<<< MAALISMASUT HELMIKUUSSA >>>

Olen maannut tuolla saägyssä kokopäivän, kun ei se epämukava puristuksenomainen tunne tuolla lantion alueella ole suostunut häviämään minnekään. Makuuasennossa pystyy jokseenkin siedettävästi olemaan.
Käytiin illalla saunassa ja sen jälkeen sain asentoa oikein etsiä kyykystä ja konttausasennosta lähtien. :eek:

Mamuliini Meille tuli myös hoviherra (olisko ollut 128), suosikeista myös, mutta tehtiin siihen jonkin verran muutoksia. Puut kaadettiin viime keväänä, perustukset heinäkuussa 07, paketti tuli elokuussa ja syyskuun puolesta välistä ollaan itse pakerrettu tai siis mies on pakertanut ilman apuvoimia... :/ Ja toiveissa siis olisi että vapuksi päästäisiin muuttamaan. PAKKO PÄÄSTÄ! Kyllä meillä on kanssa ero ollut tässä niin lähellä ja niin monta kertaa, mutta vielä ollaan kuitenkin yhdessä... :heart:

Pitäisi tuota typyä herätellä pikkuhiljaa ja lähteä hakemaan esikoinen päivähoidosta. Jokseenkin on vaan voimat pois.

Huomenna olisi sitten se kontrolli tuolla äippäpolilla ja saa tietää että kuinka tuo pikkumies tuolla kasvaa vai kasvaako. Mies sanoi, että sun täytyy nyt vain syödä kokoajan kaikkea hyvää. :p Ei raukka tajua, että ei se ravinto suoraan vauvaan mene vaan vaikuttaa lähinnä minun lihomiseen... :eek:

Pistän myöhemmin kommenttia lisää!

Ainiin, kiva, että taustailijatkin alkavat piristymään pikkuhiljaa.
Mietin, että missähän mahtaa olla helmi35? Kirjoitteli aiemmin ahkerasti, mutta nyt on kadonnut... :eek:

kleopatra ja ihmemies
 
Misupai, älä liikaa stressaa noista raskauskiloista. Esim. sivulta http://www.nicehouse.fi/lapsinfo/ löytyy kaavio jossa näkyy mistä tuo painonnousu koostuu. Jos esim. viikolla 36 painoa on tullut 10 kg, niin ei siinä "ylimääräistä" ole kuin max kilo. Ja tuohon ei ole vielä laskettu turvotusta ym. mukaan.
 
.. tulin neuvolakuulumiset kirjottaa..

eli siis neuvolassa kaikki ok. Ei juuri mitään erikoista..
tänää siis rv 35+1.

painoo oli tullu +339g/vko yht nyt noin 16kg
hb 125 (viimeks 127)
sf 32cm
RR 104/70
leukkareita oli vähä mut johtunee mun runsaasta valkovuodosta
sydänäänet +
liikkeet ++
tarjonta rt

vauvaa tunnustellessa neuvolatäti löysi pepun helposti tuolta ihan ylhäältä, sitten päätä kun yritti kokeilla, niin sano, että ei meinaa löytyä..
onkoha se hukkunu jonnekki :LOL:
ei vaiskaa, se sano, että onpa vauvan pää jo tosi matalalla, kun ei meinaa sitä löytää tunnustelemalla..
mutta sydänäänet kuitenkin paljasti että kyllä se siellä silti pää alaspäin on...

jipii.. mä olin ihan mielissäni, hyvä vaan jos vaavi on siellä jo "lähtökuopissaan"..

ens viikon keskiviikkona sitten viimene neuvolalääkäri, sitä kans mielenkiinnolla oottelen, kuuleepahan sitten joko paikat on alkanu pehmenee.. supistuksia kun kuitenkin on jo aika paljon ollu..

no mutta nyt on pakko heittää tohon sohvalle pitkäksee, väsyttää niin pirusti.. tuun sit illalla uuestaan lukemaan muiden jutut :wave:

äiskä ja pienokainen 35+1
 
Ipulle paljon tsemppiä käynnistykseen! Meitähän on jo kohta monta vauvautunutta :heart:

Sellaista tuli mieleen, että [/b]onko teillä muilla turvotusta?

Mulla neuvolantädin mukaan on jonkin verran, tosin sormukset mahtuu vielä sormeen... Jaloissa huomaa sen siitä, että jos sukissa resoori on kireä, niin nilkkaan jää siitä painauma pitkäks aikaa. Kai se on sit sitä turvotusta... (Painoa tullut jotain 7-8 kg nyt)

Joku tossa jo miettikin vauvan kotiintulopukua/haalaria. Mä olen nyt kahden vaiheilla, minkälainen haalari maalisvauvalle pitäis ostaa. Minkälaisia haalareita teillä on vauvan kotiintuloasuksi?

funny + masuasukki 35+0
 
Ninni78 Kiitos sinulle myös kun kommentoit tuota eilistä "stressiäni". Tänään on taas ollut parempi päivä pojun kanssa niin on nyt mieli luottavaisempi tulevankin suhteen. Kyllähän mä pärjään ja monet äidit selviää vaik lapsia on paljon enemmänkin ja ikäerot vielä pienempiä. Nyt lopetan tän etukäteen tuskailun siitä aiheesta. :hug:

Olo on tosi "paksu"! vedin poikaa aamulla puistoon kelkalla ja laskettiin mäkeä niin johan alkoi tuntua taas. Lisäksi mua on alkanut vaivata sellainen kummallinen vaiva, että kun kävelen niin mua pistää johonkin tuonne nivuseen, mut se on jotenkin hassusti siinä häpykarvojen kohdalla. Sellainen tunne kuin neulalla pistäis siihen joka askeleella. Mielestäni se ei ole mikään liitoskipu tms. koska niistä kärsin esikoista odottaessani ja se ei ollut tällaista. Mietin olisko se joku suoni-juttu joka alkaa vaivata, mut en oikein näe sinne eikä siinä tunnu mitään outoa. En tiedä sitten..

Viimeyön taas mä heräilin tunnin välein ja kääntyilin tuskissani. Heh on tääkin kun oon selvinny ihan vaivatta tähän asti ja nyt ne iski kaikki kerralla päälle.

Ajattelin silittää tänään jo valmiiksi siihen äitiyspakkauksen reunaan tulevan röyhelön, minkä oon itse ommellut ja muutenkin katsoo petivaatteet valmiiks yms.

enne ja aarre 36
 
Enpä edes muista koska oisin tänne viimeksi kirjoitellut. On mennyt opintojen loppuun saattamiseen kaikki tietokoneella kirjoittamisen into :kieh:
Onnea tosiaan kaikille vauvansa jo saaneille ja tsemppiä vauva-arkeen! Ja tsemppiä myös niille, joilla alkaa olla h-hetki hollilla!
Täällä pitäis kanssa vähitellen pakkailla sairaalakassi, koska viikkoja on jo yli 37!!! Pitipä siis Muumin kyselyihin yhtyä: onko kohdunsuun pehmeneminen ja kohdunkaulan lyheneminen jonkinlainen ennusmerkki lähenevästä synnytyksestä tms.? Ei se lääkäri kyllä mitään sanonut. Mulla oli siis aivan sama tilanne kuin Muumilla, pehmeys ja 2 cm (rv 36+2 lääkärillä). Ennen oli kohdunkaulaa 3 cm. Kenelläkään kokemuksia? Minusta myös olisi kiva kuulla vinkkejä siitä, kuinka tietää synnytyksen alkaneen! KAikki vaan sanoo, että kyllä sen sitten tietää...
Misupai mulla on kanssa vähän ongelmia suhtautua tähän painonnousuun. Olen aina liikkunut ja ollut ainakin jokseenkin hoikka, mutta nyt... Huh! Kotivaa'an mukaan alkaa olla 20 kg kierroksessa ja ekasta neuvolakäynnistä 15 kg... Ja niin kuin itselleni uskottelin, että liikkumalla pitäisin painoni kurissa. No ei pysynyt. Vakiintui vasta, kun lopetin syömisten tarkkailun ja aloin nauttimaan suklaata. Toivon, että nämä alusta saakka olleet turvotukset ovat iso osa kilostoani :saint:
Hyvää mammalomaa kaikille! Täällä opiskelijan äitiyslomaan kuuluu vielä koko joukko tenttejä ja muita opintoja :D Mut melkein on opinnot kasassa! Jipii!

Skog 37+3
 
Kotiintulohaalarista: Meillä on sellainen plyyshinen, jossa vanuvuori. SInne alle laitetaan sisävaatteet ja villapuku. Ei jotenkin viitti toppahaalaria laittaa (on niin lauhaa) ja kyllä se tuolla automatkan kotia pärjää.

Bellona: Kiitos! Kai näihin kiloihin on vaan totuttava, nyt pitää katella enempi, mitä suuhunsa laittaa... vaikka en syökään karkkia tms. paljoa. On tässä tosin viikonloppuna tullut juhlittua sitä hääpäivää ja syötyä herkkuja. Illalla vielä lenkille, nii eiköhän se kilo siitä karise tai ei tuu toista lisää!!! On mullakin huolet... tärkeintä on että vauva kasvaa.

Misupai ja Helmis 36+5
 
Skog: pudotellaan sitten kiloja urakalla synnytyksen jälkeen. Keväällä on kiva olla ulkona ja liikkua!!! Vaunut ahkeraan käyttöön!! Ja tiedän tunteen, kun on tottunut olemaan hoikka. Me aiotaan pudottaa painoa yhdessä miehen kanssa synnytyksen jälkeen. Mun eka tavoite on mahtua yhteen ihanaan hameeseeni ristiäisiin mennessä... heh.
 
Moikka!


Tulin lukeen teidän kuulumiset ja jotain voisin itsekin kirjoittaa, vaikka eipä tänne mitään erikoista kuulukaan.

Ipulla taitaa olla jännät hetket :hug: synnärille ja paljon tsemppiä!

Mä oon ollu pari päivää tosi väsynyt. Hemoglobiini katottiin joskus 2 viikkoo sitten ja sillon oli hyvä, noin 130. Rautaa en oo syönyt vähään aikaan, mutta ei kai se yht´äkkiä voi laskee ihan hirveesti. Maanantaina neuvolassa sitä ei katottukkaan. Kokoajan voisin nyt vaan pötköttää ja ottaa päikkäreitä. Yöllä uni maistuu myös. Eilen illallakin oikein odotin, että pääsee nukkuun :eek:

Mulla loppu ne kipeet supistukset vatsataudin masun kouristusten jälkeen. En siis pääse vielä synnyttään. Toisaalta harmi juttu. En silti kipeenä synnärille olis halunnutkaan. Kyllä mulla päivittäin supistelee paljonkin, mutta ei kipeesti usein. On sen vauvan vielä hetken aikaa hyvä masussa pysyä. Pian jo kuitenkin olis kiva päästä omaa vauvaa hoitaan ja nähdä minkänäköinen poika syntyy ;)

Meillä on noilla kahdella ollu syntyessään ihan mustat, pitkät ja paksut hiukset. onkohan kolmosella myös. Ne ihanat hiukset on kummaltakin lähtenyt puolen vuoden iässä pois. Ja sillon ne on näyttänyt sellaisilta pälvikaljuilta :LOL:

Jotain ajattelin viikonloppuna vielä vauvalle ostaa. Lindexillä on kivoja poikavauvan vaatteita. kaikki ei oo vaan sinistä, mitä en oo nyt yhtään vauvalle ostanut. Tosin esikoisen vanhaa vaalean sinistä kevyttoppahaalaria aion vauvalla pitää (ja jotain muitakin hänen vanhojaan). Sillä ja makuupussilla aiotaan pärjätä, ei osteta toppahaalaria ollenkaan. Tietenkin sitten, jos kovat pakkaset maaliskuussa on. Mun äiti on ostamassa vauvalle uuden kevyttoppahaalarin. Yrittää vaan saada tietää kumpi on tulossa, että olis kuulemma parempi valita väriä. Me ollaan pidetty salaisuus aika hyvin. Muutama mun kaveri vaan tietää sukupuolen.
Ootteko te muut kertonut kumpi teille tulee, jos tiedätte?

Nyt syömään, tässä kirjotellessa ja sängyssä maatessa tuli nälkä ;)

Jade 36+1
 
Hello =)

Täsä Kauniiden ja rohkeiden lomassa kirjoittelen :D

Meillä on 2 sellaista fleecepuvun- tyylistä ostettuna pojalle. Toppapukua en aio ostaa, ehkä sitten jonkun kevytpuvun korkeintaan, tosin senkin ajattelin ostaa hieman isompaa kokoa, että menee sitten ensi syksynä.
Vaunuissahan sillä ei ole niin väliksi vaikka onkin isompi puku päällä.

Minä olen uteliaille kertonut, että pojaksi on masuasukkia epäilty, mutta mitään en ole varmaksi sanonut. Oon tosi huono pitää salaisuuksia.. :LOL:

Meille nimi tulee tuottamaan ongelmia. Tytölle olisin keksinyt nimen, mut poika on jokseenkin vaikeampi. Kun on jo tyttö ja poika ja niilla ne nimet mitkä olen aina lapsilleni halunnut :heart:

Kyllä minäkin luoten noihin vaunulenkkien voimaan sitten synnytyksen jälkeen. Eiköhän ne kilot siitä tipu ja imetys vie sitten omansa. Tosin mun PT:lle sanoin jo, että soitan heti laitokselta ja sovin treffit :LOL:
Enhän ole yhtään neuroottinen, enhän?!? Olen kyllä yleensä ristiäisiin ollut jo omassa kuosissa, muttamutta ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa. Tää on kuitenkin jo 3. lapi. Ja täytyyhän sitä ylimääräistä olla imetyksen onnistumisen takaamiseksi, eikö :whistle:

Ostin tänään dallaspullia :p Vasta 2 olen syönyt :D

Nyt pitääkin mennä tuolta hobarin sivuilta tilaamaan vauvalle uusi sänky!

Palataan taas :wave:

kleopatra ja ihmemies täällä taas
 
Täälläpä taas koneella istun, oonkohan mie tähän kasvanu kiinni? :D Toinen viikko äippälomaa menossa, laiskottelun merkeissä siis edelleen mennään :)

Pitkäkoipi oli kadehtinut näitä miun viikkoja,
eläpä huoli perässä tuut koko aika! :D Nää on näitä "ihania" lyllerrys viikkoja ku kaupassakin papat kävelee ohi :LOL: Meitsin lenkki tarkottaa sitä, että autolla meen Prismaan ja ja laahusta kaupan läpi ja viimeistää kylmä altailla mun vauhti hidastuu niin, että eläkeläis papatki suorastaan kiitää mun ohi!! :LOL:

enne: Kyllä sie pärjäät, usko pois! :hug: Ja sitähän varten tämä palstakin on että saadaan tukea toisistamme :D

Loe:ko se on sitten seuraava joka saapi nyytin sylihinsä? :)

BiaBia: Hyvä! Pidä vaan oma pääs! Sie tiiät ite mikä on sulle ja vauvalle parhaaks. Jatka samaan malliin :D Tärkeintä on että laps kasvaa ja saapi tarpeeksi ruokaa, sillä ei ole mitään väliä miten sie sen annat. Pullosta tissitä, kumilla vai ilman. Tärkeintä että lapsi voi hyvin :hug:

Kleopatra: Täälläkin muljahdellaan masussa ja on millon mitenkin päin :wave: Voi pyhät pyssyt ku välistä tuntuu että just tulee mono läpi navasta ja tonne kylkiluihin monottaa oikein tunteella! :LOL: Että eläväistä sorttia on täälläkin, ei todellakaan tarvi laskeskella liikkeitä :) Ruokako ei maistu? No ne on varmaan tullu mulle ku mulla ois nälkä tätä nykyään aina! :p Saunaa muutes kantsii sitten välttää jos oikein supistelee, ainakin niitä kovia löylyjä :)

Ninni: Lepoa, lepoa, lepoa.. kuulostaa niin omilta vaivoilta nuo siun jutut.. relax nyt vaan sitten, eikä mitään siivouksia ;)

Jahas kaippa mie muistin kommentoida kaikille kelle piti..?? Sorry jos jäi joku välistä :)

Ja sit neuvola kuulumiset:


paino: +481/vko
verenpaine: 123/75
hembba: 116 ..laskenut siis taas.. lisätään rauta 2 tablettiin
sf: 32,5
tarjonta: raivona
sykkeet: 154 :heart:
pissa: puhdas ..niinku ollu koko ajan..

Tämmöstä tällä kertaa.

Marmeladi & Masuasukki 36+2
 
Sellanen tuli mieleen, että... Kun teillä vauveli liikkuu ja suorastaan riehuu masussa, niin tuntuuko teillä tuolla ihan alhaalla sellaisia hassuja tuntemuksia? Tarkoitan siis ihan siellä kohdunsuulla ja virtsarakossa. Kun tää epeli potkii, niin tuntuu, että pissarakko hajoaa tai tuntuu siltä, kuin joku tökkisi sormella kohdunsuuta... Niitä on vaikea kuvailla, kun tuntuu oudolta... On mulla taas ongelmat...

Misupai ja Helmis.
 
skog mul oli esikoisesta kohdunkaulakanava lyhentynyt kolmesta sentistä kahteen tai yhteen viikolla 36 tai 37, en nyt ole ihan varma. Pehmentynytkin se oli, mut lapsi syntyi vasta viikolla 41, eli ainakaan mun kohdalla noi muutokset ei olleet merkki ainakaan pian alkavasta synnytyksestä. Oon kuullut et kakkosen kohdalla ne muutokset tapahtuu nopeesti kun ykkönen on "raivannut tietä" valmiiksi tms. Kertokaa jos joku tietää paremmin.

Misupai Mul on vähän samoi tuntemuksia, välillä tuntuu että joko se tulee ulos sieltä.. :eek: ja kun vauvalla on hikka niin tuntuu kuin se tuntus tuolla niinkun tosi alhaalla..

Maanantaina seuraava neuvola, odotan innolla. Onkohan niitä sitten jo viikon välein? :eek: toivon et ei olis ku mun on aina vähän hankala järjestää sinne kyyti ja pojalle hoitaja siksi aikaa..

enne ja aarre 36
 
Misupai Mulla on noita ihan samanmoisia tuntemuksia ollut tässä viime päivinä, erityisesti tänään. Ihan kuin joku tökkisi kohdunsuuta. Mutta voisko se olla merkki siitä, että vauva olisi laskeutumassa. Viimeks neuvolassa vauva oli raivotarjonnassa, ja kylläkin vielä aika ylhäällä.

funny + masuasukki 35+1
 
Enne: mulla kans vauva hikottelee siellä alhaalla, ihan nivusesta melkein voi koittaa hikottelun. Tänään tosin hikotteli tai muuten pomppi tuossa rintalastan alla... Tää pikkuinen on kans ollut jo pitkään raivotarjonnassa, joten varmaan vaan laskeutuu alemmas... Jäädään jännityksellä odottamaan!!

Nyt pitää jo irrottautua tästä koneesta, no, voishan sitä päivänsä huonomminkin käyttää!

Misupai ja Helmis
 
Iltaa kaikille tasapuolisesti! :wave:

enne: Täällä kanssa mietityttää, että miten selvitä esikoisen kanssa (nyt 1.v.4kk), kun kakkonen tulee taloon. Meillä kun tuo esikoispoika on mahdottoman seurankipeä ja oppinut juuri myös kenkkuilemaan äidille asiassa kuin asiassa. Tämän lisäksi heräilee myös öisin usein, joten uskon ongelmatilanteita tulevan. Silti olen päättänyt luottaa siihen, että tilanteet sujuvat painollaan. Jos tästä on muutkin selvinny, niin kyllä mäkin selviin. Ja uskon, että sä olet samassa veneessä, joten sinäkin kyllä varmasti selviät! Voimia ja pitkäpinnaisuutta sulle toivottelen! :hug:

Skog:Mulla esikoisesta viikolla 35+3, oli kohdunsuu pehmeä,kiinni ja pituus 2cm. Esikoinen syntyi rv39+2 ja synnytys oli nopea. =)

Misupai: Täällä myös samoja "outoja" tuntemuksia alapäässä aina sillon tällöin. En oo itseasiassa huomannu kiinnittää siihen huomiota, että mitä pikkukaveri vattassa oikein rehaa silloin. Mut mulla noi tuntemukset on jopa kivuliaita, entä sulla?

Painoa on tälle mimmille kertyny heh n. 16kg. Varmaan kerään taas sen saman 20kg kuin esikoisestakin. Toivon myös, että lähtevät yhtä hyvin! :D Ja esikoisen synnytyksen jälkeen mä en edes yrittäny tiputtaa painoa, kilot vaan lähti. En tiedä sitten vaikuttiko kilojen lähtöön imettäminen vai vaunulenkit, mutta ennen kuin aloin tätä kakkosta odottamaan, painoni oli tippunut 5kiloa alle edellisen raskauden lähtöpainon. =) Joten en vielä panikoi. Aloitan sen vasta sitten, kun mitään ei tapahdukkaan... ;)

Ehkä siinä oli kaikki tällä kertaa. Palaillaan taas! :wave: :heart:
 
Lyhyempi yö taasen takana...Sain unta joskus 2 jälkeen ja jo ennen 7 olin puuronkeittohommissa. No joinain öinä oon saanu nukkuu 12tuntiakin, joten vielä on toivoa paremmistakin öistä. Vauvan muljaaminen ottaa välillä nii hiton kipeetä. Potkutkaan ei oo musta kaikkein kurjimpia vaan se kun se tunkee peppuaan tohon palleaan...auts :/

Kotiintulopuvusta joku kyseli: Mä sain kaverilta lainaan 50cm kevyttoppapuvun, joka on sellasta pehmosta samettityyppistä kangasta. Siinä on hihansuissa taitettavat tumput ja lahkeissa myös. Sinne alle säistä riippuen sit vaatteet ja tarvittaessa kevyt peitto päälle kun autoon siirrytään. Eipä täällä Turussa taida kovin kylmää enää tänä talvena olla. En ajatellu ostaa mitään noin pientä ulkoilupukua suotta, joten kiva kun sain ton lainaan. Sillä pääsee sit varmaan muutaman kerran vielä neuvolaan ennen kun jää pieneks taas.

50cm ja muita pikkusia vaatteita en oo ite ostanut ainottakaan, kun ne menee niin lyhyen hetken. Onneks anoppi ei ollu voinu vastustaa vaan oli ostanut muutamat 50-52cm bodyt ja potkuhousut ja sukkikset ym. niin niil pärjätään alkuun hyvin. Kotosalla kun ei oo niin nuukaa et vaiks oliskin hiukan isompaakin välillä päällä. Sain myös kaverilta kivasti pieniä pyjamia ym. lainaks....ne kun tosiaan ei kerkee menee mikskään ennen kun neiti jo kasvaa niistä ulos :D

Painoa mulle on tullut varmaan enemmän kun kellekkään... 17 kiloo jo :( On ollu tosi vaikee sopeutuu tähän. Mulla kun ennen raskautta oli tarkka ruokavalio ja liikuin 5-7 kertaa viikossa. Nyt en oo 17 viikon jälkeen saanut liikkuu niin siinä on sit samalla toi siisti ruokavaliomotivaatiokin kaikonnut. Pääosin syön terveellistä ja monipuolista ruokaa mm. kaurapuuroa ja ruisleipää ym. mutta herkut uppoo liiankin sutjakkaasti. Uskon kuitenkin vakaasti et nää kilot kyllä lähtee kun alan vauvan kanssa vaunuilemaan ja siistin ruokavalion. Sit on motivaatiota taas kun tietää et mahdollista pudottaa painoa eikä vaan paisua päivä päivältä. Punttikselle haaveilen palaavani viimeistään toukokuussa jos ei suuria repeämiä tms. synnytyksessä tuu. Uudet Emmaljungat saa sitten kuitenkin kyytiä!! :kieh:

Vauvan potkuista: musta kaikkein oudoimman tuntusta on sillon kun pikkunen lyö (ilmeisesti koska luultavammin rt:ssa) peräaukon suuntaan. Tuntuu tosi kummalliselta.

Mun pitäis saada ens viikolla uus auto (kun vaihdetaan vaunujen takia isompaan). Eihän se ihan uus oo mut mulle uus :) Oon ihan innoissani. Päästään asentaan isofix alusta turvakaukaloa varten ja haettua vaunut anopilta hoidosta kotiin. Ajattelin virittää siihen vauvan penkin päätukeen sellasen pienen peilin josta näkee sit suoraan peruutuspeiliin katsomalla et miten vauva jakselee. Sellasia myydäänkin mm. nettikaupoissa mut ne maksaa taas ihan turhaan, joten ajattelin jonkun pienen peilin vetää tyyliin kumilenkeillä tai nippusiteillä vaan siihen niin ajaa ihan saman asian.

Menis vaan viikot nopeesti. Vauvaa on kova ikävä jo enkä millään enää jaksais olla raskaana....Noh..päivä kerrallaan! Onneks pävät tuntuu menevän vielä melko nopeesti.

Jospas sitä kömpis viel peiton alle kattelee CSI Miamia ja Horatio Cainea ;)

pitkäkoipi + fiina 32+5
 
Oli myös hyvin, hyvin lyhyet yöunet mullakin. Hyvä jos pari tuntia tuossa aamuyöstä sain nukuttua. Henkiset paineet pulpahti jostain syystä viimeyönä pintaan. Vauva liikkui todella vähän, sitä sitten ihmettelemään ja sitten alkoi kaikki muukin murehduttaa. Yöt on sellaista aikaa, ettei mitään saisi alkaa miettimään. Kaikesta tulee niin suurta ja surullista!

Olen tähän asti ollut aika luottavaisella mielellä, mutta nyt kun tuntuu, että leikkauspäivä aina vaan siirtyy, niin alkaa usko horjua.

Saa nähdä miten tämä pääkoppa kestää sen pari viikkoa, mitä kontrolliin vielä on aikaa... Sitä kovin mietin, että kumpi on "vakavampi komplikaatio", se että vauva viettää alkupäivät keskolassa, vai se, että kohtu repeää ja olemme molemmat hengenvaarassa?

Tässä nyt tämän aamun itsekeskeisiä mietteitä. Lähden nyt sinne toiselle piikille ja taidan pyytää ottamaan pienen pätkän sydänkäyrääkin.

Oonaliina 34+2
 
Huomenta vaan, yö oli todella katkonaista unta ja kolmesta kuuteen pyöriskelin vaan ja tuijotin kattoon! Mietiskelin kanssa monenmoisia asioita ja yhtäkkiä iski kamala ahdistus päälle :eek: Mä olen ihan väsyny tähän raskaana olemiseen, mutta toisaalta koko koti on hujan hajan ja vauvan tavarat hankittuna, mutta ei paikoilleen laitettuna ja eihän tänne mitään vauvaa vois nyt edes tuoda jos syntyiskin! En saa itsestäni mitään irti ja toisaalta jos se remppa vielä tulee loppukuusta ei ole mitään järkeä laittaakkaan vielä mitään, mutta sekin on jos ja kun pankki siihen antaa rahaa! Ärsyttää olla toisten armoilla olipa kyse rahasta tai muusta avusta, mutta itse olen nyt iiiihan puhki ja pyysin omia vanhempia avukseni mahd.pian! Lupasivatkin tulla jo ens vkolla, mutta silti mua stressaa ja ottaa kupoliin kaikki :kieh: Miehen kanssa en edes jaksa puhua mistään tai myöntää/sanoa miten stressaantunu olen, koska sen pakka menee siitä sekasin ja saan senki kiukut niskaani kun kokee ettei jaksa/pysty auttaan enempää omilta hommiltaan ja niinhän se varmaankin osittain onkin :ashamed:

Te muut mietitte miten selviätte esikoisten ja muiden nuorempien lasten kanssa ja niin minäkin, mutta hieman eri näkökulmasta.Meidän 12v pojalla kun on niiin karsee murkkuikä ja karjuu pää punasena aamusta iltaan ja paukuttelee ovia! Sen koulu yms.asioihin pitää todella nyt paneutua ja puuuttua, itsellä ei mitään vastuuta tai huolta mistään ja vaatteista, kotiintuloajoista, nukkumisesta, syomisestä on joka pvä vääntöä! Olen tod.aika loppu ja mietin miten jaksan sitten vauvan kanssa vielä vääntää kättä tämän murkun kans ja johan se vauva pelästyy tätä menoa ja huutoa tässä talossa :whistle: Tosin kait se on jo vähän tottunu kun ei enää niin reagoi masussa vaikka desibelit nousee täällä :LOL: Semmosta tänään....mukavaa pvää ja viikonloppua kaikille!

tutteli78+ 35 tasan
 
täällä taas menossa äitin "oma kolmetuntinen".. tytön vein äsken kerhoon =) ja täällähä mä ekana koneella istun :D

viime yö oli taas ihan pyllystä... 23 aikaan (ihme kyllä) menin jo nukkumaan, siitä sit parin tunnin välein vessakäyntejä .. 4 aikaa heräs esikoinen ja sen kun kävin uuestaan nukuttamassa, nii ite en sit enää nukahtanukkaa..
tunnin ainaki sängyssä pyörin ja yritin löytää hyvää asentoa.. 5 aikaa viimesen kerran katoin kelloo mut olin mä sit jossai vaihees onneks nukahtanu ku kello pirahti soimaan kasilta, et kerkee kerhoon ajoissa..
ärsyttää noi yöheräämiset, ku tosiaa on ite sit ihan pirteenä vaikka nukkua vielä vois.. elimistö näköjää jo alkaa totuttelee niihin vauvan yösyöttöihin..
onneks voi kuitenki päikkäreitä nukkua ;)

pitkäkoipi, ei mullakaa montaa sataa grammaa tosta 17 tulleesta kilosta puutu.. varmaan kerään sen 20kg myös itelleni.. aika järkytys meinas yhessä vaiheessa tää painon nousu olla ku esikoiselta tuli 12kg ja sillon oli lähtöpainoki jo 4kg vähemmä :eek:
mut tulee mitä tulee, täytyy lähtee sit vaunuttelee ahkerasti kun vauva on syntyny, tulis vaan ihanat kevätilmat, nii mikäs ulkona olis kulkiessa :D
ja jos imetys onnistuu nii se on hyvä laihis, ainaki esikoiselta oli =)
mulla toisaalta ei hirmusesti muute olis "paineita" noista kilojen lähdöstä mut kun syksyllä pitäis naimisiin mennä, nii en halua mikään kauhee pallero olla hääpuvussa :saint: no, juu.. ehkä tuo mies mut huolii oli kiloja sit vähä tai paljo, mut onha se mukavampi itelle ku on "kevyempi olo "...

nyt menee tää juttu ihan tälläseks jonninjoutavaks pölinäks..

tuolla näkyy menevän häähullut töllössä, jos niitä vähä aikaa kattelis ja tuun sit uuestaa koneelle istuu :D :wave:

äiskä äiskä ja vaavi 35+2 :heart:
 
Kiitos Enne ja Mamma-miia kokemuksistanne tuosta kohdunsuun/-kaulan tilanteesta! Mä voisin kyllä ottaa tuon nopean synnytyksen... Mutta saa kyllä pysyä mahassa vielä ne puuttuvat pari viikkoa, niin ehtii saada opinnot purkkiin :kieh:
Misupai ja muut, kyllä ne kilot ovat vaan hyväksi ja lähtevät TOIVOTTAVASTI imetyksellä ja vaunuilulla. Onpahan imetykseen vararavintoa! Vaikka liikkuminen on mulla raskausviikkoihin nähden aika hyvää ja kohtuullisen ogelmatonta ja kivutonta yleensä, odotan jo innolla supistuksettomia lenkkejä ilman tunnetta, että lantiosta tullaan läpi. Mulla on siis myös tuntemuksia, et joku tyrkkii kohdunsuuta - oikein isolla kouralla ja urakalla. Vauva koettaa läpi välillä kyljistä, välillä alakautta... Mut ei se toki ajoissa synny, jos sukuunsa tulee :headwall:
Mua lohduttaa niiiin paljon, etten ole yksin kerännyt parinkympin kilokuormaa! Kiitos kaikille yhtä paljon keränneille vertaistuesta :LOL: Huvittaa kun ihmiset sanoo, että "sulla on tullut kyllä paino vaan mahalle". Aika painava vauva tykötarpeineen B)

Skog 37+3
 
Ou yeah! Pakki on sit ihan sekasin! Jipii! Mulla kun hembba oli taas laskenu niin neuvolan täti käski ottaan 2 rautatabua. No miehän kilttinä tyttönä heti aamu tuimaan nakkasin tabut naamaan, ihmeesti alko vattassa kiertään ja just kerkesin kotiin neitiä viemästä eskariin ni mun piti juosta vessaan! :LOL: No jospas tää painon nousu lopuis sit tähän :D Kattoo ny viikonlopun yli miten menee, maanantaina onki sit taas Äippäpoli aika, katotaans mitä ne siellä sit sanoo? :)

Tutteli78: Nuo murkkuikäset on sitten niiiin ihania, juu-u.. Välillä palaa käämit ihan totaalisesti noiden meijän esimurkkuikästenki kanssa :headwall: Poika nyt toka luokalla ja on todella voimakkaita nuo mielen ilmasut ja kyllä se tuo meijän eskarilainenki osaa temppuilla! Ovet paukkuen neiti painelee omaan huoneeseen ku menee hermot! Sellasta päivää ei oo etteikö ne tappelis, hallelujah! Ja poikaa on autettava läksyissä, hurja muutos viime vuoden läksyissä. Mut sit lisäksi tässä meillä pyörii miehen veljiä, jotka iältänsä 13-20 vuotiaita ja voi kiesus sentään! Ihanata ihanata! :D Mutta tosta miehelle puhumisesta, mie kyllä suosittelisin. Kummassa auttaa ku saa edes sanottua ettei jaksa.. vaikka eihän se tietenkään mulle kuulu.. :ashamed: Mutta elä nyt turhaan ressaamaan rupia, ei haittaa vaikkei paikat olekkaan tip top..

Tuntemuksista alapäässä on aina sillon tällön, merkki siitä että paikat kypsyy. Välillä meinaa tosiaan rakko räjähtää kun kamu sinne päin oikein tunteella monottaa! :D Ja toi kanavan lyheneminen ja pehmenimen enteilee lähenevästä synnytyksestä. Joillakin se kestää pitempään ja toisilla saataa mennä hetkessä. Ja yleensä uudelleen synnyttäjällä aika on lyhyempi, koskapa edellinen/edelliset on jo sitä tietä raivanneet auki. Synnärille tietää lähtiä siinä vaiheessa kun tulee lapsivedet tai supistelee tiheästi ja voimakkaasti, kipu onku oikein voimakkaat menkkakivut, joillakin selkä myös kipeänä. Ite olen tienny tasan tarkkaan koska pitää lähteä, koska tunne on niin selkeä tuolla kohdussa.

Kotiintulo puku on meillä varmaankin äippäpaketin toppis taikka kevytpuku
. Ei ole mitään järkeä ruveta ostelemaan pienempiä haalareita kun se on hetken päästä sit pieni, sama pätee muihinki vaatteisiin. Mulla parit 50cm vaatteet, ne edellisten vanhoja, mutta ne ei todellakaan pitkää mahu. Ellei lapsi sit synny keskosena, mut en hirveesti kyllä usko tämän kaverin ulos tuloon ennen 40 vko:a. Mut kyllä ne nuo isommat vaattee menee ihan hyvin, kääriipi hihoja ja lahkeita tarpeen mukaan ;)

Juu-u.. Mulla nyt ei onneksi ole kovasti supistellu,
ihan siitä kun todellakin olen ottanu relax. Nukkunu, lukenu, kattellu töllöä.. :) Keräillään tässä nyt sitten voimia tulevaa koitosta varten, kohta kun univajetta alkaakin kertymään, ni kantsii hieman varastoon sitä nukkua ;) Kämppä on ku vuorenmenninkäisten pesä, imuria ja luutua kaipais kovastikkin, mutta ei saa rehkiä. Mieski nyt taas saikulla, eilen selkä teki taas temput. Vasta viime kuussa oli saikulla kun 2 nikamaa oli pois paikoiltaan selkärangasta, nyt lihas tulehtunu. Eipä siis ole miehestäkään siivoojaksi. Mutta Nou Hätä! Ei ne roskat mihinkään karkaa, se on varma :LOL:

Marmeladi & Masuasukki 36+3
 
Marmeladi voi kun osaisinkin olla stressaamatta, mutta ei! Koti on mulle sillä tavalla tärkee, että haluan kaiken olevan näköistäni tai muuten en viihdy kotona :ashamed: Nyt kun täällä kotona pitäs vielä viihtyäkkin entistä paremmin kun vauva tulee niin en voi ottaa rennosti vaan syynään joka nurkkaa! Mun vanhemmat aina sanoo ja mies kans, että vähitellen sitten laitatte/laitetaan ja sitä jos mitä inhoan :kieh: Kerralla laitetaan kunnolla tai sitten ei mitään, mutta rahastahan se aina kaikki loppupelistä riippuu!

Eilen kävin synnytysuunnittelussa ja kätilö sano, että koska mun synnytykset olleet niin nopeet sairaalaan kandee lähte heti kun supistaa yhtään kovempaa tai vedet menee, koska odotettavissa luultavammin nopeeta toimintaa :)
Supistuksiahan on ollu jo pitkän aikaa ja näitä samoja ihme tuntemuksia alapäässä kun muillakin, vihlontaa, jomotusta yms.mutta viimeks ainakin paikat oli kiinni ja eilen neuvolassa terkkari sano ettei pää olis vielä kiinnittyny!

Kyllä täällä näitä painonkeräilijöitä on muitakin, itsellä jo reilu 18kg tullu painoa ja hirveä kiirus olis siitä päästä kesään mennessä eroon! Saa nähdä mitä imetys tekee painolle kun yleensähän se ei ole mulla onnistunu tuo imetys, mutta tällä kertaa aion pelittää sen ainakin muutaman kuukauden.Ostin yhdet imetysliivit, triumphin koko E85(norm.D85), eikä niissä ollu yhtään ylimäärästä kasvunvaraa joten en tiedä enää kohta mitkä kapalot sitä rintoihinsa kietois
:eek: Tässä mallissa oli kaarituet eli ei parhaat mahdolliset tai siis se varm.makukysymys, mutta voin liikkua ne päällä ihmisten ilmoilla ilman että meijerit roikkuu polvissa! Hankin kyllä kaarituettomiakin jos vaan löydän sopivia ja edes vähän tukevia? Maitoa olen suunnitellut luovuttavani ja rintapumppu on tarkotukseen hankittu, mutta voi olla että täytyy ihan sähkökäyttönen aparaatti vuokrata.

Nyt täytyy yrittää jotain hyödyllistä tehdä tälle päivälle, että näyttää edes yritykseltä.
 
...edelleen täällä... Vähänkin kun kävelee ni alkaa tuntuun ilkeeltä. Mikä kauhee kiire näillä meiän maalismasukeilla nyt oikeen on päästä ulos, mä nyt koitan pitää tämän pienokaisen ainakin 2 viikkoa vielä masussa. Koko ajan tuntuu et kohtu ois ihan kovettunu, sellanen kestosuppari päällä... Välillä tuntuu kivuliaaltakin mut suurimmaks osaks vaan sellaselta ilkeeltä.

Mitenköhän Ippu jakselee ja jokohan on pikku tuhisija sylissä?

Meillä oli vauvalle kotiintulopuvuks jo meiän tyttöjen vanha toppapuku mut ostin H&M:stä vielä uuden kokoa 50cm kun niin halvalla alesta sain, menee just sit niin kauan kun menee. Onpahan sit 2 pukua jos sotkeentuu...

Nyt oon saanu jo kameran akun ladattua ja pitäis sitä sairaalakassia varmaan pikkuhiljaa alkaa pakkaan kun ei todellakaan tiedä millon se lähtö tulee, varsinkin näillä oireiluilla... Mua on jotenki alkanu jännittään synnytys vaikka onkin jo kolmas ja aiemminkin on kaikki menny tosi hyvin ja suht helposti. Kai se on vaan kun on jo yli 6 vuotta viime kerrasta...

Marmeladi
mulla oli lauantaina rv 33+6 kohdunkaulaa 1,5 cm jäljellä ja tais olla kohdunsuukin jo pehmentynyt jollen ihan väärin muista mitä lääkäri sanoi kun ei kirjottanu ylös sitä, ja kun jo kolmas todellakin tulossa ni enteiliskö se sit sun mielestä sitä ettei enää kauaa menis?
Hui... Niin haluisin kuitenkin että viikolle 36 asti päästäis ni ei vauva sit välttämättä joutuis keskolaan jos osais vaan syödä..

Mulla on vielä imetysliivitkin ostamatta, parit tavis varmaan alkuun ostaa, eiköhän sitä sit johonkin kaupoille pääse ostaan lisää jos tarve kun vauva on syntynyt...


Eipäs mulla muuta, valivalivirsihän tästä taas tais tulla, se mulla ihan yleistä nykyään.

:heart: :Ninni ja Muru 34+5
 
Piti tulla kurkistamaan tännekin välillä :)
Olen tosiaan "lomailemassa" täällä porukoiden luona.. Tosin tänäänkin olen jo imuroinut koko talon, pyyhkinyt pölyt, pessyt pyykkiä ja nyt on kakku uunissa.. Jotenkin olen koti-minäni täysi vastakohta täällä..

Raskauskiloista: Mulla on tullut noin 6kg ja olen silti kriisissä.. Vartalo on muuttunut norsumaiseksi ja takapuoli roikkuu lähes polviin saakka.. Treenasin ennen n. 5krt/vkossa ja nykyisin treeni on lähinnä suklaan syöntiä hikisenä.. :LOL:

Vauvan kotiintulovaatteet
: Me ostettiin pieni haalari (toppa) vauvalle jo kun odotus oli ehkä alle puolivälissä.. :ashamed:
Saa nyt nähdä mitä hänelle sitten puetaan kun villanuttu on pakko laittaa (mun vanha). On hänellä sitten myös sellainen pörröinen haalari, joka varmasti olisi myös riittävän lämmin. Kahtotaan....

Vauvan liikkeet: Meidän pikkuinen on touhunut tuolla jotain aivan uutta! Hän myllertää niin että masu poukkoilee puolelta toiselle. Koomista katsottavaa, etenkin iltaisin! Alkanut puskea entistä enemmän tuonne alakertaan ja sattuu niin samperisti välillä. Tuntuu siltä että paikat olisivat pehmenneet ja välillä oikein pelottaa että josko jotain alkaa tapahtua täällä ollessani. Tyksiinkin on 70km ja se on lähin synnäri täällä!!

Mitenhän Ippu voi? Oikein jännittää hänen puolestaan.

Ninni: Kiitos synttärionnitteluista! :) Täällä on kova tohina jo päällä kun "pikku-Laura" täyttää vuosia. Koko suku on kutsuttu taas paikalle..

Nyt pitää jatkaa hommia etten jumitu koneelle koko päiväksi! Tapahtuu meinaan valitettavan usein..

Laura ja pikkuinen 35+4
 

Yhteistyössä