**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
muty: ei ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään tehoja lypsämiselläkään.. Tänään olen joka syötöllä tuputtanut sitä "tyhjää" tissiä eka ja sitten vasta ollaan syöty täydemmästä. Ei ole sekään saanut vielä mitään aikaan. Huomenna jatkuu sama homma..Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato. En minäkään keksi muuta ratkaisua kuin yrittää "houkutella" se maito sinne takaisin.. Alun alkujaanhan tuokin tissi toimi ihan moitteettomasti, nyt ei sitten millään..

Niinu & Hippis 1kk 6vrk
 
Eilen kotiuduttu typyn kanssa. Viime yö meni tytön ja isän osalta oikein mainiosti, mutta minä en nukkunut lainkaan... Illalla olin unta saanut klo 21-23. Tätä tämä kai aluksi on?

Tänään tissitelty urakalla, jotta maitoa alkaisi tulla kerralla vähän enemän. Tyttöhän oli teholla 2 ekaa vrk ja tottui saamaan siellä maitoa pullosta - paljon ja helposti. Vaikeuttanut imetyksen aloitusta melkoisesti, joten korvIketta annettu myös. Tänään ollut eka korvikkeeton päivä, mutta luultavasti nyt yötä vasten annetaan, jotta saadaan pidempi unipätkä alkuyölle.

Nyt äidin velvollisuudet kutsuvat...

Kaatjuska ja Siiri 6 pv


 
Heippa!

Meillä olis toiveena 4 lasta. Joten lapsiluku ei ole vielä täynnä. =) Toisaalta olisin valmis heti uuteen vauvaan, mutta järki sanoo et pitäis odotella yks työhomma mikä selviää ens keväänä. Mulla olis silloin ehkä mahdollisuus yletä. Toisaalta taas elämää ei voi kauheesti suunnitella etukäteen, joten ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu. Nyt ei olla käytetty mitään ehkäsyä, mutta aioin pyytää jälkitarkastuskäynnillä minipillerit ja alkaa popsiin niitä. Mutta ei siis olis katastrofi vaikka "vahinko" sattuis ja tulisin raskaaks. Mulle on myös lääkäri joskus sanonut että raskautuminen tulee olemaan mulle vaikeeta ja mulla on (oli) pco, mutta oon kuitenkin molemmilla kerroilla tullut raskaaksi eka yrittämällä. Rakenneultrassa pyysin hoitajaa tarkistamaan mun munasarjat ja tosiaan pco oli ilmeisesti hävinnyt mun munasarjoista. Oon kuullut et raskaus saattaa hoitaa pco:n ja mulle ilmeisesti on käynyt niin. =) Mutta silti oon aika epäileväinen raskaaksi tulon suhteen, vaikka nuo aiemmat raskautumiset kertoo ihan muuta. :LOL:

Niinu, mulla on vähän samanlainen ongelma kun sulla. Mun on paljon helpompi imettää toisesta tissistä ja vauvakin imee selvästi paremmin siitä kun toisesta. Oon kuitenkin yrittänyt vuorotella tissejä, mutta helposti sitä sortuu imettään siitä tissistä kummasta se on helpompaa.

On se kyllä kumma kun jotain sanoo ääneen, niin sit heti se asia muuttuu. Mä olin jo niin tyytyväinen tuohon meidän esikoiseen ja siihen että se nukkui yönäs heräämättä. Mutta mitä vielä, nyt on parina viime yönä herännyt monta kertaa ja huutaa kun päätön kana. En tiedä näkeekö pahaa unta vai mikä on, mutta kauan kestää ennen kun pojan saa rauhottuun.

Eilen jätin tytön isin hoitoon ja lähin käymään hulluilla päivillä. :D Mukaan tarttui vauvalle vaatteita ja vähän kosmetiikkaa. Ja hyvin oli isillä lasten kanssa mennyt.

Mutta nyt pitää alkaa valmistautuun lähtöön, mies menee raksalle ja mä meen porukoille lasten kanssa viettään päivää.

Mukavaa viikonloppua!

marza ja prinsessa 2 viikkoa
 
Laitan tännekin vielä samat onnittelut kun tuonne odotuspuolellekin.

Onnea maalismamma ja zerbula!!

Maalismamma, Haluatko kertoa koska synnytyksesi tulee ulos sairaala-ohjelmassa? Mekin miehen kanssa jännättiin et tuleeko kuvaajat paikalle meidän synnytykseen ja keskusteltiinkin et päästetäänkö ne jos tulevat lupaa kysymään, mutta eivät tulleet.

marza ja prinsessa 2 viikkoa
 
Kaa
Hyvät unenlahjat Zoen pikkuisella. :) Ihan toista kuin meillä... :/

Olen tässä koko aamun yrittänyt makustella eri nimiä tuolle pojalle, mutta vieläkään ei ole löytynyt sitä oikeaa. Mitenkä tämä voi olla näin vaikeata? |O Onneksi tässä on vielä kuukausi aikaa sitä miettiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja upupaepops:
Meillä on muuten yhtäkkiä alkaneet falskaamaan nuo Liberon 1-vaipat. Heti tulee reidestä tai kyljestä pissit läpi. Onkohan joku sekundaerä, kun ennen nuo toimivat ihan hyvin? Edellispäivänä yritin taas viritellä kestoja neidin päälle mutta ovat vielä liian isot. Meillä on erilaisia vaippoja NB-koosta alkaen, mutta tuo NB taitaa olla kolmekiloisista ylöspäin ja Mimosa on vieläkin himpun alle sen 3kg.

upupa ja Mimosa 5vkoa 2pvää
Tuolta huhtikuisten pinosta tulin kuokkimaan...

Meillä myös alkanut nuo kyseiset liberon vaipat falskaamaan. Ensimmäinen pussillinen toimi hyvin ja siitä viisastuneena ostatin lisää samaa merkkiä. Vaan kävipä niin että lähes joka ikinen vaippa on päästäny läpi, ja varsinkin aina silloin kun vauva nukkuu eli on kyljellään( eli kokoajan) niin alimmaisen kyljen puolelta märkä. :kieh: |O

Iitanen ja tyttö *2vko 2 pv*
 
Lauantaita,

Meillä ollaan sairaana. Kaikki muut siis paitsi minä. Viime yö meni vähän penkin alle, kun Sintin hengitys alkoi rohista ja minäpä tietysti tajusin, että nyt on esikoisen flunssa tarttunut vauvaankin. Siinäpä valvoin paniikissa melkein koko yön, kun kuuntelin hengitääkö pieni kunnolla.

Mä toivon ettei tämä ole nyt sitä RS-virusta, sehän on aika hankala näin pienellä vauvalla. No, jos pienen hengitys hiukankin hankaloituu niin pitänee lähteä päivystykseen. Tää on rankkaa, kun esikoinenkin vaan kiukkuaa flunssassaan...

muty tais kysellä meidän öistä. Ehkä himpun paremmin alkoi mennä mut nyt tämä flunssa toi takapakkia. Syötöt on harventuneet, enää ei tankata kuin 2 kertaa yössä. Kunhan flunssasta päästään eroon, niin nähdään todelliset yöt.

Iines ja Sintti 1 kk
 
Kaa, meillä on tuon nimen keksiminen yhtä vaikeaa. Meillä on pari vaihtoehtoa, ja ollaan niitä makusteltu, mutta ei osata päättää kumpi on parempi. Oon myös etsinyt muitakin vaihtoehtoja, mutta mikään ei tunnu hyvältä...
 
vaipoista sen verran.. Meillä falskaa jo kakkos koon liberot ja teipit on jo äärirajoilla, et meneekö edes kiinni. Ainoat hyvät näyttäis nyt olevan nuo kakkos koon pampersit. Mahtuu vielä hyvin päälle eivätkä vuoda mistään. Meillä ei tainnu mennä nuo ykkös kokoiset kuin ensimmäiset kaksi viikkoa..

Niinu & Hippis 1kk 1vk
 
Kaa
Heh, meilläkin falskasivat kakkos koon liberot ihan urakalla, mutta eri syystä. Siirryin liian aikaisin isompiin vaippoihin. Meillä pikkumies on sen verran hoikka ja pitkäjalkainen tapaus, että ykköskoon pampersit on meillä käytössä (varmaan vielä pitkään!).

Kaa ja Pikkumies 2 vkoa 5 pvää
 
Mä tuskastuin noihin kertiksiin ja päätin et jos ne eivät pidä, niin paree laittaa sitten liian iso kesto ja antaa sen vuotaa jos joka tapauksessa saa tunnin-parin välein vaihtaa likan kokonaan kuiviin. YKSIKÄÄN ImseVimse ei ole vuotanut vaikka ovatkin hippasen liian isoja! :eek: Mä olen ihan yllättynyt tästä. Noita kuorivaippoja täytyy jostakin saada lisää, kun meillä on pääasiassa villahousuja jotka ovat ihan auttamattomasti liian isoja tytölle (eivät pysy päällä hyvällä tahdollakaan.) Ovat varmaan kesällä sopivat.

Alkaa tissitulehdus hellittämään, rintaa aristaa vielä mutta ''klöntit'' ovat häipyneet. Kerran nousi kuume 38 asteeseen, mutta laski Panadolilla pieneksi lämmöksi. Josko tämä tästä.

Hui olkoon, mä olen enää 25 minuuttia alle kakskymppinen! Menenpä viettämään nämä rattoisat hetket pyykkiä ripustaen... :wave: :D

upupa ja Mimosa 5vkoa 3 pvää
 
Onnea upupa 2-kymppisistä! :flower:

Kaa ja nimigalluppi meidän tyttärelle tuo etunimi Siiri on ollut varma siitä asti, kun ultrassa tyttöä veikkasivat. Kolmiosainen nimi tulee luultavasti ja kolmas nimi tulee olemaan nimi, joka on sekä äitini että anopin toinen nimi - hyvä sattuma. Toinen nimi vielä hakusessa, mutta meillä ristiäiset on vasta toukokuun lopulla, joten miettimisaikaa on vielä.

Kärsikö joku unettomuudesta synnytyksen jälkeen? Meillä siis tyttö on nukkunut ihan hyviä öitä nyt ihan alkuun, mutta minä en saa unta. Viikko on nyt menny sellasilla kahden tunnin yöunilla, päivällä saatan torkahtaa hetkeksi. Syötin tytön äsken ja ajattelin nyt jäädä sohvalle koittamaan nukkumista. En kai osaa jotenkin rentoutua, kun vauva on siinä ihan vieressä pinniksessä. jään vaan odottelemaan herätessäni, että milloin olisi tissityksen vuoro...

Mukavaa ja leppoisaa sunnuntaipäivää mammoille ja muksuille!

Kaatjuska ja Siiri 1 vko 13 h
 
Mites hoidatte vaippojen liotuksen niiden odottaessa pyykkiä?

Tänään laitoin Siirille ekat kestot ja heti tuli kakkapyykkiä. Tuntuu olevan tiukkaa värkkiä, kun ei pesuainevedessä tahdo ainakaan itseksen "liueta".

Naapurissa käyttää etikka-vesi-liuosta vaippapyykin seisottamiseen - onko teistä joku kokeillut tätä keinoa vai miten toimitte kakkavaippojen kanssa?

 
Kaatjuska Mä heräilin ja nukuin tosi kevyttä unta muutaman yön, kun päästiin kotiin. Sitten kun tähän uuteen tilanteeseen tottui, niin unetkin syveni. Öisin kyllä vieläkin kun välillä herään, niin alan kanssa odottamaan, että josko se jo nyt söisi.. Oon välillä jostain ihan pikkuininästä tarjonnut rintaa ja poika pitänyt suunsa tiukasti supussa!

Ilmavaivat ovat ruvenneet hieman helpottamaan. Ainakin ilmaa tulee helpommin ulos. Aamuisin ja iltaisin on selkeästi mahapuruja, keskipäivällä on nukkunut hieman pidemmät päikkärit. Oltaiskohan me jo sen koliikkivaaran yli päästy..? Toivottavasti!

Hieman on ärsyyntynyt olo tuohon mieheen. Se on nyt kolmen päivän sisällä käynyt kahdesti sellaisissa "pakollisissa" juhlissa ja luvannut tulla tiettyyn aikaan. Ekalla kerralla ei viitsinyt ilmoittaa mitään, kun ei sieltä päässytkään lähtemään ajoissa. Ei vastannut puhelimeen eikä mitään vaikka aina roikkuu puhelimessa muuten. Ja eilen sama juttu. Tuli pari tuntia myöhässä, mutta soitti tällä kertaa, mutta eihän se mun oloa auttanut. Sitä kun odottaa kuin kuuta nousevaa sitä, että mies tulee kotiin ja sitten sitä ei näy ei kuulu. Prioriteetit kunnossa. :/ Ärsyttää tosi paljon ja nyt kun mies on kotona, niin tarvitsen kuitenkin apua, vaikka tekisi mieli vaan hoitaa itse vauva ja leikkiä martyyria.

Äsken kävi virpojia! Ihania ja söpöjä!

Mimmu ja vuvva 3vk 4pv
 
Vaipoista tytöllä on käytössä Liberon 2. Eivät falskaa yli kuin silloin vain, kun tulee pissaa ja kakkaa todella paljon. Tätä on kyllä vaan pari kertaa käynyt. Esikolla jouduin siirtymään isompiin vaippoihin aikasemmin, kun falskas joka kerta. Synnärillä kyllä sanottiin, että saatetaan joutua siirtymään aikaisemmin isompiin vaippoihin, kun poikien pippeli ei pysy paikallaan, että turhaan sitä sinne vaippaan asettelee. :D

Käytiin tytön kanssa neuvolassa perjantaina. Suluissa on 3 viikon iän punnitukset.

paino: 4020g (3680g)
pituus: 51,6cm
pipo: 37,0cm (36,2cm)

*Paino nousee hyvin rintamaidolla, d-vitamiinit saa.
*Vas. silmä vähän rähmii ->åihd. + tipat
*Napa ok.
*Heijasteet iänmukaiset.
*Tyytyväinen vauva.


Typy sai tarran neuvolakorttiin, kun niin kiltisti oli. :)
Rintamaitoa riittää. Mietin tuossa jopa luovutusta, kun tää menee kyllä yli tytön tarpeiden, mutta kuljetus Ouluun mietityttää. Pitää ottaa selvää, että miten se täällä toimii.

Viipi ja Typy 1kk 1pv :heart:
 
Huomenta!

Poika nukkuu isänsä sylissä formula-kotikatsomossa. Jemmassa olisi ferrari-lippis ja sortsipuku, pitäisi pukea päälle kun herää ja lähettää kuvat isovanhemmille, jotka niitä odottaa.

Eilen punnittiin poika taas niin, että eka otin oman painon ja sitten painon poika alasti sylissä. Saman teki vielä mies, jotta voitiin tarkistaa että saatiin sama tulos. HUUH: keskiviikosta tullut 0,4kg lisää. Meillä on aika tarkka digitaalivaaka, ja ennen viime keskiviikon neuvolaa tehtiin sama kotipunnitussysteemi ja silloin tulos piti paikkaansa. Nyt siis poju kerännyt 4 viikossa 1,8kg. Alkoi jo vähän mietityttämään, että annanko liikaa maitoa kun pojulla on nälkä hereillä ollessa tunnin välein, mutta ei raatsisi alkaa rajoittamaan kun toinen nälkäänsä itkee ja röhisee kuin pienet possut.

Mahavaivoja meilläkin erityisesti aamuisin ja iltaisin, äheltää ja puheltaa. Ei oo tosin vielä pahentunut alkuajoista, ja koliikkivaaran ohi menemistä odottelen minäkin...

T:Marais ja Mökö päivää vaille 1kk
 
Palmusunnuntaita! :wave:

Taalla kanssa yksi rintatulehduksen karsinyt! Meilla tytolla viela lyhyt kielijanne, joka odottaa nyt sitten leikkausta- onko taalla muita, joilla sama ongelma? :/

Tytto saanut pari sataa grammaa lisaa painoa, joten se on kiva- jatkuva rinnalla olo on kuitenkin vasyttavaa... ei pieni saa kunnolla syotya, joten roikkuu rinnalla melkein joka tunti. :|

Meilla on kaytossa pienin pampers, eika falskaa mistaan! =) Esikoispojalla oli mun mielesta enemman noita ongelmia, ehka se pippeli liikku siella vaipassa sen verran? :D

 
Kestoilusta:

Mä säilytän likaiset kestot kannellisessa ämpärissä ihan "kuivana". Jos on paljon kakkavaippoja ni sitten ihan vedellä peitän vaipat. Jos on kovin hajuherkkä niin etikkaa on hyvä laittaa hiukan veden sekaan. Kannellisesta ämpäristä hajut tulee tietty esille vasta kun sinne laittaa vaipan tai alkaa pesemään niitä.

Vaipoista:

Meillä on ollut käytössä muumeja, liberoita ja pamperseja; 1 kokoa; kun on odotettu että poika kasvaa kestoihin sopivaksi. Siksi niin laaja valikoima kun saatiin kamulta heille pieneksi jääneitä ja olivat kokeilleet kaikkea (melkein). Meillä Pampers on se mikä on falskannut. Muumit toimii parhaiten, vaikka taitaa olla näistä edukkaimpia (en tie kun en oo ite ostanut).

Ollaan vaunuiltu nyt tällä viikolla ahkeraan kun vihdoin saatiin ulkoilulupa! Joonatan nukahtaa heti kun menee ulos ja laittaa hänet vaunuihin. Käytiin myös oikeen kaupungilla linjurin kanssa. Hienosti meni reissu!

Keskiviikkona ois taas neuvolassa punnitus. Tuntuu että poika on kasvanut hyvin.

ellip ja Joonatan melkein 2kk
 
Kaa
Tänään "pääsin" eka kertaa synnytyksen jälkeen hieman irtautumaan kotiympyröistä. Käytiin siskon kanssa syömässä Amarillossa. Hyvää oli ja mukavaa, mutta jotenkin koko ajan alitajuntaisesti vilkuilin kelloa ja mietti kotiin lähtöä. Ne on ne hormonit ja se äidinvaisto kai, jotka vilkuilutti. =)
 
Pakko nyt päästä purkaan johonkin tätä aarrgh-oloa, pahoittelut jo etukäteen purnauksesta! Eli oltiin anoppilassa ekaa kertaa kylässä tänään ja kyllä oli tuskasta. Neiti nukkui ihan ok turvakaukalossaan automatkan (n. 10 minsaa) mutta heräsi perillä. No ei siinä mitään, mutta pienimmästäkin itkusta mummu oli heti sitä mieltä että sillä on vatsavaivoja. Ja hyviä neuvoja sateli! Heti kun neiti rauhottu, mummun piti saada se syliin ja lirkutteli- lärkytteli niin että pieni hermostu taas. Sitten taas itkettiin ja kaikki voivotteli ympärillä hirveen metelin kanssa. Tyttö onneks nukahti hetkeks, mutta kotiin lähtiessä pisti kunnon metelin pystyyn kun laitettiin turvakaukaloon takas. Ja siitäkös mummu taas hermoili! "Nyt on joku hätänä, sitä sattuu" se kilju. Mä yritin tyynesti pistää takkia päälle ja antaa isukin laittaa neitiä kaukaloon, mutta ei kerta kaikkiaan hermo kestäny vauvan huutoo ja anopin voivottelua. Pakko oli mennä väliin, riuhtasta kaukalo mieheltä ja heijata vauvaa kaukalossa hetki. Ja kas, hiljeni heti. Eiköhän vielä saatu autossa miehen kanssa riita aikaseks siihen päälle. Todella miellyttävä maku jäi vierailusta. Pitäis vielä jaksaa nimiäiset ens sunnuntaina siellä! Oon ihan puhki... Mutta huh kun helpotti kun johonkin saa purkaa tätä oloa! :kieh:

Muuten meillä onkin mennyt ihanasti. Tuntuu, että päivä päivältä löytää itsestään enemmän sitä äitiä ja rakastaa tota lasta vaan enemmän ja enemmän :heart: Päivärutiinit alkaa löytyä, käydään mm. kylvyssä joka ilta. Tytön iho kestänyt kylpemisen todella hyvin! Ei tarvitse kuin peppua silloin tällöin rasvata. Karstaa alkoi irrota päästä toissapäivänä harjatessa, ja sitä on nyt tehoirroteltu öljyn ja harjauksen voimin.

Kaa mäkin olin ekaa kertaa eilen yksin kaupoilla, oli vaan jännää! Ostoshuumassa ei ehtinyt liikaa murehtiin miten vauva ja isukki kotona pärjää, mutta ai että oli ihana tulla kotiin ja rutistaa hymyilevä vauva syliin =)

Liivinsuojista joku kyseli. Mäkin oon havainnu kankaiset paljon mukavammiks. Sain siskolta vinon pinon niitä jo raskausaikana. Suurin osa on tehty kestovaippakankaiden jämistä. Niin monta kerrosta kangasta päällekkäin kun saumuri vetää ja siitä vaan ympyröitä ompeleen :) Saa just itelle sopivan kokoisia ja semmosesta materiaalista kun haluaa.

Puuskamuikkunen ja Aunis 1kk 5 pvä
 
Kaa
^purkaudu rauhassa, se tekee ihan hyvää. Ja sympatiani anopin käytöksestä, ei varmasti ole helppoa kuunnella tuollaista. Mutta sinähän tässä olet tyttösen äiti, ei anoppi. =) Ja äiti tietää aina parhaiten, eikös juu? :D Hammasta vaan yhteen toisen kanssa, ja jaksamista nimiäisissä. Yhdestä korvasta sisään, toisesta ulos. (Sanonta-kone käynnistyi...)
 
Libero 1 vaippoja meilläkin nyt näin alkuun ja on hyvin toiminut tähän asti. Toiv jatkossakin, tosin on pampersin kans varastossa.

Yöt olivat kyl jokakerta ihan erilainen, viimeyönä ekaa kertaa tyttö päätti syödä urakalla ja siinä menikin muutama tunti imetäessä ja nukuttamisessa. Joskus kahden maissa suostui nukkumaan ja onneksemme nukkuin sen viitisen tuntia. Huhhuh. Alussa oli rankkaa nämä lyhyet yöunet ja pätkittäiset nukkumiset, jotenkin nyt kroppa alkaa pikkuhiljaa tottua tähän.

Kylvettäämistä ajateltiin tänään koettaa ensimäistä kertaa, odotan innolla. :-D

Huomenna on kuulotutkimus, verikoe tuosta usherin syndrooman vuoksi (pyynnöstäni), ja samalla ottavat tikit minulta pois. Hyvin on parantunut tämä haava, ainakin omasta mielestäni.

Tänään rupesin jostain syystä itkemään vuolaasti koko illan, lähinnä oli sellainen olo että välitän ja rakastan perhettäni niin paljon että teki kovasti mieli halia kaikkia piiitkään. :heart: Mieliala on hyvä ja naurua irtoaa väliajoin. Onneksi on näin rakas ja ihana aviomies.

Muoks vielä kuva:


Mömmis & prinsessa 6vrk
 
Zoe-F, olin miehen kans tänäään Korjaamo2009 messuilla täällä Jyväskylässä. Täytyy myöntää että mä en kovin paljoo mistään ymmärtänyt, mutta olin mukana kuitenkin. Oli ihan kiva käydä vaikka olin asioista pihalla kuin lumiukko tähän aikaan vuodesta :D . No, namut oli hyviä. Yllätyin, että oli aika pienimuotoiset messut.

Mömmis, tomeran oloinen neiti teillä. =) Yritän löytää siitä yhtäläisyyksiä, kenen näköö siis :D, onko mummuunsa tullut....

Meillä on käytössä vaipoista sekä Pamperssia että Liberoa nro 2. Pamperssi ainakin falskaa kakat kun typy töräyttää paineella niin sen jälkeen se on niskaa myöten kakassa :x . Tarttis kokeilla sitä nro 3 yöksi, että josko se toimisi. Tosi kivaa kun saa vaihtaa sitten koko vaatekerran peittoja myöten puhtaisiin. Onneksi petivaatteetkin saa pestä 60 asteessa.

Muija ja emäntä 2,5 vko
 

Yhteistyössä