**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
No niin, nyt on soitettu ja ilmoitettu vauva rokotetutkimukseen. Nyt saadaankin rotarokote ilmaiseksi ja laajakirjoisempi Infanrix-yhdistelmärokote. Eli Joona saa ekat rokotteet neuvolassa vasta toisella ikävuodella.

Zoe: Mä olen lukenut/kuullut, että vauvan ylijäntevyys hankaloittaisi liikunnallista kehitystä. Se, miten ylijäntevyyden provosointia voi ehkäistä, on mulle arvoitus. Itsekin pelkäsin Joonan kohdalla ylijäntevyyttä, sillä hänellä on taipumusta vetää selkää kaarelle ja päätä taaksepäin (kuten ylijäntevät vauvat yleensä tekee) mutta ilmeisesti meillä tämä liittyy mun hurjaan maidontuloon ja poika vetää itsensä vaan irti rinnasta ettei tukehtuisi :/ . Googleta ylijäntevyys, siitä on jotain keskusteluja mut aika vähän mitään asiantuntijatekstiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Huomenta!
Edelleen huolettaa tuo ylijäntevyysjuttu josta edellisellä sivulla puhuin
Zoe ja Tilliäinen 1kk 3 pv :heart:
Tulin taas kuokkimaan tuolta huhtikuisista...

Niin elikkä meillä -06 syntynyt neitokainen, joka nosti päätään ylös makuullaan heti syntymästään. Vauvan ollessa selinmakuulla jos otti kämmenistä kiinni alkoi myös heti puskea itseään ylös. Neuvolassa ei koskaan maininnut ylijäntevyydestä kukaan ei terveydenhoitaja eikä lääkäri. Todettiin vain hänen olevan erittäin jäntevä. Motorisesti on ikäänsä kehittynnemmällä tasolla ollut kokoajan.

Iitanen ja pikku neiti 1kk 4vrk
 
Eilen käytiin neuvolassa. Velmo oli kasvanut taas ihan "kiitettävästi". Paino on +21%-käyrällä. Tietääkö joku, tarkoittaako tuo, että on 21% painavampi kuin keskimäärin samanikäiset vai samanpituiset? En tajunnut kysyä terkkarilta. Tässä mitat:

Paino: 6490 g (1 kk 5580 g, syntyessä 4015 g)
Pituus: 59 cm (1 kk 57,5 cm, syntyessä 52 cm)
Py: 41,8 cm (1 kk 39,5 cm, syntyessä 38 cm)

Lääkärissä oli kaikki ok. Saatiin rotarokotuksen resepti (muistaakseni Rotateq).

Vihvi
: meidän vauvaakin kaikki sanovat pulleaksi, mutta en loukkaannu siitä. Eikä kukaan sanokaan sitä haukkuakseen, vaan ihan puhtaasta hämmästyksestä/ huvittuneena/leperrelläkseen. Ja niin kuin yllä olevista luvuista näkyy, meidän poika on OIKEASTI aika pulska. :) Ja ihan pelkällä rintaruokinnalla on syötetty, joten ei pulleus korvikkeesta aina johdu. Teidän vauva näyttää varsin sopusuhtaiselta.

Jotain muutakin piti kommentoida, mutta nyt en muista.

Misstra + Velmo 6,5 vk
 
Rintatulehdus tuli. Kait. Neuvolalääkärille valitin toisen rinnan kipeyttä ja särkyä imetyksen jälkeen. Muita oireita ei ole. Tuli sit resepti antibiootille, kun arvioi, että tulehdus olisi syvemmällä rintarauhasissa ja näin ei aina nosta kuumetta tai näy päälle. Kyllä nyt epäilyttää tuo diagnoosi, ei viitsisi turhaa vedellä antibioottikuuria. Hmm, hmm, pitää miettiä.

Tuon toisen rinnan kipeyden vuoksi testasin jo varuilta ennakkoon eilen Mökölle korviketta, valitsin NAN:in, kun mulla on sellainen mielikuva että se olisi parhaiten siedetty. Ei tullut ainakaan hirveitä vatsapuruja, pientä normaalia iltakitinää. Ostin kaupasta vielä pari purkkia NAN:ia ja Tuttelia lisää kaappiin, huomasin muuten, että NAN on jotenkin uusiutunut sitten tammikuussa hankkimieni purkkien jälkeen.

Sunnuntaina ristiäiset. Ja minä laiskamato tilasin siivouksen huomiseksi. Ajattelin ensin tehdä samaan aikaan pihatöitä Mökö vaunuissa siinä ulkona, mutta nyt nuhan takia pyöritään siivoojan jaloissa kotona. Isovanhemmat hössöttää ristiäisistä, mutta en jaksa ottaa paineita. Pienet juhlat pidetään meillä kotona. Musta kastaminen ja nimen saaminen ovat pääasia, ei se, minkälaiset serviisit on pöydässä. Jep.

Ristiäisvaatteista: Äitini järkyttyi, kun sanoin hankkineeni ristiäisiin valkoiset farkut ja vadelmanpunaisen juhlapuseron. Musta ne on kyllä ihan riittävän siistit, nuorekkaat ja kantajansa näköiset. Kukin tyylillään.

Vauvan oksentamisesta: Onko teidän vauvat oksentaneet kertaakaan? Meidän mökö on tällä viikolla oksentanut 2 kertaa suullisen semmolista puuromaista oksua, joka tosiaan haiseekin ihan oksennukselle. Voiskohan olla rela-tipat? Rentouttaisi vähän väärästä päästä.... ;) Toivottavasti oksut ei tihene eivätkä määrät suurene.

T.Marais ja leikkimattoa testaava Mökö 6vko 6pv
 
Zoe-F meidän neiti on kans tosi jäntevä, selinmakuulla kun käsistä ottaa kiinni niin hyvä ettei seisomaan ponkaisen saman tien :) Ja vatsallaan hän on pitänyt päätä koholla melkein alusta asti ja nyt 6 vk iässä jo tosi korkealla ja käsien varaan punnertaa. Mistään ylijäntevyydestä ei ole neuvolassa puhuttu sanaakaan vaan päinvastoin terkka-täti on kehunut kuinka jäntevä vauva on.

Töihin paluu palaan ilmeisesti sorvin ääreen ensi vuoden alusta ja lapsukainen menee anopille kun tämä on jäämässä vuorotteluvapaalle vuodeksi. Kun se loppuu hoidetaan itse lomilla ja tarvittaessa hoitovapaalla ainakin siihen asti kun lapsi on 1,5 v. tai 2 ja sitten vasta hoitoon. Surettaa jo nyt että vuodenvaihteeseen ei ole enää kuin 8 kk :/

Tuttia opetin vauvan käyttämään jo synnärillä ja kyllä hän sitä mielellään lutkuttaa aina ennen nukahtamista ja muutenkin välillä. Nukahtamistilanteessa tosiaan on välillä vähän sellasta pelaamista tutin kanssa, että sitä saa olla laittamassa toisinaan vähän väliä suuhun, mutta en siitä silti luopuisi. Luin jostain, että tutti suojaa jopa kätkytkuolemalta, ja on muutenkin hyväksi vauvalle 10 kk ikään asti koska vauvalla on niin voimakas imemisen tarve ja tutin imeminen tuo turvallisuuden tunnetta. Joten vuoden vanhaksi asti saa imutella meillä mielen määrin.

Rokotteet joo otetaan rota-rokote, Rotarix tulee meille. Resepti soitettu apteekkiin ja vielä hakematta. Meille tuli kans kutsu pneumokokkirokotetutkimukseen, mutta ei osallistuta. Mies ei halua vauvalle yhtään ylimääräisiä pistoksia tai nenänielun ronkkimista.

Kuinka usein vauvanne kakkaa? Meillä oli ekat 5 vk jokapäiväistä ja parikin kertaa päivässä, mutta nyt on viikon ajan ollut väliä 3-4 pv ja sitten sitä tuleekin tuutin täydeltä. Tavara on myös paksumpaa kuin ennen, ihan täysin Turun sinapin näköistä ja haisee ammoniakille...



Siinä meidän ilopilleri 6 vk iässä
:heart:

 
Mekin ilmoittauduimme siihen tutkimukseen, joten rotarix tulee ilmaiseksi. Keskimmäinen on siellä juuri influenssarokotetutkimuksessa, onpahan sitten ainakin tuttu paikka.

Vihvi ei teidän pikkuinen mitenkään liian pullealle näytä. Anna moisten kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Meidän pikkumies on aika hyvin syöneen näköinen, mutta ei sitä kukaan ole muuten kommentoinut kuin positiivisessa mielessä, vauvojenhan kuuluu olla palleroita.

Jossulle voimia koliikin kanssa! Se on aivan kamalaa, meillä esikoisella oli koliikki ja ajattelin silloin etten ikinä hanki lisää lapsia, sitä itkua on niin vaikea kestää kun ei voi tehdä mitään. Onneksi se menee iän myötä ohi.

Ja taas on mentävä. Meillä ei viihdytä muualla kuin sylissä hereillä ollessa, mutta ei se haittaa, vauva on pieni niin vähän aikaa, tästä on nyt nautittava niin kauan kuin tätä vaihetta kestää.

Metsälauha & Poikanen 6 vkoa
 
Nyt alkaa palautua mieleen, mitä muuta piti sanoa.

Zoe-F: Velmo kannattelee myös päätään aika hyvin ja esim. olkapäällä pitäessä saattaa jäkittää niska takakenossa ja selkä notkolla. Ei meille ainakaan ole sanottu neuvolassa ylijäntevyydestä mitään, vaan on sanottu, että kannattelee päätään hyvin. Kättärillä lääkäri kyllä sanoi, että erityisesti pitkiä vauvoja kannattaa kantaa ja pitää sylissä jalat koukussa, jotta selkä ei rasitu liikaa. Kannattaa siis varmaan katsoa vähän, ettei selkä tai muut paikat jännity liikaa silloin, kun pitää päätä pystyssä.

Töihin paluusta, olen näillä näkymin palaamassa töihin joskus vuodenvaihteen tienoilla. Varmaan teen kyllä aluksi vähän lyhyempää päivää. Perhepäivähoitopaikka olisi toiveissa, ettei alle vuoden ikäisen tarvitsisi mennä isoon ryhmään. En tiedä, olenko jotenkin huono äiti, mutta ei mua ainakaan vielä ahdista ajatus vauvan hoitoon viemisestä. Päinvastoin, vaikka kotona nyt ihan hyvin viihdynkin.

Baby bluesista kärsivät: suosittelen Äimän (Äidit irti synnytyksen jälkeisestä masennuksesta) vertaistukiryhmiä. Niihin voi mennä juttelemaan samassa tilanteessa tai saman kokeneiden äitien kanssa omista ajatuksista. Saattaa helpottaa kummasti. Itsekin kävin siellä kerran, vaikken ehkä varsinaisesti kärsi masennuksesta, mutta tietyt ajatukset ahdistivat.

Pöttis: meidän vauva on kakannut koko aika päivittäin, yleensä vähintään 5 kertaa päivässä. En ymmärrä, miten paino voi kasvaa niin paljon, kun tavaraa tulee koko aika niin paljon uloskin.
 
Heips kaikille!
On taas kirjottelu jääny kun meidän tuo neiti on ollu vatsavaivainen ja illalla kun vanhemmat lapset jo unilla on neiti alottanu sit jo 02-03 yöhön kestävän koliikki huudon. Oon koittanu kaikki rela-tipoista cuplatoniin jättäny d-vitamiinin alotuksen myöhempään ym, mutta ei vaan mikään tehonnu. Nyt sit otin yhteyttä vyöhyketerapeuttiin ja ollaan vasta kerran käyty, mut ne yön huutamiset on vähentyny ja aikastunu sekä päivisin vähemmän vaivanen. Ei enää vaadi jatkuvaa sylitystä, vaikka mielellään sylissä pidän, vaan viihtyy myös sitterissä. Se on ollu meille tähän asti tyrha kapistus. Saan jopa joitain askareita tehtyä, vaikka ei ne mihkään häviä. Mua ne siellä oottaa vaikka vielä tuomiopäivänä :)
Ristiäiset meillä on vasta 17.5 ja kotosalla pidetään ja ite teen tarjottavat äidin avustuksella. Nimiasia meillä vielä auki... ollaan miehen kanssa aivan eri linjoilla, mut eiköhän se siitä sit selviä.
Kuukauden iässä neuvolassa tytölle tullu painoo jo hyvin, paino 5000g, pituus 55,5cm. Maitoa ilmeisesti tulee riittävästi. Ainoo ongelma on mun oikee rinnanpää, joka on alusta asti ollu haavalla. Ei meinaa millään mennä kiinni. Nyt imetän oikeesta rinnasta vallan makuulla, kun tuntuu et neiti ottaa rinnasta väärän otteen istuma-asennossa.
Pulloa meillä ei oo tarvittu, eikä taitas juur huoliikaan, kun tutin huoliminenkin on vähän niin ja näin. Hermostu ihan hirmeesti kun tuttia yritin. No sit ostin luonnonkumisen ja se kelpas :D Onneks, sillä mä kyllä haluun et joskus sit kun on tarpeen on se "äänenvaimennin", vaikka jos ei huoli ni on sit yks juttu vähemmän vierottaa :LOL:

päksy ja neiti 5vk 3pv
 
Poika nukahti eilen vähän yli kymmenen ja heräsi vasta viideltä syömään! Tunnin myöhempään kuin yleensä!

Noista kotitöistä tuli mieleen, kun eilen pesin pyykkiä, niin laitoin sitten kertisvaipankin pesukoneeseen! :eek: Ei olisi kannattanut... :LOL: Koko pesukoneellinen pyykkiä ihan valkoisen nukan peitossa. Pesin koneellisen uudestaan eikä auttanut. Nyt sitten kuivana kun otin vaatteita kuivaustelineeltä, sen hienojakoisen pölyn määrä on ihan karmea! :ashamed: Yritin äsken imuroida vaatteita. Ne pitää kai vielä huuhdella ja pestä uudelleen. Ihan kauheeta ainetta nuo kertisvaippojen imut.. :headwall:

Ihanaa, että alkaa viikonloppu! Viimeinen ennen miehen lähtöä sinne työmatkalle. Pitää rakentaa hieman uudenlainen rakenne päivään, kun ollaan vaan kahdestaan. Ettei aika tulisi niin pitkäksi.. Voin vaikka iltapäivät imuroida vaatteita tai jotain.. :D Saan onneksi auton käyttöön, niin pääsee helpommin kavereiden luona käymään, vaikka kulkeehan ne bussitkin.

Zoe Mä en saa tuota meidän herraa nukkumaan tai viihtymään sitterissä! Mikä totuttamisen salaisuus on..? :D

Mimmu ja Tobias 6 viikkoa ja 1 päivä
 
Mulla meinaa vähän stressiä pukata. Ukko täyttää sunnuntaina 30v ja en oo keksiny mitään äksöniä sillon... Äh! Askartelin sille semmosen puuhakassin jossa oli kuoharia, viinaa, snapsilasi, laastaria, särkylääkettä, salmiakkia, lahjakortti ja mitäs kaikkea mie vielä sinne laitoinkaan. Kakkuki varmaan pitäs leipoa, mut ku seki pitäs koristella jotenki erikoisesti. Jotenki vaan tuntuu että motivaatio on hukassa. Nyt se on ollu kolme päivää kavereittensa kans kelkkailemassa ja mulla olis ollu aikaa kehitellä, mut ku en oo saanu aikaseksi..

Neiti on ollu viime aikoina ihan hyvällä tuulella ja hymykin on irronnu jo moneen otteeseen. Kyllähän se hymy saa tosi huonon päivänki kääntymään paremmaksi. =) :heart: Iltasin vielä vetää niitä itkumaratoneja, mut muuten on aikas rauhallista. Ja oon siis jättäny kokonaan ruisjauhoista tehdyt jutut pois ruokavaliosta. Osittain maitotuotteet myös. Eiköhän se tästä

Jossu ja neiti 1kk2vk
 
Zoe Meillä kanssa vauva katselee välillä telkkaria.. :ashamed: Aika usein juuri silloin, kun mies tulee töistä ja näkee, että molemmat töllätään telkkaria. Ja kommentoi sitä sitten. Oon vastannut, että nuoresta se on vitsa väännettävä, joten nyt on aika totuttaa se tämän lastenvahdin ääreen... :saint: Palkatkoon lastenvahdin äidin lakisääteisten taukojen ja suihkureissujen ajaksi jos tv ei ole hyväksi... :LOL:
 
tervehdys kaukaa historian hämäristä, hengissä ollaan! Kiitos että olitte merkanneet mukaan pinoon vaikken olekaan ehtinyt mitään kirjoittelemaan ikuisuuksiin.
Arki on saatu rullaamaan, keskiviikkona Kekkoset kävivät 3kk neuvolassa ja molemmilla oli pituutta 56cm. Painoa oli Katarinalla 5260g ja Kieranilla 5670g. Hyvin ovat siis kasvaneet ja jäntevyyttä ja rauhallisuutta kehuttiin. Isoveli jaksaa edelleen olla innoissaan vauvoista ja kantaa leluja, pitää vahta ettei tuuppaa isoja ja painavia pienten päälle.
Tänään aloitettiin maissipuuro, viikon ovat maissivelliä syöneet mutta nälkä ei tunnu pysyvän aisoissa, Kierankin söi eilen 2dl maissivelliä yhdellä aterialla. Se on aikas mahtava määrä kaverin kokoa ajatellen, ihan hirvittää. Maidontulo on hiipunut kun kaikki meillä isää lukuunottamatta ovat olleet flunssissa viimeiset 2,5kk, imetys on ollut hieman hankalaa kun kaikki vähäinen maito suihkuaa lapsen silmään ja nenään.. Nania ja nyt velliä siis. Aloitellaan sitten pikkuhiljaa soseita puuron sekaan.
Ristiäiset meillä oli 14.3 eli laskettuna päivänä ;). Kieran Mikael Johannes ja Katarina Sofia Amalia tulivat nimiksi. Nyt iltamaidolle huutaa nuori mies

Voikaa hyvin!

BiaBia ja Kekkoset Urho ja Sylvi *useimmiten kiireessä*
 
Lauantaipäivää!!

Marais, musta valkoiset farkut kuulostaa ihan hyviltä ristiäisvaatteilta. :) Munkin pitäis mennä shoppaileen ja etsiä vaattet ristiäisiin. Mun mummilla on 80-vuotissynttärit ens viikolla, joten vaattet pitäis löytää viikon sisään että voin laittaa ne mumminkin kemuihin.

Jossu, mun mielestä sun lahjat kuulostaa ihan kivoilta. Mä tein ton tyylisen pussukan miehelle kun siitä tuli ekan kerran isä.
Mun mies täyttää syksyllä kans 30, joten mulla olis kans edessä synttärilahjan keksiminen. Oon alustavasti aatellut ostaa miehelle liput formulakisoihin kesälle 2010, mutta saa nähdä onko mulla rahaa. Jos sais vaikka appivanhemmat mukaan lahjaan, niin sais vähän jaettua kustannuksia.

BiaBia, kiva kuulla sunkin kuulumisia. Nopeaa se aika menee, kun kekkoset ovat jo 3 kk. :eek: Pian nuo meidän kaikkien vauvat jo kävelee. :LOL:

Täällä on vähän masuvaivat helpottaneet (täytyy koputtaa puuta). Luulet että relatipat auttoivat, koska niiden aloittamisen jälkeen iltahuudot ovat selvästi vähentyneet. Tyttö on myös ruvennut ottamaan enemmän kontaktia ja hymyilee päivittäin. Meille on myös tullut enemmän rytmiä päiviin, eli päikkärit nukutaan lähes aina samaan aikaan; n. klo 11-15 ja 17-20.30. Ja nuo unet nukutaan ulkona. Toki tyttö torkahtaa myös muitakin kertoja päivässä, mutta ne on semmosia muutamien kymmenien minuuttien unia. Yöunille tyttö nukahtaa n. klo 23 ja aamulla heräilee ysin aikaan. Siinä välissä tyttö syö 2-3 kertaa. Eli hereilläoloa on vuorokaudessa ehkä n. 5-7 tuntia.

marza ja prinsessa 5 vkoa
 
Kovin on hiljainen lauantaipäivä täällä pinossa!

BiaBia yhdyn edelliseen kirjoittajaan, joka jo sanoikin, että tosi kiva kuulla sinusta ja Kekkosista pitkästä aikaa! Komeat nimet ovat saaneet molemmat ja komeasti myös kasvaneet! Mukava sattuma tuo, että ristiäiset oli laskettuna aikana. Ja tuo Kieranin ruokahalu vellisyönnissä kuulostaa kyllä siltä, että kyllä nälkä lähtee :)

Täällä ollu tehopäivä kotona: siivottu yhdessä miehen kanssa koko talo - ja minä olen oikein puunannut paikkoja vähän paremminkin. Lisäksi kävin miehen keilailun aikana vaunuilemassa kaupungilla. Kävin syömässä ja kahvilla. Meidän neiti syö edelleen päivisin jopa tunnin välein, joten sain sitten imettää sekä ruokapaikan lastenhoitohuoneessa että keilahallin naisten pukuhuoneessa... Hyvin onnistui!

Onneksi alkoi nuo jääkiekon MM-kisat. Meillä nimittäin Siiri "katsoo" isän kanssa kisoja (siis ottaa pitkiä torkkuja miehen vatsan/ rinnan päällä). Minä saan pelien aikana sitä paljon kaivattua OMAA AIKAA - ainakin sen tunnin mitä syöttöjen välillä on aikaa...

Marza teidän prinsessa vain viikon meidän tyttöä vanhempi ja minä kyllä KADEHDIN noita pitkiä päiväunia! Meillä säkällä voi nukkua maksimissaan kaksi tuntia, yleensä tunnin tai vähän reilu. Johtuukohan tämä tiheä syöminen mun maidontuotannosta vai onko tämä ihan normaali ruokarytmi edelleen. Ei muuten haittaa, mutta omat pitempiaikaiset menot on aika nolla. Maanantaina on kampaaja (leikkaus ja väri), jossa menee varmaan parisen tuntia. Joutuu isä antamaan tytölle varmaan silloin maitolisää korvikkeena pullosta, jotta pärjäävät.

Nyt syötölle taasen ja sitten toivottavasti pienellä uni voittaa, jotta päästään saunaan.

Leppoisaa lauantai-iltaa ja suloista sunnuntaita kaikille!

Kaatjuska ja Siiri - tänään tasan 4 viikoa!
 
Moikka!

On mennyt vähän hiljaiseksi täällä... :eek:

kaatjuska, on kyllä kieltämättä aika luxusta nuo päikkärit. On päivisin aikaa touhuta esikoisen kanssa ja silloin kun hänkin nukkuu, niin saan rauhassa tehdä omia juttuja = surffata netissä. :LOL: Toivottavasti tytön päikkärit pysyis tuommosina.

Tää mamma oli sit eilen ekaa kertaa viihteellä. :D Täytyy myöntää et oli erittäin rentouttavaa istua kavereiden kanssa terassilla ja nauttia sidukkaa. B) Lapset oli miehen kanssa kotona ja hyvin oli mennyt. Pumppasin ennen lähtöä tytölle maitoa jääkaappiin ja lisäks mies oli antanut vähän tuttelia. Mutta kyllä oli tissit kipeet kun pääsin kotiin. :x

Nyt meen tekeen simaa, että ehtii vielä vapuks valmistua.

marza prinsessa 1 kk 1 vko 1 pvä =)
 
Mieki otin peräti kaksi siideriä perjantaina ja voi että ku uni maistu mukavasti. Ja jopa neiti nukku sillon onneksi 7h putkeen. Ihan oli luksusta. :) Seuraavana päivänä sitte särkiki päätä. Hui kauhistus. :/ :ashamed:

Niin ja tänään oli miehen 30 vuotis synttärit. Ihan oman perheen voimin "juhlittiin" toki anoppi ja appi kävi kylässä. heh tehin sellasen bikinikakun miehelle. Jännitin että mitä anoppi ja appi siitä sanoo, mut onneksi niiltä irtos huumorintajua ja naurovat vaan. Ihmetteli että mistä mulle on riittäny virtaa tommosia väkertää. Oli aikas työläs homma. :p

Mukava päivä ollu tänään. Mut täytyy mennä miehen viekkuun kattoon jotain leffaa. Luksusta ku saatiin muksut nukkumaan jo nyt. :)
 
onkohan tällä palstalla kaikki muutkin vaipunu kevätmasennuksen kouriin? mä en kerrassaan jaksa tehä mitään. siis voisin vaan maata sängyssä ja en jaksa kyl sitäkään. päätä on särkeny lauantai aamusta asti ja tuntuu ettei mikään auta. päätä alkaa jomottaan vielä enemmän ku kuuntelen vauvan pillitystä. ei se kyl pillitä kauheesti mut en jaksa sitä vähääkään.
ehkä meen päikkäreille taas.
 
Heipsan,

Molemmat pojat päikkäreillä, siksipä pikaisesti kirjoittelen ja vetäisen itseni sohvalle vaaka-asentoon. Uusi kirja kutittelee tässä pöydällä vieressä :D .

Meillä on kanssa kädet löytyneet. Poika on kyllä suloinen, kun välillä on silmät ihan kierossa, kun nyrkki pitää tuoda niin lähelle tiirattavaksi. Tuossa on se paha puoli, että peukku on löytynyt muutaman kerran suusta mutta korvaan sen tutilla heti kun huomaan. Onneksi tutti on alkanut pysyä vähän paremmin suussa.

Sitterissäkin meillä on alettu viihtyä. Välillä naureskelee ihan itekseen ja kun menee viereen juttelemaan, niin alkaa kova jokellus.

Kaikin puolin meillä menee hienosti. Öisin on edelleen vatsavaivoja ja ajattelinkin kysellä neuvolasta pitäiskö mun testata maidotonta dieettiä. Selkeästi vaivoja on vähemmän, kun mä en juo maitoa tai käytä muita maitotuotteita.

Mutta nyt lukemaan uutta kirjaa :) !

Iines ja Joona päivää vaille 8 vkoa
 
iltoja!

merks vaan pääasiassa ;)

täällä palattu arkeen ja mies ekaa päivää töissä nennun syntymän jälkeen. Yllätyin miten hyvin pv meni =) neiti nukkui pitkiä pätkiä ja jäi aikaa pojankin kanssa touhuta. Illasta itki vähän mahaansa mutta nyt tuhisee omassa sängyssään.
Pojalle meinas itku tulla kun ei äitin syliin mahtunut kun pikkusisko kitisi mutta tyttö kunn sai ilmat pois mahasta niin rauhoittui.. luettiin tatun kans sitten kirja ja poika tyytyväinen :heart:
molemmat nukkuun ja itse suihkuun, jääkaapille ja telkun ääreen :D
yllättävän uuvuttava pv vaikka paljon kotihommia en olekkaan tehnyt. nauttinut lapsista ja yritänyt pitää molemmat tyytyväisinä ;)

Mömmis: yhdyn kans tuohon että oi sitä ihanaa raskausaikaa kun ei tarttenu siteitten kans vehdata :whistle: täällä tosin alkaa olla vuoto tyrehtymään mutta nyt jo ärsyttää joskus sitten tulevat menkat :LOL:

tuosta ylijäntevyydestä en tiedä mutta joku sanoi että vauva vetää selän aina kaarelle ja päätä taakse.. täällä sama juttu.. välillä tissillä ja välillä kun "suuttuu" ja itkettää kovasti.

mitäs muuta ootte jutelleet..

veroja mule tulee takas joku reilu 500e..

töihinmenosta: en ole edes miettinyt.jos vaan pärjätään niin en ihan heti halua töihin.. välistä tuntuu että meidän lapsiluku on tässä ni haluan nauttia täysillä tästä.. mutta eihän sitä koskaan tiedä ;) mutta tiedän kyllä sen että kolmea vuotta en kotona viihdy.

nyt väsyttää sen verran että pois täsät koneelta.. oon vähän pihalla kuin lumiukko mutta yritän skarpata jahka arki rupee rullaamaan kunnolla.. tässä on nyt yhtä jos toista lähiviikkoina mutta kyllä se tästä.

danjuska ja nennu.. jo yli kolme viikkoa!
 
marais et sinä mikään laiskamato ole vaikka siivouksen tilasitkin. meilläkin oli siivooja ennen ristiäisiä kun itse ei vaan kerkee. meinasin muutenkin jos kerran kuukaudessa kävis tekemässä kunnon siivouksen eli pesis lattiat ja muuta. meillä siivoojan kanssa menee nää jutut hyvin kun hänellä ei ole varaa ottaa rakennekysiä niin minä teen hänelle kynnet ja hän siivoaa. näin ei jopuduta rahaa vaihtelemaan =)
töihin paluu olen meinannut olla kotona sen kolme vuotta ja varsinkin kun on kyseessä viimeinen lapsi. viimeksikin pärjättiin kun jäin hoitovapaalle niin eiköhän nyttenkin.
jaahas sitten antamaan unimaitoa :wave:
 
Heippatirallaa!

Huh, en oikein ole ehtinyt kirjoittelemaan kun oltiin viime viikko Mimosan kanssa kaksistaan. Tai no, anoppi oli kyllä suurena apuna kun toi mulle ruokaa ja tuli sylittelemään Mimoa että sain hiukan tehtyä kotitöitäkin. Mimosa on alkanut viihtyä tissillä yhä tiuhemmin, päivällä 2-3h välein ja iltasin n. tunnin välein. Yöllä herää sen kerran-pari syömään, ihan jees, saa äippäkin välillä lepoa :)

Meillä vietettiin eilen nimiäisiä. Vuokrattiin juhlatila kun meillä iso sukulais- ja ystäväpiiri, eikä kenenkään kotona olisi mahtunut kestitsemään moista laumaa ihmisiä. Oikein onnistuneet kemut, kovasti kehuivat vanhemmatkin sukulaiset nimeä, vaikka ei ihan ''tavallinen'' olekaan. Ja minä olen popsinut herkkuja niin että napa paukkuu... :p

Meillä ei olla käsien olemassaoloa vielä hoksattu, mutta mulla on sellainen kutina että Mimosa keksii ne kyllä ihan näillä näppäimillä. Jutustelee jo kovasti erilaisin hihkaisuin ja hymyilee aurinkoisesti, etenkin iskälle :heart:

Minkä kokoiset vaatteet teillä muuten on nyt käytössä? Tänään laitoin sivuun kaikista pienimmät, ulkomailta ostetut 44cm ja 50cm vaatteet. Lindexin, H&M:n yms. 50-senttiset ovat edelleen ihan sopivia. Aiotteko säästää joitakin pikkiriikkisiä vauvanvaatteita muistolaatikkoon tai muuhun sellaiseen? Meillä on pari vaatetta, mm. pikkuiset hiirivillasukat, jotka on ihan pakko säästää Mimosalle itselleen jotta saa sitten aikuisena antaa omalle lapselleen.

Kurkkua tuntuu karhealta, mies oli tuossa kipeänä ja taidanpa tulla minäkin |O Tosi mahtavaa kun nyt on niin hienot ilmatkin. Ja varmasti oon pukenut tarpeeksi päälle ulkoillessa, pelkään että palellutan tissit ja joudun uudestaan kärsimään tissitulehduksesta...

Nyt nukkumaan, neiti nukahtikin jo hetki sitten.

upupa ja Mimosa 8vkoa 5pvää
 
Heipsan,

Neuvolakuulumiset: Pituus 57,5 cm, paino 5900 g :eek: , pipo 39,8. Terkkari kirjoitti seuraavasti: Hienosti kasvaa rintamaidolla. Jäntevä vauva, ottaa katsekontaktin, seurailee ympäristöään, hymyilee.
Painoa oli siis tullut 3 viikossa yli 800 g!

Meillä on siis aika jässikkä tuo poika. Tämän vuoksi vaatekoko alkaa olla 62-senttisessä, jotkut reilummat 56-senttiset menee vielä päälle. Mut kun meillä käytetään päivisin kestoja, niin se vaippa tarvii paljon tilaa. Just aamulla aloin siirtämään 62/68-kokoisia bodyjä varastoista käyttöpinoon.

Viime oli kerrassaan upea. Joona nukkui ekan kerran 21.30-5.00 pätkän :eek: :D . Siis 7,5-tuntia putkeen! sen jälkeen kyllä imuutti 20 min. ja tankkas seuraavaa pätkää varten, yöunilta heräsi vasta klo 9.00. Meidän jätkällä on muutenkin vahvat unenlahjat. Päivärytmiksi on muodostunut seuraava: aamuherätys klo 8.00-9.00, seurustelua pari - kolme tuntia, päiväunet 5-6 tuntia (syö kerran välissä ) ja loppuilta hereillä, yleensä n. 3 tuntia. Yöunille mennään klo 21.30 paikkeissa. Kokonaisuudessaan valvoo päivisin vaihtelevasti 5-7 tuntia.

Nyt pitää mennä päästämään esikoinen pois potalta. Viihtyy siellä kyllä erinomaisesti, kun on kymmenkunta traktoria tekemässä "peltohommia" :LOL: .

Iines ja Joona 8 vkoa
 

Yhteistyössä