*** MAALISMASUT 2009! ***

Kivaa päästä lukeen kuinka muilla odottavilla menee, itse tein testin viikko sitten ma, nyt 7+5. Neuvola on 2 vko päästä. Tuntuu et aika menee niin hitaasti. Mulla on kyllä 2,5 v poika, joka ei kyllä anna hetken rauhaa :) Neuvolaan kun soitin niin sanoin siitä kun on alavatsassa menkkamaisia polttoja, mutta lievempiä, ne sanoi että jos jatkuvat tai voimistuvat niin on otettava yhteys neuvolaan tai suoraan lääkäriin..? Onko teillä' ollut samanlaista, mistä vois johtua? Ensimmäisestä ei meinaan ollut tälläsia...
 
Sanni-Maria ja Nöttiäinen kiitos vinkeistä. Tossa Möllerin omega-3 kapselissa ei pitäis olla A-vitamiinia ainakaan tuoteselosteen mukaan. Ja tuolta Möllerin nettisivuilta löytyykin sitten tietoa esim. siitä Sydämelle-kapselista, sitä suositellaan raskaana oleville. Siellä myös tietoa Omega-3'n vaikutuksesta ja hyödyistä sikiölle yms. Täytyy nyt pähkäillä mitä tässä söis, kun esim. foolihappoa on näissä kaikissa (Berocca, Raskausvitamiini, Sydämelle-kapselit...).
Indie täällä kanssa menkkakipumaisia oloja alavatsalla, kaipa ne ihan normaaleja kohdun "kasvukipuja". Mulla myös välillä vihloo tonne hävyn ja nivusten alueelle.
Onko muilla ollut kiinnittymiskipua tms? Mulla oli kp25 ihan kauheet alavatsakivut, hyvinkin menkkamaiset. Olinkin ihan varma että tätsy kurvaa paikalle hieman ajoissa. Ei sitte kurvannut. Kp26 oli viel jonkinasteista kipua ja vatsa ihan "hellä", esim. kaikki tärähdykset ja töyssyt tuntu ikävältä. Oliskohan tuo voinut olla sitä kiinnittymiskipua? Tuollasta kipua ei ole enää ollut. Nyt vaan sellasta pientä nippailua ja juilimista.
 
Kertokaa mitä tuosta foolihaposta on hyötyä? En ole kuulutkaan..

Söin esikon raskausaikana multivitaa + retaferia rv 13 jälkeen, mutta vaihdoin molemmat valmisteet kun meinasi hemoglobiini tippua vaan. Eli mulla ei varmaankaan imeytynyt kumpikaan oikein ja retafer laittoi mahan ihan sekaisin. Sitten söin niitä raskausajan valmisteita 2/pvä ja obsidania 2/pvä ja sillä hb saatiin pysymään samana ja jopa vähän nousemaan. Kyllä nuo vitamiinit aika kalliiksi tuli, mutta oli ihan pakko syödä. Varmaan on aika yksilöllistä miten nuo vaikuttaa. Toisilla voi ihan hyvin imeytyä multivita ja retafer, mulla vaan kävi vähän huonompi tuuri.. Nyt ajattelin heti aloittaa lisäraudan kun saa..
 
Käys googlettamassa foolihappo niin sieltä tulee esim. tohtori Tolosen aika kattavat sivut foolihaposta. Mutta siis foolihappo on yksi B-ryhmän vitamiineista ja sen tarve lisääntyy naisilla hedelmällisessä iässä ja sen on todettu ehkäisevän mm. sikiövaurioita. Se on vesiliukoinen vitamiini eli yliannostuksesta ei aiheudu hetkessä vaaraa, mutta eihän toki turhaan kannata napsia useita valmisteita samanaikaisesti jos kaikissa on foolihappoa. Eli kannattaa tarkistaa tuoteselosteesta että onko jossain yhdistelmätabussa jo foolihappoakin.

Miekin varmaan joudun lisäraudalle kun ei tuo hemppa oo ikinä ollut kauhean korkealla, saas nyt nähdä...
 
..iloisissa merkeissä kuitenkin. Kävimme tänään varhaisultrassa ja viikot oli tasan 8+0. Tämän johdosta on oletettavaa, että lapsemme syntyy helmikuun puolella.

Varhaisultra tehtiin emättimen kautta. Se ei todellakaan satu yhtään, eikä oikeestaan tunnu paljon miltään. Jännittävää ja suloista oli nähdä pieni ihminen, jonka sydän siellä sykki kovasti. Tottakai lapsen näkeminen teki raskaudesta todellisemman niin isälle kuin äidillekin.

Paljon kaikkea hyvää ja iloista teille kaikille kaiken jännityksen keskelle! Yritetään muistaa, että tämä on juuri sitä ainutlaatuista aikaa ilman että haikailisimme vain tulevaa. Voimia odotukseen!
 
Paljon onnea uusille odottajille =)

myymä Tässä linkki msn maalismasut 2009 ryhmään
http://groups.msn.com/maalismasut2009
Sulla pitää olla toimiva hotmail/live tunnus ja sit kun oot kirjautunu sisään niin lähetät pyynnön ja mie hyväksyn sinut sitten jäseneksi :) Toivottavasti tuosta nyt saa selvän =)

Täällä oli puhetta vitamiineista: Odottelen neuvolaan ja kysyn sit neuvolatädiltä pitääkö alkaa syömään vai ei. Onneksi neuvola on ens viikon tiistaina. Retaferit joudun varmaan taas aloittamaan ku jouduin viime raskauden aikanakin niitä napsimaan.

Onko täällä muita jotka ovat joutuneet seuraamaan verensokereita edellisessä raskaudessa? Itse jouduin pistelemään joka toinen päivä 3-4kertaa päivässä. Sama rumba alkaa myös nytkin kunhan saan neuvolasta tarvikkeet.

(.) Väsymystä lukuunottamatta olo on normaali. Tuntuu aika oudolta koska edellisessä raskaudessa halailin tässä vaiheessa pönttöä vähän väliä.

 
myymä
Zoe-F Mulla ihan sama pelko koko ajan mutta koska sain syksyllä keskenmenon rv 14+ niin en valitettavasti itse pysty mitenkään huokaista vielä rv 12... Kai sitä sitten panikoi loppuun asti.
Jotnekin pitäisi vain ottaa sellainen asenne, että iloitsee ja nauttii tästä raskaudesta niin pitkään kun se on mahdollista ja jos jokin menee vikaan, niin surraan sitten..
Mutta vahvasti toivoen että saamme pitää pikku nyyttimme loppuun asti!!!

emmmaa KIIITOS linkistä!! Täytyykin heti käydä rekisteröitymässä ;)

Omaanapaa Oon aika yllättynyt etten joudu öisin nousemaan pissalle. Taino 05.00 ehkä saatan joskus joutua mutta herään kuitenkin kuudelta, joten se on vähän yksi ja sama. Viime raskaudessa ravasin montakin kertaa yössä.
Vatsa on selkeästi turvonnut, ja sen huomaa parhaiten aamuisin jolloin yleensä vatsa on pienimmillään mutta silti pömpölllään. :)
Kuvotus vain jatkuu ja rinnat paisuu. Hyvä merkki, toivon :)
Se olisi tytöt huomenna PERJANTAI! ihanaa, vihdoin....

Myymä ja "pikkuvelisisko" 4+6
 
Moi! Ja tervetuloa uusille!!
Päivittelin tuota listaa ja kertokaa jos sieltä löytyy virheitä, niitä kun aina mahtuu mukaan.. :ashamed: Yritän kyllä aina lukea kaikki tekstit mitä on tullu, mutta aina voi jotain unohtua välistä joten tummennus auttaa minua huomaamaan kaiken tärkeän! :)

Perhe on paras: Toinen totuus on se, ettei apteekissa myydä ilman reseptiä lääkkeitä joista ois yhdellä/kahdella käyttökerralla vaikutusta vauvaan :)

Omaa napaa: Ultrassa yksityisellä on käyty tiistaina ja ultraaja ehti jo sanoa, että jos nyt sykettä ei löydy niin ensiviikolla samaan laskuun uudestaan vaan löytypä se syke sitten pienen etsimisen jälkeen ja vahva olikin! :heart: Virtsarakko ei vaan ollut tarpeeksi täysi ja kohtu on taaksepäin kallellaan (mitä ei esikoisesta jostain syystä mainittukkaan). Laskettuaika on joko 5. tai 6.3... Ällötys jatkuu. Ja huimaus. Ja kaikki muuki.. Välillä sumenee silmissä ihan kunnolla :/
Lomailtiin perheen voimin pari päivää ja siksi pitkä väli päivityksillä.. :)

Eeeva ja Äppö 6+6
 
Ultra oli aamulla ja kyllä pelkäsin ensin, kun sykettä ei mllään meinannut löytyä. Kuten myös Eeevalla, meinattiin ekaksi katsoa uudestaan ensi viikolla, mutta sitten kun olin vielä puoli litraa juonut siinä maatessani ja virtsarakko alkoi täyttyä, näkyviin saatiin n. 7 mm pituinen ihmisenalku, jonka sydän löi lujasti :heart:

Minulla on myös kohtu kallistunut taaksepäin ja siksikin näillä viikoilla vaikeasti nähtävissä, mutta nyt on kyllä onnellinen olo! LA n. 3.3. tai 4.3.
 
myymä
Alkuperäinen kirjoittaja Cailin1:
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Voi vitsi teijän kaa. Mul on sit neuvola heti aamust, mut miä en tosiaa pysty lähtä kotoont käymättä vessas eka. :/
Ei ekassa neuvolassa ultrata, joten ei sillon rakon tarvii olla täynnä. Käy vaan ihan rauhassa aamulla pissalla :)
Meillä ekassa neuvolassa pitää olla pissaamatta virtsanäytteen takia, mutta jos ei kykene niin keitettyyn lasipurkkiin saapi kotona pissata ja tuoda mukanaan!
 
Mulla on muutama päivä tässä nyt ollu ihan ok olo ja se oikeastaan huolestuttaakin, kun välillä tuota pahoinvointia kuitenkin jo oli. Onneksi sain huomiselle ultra ajan. nyt vaan kovasti toivon, että kaikki olisi kunnossa. On se kyllä kumma että sitä ei osaa nauttia täysillä näistä raskauksista, kun koko ajan pitää pelätä pahinta.

Lymypiilo:
ehdottomasti mies kannattaa ottaa neuvolaan heti ekalle käynnille. Siellä just kysellään niitä sukusairauksia ym mieheltäkin. Meillä vaan tällä kertaa mies ei taida päästä.

Myymä: nenäverenvuodot on tosiaan raskauden aikana ihan yleisiä, mullakin oli esikoisen aikaan.

Zoe-F ja muut on kyselly lääkkeistä: Itse olen vähän niinkuin lääkkeitten asiantuntija, joten särkylääkkeistä Panadol on sopiva raskauden aikana. Antibiooteista osa käy ja osa ei, eli aina kannattaa kertoa raskaudesta lääkärissä. Ja heti kun saa tietää, että on raskaana, niin mitään lääkkeitä ei pidä omin päin ottaa, ellei pakkausselosteessa sanota, että voi käyttää raskauden aikana. Kannattaa myös muistaa, että jotkut muutkin lääkemuodot kuin tabletit voivat olla kiellettyjä. Säännöllisessä käytössä olevia lääkkeitä ei kuitenkaan saa jättää omin päin pois, esim astmassa inhaloitavat kortikosteroidit ovat turvallisia raskauden aikana.

Onnellinen79 rv 7+1
 
myymä
Huomenta!

Onnellinen79 Mulla vähän samaa huolta kun sulla, että ihan kun pahoinvointi olisi helpottanut... Jännä tämä ihmismieli kun nyt sitä todella toivoo että oksettais, jotta ei tarttis olla huolissaan. Maha kyllä turpoo kovaa vauhtia uskomattoman aikasin mutta eihän se aina koko totuutta kerro...
Mullakin varmistuu tilanne vasta monen viikon päästä :(

Omaanapaa oon yrittänyt kattoo hirveesti mitä syön ja syödä terveellisesti ja silti musta tuntuu että paino vaan nousee. :( Näinkin alussa se on ihan koholla jo..
Toivottavasti säästyn isoilta liikakiloilta kun esikoisen aikaan tuli sen 20kg melkein ja nyt en todellakaan halua samaa määrää!


Myymä + pikkuvelisisko 5+0 (JIHUU :whistle: )
 
Heipähei! :wave: Ja onnea uusille! :flower:

Cailin: Onnea ihanista ultrauutisista! Onkahan nuo laitteet erilaisia, kun minua on pyydetty ennen ultraa nimenomaan tulemaan virtsarakko tyhjänä? Hmmm..

Pikaisesti vaan kuulumisia, tää lähtee tänään viikonlopuksi reissuun helsinkiin.. kivaa pitkästä aikaa! :) Tajusin just eilen, että ihmeen vähän olen nyt stressaillut,kun miettii edellisiä kertoja ja keskenmenoja.. noh hyvä näin. Eilen tuntui kuin kohtu ois venynyt, tuli niitä repäisykipuja muutamat ja muutenkin siellä tuntui ikäänkuin hieman painetta tms. Mutta tää täti lähtee nyt valmistautumaan, täytyy viedä vielä koira hoitoon! :wave:

Niinu & itiö 7+1 :heart:

 
Niinu86 Kiitokset =) Tuosta ultrasta vielä - mulla ultrattiin viimeraskaudessa näin alussa emättimen kautta, jolloin ei ollut väliä oliko virtsarakko täynnä ja kuvakin oli kyllä selkeämpi. Nyt ultran teki kätilö ja se tehtiin mahan päältä ja siksi täyden virtsarakon pitäs työntää kohtua ylöspäin.

Me lähdetään tänään hakemaan esikoista kotiin muutaman päivän mummolan reissulta. Oli ekaa kertaa yötä pois kotoa ja luulin, että olis itkenyt ja ikävöinyt, mutta tytsy on ollut oikein unelmalapsi koko ajan eikä ole tainnut äitiä paljon siellä lellittelyssä muistaa..
 
huomenta! oon ollut kotoa pois muutaman päivän, eikä ole sen vuoksi minua näkynyt tai kuulunut. Tervetuloa uusille ja Sallaselle tsemppiä helmikuun odottajiin! Mulla kanssa olis eka neuvola tiistaina...hyh, kun meinasin käydä halailemassa vessanpönttöä, kun roskiksen pussi oli valunut roskalaatikkoon. Yäk. oon myös ostanut pakkaseen ruusukaaleja ja aina, kun ajattelen niitä on vaikea olla antamatta ylen. heh...tarvii varmaan kohta heittää ne pois...
muru jo 6+6 :)
 
tervetuloa uusia vaan!!!

minä syön helhetshälsanin helalmin pillerietä mitkä on täysin luonnontuote, huono puoli näistä on että pitää olla joku tuttu ruotsissa joka tuo ne, kun niitä ei myydä suomessa.
Nissä on kaikki mitä tarvii.

oma napa: 24/7 huono olo ja palaelen koko ajan. Väsyttää myös aivan sikana. olen jäänyt jo kiinni työpaikkalla että olen raskaana kun lounaan jälkeen tuli todella paha olo niin työkaveri sanoi : "ettei vaan on aamupahonvointia" minä vastasin että kyllä. muut ovat kysyneet miksi en juo kahvia enään, minun mielestä se maistuu niin pahalle että en voi juoda sitä enään.

Minäkin käyn yöllä pissalla jo.

Pahin on se kun kaverit kysyy miten minun maraton juoksutreenit menee... olen niitä jo lopetanut kun on niin väsy koko ajan. Kohta kaikki tietää että olen raskaana, mutta ei se mitään. =)




minä ja molly
 

Yhteistyössä