MAALISMASUKIT 2007

Lämmin tervehdys kaikille =)
:ashamed: Pitää niin kiirettä Vaavin kanssa etten taho ikinä koneelle päästä... Nytki vaan pikasesti.

PikaPikaaSelailin noita teijän kirjotuksia ja saatto osa mennä ohiki mutta...
Toivotaan ettei tuu toistoa toiston perään...

Emmalla on säädettäviä tutteja pulloihin joista tulee hitaammin ja nopeammin riippuen tutin asennosta ja passaavat Ainun pulloihinki.
Kaveri neuvo käyttämään Cuplatonta ilmavaivoihin ja relaa en oo kokeillu ollenkaan, kokeilen sitä sitte myöhemmin. Maitohappobakteeri tahtoo pistää mahan niin kovaksi.
Ilmavaivoihin on meillä auttanu myös vauvahieronta, johon sain ohjeet sairaalasta ja lisää neuvolasta.

:eek: Täällä ne sano neuvolassa että sitteriin ei saa vauvaa laittaa ennen 3 kk ikää, koska selkä saattaa vioittua...

Hmm, kutsu kuuluu ja imetyksen aika.

Katja & Vaavi
 
Pikaisesti tulen kommentoimaan noita vaippajuttuja. Esikoinen käytti alussa Muumeja ja sitten kun painoa oli tarpeeksi, siirryttiin Lidlin vaippoihin ja ne on olleet tosi hyviä. Suosittelen kokeilemaan. Pojulla näyttäis sopivan toistaiseksi parhaiten Liberot, jotka ovat kaikista kapeimmat haarasta ja tarpeeksi pitkät. Ja kunhan painoa tulee hieman lisää, kokeillaan Lidlin vaippoja myös. Ainakin tuolle tytölle ne ovat sopineet tosi hyvin, eivätkä ole fuskanneet paitsi jos vaippa on laitettu huolimattomasti kiinni.

Me saatiin viime viikolla d-vitamiinit, mutta en aloita niitä ainakaan tällä viikolla vielä, vaikka poika täyttää lauantaina 4 viikkoa. Nuo vatsavaivat on vielä sen verran ajankohtaiset että on pakko lykätä vielä vähän noita tippoja.

Ja ei meinannut tulla kyyneleistä loppua, kun luin tämän uutisen :'( , minä en voi käsittää tuollaisia ihmisiä...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200703225896142_uu.shtml

Taidanpa lähteä tästä turvonnein silmin nukkumaan...
 
APUA!

Mitä tehdä tän imetyksen kanssa???
Tuntuu,että pikkumies ei ole tyytyväinen alkuunsakkaan iltaisin pelkkään tissimaitoon;imetän kolmatta tuntia iltaisin ja tissiltä poistuessa vaan rääkyy :'(
En enää käsitä,mitä voi seuraavaksi koittaa. Tänäänkin imetystä oli tuo kolmatta tuntia ja annettiin lopulta mukistä hörppimällä lisämaitoa n. 70ml ja jätkä honasi sen kaiken napaansa...siis sen tissisession päälle vielä :eek:

Maitoa kyllä tulee(ei nyt mitään tynnyrikaupalla...) . Välillä viettää päivälläkin hirveesti aikaa rinnalla: aina vähintään tunnin ja yleensä syödään molemmat tisut.
Painon noususta ei ole nyt tietoa,kun viimeksi käytiin tiistaina neuvolassa ja justs itä ennen oltiin paripvää korvikkeella mun lääkekuurin takia ja vasta sen tiistain jälkeen ollaan siirrytty takasin pelkkään rintaan. Eli kova huoli on täällä,että poika ei saa painoa ja onko tuossa tissimaratonissa kyse siitä,että oma maito ei riitä vai kuuluuko kuvioon istua tissi suussa vuorekaudet läpeensä. Eihän tätä jaksa,jos ei ees nukkua saa...

APUA,osaako joku auttaa..en haluais ryhtyä korvikkeen antajaksikaan...

t.aivan neuvoton ruutis,joka ei saa apua ees neuvolasta... :'(
 
Voi ruutis, tiedän tuon maratoonitissittelyn ihanuuden! Meillä edellinen tytsy harrasti sitä 8 kuukautta, kun ei ees pullosta syöny oli pakko vaan antaa rintaa. Joillakin lapsilla se imemisen tarve vaan on niin kova ja jos ei tuttikaan kelpaa, ei siinä paljo muuta voi. :( Se on kyllä äidille tosi kuluttavaa, käytä kaikki apu hyödyksesi ja yritä saada vähän omaakin aikaa, muuten käy ohrasesti! :hug: (nim. kokemusta on).
Kannattaa tietty antaa lisämaitoakin välillä, ettei se ainakaan nälästä johdu.

Meillä tytsy nukkuu tosi hyvin. viime yönäkin nukahti 11 aikaan. heräs kolmelta syömään, söi 15 minuutissa molemmat tissit(maailman nopein kansa tyyliin) ja just heräs ja kävin tissille! =) nukutusrumba on kyllä aikamoinen, eilenkin punottiin miehen kaa vuorotellen yli kaks tuntii. :whistle: ne mahakivut! :kieh: en kyllä vielä alota d-vitamiineja, olkoot!

Helmiäisissä oli puhetta noista petipuuhista ja kyllähän tuo itelläkin pikkuhiljaa mieli tekis, mut tää jälkivuoto ja nää peräpukamat kyllä vielä jarruttelee! Onko muilla pullahtanu noi peräpukamat synnytyksessä ulos, aattelin vaan onko mahollista et ne itestään "vetäytyis " taka-alalle vai joutuuko lääkäriin poistattamaan. (pelottaa, kun on kuulemma kivuliasta)

päivänjatkoja kaikille! =)

niisku ja kerttu 2vko
 
villitykset harmaana
Tulin ennakkoon katsomaan miten täällä menee, itsellä kun olis jo hinku tänne pinoon mutta vauvalla ei todellakaan tunnu olevan. Nyt siis 41 viikkoa täynnä.
Mulla ei vauvajuttuihin ole oikein sanottavaa, kadehdin teitä ja toivon hyviä unia =) kaikille, pienille ja isoille.

Oletko sä niisku niihin pukamiin laittanut mitään lääkitystä? Mulla tehonnut tosi hienosti aina!
 
Heippa!

Ruutis, meillä on ollut muutamina iltoina ihan samanlaista! Olen päivän mittaan kerännyt "ylimääräistä maitoa", eli imetyksen ajan toisesta rinnasta vuotavat ja imetyksen jälkeen loput maidot rinnasta, ja illalla ollaan sitten annettu pullosta ne maidot, kun tuntuu, että typykkä on imaissut tissit tyhjiksi. Olen myös saanut pakkaseen muutaman satsin, joita voi sitten sulatella... Itse ainakin mielummin annan pullosta jos tytöllä on nälkä (ja kun ei kuitenkaan ole vielä tarvinnut korviketta), kuin tuntikausia imetän tyhjistä tisseistä...

Petipuuhista oli puhetta, huomasin ihan yllätyksekseni, että tosiaan vähän alkaa halut heräillä (ne oli aika lailla hukassa raskausaikana...). Mutta mulla on 6 tikkiä, jotka sulaa 4-6 viikossa, ja jälkivuotokin on runsasta, ja paikat vielä aika kipeät, joten täytyy vaan odotella.

Peräpukamista, mulla on ollut pari pientä varmaan jo 10 vuotta, eivät vuoda tai mitään, eivätkä onneksi pahentuneet raskauden tai synnytyksen aikana, eli onneksi ei ole tarvinnut mitään toimenpiteitä.

Nyt pitäs yrittää saada itseä ja asuntoa vähän edustavammaksi, kun tulee vieraita. (Tosin varmaan heti ovella tokaisen, että vahtikaa vauvaa, mä meen suihkuun...)

Nojuu, hyvää viikonloppua kaikille!

Kirsikka ja neitokainen 2 viikkoa ja 1 päivä :)
 
Täällä ilmoitauttuu myös yksi, jolla noita tissimaratoneja! Ja pelottaa, ettei poika saa tarpeeksi maitoa. Lisämaitoa en ole vielä antanut, kun poika on kuitenkin kasvanut ihan hyvin. Se syö tissin ja jää sitten lutkuttamaan mielestäni vain huvikseen, otan pois tissiltä, poju vetää muutaman minuutin unet ja hetken kuluttua alkaa huuto. Sitten sama toisen tissin kanssa ja taas palataan siihen ekaan tissiin ja sen jälkeen taas vaihdetaan.... Ja joskus menee viis tuntia tätä rataa. Aina ei tiedä, että haluaako se vain imeä vai onko sillä oikeesti nälkä. Ajattelen monta kertaa, että sillä ei yksinkertaisesti voi olla enää nälkä, mutta kappas, taas maistuu....
 
Niisku78 kylläpäs löytyykin meidän tytöistä samaa näköä =) Saa nähdä onko tuo meidän tytön hiustilanne pysyvä. Jos isäänsä tulee niin on ja pysyy.

Voi mikä ihanuus tämä imetystyyny on. Voin kirjottaa kaksin käsin. Ostin sen jo hyvissä ajoin ja melkein jo unohtu, että tällanen on tullu hankittua. Ei väsy niskat eikä kädet. Meilläkin tyttö viihtyy tissillä tiheään, joten tämä on helpotus =) Ja nyt näyttää taas uni maistuvan. Hankin tänään myös rintarepun, saa nähdä osottautuuko se yhtä hyväksi ostokseksi.

Vaipoista oli ollut puhetta. Kokeilin tänään Liberoa kun käytössä on enimmäkseen ollut Pampers. Ja Libero on kyllä paljon vauvaystävällisempi. Ei näyttänyt kiristävän mistään eikä iho punoittanut ollenkaan niinku pampersin jäljiltä. Nyt tulee kyllä merkin vaihto. Onneksi tuolla ei enää montaa vaippaa Pampersia ole jäljellä.

Tänään olin sen verran reipas, että sain soitettua ja varattua kirkon ja papin ristiäisiä varten 19.5. Nimikin on nyt päätetty ja kummit myös. Seuraavana pitää hankkia kastemekko. Vaikea kyllä nyt arvioida, että minkä kokonen sen pitää olla kun tyttö tuohon mennessä kasvaa. Ehkä hoidan sen sitten vähän lähempänä.


LadyMarmalade ja Tytöntyllerö 2vkoa :heart:
 
HUOh!

Ensiksi,kiitos kaikille vastauksista ja lisää oppia pyytäisin,eli tilanne on nyt seuraava:

Jouduin aloittamaan antibiootti-penisilliini lääkekuurin 9 päivää synnytyksestä,joka siis edelleen menossa. Kyseessä lääke kohdun limakalvon tulehdukseen. No,sain apteekista ja lääkäriltä seuraavaa tietoa:näiden lääkkeiden kanssa ei saa imettää,joten ei kun pumppu huutamaan,maidot viemäriin ja lapselle korviketta. Tuli tosi paha mieli,kun imetys oli mielestäni lähtenyt suht kivasti oikeine otteineen käyntiin.

No,ei auttanut muuta kuin tehdä lääkärien käskystä niin,koska en voinut ilman lääkettäkään olla. No,aloitin siis viime sunnuntaina lääkkeet,mutta vaivaan se ei auttanut vielä tiistainakaan,joten menin TYKS.iin näytille. Siellä lääkäri kertoi,että SAAKIN imettää lääkkeiden kanssa ja siis tiistaina aloitettiin uudelleen.

Nyt on mennyt kaksi päivää maidon riittävyyttä epäillessä (tätä episodia ennen vauva oli mielestämme tyytyväisempi rinnan jälkeen). Ollaan suurinpiirtein miehen kanssa toistemme kurkussa kiinni,kun tää tilanne stressaa molempia. No,soitin tänään neuvolaan ja pyysin vaakaa lainaksi. Vauvan paino on kehittynyt seuraavasti:

syntymäpaino 4430g

kotiinlähtöpäivänä 4100g

neuvolan eka punnitus maanantaina 3990g

tiistaina 4100g (oli siis saanut pari päivää korviketta,sunnuntaista lähtien)

Tänään vaaka näytti ruoan jälkeen n. 4100g ja syöttöpunnitus toi lisää painoa 30g =(

Eli maitoa siis ei tule tarpeeksi. Nyt äsken pumppasin sähköpumpulla n. 2 tuntia ruokailusta aj siinä 30 ml sieltä tuli molemmista yhteensä (ja sitä tuli jo yhdessä vaiheessa n. 50ml jo yhdestä rinnasta).Ostin tänään mammateetä ja fenugreek-tippoja,josko auttaisivat. Juomaa menee itsellä usea litra päivässä ja aina imettäessä puolen litran tooppi nenän alla,joten se ei liene syy.

Imuote on hyvä,nänni on pyöreä suusta tullessaan,eli sekään ei kerro ongelmista.

Vauva ottaa hyvän napakan otteen ja imee syötön alussa pitkin imuin ja selvästi kuuluu nielevän (eritoten ennen näitä paria viime päivää). Suusta ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä (lussutusta yms.). Kieli näkyy suun pielestä katsottaessa. Vauva ote rinnasta on silloinkin tosi napakka,kun rintaa yrittää KISKOA suusta ulos, toisinsanoen rinta venyy ja paukkuu,jos sitä ottaa pois suusta.


Eli en ymmärrä..onko minussa jokin rakenteellinen vika,kun maitoa ei tule. Vauva on selvästi nälkäinen rinnan jälkeen ,joten pakkohan on antaa lisämaitoa,tosin olemme hörpyttäneet mukin reunasta eli pulloa ei ole saanut sairaalassakaan. Ja kun tuo painokaan ei nouse,niin ei ole muuta vaihtoehtoa,kuin antaa lisäruokaa..Vai onko?

Olen todella itkuinen ja masentunut tästä ongelmasta ja nyt todella tarvisi apua tähän tilanteeseen. Esikon imetyksen epäonnistuminen vei surun puseroon ainakin kahdeksi vuodeksi ja nyt en haluaisi samaa taas.

Auttaisikohan vyöhyketerapia ja vaikuttaakohan toi lääkekuuri maidon vähäisyyteen?? Tiedän,että mielipaha asiasta on yksi syy,mutta ei mahda mitään,kun asia itkettää jo kun sitä ees hitusenkin aattelee (siis,nytkin melkein vedet silmissä tätä kirjoitan..huoh)

jos joku voisi vielä auttaa...en enää tiedä mitä tehdä,keinot loppuu ja itkettää. Enhan voi toista nälkäänkään tappaa. Ja vaikka kuinka istun tuntitolkulla tissinä,niin silti vauva saa vain sen 30ml...

APUA!!!

ruutis
 
Ruutis: Älä huoli! Kyllä ne neuvolassa sitten sulle sanoo jos pitää taas korvike aloittaa...

Yritä olla stressaamatta siitä maidontulosta, koska stressikin vaikuttaa maidon tuloon. Syö hyvin ja juo paljon vettä, maitoa ja piimää (yht 3l /päivä). Jos joka tapauksessa epäilet maidontuloa niin imetä välillä rintakumilla niin näät että sitä ainakin vähän tulee.

Meidän vauvan paino kävi sairaalassa pohjalukemissa ja lähti taas hyvin sairaalassa nousuun kunnes...
Kotiutumispäivänä sunnuntaina painoa oli 3100g ja eka punnituksessa seuraavana keskiviikkona 3100g edelleen, eli olin jännittäny niin paljon kotiintuloa että maito väheni.
Sitten oli taas perjantaina punnitus ja painoa oli tullu vaan 80 g lisää ja ei muuta ku taas maanantaina puntarille ja sitte oli paino 3285g, jonka jälkeen aloitin itelleni kunnon tankkaus kuurin eli tarkkailin että varmasti syön paljon jugurttia, juon maitoa ja muutenkin että ruokailut olivat kohdallaan ja sitten yhtäkkiä PAM painoa oliki tullu perjantaihin mennessä niin että vaavi painoi 3440g :eek:

Hmm, selitys ei ehkä selkeimmästä päästä mutta yritä ottaa selkoa tai ota sähköpostilla tai mesellä (sama osoite) yhteyttä jos tahot jutella enemmän.

Katja
 
Ruutis: Vielä...

Meijän Vaavi on kans tolkuttoman paljon tissillä ja iltaisin oon alkanu antamaan lisäksi vastiketta 20-50 ml. Pääsääntöisesti yritän olla maltillinen ja antaa rintaa niin paljon kun Vaavi tahtoo, että maidontuotanto pysyy tarvetta vastaavana.

Mutta... Välillä tuntuu että järki lähtee niin silloin isken kylmästi tutin suuhun kaikkia alkuperäisiä periaatteitani vastaan. Aioin nimittäin pärjätä ilman tuttia ja pulloja mutta enpäs pärjää koska Vaavilla on niin KOVA imemistarve.

Jos mahdollista niin otappas yhteyttä, tuntuis olevan samanlaiset nuo päänvaivat niin saatettais saaha toisiltamme vertaistukea.

Katja edelleen =)
 
Huomenia kaikille :wave: minä oisin ruutikselle just samoja vinkkejä antanut kun tuo kaima tuossa edellä... minä oon niin huono neuvomaan kun itsellä kasvaa poju täällä korvikkeen voimalla ja sitä meneeki rutkasti.

Meillä syötiin viime yönä kahden tunnin välein ja arvatkaapa väsyttääkö nyt \|O no ei oo oikeen aikaa nukkuu nytkään kun tyttö on lähössä synttäreille niin pitää vaatteet kattoo ja ruokaaki antaa ennen ku lähtee... joten zombien näköisenä sitten vaan mennään tää päivä :kieh:

jaksamista kaikille joilla tuon imetyksen kanssa ongelmaa :hug:

vaikee taas kirjoittaa ku poju sylissä
 
Huomenta!

En mäkään oikein keksi apua maidon vähyyteen... Muuta kuin että kannattaa yrittää syödä, juoda ja levätä tarpeeksi, ja imettää kuitenkin vaikka maitoa tulisi vähänlaisesti. Ja vaikka joutuisi lisämaitoa antamaan, niin onhan se vähäkin äidinmaito varmasti hyväksi lapselle! Eikös ole joku imetystukipuhelin ja nettisivutkin varmaan, josko sieltä löytyisi vinkkejä?

Meilläkin oli yhdessä vaiheessa vaaka lainassa, silloin tuli yhdellä syöntikerralla 40-60 g lisää painoa. Nyt tyttö on syönyt paljon tiheämmin kuin alussa, ja välillä haluaa syödä molemmista rinnoista, kun alussa riitti yksi tissillinen maitoa/syöntikerta. Toivottavasti maito kuitenkin riittää...

Laitoin vähän lisää kuvia nettisivuille, käykääpä kurkkaamassa :)

Mukavaa aurinkopäivää kaikille!

Kirsikka ja tytsy 2 viikkoa 2 päivää
 
Ruutikselle: oletko käynyt kurkkaamassa näitä sivuja? http://www.imetystukilista.net/ Jos sieltä löytyis apuja ja siellä on muistaakseni joku puhelinnumerokin ja joissain kaupungeissa on joku tukihenkilökin. Katsoin itse sieltä jokunen viikko sitten olisko meidän kaupungista löytynyt tukihenkilöä, mutta ei ollut :( . Mulle on jotenkin jäänyt mieleen sellaiset asiat että vauvoilla saattaa olla tiheän imun kaudet 3 viikon ja toinen sitten 3 kuukauden kohdalla, sekä pumppu ei kerro totuutta maidon määrästä. Pumpulla saattaa tulla vähemmän kuin imemällä. Tuo on tosi raskasta, itkin itse öisin silmät päästäni kun kotiin palattuani ei ollutkaan mitään muuta kuin ongelmia koko ruokailun kanssa, niin omani kuin vauvan. Ja nythän me mennään vastikkeella ja minä en varmaan ikinä anna tätä itselleni anteeksi... Mulla on hormonit edelleen aika sekaisin ja täytyy taas ottaa asia neuvolasssa puheeksi, milloin oikein pitäisi helpottaa. Niin ja minä en taas edelleenkään ymmärrä mitä ruutikselle oli sanottu noista lääkkeistä ja imetyksestä. Eli kumpaahan tuossa nyt sitten uskoisi, saako imettää vai ei? Se minun tuttuhan imetti lääkekuurin aikana ja heidän vauva sai pitkäaikaisia vatsavaivoja, joiden syyksi toinen lääkäri laittoi sen lääkekuurin.

Katjuskaltahan minun piti kysyä kuinka paljon se teidän poju syö vastiketta päivän mittaan? Kun meilläkin tuntuu menevän jo aika paljon, eikä painoa ole kuitenkaan ainakaan liikaa. Yritin yksi päivä antaa kerralla vähemmän, mutta poika alkoi huutamaan nälkäänsä niin pitihän sitä antaa lisää, mutta täytynee tiistaina kysyä noista määristä neuvolassa.<br><br>
 
Täällä hyvin nukuttu yö kerrankin takana...kapaloitiin poju kunnolla, niin ettei pelästy hereille kun heiluttaa omia käsiä tai jalkojaan niin mehä selvittiin yhellä syötöllä koko yönä :D kahdeksalta meni illalla nukkumaan...söi kahdelta yöllä ja heräili taas uutta aikaa kahdeksalta aamulla =)

Kyllä on kuulkaa tää äiti nyt paljon pirteemmän oloinen kun sai ihan ukon kanssa nukkuu kahdestaan omassa sängyssä ja sai nukkuu kunnon pätkät =)

Mulla on sellaista ihme menkkajomotusta ilmassa.... mahtaakoha rättiviikot alkaa :x en nyt viel ois niin väliks pitäny :kieh:

ootteko te muuten jo miettineet ehkäisyjuttuja? Mulle neukkatäti kertoi jostain sellaisista pillereistä joissa ei pidetä taukoa ollenkaan... niis on kuulemma samaa hormonia ku siinä kapselissa joka käteen voidaan asentaa... ehkä kokeilen niitä...tai sitte jottain muuta. Mitään pysyvämpää sitä ei viiti harkita vielä...joskos sitä kuiteski vielä joskus hairahtuis ;) Sitte ku tiedän, etten ainakaan iha heti oo uutta pukaamassa niin sitte taidan sitä hormonikierukkaa miettiä... ei viiti piuhojakaan poikki pistää...jos vaikka tahtoo iltatähdenkin sitte vielä :whistle:

mukavaa ja aurinkoista sunnuntaita kaikille B)

nii muuten listan tilannetta laskeskelin...tällä hetkellä 32 poikaa 27 tyttöä
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.03.2007 klo 17:53 Katjuska-78 kirjoitti:
unissakävelijä... meillä menee korviketta 120 ml-200 ml per syöttö... eli aika hurjat määrät mun mielestä... no hyvä ku syö ku tyttöä silloin jouduin vähä pakkosyöttään =)
Meillä menee 80-130 ml/kerta, syöttövälit vaihtelee 2-4 tunnin välillä, ja äsken tuossa laskeskelin että kokonaismäärä näyttäis olevan 500-750 ml. Luulin kyllä että se olis ollut enemmän, muistaakseni neuvolantäti tais sanoa viimeksi että tämän ikäiset söisi n. 500-600 ml, silloin kun ovat kokonaan vastikkeella.

Täytyy kans kokeilla tuota kapalointia, poika heräilee täälläkin vähän väliä noihin omiin säpsähtelyihin ja ähinöihin. Löytyisköhän netistä jostain kapalointiohjeet :ashamed:

Ai niin, piti noista ehkäisyjutuista vielä sen verran että mekin tässä mietittiin että mitähän sitä käyttäisi. Aikaisemmin mies oli sitä mieltä että hän menisi toimenpiteeseen, mutta minusta se on jotenkin niin lopullista, vaikka ei tässä enää vauvoista haaveilla. Minä en halua sisuksiini mitään pysyvää, kuten kierukkaa. Viimeksi käytin laastaria, mutta ne kutittivat entisestään kuivaa ihoa ja ennen esikoista käytin taas pillereitä 10 vuotta ja niistä tuli jatkuvat päänsäryt. Tältä palstalta luin yks päivä ehkäisypiikistä, joka kuulosti tosi kätevältä ja edullliselta, mutta sitä ei ilmeisesti Suomessa suosita. Että enpä nyt sitten tiedä mihin päädytään.<br><br>
 
Mä just laskeskelin, että tän vuorokauden puolella tuo poika on vetäny korviketta massuunsa jo yhteensä 440 ml ja siinä on nyt sitte kolme syöttöä. yöllä kahdelta...aamulla uutta aikaa kahdeksalta ja sitte kymmeneltä. Pitääki oikeen kattoa mikä määrä tässä päivän mittaan tulee täyteen :whistle:

juu muistaakseni nuo rokotukset on suomessa jätetty kokonaan pois..iteki joskus miettiny sitäki vaihtoehtona, mutta tietääkseni sitä ei tosiaan enää täällä saa :/

me kapaloitiin tuo poika siinä ihan omassa sängyssä omaan peittoon. Se ei oo se tän vuoden pakkauksessa tullut täkki vaan silloin vuonna 2000 saadun pakkauksen sellainen ohuempi peitto. Ei tuo poju ainakaan siinä hikoillut vaikka yleensä on sellainen kuumakalle ja voihan sitte vaikka pelkällä vaipallakin laittaa sinne kääröön nukkumaan jos tuntuu liian kuumalta ohuidenkin vaatteiden kanssa. Luulis tuolla netissäki niitä ohjeita olevan. Ukko teki sellasen ihan oman käärönsä vaan ja hyvin toimi. Multa se ei suju niin sutjakkaasti ollenkaan :ashamed: Sillee kuiteski kapaloitiin, että pää jäi vapaaksi ja tuosta kaulasta alaspäin vaan oli kapalossa...
 
Ehkäisystä... Mä sain sairaalasta pyytämättä minipillerireseptin ja mun pitikin teiltä kysellä, että käytetäänkö niitä Suomessa yleisesti imetyksen aikana? Mä nimittäin olin jonkin verran kauhuissani siitä, että pitäisikö sitä nyt heti synnytyksen jälkeen ruveta taas hormooneja työntämään kroppaansa. Jätin reseptin toistaiseksi hakematta ja ajattelin, että jos käytettäis vaikka nuo äitiyspakkauksen välineet ensteks... Tavalliset pillerit mulla toimi aina hyvin ja kiertokin tasoittui nopeasti niiden jälkeen, mutta silti arveluttaa nuo hormoonit. Kaiken lisäksi pilleri pitäisi ottaa samaan aikaan joka päivä, mikä mun tapauksessa tuskin toimii. Mistä tulikin mieleen, että vitamiinitkin on tältä päivältä ottamatta.... Mutta mielelläni tästä asiasta otan neuvoja ja kokemuksia vastaan!

Meillä jäi poika ekaa kertaa pariksi tunniksi mummun kanssa. Oli vaikeaa jättää, mutta hyvin meni. Oli vetäissyt mun lypsämät maidot supernopeasti naamaansa ekaa kertaa pullosta ja jäänyt odottamaan lisää. Edelleen samoja huolia kuin ruutiksella eli tuleeko sitä maitoa tarpeeksi....
 
Kiitos kaikille ihanille rohkaisusta ja vinkeistä!

:D Ja sitten mieltä lämmittävä osuus. Meillähän on nyt toi neuvolan vaaka lainassa ja ollaan ahkerasti tehty syöttöpunnituksia ja nyt päiväruokailussa vaaka näytti pojan saaneen 70ml maitoa ja pelkästään rinnoista :D :heart: Nukahti sillä määrällä ulos vaunuihin ja siellä nyt vetelee sikeitä.
Eli taitaa noi apilatipat ja mammatee sekä stressin vähentämisen yritys auttaa maidon tuloon. Toivon hartaasti,että maitoa alkaisi nyt tulemaan enenevissä määrin..

JOten nyt vaan ootellaan,miten meidän käy...

terkuin ruutis+papana-Jemma :heart: <br><br>
 
Heippa!

Sellaista kyselisin,että onko kenenkään muun vaavelilla päivä-yö-rytmi hieman sekaisin?Meidän Poju nukkuu paljon päivisin ja ei malta pysyä hereillä vaikka miten kokeilis..Sitten yöllä saattaa valvoa pari tuntiakin putkeen..Ei itke siis yöllä vaan kattelee ja yrittää kovasti seurustella..No meistä aina toinen valvoo yöllä hänen kanssa kun ei herra halua mennä unten maille millään..Aina kun laittaa takas omaan sänkyyn niin itku alkaa..Muutenkin hän on aika huono nukkumaan omassa sängyssä niin aina aamulla otan pojun viereen ja sitten nukutaan kumpikin puolille päiville asti..Mitenköhän tota unirytmiä voisi muuttaa?Tuntuu aikamoiselta kun poju on usein virkeimmillään yöllä... :/ Vai onkohan tää vaan tällaista turhaa murehtimista :ashamed:

 
Huomenta kaikille :wave: Mukava kuulla ruutis, että sujuu taas paremmin...kyllä se maidon määrä siitä lisääntyy varmasti =)

Odette...missä teillä nukutaan päivisin...ajattelin vaan, että auttaisko sekin päivän rytmittämistä, jos selkeesti öisin vaan nukuttais sängyssä ja päivisin vaikka vaunuissa tai sitterissä tai vaikka sohvalla... Mulla oli yhes välis ihan samanlainen olo, että tuo poju nukkuu päivisin vaan hyvin ja yöllä ei sitte millään tuu uni ja sitte yöksi tuo kapalointi vois auttaa kans.

Meillä ei viime yönä nukuttu ihan yhtä hyvin kun edellisenä, mutta ei nyt voi sanoo, että huonostikaan...ensin nukkui viis tuntii ja sitte neljä ja sitte siitä aamuun noin kolme ja puol tuntii. Nyt oli aamust selkeesti väsyny, mutta eipä suostunu sisällä nukkuun niin tuolla tuo taas parvekkeella vaunuissa tuhisee :whistle: saa äitee olla rauhassa koneella :kieh: :LOL:

Ihana päivä taas tulossa... jos vaikka pikku iltalenkki taas tulis tehtyy isännän ja pojun kanssa...tyttö lähtiki taas muutamaksi päiväksi isänsä luokse. Mä ajattelin, että tää ikävä helpottais ku poju järjestää ainakin ohjelmaa, mutta ei...kyl sitä taas vähä tippa linssissä oli ku tyttö eilen lähti. No torstaina tulee taas tänne meitä ilahduttamaan ihanalla pikkumurkku-persoonallaan :kieh:

mukavaa alkanutta viikkoa kaikille

katjuska ja riiviö pikku ukko 5 vko jo :eek:
 
Onnellinen-79: Saanko udella et minkälaisia kestovaippa-sydeemejä olet varannut? Itse päätin raskausaikana että kestoilen mutta totuus on täysin erilainen.. Jossain sivuilla oli että vauvalle paras yhdistelmä on kuorivaippa ja harsot..NO niitäpä sit hamstrasin ja ei toimi meillä tytön rytmin takia, kun nukkuu sen 3-5 h putkeen ni on kyllä vaippa tosi märkänä jos sen ajan pitää ja peppu punottaa tosi pahasti. Esikoisella olisi kyllä toiminu ku vaippoja sai olla vaihtamassa jatkuvasti. Mietin et jos myisin nuo pois ja kun tyttö on vähän vanhempi,alkaisin sit käyttää taskuvaippoja esim. fuzzeja tms.

Muuten vaipoista: Meillä ei pampersit satu just sen verkkopinnan takia ollenkaan ja niitäkin ostin sellaisen ison paketin joita käytän pois silloin tällön muiden vaippojen ohessa. Meillä on tällä hetkellä käytössä muumit (2-4 kg ja 3-6 kg, pienemmät päivällä ja isommat yöllä) ja meillä ovat toimineet tosi hyvin. On niin paljon kiinni toi vaippojen sopivuus vauvan muodosta, siis fuskaako vai ei. Esikoisella liberot olivat ehdottomasti parhaita ja niitä meinaan nyt jossai vaiheessa kokeilla tytöllekin.

Ja sit muuten: Meillä taitaa olla ero edessä miehen kanssa.. Sukset ovat tosi pahasti ristissä eikä tähän tilanteeseen taida tällä kertaa tulla sopua. Olin vähän äkkipikainen liikkeissäni kun loukkaannuin lasteni puolesta 6 päivää synnytyksen jälkeen. Mieheni oli isyyslomalla ja minulle koitti se sama arki jota olen pyörittänyt koko ajan mitä ollaan yhdessä oltu. Lasten hoito ja kaikki heihin liittyvät asiat + kodinhoito +lemmikit ovat täysin minun vastuullani ja sektiosta huolimatta se olin minä joka sai siivota ja pestä esikoisen pepun vaikka nostaa en häntä saanut. Ja niinhän siinä kävikin että haava aukesi osittain ja jää pienet arvet muistoksi mieheni avusta. No se on pienin murhe, mut pettymys oli valtava kun tajusin että asiat eivät ole muuttuneet eikä isää kiinnosta lapsensa hoitaminen yhtään sen enempää kuin esikoisen kohdallakaan. Nyt näyttää pahasti siltä, et asunto menee myyntiin ja edessä on muutto eri osoitteisiin.. :\|
 
Himohiiri...harmi kun tilanne on mennyt tuohon pisteeseen :( :hug:

täällä pukkaa kiirettä kun pappi on tulossa ja kämppä sekaisin :whistle:

meillä levoton yö takana... kaikki stressattiin illalla niin tais sitte tarttua poikaankin kun meni masukin iha kuralle :/
 
Hei!

Odette kyseli vauvan vuorokausirytmistä... Meillä ei kyllä ole mitään rytmiä, vauva nukkuu ja syö milloin haluaa... Päivällä tuntuu nukkuvan paremmin missä vaan ja ihan yksikseen, yöllä taas mielellään olisi vieressä. Valvoo sekä päivisin että öisin joitakin pätkiä, melko satunnaiseen kellonaikaan. Mutta tällaista sen kai kuuluukin olla ekat 3 kk, sanoi neuvolatäti.

Himohiirelle myötätuntohalaukset, harmi, että tilanne on tuo :(

Meidän tyttö rupesi tosiaan taas viime yönä ehkä neljän maissa ähkimään ja ärisemään. Oli ehkä ilmaa mahassa... Ei itkenyt, mutta siis ähki tosi kovaäänisesti ainakin tunnin... Mies ei saanut enää unta, ja lähti töihin jo joskus aamuyöstä... Vähän harmillista, että vauva möykkää yöllä niin, että mies on ihan raatona väsymyksestä, eikä sitten jaksa töiden jälkeen kauheasti autella - tai ylipäätään pysyä hereillä.

En kuitenkaan haluaisi vielä laittaa tyttöä eri huoneeseen nukkumaan, koska pelkään, etten kuule jos tyttö kaipaa tisua tai kuivaa vaippaa. Ainakaan toistaiseksi tyttö ei ole ruvennut itkemään jos on herännyt, vaan ainoastaan äheltää... Olisi kurja, jos tyttö joutuisi kauan yksinään toisessa huoneessa valvomaan nälissään, jos ei älyäisi heti ruveta parkumaan... Ja epäilen, etten saisi itse nukuttua, kun kuulostelisin koko ajan korva pitkällä että kuuluuko lastenhuoneesta ääniä. Hankala tilanne :-/
 

Yhteistyössä