Maalismasut 2009:stä vauvautuneet *syysketju*

njaah.. eipä sitten tullu päivällinen kirjotus koskaan perille :headwall:

joka tapauksessa..

kävin tänään ostaa tytölle hammastahnaa, joten nyt meilläkin aletaan sitten käyttää ihan hippusellinen tahnaa, kerta suositus on..

Aplo: kiitos! ja paranemista myös sinne, :hug:
mulla eilinen oli 5. kuume pv.. mutta tänä aamuna ei enää ollut kuumetta =) että eiköhän tämä tästä :D
Olihan se maanantai aika pv kun tyttö hoitaa ja sitten kun jenna nukku niin sekin aika pojalle aktivitettia yrittää keksiä.. mut pitää myöntää että aika pitkälti meillä muumeja se pv katottiin :ashamed: vaikka ei se poitsukaan määräänsä enempää niitä jaksa kattoo..
eilenhän halusivat sitten hakea tatun mummolaan että saan minä rauhassa edes päikkäri ajat levätä :) ja hyvä niin.. alkoi pikku mies jo seinille kimpoille melkein :LOL:

ryhmäneuvolasta en oo kuullukkaan!

Meillä Jenna nukkui viime yönä 21-5.00 heräämättä :D :D yhen kerran ölisi jotain unissaan ja kävin tutin antamassa niin hiljeni heti.
päikkyjä nukkui sitten; ekat 10-11.30 ( juu, heti kun kerkesin hehkuttaa, että taas vaihteeks täällä nukutaan parit kunnon pituiset päikkärit ;) ) ja 14-16.30. Mutta ei minua haittaa vaikka päikkärit on lyhyemmätkin jos ei ole liian väsy ja kiukkuinen ja kerta yöllä noin hyvin nyt nukkunut =)
Tuntuu että täällä muut lapset etenee jo vaikka kuinka ja paljon.. meidän neiti vaan tököttää paikallaan... jos laittaa istumaan niin istuu tyytyväisenä ja katella killistelee ja leikkii leluilla.. jos laittaa massulleen niin aikansa siinä heijailee konttaus- ja karhunkävelyasennossa ja akselinsa ympäri, yrittää istumaan ja sitten alkaa kiukkuaminen kun ei onnistu ;)
hassua.. kuvittelin että lähtisi suhtajoissa liikenteeseen kun on paljon kärsimättömän oloisempi lapsi kuin veljensä, mutta taitaa olla niin kärsimätön että menee pinna jos ei heti onnistu :LOL: vaikka ei sillä.. kerkeen kyllä juosta nenskun perässä ihan tarpeeks myöhemminkin ;)
Poika nous tukea vasten 7,5kk ikäisenä ja sitä ennen opetteli konttaamaan.

on jotenkin niin hyvä fiilis kun yöt alkaneet taas rauhottua ( ei kyllä ikinä oo noin pitkiä unia yhtä soittoo ottanut! ) toivon niin kovasti että korvat ois kunnossa.. se nähdään sitten ensi viikolla kun on kontrolli. jos ovat parantuneet niin taidan vastaisuudessakin luottaa homeopaattisiin =)

danjuska ja jenna 7kk1pv
 
Onnittelut kaikille konttaamaan ja pystyyn nousemaan oppineille sekä paranemisia kipeille! Kivoja kuviakin oli laitettu paljon.

kaatjuska: muutettiin (melkein) uuteen kaksikerroksiseen erillistaloon. Tosi kiva, kun on uusi ja on paljon tilaa.

Minilla: hyvä, että naapuriasia selvisi sopuisasti. Tsemppiä graduvääntöön!

Marais: kiva, että teillä on yöt helpottaneet ja flunssakin parempi. Kyllähän toi ryömiminen (ja kulloinen uusi taito) voi vaikuttaa uniin, mutta kun niitä heräämisiä on täällä vähintään 5, vaikka olisi hyväkin kausi. Tsemppiä anopin kestämiseen, aika ajattelematonta toi suklaan ostaminen. Niin, ja meillä on ollut lusikka"lakkoa" 3 kk eli suun viivaksi vetäminen on ihan normia ja joskus satunnaisesti avaa suun vapaaehtoisesti (tavallisesti on kauheat huijausyritykset, että saataisiin edes muutama lusikallinen sisään).

Pikkujouluaika ja -paikka on hyvät. Meiltä tulee myös mies mukaan (kukaan ei ainakaan julkisesti vastustanut sitä ), kun mennään tuolta suoraan miehen vanhemmille. Ja autolla tullaan. Mä voin kanssa leipoa jotain, mutta pitää vähän miettiä, et mitä. Jotkut nimilaput olis varmaan hyvät, kun meitä tulee sen verran monta.

Sikainfluessarokotus mennään ottamaan huomenna tai perjantaina. Toivottavasti ei tule kovin pahoja oireita.

Velmo ei osaa vilkuttaa, mutta "taputtaa" eli läpsyttää käsiä yhteen.

Joulu vietetään ekaa kertaa kotona ja tänne tulee varmaan mun äiti ja mahdollisesti miehen vanhemmat. Yleensä tykkään mennä muualle, mutta nyt kun on uusi, iso koti, niin on aika ihanaa jäädä kotiin ja laittaa tänne kunnon joulu.

Päiväunia on kahdet tai kolmet ihan päivästä riippuen. Kesto yhteensä 1-3 h.

"Puhetta" on alkanut täälläpäin tulemaan viime aikoina reilusti. Hyvällä mielikuvituksella pystyy erottamaan ainakin: pappa, heppa, ämmä, hauva ja vauva. Yhtenä aamuna Velmo sanoi myös isälleen "hei", mikä oli aika hauska. :LOL: Tietenkään ei ymmärrä vielä näiden merkityksiä ja harjoittelee vasta tavuja, mutta ehkä niitä oikeita sanojakin alkaa jossain vaiheessa tulla.

Kävin viime viikolla töissä koulutuksessa. Oli tosi kivaa! Oli ihana huomata, etten olekaan unohtanut kaikkea ja osaan puhua vielä muustakin kuin vaipoista ja vauvanruoasta. Olen stressannut aika paljon töihin paluuta, kun tuntuu, että tässä vajaassa vuodessa on etääntynyt työelämästä ihan kokonaan. Sain vielä kesällä ylennyksen, joten työtehtävät muuttuvat jonkun verran. Töissä tuntui kuitenkin, ettei olisi melkein ollut poissakaan ja muistui mieleen, kuinka kiva työpaikka mulla on. Nyt on tosi kiva palata töihin ja melkein odotan maaliskuuta (vaikka tykkäänkin olla kotona).

Nyt väsyttää sen verran, että taidan mennä nukkumaan. Myöhemmin lisää.

Misstra + Velmo melkein 8 kk
 
Huomenta!

Sikainfluenssaa pähkäilin yöllä, ja kallistuin rokotusten kannalle. Siis sekä itselleni että Leolle (mies ei sitä ittelleen suostu ottamaan). Espoossa tosin perussairauden omaavat saavat sen vasta ensi viikolla (mulla on astma, joten saan sen tuolloin), ja terveet pikkulapset vasta sitä seuraavalla viikolla, eli 16.11. alkaen. Pirskatti, kun menee myöhään :/

Tosi kiva, että osa leipoo meidän tapaamiseen herkkuja :p :p
Mulla menee voimat niiden pikkupakettien roudaamiseen, joten säästän teidät leipomuksiltani :)

Ja Savosta kotiuduttiin eilen, ihana olla taas kotona! Leo itki junassa, niin joku sekopäämummo kailotti, että tutti suuhun sille pennulle niin hiljenee. Kattoin sitä vähän pahasti. Ois pitänyt sanoa, että taitaa olla joku muu kuka sen tutin tarvitsisi......

Meillä on nyt etenevässä määrin ilmennyt syöttötuolissa ja välillä selällään maatessa Leolla sellaista ihme "jäkittämistä". Eli jännittää itsensä ja etenkin kaulan ja pään, työntää pään eteen, ja tärisee & mölisee. Ja suu on viivana kiinni. Hankala tuota on kyllä selittääkin. Ihan ihme juttu! Onko se syöminen niin ikävä juttu? Ihmettelen vaan, kun hankaloittaa tuota meidän syömistä vielä entisestään......

Päikkäreitä meillä nukutaan kolmet n. 1h pituiset pätkät.

Vilkutella tai taputella meillä ei vielä, mutta olen kouluttanut poikaa pistämään ylävitoset. Välillä onnistuu :D

Mukava nähdä tosiaan silloin pikkujouluissa! Ja kiitos kaikille järjestelyihin osallistujille!
:flower:

Leo nousee nykyisin kaikkea vasten, mihin vaan pääsee. Harmi, että meillä kotona melkein kaikki tasot on liian korkeita, niin niitä vasten on hankala punnertaa. Ja harmi tulee sitten. Koko ajan on yritys päällä, ei kiinnosta lelut, ei vanhemmat. Ei edes pallo! Ähräys vaan kuuluu ja sitten pitää olla vahtimassa, ette kaadu suorin vartaloin lattialle. Vanhemmilla ollessa mönki sohvapöydän väliin, josta tuli sitten pää edellä alas. Onneks pudotus ja vauhti eivät olleen suuren suuria. Ja heti meni takaisin sinne välikköön |O

Misstra: varmaan tosi ihana laittaa sitä taloa! Ja jouluakin on varmaan tosiaan ihan erilaista laittaa omaan kotiin :) Täällä kanssa yksi, joka välillä odottaa töihinpaluuta, se työ kun on kuiteski aika mukavaa. Vai voikohan olla, että aika olisi jo kullannut työmuistot? Ja juu, ota mies mukaan vaan!

T.Marais ja vielä nukkuva Leo, huomenna 8kk
 
Huomenta...

Minä voisin tuoda kahvia ja teetä vai oliko joku jo tuomassa niitä?
Mieheni lähtee kaveriksi ajelemaan Tampereelle, ja menee siskonsa luoksi tapaamisen ajaksi, mutta jos siskonsa ei ole kotona onko ok, että hänkin tulee tapaamiseemme? Sisko kun on katsomassa itselleen äkkilähtöä ja voipi olla, että juuri silloin on reissussa.

Päikkäreitä täällä nukutaan 2-3 eli aamulla n 9-10 päivällä 12.30-14 ja illalla puolisen tuntia joskus 17-18 aikoihin, nyt on ollut 3 päivää, että poitsu ei ole iltaisin nukkunut. Öisin jätkä heräilee edelleen kaksi kertaa. Tai herää n 1 ja 5-6 aikaan. Viime yönäkin valvoin vieressä tunnin, jolloin nukkui rauhassa, heti kun pääsin omaan sänkyyn hän heräsi itkemään. Ainoa millä hänet saa jatkamaan unia on maito. Aamuyön maidon kun antaa niin nukkuu 7.30 asti (mulle 5-6 on vielä aamuyötä, vaikka toisille se on jo aamu) En pidä sitä kuitenkaan ongelmana vaikka öisin vielä syö, koska päästään helpommalla, kun annetaan yöllä se maito. Ja eiköhän se joskus jää pois...toivottavasti :)

Meille suositeltiin hammashoitolassa hampaiden pesua hammastahnalla, ja saatiin sieltä näytetahnakin mukaan, hammastahna oli Elmexin lastenhammastahnaa. Siinä on 500 ppm fluoria.

Täytyy mennä tekemään kotihommia, kun poika nukkuu...

Ihanaa täällä sataa lunta =)

Misa+Rasmus
 
Heippa! Ollaan sitten koko perhe sairastettu koko viikko. Alkaa jo seinät kohta kaatua päälle, kun ei voi mennä mihinkään. Tuskin mitään Sikainfluessaa on, mutta ikävä tauti kuitenkin.

Possunuha ahdistaa vähän. Pelkään, että saadaan se heti, kun mies taas lähtee tai juuri, kun ollaan lähdössä etelään joulukuun alussa. Meillä on neuvola 17.11. ja toivon, että samalla reissulla saataisiin rokotus edes pojalle.

Tobias nukkuu 2-3 päikkärit. Nyt kipeänä on nukkunut useat pienet unet ja yleensä sylissä. Yöt ovat tietenkin aika katkonaisia, kun pieni yskii ja röhisee. Eikä itsekkään ole kunnossa. Koko ajan on meneillään joku poikkeustila. Hoh hoh.

Voimia kaikille sairaille! Rankkaa aikaa tämä flunssakausi!

Harmittaa tosi paljon, etten pääse tapaamiseen! Kuulostaa aivan ihanalta ja olisi kiva tulla mukaan. Ehkä seuraavaan tapaamiseen sitten pääsen, jos meitä enää huolitaan mukaan..

Hampaiden pesusta Täytyy myöntää, etten ole ollenkaan kunnostautunut asian suhteen.. Satunnaisesti pestään hampaita ja ilman hammastahnaa. Pitäis varmaan tehdä jotain..

Danjuska Toivottavasti korvat ovat parantuneet! Söin itse aikoinani toistuviin virtsatietulehduksiin lopulta homeopaattisia lääkkeitä kuurin, kun ei kaksi antibioottikuuria ollut auttanut. Niillä sain kierteen katkaistua! Kai niistä saa ihan apua joihinkin vaivoihin! Lapsi on tosin neutraalimpi kohde, kuin itse aikuisena, kun uskolla saattaa olla aika vahva vaikutus oireiden häviämiseen.. :D

Nyt pitää äkkiä mennä päikkäreille, kun poika vielä hetken nukkuu. Meillä olisi ollut lauantaina vauvauinnissa valokuvaus, mutta emme kyllä luultavasti sinne pääse. Tarvitaan ihme, että tuo yskä ja nuha parantuisi päivässä...

Heippa!
 
Moi!

Tulin pikaseen käymään ruoanlaiton ohessa.

Tapaamisesta; Mulle ainakin käy et teidän miehet tulee mukaan. =) Mun miestä en mukaan saisi kirveelläkään, ja yritän jättää myös esikoisen miehen hoiviin, mutta voi olla että miehen pitää mennä raksalle ja mun joudun sit ottamaan molemmat lapset mukaan. Pääsis vaan niin paljon helpommalla jos olis vaan likka mukana, kun tuo esikoinen vaatii jo niin paljoa huomioo ja seuraa. Mutta sen näkee sit vasta lähempänä.

Mimmukalle ja muille sairasteleville, :hug: ja tsemppiä!!
Mäkin olen alkanut miettiä et pitäskö sittenkin ottaa lapsille se sikainfluenssa-rokote. Päätetiin jo miehen kanssa ettei sitä oteta lapsille, mutta tuo eilinen tieto 8-vuotiaan terveen lapsen kuolemasta sai mut ajattelemaan asiaa uudestaa. Mietin myös onko liiottelua jättää nyt kaikki muskarit sun muut väliin, kun semmoista paikastahan ne taudit helposti leviää.

Joko ootte hankkineet isänpäivälahjoja? Vai meinaatteko yleensä ostaa jotain lahjaa? Me tehdään itse kortti ja huomenna pitäis mennä jotain miehelle ostaan. Ajattelin ostaa uuden lompakon. Eihän mies mun isä ole, mutta tunnen velvollisuudeksi ostaa isänpäivälahjat niin kauan kunnes lapset itse tajuaa asian suhteen jotain. Myös omalle isälle pitäis jotain keksiä... =)

Mutta nyt täytyy mennä ottaa makaronilaatikko uunista.

marza
 
Moikka pikaisesti täältäkin taas!

Meillä ollaan kans oltu kohta 3 viikkoa sairaina. Kuumeeton flunssa oli ensin pari viikkoa ja juuri, kun neiti alkoi olla oma itsensä, nousi kuume lähes 40 asteeseen. Lisäksi on yskä ja ripuli. Oon kyllä ollut tosi huolissani! Mietin, että olisko tämä sitä sikainfluenssaa. Rokotteen aion ehdottomasti ottaa, jos sen ehtii. Pitää soittaa tk:een, että miten sen suhteen toimitaan, kun tällainen sikainfluenssaa muistuttava tauti on ollut.

Sitä vartenhan se rokotus on tärkeä, että ei saa sellaista tautia, johon voisi kuolla. Sitähän ei etukäteen tiedä, millainen tauti itselle/lapselle tulee. Toisaalta, jos rokotuksen ottaa, ei itse sitten tartuta ketään, joka voisi sellaisen vaikean taudin saada. Kannattaa käydä lukemassa rokotteesta terveyden- ja hyvinvointilaitoksen sivuilta (www.thl.fi), jos askarruttaa. Siellä on asia selvitetty hyvin!

Eipä muuta nyt tällä kertaa. Paranemisia kaikille kipeille!
 
Heipsan!

Täällä alkaa olla tauti ohi, onneksi! Enää vaan vähän nenä tukossa.

Hommasin miehelleni isänpäivälahjaksi Lorealin kasvojenpuhdistusaineen sekä kosteusvoiteen, kun hän sitä yleensä käyttää ja nyt on päässyt loppumaan. Isälleni en ole vielä ostanut mitään, en ole ihan varma aionko ostaakaan. Me tehtiin eilen tytön kanssa kortit miehelleni sekä isälleni. Laitoin kartongin teipillä pöytään kiinni ja annoin tytön maalailla sormiväreillä :) Voi luoja mikä sotku siitä seurasi! Mutta oikein hienot kortit tuli. Olen varma että molemmat osaavat arvostaa niitä.

Sikainfluenssarokotteesta Mä oon samaa mieltä tästä Marzan kanssa. Aikasemmin olin sitä mieltä, että ei oteta rokotetta tytölle, mutta sen jälkeen kun sai kuulla että terve lapsi oli siihen kuollut niin muutin mieleni. Eli maanantaina mennään rokotettavaksi.

Mimmukka ja ekakertalainen: Paranemisia teille :hug:

Olen tänään lähdössä juhlimaan siskoni 20v. synttäreitä. Siitä onkin aikaa kun on viimeksi ollut "juopottelemassa" =) Mieheni jää tytön kanssa kotiin.

Mulla on tullut vauvakuume :eek: Oisin aivan valmis toiseen lapseen mutta mies ei halua asiaa edes miettiä. Ymmärrän kyllä, kun hänellä opiskelut pahasti kesken ja ollaan kyllä alustavasti sovittu, että jos ensi kesänä/syksynä yritettäis toista, mutta mä haluun jo NYT! En ois voinut uskoa, että mulle vauvakuume tulee kun vielä pitkään sanoin tytön syntymän jälkeen, ettei missään nimessä toista vielä aikoihin mutta niin se ihmismieli vaan muuttuu!
 
Ai niin. Sitä mun piti kysyä, että kuinka paljonko vauvanne juo korviketta päivässä?
Terkkasi sanoi, että pitäisi 600ml vähintään vielä juoda, mutta ei meillä kyllä tuon vertaa mene. Korkeintaan 500ml, huonompina päivinä 300ml.

Hajamielinen Aplo
 
Huomenta!

Täällä yksi nukkuneen rukous. Poika söi yöllä 5 kertaa, ei ollu välttämättä aina nälkä, mutta menin TAAS sieltä missä aita on matalin, eli tyrkkäsin tissin suuhun. Aamulla mulla pääskin sitten ihan itku, kun väsymys alkaa kasautua ja tuntu herättyä ettei oo nukkutkaan.

Mies siinä tuumaili, että ota ittees niskasta kiinni, ja siitäkös vasta "riemastuin". Päätettiin kuitenkin, että nyt on korkea aika aloittaa unikoulu. Kun tuosta lentsustakin päästiin ja reissuista kotiuduttiin.

Oon tehny varmaan kaikki mahdolliset virheet, jotka listaan alle:

1) Opetin pojan nukkumaan tissille tai syliin, ja siirrän siitä nukkuvana sänkyyn. Jos sattuu siirron yhteydessä havahtumaan, niin yleensä on aloitettava operaatio alusta.

2) Aina kun poika havahtui jo ihan pienenä, niin tyrkkäsin tissin suuhun, ettei vaan jää nälkäisenä nukkumaan. No nyt Leo on oppinut, että kun hän kahisuttaa peittoja, niin maito tulee suuhun. Jos ei heti heru, niin mekkala nousee pikkuhiljaa.....

3) Tutille tai pullolle en onnistunut opettamaan :(

---------

En oikein tiedä, mistä lähtisin purkamaan tuota vyyhtiä. Ajattelin tehdä niin, että nukutan edelleen päivä- ja yöunille maidolla tai sylillä heijaamalla, mutta yö-heräämisiin en enää anna maitoa vaan rauhoittelen sylissä puoliuneen ja lasken sitten sänkyyn.

Kun tuo yöheräämisten rauhoittuminen ilman maitoa onnistuu, niin voisin pikkuhiljaa yrittää laskea Leoa myös päivisin ja yöunille mennessä sänkyyn niin, että olisi pikkuisen hereillä.

Mitä mieltä olette? Voisiko toimia? Tuntuu liian kovalta, että koitettaisiin muuttaa kerralla kaikki. Eli pikkuhiljaa.....


Jotain positiivistakin: Leo tänään 8kk! :heart:

Marza: Me jäädään nyt pois muskarista, eipähän sitten pöpö tule ainakaan sieltä. Meillä on siellä 10 "veljestä" ja pieni muskaritila, ja osa näyttää tuovan lapsensa paikalle vähän lentsuisinakin. Ja juu, rokote on nyt päätetty ottaa (16.11 vasta saadaan), en muista kirjoitinko jo tästä.

T.Kohta epätoivoinen Marais (joka toivottaa jaksamista muille samassa tai "pahemmassa" tilanteessa oleville )

PS. Te, jotka olette lukeneet tuon Pantleyn Pehmeä matka höyhensaarille kirjan, niin oletteko saaneet siitä apua? Mä viskaan sillä kohta vesilintua.
 
Täällä myös huolestuttaa tuo sikainfluenssa. Olin myös aluksi sitä mieltä ettei sitä rokotetta oteta mutta kun juttelin siskon kanssa, joka on lääkäri ja hän ehdottomasti suositteli rokotetta ja aikoo omat lapset rokottaa. Niin päätös on selvä. Meidän lapset rokotetaan myös. Mies on rokotteen saanut jo töissä, lapset sitä odottaa ja minä tuskin ehdin saada. Niin hitaasti vain etenee rokotukset ja tauti niin kiivasta tahtia vastaavasti.

Nyt jätettiin kerhot väliin ja vauvauinti. Parempi kai olla hieman varovaisempi, kun tuntuu että alkaa hiipiä lähemmäs tuo tauti. Kun aina joku tuttava tietää jonkun jolla se on.

Marais:Meillä neiti oli nuhassa ja annoin tissiä kun öisin heräili ja oli levoton. Nyt kun parani, niin on edelleen vaatinut yösyöttämistä. Viikko kun oltiin miehen kanssa valvottu niin ei auttanut kuin ottaa vain syliin ja antaa itkeskellä. Pari yötä meni ja nyt alkaa pikku hiljaa olemaan aika levollisia öitä. Raskasta oli ja tunsin itseni tosi huonoksi äidiksi kun neiti joutui itkemään:( Mutta nyt ollaan saatu nukkua ja kaikki ollaan pirteämpiä, niin myös neiti. Ja ruokakin maistuu paremmin. Sinun ajattelema keino kuulosti hyvälle:)

Lotta ja neiti kohta 8kk
 
heips

tuntuupas olevan flunssaa liikenteessä!! Paranemista jokaiselle!

ekakertalainen: Soititko tk:hon? Toivottavasti ei ripulointi ( eikä kuume) kestäis pitkään.. pikkuiset kuivaa niin äkkiä.

Aplo: meillä menee suunnilleen 500ml:n purkki maitoa päivässä+ yö syönnillä 1-1,5dl..
Teetko puurot maitoon?? meillä ei varmaankaan menis suositus määrää maitoa jos en tekis puuroja maitoon.
Niin ja vauvakuume voi tosiaan tulla ihan puskan takaa ;) saas nähdä mihin täällä päädytään ;)

sikainfluenssasta.. Täälläkin ajateltiin ensin, että ei oteta lapsille rokotetta, mutta tuo 8-vuotiaan kuolema laittoi miettimään asiaa uudelleen ja nyt en tosiaankaan tiedä mitä tehdä.

Marais: :hug: Älä ajattele että oot virheitä tehnyt!! On monta tapaa hoitaa vauvaa ja jokaisella on varmasti oma, sopivin tyylinsä. Ja onhan se pienen ihmisen läheisyys rinnalla ollessa ihanaa, jos sitä vaan itse jaksaa hypätä =) höh.. ei oikein näytä kirjotettuna siltä mitä koitin selittää..
Esikoisen aikaan itsekkin nukutin tissille ja laitoin nukkuvana sänkyyn, mutta sitten en enää jaksanut sitä rumbaa, että havahtui aina kun sänkyyn vei (ois ollu aamuyölle asti tississä kiinni) niin opetin nukahtamaan sitten omaan sänkyyn.
Pitkä ja hermoja vaativa prosessi, mutta ajan kanssa helpotti.
Meillä on kans pidetty tässä vähän aikaa "tassuttelu tuokioita" yöllä.. jenna alkoi heräilemään 1-2 aikaan yöllä ja hulinoimaan.. sitkeesti vaan siliteltiin takaisin uneen useena yönä ja nyt onkin 3 yötä nukuttu oikein hyvin =) ( 1 huonompi yö oli välissä) ja jos sattuu havahtumaan niin yleensä nukhataa kun laittaa käden rauhoittamaan hartioille.

Oletko jo kokeillut jos annat poitsulle omaa maitoa pullosta kun on nälissään? Tai että miehesi tarjoaisi pullosta? joskus sekin voi toimia.
Tosiaan pikku hiljaa varmaan kannattaa muutoksia tehdä että pysytte molemmat muutosten "perässä".
sitkeyttä ja pitkää pinnaa.. ja eritoten jaksuja hirveästi väsymykseen!! :hug:

Meillä tosiaan oli ennätysyö viime yö :D tyttö nukkui 21-5.30 :attn: :D kerran heräs, mutta asettui heti takas. söi, ja nukkui vielä miltei kahdeksaan!!
Ja en ole ikinä nähnyt niin leveää hymyä mikä oli kun sitten heräs :D :heart:
voimia keränneenä sai sitten itseään eteenpäinkin punnattua mittarimato-tyylillä :D

Marza: meillä askarrellaan kortti ja ostin kelloradion ja paidan miehelle.
Eihän tosiaankaan hän isäni ole, mutta lahja on yhteinen lapsilta ja minulta.. jotenkin tuntuu että vaikka ei isä mulle ole niin on kuitenkin minun lasten isä ja olen iloinen ja onnellinen siitä :heart: siksi lahja myös minulta. olikohan vähän oudosti selitetty :whistle: :LOL:
omalle isälle ostettiin sitten pikkusiskon kanssa puoliksi lahja.

mutta nyt jos lähtis ulkoilemaan ja ponien karsinat siivoamaan.. jenna kun nukkuu ja poika pääs ukin mukaan puunajuun :D
 
Marais ja Vihvi tsemppiä unikoulun aloittamiseen! Meillähän aloitettiin "operaatio yöunien parantaminen" kolme viikkoo sitte. Lähtötilanne oli aivan Marais sun kuvaaman lainen: menin sieltä missä aita on matalin - tissiä suuhun vaan niin kyllä se siitä taintuu... Heräiltiin vähintään kanden tunnin välein ja Siiri nukkui perhepedissä. Oma nukkuminen alkoi olla aika heikkoa.

Ei tämä todellakaan toimi vielä halutulla lailla, mutta suosittelen silti yrittämään. On tämä edes vähän parempi tilanne nyt, kun Siiri nukkuu edes omassa sängyssä ja itse saa nukkua edes ne pätkät mitä saa nukuttua niin kunnolla.

Tää nukkuminen on niin arpapeliä!!! Toissayönä Siiri teki enkat ja nukkui 22.30-04.45. tää on meillä siis huippuyö!!! Viime yönä sitten tuli heti paluu maanpinnalle: klo 22-03 heräs tunnin välein, loppuyö meni kahdella 2,5 tunnin pätkällä. Viime yönä olinkin niin sippi, että palattiin vanhaan systeemiin ja Siiri tuli aika monesti tyynnytettyä tissillä :kieh: Mä sorrun tuohon kyllä niin helposti - mun pinna lapsen hyssyttelyssä on onnettoman lyhyt :ashamed: Mies kyllä jaksaa hyssytellä paremmin, mutta rajansa hänelläkin.

Mikä nyt on hyvää, niin saan Siirin nukahtamaan lauleskelemalla pinnikseenkin. Tarvii kyllä "tassuttelua" uneen pääsemisen avuksi. Yöllä ei vain läheskään aina tahdo tuo tassuttelu riittää vaan pitää nostaa syliin hyssyteltäväksi. Miehen syliin nukahtaa aika nopeesti, mutta nyt tahtoo herätä aika usein kun mies laittaa takas sänkyyn. Mun sylissä yleensä huuto vaan yltyy...

Meillä päikkärit ei ole ongelma - nukahtaa vaunuihin ulos tosi helposti nykyään. Ja nukkuu nyt kahdet päikkärit. Aamupäivällä (vaihtelevasti välillä 9.30-13.00) kaksi-kolme tuntia ja iltapäivällä (16-17 välillä) puoli tuntia-tunnin. Iltapäivällä nukkuis usein pidempäänkin, mutta viiden aikaan herättelen, että ilta ei veny enää nykyistä pidempään, kun nytkin menee puol kymmeneen yleensä.

Meni nyt vain tän nukkumisen ruotimiseks, sorry! Tää on vaan niin päivänpolttava aihe meillä ollu viime viikot...

Kaatjuska ja Siiri melkeen 7,5 kk

 
:hug: ja stemppiä teille noitten unikoulujen ja yöheräilyjen kans. Meillä ne on ainaki toistaiseksi historiaa. Illalla vähän jälkeen 20.00 nukahtaa omaan sänkyyn ja aamulla puol kuusi herää syömään ja sit tunnista kahteen tuntiin nukkuu ja herää viimeistään. Ihanan helppoa ollu viime aikoina. Tuntuu kamalalta täällä hehkuttaa kun niin monella yöt on niin katkonaisia. :ashamed: Mut tosin parisuhdettakin on sitten kerennyt hoitamaan. Tällä hetkellä esikoisen uhma vaan aiheuttaa päänvaivaa. Ja se jos mikä opettaa ihmistä kärsivälliseksi. Meillä on otettu jäähykin käyttöön kun ei ole enää pelkät kiellot auttaneet. ARGH! Noh asiasta kukkaruukkuun...

Tänään Ninni on vaeltanu pitempiä matkoja konttaamalla ja ku huomas että konttaamalla pääsee lujempaa ku ryömimällä niin voi sitä riemua. Neiti kilju ja nauro yhtä aikaa kontatessa. :D :heart: :heart: ja ottivan isoveikan kans konttauskilpailuja. hih

Miekään en osta mitään isäinpäivälahjaksi vaan me ollaan askarreltu muksujen kans kortti ja sitte esikoisen kans leivotaan joku kakku. Omalle isälle saatan jotain ostaa ja mies kävi tänään ostamassa omalle isälleen kirjan.

Mut nyt viettään laatuaikaa kun muksut jo nukkuu.

Jossu ja Ninni viikkoa vaille 8kk
 
Hellurei kaikille!

Jes, tänään tuli viesti koululta että nyt on kaikki 75 kurssia eli lukion oppimäärä suoritettu! Neljäs joulukuuta saan sitten hatun ja sitten täytyykin alkaa ihmetellä että mikä musta tulee isona :D

Possunuharokotteen suhteen mielipide on muuttunut. Aluksi oltiin jyrkästi sitä mieltä, ettei rokotetta oteta, mutta monen muun tavoin tuon 8-vuotiaan tytön kuolema muutti mielipiteen. Sitä, koska rokotteen sitten saa, en tiedä. Yritin tänään 5 kertaa soittaa neuvolaan, mutta siellähän on varattua koko ajan. Me asutaan korttelin päässä, joten meen maanantaina käymään siellä kysymässä. Siinä on vissiin sellainen juttu, että rokote on annosteltu kymmenen satseihin, ja avattu pakkaus ei kauaa säily. Kun kerran rokotteista on pulaa, eli hukkaan niitä annoksia ei kannata heittää, niin ajattelin röyhkeästi kysyä voisivatko soittaa jos näyttää että jäis annos yli (joka muutoin vois mennä huonoksi) kun päästäis meiltä kotoa kymmenessä minuutissa neuvolaan, sais tyttö mahd. nopeasti rokotteen.

Jaksamista nukkumisen kanssa tahiville! Mimosalla on ollut vaikeuksia nukahtaa, mutta kun nukahtaa niin nukkuu 9-12h putkeen. Eli helpolla ollaan päästy. Mut mä lohdutan teitä, et uskon kurjuuden määrän olevan vakio joten tää iskee sit varmaan uhmana tai vähintään murkkuiluna takas :LOL:

Maitoa menee luultavasti tarpeeks, neiti on tyytyväinen, pissaa aika paljon ihan kirkasta pissaa (3-4 pissaa päivässä tulee jo pottaan!) ja tissiä syö noin kuusi kertaa päivässä. Ruoan kanssa saa nokkiksesta vettä, ei sitä kauheasti mene mutta muutama kulaus per ruokailu.

Isänpäivälahjaksi teetettiin isoisille mukit, joissa on Mimosan kuva ja teksti ''ukko'' ja toisessa ''tuffa''. Miehelle pitäis Mimosan kanssa taiteilla sormivärein taulu. Mies muistaa aina merkkipäivät, ja mä haluan muistaa myös isänpäivänä koska ollaanhan me vanhempina tiimi, ja arvostan miestä ja haluan kiittää siitä, kuinka hyvä isä Mimosalle hän on. Meillä oli viime sunnuntaina 4v. kihlajaispäivä, mies vei mut syömää, sain sydänsuklaarasian ja tatuointilahjakortin yms. Se on vaan niin ihana, täytyy sitäki hellii välillä :heart:

Tapaamisten rajoittaminen
ei ole vielä täälläpäin niin ajankohtaista. En mä silti kauheesti vie Mimosaa kauppoihin, ja tuo ryhmäneuvola epäilyttää hiukan... Tapaamisen suhteen oon luottavainen, ettei kukaan tule kipeänä, koska itse aion ainakin jäädä kotiin jos ollaan hiukanki kipeitä. Ryhmäneuvolasta en ole kovinkaan innoissani just siks, että en tiedä minkälaista porukkaa siellä on kun jotkut riemuidiootit kulkee oksennustaudissa yms. kaupoissa ja kouluissa ja työpaikalla. Ryhmäneuvolassa siis ekaks punnitaan ihan oman perheen kesken vauva, ja siinä saa sitten höpöttää ne jutut mitä ei muitten kanssa halua jakaa. Ryhmässä sitten lapset saa touhuta keskenään ja vanhemmat saa terveydenhoitajan johdolla keskustella sellaisista jutuista, mistä täällä palstallakin jutellaan. En siis koe oikein saavani siitä välttämättä mitään (paitsi ehkä possunuhan) joten täytynee järjestää jouluostoskeikka Tallinnaan tms. ettei tartte mennä sinne silloin.

Nähtiin tänään miehen serkun lapsen tyttö, joka on Mimosaa 11 päivää nuorempi, oli aika hauskaa :) Tytöt jakso hetken olla kiinnostuneita toisistaan, sitten alkoivatkin touhuta omiaan. Aika samaan tahtiin olivat kehittyneet, Mimosa pysy pystyssä hiukan sukulaistaan paremmin ja osasi vilkuttaa, sukulaisvauva taas osasi katsoa lamppua kun se mainittiin ja ruttanoi huuliaan tosi söpösti :D

Nyt iltatissityksille!

upupa ja Mimosa 8,5kk
 
Meillä alkaa tyttö päästä jyvälle ryömimisestä :D patjan ja sängyn päällä menee aikas hyvin jo =) ja tänään on myös alkanut kääntyä masulta selälleen!! vaikka oppikin kääntymään mahalleen jo aikapäiviä sitten, niin nyt vasta halus kokeilla toistekkin päin ;)

Vihvi: Meillä ei rajoiteta menoja tuon innfluenssan pelossa.. senhän voi aivan hyvin saada esim. kaupasta. Kyllä sielläkin monenlaista veikkoa asioi, käsittelee rahoja ym.

Toivottavasti teillä menis yö hyvin aikaisesta nukkumaan menosta huolimatta!

Jossu
: hienoa vaan jos edes jossain nukutaan :D

 
Moikka!

Tapaamisesta ja possunuhasta:
Tätä mietin minäkin, mutta tehdään vaikka sopimus, ettei kukaan tule flunssassa treffeille - saatika jos lähipiirissä on possunuhaa. Kuten Upupa jo kirjoittelikin. Tänään hain postista selkä mutkalla Muksun tuotepaketitkin, joten mähän raahaan ne teille paikalle, jos vaan tietty terveenä saadaan pysyä!

Luin tarkasti teidän kommentit unikoulusta, ainakin Vihvin ja Kaatjuskan kanssa ollaan sitten samassa veneessä :) Vihvi meilläkään ei menny ilta ihan putkeen, mies pelleili pojalle, joka sitten säikähti (?) ja väsähti samalla, ja meni itkunsekaisena unille. Kerran oon käyny jo sylissä tuudittamassa. Pistin puoliunessa sänkyyn. Ja kohta painun itte perässä! Maitoa ajattelin antaa ekan kerran vasta 5 maissa, mutta saas nyt nähdä....

Kerron, miten meille käy, ja jos löytäisin jonkun "huippukonstin", niin kerron senkin :) Mut epäilen kyllä, että pitkä projekti on edessä.... Uusimmassa vauvalehdessä on muuten vähän juttua unikoulusta, muttei mitään uutta kuitenkaan.

T.Marais & Leo 8kk
 
Marais täällä kaipais nyt kyllä mamma unikoulua! Siiri nukkuu kyllä, mutta minä en.

Kokeiltiin tänä iltana nukuttaa ilman tissitystä (vinkki poimittiin just tuosta mainitsemastasi Vauva-lehden jutusta). Yleensä syötetty iltapuuro noin puol kasi ja tissitys ysiltä - nyt tehtiinkin päinvastoin. Ideana siis oli, että ei tainnuteta tissillä vaan nukutetaan muuten.

Sikäli tehos hyvin, että nukkui poikkeuksellisesti heräämättä ensimmäiset kaksi tuntia (21.45-24.00). Seuraavan reilun tunnin mies hyssytteli muutaman kerran sylissä uneen. mutta ei kunnolla nukahtanut. Annoin sit maitoa 01.20 ja hyvin kelpasikin. Meillä edelleen tarvittaneen (?) tämä yks syöttö, varsinkin kun syönyt päivällä taas huonommin.

Mikä oli tänä yönä uutta, niin Siiri oli selvästi hereillä tuon tissittelyn päätteeksi kun laitoin sänkyyn. Meinas nostaa äläkän, mutta tyynty pinnikseen tassuttelemalla. Killitteli hetken silmät selällään, ähelsi aikansa unirätin kanssa ja vaihto kylkeä kymmenkunta kertaa. Sitten nukahti IHAN ITE - varmaan ekan kerran yöaikaan. Tuntu kyllä tarkasti kuuntelevan yön ääniä (seurasin vaivihkaa pinnasuojuksen takaa) ja ilmeisesti tunsi vihdoin olonsa turvalliseksi nukahtaakseen yksin omaan sänkyyn.

Nyt pitää lähtee yrittään unta itsekin. Aamulla vauvauinti 9.25, joten kasilta pitää ponkasta ylös!

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Lauantaita kaikille!

Voimia sairastaville. Täällä myöskin liitytään tähän alati kasvavaan porukkaan. meillä on pikkumiehellä flunssa. Alkoi jo viime viikonloppuna mummolassa kun ihmettelin miksi yleensä niin hyvin syövälle pojalle ei ruoka maistunu. Tyhmänä sitä sit mietin pari päivää ennen kuin vein pojan lääkäriin ja kurkkuhan oli ihan punainen :headwall: Tuli niin huono fiilis, että miksen hoksannu aikaisemmin että poika on kipeä. Nyt sitten yskii ja on räkäinen. Toivottavasti ei menis korviin jotka ainaki vielä keskiviikkona oli puhtaat, mutta niinhän se kuulemma on yleistä että korvatulehduksen saa kaupan päälle näin pienet.

Tähän flunssan sit kaatui tältä erää meidän unikoulukin. Ajateltiin että jätettäis yösyötöt pois mutta nyt olen antanu tissiä melkein joka huutoon, kun se kerran auttaa. Itelle on tullu kaikesta mitä on lukenu vähän se olo, että ainut mikä katkonaisiin öihin auttais olis että jättäis kokonaan yösyötöt pois. Tai meidän tapauksessa ku poika menee jo klo 20 nukkumaan niin söis sit 5 maissa vasta ekan kerran.

Possunuha ja rokote: Kuten niin monet täällä, ekaks olin vastaan ja nyt puolesta. Nyt tuntuu kanssa että käyn jopa ottaan pojalle sen pneumokokkirokotteen sillä ei olla siinä tutkimuksessa mukana. Tapaamisten välttäminenkin on käynyt mielessä. On jo sen verran ikävä tämä ilm. tavallinen flunssa että pelottaa ajatellakin kuinka kipeä poika olis jo nasutauti iskisi.

mutta nyt herättiin päikkäreiltä, jatkanpa iltapäivällä
 
Heippa!

Toivottavasti yöt menneet mukavasti, unikoululaisia taitaa olla aika monella ;)

Meillä mentiin hmm, vaihtelevalla menestyksellä. Seuraavassa yön kulku:

-klo 20.00 itkien unille maidon kanssa (isä säikäytti vahingossa)

-klo 21.00 hyssyttelyä ja taas unille

-klo 22.50 paljon hyssyttelyä, ja MAITO (ajattelin että jos sillä on kuitenkin nälkä...)

-klo 01.30 hyssyttelyä ja unille

-klo 3.30 erittäin paljon hyssyttelyä, 4.30 luovutus ja maito. Unille.

-klo 07.45 Herätys

Eli kyllähän tuossa vähän aikaa sai nukuttua, pari kertaa annoin maitoa, mutta tuo aika n. 23.00-04.30 välillä oli maidotonta. Eli edistystä kai sekin sit, en aio lannistua, vaikka ei menny ihan suunnitelmien mukaan.

Klo 04.30 aikaan kuultiin miehen kanssa kun Leon masu kurni, joten ajateltiin et nyt taitaa olla sen maidon paikka. Ja poika oli ihan pirteän näköinen ollu siinä vaiheessa jo tunnin....

Yhden taikakonstin löysin kuin löysinkin yöllä :attn: :attn: Herättyään ja tajuttuaan että maitoa ei yöllä tule, niin Leo pisti sellaiset parkumiset et varmaan naapuritkin heräsi. Sitten keksin pistää sellaisen Lammas-soittorasian soimaan, jota soitettiin pojalle, kun se oli vielä miun mahassa. Ja tsädäm! Leo rauhoittui ja jopa hymyili lampaalle. Ihmelammas! Taisi tulla rauhaisat kohtuajat mieleen :heart:

Väsyttää edelleen, mutta nyt on siitä edes tyytyväinen olo, että edes yritän nyt tehdä jotain. Menkööt sit vaikka pieleen. Yritän myös nyt rikkoa maito-uni -assosiaatiota päivälläkin, eli en annan nukahtaa päikyille suoraan maidolta (ellei ole pakko).

Ja saa nähdä, milloin päästään tuosta sylissä tuudittamisesta siihen, että nukahtaisi ihan itse omaan sänkyyn pienellä tassuttelulla, mutta toistaiseksi kannetaan sylissä joko puoliuneen tai ihan uneen.

Miehet nukkuu, ja mulla unenhuuruinen kahvi&pullahetki :p

Ai niin! Muutakin kuin tuota uniasiaa: Käytiin ostamassa Leolle eilen Tepsu-merkkiset ensiaskelkengät. Niissä on vuori, niin pitäisi tarjeta talvellakin. Poika nousee innokkaasti seisomaan jo vähän korkeammillekin tasoille, ja ottaa sivuaskeleita, jos laitan jotain mielenkiintoista vähän matkan päähän. Koko 20, niin jäin vielä keväällekin kasvunvaraa (19 olisi ollut nyt sopiva koko).

T:Marais ja Leo
 
Moi!

Täälläkin alkoi tänään aamu itkulla. Siis mulla. :( Tuntuu et alan oleen niin väsynyt että se alkaa vaikuttaa jo kaikkeen muuhunkin. Ja mulla on viime päivinä ollut usein päänsärkyä, mitä mulla ei normaalisti ole koskaan. Samoin hartiat on aivan jumissa. Likka heräs aamulla seiskan aikaan ja yritin kysellä josko mies voisi välillä nousta ylös, mutta ei, minähän se sit jouduin nousemaan. Pari tuntia olin hereillä, menin herättään miehen ja menin itse takaisin nukkumaan.Tosin mies antoi mun nukkua vaan tunnin, vaikka vetelisin varmaan vieläkin hirsiä, jos mua ei oltais herättetty. Mulla ei ole ikinä ennen olut tämmöstä väsymystä. Esikoisen aikaan pystyi nukkumaan lähes joka päivä päikkärit, mut toista se on nyt kun lapset ei ikinä nuku päivällä samaan aikaan. Meillä kyllä likka nukkuu öisin ihan hyvin; herää yleensä vaan kerran syömään, mutta kun tuo esikoinen heräilee myös öisin, niin kyllä mä ainakin 3-4 kertaa yössä heräilen johonkin. Eli putkeen tulee nukuttua vaan noin 3 tuntia kerrallaan ja se on kyllä aivan liian vähän.

Ja tuo väsymys on vaikuttanut myös niin tällä viikolla, etten yksinkertaisesti ole jaksanut joka päivä lähteä lasten kanssa ulos. On todella huono omatunto siitä. :eek: Oon vaan laittanut videoita pyöriin perä jälkeen ja esikoinen on sattanut istua parikin tuntia putkeen telkkarin ääressä. :( No tuo lumen tulo vähän eilen piristi mieltä ja eilen oltiinkin ulkona ihmettelemässä lunta.

Jossu, meilläkin on jäähy käytössä esikoiselle. :( Mutta kyllä se ihan hyvin tuntuu toimivan.

Aplo, meillä menee korviketta ehkä noin 800 ml päivässä. En ole ylös määriä merkannut, mutta likka juo n. 3 kertaa päivässä 200 ml kerrallaan ja pari kertaa pienenmmän määrän, eli noin 120 ml. Saattaa olla et menee enemmänkin...

Marais, tsemppiä heräilyjen ja unikoulun kans! :hug:

Mäkin ajattelin tuosta tapaamisesta, että jos joku on itse tai vauva on vähänkin flunssainen niin sovitaan että silloin tapaaminen pitää jättää väliin. Ettei tosiaan levitetä tuota possunuhaa.

Kyllä mä ajattelin nyt jättää vähäks aikaa väliin muskarin ja temppukoulun. Ja varmaan vauvauinninkin. Tosin vauvauintiin me ei nyt päästäkään taas pariin kertaan, kun miehellä on haava kädessä, josta juuri poistettiin tikit, niin se ei edes saa uida ennen kun haava on täysin parantunut. Ja viikon päästä me ollaankin juhlimassa miehen kolmekymppisiä Sappeessa. Vuokrattiin sieltä mökki koko viikonlopuks. Perjantaina juhlitaan meidän molempien perheiden kesken ja lauantaina tulee sit kaverit sinne mökille. Ens viikon aikana pitäis vähän kokata sinne juhliin ja miettiä vähän ohjelmaakin. Lahjaksi ostan tosiaan liput ensi kesän formulakisoihin, niin kun taisin täällä jossain vaiheessa mainitakin. Liput oli näköjään tulleet jo myyntiinkin, mutta nyt vaan pähkäilen et ostanko liput Englannin vai Saksan gp:hen.

Upupa, oikein paljon onnea valkolakista!!! Ja oon kyllä aika kade tuosta tatuointilahjakortista... ;)

Me tästä lähdetään mun siskojen kanssa etsiin lahjaa meidän isälle, joten mukavaa viikonloppua ja ihanaa isänpäivää teille kaikille mammoillekin!! =)

marza
 
Marais, meilläkin on käytössä iltaisin soittorasia. Laitan joka ilta sen soimaan kun vien tytön sänkyyn ja se kyllä rauhoittaa likan kummasti. Meillä myös toimii se että oon laittanut likan päälle semmoisen pienen pehmolelun, joka saattaa likasta tuntua siltä kun mun tai miehen käsi olisi likan päällä. Tassuttelua siis pehmolelulla. :LOL:
 

Yhteistyössä