Maalismussukat - syntyneet

Hei mammat pitkästä aikaa!!
Meille syntyi poika 24.3 mitoilla 3200g/49cm RV 39+5. 30h avautumisen jälkeen synnytys pystähtyi 8cm:iin ja vauva oli avotarjonnassa, mikä vielä hidasti hommaa.. Lopulta päädyttiin kiireelliseen sektioon kun homma ei edistynyt mihinkään kovista ja säännöllisistä suppareista huolimatta.

D-tipat pitäis aloittaa huomenna. APUVA! Pelkään jo valmiiksi masuvaivoja, ku nyt pikkunen on vallankin tyytyväinen tissitakiainen :D Jekovit-tippoja toi neuvolatäti mukanaan ku kävi, joten niillä kai aloitan ja vaihdan kyllä jos mahottomia vaivoja aiheuttaa.. Mut alotan tahdilla viikko 1gtt, viikko 2gtt jne..

Imetys sujuu rintakumin avulla jotakuinkin hyvin. Painoa tullut nyt 2vkon ikään 200g syntymäpainoon lisää. Kuulemma ihan hyvin. Kumista haluaisin eroon, koska koen sen jotenkin hankalana, mut kertakaikkiaan tuo ei tissiin tartu kiinni. Mulla matalat nännit, joten siinä syy.. Toivon hartaasti, että ku kasvaa nii sais suoraan tissistäkin kiinni.

Unirytmiä ei oikeastaan meillä vielä ole.. Jokainen päivä on erilainen mutta silti niin samanlainen :) Aamupäivisin ottaa vaan pikaunia ja tissittelee ja valvoo. Yöllä 2-3 syöttöä.. Ja voi ku ne voikin kestää kauan :D Ennenko uni tullee uudestaan.

Vauvan kanssa kyläilyt hirvittää mua jo ihan valmiiksi.. Vielä ei olla siis käyty missään eikä mun niin tee mielikään. Ensviikolla lastenvalvojalle onkin sitten pakko mennä. Miten hoidan mahdollisen tissityksen siellä? Mun täytyy roudata rintakumi ja tyyny mukana.. Ilman tyynyä en ossaa myöskään imettää :ashamed: HÄVETTÄÄ!! Vauva onneksi imee hyvin ja on suht kärsivällinen tissillä.. mut nää ongelmat on ihan minusta johtuvia. Ärsyttää ja harmittaa.

Yritän tosiaan tännekin ehtiä kirjoittelemaan.. Tuo suljettu tuntuu "omimmalta", mut tietysti täälläkin tuttua vanhaa porukkaa, jonka kanssa kiva jutella asioista :)

ONNITTELUT KAIKILLE VAUVAN SAANEILLE :flower:
 
Mulla on jäänyt koneella olo aika vähälle. Kun vain 1 kone toimii ja tuolla arabimaissa on noita ongelmia, niin siippa haluaa lukea sieltä uutisia. Ja niitä tulee vähän väliä.

Meidän pikkuinen on kasvanut hyvin ja syö hyvin. Maitoa riittää ja paitaa saa vaihtaa monta kertaa päivässä. En tiedä miten kesällä selviän kun ei ole takkia päällä. Olen monta kertaa matkalla tuntenut kun paita kastuu ihan kunnolla. Neitokainen nukkuu hyvin öisin ja päivisin vetää hyvät unet parvekkeella. Odottelen että pääsemme kyläilemään kamiliyan luokse.

Meillä neito saa maitoa niin rinnasta ku pullostakin.
 
Me täällä opetellaan arkea kolmestaan, siis esikoisen ja vauvan kanssa. Mies meni töihin pidettyään kaksi viikkoa isyyslomaa. Esikoinen on 2 päivää/viikko päiväkodissa lyhyet päivät ja muutenkin hän tietysti rytmittää päivän kulkua. Yritän itse ottaa päiväunia, jos vaan vauva ja esikko sattuu nukkumaan samaan aikaan. Ihan joka päivä ei onnistu, mutta välillä hyvinkin.

Vauvalla ei kovin selkeää rytmiä vielä ole. Aamulla heräillyt 7-9 aikaan, sitten tissittelee pari tuntia hyvinkin ja siinä välillä torkahtelee ja valvoskelee ja syö taas. Sitten nukkuu pari kolme tuntia ja syö ja saattaa nukahtaa taas saman tien. Illalla valvoo vaihtelevasti ja nukahtaa 19-20 aikaan yöunille. Herättelen sitten vielä ennen klo 22 syömään, jos ei itse herää, jotta pääsen itsekin nukkumaan, eikä heti tarvii herätä imettämään. Meillä esikoinen herää 6-7 välillä, joten sillon jaksettava nousta. Vauva syö tuossa välissä 2-3 kertaa, riippuen vähän vaipanvaihtotarpeista ja masuvaivoista.

Masuvaivat on kyllä vaivanneet tyttöä aika kovasti viimesen viikon aikana, ja välillä vauva on tosi itkuinen. Onneksi ei toistaiseksi öisin kuitenkaan. Kokeilin tänään cuplatonia, ja se ehkä rauhotti jonkin verran, mutta nyt illasta taas on ollut itkua. D-vitamiinia olen antanut varovasti yhden tipan nyt jo neljä päivää. Jos huomenna nostais kahteen tippaan ja siitä vähitellen lisäämään.

Esikoinen välillä kiukkuaa kovastikin, ja välillä kaipaa paljon syliä, kun vauvakin on sylissä. Onneksi ei kuitenkaan vauvaan kohdista kiukkuaan, vaan meihin vanhempiin. Joskus tulee hankalia tilanteita, jos molempia itkettää yhtä aikaa, mut on nuo jotenkin syliin mahtuneet. Eiköhän nämä kuviot tästä pikkuhiljaa muotoudu.
 
Täällä vauva arki pyörii kanssa jo omalla rytmillään eteenpäin. Meidän tyttönen on super tyytyväinen eikä ole turhia kitissyt. muutamina iltoina vähän on itketty masuvaivoja mutta yleensä jummailu on olon sitten helpottanut. Eilen illalla ähistelikin aika tavalla ja taas jumppailtiin... Pari aikamoista pierua päästi ja sitten rentoutui koko typy. Ihmettelin että jo tais tulla kakat kun tuli niin lämmin tunne omiin jalkoihin mutta hitsi vie, ne olikin oikeen kunnon niskapaskat että meni tytön ja tytön vaatteiden lisäksi äidinkin vaatteet pyykkiin. ;)

Täysimetyksellä mennään ja täysin ongelmitta on sujunut ainakin tähän saakka. Maitoa tulee aika tavalla ja oonkin sitä pumppaillut sitten pakastimeenkin. Itse ajattelin kouluun mennä parin viikon päästä (iltaopintoja kahtena iltana muutama tunti) niin saa isukki kotona sitten ruokkia vaavin niin ettei korvikkeita tarvita... Eli omin maitovaroin koitan tämänkin lapsen kanssa pärjätä. Kova halu ois sitä 6kk täysimetykseen pyrkiä, mutta tytön ehdoilla mennään!

Ristiäiset meillä on vapun aattona. Lauantaina pidetään koska puolet vieraista tulee pidemmältä. Kotona on tilaisuus, kummit pyydetty, kastemekko "tilattu", kastamiset suunniteltu ym. mutta se nimi vielä puuttuu! :D

1kk neuvola on ensiviikolla ja sillon kuulee tarkempia mittoja mutta kyllä tyttö on kauheeta vauhtia kasvanut.
Kovasti oon koittanut nautiskella tästä pikku vaavi ajasta koska tämä nyt ilmeisesti on meidän viimeinen. Näin me ollaan ukko kullan kanssa siis sovittu. Haikea on olo, mutta aikansa kutakin! ;)

Liro ja typynen 3vko 3pv
 
Minäkin tänne puolelle jotain koitan saada kirjoteltua!

Kamiliyalle lähetin yksärillä nuo tiedot, unohtui siitä kuitenkin rv:t eli 40+6 syntyi.

Mä oon nyt vähän ulkona kaikesta mitä täällä on keskusteltu, mut koitanpa jossain vaiheessa kerkee lukeen.

Meillä on nyt tämmönen kotiin totuttelemisvaihe menossa, kaikki on mennyt ihan hyvin. Vielä on ainakin suht rauhallinen tapaus ollut tämä vauva. Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja nyt tuntuu jo siltä rinnoissa, että voisi varmaan ruokkia kutoset näillä omilla eväillä. Jotenkin kuitenkin stressaa, kun sattuu niin perkuleesti ja joutuu pumppaamaan ulos tavaraa usein, että pystyy joten kuten olemaan. Tuntuu, että tällä kertaa mun imetys jää siihen 4kk tai maksimissaan puoleen vuoteen.

Synnytyksen jälkeen pari päivää olin aika apeana, varmaan vieläkin vähän tunteet pinnassa, tulee itku ihan pienistäkin asioista välillä, baby bluessia ilmeisesti.

Keskimmäisemme on ollut välillä ihan mahdoton, meitä vanhempia kohtaan. Vauvaa ei kiusaa, silittelee vaan... mutta huomaa, että häntä kiukuttaa enemmän kuin ennen. Esikoinen on taas ottanut osaa vauvan hoitoon ja on ollut todella avulias. Täytyy muistaa heitä nyt huomioida myös vähän enemmän.

Viikonloppuna varmaan käydään ekan kerran vaunuilemassa ja maanantaina käynkin sitten neuvolassa vauvaa näyttämässä.

Mä oon oikeesti niin onnellinen, että tää vauva on nyt turvallisesti tällä puolen yksiön =)

Mindi83
 
Sateista huomenta :( Inhaa kun sataa jo vissiin kolmatta päivää mutta ihanaa kun lumet sulaa :)

jekovitista meillä on kaikilla kolmella käytetty tuota kun on kuulemma vatsaystävällisin. Esikoisella tuli kauheet vatsavaivat mutta näillä kahdella muulla ei mitään. Ja mä annoin nyt pojalle ekana päivänä yhen tipan,tokana kaksi jne. En siis viikkoa antanut yhtä määrää. ei tullut vaivoja :)

jennyadelinako se valitteli jälkivuodon alkamisesta uuudelleen? Täällä sama homma :( Jo toista viikkoa tiputtelee ja hulahtelee. Vuoto ei ole kirkasta ja mä pärjään pikkuhousun suojalla ihan hyvin mutta kyllä silti ottaa päähän :( Jälkitarkastuksessa lääkäri ei osannut oikein sanoa juuta eikä jaata,käski seurailee. Menkkakipuja on myös aika ajoin.

rintakumilla minäkin aloitin imetyksen mutta aika nopeasti siirryin kokeilemaan ilman ja se sujuikin tosi hyvin :) jotenkin tuntuu että jos imettää usein ilman kumia niin nännit venyy vauvan suuhun sopivaksi :) mullakin siis lyhkäset nännint niin tuntuu että kun sinnikkäästi vaan imetti niin ne venähti sopiviksi :D

mindi meillä myös 2,5v keskimmäinen ihan mahdoton ollut :( olenkin siitä purnannut täällä useasti. Esikoinen 5v on ihan innoissaan mutta keskimmäinen on varsinainen kauhukakara:(

ON Ei ihmeitä. Lauantain ristiäiset työllistää aika paljon tässä loppuviikolla,huomenna teen suolaiset valmiiksi ja illalla miehen sisko tulee värjäämään ja leikkaamaan hiukseni,ihanaa!!! Tänään menen myös huollattamaan ripseni :) Kävin eilen hakemassa piilolinssit itselleni,tuntuivat mukavilta :)

Jaaha nyt kotiaskareisiin :)

-NAurukohtaus ja Möttinen tänään tasan 7vkoa-
 
heipsan hei

vaunuillut jälleen 1,5 tuntia , ja kyllä, sateessa :) koira oli aivan litimärkä mutta kovasti nautti silti, ja mä oon pitänyt kiinni siitä et teen kotihommat puol 10 mennessä, jolloin neiti sammuu ja pitkät unet lähtee päälle. vaunuihin terassille ja sit puolisen tuntia menee lopuissa hommissa ja siinä et katon oman ulkomuotoni minkä näkösenä sutturana kimmahdan pihalle :)
tää alkaa näyttää oikeen hyvälle tää rytmi :) nyt kolmas päivä peräkkäin kun vetää neljän tunnin päiväunet vaunuissa. välillä kitisee mut kun käyn tutin laittaas ni ei edes herää. iltapäivällä nappaa toiset unet neljästä eteenpäin. ja illalla seitsemän aikaan pienet unet mieluiten sylissä.
varsinaisille yöunille nukahtaa sillon klo 22 ja mä kyl olen siihen aikaan näin ilta-unisena jo varsin väsyny... mut nyt yritän ottaa päivällä lepoa ihan hyvin omintunnoin, että jaksaisin tuon illan vielä. ja sit kun jaksais isännän kanssakin olla hetken ees kaksin....

kävin hakemassa fysioterapiasta jumppaohjeita lantionpohjalle. sairaalasta mitä sain synnytyksen aikaan niin oon kätevästi ne hukannu... no, samalla kysyin et kuinka monta jumppaliikettä tarttis tehdä, kun netissä on yks ohje niin sen mukaan 150 toistoa päivän aikana. jumppari sanoi et joo, TERVEELLE JA SYNNYTTÄMÄTTÖMÄLLE tuo määrä onkin sopiva. mut nyt kun omasta synnytyksestä on aikaa vasta tuo kuukausi niin riittää kun tekee niitä tunnistamis-harjoituksia ja muutamia toistoja. ei liian paljon vielä... sanoin et musta tuntuu et on ihan vatsalihakset kipeenä kun oon koittanu joka välissä tehdä... kauhisteli ja sanoi et nyt sit IHAN rauhassa ja mun täytyy unohtaa kiire, aikaa on menny tooooosi vähän. et puoli vuotta kuulema menee ennenkun alapää on palautunut ennalleen...
noni, järkipuhetta sain taas kuunnella korvat punasena... ja totesin et nyt peili huitsin nevadaan, en kato alapäätä enää pitkään aikaan ja keskityn vaan palautumiseen :)
.
 
Mua th neuvolassa varoitti, että jälkivuoto voi alkaa uudestaan. Mulla oli siinä 2 viikkoa väliä ja nyt taisi loppua tämä toinen kierros. Jos kohta pääsisi jälkitarkastukseen ja saisi alkaa taas käymään uimahallissa.
 
Onnea kaikille vauvan saaneille. Siitä on hetki kun olen täällä ehtinyt käymään että suoraan sanon että vähän hyppien luin kirjoituksianne.

Täällä tosiaan hyvin on alkanut vauva-arki. Mies oli heti 2vko isyyslomalla neidin tullessa maailmaan. Nyt ollaan tytön kanssa jo toista viikkoa kahdestaan kotosalla kun mies mennyt takaisin töihin. Hyvin vain ollaan pärjäilty.
Välillä tyttö on nukkunut jopa 5-6 tuntisia yöunia. Useimmiten kuitenki heräillään 2-3 tunnin välein, sitten valvotaankin tunti, välillä vähän enemmänkin.
Maitoahan mun rinnoista ei neidin tarpeisiin nähden tule riittävästi :( Koin itseni jotenkin epäonnistuneeksi sen suhteen :ashamed: Korvikkeella ollaan siis täällä menty. Laitoksellakin yritin pumpata mutta eihän se maito vain noussut, pulloihin sain jotain 1-2ml, kotona olen sittemmin yrittänyt myös pumpata, ennätys on ollut 20ml. Tissiä olen kuitenkin tytölle antanut, antanut sen tyhjentää sen mitä sieltä tulee...

Meilläkin on ristiäiset sovittu ensi viikolle, 16.4. Onneksi ei tarvitse itse järjestää kun anoppi lupas hoitaa kaiken, ja sen luona ristiäiset vietetäänkin. Ainut homma minkä olen itse "joutunut" tehdä on tilata kakut.

Nyt täytyy mennä vaipan vaihtoon ja iltaruokkimaan neitoa, josko sitä pääsis tunnin sisällä itekkin nukkumaan.

Sasuma ja RakasNeito :kiss: :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Löysin minäkin tänne :wave:
Vauva on nyt 8 vrk vanha :heart:
Mulla ei ole mitään valittamista, hyvin menee.
Musta on tullut vanha ja lempeä, luomuäiti näköjään :D.
Täysimetyksellä mennään ja vauvantahtisesti. Vauva on paljon rinnalla ja muutenkin meidän sylissä, nytkin nukkuu isänsä rinnan päällä olohuoneessa. Joskus melkein kilpaillaan kumpi saa pidellä lasta =). Mies on niin rakastunut tyttöön, ja todella tunteellinen isä.
Vauva nukkuu meidän vieressä, minun kainalossa, iho ihoa vasten ja saadaan kaikki nukkua yöt. Vauvan yöt on mennyt tähän saakka näin: Nukkumaan klo 22, syö noin klo 4 ja nukkuu klo 8:n. tunnin heittoja ollut noista ajoista. Yösyöttö kestää noin 10 min, laitan tissin suuhun ja thats it.

Päivisin vauva tankkaa vähän väliä, mutta on jo sellaisia 20 min pätkiä hereillä tyytyväisenä ja katselee ympärilleen. Ulkoiltu ollaan kahtena päivänä vähän, vauva on ollut vaunuilla tallissa 15min kerrallaan, ei varsinaisesti siis ulkona kun pari minuuttia, tallissa kun on aika lämmin. Minä olen saanut aamuisin käydä viemässä hevoset ulos klo 7, mies on ottanut vauvan kainaloon nukkumaan siksi aikaa. Ai että kuinka on ollut ihanaa kevätaamussa käppäillä omien rakkaiden hevosteni kanssa. Mutta sitten kiireellä olen kipittänyt sisälle vauvan luokse. Nousen klo 6 aamuisin laittamaan lapsen koulutaksiin ja keittämään kahvit valmiiksi ja tekemään voileivät koko perheelle.

Huomaan itsessäni ison eron verrattuna aiempien lasten vauva-aikaan, olen todella seesteinen ja rauhallinen. En kaipaa eroon vauvasta, annan vauvan olla kolmekin tuntia rinnalla ja nautin siitä. Aikaisemmin en ole tykännyt imettämisestä juuri olenkaan. Olen myös jo julki-imettänyt eikä sekään enää vaivaa kuten nuorena. Tämä aika menee niin äkkiä, vauva on niin riippuvainen äidistään tämän pienen hetken elämästään, mielelläni annan lapsen olla kiinni mussa nyt kun se minua tarvitsee.

Lantionpohjalihakset treenattu on. Mullahan on ne vähän turhankin tiukat ollut, gynet sanonut että vaikea kohdunsuuta esim. tutkia ja siksi se synnytyskin meni miten meni. Hevoset on hyvää treeniä niille lihaksille ;).

Vauvan kanssa seurustelu mä höpötän vauvalle koko ajan, silitän tukkaa, laulan ja suukottelen. Mutta oonkin luonteeltani kauhea hölösuu muutenkin :ashamed:.

Parisuhde voi hyvin, rakkauden tunne mieheen on voimistunut entisestään. Poikien isän kanssa meille tuli kova kriisi vauvan syntymän jälkeen ja tiuskittiin toisillemme kaiken aikaa. Tämän miehen kanssa ei se edes onnistuisi. Mies on niin kiltti ja huomaavainen. Kun istun imettämässä enkä pääse mihinkään, hän laittaa isommille lapsille ruokaa ja palvelee mullekin syömistä ja vettä tai mitä vaan pyydän.

Oma paino 10 kiloa vielä löytyy... 72kg näyttää vaaka, voi voi... :ashamed:
Mutta eiköpä tuo paino tuosta lähde sillä määrällä tohinaa, mitä tästä talosta löytyy. Mulla on nuo nelijalkaiset personal trainerit tuolla odottamassa :cool:. Entiset vaatteet ei meinaakaan mahtua päälle. Ostin raskausaikana useat imetysliivit, ja niistä yhdet mahtuu nyt päälle enää. Kun kuppikoko on E-F tällä hetkellä, tuntuu olo siltä kuin olisi kaksi maitokannua leuan alla. Pitäisi päästä kaupunkiin ostamaan liivejä, mutta en ole vielä viitsinyt vauvan kanssa lähteä ihmisten ilmoille.

Palaan paremmalla ajalla kirjoittamaan lisää ja laitan yksäriä jne.

Rauhallista yötä kaikille toivottaa tiinelli ja "elina" joka yöllä täyttää 9vrk :heart:
 
Moi,

mahtuukohan mukaan? Olin maaliskuisten pinossa alkujaan hetken aikaa viime kesänä, mutta sitten tuli kaikkea ja kirjoittelut jäi kokonaan. Taustailtua tuli sitten äitiysloman alettua kyllä, ja nyt olisi kiva päästä jakamaan oloja ja meininkejä muidenkin kanssa ja lukemaan muiden oloista ja meiningeistä.

Täällä totutellaan uuteen eloon reilun viikon ikäisen tytön kanssa. Tähän saakka tyttö on ollut tyytyväistä sorttia, mutta minua jännittää jo etukäteen, tuleeko vatsavaivoja ja jos, niin missä mitassa. Sylissä ollaan kyllä paaaljon ja tissillä myös, eikä paljon katsella kelloa että mihin aikaan niin tehdään. Mutta varmaan se rytmi sieltä jossain vaiheessa alkaa kuoriutua. Joku kirjoittikin, että vaunulenkeillä saa rytmejä raamitettua jo aika kivasti jos lenkit alkaa tehdä rutiiniaikoihin. Se onkin täällä suunnitelmissa, ja ajateltiin tässä huomenissa aloitella ulkoilu. Kevät on vaan edistynyt sillä aikaa kun me on haudottu ja jakaannuttu ja pesitty. Ihana päästä ulos ja tsekkaamaan, onko ulkomaailma vielä radallaan ja elämä jatkunut kodin ulkopuolella.

Lueskelin nyt koko tämän pinon läpi ja päätin skarpata oman kirjoitukseni tänne perään, palailen myöhemmin jos täällä on meidän mentävä rako. :)

Jinda ja tyttö
 
Viimeksi muokattu:
Pika naputtetut.

Jälkivuoto täällä välillä on 2 päivää poissa ja sitten taas tulee.. todella ärsyttävää koska sidettä on pidettävä kun ei voi tietää koska lorahtaa. Ja "turhaan" kun pitää ni tuntuu inhottavalle.
Aina on kyllä ollut samanlaista et jonkin aikaa on poissa ja sitten tulee taas. Sen erottaa hyvin kyllä tosta menkoista, kun siinä on sitä jotain oikeen limaa mukana.. yök :D

Muuten täällä yöllä ihan hyvä rytmi.. päiväl tuntuu ettei mitään kerkee tekemään kun syö tosi usein. ja haluaa olla sylissä tai tissi muuten vaan suussa.

Nytkin mentävä, palaillaan siis.
 
Jekovit Meillä on sopinut ja kolmen päivän välein nostin annostusta.

Gefilus tänään aloitin uudestaan muutaman viikon tauon jälkeen. Katsotaan tuleeko vaivoja, vai oliko ne silloin jotain muuta. 2 gtt annostuksella aloitin. Ajattelin etten välttämättä nosta edes sinne 5 gtt.

Vauvan kakka Meillä on mennyt enemmän nestemäiseksi ja menee ajoittain selkääkin pitkin. Normaalin väristä ja valkosia " raejuustojakin" näkyy entiseen malliin, eli ei syytä huoleen???
Enään ei ole joka vaipassa kakkaa ja kerralla tulee yleensä isompi määrä.

Vaipat huomenna vaihdan liberon pamperssiin ja katsotaan onko ero. Kaapissa kestovaippoja iso kasa, mut nyt ei energia riitä siihen touhuun.


Baby blues Täällä kärsittiin kans ja kovasti ekojen viikkojen aikana. Nyt olo energinen ja paljon tasapainoisempi.
Psykologilla kävin keskiviikkona jutteleen ja menen vielä pääsiäisen jälkeenkin, vaikken nyt sille koe suurempaa tarvetta olevan. Parempi kuitenkin ottaa kaikki apu vastaan mitä saatavilla.
Suvussa kun masennusta ja äidilläni oli kuopuksesta synnytyksen jälkeinen masennus.

Jälkivuoto
siihen menee hermo. Olen jo yöt ollut ilman suojaa, kun iho ei kestä jatkuvaa vaipassa oloa ja vuotoa ei ole yö aikaan. No päivä vuotokin näytti loppuva, mut eilen oli runsaampaa yöllä ja päivällä ja tänään taas ei mitään. Siisvuotas tai ei vuotas, tätä välimaastoa kukaan jaksa. Nyt 4 viikkoa ollut vuotoa.

vauvan kanssa seurustelu mä luen satuja ja lauleskelen. Joskus höpötän mitä höpötän. Joskus tosin ollaan ihan hiljaa, kun ei aina vaan jaksa.
Meillä poika viihtyy jo sitterissä ja puuhamatolla jonkin aikaa. Katselee leluja, mut siihen se jääkin.

imetys meillä poika saa selkeitä tissi raivareita ja olen anatnut tuttelia niihin. Välillä menee hermo koko touhuun, taidan tarjota tissiä liian usein. välillä meinaan unohtaa, et voidaan tehä muutakin kun tunkea tissiä suuhn. Huoli edelleen oman maidon riittävyydestä, mut poika kasvaa ja ei tuttelia mene kun max 80ml.

vauvan kynnet kasvaa kamalaa vauhtia, melkeim joka toinen päivä saa leikata. Mä en pidä tumppuja kun poika riisuu ne heti ja yöksi vain body jossa ei sormet näy, kun tunkee suuhunsa nyrkkeäjä ja sit päivän hautus kosteessa umpipussissa sormet.

perjantaina oli neuvola ja pojalle tullut painoa 7 vrk 400g. eli nyt paino 4605g ja 57,2 cm. Kovaa vauhtia poika kasvaa ja sen kyllä huomaa. Vaatteet käy pieneksi pikku hiljaa ja jalat, sekä kädet pullistuu.
Pojalla oli kaikki OK ja munkin kaikki arvot oli OK.

pään nostelu meillä ei poika mahallaan ollessaan päätään nostele, mut olkapäällä ollessa nostelee. mä jo odotan aikaa et hieman jäntevämpi.


vaunut meni sitten kumi puhkeamaan ja tänään jäi iltapäivä unet sisähommiksi ja ei tupo poika nuku millään. Kohta 5 tuntia hereillä. Nyt isä nukuttaa, kun mä en vaan jaksa nyt enään yrittää.

yöt poika alkanut herään taas useemmin 2-3 kertaa, mut nukahtaa klo 6 syötöllä vielä takas ja mä teen pikkasen kotihommia, syön ja meen itekin vielä nukkuun tunniksi.
Yöt mua ei ressaa. Mä saan nukuttua hyvin, poika syö nopeeta ja nukkuu takas heti.

mahavaivat ajoittain meillä on, mut ei mitenkään säännöllistä. Röyhtäyttely sujuu paremmin ja muutama kakakjumppakin onnistunut.

Saa nähä miten huomine sujuu, kun ei vaunut käytössä, niin päiväuni rytmitys voi mennä sekasin.
Pojalla yöllä ja aamu päivällä selkeä rytmi. Iltapäivällä ei, mut illalla menee 20-21 välissä maate. ELi ihan tyytyväinen olen.


sane ja toivo 1 kk
 
Voi hiton jälkivuoto. Mullakin muka loppu ja nyt taas tulee hemmetti. Synnytyksestä on nyt kuukausi, et eikö tuon pikkuhiljaa pitäs alkaa himmailee...Vai joko ne menkatki alko. Mä kyl imetän tälki hetkel.. Otappa ny selvää..
Vaavin kanssa on mennyt ihan hyvin. Päivisin välillä masentaa ku ei kerkee tehdä mitään omiaan. Aina pitää olla syöttämässä tai pistämässä tuttia suuhun tai muuta vastaavaa. Odottelen et tulis niit aikoi ku vauva alkais enemmän kiinnostua ympäristöstä niin se viihtys vähän aikaan sitteris tai leikkimatolla.. Taas tätä valivali.. Yöt kahdella herätyksellä. Lauantaina olis ristijäiset.. tänään pitäs tehdä ostoslistaa jo minkälaisen kakun ja voileipäkakun teen..

SuzZ + Emppu 1kk 1pv
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys!! :wave:

kamiliyalle laitettu yksäriä. :)

Vihdoin kerkisin tälle puolelle. :)
Ihan älytön kiire ollu viimeset 2 viikkoa, mut nyt on saatu ristiäiset ja muut hässäkät alta pois ja voidaan taas keskittyä normi arkeen. :)

Eli lauantaina 9.päivä oli ristiäiset. Pojasta tuli Aaro. :heart:
Ristiäiset meni kivasti. Nyt pidettiin ekaa kertaa kotona. :)
Tein Johanna Kurkelan Ainutlaatuinen-kappaleeseen diaesityksen. Alkuun oli ultrakuvia ja kuvia masuajasta, siitä sitten syntymään ja kotiintuloon. :) Seassa oli myös 2 runoa (jaettuna useampaan diaan kuvien väleihin), alussa oli tämmöinen:

Ennen kuin sait alkusi, halusin sinut.
Ennen kuin synnyit, rakastin sinua.
Ennen kuin olit ollut täällä tuntiakaan,
olin valmis kuolemaan puolestasi.

Ja toinen oli tämmönen:
Pikkulapsi tekee rakkauden lujemmaksi,
päivät lyhyemmiksi,
yöt pidemmiksi,
pankkitilin pienemmäksi,
ja kodin onnellisemmaksi.
Saa menneet unohtumaan
ja tulevaisuuden tuntumaan elämisen arvoiselta.

Ja vikassa diassa oli sitten vauvan nimi. :) Vieraat tykkäsi kovastikin, ja mun äiti alkaa aina vesiputoukseksi kun kuuleekin vaan tuon laulun missään. :D

Nyt kun koitan nuistella mistä täällä on puhuttu. :)

Ainakin tuo lisää lapsia? jäi mieleen, koska oltiin puhuttu miehen kanssa, että tää on sitten viimenen. Ja rajun synnytyksen jälkeen mieskin sano, että onneks tää oli viimenen. Siitä tuntu niin pahalta kattoa kun olin niin kipeä. :heart: Ja senkin takia, että oli niin nopee synnytys, että seuraava todennäkösesti syntyis kotia. Olin itekin ihan samoilla linjoilla, et ei ikinä enää. Mutta, mutta... Nyt mulla on ihan mieletön vauvakuume. :ashamed: Tai siis hyvin vahva tunne, että haluun vielä kerran kokea kaiken sen, ja siis tietenkin sen lapsen myös. :)
Tuntuu niin hirveen surulliselta miettiä et ei enää ikinä. :( Luulen kyllä, et mies ei enää suostu 4. lapseen. : /

Noh mutta, sitten tähän hetkeen. :)
Meiän Möttiäinen on kohta 7 viikon ikänen, mitä en taho uskoa ollenkaa. :) Synty niin yhtäkkiä, että kesti hirmu pitkään tajuta, että hää on oikeesti jo täällä. :)
Meillä alkaa käydä 50cm vaatteet pieneksi ja seuraavaan kokoon ei enää hukuta. :)
1kk neuvola oli 24.3, ja sillon mitat oli 3370g ja 49,7cm, melkein samankoikoinen kun keskimmäinen oli syntyessään (3410g ja 50cm). :D Nyt ei oo sen jälkeen tarvinnu painokontrolleissakaan enää käydä, kun on niin hyvin kasvanut. :)

Yöt kaveri nukkuu hyvin. Illalla 10-11 aikaan yöunille, ja sitten 4-6 aikaan eka syöttö, mihin menee n.15 min, siitä jatkaa sitten unia tuonne 9-10. Että ei voi valittaa. :)
Jonkin verran ollut nytten mahavaivanen ja meillä on cuplatonit ja maitohapot käytössä. Pitänee varmaan kokeilla sitä disfatyliä (vai miten lie kirjotetaan), kun tuntuu, ettei nuo cuplikset enää tehoo. Johtuuko lie niistä vai mistä, että päivisin nukkuu tosi levottomasti ja alkanut syömään tiheämmin. Önisee ja änisee ja pyöriskelee päivisin nukkuessaan. Ehkäpä se siitä. :)

Nyt on lähettävä taasen syöttöpuuhiin ennen kun Möttikselle kerkiää tulla HUUTAVA nälkä. ;)

-Ammuska ja Aaro Möttiäinen Möttis Möttis Önniäinen 6vk ja 5vrk :)-
 
jälkivuoto ei varmasti ole kivaa jos alkaa uudestaan... kaveri vuoti 1,5 kk koko ajan... itellä kesti kolme viikkoo..

seksi ;)eilen illalla otettiin yömyssy vauvan nukahdettua ja saatiin pitkästä aikaa viettää läheisin hetki kahden kesken tooooooosi pitkään aikaan :whistle: ei sattunu, laskeuma ei haitannu tippaakaan ja voi pojat mä taidan olla rakastunut uudelleen :heart: ihan kaikkiin asentoihin ei vielä kroppa mieltynyt mutta pääasia että toimi :D

ehkäisy mitäs ootte ihmiset ajatellu ottaa? mä haluan pillerit taas, ne on kaikista helpoimmat. laastari ois kätevän kuulonen kans, onko kellään omaa kokemusta?
kumeja mä vihaan, ja ois kiva kun sais ehkäisyn kuntoon pian, ainoo vaan et mun jälkitarkastus on vasta parin viikon päästä.... :( ihan tyhmää et melkee kaks kuukautta synnytyksestä pääsee lääkäriin... no, parempi ees sillon :D

päiväunet tuli vedettyä tossa... kahvi maistuu taas ja pian vois lähtee kävelylle kun sadekin lakkas..

vauva nukkuu tosi hyvin päivällä, neljä tuntia nappaa heti aamu puol kymmenestä, siinä ajassa ehtii jo vaikka mitä touhuta :)

mukavaa uuden viikon alkua, täällä porskutellaan oikein hyvin :)
 
Hellou!
Eipä paljon koneelle ehdi tässä sirkuksen pyörittämisen lomassa, tai lukea ehtii mutta ei kirjoittaa.

Meillä menee hyvin täällä vauvan kanssa, kiltti vauva on kaikin puolin, hyvin vähän masuvaivaakin. Yöt nukkuu erinomaisesti, pelkäänkin että muuttuukohan tää tilanne joskus..
Viime yö meni näin, nukahdettiin molemmat vauvan kanssa klo 21, vauva heräsi syömään pikkuisen vajaa klo 5, nukahti ja heräsi puoli 7 ja oli hereillä tunnin, söi ja nukkui puoli 10 =).
Äitiysneuvolan täti kävi tänään, vauva painaa nyt 3480g eli on hyvin ottanut painoa kun alin paino oli 2950g. Täälllä tulee viikon päästä vielä lastenneuvolan täti kotiin, kai se on nää maaseudun pitkät välimatkat kun muistaakseni poikien aikana ei tultu toista kertaa kotiin enää. Tänään neuvolan täti kehui vauvaa että harvinaisen kaunis tyttö, en tiedä sanooko kaikille noin, mutta hyvin vilpittömältä kuulosti ainakin ja äidille tuli hyvä mieli :heart:.

Vauva on kovin virkeä ja terävä hereillä ollessaan, katselee ja kuuntelee tarkkaan vaikkei ikää ole edes kahta viikkoa vielä. Kummit on nyt päätetty, minun pikkuveljeni ja miehen pikkusisko. Ritiäispäivä vielä mietinnässä kun miehen sisko on espanjassa töissä noin kuukauden vielä.

Oi flower again, minäkin haluaisin jo päästä miehen kanssa samaan tilanteeseen :whistle:,
ihan kateellinen olen! Luulen ettei meilläkään kauan kestä kun mulla paikat tosi hyvän tuntuiset, ei kipua eikä repeämiä tms. Jälkivuotoa on päivästä riippuen paljon tai vähän. Välillä tuntuu että jes, vuoto loppumaan päin mutta sitten taas seuraavana päivänä vuotaa enemmän : /...

Ehkäisy on ollut mielessä ja iso ongelma!!! En halua pillereitä tai ehkäisyrengasta, monien kokeilujen kautta olen huomannut ettei hormonaalinen ehkäisy mulle sovi, mun positiivinen luonne muuttuu. Hormonikierukkaa en ole kokeillut mutta en haluaisi sitäkään, kuparikierukasta en ole myöskään hyvää kuullut, kokemuksia otan kiitollisena vastaan teiltäkin? Kumeista en tykkää (kukapa tykkäis? Yöks!) ja sterilisaatiota en ota jos vielä yhtä vauvaa uskaltais joskus toivoa.

Meillä mies meni tänään töihin takaisin kolmeksi viikoksi ja pitää sitten loput isyysvapaastaan. Vauvan kanssa menee niin hyvin ettei mua haittaa yhtään, hevosten kanssa tehdään järjestelyitä että ne tulee hoidetuksi, minä vien iltaisin heinät yms. valmiiksi tarhoihin ja mies heittää konit ulos ennen töihin lähtöä kuuden aikaan, päivällä pakkaan vauvan vaunuihin ja siivoilen karsinoita sen minkä jaksan. Kaverit sitten iltaisin siivoaa loput ja ottaa hevoset sisälle.

Mieli hyvä ja rakkaus lapseen kukoistaa, elämä tuntuu hyvältä jälleen. Näin jälkiviisaana huomaan että kuinka erilainen mielentila mulla onkaan raskausaikana ollut.
 
ehkäisy mä haluun pillerit. kierukka vierasesine kuitenkin ja mun alapäätä on törkitty ihan tarpeeksi viimesen kolmen vuoden aikana, eli nyt riitti!!!

seksi haluja on, mut haluun jälkitarkastuksen ensin. No miehelle tein kyllä eilen hyvää, ihan omasta alotteesta. Mieheni ei ole puhunut mitään seksiin viittaavaakaan. On hän niin ihana, ei mikään painostaja, hoputtaja, vaan ymmärtää itsekin tilanteen. Mulla kun tuo sektio haava edelleen muistuttaa itsestään ajoittain.

cuplaton Paljon annetta?? pojalla ollut kahtena iltana paljon mahavaivaa ja se valvottanut ja sit väsyneenä huutelee. yöt ja päivät menee hyvin.
Yöllä tosiaan poika ähisee ja puhkii, ei kunnolla hereillä. Olen sit ottanut tissille ja sillä rauhottuu. Itse koen et yöt menee hyvin, mut ei mua se pidempi unipätkä haittaa.

Tänään nukutin pojan vaunuihin 16.30, jos helpottas pikkusen tuota iltaa.

Arki sujuu, mut ajoittain rankkaa, koska olen niin paljon yksin. Olis ihana kun mies voisi töiden jälkeen jäädä kotio ja olta kolmisteen, mut ei se meidän unelma koti valmistu jos siellä ei ole kukaan hommissa.


vaattet meillä kan 50 cm alkaa oleen pieniä, etenkin hihoista. 60 cm taas aika mukavan kokoisia. Mulla vaatetta vaan niin paljon, et ei ehdi pitää kaikkia pojan päällä, tunne. Onneksi poika puklailee kovasti, niin vaatteita saa vaihtaa usein.
Mulla kun niin paljon ihania vaatteita pojalle ja sit on ne omat suosikitkin. ja mummu joka ostaa hulluna pojalle vaatetta.


nimiäiset sovittiin, et pidetään vasta kun muutetaan, eli poika on sillon jo 4-5 kk. Teen kutsukortin, jossa olen muuttanut, tule katsomaan uutta huonettani tyyliin. Ammuskalta saikin hyvää ideaa, kiitos. Ja se kappale on aivan ihana!!!1


meikäläinen varas parturin äitienpäivä viikolle ja saa mies kokeilal tas lapsen hoito taitoaa. Samoiten, joku ilta pyyhällän ideaparkkiin ja saa mies laatu aikaa pojan kanssa.

saakutin pihansiivooja auto, herättää kohta mun mussukan!!!


sane ja toivo
 
Heipä hei!

Jindalle tervetuloa joukkoon!

Ammuskan poika saanut kivan nimen! Mulla tuli tippa linssiin noista runoista :D

Me käytiin tänään neuvolassa ja painoa oli ihan kivasti tullut pikkuiselle 3730g, syntymäpaino oli 3750g ja lähtöpaino sairaalasta 3560g, joten ihan kivasti yhdeksässä päivässä. Jekovitit saatiin ja niitä sitten piakkoin aloitetaan ottamaan.

Meillä on arki alkanut rullaamaan ihan hyvin. Oon kyllä tosi onnellinen, että mies on kotona vielä pari viikkoa, saan ottaa näin aamut vähän rauhallisemmin. Yöt menee muuten ihan hyvin, mutta vauva haluaisi olla vieressä aika paljon, että omaan sänkyyn nukuttaminen on aika työlästä. Eilenkin vauva nukkui ilta kymmenestä mun vieressä aamuyöhön asti, jolloin siirsin sitten toisen syötön jälkeen omaan sänkyyn nukkumaan. Oma uni on lähinnä semmoista koiranunta.

Ehkäisy: no ei kyllä tietoakaan mitä... selibaatti :LOL:

oma olo: on ihan ok, mielikin jo hieman tasoittunut. Nyt kun ulkoilut on aloitettu, niin mielikin jo vähän piristyy... varsinkin kun ilmatkin tästä kirkastuu. Eilen olikin jo tosi ihanaa. Kesää jo odottelen =)

Ristiäisiä täytyy pikkuhiljaa alkaa miettimään ja sitä nimeä oikeen todenteolla. Siinä riittääkin hommaa. Vuokrataan varmaan tila seurakunnalta ja yleensä oon hirveen vähän itse tehnyt leipomuksia... miehen vanhemmat on tehnyt ja sitten oon tilannut leipomosta... mahdollisimman pienellä vaivalla siis mennään.

Kaikille kivaa viikkoa!

Mindi83
 
hei vaan :wave:
aattelin kuulumisia kirjoitella...
meillä vauva-arki menny hyvin. ihan ku likka olis aina ollu kuvioissa mukana :) ainut mistä on valittamista,on ne d-vitamiinit. meillä käytössä jekovit ja se aiheuttaa pikkusen mahavaivaa :| suunnitelmissa ostaa jotain toista merkkiä.
tissittelyt jatkuu,maitoo tulee hyvin ja likka kasvaa. 3-4 tunnin välein syö. punnittiin 2 viikon ikäisenä ja painoo oli tullu 870g lisää syntymäpainoon, joka siis oli 3,5kg. pituutta kasvanu 3cm (50cm syntymämitta)
ja hymyilee ja juttelee jo vähän :heart: (ei tosin mulle. hoitopöydällä on pehmolelu,mikä onki neitin mieleen)

ristiäiset meillä 28.5 ja pitopalvelun kautta tulee tarjottava. mulla ei vaan oo aikaa itte alkaa leipomaan. mies muualla töis ja lisäks kotona 2 isompaa lasta,2 kissaa ja 2 koiraa viemäs kaiken ylijäävän ajan.

ehkäisy kumien kanssa joutuu pakosta pelaamaan. mulle ei käy mitkään pillerit tai vastaavat nautittavat,lääkärit aikoinaan kielsi. ja kierukkaa en ota,koska tarkoituksena (ja jos luoja suo) tehdä vielä toinen iltatähti.

seksi jo aloitettu.

jälkivuoto on ollu jo pari viikkoo pikku tihkuttamista vain. pikkuhousunsuojilla pärjää. kunnon vuoto kesti vain viikon...

tähän loppuun synnytystarinaa...

menin 18.3 neuvolan lähetteellä synnärille verenpainekontrolliin (oli ollu jo pari viikkoo alapaineet 100 luokkaa)
ensin otettiin normaalit käyrät ym tutkimukset. sit piti ootella pari tuntia lääkärille pääsyä.
pikaisesti tutki kohdunsuun ja tuumas,et laitetaan balloni avaamaan kohdunsuuta (olin siin vaihees 2cm auki ja kanavaa 2cm jäljellä. eli jotain oli harkkasupistuksetki saanu aikaan) sit se sano,et seuraavana päivänä (lauantai 19.3) katotaan puhkastaanko kalvot vai tabletit. ja eiku osastolle makaamaan. ei päästäneet kotiin just korkean paineen takia,vaikka se on normaali käytäntö.
osastolla olin noin 7 maissa illalla ja sillon alko tuntua supistuksia (niiden aikaan joutu jo puhaltelemaan) otin iltapalaa ja juttelin huonekaverin kans ja välillä ottivat käyrää.
pari tuntia siitä yht äkkiä hulahtiki vedet sänkyyn. ja siis makuulla olin ollu melkeis koko ajan. 4 cm auki ja otettiin balloni pois.
siitä sit pari tuntia,kutsuin hoitajan,ku verta tuli aika paljo mut se johtuki vaan ballonista. veivät mut sit synnytyssaliin ja heti taas käyrille. mies tuli siin vaihee istumaan mun seuraksi (oli siis koton vielä)
olin 4cm auki ja kanavaa jäljellä. mies nukahti tuoliin ja mä istuin ja keinuttelin kiikkutuolissa.
puol kahelta pyysin kipupiikin,et saisin nukuttua vähä. sainki tunnin verran unta palloon. heräsin puol kolme supistuksiin. tulivat jo säännöllisinä ja kipeinä. soitin kätilön,joka pisti taas käyrille. joka supparin aikana vauvan sydänäänet laski 70 tienoille, säikähdin,et joutuuko viel sektioon!!!
sit tunsin suolessa kuinka rupes laskeutuu ja sillon s-äänetki tasottu,mut pitivät mut silti piuhois kii...aloin jo olla tosi kipee ku en saanu liikkua joten pyysin spinaalin. se helppaski supistuksilta pahimman kärjen pois. tunsin kyl kuitenki jokaisen.
kello 5.20 olin täysin auki ja vauvan pääki oli jo ihan hollilla. pari kokeilevaa ponnistusta kyljellään ja sit käännyin puoli-istuvaan asentoon ja ponnistin likan ulos. sillä oli napanuora kaks kertaa kaulan ympärillä (se oli jo tiedos,lääkäri oli nähny ultras sillon illalla) ja napanuora oli 80 cm pitkä...
pikku nirhauma tuli joka ei tikkejä tarvinnu.
istukan kans sai tehä enemmän töitä, oli aika tiukas kii.
mut kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus,vaik se kivun kovuus yllättiki hieman.
synnytyksen kesto 3 tuntia,ponnistusvaihe minuutin ja jälkeisvaihe 13 min. kätilö tosin sano,ettei ponnistusvaihe kestäny niin kauaa,mut laitetaan ny se minuutti :D
9-9-10 oli likan pisteet ja siis mitat 3500g/50cm py 36
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa keväistä päivää:wave: Aivan mahtava auringonpaiste,kohta lähden vaunuilemaan :)

Paljon onnea kaikille vauvan saaneille ja tervetuloa uusille!!

ehkäisy Sain jälkitarkastuksessa Cerazette-reseptin joka tarkoitus nyt aloittaa ihan näillä näppäimillä. Kierukan ajattelin ottaa sitten myöhemmin. Nyt ollaan heiluteltu peittoa vasta muutaman kerran ja käyetty kondomia ihan tuon vuodonkin takia.

jälkivuodosta Kävin perjantaina lääkärissä varmuuden vuoksi ja lekuri teki sisätutkimuksen sekä määräs labraan. Missään ei ollut mitään vialla ja lääkäri sanoi että joillain nyt vaan kestää pidempään,varsinkin jos on jo useampi lapsi niin kohdulla kestää supistua kauemmin. Näillä siis mennään :)

ristiäiset oli lauantaina ja pojan nimeksi tuli Lenni :heart: NImi aiheutti todellista päänvaivaa sillä emme vielä ristiäisaamunakaan päässeet ollenkaan yhteisymmärrykseen nimestä. Sattumalta näin netissä jonkun antaneen Lenni-nimen ja ihastuimme siihen molemmat. Pojalla on kolmiosainen nimi ja kaksi muuta nimeä on kiertäviä nimiä molempien suvuista.

vaatteet nyt siirrytty 62-68cm,kiitän luojaa etten innostunut ostelemaan kauheita kasoja niitä 56cm vaatteita kun niin äkkiä meni pieneks.

Arki rullaa hyvin. Aloitin tosiaan koulun pari viikkoa sitten joten kahtena iltana viikossa istun koulun penkillä.
Poika on nyt kiinnostunut puuhatelineestä :) Heiluttelee käsillä ja killittelee ihmeissään :) Myös kiljahduksia on alkanut tulemaan:heart:

Nyt lähden ulkoilemaan:wave:

-Naurukohtaus ja Lenni 8vkoa-
 
Me mennään tänään neuvolaan kattomaan, miten painoa on tullut. Viimeksi "tuomio" oli, että olis voinut enemmänkin tulla/päivä, mutta en ole mitään korvikkeita antanut, tissiä suuhun vaan aina kun tahtoo.

Vauva on iltaitkuinen :( On niin harmi ja kurja katella, kun huutaa välillä kuin syötävä, eikä oikein mikään auta. Mikään asento ei ole hyvä. Alkaa itseäkin välillä itkettää... Eikä sitten jää oikein aikaa antaa huomiota esikoiselle, joka yrittää kyllä kovasti pyytää mukaan leikkeihinsä. Ei se itkuisuus taida johtua d-vitamiineistakaan. Pidin taukoa ja kokeilin. Eikä tunnu oikein ilmavaivojakaan olevan ainakaan pelkästään. Taitaa siis vain olla tälle vauvalle ominainen piirre, joka menee sitten ajan kanssa ohi. Aika raskaita on siis illat, kun pitää koko ajan kanniskella ja hytkytellä. Olen pitäny välillä manduca-kantorepussa, mutten ole uskaltanut sitä ihan hirveän kauan yhteen menoon käyttää näin alkuun. Kai siihenkin pitää ensin totuttaa? En tiedä varmaksi, mutta olen ollut vähän varovainen sen kanssa. Vaikka pitäis se sammakkoasento ihan hyvä olla ergonomisesti vauvalle. Ja siihen tuo tyttö kyllä helposti nukahtaa, vaikka itkuinen oliskin.

Yöt on onnksi kuitenkin menneet ihan ok. Syöttöjä tulee 2-3, vähän riippuu, miten kakat tulee yöllä. Vaipan vaihdon jälkeen pitää nimittäin saada tissiä taas, ennen kuin uni tulee. Muuten vois hyvin mennä kahdella syötöllä.

Ristiäisiä suunnitellaan vasta ja on vielä pappi kysymättä ja juhlapaikka varaamatta. Me ei aiota kotona niitä järjestää, vaan ulkoistetaan homma tohon lähijuhlapaikkaan. Joskus toukokuussa ne olis pidettävä, vaikka saahan siihen tarvittaessa lisäaikaakin. Yksi mun ystävä on kummiksi kyllä jo lupautunut, joten ei huolta sen suhteen. Kysellään varmaan vielä toinen kummi miehen kavereista.
 
MNovelle eillä kans tuota ilta itkuisuutta. Poika huutaa ihan kamalasti. Mikään asento, tutti tai tissi ei auta. Mutta tutteli auttaa. Ottaa sitä ihan kuoleman hädässä n 20 milliä alkuun ja nykyään menee jo 100-120 ml. Sen jälkeen rauhoittuu. Kelpaa tissi ja alkaa seurusteleen. Kokeile joku ilta, jos auttas teilläkin.
Mä ite pyrin ensin aina tissiä antaan, mut kun ei mikään tunnu auttavan. Epäilenkin et illalla multa ei tule tarpeeksi nopeeta tai tarpeeksi maitoa. Koska muina aikoina tissi kelpaa ja päivisin puklaa paljon rintamaitoa pois. Aamulla ja yöllä ei puklaile. Tosin päivällä multa tulee ihan suihkuamalla maitoa.

Kerhoilu Meillä on tänään ensimmäinen virallinen kerta perhetuvan vauvakerhoa. 7 kertaa on ennen kesää ja sit jos haluu jatkaa, pitää ryhmän kokoontua itsenäisesti.

Päiväunet monet teillä nukutaan?? meillä poika menee 10-11 aikaan unille, herää 13 tuntumassa. Yritän saada poikaa vielä 16.30 unille, ettei olisi illasta liian väsy tai mene liian aikasin nukkuun. Mut ei tuo näytä onnistuvan. Eilen menin tunnin vaunu lenkin. Poika nukku matkasta vaan puolet. Muuten killitteli kirkailla silmillään tai huusi.

Tuo poika kasvaa ihan silmissä. Posket pullottaa joka päivä enemmän ja poika erinäköinen. Vaippa koko 2 alkaa tuntumaan naftilta pikkuhiljaa.

vaipat mulla nyt kokeilussa pampers ja todella usein on päästänyt tavarat läpi!!!! vaatteita kun saa muutenkin pestä mukavasti ( tosin pesen turhan usein ja pieniä koneellisia)


Nyt hetki omaa aikaa ja sit kerhoileen


sane & toivo
 

Yhteistyössä