Maalismasut 2009

Heippa hei!

Se meni sit niin, että samana päivänä ku kirjotin tänne et oon raskaana niin alko illalla vuoto. Että sellannen raskaus se. Mutta täytynee tunnustaa, että helpotti. Hirveeltä tuntuu sanoa näin. Kiitos kaikille kuitenkin onnitteluista. OIsin mä oppinu rakastamaan sitä lasta, vaikka se ei "tilauksessa" ollukaan.

Meillä on selina ollu kipeenä ma asti, Ihan RAUKKA lapsi. Silmät sameena itkeskelee sylissä. Ei oo yhtään oma ittensä. Ei oo oikein muuta oireitta. Nyt tänään mittasin et Seelallakin on lämpöä ja JÄRKYTTÄVÄ räkätauti. Pitäis itellä on coretex-asu päällä et sais vähän väliä huuhtoa rään pois vaatteista. Mä en jaksa kotipäivinä ees vaihtaa vaatteita. Saatan kulkee samoissa (päällys)vaatteissa koko viikon, koska ne on heti aamupalan jälkeen ties missä puurokaakaokiisselijugurttimönjässä.

Oisko kelläään suositella LÄMMINTÄ toppapukua? ostin Seelalla syksyllä jonathanin toppapuvun, muta raukka on jo näillä keleillä IHAN jäässä!! mua sitten niin ärsyttää! vaikka ois alla villapukukin. Mitähän tyttöparka käyttää kun tulee oikee talvi?

Mä taidan mennä nukkumaan, ku on niin ihanan hiljaista. 2 yötä käytännössä valvonu niin alkaa pikkusen jo olemaan sellanen pikku hiprakka päällä.

OUTIUS
: ei muuta kuin paljon :kiss::heart::whistle: tulevaan! (siis jos se miehen puolikas löytyis)
mites marzan rillutteluilta meni?

Muty
 
heipat tältäkin suunnalta!

Lähdettiin mummolaan ja kerrankin aikaa koneella olla ihan rauhassa :)
Saas vaan nähdä miten sekasi rytmi menee kun typykin vasta tuntu sitten meni nukkumaan. Annettiin touhuilla kun niin hyvän tuulisena töpötteli =) kuitenkin automatka takana niin tartte heti petiin hoputtaa.

Meillä käytössä Remun toppapuku ja ainakin Jenna tuntuu sillä tarkenevan. Lisäksi kyllä pidän melkein aina villatakin/-puvun alla. Kesti kyllä tottua tytöllä että vaatetta on päällä enempi ja alussa ei kovin pitkiä aikoja viihtynyt kun ei osannut touhuta toppapuku päällä, mutta nyt parempaan päin :) potkurin työntäminen on kova sana :D Ja hyvä onkin kun liikkeessä on niin ei kylmä tule niin äkkiä.
Hanskoja en muista minkä merkkiset on.. tai pienempiä en muista. Toiset, isommat ostin eilen jonne mahtuu lapaset alle mutta kun heräs tänään unilta oli sormet jääkylmät :O ja lassien rukkaset olivat. Mut itesä tuntuu että hankassa pitäis olla tarpeeks tilaa ja tarvittaessa kunnon villalapaset alle.
Pojalla oli pienempänä nahkarukkaset käytössä ja muistaakseni olivat hyvät.
Nyt jässikällä Luhta haalari ja ei oo villaa tarvinnut väliin, eikä toppahanskojen alle lapasia.. mutta liikettä löytyykin siihen malliin :D
Mutta onhan toki yksilöllistäkin.. ite olen kamala vilukissa ja mies menee tuulipuvuntakilla miltei koko talven.. tai toppatakilla ja t-paita vaan alla :whistle: Ja poika aikalailla isäänsä tullut, että kuuma tulee helposti.

Cadillac: Laitatko mulle sen osoitteen??

Meillä oli taas pitkästä aikaa pari kokonaista yötä ja sitten se rokotus pilas kaiken :( sen jälkeen typy kutissut ja noussut n.4krt/yö itkemään.. aamulla kipittää sitten kainaloon pyörimään viiden jälkeen.. Itsellä pyörii erinäiset asiat päässä ja ei saa unta tarpeeks aikasin illasta.. mietinkin päivällä että tartteisin lomaa.. mutta sitten totesin että "lomaa mistä?????" vai ei kai se tarkota että haluan takas töihin :LOL: no ei, mieluummin kotona olen ja ei haittaa vaikka vähän silmät ristissä kulkeekin.
Korvat nyt sentään oli vielä ok kun lastenpolila konrtollikäynti tänään oli.
Kotivaatteita ei meilläkään ihan joka pv vaihdeta ellei ihan järkyttävän näköiset ole. Varsinkin kun lapset kipeitä ja sylissä ovat paljon ja pyyhkiivät kasvojaan samalla paitaan jne niin kasvais pyykkivuori melkosta vauhtia jos joka välissä vaatteet vaihtas.

mut kai on pakko alkaa ees unta yrittämään..

piti vielä kysyä, että mites muilla tutin käyttö??
meillä tehtiin päätös että päiväksi kokonaan tutti pois kun siitä meinas tulla vähän liian tärkeä.. voi elämä sitä raivoa mitä neitokainen piti 2 ekaa päivää päikkäreille mennessä :O käänti sänkynsä petivaatteet aivan ympäri moneen kertaan kun ehti tuttiiaan.. ei suostunut uskomaan että tuttia ei ole missään.. sen lisäksi kauhea itku-potku-raivarit :/ eilen olikin jo paljon helpompaa ja tänään rupes päikkäreille vaunuihin.. pientä protesti itkua aluksi meinasi mutta tyytyi tutittomaan tilanteeseen sangen hyvin.
 
toppapuvusta meillä käytössä remun puku ja näinä parina kertana kun ollaan käytetty niin tuntuu toimivan. tänne etelään kun talvi vasta tuli :D
meillä lapsilla ollut aina ongelmana että vaikka olis villasukkaa ja kunnon tumput käsissä niin aina ovat kylmät : /
jerellä toppapuvun alla käytän yleensä villapukua.
tutista meillä syödään tuttia vielä todella paljon enkä vielä ole ajatellutkaan ottavani pois. tytölläkin oli 2,5 vuotiaaseen saakka ;) sai kyllä enään syödä vain nukkumaan mennessä.
pottaan ei olla vieläkään saatu mitään. jere kyllä menee mielellään potalle mutta sitten alkaa leikki. hakee paperin, menee istumaan potalle, pyyhkii ja vie roskiin. ja sitten haetaan taas uusi paperi....
sanoja on ruvennut nyt tulemaan kokoajan uusia. kuukausi sitten ei vielä paljoa jutellut ja yht äkkiä rupes sanoja tulemaan.
ja nyt kun olis päässyt vauhtiin kirjoittamisessa niin täytyy valmistautua kasvohoitoon :wave:
 
Heissan! Kohta tääl saa pizzaa :p
Isänpäivänä oltiin mummin ja ukin luona yökylässä ja nyt oltiin mummon ja papan luona yökylässä. Ihana oli ku lunta ja käytiin piha saunassa :heart: lumi narsku jalkojen alla,,ja muuteski, hyvää seuraa, saunomista,hyvää ruokaa..oli oikeen mukavaa :)
Keskiviikkona mummin ja ukin luo yökylään, pikkujouluja viettämään. Aattelin et tekisköhän taikataikinasta tyttöjen kans jotai joulukoristeita ja antas niitä sit pikkujoululahjax :) miltäs kuulostaa??
Nyt oottelee miestä ja pizzoja kotio :heart:

~ Marsu :xmas: ja siskit :xmas: :xmas: ~
 
Heipat pakkasesta!

Josko sitä taas ittestäs ilmottelis, et ainakin hengessä oon kovin mukana :)
Päivittäin kyllä käväsen lukasemassa, mut jotenkin se on muka niin aikaa vievää, ettei kerkiä/viitsi/jaksa... kyllähän noita selityksiä on...

Jaksamisia kaikille öiden kanssa painiville ja vaavien kanssa valvoville :hug:

Meillä käytössä Remun haalari ja se on kyllä pitäny lämpösenä. Siellä alla on villapuku ja kerrosta pakkasten mukaan. Ihan hurjilla pakkasilla en mä tarkenis ulkona. Ja täällä ainakin alle 2-vuotiaden kanssa on hoitopaikoissa 10 astetta pakkasraja, tai niin ainakin meen hoitaja meinas :whistle: En mä ees oota silti et lähtis useemman alle 2-vuotiaan kanssa ulkoilemaan kovilla pakkasilla.

Meillä oli alkusyksy yhtä flunssaa ja räkää, tais siinä taas olla korvatulehduskin... Mut nyt ollaan oltu terveenä, kop, kop!!!

Outius, siellä hoidossa se paranee, se vastustuskyky. Annika on juur alottanu uudessa hoitopaikassa ja sanotaan et puol vuotta-vuosi ni sit helpottaa sairastelujen osalta. Toki maitohappobakteerit voi auttaa ja sit ko muistat antaa d-vitamiinit ja ruokaa monipuolisesti.

Täälläkin tulee uusia sanoja ihan päivittäin! Mummun ylpeyden aihe on, et sanoo "mummu". Pappaa on hokenu jo pitkään :heart:

Pottaan on alkanu tulla kaikki asiat. Ite kiskoo housut kinttuun ja huutelee mennessään "kakkaa" :D Bodyt on muuten nyt sit vallan jääny käytöstä pois ton pottatouhun kanssa kun ite toimittaa pitkälti potalle menon. Ihanaa... luulin jo et menee pitkäänkin, mut oikeesti huomaa et vaippojakaan ei mee samaan tahtiin.

Pukeminen on meen tytön lempi puuhaa. Ja kaiken lisäks ITE! Apua ei huoli. Mut kyllä se sit sujuukin ihan reippaasti. Vetoketjujen kiinni vedossa pyytää apua, muuten ite villapuvusta ja sukista alkaen ulos lähtiessä. On aamulla hienoo kun voi pistää vaatteet lattialle valmiiks ni neiti vetelee ne siitä päälleen. Mites muilla? Onko kiinnostusta pukemiseen?

Meillä ei edelleen leikitä leluilla, jollei joku istu vieressä "vahtimassa" leikkiä. Kirjoista on nyt muutamana päivänä luetellu eläimiä ja esineitä. Isoveljien puuhat kiinnostaa ja missä tapahtuu siellä on myös pikkusisko. Hyvin pojat ottaa mukaan touhuihin.

Marsulle myöhästyneet synttärionnittelut! :flower:

Tuttia meillä ei oo käytössä. Mut nyt on jostain laatikon pohjalta löytyny niitä 0-2kk ikäsille tarkotettuja ni ne suussa neiti pistelee ympäri kämppää :LOL: Että sen nyt sit täytyy kelvata ;)

Cadillac, mäkin voisin ottaa sen osotteen!

Mut nyt on mentävä nukkumaan. Lauantaina olin pikkujouluissa ja jotenkin multa jäi unet vähiin, josko tän viikon aikana sais paikkailtuu :whistle: Onneks meillä mukelot nukkuu yönsä hyvin, ainakin tähän asti on nukkunu :stick:

Aivan ihana juttu et me ollaan pysytty näinkin suurena joukkona jo yli kaks vuotta !
Oisko joku vielä innokas tapaamiseen, jos vaikka alkuvuodesta. Vai onko hankalaa näin monen 2-vuotiaan kanssa :LOL: ?
 
Viimeksi muokattu:
päksy hienosti on teillä käydään potassa. meillä se on vieläkin leikkimistä mutta kaipa se sitten alkaa taas samalla lailla kun noiden sanojenkin kanssa eli yhtäkkiä :)
meillä kyllä tämä syksy ja alkutalvi on ollut ihan hirvittävää. lapset jatkuvasti kipeenä niinkuin me vanhemmatkin. jere taas flunssassa ja edellisestä kerrasta on se kolme viikkoa :(
sitten vielä tähän hässäkkään tyttö joutui sairaalaan. hänellä todettiin diabetes. täällä ollaan nyt vietetty pari yötä sairaalassa ja ei hajuakaan koska päästään kotiin.
tää on huonoin aika kyllä olla täällä, jere kipeenä kotona, mies auraus hommissa, anopilla joulu kiireet ja lapsenvahdit kiven takana mutta ollaan onneksi saatu kaikki onnistumaan.
no jos kohta päästäis päivisiks kotiin ja sitten yöksi tultais takas. vähän jännittää kotiin meno että muistanko kaikki milloin annetaan mitäkin ja paljonko syödään....
 
Nopeasti Zoelle: Voisiko Roni kärsiä korvatulehduksesta? Oletko käynyt näyttämässä? Meidän isommalla on parhaillaan elämänsä ensimmäinen korvatulehdus, pienemmällä samoin. Nukkumisongelmilla se alkoi, kuulostaa nuo sun jutut niin tutuilta. Oot saattanut asiasta jo mainitakin, mutta en kerennyt selata sivua nyt taaksepäin. Toivottavasti löytyisi syy (muukin kuin ikä), niin saatte taas nukkumaan. Paremmin toiste!

Terkuin Minea ja pojat
 
moikka

Lapset alkaa olla unessa ja huomenna on esikoisen 5v syntymäpäivä :heart: kakkuja leipoessa mennyt tänä pv. jennakin topakkana apuna ;)

Jee, meillä alkanut tutittomuus! tiukassa oli ja pitkään typy sen muisti, mutta nyt ei mitn hämminkiä. Illalla nukahtaa miltei yhtä nopsaan kuin tutinkin kanssa.
Myös tämän viikon on taas nukkunut yöt todella hyvin :D korkeintaan yksi herätys :D Mutta oli se tiukkaakin ennen tätä viikkoa.. ei nukkunut juuri mitenkään :/

Zoe: voisithan käydä varulti korvat tarkastuttamassa.. Meillä yös korvatulehdus hankaloittaa nukkumista huomattavasti ( ja kaiken maailman iho oireet jne.. )
Mutta voisikohan olla myös jotain omien rajojen kokeilua Ronilla??

..Meillä typy on nyt muutamana iltana ja päikärellle mennessä kokeillut "pitkittää" nukkumaan menoa sillä, että haluaa aina vaan uuden kirjan luettavaksi tai sitten pitää kantaa sänkyyn melkein kaikki pehmolelut mitä huoneesta löytyy.. ja suht tiukasti olen pitänyt siitä kiinni että yksi kirja luetaan, sitten valot pois ja nukkumaan. Varsinkin tänään on protestoinut kiukuttelemalla ja itkulla mutta aikansa itkettyyään huomaa että tahtoaan ei saa periksi.. sitten saa peitellä ja käy nukkumaan.
Pojalla taas oli tuon ikäisenö sitä, että tuli pois sängystä miljoona kertaa..

Olivat viikonlopun mummolassa hoidossa.. Jenna ensimmäistä kertaa 2 yötä erossa minusta. Ei ollut näyttänyt ainakaan että kaipaisi. Nätisti vilkutti heipat leikkien lomassa kun sanoin että lähdetään iskän kanssa. Mutta voi riemua kun su mentiin takas :D :heart:

Pottaan tulee Jennalla pissat.. kakka vaippaan. huomaan kyllä kun alkaa kakkaa tehdä ja sanon että mennänkö potalle. ei kuitenkaan halua joten en lähde väkisin kuskaamaan.. sitten kun itse siihen valmis on. Pissalla käy välillä kehoituksetta, välillä pitää sanoa että käyppä potalla. ja toisinaan taas huudahtaa hätääntyneenä kun huomaa että on kauhea hätä ja pari tippaa karannut :D sitten hirveetä kyytiä vessaan :LOL:

Muutenkin sangen vaudikas ja tomera neiti. Omaa tahtoa löytyy.

Lempipuuhana kai tällä hetkellä koiran ruokkiminen :D käy hakemassa nappuloita ja juoksee sohvalle, sitten sieltä viskoo koiralle ja nauraa kun koira ryntäilee ees taas :D
Myös marsua jenna tykkää hoitaa.. semmoinen kun tuli tuossa jokunen vk sitten hommattua. On vaan vähän turhan kovakourainen aina välillä niin saa tarkkana olla.

äkkiä tämä pari kk hurahtanut ja kohta taas töihin lähtö :( ois niiiiiin ihana ollut jäädä lasten kanssa vielä kotiin.

Mut nyt vielä hommia jatkamaan..

danjuska ja jenna
 
Hiq
Heippa Maalismammat 2009,
piti ihan tulla lukemaan teidän kuulumisia kun palstalle eksyin taas, tällä kertaa kesäkuun kullannuppua 2011 odotellaan <3
Meidän Oskari on varsinainen riiviö, kova menemään mutta sanat puuttuu vielä. Uusin juttu on potkia palloa telkkarihylyn reunaan ja tuulettaa maalia heiluttetamalla käsiä ja tekemällä "kuperkeikkoja".
Vuodentakaista pitkää korvatulehduskierrettä lukuun ottamatta ollaan oltu varsin terveitäkin. Pottailtu on 9kk iästä ahkerasti ja nyt ollaan lomalla jättämässä kotona vaipat pois. Tuttivierotuskin on edessä. Oltiin jo hyvässä vauhdissa tutin kanssa mutta muuton aikana mammalla hoidossa ollessaan oli taas repsahtanut..
Töihin palasin 03/2010 ja Osku siirtyi ystävän luokse perhepäivähoitoon. Nyt muuton jälkeen pääsi ihanaan, pieneen päiväkotiryhmään uudessa kunnassa. Mutta samalla mun ja tuon ystäväni ystävyys kyllä romuttui ja rumasti... Kesällä saa poika sitten jäädä äidin ja pikkusisaruksen kanssa kotiin kun on oma pihakin leikkejä varten ja muutenkin isommat tilat temmeltää.

Oikein kaunista Joulun aikaa kaikille melkein 2v:lle!

-Hiq, Oskari -09 (26.6.) ja EssiEemeli rv 12+1
 
Viimeksi muokattu:
moikka

Täällä synttärit juhlittu ja porukkaa kävi paljon. Oli helppoa lastenhoito kun vuoronperään aina joku hoiti jonkun homman.

Zoe
kyseli jouluvalmisteluitsa..
Itsellä kaikki lahjat ostettu, jouluverhot ikkunassa, -valot pihalla ja muutama koriste. Enempää en edes kehtaa kun kuitenkin mummoloihin jouluksi lähdetään.
Lahjat vielä joku ilta paketoin niin kaikki ois ok.

Hiq: mukava kun kävit kuulumisia kirjoittelemassa ja onnea odotukseen!

Meillä valvottiin vime yö |O tyttö kitisi ja itki ja pyöri minkä kerkesi.. otinkin puoliltaöin viereen mutta eipä auttanut.. aamulla lämpöä oli 37,6.. äsken ei ollut ollenkaan. räkäinen on myös. Jospa menis ohi ennen joulua.
Luulinkin ensin että vain kutina häiritsee unta, mutta eipä raapinutkaan ( sen sijaan minä raavin :kieh: ) alkaa tympiä nämä pakkaset kun vaikka kuinka rasvais niin kutiaa niin kamalasti :mad:
jenskulla tais eilinen öljykylpy auttaa ja sitten vielä lipogeelillä kun lotrasin nukkumaan mennessä niin olipas pehmoinen iho aamulla =)

poitsulle tuli leikkikaveri ja typy nukkuu.. jos vaikka kahvit keittäs ihan rauhassa ja tarjois välipalaa poitsuille sitten.
 
Zoe: Meillä on ollu tosi paljon samanlaista tuo nukkumaan menon ja nukkumisen kanssa. Me ollaan tehty niin et päiväunilta herätetään kesken, jos nukkuu yli tunnin. ja sit ULOS ULOS JA ULOS! siellä pitää olla vähintää puoli tuntia sit suihkuun ja nukkumaan niin EI MITÄÄN ongelmia oo ollu sen jälkeen. Tuo ulkoilu ei mua houkuta yhtään, mutta onneks mies on sitäkin aktiivisempi. Mullahan itellä meni niin hermo tuohon nukuttamisrumbaan et jätin sen suosiolla miehelle ja nyt meillä on armeijamainen tyyli tuossa nukuttamisessa. ja se toimii!
nyt ku saatas se sama kuri vielä päiviunille.... yleensä oon nukuttanu syliin tai viereen, mutta tänään mulla niin pimahti ku molemmat huutaa väsyneenä. päätin et tästä lähtien kello 12.30 seela menee OMAAN SÄNKYYN ja saa opetella nukkumaan myös päiväunet siellä. saa nähä miten tää mun "päätös" horjuu...
ulkona ollaan oltu näillä pakkasillakin. (-20C)

Joulu: mennään anoppilaan ja ei kiinnosta yhtään! mutta vuorotellen molemmissa mummoloissa. ANoppi on niin sairas hössö et kaatuu aattoiltana kuolleena maahan.... Väsymyksestä. ja muistaa kyllä mainita miten hän on tehny kaikkee. yritin et mä voisin tuoda sitä ja tätä niin mikään ei kelpaa. vastaus oli et: tuo itelles vaan oma annos sitä (esim kalaa) ku ei me syödä. että näin. ei olla onneks yötä siellä vaan tullaa yöksi kotiin. teen kotiin siis ruokia yms. ku anoppi on niin tarkka niin omista ruuistaan, että niitä ei saa es syödä niin paljon ku haluaa vaan rajottaa muiden syömisiä... kuullostaa ihan hirviö anopilta mutta oikeesti se on ihan jees, jos tuota ruokapolitiikka ei oteta huomioon =)

nyt ku molemmat nukkuu, mä meen lukeen kirjaa (eve hietamies yösyöttö HYVÄ!) ja syömään cookies keksejä. ne on myös aika hyviä.....:whistle:
 
Heips!

Meillä on tyttö oppinu nyt sit tulemaan pois pinnasängystä ihan ite. Melkeen joka iltanen ralli on et pois sängystä kertaa monta, milloin pissahätä, milloin sukka pitää laittaa jalkaan, milloin mitäkin ja voi sitä voiton riemuista ilmettä ko avaa makkarin oven ja taapertaa ilmottamaan asiaansa :rolleyes: Nukkumisen kanssa meillä ei mitään ihmeempiä oo tapahtunu ja yllättävän hyvin meneekin illat vaikka pois osaakin sängystä tulla.

:hug: kaikille jotka taaperoiden unien kanssa taistelee.
Saman oon kuitenkin huomannu, et jos iltapäivällä on pidempään ulkona, tulee uni illalla paremmin ja maistuu ruokakin huomattavasti paremmin. Nää pakkaset ei vaan innosta ulkoilemaan :stick:

Meilläkin sairastettiin joku ihme nuha-kuume. Lämpö 40 astees kolme päivää, lisäks räkänen oli. Tauti kuitenkin meni itelleen ohi. Käytettiin kuitenkin lääkäris kun nuo korvat on vaivannu, mut kunnossa oli eikä onneks antibioottii saatu. Putket edelleen paikallaan niin ko kuuluuki. Ovat kyllä hyvin pysyneet huhtikuusta.

Muty, toi Eve Hietamiehen kirja on kyl tosi loistava! Ite luin sen kans alkusyksystä ja se on niin totta :LOL: Kuinkas muuten se sun päätös on pitäny? Seela omaan sänkyyn? :D

Danjuska, samaa ongelmaa meillä tuon kuivan ihon takia. Nyt tänä talvena on neidin iho menny ihan kamalaks, rasvaa kuluu ihan kiitettävästi. No tuttuu puuhaa, ko ite oon atoopikko.

Joulu ollaan kotosalla. Mitään en oo saanu vielä jouluu aikaseks, mut kerkeehän sitä vielä :rolleyes: :xmas: muksuille pitäs lähtee lahjoja kattelemaan viikonloppuna. Josko se siitä sit lähtis :D
 
Zoe: kuulostaa juurikin jonkinmoiselle uhmalle/rajojen hakemiselle. Tsemppiä vaan tuleviin tuilanteisiin. pian helpottaa kun huomaa että ei tämä homma toimikkaan näin ;)

Ihanaa kun ilmat lauhtui! Jennakin tarkeni olla reilusti yli tunnin aamupäivästä pihalla =) normaalisti ei viihdy yhtä pitkään kuin veljensä.. ( tosin poju ois halunnu vieläkin jäädä leikkimään )Illastakin käytiin sitten tunnin verran mäkeä laskemassa/luistelemassa.

Jennalla edelleen kamala räkätauti :/ kaksi yötä oln valvottu mutta tänään näyttänyt aavistuksen paremmalta.. siksi uskalsin uloskin päästää temmeltämään.
Toivottavasti ei joulua sairasteltais.
 
moiks!

Outius
: Itse mietin esikoisen ollessa pieni aivan samanlaisia asioita :D mutta vaikka täällä onkin 5v uhma mennossa niin en usko että hänestä mitään häirikköä tulee, vaikka äitin olo välillä epätoivoiseksi käykin ;D
Meillä varsinkin esikoinen oli todella kiinni mummoissa kun kyläilemässä oltiin ja tunsin itseni vähän hyödyttömäksi :whistle: tuli laiska olo ja kuitenkaan en viitsinyt jättää kokonaan mummojen hoidettavaksi kun "onhan se sentään minun lapsi ja itse se hoidetaankin"..
Mutta nyt on toisin.. kun mummolaan mennään, niin jos vaan kerta on tilaisuus, jätän lapset välillä mummolle ja menen ostoksille tai poneja paijaamaan tms.. tiedän että on vaihtelua sekä itselle, että mummoille.
Paljon miehen äitikin kaipailee lapsia ja vaikka itsestä tuntuu että miten hän jaksaa ja ihan oikeastikko tykkää pitää ja hoivata niin kyllä sen näkee miten tyytyväinen hän on =) ja sama oman äitini kohdalla =) Minun porukoilla kun ollaan niin yleensä tehdäänkin niin että minä hoidan ponit ja mummo lapsia sillä aikaa..

Nuo leikki touhut menee meillä aika aaltoilevasti.. välillä touhuaa pitkät pätkät itsekseen ( tai koettaa veljeään häiriköidä ) ja välillä sitten kinutaan jaloissa.. huomaa selvästi kun haluaa kaeriksi leikkimään.. kotitöissä on myös joka pv mukana ja porukalla illasta enimpiä romuja siivoillaan lattialta.
Meillä puremis ja läpsimis vaihe suht hyvin takanapäin.. välillä vielä läpsimistä esiintyy.. yleensä kyllä sitten pyytää anteeksi (halaamalla) samantien kun on toruttu. Ja läpsiminen tapahtuu valitettavasti veljeä kohtaan useimmiten.. tilanteissa kun ei saa tahtoaan periksi :/
Jenskuun olen huomannut pätevän lauseet "ootko kiltti tyttö" tai "voi kun oot reipas ja kiltti " :D ja tyttö tekee/toimii onnessaan :D

Sanoja on alkanut toistelemaan viimeisen viikon aikana ihan hurjaa vauhtia! ja alkaa tulla sanoja oikeisiin "tilanteisiin". Tänään kuuntelin kun poika opetti jennalla omaa nimeään tavaamaan.. "sano Tee, sano AA jne.. ja typy toisti =)

Mutta nyt toivotan jokaiselle rauhallista ja mukavaa joulua!!!

ylihuomenna lähdetään me joulun viettoon eikä tietoa millon palaillaan..
 
heips!
se olisi sitten aatto parin yön päästä :) ihanaa kun pääsee syömään kunnolla :p
sanoista ollut juttua. jere höpöttele jo paljon ja uusin sana mitä mielellään hokee on EN :D
meillä kanssa joudutaan rasvailemaan päivittäin. aloiteltiin jo heti kun jere syntyi. nää talvet ja pakkaset on pahimpia. kesäsin ei niin paljoa tarvitse.
päästiin tytönkin kanssa kotiin sairaalasta silloin seuraavana tiistaina eli reilu pari viikkoa sitten.
vähän jännitti kotiin tulo että miten kaikki sujuu mutta hyvin on mennyt.
arvot pysyy jo aika hyvin kohillaan ja piikittelykin menee jo kuin vanhalta tekijältä. tyttökin on siihen jo tottunut. aika muutos tuli ruokailuihin kun nyt tarvitsee kaikista laskee hiilarit ja sen mukaan antaa insuliinia. ei voi tyttö käydä kaapilla hakemassa jotain suuhun ellen mie tiedä.
joulu me vietetään kotona. syödään perheen kesken ja kun pukki tulee niin tulee miehen vanhemmat tänne. joulupäivänä menemme minun vanhempien luo.
kaikki valmistelut onneksi tehty eli huomenna enään lahjojen vienti kummilapsille, rosollin teko ja kinkku uuniin. sitten minä rentoudun =)
oikein rauhallista joulua kaikille :wave:
 
Viimeksi muokattu:
zoe alussa oli hankalaa tuon ruuan kanssa mutta nyt jo rupee muistamaan ne tärkeimmät ulkoa. eli aterialla lasketaan hiilareita vain perunoista, makaroneista ja riisistä. kastikkeista ja lihasta ei lasketa. vaikka kastikkeessa on jauhoja on siinä niin vähän ettei tarvitse laskea.
meillä on aina pieniä vihkoja ja lappusia mukana missä on tärkeimpien ruokien hiilarit.
joistain esim. piparit kun ostin niin joutusin laskemaan pussin kyljestä paljonko yksi pipari sisältää.
hankalinta tässä on se että kun katsotaan lautaselle valmiiksi mitä tyttö syö ja pistetään insuliinia sen mukaan niin välillä tyttö sanoo ettei jaksakkaan syödä kaikkea. ei siinä muu auta kun syödä edes ne mistä niitä hiilareita tulee.
joskus annetaan pistos vasta ruokailun jälkeen jos ei ole varma paljonko syö. tätä tehdään yleensä jos ollaan ravintolassa tai hesellä ;)
 
se siitä joulusta. seuraavaa odotellessa ;) kyllä tuli syötyä varsinkin herkkuja :p
zoe ei sitä nyt ihan ilman hiilareita viitsi olla. muistan vaan kun itse olin niin kokoajan oli huono olo ja mitään ei jaksanut tehdä. kyllä jo aika hyvin osaa arvioida mitä määrä sisältää hiilareita ja jos on uutta niin onneksi pakkauksen kyljessä on määrät. sellaisia en osta missä ei ole.
tänään juuri oltiin tytön kanssa tyksissä kontrollissa ja vähän tuli kyseltyä siitä pumpusta millä laitetaan insuliinia. ei tarvitsisi pistää joka ruuan yhteydessä. saas nähdä otetaanko sellainen.
muutama yö ja sitten olisi uusvuos. me ollaan perheen kanssa ihan kotosalla ja lapset menee sitten uuden vuoden päivänä anoppilaan. meillä on ystävän kolmekymppiset ihan naapurissa.
mitäs te muut meinaatte tehdä?
aika hiljaiseksi tää pino on tullut mutta mie jatkan silti notkumista täällä :D
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä välipäiviä ja joulun jälkeistä elämää!

Joulunalusaika oli aika hässäkkää, joten palstailu jäi siinä tohinassa. Töissä viimeiset viikot ennen lomalle jääntiä työllistävät kovasti kokeidenpidon, tarkistuksen ja arviointien tullessa normaali kouluopetuksen päälle. Siiri sairasti vesirokkoa viikon verran joulukuun puolestavälistä ja flunssa ja yskä on jatkunut edelleen. Itse loukkasin jalkani viikkoa ennen aattoa ja jouduin käyttämään keppejä melkein kaksi viikkoa, eilen pääsin ekan kerran kävelemään ilman keppejä.

Siiri aloitta päivähoidossa tulevana maanantaina, kun miehenikin palaa töihin syksyn vuorotteluvapaan päättyessä. Päivähoitopaikat on täällä Kokkolassa tosi hakusessa ja HUOMENNA vasta ylipäätään selviää, onko Siirille hoitopaikkaa heti maanantaista. Hakemus on kyllä jätetty jo syyskuun alussa... Meidän pitäis toki keritä vielä tutustumaan ja harjoittelemaankin tulevaan hoitopaikkaan...
Täällä ollaan pikapäätöksellä muuttamassa toiminnassa oleva 12-paikkainen ryhmäperhepäiväkoti tavalliseksi 18-paikkaiseksi päiväkodiksi, mutta byrokratian rattaat pyörii kovin hitaasti ja jokin lupa vielä puuttui, jotta päiväkoti voisi aloittaa vuoden alusta. Toivottavasti päästään huomenna aloittamaan tutustuminen hoitopaikkaan!

Puhetta Siiriltä tulee vaikka muille jakaa. Siiri puhuu pääsääntöisesti kolmen, neljän sanan lauseilla ja selittää asioita ihan ymmärrettävästi. Useista konsonanttialkuisista sanoita puuttu alkukirjain, mutta muuten puhe on hämmästyttävän selvää. Siiri laulaa mukana joitain säkeitä esim. muumilaulusta "ei muumitaloa lukita yöksi" ja muskarilauluista pätkiä. Siiri tunnistaa väreitä punaisen, keltaisen ja oranssin. Sininen, vihreä ja musta menevät myös pääsääntöisesti oikein. Kuten Zoen Ronikin, meillä on innokas laskija myös!

Nukkuminen tai lähinnä nukkumaanmeno illalla on meillä myös jälleen aika haastavaa. Siiri nukahtaa vain "nukuttamalla". Muutamana iltana taas kokeiltiin jättää nukahtamaan itsekseen, mutta jaksaa huutaa kyllä sinnikkäästi ja pitkään. Annettiin periksi tunnin ja 10 ninuutin jälkeen. Pitäis vaan jaksaa varmaan jatkaa tuota huudattamista, mutta ei viitsi: /

Tsemppiä siis kohtalotovereille!!! Kai nää taas jossain välissä helpotuu nää iltarutiinit...?

Pitää lähtee syömään, moi!
 
outius ensimmäisen kerran oli pissanäytteessä plussaa jo keväällä mutta silloin verikokeet olivat ok. toisen kerran pissanäytteessä oli taas plussaa elokuun lopussa mutta taaskin verikokeet näyttivät puhdasta.
sitten joulukuussa yks päivä vaan alkoi juoda ihan älyttömästi. kokoajan kävi hakemassa juotavaa ja joi tosiaan janoon. myös vessassa kävi öisin ja pissasi myös sänkyyn.
oli myös väsynyt ja todella kiukkunen aina.
tämä juominenkin taas väheni seuraavana päivänä. tuo yhtäkkinen juominen vissiin on se yleisin oire mistä yleensä tunnistaa diabeteksen.
kannattaa käydä varmuuden vuoksi lääkärissä ettei pääse niitä ketoaineita tulemaan.
me onneksi oltiin ajoissa likenteessä niin ei kerennyt niitä tulemaan.
 
Heipsan kaikille!

Hengissä ollaan, vaikken olekaan saanut aikaiseksi kirjoitella. Toivottavasti kaikilla oli mukava joulu.

Mimosa kasvaa ja kehittyy ihan hurjaa tahtia. Tuntuu, että viime aikoina on ne viimeisetkin vauvamaisuuden rippeet hävinneet ja neidistä on tullut osaava ja omatahtoinen tyttö.

Pottailu menee tosi jees. Kyläillessä/kauppareissuilla oon pitänyt vaippaa, mutta eilen n. 2km ennen kotia Mii huutaa takapenkiltä pissahätää, ja sanon että ootas, kohta ollaan kotona. Ja Mii pidätteli kotiin asti, nätisti antoi riisua haalarinkin ja sitten kipitettiin potalle pissille! :) Mimosa ei osaa riisua vielä housujaan, ja meillä on bodytkin vielä käytössä joten tarvitsee vielä apua pottailuun.

Nukkumisesta sen verran että sit ku nukahtaa niin nukkuu hyvin, mutta se nukahtaminen on edelleen välillä hieman hankalaa. On kyllä helpottanut paljon kesästä. Kakka valvottaa eniten, Mii kakkii normaalisti aamuisin mutta voi juku jos on juna myöhässä niin siinä meni ne päivärytmit. Ummetusta ei ole, kun se kakka tulee kuitenkin päivittäin eikä ole kovaa.

Puhetta tulee kovasti, aikalailla samalla tavalla kuin kaatjuskan Siirillä. Lauseita tulee paljon ja lauluja osaa monia. Laskeminen on hauskaa ja äidilläkin on varpaita kaksi, yski, kuusi, seitsemän, kahdeksan, VIISI! Ja sitten Mii taputtaa ja kehuu itseään: ''Hienosti!'' :D Värejä tunnistaa vain punaisen, mutta tunnistaa esim. tietsikan näppikseltä kirjaimia. Lintumiehen tyttärenä Mii tunnistaa tietysti myös naakan, variksen, harakan ja tintin tuosta piharuokinnalta :) Marraskuussa oltiin taas reissussa ja viikossa neiti sisäisti, että täällä vilkutetaan ''pai paiii!'' ja kiitetään ''tänk juu!''

Pukeminen Mimosa ei osaa pukea päälleen eikä riisuakaan muita vaatteita kuin pipon, hanskat ja sukat. Kateellisena luin Päksyn reippaasta pukijasta, sais tuokin oppia kun pukeminen (etenkin näillä keleillä!) on mun inhokkipuuhaa numero uno. Toinen inhokki on sitoa selkä kumarassa auton turvaistuimen vöitä... Kakkapyllyn pesu on ihanaa verrattuna noihin :D

Cadillac jaksamista diabeteksen kanssa, toivottavasti on arki alkanut suttaantumaan. Mun isosiskollani puhkesi diabetes mun ollessa muutaman viikon ikäinen, sisko oli silloin 1v11kk. Onneksi hoito on hieman helpottunut nykyään, parikymmentä vuotta sitten diabeetikolle sokeri oli ehdoton no-no ja elämä ajoitettiin kellon, jääkaapin ja piikin mukaan. Raskasta se silti aina on, kun tulee pitkäaikaissairaus, on se sitten mikä tahansa. Mun äiti sanoi, että nopeasti sitä oppi muistamaan hiilarimäärät ulkoa ja tuntemaan, että paljonko nyt täytyisi muksulle saada menemään ruokaa alas. Sisko kokeili lukioiässä insuliinipumppua, muttei itse tykännyt, joillekin taas se on sopinut kuin nenä päähän.

Nyt tuli ''vähän'' omaa napaa. Yritetään pitää pino hengissä, itsestäni on ainakin mukavaa käydä lukemassa kuulumisianne.

Oikein hauskaa ja onnellista uutta vuotta!

upupa ja Mimosa 1v10kk
 
Hei vain kaikille PIIIITKÄSTÄ aikaa ja hyvää alkanutta vuotta!

Täällä ollaan yhä, vaikka on tämä palstailu kyllä jääny ihan täysin. Jotenkin sitä elämä on vain niin kiirusta. En ole edes lueskellu teidän kuulumisia pitkään aikaan, vasta nyt joulukuulta olen taas käyny kirjoituksia läp ja yritänkin kommentoida mitä muistan/olen ehtinyt lukeai. :ashamed:
Mutta mitä olen ehtinyt vilkaista niin samaa taitaa elämässä kaikilla olla tällä hetkellä, niin kuin meilläkin; sairastelua, päiväkotia, alkavaa uhmaa jne. Meillä ei tosin voi kehuskella puheen kehityksellä, eikä pottailulla. Kallella tulee vain muutamia sanoja silloin tällöin ja pottailu jää aina yritysten tasolle. Pitäis vain ottaa itseään niskasta kiinni ja aloittaa säännöllisesti käyttämään poikaa potalla mutta oon niin laiska:headwall:
Muuten Kalle on valloittava taapero, jolla päinvastoin kuin toivoin, taitaa olla meikäläisen temperamentti ja nykyään saatetaan ottaa yhteen kymmenenkin kertaa päivässä. Leikkimisenkin suhteen alkaa jo keksiä omia leikkejään ja viihtyy toviin itsekseenkin leikkien. Päiväkodissa sujuu hyvin, mutta meillä kesti se 3kk ettei enää itkenyt aamuisin kun vietiin hoitoon. On hyvin kiintynyt omahoitajaansa ja ikinä ei tule itkua, jos kyseinen täti on vastassa.
Meidän perheen kuulumisista sen verran, että pikkukakkonenkin on tulossa. LA on kesäkuun 22. päivä. Tämä odotus on kyllä menny niin nopeasti, etten aina edes muista mikä viikko on menossa, kun päivät menee töissä ja illat poitsun kanssa touhutessa.

Kaatjuska: Tsemppiä hoidon aloitukseen. Toivottavasti sujuu hyvin. Meillä auttoi oma unipupu ja valokuvakansio, jossa oli kuvia isästä ja äidistä ja koko perheestä tosi paljon.
Kallekin sairasti tosiaan vesirokon tuossa marraskuussa. Täytyy myöntää, että meillä oli helppo sairaus ja hyvä että sairasti noin nuorena. Muutamalla näpyllä selvittiin, vaippa-alue oli pahin. Mites teillä?
Ja pikaisia paranemisia jalan suhteen.

Cadillac: Oliko siis teidän tytöllä todettu diabetes?

Outius: Kalle on kanssa taantunut kotona itse syömisen kanssa. Monesti syö alkuun vähän itse ja loput pitää syöttää. ja ilta-ja aamupalat pitää aina syöttää, ei syö puuroa itse. Ite olen tulkinnut niin, että koska hoidossa hienosti syö itse niin kotona sitten "taantuu" ja passuttaa äitiä ja isiä palvelemaan itseään. Kait tuokin jossain vaiheessa menee ohi.

Nukkumisestakin ootte jutelleet: Meillä iltaisin vielä nukutetaan, eli pötkötellään vieressä (kalle nukkuu omassa sängyssään joka on kiinni meidän sängyssä) poitsu ei nukahda yksin. Mutta koska kestää 5-20 minuuttia ja nyt on yritetty mennä vuoroilloin niin ei tunnu raskaalta. Öisin herää tai ääntelee niin että me herätään vieläkin 1-3 krt aamupuolella yötä. Mutta riittää kun sanoo, että äiti on tässä tai laittaa käden selän päälle niin rauhoittuu. Tuo yöheräily meinaa olla raskasta, taitaa meidän poitsu olla sellainen, joka nukkuu kokonaisia öitä vasta 3-vuotiaana:headwall:

Aha, nyt herättiin päikkäreiltä.
-riksu ja Kalle 1v 9 kk ja pikkukakkonen 15+5
 
Moi kaikille!! Mulla on poika, synt. 29.3.2009, ja itse 20v, toista odotan kesäkuulle.
Olen vasta löytäny tän ketjun ja siks en oo aiemmi liittyny, voiko tähä enää liittyä?
Pojalla nyt kauhea uhma, ja ois kiva jutella samanikästen lasten vanhempien kanssa!
[QUOTE][/QUOTE]
 
Riksu: Mein poika on kans, että nukkuu tosi levottomasti.. Mä siirsin sen omaan huoneeseen (joka oli tooosi huono ajatus) Nyt ku kotiudun joululomalta, aion siirtää sen takas minun huoneeseen nukkumaan omaan sänkyyn.. se nukkuu tosi hyvin silloin, ku näkee et äippä on samas huonees niin miksi mä tietosesti antasin raasun itkee läpi yön?
 
heips

Tännehhän on tullut kirjoitusta.. kivaa =)

Riksulle
onnea ja turvallista odotusta!
Itsellä kans vähän laikuudesta kiinni jennan pottailu ollut, mutta kyllähän se aikanaan oppii.. ja nyt olen vähän ryhdistäytynyt ja yleensä kun kotona ollaan, pidän tytön ilman vaippaa. Ja hienosti käy pissalla potalla. Välillä itse, välillä on autettava. Ja välillä kerkee muutama tippa tulla housuihin ennen kuin huomaa, että hänellä on hätä ;)

Mites Siirin hoito n lähtenyt menemään?

jenna osaa pukea hatut, kengät ja käsineet ( siis sillon kun niitä ei tarttettas :kieh: ) pukemista protestoidaan välillä lahjakkaasti.
Sukat ja housut saa itse riisuttua ja paitaa koittaa kovasti. Välillä vastaan tuleekin naku typy jota veli tarvittaessa avustanut ;)
ja kun suihkusta/saunasta kuulee puhuttavan niin vaatteet on saatava sillä sekunnilla pois.
Viimeksi tänään kun poitsun kanssa jotain suihkussa käymisestä keskusteltiin ruokapöydässä niin jennalla jäi keitto lautaselle ja housut lähti just :LOL: ei auttanut sanominen vaan kävi aikansa paloilemassa pesuhuoneessa että millon pääsee. Vasta kun ketään ei kuulut, tajusi että olen tosissani että ei vielä suihkuun.

Meillä alkoi kans hoito parin kk:n tauon jälkeen.. Hyvin mennyt ja Jenna tuskin joutaa heipat sanomaan kun tällä viikolla ruoka-aikaan viety :D
ovat joutuneet olemaan pari pitkää päivää, mutta onneksi ensi viikko on helpompi.
 

Yhteistyössä