutakin :)

Katsoin tossa eilen esikoisen aikana ottamaani mahakuvaa ja ero on huikea! Nytki tää maha vaikuttaa jätiltä seisoessa mut esikoisen aikaan tämä oli tässä vaiheessa PUOLET isompi :D :D
Sairasloman jälkeen olen palannut töihin.Onneksi sain siirron meidän kevyempään yksikköön mutta kyllä se silti ottaa selän ja jalkojen päälle kun päivän seisoo ja kulkee. Täytyy kuitenkin yrittää sinnitellä kokoajan. Työkaverit hösöttää ja mitään ylimäärästä eivät anna tehdä,kuten esim.kantaa mitään laatikkoja :D

mamma_84 ja kerttu 22+3
 
Myy* Vautsi mitä taitoja sulla on! Mä en osaa tehdä autonhuoltoon liittyviä toimenpiteitä yhtään! Öljyt osaan katsoa ja se on siinä. Ihan normaaleilta kuulostavat nuo vihlaisut. Välillä huomaan herääväni niihin kun unissaan tulee venyteltyä tai vaihdettua asentoa. Muutoin kohdun kasvuun liittyvät kivut ovat olleet kyllä vähäisempiä nyt kuin aiemmin. Varmaan johtuu siitä kun kohtu on jo pari kertaa aiemminkin kasvanut jättipalloksi. Nyt olen parina viime päivänä huomannut, että vatsanahkaa alkaa jo kiristää. Luulisi senkin tottumuksesta on venyvän.

Faelivrin Vauvan hikka tuntuu sellaisena tasaisena pienenä nykinänä, joka toistuu 1-2 sekunnin välein aivan samassa paikassa ja samalla voimakkuudella. Mikään jalan tms. potku tuskin toistuisi aivan täsmälleen samanlaisena samassa paikassa niin pitkää aikaa. Olen mielestäni tuntenut niitä jo aina välillä. Pienellä on vaan vielä niin paljon tilaa liikkua ja muuttaa pään asentoa, että juuri ehdin hikan tunnistamaan kun se jo lakkaakin tuntumasta. Mulla on tullut raskausarpia reisiin ja rintoihin jo murrosiässä. Masu on niiltä jostain syystä säästynyt. Yksi arpi vain on ja elän toivossa, ettei niitä nytkään uusia tulisi. Toivottavasti rasvauksesta on sulle apua sitten masun arpien kohdalla.

mamma_84 Sulla on ollut kyllä mahtavan kokoinen masu viimeksi. Varmaan ihan kiva, että nyt on vähän kompaktimpi. Tsemppiä töihin kevyemmällä osastolla!

Kiitos tsempityksistä väsymyksen kanssa. Nyt olen *kop kop* nukkunut kahtena yönä melkein 8 tuntia ja olo on ihan uudestisyntynyt! Äitini ehdotti vielä eilen, että ottaa illalla pojan yökylään. Meni sitten eilinen ilta tytön kanssa oikein rauhallisesti. On se vaan niin helpon tuntuista kun on yksi lapsi. Tuossa yhtälössä kun 1+1 ei ole 2 vaan potenssiin vähän enemmän kun väsyneinä tekevät kiusaa toisilleen.. Toissa iltana olin niin väsynyt, ettei verenpaineet nousseet pätkääkään, vaikka molemmat kiukuttelivat väsymystään koko illan ja tappelivat alvariinsa. Tulikin mieleen, että joskus päihdepotilaat ovat jutelleet polttaneensa pilveä, koska eivät jaksa kuunnella vauvan/lapsen huutoa. No, sama efekti tulee myös riittävällä univelalla. Tosin oli hiukan vaarallista olla niin pökkyräisenä lasten kanssa kaupungilla pimeässä liikenteessä. Reaktionopeus oli sellaiset 5 minuuttia kun paimensin lapsia suojatien yli.

Vielä huomenna aamuvuoro ja sitten 6 päivän työputki on selätetty!! Sitten olisi kaksi vapaata edessä. Onneksi ensi viikko on vähän kevyempi töiden puolesta, vain 3 työpäivää. Sunnuntaina saamme kylään pojan kummitädin poikansa kanssa =)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Amarinwa ja Arttu Wiskari 23+3
 
Hyvää perjantai-iltaa mammat!

Tänään poksui jälleen! Nyt jo 22+0!! Siis mihin hemmettiin nää viikot oikein katoilee, kohtahan sitä koputellaan jo synnärin ovilla :O

Kiitos kun vastailitte kysymyksiini tuosta pienokaisen nukkumisesta ja muihinkin kysymyksiini :)

Potkuja tulee lähes jatkuvasti, ja aika kipakoitakin. Useimmiten aamuisin kun herään, sitten aina ruoan jälkeen ja iltasella kun menossa nukkumaan. Töissä ei aina ehdi huomata mut aina jokunen potku on vähän voimakkaampi ja sen sitten tuntee.

Vatsantoiminta on nyt jotenkin kummallisesti muuttunut. Sen verran outoon suuntaan että maanantaina neuvolassa kyllä aion pyytää josko tekisi labralähetteen että voisi antaa ulostenäytteet. Jos ei, niin varaan ajan lääkäriin terkkarista. Onko muilla mitään muutoksia tai ongelmia vatsantoiminnassa???

Miehen siskon mielestä mä olen jo todella valtavan kokoinen! Tosin olen pieni kooltani muutenkin ja maha nyt vaan sattuu näkymään isosti ja kauas. Mutta onneksi tämänkin "läskiyden" syyn takana on jotain tosi rakasta :heart:

Eipä muuta olossa, hyvin on mennyt edelleen, tosin tuo vatsantoiminta nyt vähän vaivaa, mutta toivottavasti sillekin löytyy selitys.

Tigerina + pikkuherra 22+0 :)
 
Hei mammat :)

Faelivrin: Mulla ei ainakaan vielä oo tullut raskausarpia mutta mulla ei kyllä toi masukaan oo oikeen vie suostunu kunnolla kasvamaan että saattaa olla että sen takii ei vielä oo. Rasvailen kanssa ahkeraan masua ja muita "ongelma-alueita" jotka on alttiita niille raskausarville, mutta niinkun täällä on aiemmin mainittu niin onhan ne arvet kuitenkin rakkaita vaikka ei meistä kukaan niitä mielellään varmaan ottaisi :) Mielelläni kanssa menisin lillumaan veteen, johonkin kylpylään olisi kiva päästä mutta tosiaan mua hirvittää laittaa mitään uikkareita tai biksuja päälle, ehkä siks taidan jättää väliin, katotaan sitten taas kun on kroppa kuosissa :D oon vähän sellanen yliankara itelleni näissä asioissa. Toki nyt oon hölläilly kun on tuo pieni tuolla masussa kasvamassa :)

Amarinwa
: Mukavaa että olet hieman saanut huilittua vaikka sitä univelkaa ilmeisesti siellä vielä on :D onneksi ensi viikko on sinulla helpompi niin pääset ainakin hieman helpommalla, vaikka ne kaksi pientä siellä vielä ovatkin viemässä energiaa :) Juuh täällä on opittu kätevän päteväksi puuhanaiseksi kun ei oo äijää kulmilla ni pakko se on :D hyvä niin kuitenkin niin ei oo niin riippuvainen, haha :D

mamma_84: Ihanaa että massu kasvaa, mä vielä oon täällä kärisemässä mun kitukasvusen masun kanssa. Mutta me ollaan niin erilaisia kaikki ja jokainen raskaus on erilainen eli ei parane mutista mun täällä :)

Tigerina: Itse sitä kanssa mietiskelin että ei herranjee kun on jo 6kk plakkarissa, mihin ihmeeseen se aika oikeen on menny. Pian tosiaan ollaan jo menossa naama irvessä synnärille ja sitten se alkaakin se äitiys :) meillä on siippa kyllä jo moneen otteeseen sanonu että tulis ny jo, johon tokasin että paree se on pitää siellä masussa että saa rauhassa kasvaa. Vatsan toiminta ei ehkä enää oo mulla ollu niin vilkas kun ennen, olin tunnetusti ja kauniisti sanottuna sellanen "läpipaska" :) eli huussiin samantien kun oli syönyt. Mutta siis tällä hetkellä ei ihan oo kyllä niin vilkas. Onko sulla sitten ollu enemmän ummetusta vai mikä on ollut vatsan toiminnassa huolestuttavaa? Ihana kuulla että sinun pieni siellä ilmoittelee itsestään säännöllisesti <3

Tänne ei kummempia, maanantain neukkulaa odotellessa jossa mitataan tota masua ekaa kertaa, hieman jännää mitä sanovat mutta kahtotaan sano lääkäri :) pieni mies potkuttelee ihan kiitettävästi ja edelleen niitä harkkasuppareita on. Nyt olen alkanut tuntemaan joitain potkuja myös selkäpuolelle, hän on kyllä kova herra testaamaan tämän neidin kestävyden :D

Eipä täällä muuta, voikaa hyvin kaikki mammat ja masukit <3

Myy*+pikkumies 23+2
 
Heippa hei kaikille!

Vierähti taas toista viikkoo ennenkuin jaksoin/muistin tulla tänne piipahtamaan. Hirveästi tekstiä tullut, lukaisin kaikki, mutta en varmana muista kaikkea niin, että huomio olisi tasavertainen kaikille, sorii!

Rieti tervetuloa mukaan ja onnea! :)

Tigerina ja Rva R. onnea sujuneista rakenneultrista sekä poikauutisista!

Noss1 onnea tyttöuutisista!

Myy* sinua voisin onnitella nimiasiasta! Meillä ei nimittäin noin vaan sopuun näytetä pääsevän vauvan nimestä. :O toivottavasti jompikumpi meistä alkaa vähän joustamaan, että lapsi ei nimettömänä joudu olemaan :D

Faelivrin kyselit rokoteasiaa, tai siis perusteluani miksen halua ottaa influenssarokotetta. Syy varmaankin se, että en halua ottaa riskiä, että rokote aiheuttaa lapselle joitakin seuraamuksia tms. kuten se narkolepsia-asia aiemmin. Ennemmin olen itse varovainen hygienisesti ja pysyttelen kauempana sairaista ihmisistä, eli en tieten tahtoen mene kyläilemään paikkaan jossa on joku sairaana.
Raskausarvet - muualle ei nyt raskausaikana ole niitä tullut kuin rintoihin. Tosin nekin riittävät tässä vaiheessa, kun näyttää siltä kuin joku olisi raadellut rintojani. :O

Amarinwa jaksamista huonojen unien (unettomuuden takia)! Täällä podetaan samaa vaivaa myös, edelleenkin. Ehkä 1-2 kertaa kuussa nukun 5-6 tuntia putkeen yössä. Ihan perus normaalina yönä herään sen 2-3 kertaa. Yksi herättelijä taitaa olla tuo maha-asukas, kun sillä on tapana aloittaa aamujumppa siinä 5 maissa aamulla! :D

Omia - sittenpäs voisin kertoilla meijän rakenneultrakuulumiset. Sehän oli jo tuossa yli viikko sitten, yksin olin siellä, kun mies ei voinut töistä olla poissa.

Elikkäs, meille on tulossa nähtävästi POIKA! :) kätilö oli ainakin sitä mieltä, että selvä tapaus ja lisäsi vielä, että on kyllä ihme jos nuo vehkeet ennen syntymää johonkin tuolta tippuvat matkan varrelle! :D

Rakenneultrassa vauva oli ihan virkeä ja liikuskeli paljon, jopa suu auki siellä ruudulla haukotteli tai muuta vastaavaa. Mittausten mukaan meille on tulossa iso poika (tai mitä itse epäilen; raskaus on alkanut muutaman pvän ennen oletettua) sillä painoarvio oli 400g, joka vastasi silloin viikkoa isompaa sikiötä.
Kaikki rakenteet olivat muutoin todella hyvät ja kaikki näytti olevan kohdillaan, mutta sisäelimiä tutkiessa käsi ilmi, että vauvalla on munuaisaltaan laajentuma. Lääkärin mukaan on se yleisin poikkeavuus (etenkin poikavauvoilla?) joka rakenne-uä:ssä löytyy, ja on todennäköistä että paranee itsestän ennen vauvan syntymää. Toivotaan siis parasta, että kontrolliultrassa näkyisi jo paranemisen merkkejä.

Muutoin tunnustaa sille, että ihan terve lapsi sieltä on tulossa, kun liikkuukin niin paljon. Ihan kuin olisi jo jonkinlaista päivärytmiä, että liikuskelee tiettyyn aikaan enemmän. :)
Harjoitussupistuksia on edelleenkin päivittäin. Ensi kuun lääkärikäynnillä tarkistetaan sen vuoksi varulta kohdunsuun tilanne myös.

Mutta nyt yritän käynnistää vähän päivää, ei tämä koneella istuminen kauhean virkistävää ole! Rauhallista sunnuntaipäivää kaikille! :)

mariana87 & piipiäinen 21+6
 
Faelivrin
Heips ja rentouttavaa sunnuntaita kaikille!

mamma_84 - Sulla on kyllä aiemmin se maha ollut varmaan melkoinen. Onko ne arvet edes yhtään haalistuneet? Kun sitä monet puhuu, ettei ne niin tummiksi kuitenkaan jäisi. Vaikka siis joo toki kärsin niistä arvista ihan mielelläni kun ajattelee, että mitä siitä hyvästä saa. :)

Amarinwa - Kiitos kun kerroit tuosta hikasta. Täytyykin alkaa itsekin tarkkailemaan paremmin, että jokohan siellä pieni toisinaan hikottelis. :)
Nautihan vapaapäivistäsi!

Tigerina - Kyllä täälläkin on vatsantoiminta muuttunut. Alkuraskaudesta meinasi tulla syömisen jälkeen aina kiire vessaan, mutta nyt taas on tainnut mennä jo hieman ummetuksen puolelle. Ei vielä onneksi mitenkään pahasti, mutta täytyy toivoa, että vatta toimis suht' hyvin loppuun asti. Toivottavasti sinullakin. :)

Myy* - Voi kyllä mä silti suosittelisin, että siitä vaan kylpylään rentoutumaan jos mieli tekee. Enemmänhän siellä kuitenkin siellä veden alla ollaan, eikä kukaan pääse kroppaa niin hyvin näkemään. Katsoin itseasiassa oikein ihaillen erästä naista siellä, jolla oli toinen rinta leikattu pois, eikä hän edes yrittänyt peitellä sitä tai ollut mitenkään vaivautuneen näköinen. :)

mariana87 - Mä olen alkanut olla vähän samoilla linjoilla tuon rokoteasian kanssa. Jotenkin tuntuu paremmalta vaihtoehdolta se, että sitä en ottais. Kiitos kun vastasit.
Ja mulla on vähän sama homma noiden rintojen arpien kanssa. On kyllä aika hurjan näköiset, mutta minkäs teet..
Mutta hei, onnea poikauutisesta! :) Ja mukava kuulla, että kaikki oli hyvin tuota munuaisallasta lukuunottamatta. Toivotaan, että sekin sieltä itsestään korjaantuisi. :)

Tämä mamma on sitten onnistunut hommaamaan itselleen flunssan. Ei kivaa. Kurkku kipeä ja nenä aivan tukossa koko ajan. Onneksi olen kuumeelta kuitenkin välttynyt. Täytyy koittaa ottaa vaan rennosti.

Pieni tuolla mahassa on kuitenkin huomattavasti virkeämpi kuin äiti. Antoi eilen illalla oikein kunnon potkushown, jota mies innoissaan kokeili. Pieni jopa jätti jalkansa mahaa vasten hetkeksi aikaa, jonka mies sitten tunsi kädessään, siis ihan pienen pienen jalan tunsi kättään vasten. :heart:

Faelivrin + nuppunen 23+2
 
Heipä hei Mammat!

Täälläkin on kärsitty jo muutamia viikkoja huonoista unista.. On alkanut nyt joka ikinen yö heräämään siihen että käsi puutuu, riippuen siitä kummalla kyljellä nukut. Selällään en osaa nukkua. Liekö siitä johtunee että mahan kasv on aiheuttanut nukkuma-asennon muuttumisen.. Hyvin rasittavaa kun aamusella herättyään pari tuntia on kädet kipeet kun yöllä molemmat puutuneet sen 5 kertaa ainakin :S

Toinen asia.. Ihan ehdottomasti kamalinta mun mielsetä tässä raskaudessa on tissien kasvu :D Siis oon aina pitänyt omia tissejä "liian isoina", ja nyt ne on paisuneet entisestään.. En tykkää sitten yhtään... Murrr...

Ja kolmas asia on lähinnä hassu havainto. Oon huomannu että tän raskauden aikana varpaankynnet kasvaa ihan älyttömän törkeää vauhtia :D

Eipä tässä tähän kirieiseen aamuun muuta tällä kertaa :)

Noss1 ja öttiäinen 21+4
 
Huomenta mammat ja hyvää alkavaa viikkoa

Faelivrin: Kait sitä vois mennä tai ainakin mietein että josko hierontaan menis ennen kuin tuo kumpu tulee liian isoksi, en toki mahallani makaisi vaan olisin istuma-asennossa. Josko hieronta vaikka helpottaisi tähän pinnan kireyteen hieman...ollut niin ihmeellisen stressaantunut jo jonkin aikaa...Inhottavaa tuollaiset flunssat, toivottavasti pääset pian eroon siitä. Itselläni oli muutaman päivän kurkku todella kipeä mutta meni onneksi ohi eikä tuonut flunssaa mukanaan niinkuin yleensä. Muistat juoda paljon ja lämmintä päälle :) Ihana kuulla että siellä on jo pieni jalka tuntunut kättä vasten, lueskelin itseasiassa sikiön jalan koosta ja voitteko kuvitella että viikolla 23 se on jo 4,2 cm! :D kuulostaa hirmu isolta :)

mariana87: Mukava kuulla että ultrassa oli kaikki kuitenkin hyvin ja onnea poikauutisista! toivotaan että pääsette sopuun nimestä jossain vaiheessa :) meillä vaan oli aika selkeesti kun nimi sanottiin että sehän kuulostaa ihan meidän pieneltä <3

Noss1: Mulla ei vielä käsien puutumista oo ollu mutta vessassa ravaamista kyllä ja ihan selkeesti huomaan että meidän pikkumies välillä junttaa niin tonne rakon puolelle että meinaa olla lirut housussa...tarviikohan tässä alkaa tenoja pian tunkemaan pikkareihin :D Itellä oon huomannu noiden jalkakarvojen kasvamisen nopeutumisen raskauden aikana, ihan hirmu tahtia kasvaa :D olen ku mitkäkin karvajalkaset miehet, yöks :D Tissien kasvusta oon vaan ollu onnellinen kun aina ollut niin kovin pieni rintavarustus, eipä oo siippakaan ollu toistaa mieltä, haha :) uskon silti että jos on jo ennestään kunnon rintavarustus niin ei se kivaa oo että ne vielä turpoo entisestään.

Sitten omia juttuja. Ekaks kysyisin että onko teillä alkanut nänneistä tihkumaan sellaista kirkasta nestettä? siis ei todellakaan paljoa mutta siis tihkuu vähäsen. Onko se nyt sit sitä rintojen valmistautumista siihen imetyshommaan? nännit on ollut kans ihan hirveen kutiavat viime aikoina. toinen on ne pehmusteet pinnikseen, siis ne reunapehmusteet, meinaatteko hankkia? olin ihan sitä mieltä ensin että juu mutta sitten taas peloteltiin ja mun kamu lähetti mulle tän linkin
Cot death: Bumper pads 'are a risk to babies' | Mail Online
ja aloin toki taas miettimään..tarvis varmaan sulkea korvat ja silmät kaikelta tollaselta.

Tänään on sitten neukkula-aika ja kuullaan että miten toi massu on nyt sitten kasvanut että ollaanko normaalirajoissa vai aletaanko olemaan tosiaan kitukasvusia. Toivotaan että siellä kaikki on hyvin. Pikkumies kyllä junttaa kovasti että ainakin siinä mielessä on asiat hyvin :)

Palaillaan taasen :)

Myy*+pikkumies 23+4
 
Heippis!

Neuvolakuulumisia: verenpaine, pissanäyte ok, hemoglobiini laskusuuntainen 104 (kävin hakemassa Retaferia apteekista), painonnousu +800 g/vko (oho!). Sf-mitta 20 cm (tupla-oho!). Parisuhteen voimavarakyselystä lyhyesti puhuttiin, sanoin että itse käsittelen näitä tiettyjä asioita ihan omassa terapiassa enkä halunnut niistä sitten erityisesti puhella. Saatiin kutsu perhevalmennukseen, joka alkaa 16.1.2013. Kelaan napsuteltu hakemukset netin kautta ja raskaustodistus on nyt hallussani. Töissä laitoin jo anomuksen äitiys- ja vanhempainvapaista. Sydänäänet selkeät, 155 pulssi hakkas, poitsu oli virkeänä siellä, vähän yritti potkia anturia ku niin kovin otti aivoon ku joku painelee hänen kotinsa kattoa ulkopuolelta. Olikohan muuta? Ei kai.

Oma napa: ei kohta napa ole edes navan näköinen, sehän pullahtaa tuolta kuopastaan juuri ulos! Aika iso ja pinkee ja ahdistava ja iso alkaa maha olemaan, rupee oleen hankala hengittää syvään, tai sitten nauraa! Muilla vastaavaa?
Mahakuvaa laitan taas perjantaina. Mut oonko mä oikeesti valtava ku lähemmäs yläkäyrää osui toi sf-mitta???

Unet on muuttuneet, nyt heräilly öisin järkyttäviin sydämentykytyksiin ku nähny jotain kamalia painajaisia, missä tulee sellainen pakokauhun tunne.

Onnea Mariana87 poikauutisesta! :flower:

Voi kun meillä alkaa olemaan poikia paljon maaliskuulle! Tuolla toisella palstalla, maaliskuun mussukat, näkee selvästi tuon poikaenemmistön. Sinne tosin nyt vähemmän kirjoittelen ku siel tuntuu olevan niin paljon huolta ja murhetta ja pelkkiä huonoja uutisia kaikilla et turhaan pahoitan mieltäni niitä lukemalla...

Eipä muuta kun hyviä päivänjatkoja!

Tigerina + pikkuherra 22+4
 
Faelivrin
Heipsan!

Noss1 - Inhottavaa, ettet saa enää kunnolla nukuttua. :/ Täällä ei kyllä sellaisia ongelmia ole. Taisin viime yönäkin vedellä 10 tuntia putkeen ilman ongelmia. Hyvin siis nukuttaa. :)
Ja ymmärrän kyllä, että ei välttämättä ole niin kiva juttu tuo rintojen kasvu jos jo ennestään omistaa vähän isommat. Mä olen kyllä taas ollut siitä rintojen kasvamisesta muuten ihan innoissani, mutta nuo arvet nyt vähän harmittaa. :/

Myy* - Voii.. minunkin pitäis kyllä päästä hierontaan. On alaselkä koko ajan niin kipeä, ettei tosikaan. Mies sitä onneksi kovasti yrittää aina hieroa kun vaan pyydän, mutta ei se oikein tunnu tepsivän. Ei siitä hieronnasta oikein mitään tuukkaan koska jostain syystä mua sattuu selkään jos mua hierotaan niin, että istun. Ja mahallaan kun ei taas oikein voi olla.. :/ On tää vaikeeta. :D
Ja oho! Onpas tosiaan jo iso jalka toisella! Tuli kyllä aika yllätyksenä. :)
Täällä on kans tullut tuota nestettä rinnoista! Tai siis itseasiassa vain toisesta, mutta tuli kumminkin. Sunnuntai aamuna olin yöpaita päällä ilman rintsikoita ja ihmettelin miksi toinen tissi tuntuu märältä, niin jotain märkäähän siitä oli tihkunut. Mies kysyi, että haiseeko se joltain ja mä vastasin, että joo.. jäätelöltä :D Me ollaan vähän kummallista porukkaa..
Kyllä mä ainakin varmaan meinasin nuo pehmusteet pinnasänkyyn laittaa. Kaikilla tutuilla ne on ollut ja ihan ilman mitään ongelmia. Tuntuis jotenkin hurjalta pistää se pieni sinne sänkyyn vaan kovien pinnojen sekaan. Eiköhän tuosta olis enemmänkin juttua tullut, jos ne oikeasti jotenkin hirveän vaarallisia olis.
Mitäs siellä neuvolassa sanottiin? :)

Tigerina - Mukavia neuvolakuulumisia sinulla vaikka aika hurjaa vauhtia oletkin kasvanut! :) Täällä on jo kanssa kunnon maha, mutta neuvolassa ainakin sitä sanottiin vielä ihan normaalin kokoiseksi. :) Kai ne siellä neuvolassa olisivat asiasta maininneet jos sä jotenkin hirveän valtava oisit. Mitä ne sitten sanoi vai sanoivatko mitään?

Täällä ollaan vieläkin hieman flunssaisena. En enää onneksi ihan niin pahasti tukossa ole, mutte en kyllä täysin kunnossakaan. Kuumeelta olen onneksi edelleen säästynyt. Harmittaa kun en ole uskaltanut moneen päivään lenkkeilemään, ettei tää vaan tästä pahene. Mua alkaa aina vaan kamalasti ahdistaa jos en lenkille pääse.. No, jospa sitä pian pääsis.

Tyttö se vaan potkii oikein urakalla tuolla mahassa ja oonkin jo kauhistellut tässä, että minkähänlaisia junttauksia sieltä sitten myöhemmin tulee kun nyt jo tuntuu osa potkuista todella vahvasti. Mutta hyvähän se on, että se ilmoittelee sieltä, että "kaikki hyvin". :)

Eilen illalla oli mun mies kyllä melko hellyyttävä. Se oli mennyt jo aiemmin nukkumaan ja sitten kun mä tulin perästä sänkyyn niin se nosti mun yöpaitaa ja hiljaa mun mahan päällä kuiskasi, että "Hyvää yötä rakas tyttäreni." :heart:

Faelivrin & nuppunen 23+4
 
Heib!

Täällä on nyt sokerirasitus käytynä eikä se ollut ollenkaan paha omasta mielestäni! :) Ainoa huono oli tosiaan tylsistyminen odotushuoneessa verikokeiden välillä, mutta sisko oli onneksi kaverina seuraa pitämässä. Se litku kyllä oli niin makeaa että huhhuh, hyvä ettei hampaita vihlonut :D Tulehduskin on jo parantunut jonka vuoksi jätinkin muutaman päivän antibioottia syömättä (lääkäri sanoi, että näin voi tehdä jos paranee nopeasti). En näe mitään järkeä syödä lääkettä turhaan jos vaiva on jo ohi.
Tänään hain postista äitiyspaketin! :heart: Olihan siellä paljon hyödyllistä vaikka jotkin vaatteet olivatkin ihmeen värisiä tai siis lähinnä mielestäni poikamaisia. Tajusin tänään, että en saa ostaa enää yhtään vauvanvaatteita, meille niitä on kertynyt jo ehkä hieman liikaakin kun on tullut kirppiksiä kierreltyä ja tuttavat ovat tuoneet niitä myös isoja pinoja. No eivät ainakaan lopu kesken :whistle:
Nimi ollaan meilläkin jo pienokaiselle päätetty aikaa sitten :) Oltiin etunimi päätetty jo ennen raskautta itseasiassa tytölle ajatuksella jos joskus raskaudun. Ja myöhemmin saimme toiset nimetkin keksittyä :) Pojalle se olisikin ollut sitten haastavampi tehtävä keksiä :)
Täällä on ilmaantunut ihme selkäsärkyjä aina välillä kun kovin olen puuhastellut jotakin. Pakaran ja alaselän tuntumassa, ei oikein kipua osaa edes paikantaa. Inhottavaa, mutta helpottaa aina levolla :)
Ylihuomenna onkin sitten ensimmäinen neuvolalääkäri, jännittää!

Faelivrin Arpia on tännekin muutama jo kehkeytynyt rintoihin ja alavatsaan vasemmalle huomasin pari pientä viirua ilmestyneen vaikka on täälläkin rasvailtu ahkerasti. Eipä tuo niin vakavaa ole loppupeleissä, älä suotta niiden kanssa tuskaile! :) Niin yleistä kuulemma, tosi monelle tulee niitä ja ne haalenevat kyllä aika pian. Koitahan lepäillä flunssa pois! :)

mariana87 Onnea pojasta! :flower:

Noss1 Minullakin on vaikuttanut nukkuma-asentoon raskaus ja tuleekin kyljellään nukuttua paljon. Itsekin olen heräillyt yöllä raajojen puutumiseen mikä on tosi inhottavaa! Näköjään aika monella muutenkin on näitä huonounisia öitä liiankin usein :/ Kynnet myös ovat täällä kasvaneet hulluna, kohta ei varmaan enää yletäkään omia varppaankynsiä leikkaamaan! :D Ole ylpeä rintavarustuksestasi, mun rintani on jäänyt kitukasvuiseksi ja olen niiiin iloinen että ne on vähän turvonneet!! :LOL:

Myy* Minulla ei ole rinnoista vielä ainakaan mitään eritteitä tullut, mutta nännit kyllä kutiavat aika ajoin tosiaan (itsellä tosin melkein alusta asti ollut tätä havaittavissa), johtuneekohan kasvamisesta tms..? Se läpinäkyvä neste on kuulemma normaalia, sitä monilta rupeaakin tihkumaan jossain vaiheessa ja tuttavani valisti minua tässä asiassa, että rintoja (tai niitä nesteitä) ei missään nimessä saa mennä puristelemaan. Valmistautuu tosiaan vauvaa varten, joka sitten imee ne parhaat ravinnot päältä poies :) Olen aika huono englannissa, mutta jotakin selvää sain tuosta artikkelista. Itse aion kuitenkin varmaan reunapehmusteet hankkia. Mielestäni ehkä turhaa spekulointia ja pelottelua tuollainen :eek:

Tigerina Eihän tuo sinun sf -mittasi mikään oho ole! Minulla se taisi sitten olla tusina-oho kun samoilla viikoilla kuin sinulla se oli jo 24cm (et siis ole valtava)! :p Täällä ei napa ole ainakaan vielä pullahtanut ulos isosta masusta huolimatta, johtunee ehkä omasta rasvavarastosta :whistle: Itsellä lähinnä turvotuksen takia iltaisin ahdistaa syvään hengittäminen sun muut.


Tässähän tätä taas. Voikaapas paksusti mamit! :wave:


catnip90 & tyllerö 25+1
 
Nimiasiaa Meillä kävi niin että mä olen pikkutyttönä (joskus 8-vuotiaana) jo päättänyt että mitkä nimet haluan tytölle ja pojalle.. Esikoinen oli siis poika ja miehellekin kävi minun valitsema nimi ja niin pojasta tuli sitten Alex. Jos tämä tulokas olisi ollut/on poika nini nimiasia vaikeutui koska ne nimet mistä itse pidän ei miehelle käy ja toisinpäin.. Ajattelin kuitenkin olla reilu ja antaa miehen päättää seuraavan pojan nimen ja jos itse en näe siinä mitään kamalaa niin poika saa sen nimen minkä mies päättää.. Eli tällä hetkellä se olisi Dominic :D (mitään yrjöä en antaisi esim).. No jos tämä tulokas on tyttö niinkuin ultrassa veikkailtiin niin sen nimen mä päätin siis kans jo pikkutyttönä ja tytöstä olisi tulossa Enna... Tämä käy miehellekin onneksi niin ei tule kädenvääntöä asiasta :D

Noss1 ja öttiäinen 21+5
 
Faelivrin: Kyllähän se jätti oli kun katso tuota kuvaa viimesinä päivinä :D Ja arvet on tosiaan onneksi haalistuneet,vaikka ne silti näkyy mut kuitenki vaaleampana.

Tuosta sf-mitasta. Täällä oli eilen neuvola ja mitta oli (23+0) 21cm. Katsoin saman viikon tulosta esikoiseni kohdalla ja mitta oli tuolloin 25cm :D :D
Sydänäänien kuuntelusta ei eilen tahtonut tulla mitään,kerttu läks kokoajan karkuun ja välistä potkas anturia niin että se ei kyllä terkkariltakaan jäänyt huomaamatta!
Toissailtana alkoi täällä siis kunnolla ulospäin näkyä potkut ja mahan heilumiset. En edes muistanut kuinka ihanalta tuntuukaan katsella liikkuvaa masua :)

mamma_84 ja kerttu 23+1
 
Heis kaikille :)

Täällä siis eilen oltu neukkulassa ja sinne menin hieman arkaillen että mahtaako vaavi ja masu saada kitukasvusuuden moitteet, mutta ei saatu :) sanottiin että siro pieni pömppä on ja vauva on juuri oikean kokoinen siellä ja kohtu kasvaa ja on juuri siinä missä pitääkin, eli meillä kaikki hyvin :) Pikkumies potkaisi kanssa anturia kun harkkarikätilö etsi sydänääniä ja toinen raukka ihan pelästyi että mikä se oli, johon se vanhempi kätilö sanoi että siellä se tais se seuraava tuleva Beckham potkaista että oli kyllä kunnon potku 24 viikkoiselta...sanoi että tulen kuulemma olemaan aika kovilla jos samaa vauhtia jatkuu ja herra vaan voimistuu :D katsotaan siis kuinka neidin käy, haha.

Faelivrin: Juuh hieronta vois tehdä terää meille kaikille luulisin, mulla kanssa toi alaselkä juilii aina välillä ja mulla ei valitettavasti oo sitä herkkua et ukko sitä hierois, kyllä se sillon vähän kun se on kotona, mutta en viitti sitäkään sitten liikaa vaivata kun mieluummin annan sen sitten lomailla kun se on kotona, vaikka selkäkivut sen vika onkin, hahah :D ei kait sentään :) Mietei kanssa sitä pinnasänky hommaa ja hirvitti kanssa ajatus laittaa pieni sinne ilman niitä, nuppihan siinä kopisee jatkuvasti jos siellä ilman niitä on, ja tilasinkin jo sellaisen pikkumiehelle että en sitten antanut sen enempää häiritä mieltäni tämän artikkelin :)

Tigerina: Kiva kulla että siellä on hommat hoidettuna äitiyspakkauksen sun muiden suhteen, itse kanssa annoin lappusen eilen töissä pomolle ja sanoin koska alan mammaloman. Nyt on se hoidettu ja odottelen koska tulee päätös maksavatko mulle mammalomalta palkkaa vai ei...jos ei niin sitten on mentävä valtiolta anomaan. Laitappa vaan juu masukuvaa tänne niin pääsee taas ihastelemaan :)

catnip90: Kiitos infosta, en mä niitä ookkaan puristellu, huomannu vaan et jassoo jotain ylimäärästä sieltä nyt tulee :) ja tosiaan en sentään nännejäkään oo verille raapinut, se nänniravsa jota tulisi käyttää kun imettää auttaa siihen kutinaan, sain vain vinkin kamulta ja kokeilin ja hyvin auttanut :) Onnea neukkulalääkäriin! :)

Eipäs kait tänne muuta, nyt on alkanut pikkuherra junttamaan tosiaan selkäpuolellekin ja välillä kyllä niin että kirpasee..aika sälli on kyllä :) kahtellaan mikä tuleva futaaja sieltä sitten tulee, pikkumiehen isille olisi tietysti mieluista että pieni pallon potkija siellä kasvais, niin kuin kaikki tietää että tää UK on aika hullaantunut tohon futikseen, samallain kun suomi jääkiekkoon :)

voikaa hyvin kaikki :)

Myy*+pikkumies 23+5
 
Huomenta!

Mä päätin et ihan sama mitä mieltä neukkutäti oli mun painonnoususta, vähän se yritti vihjata et kuinkas paljon niitä makeita välipaloja oikein menee, sanoin et ei juur lainkaan. Sit se totes vaan et "no, täähän saattaa vaan olla tällanen pyrähdys ja sit se rauhoittuu se kasvu." Mut kyl mun on pakko sanoa et vähän hirvittää toi kasvaminen, ei mua haluttais olla mikään tuhannen kilon keijukainen mahani kanssa loppumetreillä.. Mut toisaalta, mä en voi sille mitään, mä en tietääkseni syö äärimmäisen epäterveellisesti (pizza/kebab 1x viikko - 2 viikkoa?) ja muuten teen ruoat kotona itse. Hedelmiä mä mutustelen välipalaksi.. Mut kyllä mulla jäi sellane ikävä maku suuhun et mä rupesin tuntee huonoa omaatuntoa jokaisesta syömästäni suupalasta ja kohta mä alan sit pelkästä oman painonnousun inhosta karsimaan ruokaa... On tää nii vaikeeta.

Sf-mitasta mulle ei sanottu mitään, mut itse vaan huomasin et se piste pamahti aika lailla sinne yläkäyrän tuntumaan, rajojen sisään tosin, mutta silti.... Jään näitä pohtimaan mielessäni.

Mun mielestä on IHANAA kun poika potkuttelee niin aktiivisesti ja paljon, mulle välittyy sellainen ihana ilon ja onnen olo mahasta :) me miehen kans pidettiin illalla kummatki käsiä mahalla ku poika oikein esiintyi, potki niin ettei pysytty laskuissa enää mukana :D

Huoh. Juuri varasin uuden ajan sokerirasitukseen, tulossa kuukauden päästä. Samalla seulotaan vasta-aineet verestä ku oon Rh negatiivinen. Toivotaan et kaik on hyvin :)

Ylihuomenna jo 23+0, silloin julkaisen taas uuden masukuvan :) eilen oltiin miehen siskolla käymässä ja ekaa kertaa näin itseni kokovartalopeilistä ja meinasin kyllä järkyttyä, toi mahan koko on kyllä jotain ihan uskomatonta! Näette sitten :)))

Tigerina 22+5
 
Tigerina Ei kananta ottaakaan neukkutädin painonnousuvihjauksia kovin vakavasti varsinkin jos itse tiedät että syöt terveellisesti.. Kyllä mun mielestä kerran viikossa parissa kebab tai pizza on salittu. Ei raskaus kuitenkaan ole mikään sairaus että kaiken pitäisi olla tiukan valvonnan alaisena.. Itsellä oli r-diabetes esikosta ja se ruokavalio laitto kyllä hiilarit ojennukseen niin että painoa ei tullut loppupeleissä yhtään koko aikana. Päin vastoin..

Hei aloinpas tässä miettimään (ja pyydän muitakin harkitsemaan) että kun tästä aika koittaa ja vauvat alkavat syntymään yms. Olisko kanantusta ajatukselle että pystytettäsiin facebookkiin suljettu ryhmä maalismammoille? Siellä voisi jakaa mm. kuvia pikkuisista, nimiä ristiäisten yhteydessä ja se olisi muutenkin tällainen "tukiverkko"... Esikoisen aikana olin suomi24 palstalla huhtimasuissa ja siellä sitten päätettiin tehdä faceen oma ryhmä ja pakko todeta että se on ollut erittäin suurin apu ja tuki varsinkin minulle jolla ei ole oikeastaan yhtään mammakaveria.. Ja ihana nähdä muiden pikkuisten kuvia.. Jotenkin en vaan tykkäis laittaa lapsesta kuvia tänne (tai mihinkään muuallekaan) palstalle ja siksi se suljetu ryhmä olisi mielestäni kiva :) Kertokaahan omia mielipiteitä?

Noss1 ja öttiäinen 21+6
 
Minunkin mielestäni suljettu facebook -ryhmä kuulostaisi kivalta idealta! =) Tosiaan itsellänikään ei ole ketään mamma -kavereita, joten tuollainen verkosto olisi ihan mukava. Ja olisi kiva tosiaan nähdä muiden pirpanoita kun aika koittaa :heart: Itsekään en tänne yleisille palstoille mielelläni kuvia laittaisi omasta lapsesta.

Tigerina Äläs nyt syömisiäsi ruve karsimaan tuon painon takia. Itselle jäi toisella neuvolakäynnillä myös niin paha mieli neuvolatädin kommenteista, että koko loppupäivä oli pilalla. Silloin oli minulle tullut painoa 1010g per viikko kiloja lisää, mikä on jo sitten huhhuh... Itse en enää jaksa ottaa stressiä ainakaan neukkutädin kommenteista enää, tulee vain paha mieli eikä se stressi siihen kaikenlisäksi enää ainakaan hyvää tee! Eihän se ole kivaa lihota niin paljoa, mutta luojan kiitos asialle voi tehdä myöhemmin jotakin. Itse en myöskään kamalasti herkkuja ole syönyt, normiruoka on ehkä maistunut enemmän kuin ennen ja välipaloja on tullut syötyä useammin ettei huono olo pääse iskemään. Itsekin ajattelin että tämä mamma rupee nyt lenkkeilemään kunnolla, jotta se paino ei nousisi niin yläkäyriin, mutta se jotenkin pääsee aina lipsumaan sekin.... :whistle: Lihotaanpa siis yhdessä se mitä lihotaan ja perustetaan sitten raskauden jälkeen vaikka laihdutusryhmä yhdessä! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Tigerina

Yhteistyössä