MAALISMASUKIT 2007

meidän vanhin 7v. tuli eilen koulusta 39c kuumeessa :( ei mitään muita oireita kun tuo kuume ja nyt sitten toivon ettei muihin tarttuis kun vauvakin vasta viikon vanha. sitähän sanotaan ettei vauvoihin helpolla tartu mutta vähän kyllä pelottaa :( .
meidän poika on sellanen naatiskelija tossa tissillä. syö aina vähän kerralla ja kohta on sitten taas nälkä kun ei kerralla tankkaa kunnolla :)
yölläkin syödään parin tunnin välein. kun vaan mamma tottuis taas noihin yö syöttöihin :heart:
 
Huomenta!

Onpas tällä puolella vielä hiljaista... Täytyy myöntää, että minunkin on vähän vaikea siirtyä tuolta odotuspuolen maalismasuista tänne, kun siellä on kuitenkin vielä enemmän porukkaa... Yritän nyt ehtiessäni kumpaankin pinoon kirjoitella kuulumisia.

Viime yö meni niin hyvin ettei tosikaan! Vauva nukkui kaikki syöttöjen välit kiltisti omassa sängyssään. Heräsi kerran itse syömään (tosin minä en siihen edes herännyt, kun ei se alkanut itkeä, kunhan itsekseen siellä maiskutteli... mies sitten heräsi...) ja kerran herätin kun satuin heräämään itse sopivaan aikaan. Enää ei ole tietoakaan tunnin herättely-yrityksistä, joita ekoina päivinä oli, vauva kyllä herää, kun sen riisuu ja ottaa viereen (riisun sen takia, että tissit vuotaa vielä niin paljon, että muuten menee vaatteet vaihtoon). Ainoastaan jälkimmäisen syötön jälkeen itki vähän, kun oli taas nenä tukossa. Sitä sitten miehen kanssa niistäjällä vähän putsailtiin, ja pikkuisen olo helpottui.

Kiinnostaisikin tietää, että jos vauvalle on tullakseen masuvaivoja, niin missäköhän vaiheessa ne yleensä alkaa? Vielä en uskalla huokaista helpotuksesta... Itselläni on ollut koliikki, ja kuulemani mukaan on ollut aika raskasta aluksi.

Kohta keitän pullon ja pari tuttia, lähden tänään käymään kaupoilla ja pumppaan vähän maitoa varastoon. Voi olla, että lusikalla olisi parempi antaa tarpeen vaatiessa, jos pullosta syödessä tulee helposti ilmaa mukaan. Eilen pumppasin desin pois, ja sen jälkeen on olo ollut helpompi, vaikka vieläkin rintoja kiristää. Kuitenkin pahin kipu on hellittänyt. Voisin ostaa minigrip-pusseja ja pakastaa ylimääräistä, eihän siitä haittaakaan ole, vaikkei sitten tarvitsisikaan.

Mukavaa päivää kaikille!

Kirsikka ja tyttönen, tänään illalla 6 vrk
 
Tuun merkkaileen tätä pinoa,että muistan tulla kirjotteleen :D

Nyt painunkin samantien testaileen pumppua,kun rupee oleen hieman täysinäinen olo :whistle: Tyttö heräs yöllä kerran,tankkailtiin ja kakkailtiin siinä pari tuntia puol viiteen asti ja vielä ei oo herännyt syömään.Koitin kasin aikaan herätellä,mutta ei maistunut.
Ajattelin pakastaa sitä maitoa,mutta se onkin sitten asia erikseen,että millä saan sen pussin kiinni,kun ei näytä mitään siihen tarkotukseen löytyvän :whistle: Nooh,,,,hätä keinot keksii :D

Perjantaina meillä ensimmäinen neuvola :)

Vitviu ja Palleroinen 6pvä :heart: <br><br>
 
tässä taas yhdellä kädellä koetan vähän vastailla niin meillä alkoi nuo huutomeiningit siinä 2 viikon iässä noin...

voi että mä hikoilin yöllä kun se kuume laski...iha oli sänky märkänä :eek: no nyt aamusta ei ollu lämpöö nii vietiin taas pikku ukon kanssa sisko eskariin =) pikku ukko oli kans yöllä ihan hikinen ja sentään oli vaan iha normaali yöhaalari päällä... en tiiä sitte että mistä moinen johtui

pitäs vissii vaippa vaihtaa nyt ku on masu täys...sen verran komentavaan sävyyn tulee ääntä tuolta pikku ukon suusta :kieh:
 
Täällä menee kohtuullisen mukavasti - päivät hyvin, mutta illalla/yöllä tuo nukahtaminen on sitten niin vaikeaa... eilen unohtui sänkyyn äidin ja isin viereen 3 tunniksi, kun piti vaan hetken olla, että taas rauhoittuu. No pääasia on, että kaikki saatiin nukuttua! Kadehdin kyllä Tiitua, jos nukkuessa pystyt imettämään! Mä olen käynyt jo imetyneuvonnat ja kaikki pariin otteeseen ja asennon pitäisi olla oikea istuen, makuulla en onnistu. Silti varsinkin tuo oikea tissi on aina vaan kipeä, vaikkei enää ole verillä. En vaan enää keksi, mitä teen väärin. Maitoa tulee, mutta ei mitenkään valtoimenaan. Vauva joutuu kyllä tekemään töitä sitä saadakseen, tissit ei juurikaan itsellään vuoda.

Kirsikka Jos riisut vauvan, niin pidä kuitenkin huolta siitä, ettei sillä tule kylmä. Meidän vauva on niin pikkuinen, että ollaan vielä seurattu sen lämpöä päivittäin. Aika helposti laskee alle suositusten, lämmönhän pitäisi olla 36,5-37,5.

En enää muista kuka kyseli koliikista. Meille sanottiin, että yleensä noin 6 viikon iässä alkaa, jos on alkaakseen. Joten jännityksellä odotetaan vielä muutama viikko...

Nyt äkkiä suihkuun ennen kuin poika taas herää!
 
tiipeli pikana
vitviu: mihin pussiin meinasit pakastaa maitoa? Jos mietit, millä saa kiinni... Mä oon pakastanu minikokoisiin mingrip-pusseihin. Ne on käteviä! Saa kirjotettua helposti päälle milloin on lyosetty ja paljonko maitoa sisältää. Pysyy kiinni ja on nopea sulattaa kun pakastaa niin, että maito on mahd litteenä sisällä eikä yhtään ilmaa (lämpimään veteen pussi niin sulaa tosi nopeesti ja sit vaan lämmin maito pulloon).


:wave:
 
Heippa!

Päivä mennyt mukavasti. Ostosreissu meni hyvin, vauva nukkui koko ajan.

Laventeli lämmöstä mainitsi, mekin ollaan välillä mittailtu. Otan vauvan toki peiton alle imettäessä, jos on nakuna (makuultaan imetän). Nyt maidon tulo on ehkä hieman tasaantunut, ja olen pumppaillut välillä, niin ettei vuoda ihan niin valtoimenaan, joten pystyy paremmin imettämään vaatteet päälläkin... Välillä tulee sänkyyn n. 30 cm kokoinen maitoläntti, kun paljon vuotaa... Onkin sitten kaiken maailman suojaa monessa kerroksessa :)


Nyt on pakko mennä nukkumaan, väsyttää sikana, mutta en ole vielä malttanut mennä.

Hyvän yön toivotuksin Kirsikka ja tyttönen, pian 1 viikko!
 
Ihania kuvia kirsikalla :heart: Me oltiin koko päivä pojun kanssa liikenteessä kaupungilla... poju nukku melkeen koko ajan...yhen kerran syötiin ja vaippa vaihdettiin. Jotenkin on ihana kärrytellä tuolla ulkona kun aurinko niin kivasti lämmittää B)

eilen illalla olin ihan väsy, rikki ja puhki, mutta kummasti piristyi kun kävi suihkussa... pienistä asioista se mieli piristyy ja sitte jaksaa taas vaikka mitä.

eilen neuvolassa pojun mitat jo 4080 g ja 53,7 cm :D että hyvin hää syö ;)
 
Täällä oli tänään ensimmäinen neuvola. Pituutta oli 54 cm ja painoa 3900 g, eli hyvin kasvaa. Vatsavaivoista ei ole vieläkään päästy, tosin mallasuutteen myötä ilma tulee ainakin jotain kautta ulos. Lopetin kyllä samaan aikaan Disflatylin/Cuplatoman ja Relatippojen antamisen ja nyt odotellaan että tuo suoli alkaisi pojulla toimimaan paremmin. Otan sitten joskus myöhemmin nuo Relatipat käyttöön ja en nyt ainakaan vielä viikkoon aloita d-vitamiineja, vaikka ne tänään saatiinkin mukaan neuvolasta.

Luin tuossa äsken Iltalehteä ja itkuhan siitä tuli, kun siinä oli uutinen vastasyntyneestä joka menehtyi ambulanssikolarissa :'( . Tuntui ihan käsittämättömän pahalta...
 
Minkä ikäisenä olitte eka kerran vaunuttelemassa? Mulla on LA maaliskuun lopulla ja täällä etgeläeuroopassa on silloin jo vähintään 15 astetta plussaa päivisin. Nytkin on niin mahtava ilma että ei millään malttaisi odotella että pääsee sitten joskus kun vauva malttaa syntyä :/ vaunujen kanssa ulos :) Jokohan viikon vanhan voisi viedä tunniksi ulos, siis jos todellakin on jo tuo 10-15 astetta plussaa?

Maria
 
Maria... me päästiin ulos ekaa kertaa kahen viikon iässä ja neuvo oli, että ensin vartti ja joka päivä vartti lisää sitä ulkona olo aikaa, mutta silloin ei ollu ihan näin lämmin kuin nyt joten luulisin, että noilla lämpötiloilla vois aikaisemmin viedä ja poju on nyt 3 vko ja 3 päivää, että silloin kun me ekaa kertaa ulos mentiin niin oli sellanen nollakeli. Kyllä se ulkoilu kummasti piristää väsyneen äitykän mieltä B)
 
Heissan!
Kiva on ollut lueskella kuulumisianne, oma kirjoittelu on kyllä tyystin jäänyt :ashamed:
Tänne kuuluu hyvää vaan. Vauva on rauhallinen tapaus ainakin vielä, nukkuu ja syö sekä päästelee hirmuisia paukkukakkoja ;)
Elämä neljän lapsen äitinä on kiireistä, mutta yritän vastedes olla äänessä vähän enemmän. Jaksamista kaikille!
 
tiipeli
Maria: me oltiin ekaa kertaa ulkona eilen eli 12pvän ikäisenä. esikoinen pääsi pihalle samana pvänä kun kotiuduttiin (4vrk), mut sillon oli kesä..oli pakko käyttää hurtat ulkona kun mies teki superpitkää pvää töissä. kantoliinassa oli.

nukkuva nyytti sylissä... tänään ollu sylipäivä. kamala karjuminen alkanut jos on muualle laittanu. paitsi vaunuihin rauhoittui. nukkuivat isoveikan kans molemmat :D ja mahtista oli ite päästä reippailee!!!

nyt tää tahtois ite nukkuu. vauva syö yleensä kerran yössä, mut en saa välttis unta syötön jälkeen ni meinaa väsyttää.

tiipeli :wave:
 
Heips kaikille maalismasukeille!

Itse en olekaan vielä ehtinyt palstautumaan tänne vauva-puolelle ollenkaan, odotuspuolelta kävin tsekkaa, että kylläpä siellä on vauvauduttu vauhdilla ja tossa etusivullahan noi "tulokset" näyttivät olevanki..

Katjuska-78: Miun tietoihin voisit lisätä ton raskausviikon, jolla vauva syntyi eli rv 39 (jos viitsit).

Sitten omia kuulumisia: Tyttö on tänään tasan 3 viikkoa :heart: Viikko sitten torstaina äitiysneuvolan täti kävi tarkistaa tytön kotona ja paino oli noussut sairaalasta kotiutumispainosta 3855g:sta 4180 grammaan joka oli hyvä (ku kahdes viikos pitäs olla saavutettu vauvan syntymäpaino, joka meillä siis oli 4080g). Eilen käytiin sitten 3viikkois-neuvolassa ja pituutta oli 53,5cm, pipo 37,5 ja paino 4425g. Olin vähän huolissani, että miten tyttö kasvaa ja saako tarpeeksi maitoa, kun luovutan sitä EKKS:n äidinmaitokeskukseen. Huoli oli aiheeton. Nyt on ilmeisesti menossa tiheän imun kausi, kun tyttö haluaisi olla koko ajan rinnalla. Maitoa tulee vaan vähän liian vuolaasti tytön makuun, joten alan nyt sit lypsää vähän päältä luovutukseen ja sitten vasta imetän.

Meillä on edelleen se 3 tunnin rytmi menossa, välillä syöttövälit ovat 4-5 tuntiakin. Huonopuoli siinä taas on se, kun tyttö tuuttaa joka vaippaan kakat, ni peppu tuppaa punottamaan. Muutenkaan Pampersin babybornit eivät tunnu meille käyvän, jotenkin se verkko-osa porautuu ihoon ja liberolla on nykyään samanlainen pinta. Muumi-vaipat taas käyvät ja ostin sen 3-6 kg: vaippapaketin ni ovat isoa, se 2-4 kg olisi käynyt tytölle paremmin. Harsovaippavirityksiä on tällä hetkellä turha ees kuvitella käyttävänsä, yritin kyllä, mut ku ovat lyhyen vaihtovälin juttuja ni eivät kyllä tällä hetkellä toimi tytön unirytmin takia.

Nyt joku heräs, täytyy mennä.
 
Voikohan se koliikki sittenkin alkaa jo 3 viikon iässä....? Meillä on nimittäin siihen malliin huudettu kaksi iltaa ja selvästi poika valittaa vatsakipuja. Yöt ovat onneksi menneet huudon jälkeen hyvin, kun monen tunnin jälkeen vihdoin saa poitsun nukkumaan.

maria Täällä vastaavanlainen ilma. Me oltiin ekat 2 viikkoa sisällä ihan vaan siksi, että satoi ja satoi ja satoi. Nyt ollaan viimeinen viikko käyty 1,5 tunnin lenkillä joka päivä. Kun on tuo 15 astetta, niin voi ihan hyvin aloittaa jo tunnin lenkistä. Ainakin meidän neuvolatädin mukaan. Ihan ekana ulkoilukertana oli vielä aika kylmä, alle 10 ja tuulta, joten silloin aloitettiin alle puolesta tunnista.
 
Tervehdys!

Tänään kävi neuvolatäti kylässä. Vauva voi muuten hyvin, mutta paino oli noussut vähän hintsusti, vain 30 g maanantaista. Saatiin sitten vaaka lainaan viikonlopuksi, kun maanantaina mennään taas neuvolaan, niin voidaan kotona seurailla painoa. Punnittiin ennen ja jälkeen imetyksen, ja 60 g tuli lisää, vaikka kakat ja pissatkin tuli siinä välissä, joten eiköhän tyttö sen 60-100 ml saanut syötyä.... Pitää hankkia joku keittiövaaka, että voidaan itsekin punnita pienokaista :)

Nyt sitten täytyy pitää kuitenkin ne max. 3 tunnin syöttövälit. Hyvästi yöunet... No, jospa se paino lähtisi nyt paremmin nousuun, niin vois pitää yöllä vähän pidempiä välejä, kun ei tyttö muuten niin usein yöllä herää - ainakaan tällä hetkellä.

Mutta kaikkein kivointa on se, että saatiin lupa tulla maanantaina vaunuilla neuvolaan!!! Vaikka muuten pitäisi se 2 viikkoa odottaa, mutta tästä on alle 10 min kävelymatka. Hihii, en malta odottaa... :D

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Kirsikka ja typykkä 1 viikko 1 päivä :)
 
Ilmoittaudun minäkin tähän kerhoon vaikken ole aiemmin kirjoitellut.
Tyttö (toinen lapsi meidän perheessä) syntyi meillä 8.3 suunnitellulla sektiolla, viikkoja 39,
mitat:
3610g
48cm

Halusin vain ilmaista vähän erilaisen mielipiteen tuohon ulkoiluun. Meillä täällä Jyväskylässä sanottiin sekä synnärillä että neuvolassa että lähes heti voi aloittaa ulkoilut (lyhyitä aikoja), kun aurinko paistaa ja plussaa on 5-10 astetta. Eli vaikka normaali suositus on talvivauvoilla se 2viikkoa niin asia on eri kun ilmat ovat tällaiset. Eli Marialle: etköhän pääse ulkoilemaan +15 asteisessa säässä heti kun vain jaksat.

Ja meillä oli tosiaan eka neuvola jo 5pvän ikäisenä kun multa poistettiin tikit. Silloin vauva oli jo yli syntymäpainonsa (eikä itseasiassa menettänyt sairaalassa painoaan lähes ollenkaan) eli sekin varmasti vaikuttaa tuohon ulkoilun aloitukseen.

Meillä on lähtenyt arki sujumaaan loistavasti, itse olen parantunut leikkauksesta tosi hyvin, lääkkeitäkään en oikeastaan enää tarvi. Pitempään liikkeelläolo väsyttää selkää (tämän muistan myös esikoiselta), mutta muuten liikkuminen tuntuu jo helpolta. Vauva nukkuu pitkiä pätkiä ja syö hyvin. Yöllä syö vain kerran (ainakin vielä). Nukkuu kyllä vieressä että eipä se häiritsisi vaikka söisi useammin. Esikoinen on nukkunut myöskin yönsä hyvin (mikä ei ole hänelle itsestäänselvyys...), toivotaan että sama linja jatkuu.

Aika seesteistä on olo, kun mieskin on kotona (vähän pakko kun en saa vauvaa painavampaa nostaa ja esikoinen on aika sylittelijä ja painaa n12kg....). Kivaa kun kuljetaan kesää kohti ja pääsee ulkoilemaan enemmän molempien lasten kanssa!

Hyvää jatkoa kaikille!
 
Juhlapäivä, mulla on tänään LA! No, Jasu on kyllä jo 2kk ja viikon vanha... =)
Eilen oli neuvola ja painoa oli jo 3045gr ja pituutta 49cm eli vihdoin ollaan ihan vastasyntyneen mitoissa. Vauvan kanssa menee edelleen mukavasti, toistaiseksi! Mulle nimittäin määrättiin tänään kahdet antibiootit, toinen yläpäähän ja toinen alapään vaivoihin :LOL:
Kova flunssa edelleen, korvat lukossa ja kurkku kipeä. Jospa noi antibiootit auttais. Saas nähdä kuin vauvalle käy, kun toinen noista lääkkeistä kuulemma imeytyy äidinmaitoon ja aiheuttaa siihen kitkerän maun!!!!!! :( Ostin kyllä Relatippoja valmiiksi. No, jospa vihdoin saisin itseni kuntoon...No, ilmeisesti joudun kuitenkin johonkin kohtuoperaatioon vielä, tylsää!!!!!
Nyt lähden hakemaan tytölle varastosta polkupyörän =)

Manteli
 
Tulin tänne lukemaan aikani kuluksi, vaikka pitäisi oikeastaan olla päiväunilla. Yön jäljiltä väsytti aamulla ihan vietävästi, vaikka poju ei mitään huutokonserttia pitänytkään. Mutta tänään hän oli sitten päivällä hereillä suurin piirtein klo 9.30-15.00, nukahti pari vartin pätkää ja minä odotin koko päivän että olis nukkunut pidemmän jakson että minäkin olisin päässyt vaaka-asentoon kun esikoinenkin oli tänään mummolassa, mutta kun ei niin ei. Toivottavasti pikkuherra nukkuu sitten ensi yönä kiltisti... Ja eilen ja tänään tuli sitten pitkästä aikaa ne odotetut kakat. Voi että niitä on sitten odotettu kuin kuuta nousevaa :LOL: . Alkais nyt tuo masukin toimimaan hieman paremmin poitsulla, ettei tarvitsis antaa sitä mallasuutetta.

Noista lääkekuureista tuli mieleen, että olen ihmetellyt miksi annetaan imettää lääkekuurin aikana? Kun olen tälläkin palstalla lukenut että jotkut ovat saaneet lääkekuurin aikana imetyskiellon ja toiset taas ovat saaneet jatkaa. Missähän se raja oikein menee, kun itse ajattelisin niin että jos joutuisin käyttämään jotain lääkettä, niin en kyllä uskaltaisi antaa vauvalle äidinmaitoa. Ja tämä asia vahvistui tällä viikolla kun kuulin yhden tutun tapauksesta. Heillä vauva huusi yöt 9 kk ajan ja nyt vasta selvisi miksi vauva oli huutanut. Äiti oli ollut muistaakseni antibioottikuurilla ja toinen lääkäri oli sanonut että ei missään nimessä olisi saanut imettää silloin. Miten tällaisissa asioissa voi olla lääkäreiden kesken eroja? Minä en uskaltanut esikoisen aikaan ottaa kesällä edes allergialääkkeitä käyttöön, koska kukaan ei osannut sanoa varmasti kuinka paljon ainetta olisi liuennut äidinmaitoon.

Mutta tämä mamma lähtee nyt vastahakoiseen ruoanlaittoon. Voi vitsi mitä luksusta olis kun joku muu laittais joskus ruokaa... Viikonloppuja kaikille ja jaksamisia :wave:

Ai niin ja joku kysyi siitä koliikista, laventeli? Muistaakseni olen lukenut jostain että joskus siinä kolmen viikon tietämillä se koliikki alkaisi suurin piirtein. Mutta ensinhän voi kokeilla sitä että jos imetät, niin karsit omasta ruokavaliosta pois ne mitkä voivat aiheuttaa ilmavaivoja vauvalle. Eihän se välttämättä ole juuri koliikkia, voihan se olla muutakin vatsavaivaa tai maitoallergiaa, mutta jos se olisi maitoallergiaa niin siihen taitaa liittyä myö iho-oireitakin. No, en minä mikään asiantuntija ole, kunhan arvailen ja nyt lähden kyökin puolelle :wave: .
 
Tuittu tervetuloa remmiin mukaan :wave:

Täällä kohtalainen yö takana... pari kertaa syöpöteltiin ja poju nukahti heti..ainut vaan, että mun viereen ja nyt sitte niskat jumissa :kieh:

eilen taas oli perinteinen huutokonsertto...jotenki sitä osaa vaan jo odottaa ja yrittää kerätä itsensä kuosiin jotta sen taas jaksaa... sillä ajatuksella vaan, että kyllä se joskus loppuu :whistle:

kohta lähdetään mun vanhemmilla käväsemään...ärsyttää vaan toi hiton räntäsade tuolla ulkona :x
 
tiipeli harmailee
pikaseen viestiä...molemmat pojat nukkuu, mies kisoissa flunssaisena. Flunssaisena ollaan me muutkin :/ Pikkuveli sentään on vielä säästynyt, toivottavasti ei tulekaan. Vähän käytiin ulkoilee äske ja tuo esikko ei kyllä tottele yhtään mitään!! \|O Isolle tielle päin juoksenteli koko ajan ja sain juosta perässä ja kantaa pihalle päin. Ja aikamoinen show oli meiän pukeminen... ehkäpä se tästä...toivottavasti. Tai sitten se pukkaa uhmaikää esikolle, huuh :whistle:

Tuittu mistä päin Jkl:ä oot? Me majaillaan nyytinhakupaikan lähettyvillä :D

Seuraavana vuorossa pyykkäystä ja siivoilua. Vieraita tulossa iltapäivällä.

Tiipeli
 

Yhteistyössä