<<< MAALISMASUJEN MAALISKUU >>>

Oikukas Oli hauska lukea tuota synnytyskertomusta molempien näkökulmasta =D

Mulla oli aamulla kätilön kanssa tapaaminen. Ekaa kertaa otti nyt vauvan sydänkäyrää täällä ja verenpaine mitattiin kolmeen kertaan kun oli koholla. Laittoi sitten vielä verikokeisiin että näkee onko kaikki kunnossa. SF-mittaa ei sanonut ääneen enkä tajunnut sitten kysyä ja ei myöskään katsottu painoa. Alapäätä sorkkiessa sai vähän vuotoa aikaseksi, mutta ei ollut vielä auki kuin "yhdelle sormelle" eli perjantaina sitten uudestaan tarkastettavaks onko tilanne yhtään edennyt.

Tsemppiä kaikille synnyttämään lähteneille :hug:


Saini ja (itsepäinen) masukki 39+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marya:
Heippa.
Mua ei tuolla listassa mainita lainkaan, mutta la on siis 28.3, mut melko varmasti tästä huhtikuun puoleen väliin mennään... :D
Ajattelin sellasta kysellä että onko teidän rinnat kipeet/arat..? Alusta asti mulla toki on kosketusarat ollu eikä nänneihin oo saanu koskee enää piiiitkiin aikoihin, mutta tänä aamuna tuo vasen rinta on siis suorastaan kipeä... Mistähän moinen..? Kun ei tuo toinen sitte kuitenkaan oo samalla tavalla... Outoa.. :|

Marya ja napero 38+4
Rintatulehdus?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sienna:
Alkuperäinen kirjoittaja Marya:
Heippa.
Mua ei tuolla listassa mainita lainkaan, mutta la on siis 28.3, mut melko varmasti tästä huhtikuun puoleen väliin mennään... :D
Ajattelin sellasta kysellä että onko teidän rinnat kipeet/arat..? Alusta asti mulla toki on kosketusarat ollu eikä nänneihin oo saanu koskee enää piiiitkiin aikoihin, mutta tänä aamuna tuo vasen rinta on siis suorastaan kipeä... Mistähän moinen..? Kun ei tuo toinen sitte kuitenkaan oo samalla tavalla... Outoa.. :|

Marya ja napero 38+4
Rintatulehdus?

Ennen imetystä....??? Onko se mahdollista ennen maidon nousua...??
 
Marya: Kyllä kait mullakin oli esikoista oottaessa - varsinkin loppuvaiheessa - rinnat tosi kipeänä ja arkana... Maitorauhaset oli ihan turvonneena, rinnat pinkeenä ja maitoakin tihku välillä ihan kiitettävästi. Nyt ei rinnat oo niinkään kipeänä, mutta nännit on kyllä sen verran arkana ettei niitä mennä koskettelemaan :) Jospa sulla vaan rinnat valmistautuu imetykseen?

Ja Ootukselle: En mä kyllä ala olemaan huhtikuuhun asti! Hiivattilainen :D
Sehän kylläkin on ihan varma juttu, että kun koko raskauden ajan oon puhunu että ei mene laskettuun aikaan asti niin mennään yli ja reippaasti :whistle:

Tänään oli sitten se neuvola että laitetaan nyt siitäkin jotain...

Rv 38+6
Painoa +1,4 kg/viikko :eek:
Paineet 117/77 (koko raskausajan korkeimmat :D )
Pissa puhdas
Hemppa oli noussu 116 että ei huolta enää siitä
Sf 35 cm eli sama kuin viimeksi
Rt, sykkeet 140 (aluksi kylläkin vain 120) ja liikkeet ++

Pieni menee vaan alemmas ja alemmas ja häpyluu oli "hieman" hellänä kun otti sf-mittaa että hyvältä näyttää :)
Kohdunsuun tilanteesta tms ei oo tietoakaan ku täällä nuo neuvolan tädit ei oo mitään kätilöitä, mutta kyllähän tuon itsekin tuntee että vaavi on tosi alhaalla ja sen verran tulee tavaraa koko ajan pikkareihin että kyllä siellä jonkunlaista kypsymistä tapahtuu koko ajan... Mutta no, tulee ku tulee, ei auta ku oottaa ;)

Rohmutille muuten tsempit kun taitaa olla lähtö käsillä! Tai sitten siellä ollaan jo lähdetty :whistle:

Nyt pitää alkaa lukemaan muumikirjaa pojalle :)

Pimmi 38+6
 
Täällä on jokseenkin läpeensä vasynyt mamma nyt |O Käveltiin taas 10 kilsan lenkki, eikä supistuksen supistusta. Olen tiskannut ja siivonnut kaappeja. Toivoisin edes muutaman kunnon repivän supistuksen niin se olis siinä sitten, mutta kun ei niin ei. Sitten mä täällä hermorauniona vaan raivoan noille lapsille :eek:

Noh, jospa sauna ja kunnon yöunet auttaisi asiaa. Saisi vähän mieltä rauhoittumaan ja ajatukset muualle... Ja aamulla pitää heti lähteä liikenteeseen sitten. Ihanaa kun on pitkät pyhät tulossa ja mies kotona.

Nyt meen laittaa saunan lämmite.

Sorry, negatiivinen viesti. Tulen takaisin kun olen paremmalla tuulella :ashamed:

Taisi muuten laurakin sitten vihdoin päästä tositoimiin kun ei ole kuulunut mitään :D

kleopatra *ärripurri*
 
Rohmutille tsemppiä matkaan :heart:
Laurakin varmaan jo päässyt matkaan :heart:

Ootus katellaan huomenna oonko sun kans täällä viel ens kuussa vai joko alkaa täs taloudes tapahtuu,mulla ois taas toi kokoarviointi aamulla ja oma kassi sinne ois mukaa pakattava ihan siltä varalta et jos vaikka alkais jo käynnistelee :whistle: muuten oon kyl varmast tääl viel kuukauden päästä :kieh: Alkoi muuten jännittää ihan sikana ku tajus et oikeesti huomenna voi jo alkaa jotain tapahtuu,vaikka niinhän se ois voinu jo vähä aikasemminki :whistle: Et jos ei must huomenna mitään kuulu ni sit oon koksissa ;)

Oikukas teillä olikin ihanat synnytyskertomukset :heart: harvoin niitä miesten näkökulmasta pääsee lukemaan =)

Inksutsemppiä huomiselle :heart:

piitsi 38+3
 
Mä tulin kurkkaa tänne jo hieman haikeena. Ei sillä että kaipaisin odotusta tai masua niinkään vaan kaipaan teitä kaikkia ja sitä yhteisöllisyyttä mitä täällä on. Tuolla vauva puolella on kovin hiljaista, varmaan kaikki puuhailevat nyt niin paljon vauvojen kanssa niin ei jää aikaa kirjotella. Mä käytän hyväkseni nää hetket kun pojat nukkuu ja tuun kurkkailee tänne. Tsemppiä kaikille varsinkin niihin viimesiin päiviin. Mä en sano että "koittakaa kestää kyllä se kohta tulee" kun tiedän ite miten se ärsyttää eikä lohduta kun LA on ylitetty ja olo kärsimätön...

enne ja "Leo" kohta viikon
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marya:
Alkuperäinen kirjoittaja Sienna:
Alkuperäinen kirjoittaja Marya:
Heippa.
Mua ei tuolla listassa mainita lainkaan, mutta la on siis 28.3, mut melko varmasti tästä huhtikuun puoleen väliin mennään... :D
Ajattelin sellasta kysellä että onko teidän rinnat kipeet/arat..? Alusta asti mulla toki on kosketusarat ollu eikä nänneihin oo saanu koskee enää piiiitkiin aikoihin, mutta tänä aamuna tuo vasen rinta on siis suorastaan kipeä... Mistähän moinen..? Kun ei tuo toinen sitte kuitenkaan oo samalla tavalla... Outoa.. :|

Marya ja napero 38+4
Rintatulehdus?

Ennen imetystä....??? Onko se mahdollista ennen maidon nousua...??
Rintatulehdus lienee ihan mahdollinen, vaikkei imettäisikään. Eihän rintatulehdus ole sama kuin vaikka tukkiutunut maitotiehyt. Mullakin on rinnat olleet hellät pidemmän aikaa - kai ne sitten voi olla herkempiä kylmälle ja muille. Pikaisella googletuksella jotkut imettämättömätkin siitä on kärsineet.
 
Tässä pieni kertomus minusta:

6.3 annoin äidilleni merkkejä siitä, että olisin tulossa pois masusta. Sehän olikin laskettu päiväni. Aamulla klo.7.45 menivät lapsivedet. Isä oli juuri kerennyt töihin ja joutui lähtemään samantien takaisin kotiin. Sitten äiti ja isä lähtivät sairaalaan hieman jännittyneinä. Sairaalassa huomattiin, että olin päästänyt kakat lapsiveteen, joten äiti joutui yläkertaan tarkkailtavaksi, kunnes säännölliset supistukset alkaisivat. Eiväthän ne sitten käynnistyneetkään, joten äidille laitettiin oksitosiinitippa kolmen aikaan, jotta supistukset tulisivat säännöllisiksi. Kanyylia ei meinattu saada äidin käteen ja siihen tuli monta reikää. Äitiä vähän heikotti, kun hän inhoaa neuloja. Äiti naukkaili ilokaasua, jottei supistukset sattuisi niin paljon. Isäkin taisi kokeilla miltä se ilokaasu tuntuu:). Kun ilokaasu ei enää riittänyt laitettiin epiduraalipuudutus , joka ei ihan tehonnut kun vain toinen puoli puutui. Sitten minun sydänäänetkin alkoivat jossain vaiheessa mennä matalaksi ja äiti joutui hengittelemään happea. Sektiotakin mietittiin, mutta onneksi sykkeeni palautui normaaliksi ja pian äitiä alkoi ponnistuttaa. Ponnistusvaiheessa isä oli tukemassa äitiä kunnes heikotus oli niin kovaa, että isin piti mennä maahan makaamaan ja nostaa jalat ylös. Isä olikin sitten loppuajan poissa pelistä. Olin tulossa! 1.25 putkahdin tähän maailmaan ja äiti oli aivan ihmeissään, että missä ne kivekset ovat kun kätilö näytti minua. Olinkin tyttö...Ja vanhempieni mielestä söpö nykerönenä. Äiti oli aivan lumoissaan minusta eikä voinut kyynelilleen mitään. Isä huuteli keinutuolista puolen tunnin päästä, että kumpi tuli:). Minä painoin syntyessäni 2950 g ja olin 48 cm pitkä. Pään ympärys oli 36 cm.

Olin aluksi tunnin äidin rinnalla ja imin sormiani. Sen jälkeen huusin kovaa pitkän aikaa enkä suostunut ottamaan rintaa suuhuni. Olinhan kokenut kovan ponnistuksen juuri enkä ymmärtänyt mihin olin putkahtanut. Kun äitiä vietiin äitilapsiosastolle aloin imeä rintaa ja äiti oli siitä tosi tyytyväinen. Olimme sairaalassa 6 päivää, koska olin vähän keltainen ja minun kantapäästä otettiin paljon inhottavia verikokeita. En kuitenkaan kellastunut niin paljon, että olisin joutunut valohoitoon. Äiti halusi myös olla sairaalassa kauan, jotta saa kunnon perehdytyksen minun hoitooni, ja eihän ne palvelut, kuten ruokatarjoilut, pahitteeksi olleet. Nyt olemme onnellisesti kotona ja ensimmäinen yö meni ihan mukavasti minulla, mutta äiti ei paljon nukkunut.

T: Pikku nykerönenä ja hänen äitinsä

 
Eka yö kotona meni vähän peremmin, huutoa oli vaan klo 3-6 ;) Tänään oltiin jo ulkoilemassa vaunuilla ja melkein piti vaunujen tyntövuorosta tapella miehen kanssa kun se niin kaikkeen haluaa osallistua kybällä! Oikeesti kiva olla täällä kotona ja touhuilla miehen kanssa yhdessä! Tätä vois jatkaa enemmänkin kuin viikon...ehkä siis siitä näkökulmasta, että jaksaa miestä! Mites tänne sais kuvan laitettua kun mä en tajua?

Eilen sattu sellasta hassua, että jouduin oleen kotoa poissa n.2h kun vein mummon junalle ja kävin apteekista cuplatonia(tuntuu auttavan)niin mulla pääsi itku autossa kun tuli niin vauvaa ikävä ja...luulin jättäneni puh.kotiin ja olin varma, että jotain kamalaa sattunu mun poissaollessa ja ajoin tuhatta ja sataa kotiin!!! Kaikkihan täällä oli kunnossa, mutta...mä olen niiin rakastunu tohon pikkumieheen etten tahtois laskea pois silmistä hetkeksikkään :) Hormoneistahan tämäkin tietty osaltaan johtuu kait...

Oikukas oltiin huoneessa 4, mutta siellä käytävän toisella puolella siis sen hissiaulan toisella puolella jossa ei kait synnytetä ollenkaan vaan on niitä perhehuoneita! Siellä toisella puolella olikin asiat paremmin, että jääkaapilla sai käydä mielensä mukaan ja huoneissa oli kait kaikissa suihku ja wc! Meillä ne oli käytävällä, mutta en mä valita, ihan hyvä paikka se oli!

Mulla on alkanu nyt rinnat pakkautua maidosta ja olen jo lypsäny maitoa hukkaan.Pitäs huomenna soitella sinne äidinmaitokeskukseen, että jos jo pian pääsis luovutteleen! Jänskättää saanko taas kamalan rintatulehduskierteen aikaan kuten aina ennen, toivottavasti ei tai siihen muuten hyvin alkanut imetys voi tyssätä :(
Eipä muuta, voikaa hyvin ja onnea kaikille vauvansa jo saaneille.Täytyy kurkata sinne toisellekkin puolelle heti kun tässä ehtii vaikka eihän tässä sinänsä mitään kiirettä ole kun vauva nukkuu päivät läpeensä! Jotenki vaan tekee mieli touhuta kaikkee kotona kun pitkästä aikaa jaksaa.

Ai juu yks asia te jotka jo olette synnyttäneet...tää maha...miten se ei mihinkään kadonnutkaan? Edelleen en nää omaan alakertaan ja painoa tippu vaan n.10kg ja toiset 10 jäi! Maha ihan pömppö ja... nilkat ja sormet ihan turvoksissa! Koska tää alkaa helpottaan vai näinkö sitä jää? En muista ennen tämmöstä olleen, mutta kättärillä kyllä oli ilmiötä huomattavissa muillakin :p
 
Tutteli: on mullakin massu vielä tallessa. Tai on se tässä pikkuhiljaa pienentynyt, mutta sais se kadota kokonaankin. Mies vaan pilkkaa mua.. :kieh: Ilmeisesti se ottaa aikansa, ennen kuin katoaa kokonaan. Sama homma varmasti turvotuksenkin kanssa. Synnytyksestä nyt siis aikaa viikko ja 3pv.
Niin ja mullakin tulee vauvaa ikävä vaikka se on vaan omassa sängyssä nukkumassa ja ite istun sohvalla.. :snotty:
 
Tutteli:Täälläkin on pömppömaha tallella :D Ei se synnytyksen jälkeen ihan niin pieneksi tullukaan kuin olin ajatellut :eek: Mulla on synnytyksestä aikaa 2 vkoa 3 päivää. Voisin kyllä syödä suklaata vähemmän.. Vaunuttelu on onneksi mukavaa, eiköhän se yhdessä imetyksen kanssa saa painon normaaliksi kesään mennessä!

Mullakin on äidilliset tunteet pinnassa.. Voisin koko päivän ihastella ja sylitellä meidän suloista vauvaa. Tää on kyllä ihanaa aikaa ;) Vauva ei saa kasvaa liian nopeeta.

Onnittelut kaikille vauvaantuneille :heart: :heart:
Ja kiitos synnytyskertomuksista!
 
taas uusille vauvautuneille :heart: :hug: :heart:

Täällä mä taas valvon, hoh hoh hoijaa... |O

Ja onnea matkaan niille joilla sektio tänään edessä, ihanaa, saatte pian omat pikkuisenne!

Mä olin meiän kuopuksen kanssa illalla reilun 3 km:n lenkillä mut mitään suurempaa vaikutusta sillä ei ollu, muutama supistus ja masussa ilkee paineen tunne taas loppuillan ja oikeestaan edelleen, mut ei mitään minkä takia ois tarvinnu synnärille lähteen :headwall:
Alan oleen jo ihan loppu, henkisesti lähinnä :ashamed: Miksei tää voi jo syntyä??
Jos antaisin itkun tulla ni tulis kyllä monta kertaa päivässä, niin on hormonit sekasin...
Aamulla taas neuvolaan, yhtään ei nappais sinnekään mennä kun ei siellä mitään uutta kuule kuitenkaan, meiän neuvolassa ei katota edes kohdunkaula ja -suun tilannetta.

Ihanaa valitusta tuli taas, sori, ei pysty parempaan :ashamed:

:wave: :wave: Öitä :wave: :wave:

:heart: :Ninni ja Muru 40+3
 
vauva ja mies nukkuu mut mä valvon :D en mä kyllä ajatellutkaan että raskauden jälkeen yöt muuttuis kokonaisiksi mut että joudun valvomaan yksin :LOL:

Vauva on ollut vieläkin tosi tyytyväisen tuntuinen, itkenyt vain verikokeen otoissa ja silloin kun riisuttiin vaatteet punnitusta varten ja käytiin läpi ihonhoito-ohjeita. Paino on tippunut vain 3,5%! olin kyllä ihmeissäni kun en mä vaan oo huomannut että imemisestä huolimatta sieltä mitään erityistä tulisi :whistle: mutta kätilö sanoi että hyvin näyttää riittävän kun ei oo päässyt enempiä laskemaan vaikka vauva söisi omaa tahtiaan vielä harvemmin kuin nyt. oon yrittänyt pitää välit noin 3-4h sokeriarvojen takia, onneksi pari viime kertaa on ollut hyvät arvot ja sitä ennenkin vain vähän alle. nyt aamulla otetaan vielä kerran, toivottavasti on hyvä vieläkin.

Tutteli: me ollaan kans tällä "toisella" puolella, vessat tossa käytävässä ja meidän perhehuone on oikeesti kahden hengen huone ruuhkaisempina aikoina. Tuolla on jääkaappi jossa lukee että "henkilökunnan käyttöön" ja se on se eväsjääkaappi mistä saa käydä hakemassa milloin tahtoo. Ja sitte siinä lukee että "omat eväät viereiseen kaappiin". se on tosi hämäävää ja mä luulin eka et tosiaan tälle puolelle pitäis tuoda omat eväät mut koska tää kuitenki on samaa haikaranpesää ni kysäsin ja kätilö sanoi että se henkilökunta-tarra meinaa vaan sitä ettei ihmiset pistä sinne eväitään ja muut sitten syö niitä. että vaan henkilökunta täyttelee sitä jne. onneksi, koska näin öisin se on ollu mulle pelastus :D

jos joku tulossa haikaranpesään synnyttelemään niin vinkkinä!

nyt en yhtään muista että kirjoitinko tästä jo enkä jaksa tarkistaa mutta uusiksi sitten jos ehdin kertoa:
oltiin valmennusryhmäläisille esittelemässä vauvaa :) oli kyllä niin sympaattisia ihmisiä ja Leevi seurusteli ja tapitteli koko sen ajan ympärilleen <3 se on hassua miten tuo on ihan ensi hetkestä asti ollut silmät ihan suurina kattelemassa ympärilleen aina kun on hereillä. Aivan kuin se näkis mitä tapahtuu kättään pidemmällä :D mutta näyttää niin suloselta :) ja sitten sai ison hikan ja ihmiset me mukaan lukien tietty saatiin hupia toisen hikasta, ei näyttäny vuorokauden ikäiseltä vauva ku kattelee ympäriinsä ja hikkailee menemään ihan pirteenä :heart:

löllykkä löytyy täältäkin,en malta silti päästä katsomaan paljonko paino on pudonnut :D onneksi varauduin tähän etureppuun verkkareilla ^_^

nyt voisin lopetella taas, kiitokset onnitteluista! mies oli ihan hämillään kun sen tekstistä oli tykätty :D meillä oli tosiaan läppäri synnytyksessä ku kuunneltiin siltä musaa ja siihen sitten kirjoitteli.

tossa on kuva 7h ikäisestä vauvasta
http://irc-galleria.net/view.php?nick=LaBiatch&image_id=78087714

ja tossa hän ja mies n.2h synnytyksestä
http://irc-galleria.net/view.php?nick=LaBiatch&image_id=78087638

terv. Oikukas ja Leevi melkein 2 vuorokautta :)
 
...viime yö meni levottomasti sängyssä pyöriessä, oon vieläkin vähän räkäinen ja flunssainen et luulin aluks et johtuu siitä. Sit rupesin heräämään säännöllisin väliajoin supistuksiin jotka tuntu vaan kipeytyvän. About 4.30 en kestäny enää pyöriä sängyssä vaan nousin ylös ja siitä lähtien on +- 5min välein supistellu. Eilen tais irrota limatulppaa ja tänä aamuna lisää, joukossa oli myös jotain vaaleenpunasta...

En nyt uskalla kovin hehkuttaa ettei mee metikköön mut kyllä nyt näyttää aika hyvältä että tää tästä etenis... Supistelujen kanssa tosin pärjään vielä ihan hyvin kotona mutta kyllä ne tuntuu! Kohta voisin mennä suihkuun... Koitin äsken käydä miestä herättelemässä ja sanoin et: "Lähdettäiskö me synnyttämään tänään? Mua on supistellu 2 tuntia 5min välein" ni vastaus oli: "Mmmmjoo... Ihanaa... Mut hei anna mä nukun vielä tunnin." Reppana ihan väsy, saa nyt kerätä voimia et jaksaa mua kannustella sit.

Koitan päästä viel infoomaan jotain jos ja kun täst nyt lähtö tulee... Nyt suihkuun :wave:

t. mama-L ja Onni joka tahtois ehkä ulos, 40+6 :heart:
 
Onpa täällä hiljasta...
Nostan vaan pikaseen kun oltiin melkeen toiselle sivulle pudottu...

Nyt meikkaan ja sit neuvolaan, tuiun sit kertoon mitä sanottiin jos jotain kerrottavaa.

Mama-L onnea matkaan!!!


Ninni ja Muru 40+3, hitto!
 
Joo me lähetää tästä pikkuhiljaa synnärille... Suppareiden väli kokoajan sen 3-4min. Ja kipeetä tekee. Pakko vaan toistella mantraa päässä "Ihana supistus... Auttava supistus... Ja taas yksi vähemmän jäljellä..." Tästä voi tulla piiiitkä päivä.

mama-L edelleen se 40+6, valmiina koitokseen!!
 
Tsemppiä mama-L:lle ja kaikille muillekin!

Ajattelin kanssa nostaa meidän pinoa :D. Huomenna synnyttää, kääk! Alkaa hermostuttaa jo toden teolla. Kuuntelin taas jotain vanhoja biisejä ja alko taas itkettää. Hormonit...Mä en oikeesti ole ollut ikinä kolmea-neljää päivää erossa tosta meidän 6-vuotiaasta. Saa kyllä tulla joka päivä mun luokse ja pitkäksi aikaa! :).

Tietääkö kukaan miten noi pyhät vois vaikuttaa mun sairaalasta ulospääsyyn? Voiko esim. sunnuntaina päästä kotiin?

Terveisin Helmi ja vauveli 38+6
 
[/b]mama-L Tsemppiä, pääset nyyttiä hakemaan! =)


Eilen tuli meidän koiruus kotiin, se oli ukon porukoitten luona viime viikosta asti.
Kyllä vähä jännitti et miten menee sen kanssa, se kahteli korvat höröllä aluks ja sitten ku oli pientä imettämässä nii tuli käymään makkarissa, nuuski pikkusen sukkia ja lähti pois.
Sitten myöhemmin rupes enempi kiinnostamaan, olin taas imettämässä niin tuli viereen istumaan ja kahtomaan, muuten ei mittään haittaa mut koko ajan vauvan päätä koittaa nuolla.
Yöllä kun vaavi heräs syömään nii koira tuli meijän sängyn reunalle ja kuikuili vauvan sänkyyn:D Jospa tämä ruppeis sujumaan!

Tänään tulee neuvolantäti kotikäynnille iltapäivällä, tulen kertoilemaan sitten kuulumiset! =)

Heidi ja poju 5pv :heart:
 
Hei kaikille kärvistelijöille!
Täällä edelleen yhtenä möhköfanttina. Unirytmi aivan päin pakaroita |O . Nukkusin sekä yön että päivän...
Huomenna ainakin yliaikaiskontrolli, saas nähä mitä viisaat kertoo, mut mun ajatus on se että ei näillä supistuksilla lasta maailmaan saada. On meinaan niin onnettomia.Ei tunnu missään. :kieh:

Leijonanmorsian ja :heart: 41+2
 

Yhteistyössä