**Maalismasut 2009** helmikuussa, vol2

Nalle-Puh. Mulla tulee maitotippoja silloin tällöin. Yksi päivä paita kastui ihan kunnolla. En ole katsonut, onko neste kirkasta vai valkoista... Mutta otin varmuuden vuoksi liivinsuojukset käyttöön, ettei ainakaan ihmisten ilmoilla paita läikity... :D
 
Zoe. :) Mulla on siskolta saatuja vanhoja muovitettuja froteita muutama tuossa. Aattelin sitä hiostushommaa siksi, kun pesin ne ja kuivuessaan piti kääntää et kuivui molemmin puolin kun roikkuivat narulla...

Ja mulla on menkat tuntuneet myös reisissä. Ehkä pari kertaa ollut sellainen tunne nyt raskaana ollessakin.
 
Muovitettua froteeta meillä käytössä sellanen liuska joka on n. 30cm leveä ja tulee vauvan takapuolen kohdalle niin ei pitäs hiostaa liiemmin. Vaunuissa kesällä käytössä myös.

Minun äidillä alkoi synnytys pelkillä menkkajomotuksilla.. En sitten muista miten siitä eteni.

Mulla väsyttää edelleen... koko ajan..

Eeeva ja Äppä 39+1

 
Valitusvirttä: Aamulla heräsin oksettavaan oloon klo 3.00, joka jatkuu ja jatkuu, mut mitään ei onneksi tuu ylös. Kylmä hiki ja silmissä vilisee.

Ihme olo. Pitäis vielä suoriutua kaupungillekin. Mietin jo raskausmyrkytystä, mut eilen neuvolassa oli verenpaineet ja muut näytteet kohdillaan, joten se on vissiin poissuljettu. Turvotusta on enemmän kuin laki, peili ja vaaatteet sallii.

Mantatyttö: Meillä on vauva perätilassa, ja lääkäri suositteli "täydellisen perätilan" vuoksi alatiesynnytystä. Lantioni magneettikuvattiin myös, ja sekin antaisi periksi. Vauvan painoarvio nyt 2600g. Soitin kuitenkin myöhemmin ko. lääkärille, ja sanoin, etten uskallakaan kokeilla esikoisen alatiesynnytystä perätilassa ja pyysin sektion. Aika on 3pv ennen laskettua aikaa. Kummassakin vaihtoehdossa on omat riskinsä, mutta epävirallista tietä kuulin, että perätiloissa ollaan aiempaa enemmän alatiesynnytysten kannalta sen luonnonmukaisuuden vuoksi, kai siitä kokemukset ovat kuitenkin olleet ihan hyviä.

Minunkin kohdallani lääkäri otti esille sen, että tulevissa raskauksissa ensimmäinen sektio ei ole välttämättä eduksi, jos kaikki loputkin menevät jostain syystä sektioon - tosin en ole aikeissa (ainakaan viela) perustaa suurperhettä.

Käännöstä mulla yritettiin, mutta vauvan peppu oli niin jämähtänyt lantiooni, ette toinen hievahtanutkaan. Tuon takapään kiinnittymisen vuoksi ei myöskään tarvitse ottaa lanssia sairaalaan, vaan voi mennä omalla autolla. Jos takapuoli ei olisi kiinnittynyt, niin sitten lanssikyyti olisi kuulema paikallaan.

Olen myös itse sitä mieltä, että on äidin oikeus päättää kummalla tavalla perätilassa oleva lapsi synnytetään.

T.Marais ja "Möke" 38+5
 
Huomenta kaikille!
niinulle ja sorayalle osanottoni!

omaa napaa: Keskiviikkona kohdunsuu oli väljästi kahdelle sormelle auki ja tutkimuksen jälkeen on supistellut satunnaisesti. Osa supistuksista on ollut jo ihan napakoita, ei vielä hurjan kivuliaita kuitenkaan. Parina yönä on tullut maitoa enemmän kuin aikaisemmin. Jospa tässä kohta päästäis tositoimiin. Mulla on kans tuntunut alaselässä sellaista polttelua, mutta maha ei välttämättä ole kovettunut samaan tahtiin. Ilmeisesti nuo polttelut on jonkun tyyppisiä supisteluja tai ainakin voivat viitata siihen että kohdunsuulla tapahtuu jotain. Näin arveltiin siis äippäpolilla. Olis kiva päästä jo tositoimiin :)

Niin ja kiitos kissojen saamista kehuista. En osannut itse liittää kuvaa tänne ja linkkikin jäi tuonne toimimattomaan ketjuun...

Cattitude
 
Huomenta!

Pauko: Mulla on tullu sitä limatulppaa jo kolmatta viikkoa.
Kukas se sanoi et suu oli auki 3 cm ja kaulaa jäljellä pari senttiä. Mä oon ollu tossa samassa jamassa sen 2.5 viikkoa jo. kaulaa vaan oli silloin jäljellä max 1cm.(en tosin tiiä, et onko paikat levinny vielä enemmän) ja tuskin tää alkaa syntymäänkään koskaan. raivostuttaa..
mulla on niin lihava lehmä olo. naama on turvoksissa ja silmäpussit roikkuu, naama valkoinen ja tukka hapsottaa.. vaatteet on kauheita kotikalsareita. en todellakaan halua enää ostaan yhtään mammavaatetta tälle raskaudelle. ja kampaajalle ja kosmetologille haluan mennä hemmottelemaan itteäni sit ku vauva on syntyny..

Koittakaahan selvitä!!

Muty tasan 38!!
 
Hello!

Oikein harmittaa kun ei eilen ehtinyt koneelle, ja oli taas tullu 3 sivua tekstiä.

Herminan käynnistely-yritykset sai täälläkin aikaan äänekkäät naurut, vaikka asia on arka ja ei niin kiva. :eek:

Täälläkin on yritetty tyota kolmen ässän käynnistely yritystä - tuloksetta. Mulle on tullut myös kauhea pakkomielle harrastaa seksiä mahdollisimman usein, kun tiedän että synnytyksen jälkeen voi joutua olemaan kuukaudenkin ilman. Ja se olis kyllä ihan katastrofi. :LOL: En oo ikinä ollu niin kauaa ilman... Täytyy nyt siis rakastella varastoon. :heart:

Mutykos se aiemmin kertoi tuosta pissaamisesta housuun aivastaessa? Kuulostaa
niin tutulta. :LOL: Mulle on käynyt niin monta kertaa, ja se on erittäin noloa ja inhottavaa. Varsinkin raskauden keskivaiheilla vaiva oli oikea riesa, mutta nyt oon jo pystynyt pidättään aivastaessa.

Niinulle :hug:

Kävin eilen katsomassa kaverin päivän ikäistä vauvaa. Ja voi kun se oli ihana. En millään malttais odottaa, et saan oman vauvan syliin. Ja se vauvan tuoksu... :heart: Voi kun sen sais pulloon. =)

Soraya meillä on muovitettua froteeta meidän sängyssa koska poika nukkuu meidän välissä ja sillä välillä vaippa falskaa. Ja kyllä se frotee hiostaa ihan sairaasti. Välillä oon ottanut froteen pois, mutta heti seuraavana yönä käy niin että pissat tulee vaipan läpi poitsulla. Vauvan sänkyyn ei froteeta meinaa laittaa, mutta petari meillä siellä on. Mä oon paljon miettinyt tuota vauvan viereen ottamista. Meillä esikoinen nukkui alussa meidän vieressä, koska oli niin paljon helpompaa syöttää poikaa yöllä vieressä kun nousta pinniksen viereen antaa pulloa, ja haluisin niin tehdä nytkin. Mutta esikoinen nukkuu siis edelleen meidän välissä, on nukkunut oikeastaan koko ajan. Mun pitäis siirtää esikoinen pinnasänkyyn että voisin ottaa vauvan meidän väliin. Ja kun asutaan tässä väliaikasessa kämpässä, niin meillä ei ole tilaa neljännelle sängylle. Aluks nyt ainakin tehdään niin et esikoinen nukkuu meidän välissä ja vauva pinniksessä, mutta jos tuo järjestely ei toimi, niin laitan esikoisen pinnikseen ja vauvan meidän väliin.

marza ja minimuru 36+5
 
muty mulla oli3cm auki..viimeksi oi 1.5cm niin ainakin edistyny nyt :D toivon silti että lähtee kohta tulemaan..edelliset tullut jo tässä vaiheessa 38+2viikolla ja 39viikolla!jospa sinäkin pääsisit jo kohtatositoimiin!rasittavaa tämä oottaminen millon lähtee... :kieh:
 
myymä
Herranjestas te kirjotatte nykyään paljon :D


Neuvolaterveiset:


37+1 (35+5)
Paino: 68,4kg (66,6kg) hups...
Turvotus + (-)
RR: 116/80 (125/74)
Sf: 33 (31)
Liikkeet ++ (++)
Syke 150-160 (150)

Vauva ei ole kiinnittynyt ja mieltäni painoi tietysti paljon puhuttu "mitä jos vedet menee" , että pitääkö sitten noudattaa sitä "makuuasennossa synnärille" - sääntöä. Ei kuulemma tarvitse. Koskee nykyään pääasiassa perätilalapsia ja kun vauva on ollut pitkän aikaa jo "jämäkästi" pääalaspäin (vaikka ei kiinnittynyt) niin ihan omalla autolla voi painella sitten synnärille :)

myymä ja pikkuveli 37+1 :)
 
Soraya: Sulla on aika ihan kohta! Joko jännittää? Mua jännittää jo nyt, vaikka vielä viikko pitää kärvistellä. Minkälaiset valmistautumisohjeet sulle annettiin, pitääkö olla monta tuntia ravinnotta ja juomatta?

T.Marais ja Mökö
 
Patjansuojista Ainakin tuolta Lastenhuoneesta saa tilata (tai hakea) puuvillaisia patjansuojia, näin niitä siellä kerran ja tuntuivat käteen vakuuttavilta, eivätkä siis hiosta. Hinnasta en osaa sanoa, en ite raaskinu ostaa, mut kai muovitetutki jotain maksaa.

http://www.lastenhuone.fi/catalog/categories.php?cPath=64_134&osCsid=429ea468cb671054cd1777c0b6843181

 
myymä: Aika jännä vaikka ei ole kiinnittyny niin ei tarvi mennä pötköllään :eek: Mulle sanottiin että hyvä mennä pötköllään vaikka on ollu kauan kiinnittynyt (outo neuvo tämäkin).. En tosin aio pötköttää tuota vartin matkaa vaikka sanoikin noin.. Se napanuorahan sieltä voi karata ensin jos ei pää ole kiinnittynyt..
 
myymä mulla kans ei ole kiinnittynyt vielä pää kunnolla ja sanoi neuvolassa että pitää silti mennä ambulanssilla jos menee vedet kun kumminkaa napanuorakaa ei sillain niin iso ole etteipääsis livahtamaan ulos..en tiedä sitten..ja esikoiselle mulla meni vedet ja menin omalla autolla niin sanoi että seuraavaksi jos ei ole kiinnittynyt pää kunnolla niin tulla ambulanssilla..esikoiseltakaa ei ollut kunnolla kiinnittynyt pää kun menin synnyttämään sitä..eikä kuopukselta mutta silloin alkoi suppareilla :)
 
myymä
Eeva ja Sabine:
Juu tiedän tuon napanuora homman siksi sitä kysyinkin mutta se sanoi että se riski siihen luiskahtamiseen on NIIN pieni, että huoletta voi mennä ihan normaalisti :)
Tosin itsekin jäin miettimään sitä, että sitähän sanotaan että se napanuora voi luiskahtaa sen lapsivesien menon "paineesta" mutta kun ne vedet menee, niin eikös siinä vaiheessa oo jo hitusen myöhästä käydä maate kun se paine on jo tapahtunut ja napanuora todennäköisesti luiskahtanut jos on luiskahtaakseen?

Itse en siis aio olla hysteerinen tuosta asiasta... Tuntuis muutenkin kovin hölmöltä alkaa tilaamaan jotain ambulanssia vesien menon jälkeen jos ei esim olisi ainuttakaan supistusta. Ja kättärillä sanoivat vain että kun vedet menee niin "tulkaa sitten 12 tunnin sisällä pikkuhiljaa" :D

Ja meidän matkahan sairaalaan on sen vartin verran..
 
muty, mulla oli nyt keskiviikkona kohdunsuu 3cm auki ja kanavaa vajaa 2cm jäljellä. Jo viikkoja kohdunsuu on ollut parille sormelle auki ja kanavaa pari senttiä. Esikoiseltakin limatulppaa tuli pidemmän aikaa ennen synnytystä ja loput tuli vasta kun vedet meni. Mulla on maanantaina käynnistykseen meno ja voin ihan hyvin odottaa sinne asti, mutta en halua olla koko ajan näin pirun kipeenä |O
Jomottaa ja supistuksia tulee, mutta synnytys ei vain käynnisty kunnolla. Yhtä arpomista vaan :headwall:
 
Kaa
Pikaisesti neuvolakuulumisia;

painoa oli tullut hieman liikaa, ja verenpaine oli hieman koholla. Mutta kummastakaan ei mitään huolta. Seurataan. Mielenkiintoista oli se, että Sf-mitta on pienentynyt viime kerrasta ja lapsen pää on täysin kiinnittynyt, ei heilunut lainkaan. Kiputiloja on siis ollut juuri tuosta syystä, onneksi löytyi niille syy.

Täällä siis ollaan valmiita lähtöön... tulee se sitten huomenna tai neljän viikon päästä. =)

Kaa rv 37+3
 
soraya: Voi että tuo wombi pesä olisi ihana :D Alkuraskaudessa haaveilin tuosta mutta vähän turhan tyyris...
Esikoisella oli pinnasängyssään tilaa viemässä semmoinen iso pehmo sammakko, jonka kyljessä nukkui.

Muovitettua froteeta käytettiin silloin ja käytetään nytkin.. Tosin mulla olis tuolla vanha ohut petari jonka ajattelin leikellä mutta katotaan nyt. Alakertaan meillä tulee tuutu päiväunia varten johon ainakin petärin pistän. katsoo sitten laitanko pinnikseen..

Agdalle
paljon edistäviä suppareita!

Päänsärky jatkuu ja esikoista kun kerhosta hain niin tuntui että vaavi laittaa kohta nyrkin pihalle :whistle:
 
Kaa
Itse ompelin sellaiset pinniksen pienentäjät, "makkarat", joilla sitten muokkaan sopivan nukkuma-alueen vauvalle. Muovitettua froteeta on myös tarkoitus laittaa petarin alle. Eli järjestys on iso patja-frotee-petari(jossa lakana). Ei pitäisi sitten hiostaa liiaksi.
 
Marais. :) Mulle annettiin ohjeet sektioon näin: Tänään käyn verikokeessa. Sunnuntaina otan illalla peräpuikon iltakuudelta, vatsahappolääke iltakahdeksalta ja vielä sen jälkeen saa syödä kevyesti yöllä kahteen asti. Aamulla taas vatsahappolääke ja puoli lasia vettä. 7:15 ilmoittautuminen osastolle. Siinä ne. Mua ei jännitä vielä. Mulla on niin paljon ollut tässä kaikenlaista puuhaa, etten ole ehtinyt ajattelemaan. Oon oman alani luottamustehtävissä, oon juossut kokouksissa, kirjoittanut puhtaaksi pöytäkirjoja, päivittänyt kotisivuja ym. Oon siivonnut kotia ja ommellut vauvalle petivaatteita, tilannut netistä kestovaippoja ym ym. Nyt tuli sitten vielä kaiken päälle kisun viimeinen matkakin, joten ajatukset on niin muualla. Viikonloppuna ehkä asia iskee tajuntaan, luulen niin! :)

Rv 39+2

*Muoks* Mulla ei ole ennen ollut mitään käsitystä sektiosta. Nyt oon kolunnut nettiä ja kysellyt kavereilta kokemuksia. Aika tietopaketin oon saanut leikkauksen kulusta, mahdollisista tuntemuksista ym.
 
Heh, jos jotain hyvää pitää keksiä tästä vuosisadan turhautumisesta... Kämppä ei oo hetkees ollu näin hyvässä kuosissa, ku oon purkanu energiaani + yrittäny edistää supistuksia mm. vessan siivoukseen, ikkunoiden pesuun, imurointiin... :D Noh, kelpaa pitää varpajaiset sitte vaikka pienemmälläki varoajalla :) Nyt lähden metsästämään imukuppikoukkuja vessan kaappiin
 
sabinen ja pauko: toivon todellakin teille (kuten itsekkäästi itselle) et et lähtis nyt käyntiin.. tää kipeä olo yhdistettynä hermoja raastavaan joko nyt- odotukseen vie voimat.. Selviä supistuksia mulla ei oo ollu kertaakaan. siis sellasta mitä jotkut kuvailee, et ne on aaltomaisia jne. mulla on vaan ollu sitä menkkajomotusta joka säteilee reisiin... noh tänään aattelin et enää max kuukausi..(ei kyllä lohduta YHTÄÄN) siis kuukausi VIELÄ! ei varjelus jos tää menee yliajalle niin mä tuun kyllä pimeeks..

Joku täällä sanoikin siitä et on pakkomielle seksin harrastamiseen niin mulla on siitä syystä et lähtis käyntiin tää synnytys..

Niinu :hug:
Soray: :hug:
agda: mä voisin kans aloittaa vaikka tuolta saunan puoleta siivoamaan..
tai ehkä en jaksakaan... tekee mieli vaan maata peiton alla ku väsyttää niin hulluna koko ajan..
EEEVA: kauan sulla on kestäny se väsymys nyt loppuraskaudesta?
 

Yhteistyössä