MAALISVAUVAT 2008 *Kesä- ja heinäkuussa -08*

Bellona, käsittääkseni nuo unikuviot muuttuu ekan vuoden aikana niin monesti että kannattaa nukuttaa juuri sillä tavalla mikä parhaan tuloksen tuottaa.. lempeää unikoulua voi ainakin Pantleyn oppien mukaan pitää jo nelikuisesta ylöspäin. (Elizabeth Pantley: Pehmeä matka höyhensaarille, ostin tuon opuksen kaiken varalta kirjahyllyyn, siinä on paljon hyvää tietoa vauvan unesta ja käytännön ohjeita pehmeään unikouluun. Välillä liian ameriikkalainen mutta mielestäni tosi järkeviä neuvoja ja konsteja siitä löytyy)
 
Mä vien tän pojan huomenna lääkäriin jos vaan saan ajan. Eipähän sit tarvii arvuutella mistä tää hirvee huuto johtuu. Oon ollu ihan rikki tänään ku niin väsyny ja uupunu. Huh.

Ja Heidille että pari vuottahan taidetaan suositella synnytysten välille? Et saa paikat palautua ensin. Ja sit sanotaan että mitä vanhempi lapsi niin sitä pahempi mustasukkaisuus, sitä en tiedä kuinka paljon totuutta mutta kuitenkin.. Meiän tyttö oli 2v4kk ku Veeti synty ja tosi rauhallinen tapaus. Ekat pari viikkoo meni ku ihmetteli vaan pientä vauvaa mut sit muutaman viikon kesti sellasta kamalaa mustasukkasuutta että löi mua ja oli kauheen vihanen ja muuta (inhoon lyömistä yli kaiken ja sitä ei ikimaailmassa meillä sallita missään muodossa ni oli tosi rankkaa ku tiesin ettei 'halua' lyödä), mutta tämä vaihe loppui yhtä nopeasti kun alkoi ja loppu lyömiset ja extrakiukuttelut, harmi ettei vieny mukanaan uhmakiukuttelua ;) Mutta siis oma mielipide näin lyhennettynä :D niin pari vuotta olis se paras! Me toivotaan luultavasti kolmatta kun Veeti alkaa lähennellä kahden vuoden ikää :heart:

Huh, nyt iltapuuhiin ja sit oottelemaan koska ite pääsee nukkuu.. Joskus taas puolen yön jälkeen |O

väsynyt-Suvitus+kiukkunen Veeti 3kk3pvää :heart:
 
Heips taas pitkästä aikaa!

Juhannus vietettiin oman perheen kesken rauhallisesti mökillä, vähän oli eri meininki kun mitä vuosi sitten =) Flunssassa oltiin koko perhe, osa meistä vieläkin :snotty:

Suvitus kyllä jatkan tuttina oloa sun kanssa ja oliko siellä myös MamaL kun tutiksi ilmottautui. Eli en oo edelleenkään saanu Linaa syömään tuttia tai pullosta. Miehen kanssa aateltiin joku päivä kokeilla josko neiti suostuis iskältä pullosta juomaan.

Perunaa oon antanu nyt viikon ajan joka ilta, hyvin maistuu ja kauniisti Lina syö, ei syljeskele vaan selvästi siitä tykkää. Kakkaaminen on sen seurauksena vähentyny, nyt 1-2 kakkaa päivässä, tänään ei tosin tullu kakan kakkaa. Toivottavasti ei nyt sit ala tuleen masuvaivoja. Huomenna meillä neuvola, toivottavasti ois paino noussu pikkasen enemmän kun viime kerralla, sillonhan siellä suositeltiin tihentään syöttövälejä tai antaa korviketta lisäksi. Mut sitäkin on pikkasen vaikee antaa kun ei pulloa huoli. Voishan sitä tietty koittaa hörpyttä mut tuntuu jotenkin hölmöltä sekin ajatus. Lina on kuitenkin tosi tyytyväinen koko ajan, nytkin on flunssassa eikä siltikään kitise tai kiukuttele. Latoin just muuten meiän isompien tyttöjen neuvolakortteja ja meiän esikoinen on painanu vuoden ikäisenä 6950g ja keskimmäinen vähän päälle 9000g, eli eiköhän Lina ainakin niihin mittoihin vuoden ikäisenä yllä :)

Kauheesti on tekstiä tullu enkä nyt jaksa kommentoida, kellokin jo taas mukavan paljon, ihme yökukkuja musta taas tullut :kieh:

Lauantaina lähden lasten ja siskon ja hänen pojan känssa piknik-risteilylle, saas nähdä miten päästään ylös kun satamassa pitäis olla viimeistään 7.30 :kieh: Onneks meillä on paluumatkalla hytti ni pääsee sinne sit edes vähän huilaan jos tarve.

Mut nyt pakko mennä nukkuun, palailen huomenna kertoon neuvolakuulumisia, toivottavsti Lina ei oo kauheen kipee ettei jää rokotus saamatta.

Ipulle vielä jaksamisia!

:heart: :Ninni ja Lina ihan just 3 kk
 
Moi kaikki pitkästä aikaa!

Ollaan oltu reissussa ja muuten vaan kiireisenä, mutta nyt kävin lukemassa kuulumisia!
Helpottavaa että muillakin on samoja juttuja, kuolaamista, kaluamista, iltahuutoja tuttikieltäytymisiä..

Tutteli78 me myös ostettiin Manducan kantoreppu Bebesistä ja Matti huutaa kuin hyeena, kun häntä siihen asettelee, epäilen että syynä leveä haara-asento! Trikoisen kantoliinan kanssa menee välillä ihan ok, ollaan käytetty sitä vain ulkona pidemmillä kävelyillä, välillä siihenkin asettaminen aiheuttaa huudon. Manduca aiheuttaa tosi kovan loppumattoman huudon. Jospa se vielä tästä lähtisi sujumaan, reppu vaikuttaa tosi ihanalta, viileämmältä ja helpommalta pukea kuin liina.

Marmeladi onnea avioonastumisesta!! :flower:


Jonkun muunkin vauvat siis eivät huoli tuttia! Matti pyörittelee sitä suussaan niin kaun kuin joku jaksaa pitää sitä suun ulottuvilla, vain kerran pienenä on älynnyt imeä sitä. Toisaalta hyvä, mutta toisaalta katson kadehtien samanikäisiä tutinpurijoita, jotka voi jättää minne vaan yksin miten pitkäksi aikaa vaan ja yksin nukahtamaan tutin kanssa.. Eihän Mattikaan mikään hankala vauva ole, mutta vaatii kuitnekin aika paljon seurustelua.

Tämä aika kyllä on ihanaa, kun kehitystä tapahtuu niin nopeasti!
Masa oppi viime viikolla kääntymään selältä mahalleen ja nyt jo kiepsahtelee todella nopeaan!

Poika nukkuu yöt hyvin herää syömään pari kertaa yössä ja unta riittää siten noin 10 tuntia yössä, päälle kolme-neljä puoeln tunnin päikkäriä ja sitten yhdet pidemmät, niillä mennään.

Matti on nuoresta iästään huolimatta matkustellut jo ympäri SUomea autolla. Hotelleissakin yövytty jo yli 10 yötä, käyty häät ja väitöstilaisuudet. Parin viikon päästä lähdetään lentsikalla Helsinkiin, missä ä & i pääsevät Björkikn konserttiin ja Matti jää eka kertaa mummon hoiviin muutamaksi tunniksi. Jännittää ja ahdistaa jo nyt, en ole ollut pojasta erossa kuin vähän aikaa ja ei ole pulloakaan tarjottu sitten sairaalan.. Mitenkähän onnistunee?
Mitenkäs lento vauvan kanssa?
Me6 ainakin olet lennellyt ja hyvin meni? Ihanalta kuulostaa tuo teidän loma!!

Meillä on vielä haaveissa lähteä syksyllä Kreikkaan koko poppoo, jos vain rahat riittää.
Tässä kuussa tuli eka kertaa vanhempainraha ja kauhistus! 900 euroa vähemmän kuin palkaa tuli.. Saapas nähdä miten selvitään loppuvuodesta.. ollaan totuttu aika helppoon elämään, liiankin opiskeluaikojen jälkeen.

Ärsyttää kun äitiysrahoja laskettaessa ei otettu viimeistä puolta vuotta huomioon kun jäi tulojen kasvu vähän vajaaksi siitä vaaditusta. Ja sekin vain matkakorvausten vuoksi, mutta turha valittaa siitä siis.

Mitenkäs muilla taloudellisesti?
Nyt täytyy mennä lähdemme kauppa-asioille.

:) kellukka & Matti 3 kk + 1,5 vkoa ja yli 7 kg!! (pelkällä tissillä mennään)
 
Hei vaan :wave:

Paljon tekstiä taas olette ehtineet tuottaa, en ehdi ihan kaikkea lukea taaskaan..

Onnea Marmeladi :flower:

Voimia Ipulle :hug: :hug: .

Kilian heräsi jo joten pikaiset neuvolakuulumiset viime viikon keskiviikolta; 68cm ja 8740g, saatiin rokotus ja lupa aloittaa liha jota ollankin nyt innolla vedelty viikon verran. Kilian kierii nykyään, mielellään oikealle ja yritän asettaa lattialle aina niin että pysähtyy johonkin sohvaan tms. Ian nauraa hohottelee jo ääneen ja vaunuista olemme ottaneet kopan pois kun sai luvan matkustella puoli-istuvassa asennossa. Pyrkii kovasti myös istumaan ja seisoo ja "hyppii" sylissä. Muutimme juhannuksena uuteen kotiin joka on edelleen osittain työmaana. Siivoilen päivät pitkät, kylpyhuoneessa laatoitus ehkä ensi viikolla (mies tekee oman työnsä jälkeen kaiken itse). Itse olen koonnut ikean keittiön kaapeja sisältöneen alkuviikon ja valmista on.

Ja tarvis lähteä etsimään tie kävellen Keravan keskustaan jotta saisi kartan jostain. Joo muutettiin eikä tiedetä mistään mitään :snotty: . No kai partiolainen osaa

Aurinkoa kaikille mammoille ja vauvoille!

BiaBia ja Kilian 5kk 2pvä
 
täällä tämä mamma istuu suht väsyneissä tunnelmissa. Täytyis varmaan laittaa tulitikut silmiin et pysyis auki... Näitä 4-6x heräystä per yö on jatkunu nyt pari viikkoa ja mulla rupee olee keinot loppu... Eka pätkä on 3 tuntia ja sen jälkeen 1-2 tunnin välein syö, useimmiten 1. Oisko nyt käyny niin että on kääntyny vuorokausirytmi toisinpäin, kun välillä nukkuu päivällä sit 2x 3 tunnin unet (tosin tääkin on harvinaista...) vasta nyt viime päivinä menny näin. Sitä ennen ei nukkunut päivälläkään ku puolen tunnin pätkiä. |O Koitettiin tosiaan se vellikin jo, lusikalla antaa mut ei mitään vaikutusta.. Toisaalta ei sitä sillä konstilla mennykkään ku hikiset parikyt milliä alas. Onneks miehellä alkaa kohta loma et saan aamuisin nukkua. On ollu ihan älytöntä rallia, koti ku pommin jäljiltä ku kaiken valvomisen jälkeen ei vaan riitä energia enää siivoamiseen... En oo ottanu siitä sen isompaa stressiä, vauva tulee ensin, sitten minä ja sit vasta pölypunkit. Harmittaa vaan kun en tykkää sotkun keskellä elää... Nyt on ollu vaan pakko ku päivän jälkeen en jaksa muuta ku pötkähtää sänkyyn. Onneksi vauva on sentään nyt parinä päivänä ottanut kunnon päikkärit, et on saanu itekki vähän hengähtää. Surettaa vaan niin kovasti ajatuskin siitä että mulle jää Telman vauva-ajasta päällimmäisenä mieleen järkyttävä väsymys ja riittämättömyyden tunne. Oon monesti ajatellut että mussa on jotain vikaa kun mun vauva ei nuku, vaikka typeräähän se on. Eli Heidi85, täällä ei tosiaan podeta vielä vauvakuumetta, ollaan niin väsyneitä molemmat... Pelottaa etten halua koskaan enää vauvaa, ja siitä tulee syyllinen olo... Vaikka Telma ei oo kiukkuinen eikä kipuitkuinen paljoakaan hereillä ollessaan, on silti rankkaa jos vauva valvoo lähes kokoajan. Mä kun en edes kotoa pääse mihinkään, kun Telma ei huoli pulloa mitenkään päin... Ei mitenkään. Anoppi joka on alalla ollut koko elämänsä oli ihan varma että Telma ottaa siltä pullon, niin 7 tuntia yritti ja sitten soitti meidät anoppilaan yöksi. Ei ollu ihan kauheen kiva juhlatunnelma sen jälkeen. :ashamed:

Ippu, toinenkin väsynyt äiti lähettää voimahalauksia täältä... Et ole todellakaan yksin, etkä ainoa. :hug: Koita jaksaa kirjoitella, mua se ainakin helpottaa. Ja mun piti vielä kysyä sulta että onko neuvolassa teille sanottu mitään siitä Annikan läikästä poskessa? Telmalla on tosiaan selässä semmonen, pari astetta tummempi ja isompi ja mun anoppi (kätilö ) oli sitä mieltä että täytyis näyttää se neuvolassa, kun vastasyntyneillä on harvoin luomia tms. Mut sano kyl myös että tuskin siinä mitään erikoista on...

Ja bellona, oletko kokeillu nukuttaa Aavaa vaunuihin sisällä, jos nukkuis pidempiä pätkiä? Meillä ainakin toimii se hyvin useimmiten. Lähes aina 45min päästä heräisi, kun tulee herpaantuminen unesta mutta vaunuihin saa melkeimpä aina hyssytettyä takaisin uneen, kannattaa kokeilla!

Mulla on pyykkiurakka tälle päivälle, sitä on kasaantunu ihan järkyttävät määrät, ei mahdu enää edes koriin... Joten täytyy mennä jatkamaan. Telma on onneks nukkunu hienosti jo 2 tuntia aamupäiväuniaan.

t. väsynyt äiti-L :heart: Telma-pikkuinen, 3kk ja 6 päivää.
 
mama-L, kysyin viimeks neuvolassa siitä maksaläiskästä, ja ei terkka siitä mitään sanonu, lähinnä arvuutteli itekin et mitähän aurinko vaikuttaa ja ikä, että vaaleneeko/tummuuko, ja kasvaako kun kasvot kasvaa, vai pysyykö tuommoisena. Eli plus-miinus-nolla koko tiedustelu! :/

Mulla taitaa nuo lääkkeet alkaa nyt vaikuttaa sillä tavalla, että on vähän tunteeton olo.. ei tuu naurua, mutta eipä toisaalta itkuakaan. Toivottavasti tämä tämmönen helpottaa vähän kunhan kuluu se 2-4 viikkoa aloituksesta, jolloin vois siis odottaa lääkkeiden varsinaisen vaikutuksen alkavan, eli että se elämä alkais taas olla kivaa.

Olen huolestunut tytön tarttumisesta. Tai oikeastaan sen puutteesta... tuntuu etten niin mielenkiintoista tavaraa onnistu ehdottamaan, että sitä kiinnostaisi omaan käteen ottaa. Yrittää joitain kyllä, ja ehkä tarttuukin, mutta tavarat ei pysy kädessä ku yhden mikrosekunnin ja sit putoaa. Ja suuhun ei vie ollenkaan!! Kädet menee suuhun kyllä.

En osaa oikein kirjoittaa... en tiedä mikä on.. minuus on vähän hukassa, jaksamus on hukassa, kunpa voisi vain nukkua ja herätä sitten kun olen taas oma itseni, koskakohan sekin aika koittaa, vai koittaako ikinä? Tämä on ihan hanurista! :'( |O
 
terveisiä kesälomareissulta =) Kivaa oli! Kaikki meni yllättävän hyvin. Meillä ei ollut Juliukselle vaunuja mukana ollenkaan. Niskat on tulessa, kun tollasta noin 9 kg pulleroa kantoliinassa monta päivää kannoin. Hyvin onneksi viihtyi siellä niin nukkuen kuin hereilläkin. Jos meinasi suuttua tutti pelasti tilanteen. Mies onkin saanut hieroa mun niskoja nyt kokoajan. kaukolo meillä oli mukana, että ravintoloissa sain syödä rauhassa ja junamatkan kotiin myös siellä oleili, muuten ei sitä tarvittu. Kerran oli kauhea sademyrsky kiusana Muumimaailmassa, mutta ei onneksi kestänyt kovin kauaa. Turun Zarasta (täällä ei oo ollenkaan) tein lapsille vaatelöytöjä ja tietenkin Tukholmasta myös. Juliukselle sai ostaa jo 80 cm vaatteita, kun monet syksyksi hankitut 74 cm on käytössä jo nyt B) Olin kyllä ajatellut, että syksyllä vasta olis hyvät. Tyttö käytti 74/80 cm vuoden iässä. En oo olenkaan osannut varautua tälläiseen jättiläisvauvaan ;)

Yksi syy miksei meillä vaunuja ollut mukana, on se ettei Julius niistä kovin tykkää. Varsinkin kun nyt on ollut sateista ja unet on nukkunut pääosin sängyssään. Omassa sängyssä nukkuu tosi hyvin, mutta vaunuissa ei todellakaan. Omaan sänkyyn nukahtaa itsekseen ilman tuttia. Sitten kun herää noin tunnin päästä, vien tutin ja unet yleensä jatkuu vielä toisen tunnin. Vaunuissa on välillä yhtä huutoo. Hyvin sinnekin nukahtaa, mutta tunnin jälkeen kuuluu äänimerkkejä. Toisinaan tutti auttaa. Hereillä viihtyy vaunuissa jonkin aikaa, mutta ei tosiaan koko päivää niinkuin matkalla olis pitänyt siellä paljon olla. Kantoliinasta siis onneksi tykkää! Oudolta se kuitenkin tuntuu, kun kaksi edellistä ei nukkunut koskaan päiväuniaan sängyissään, aina piti olla vaunut kehissä. Pakkasella nukkui sisällä vaunuissa. Tämä ei taas niistä tykkää ollenkaan. Nyt varsinkaan, kun ei niitä hetkeen olla käytetty :/ Tuli taas todistettua sekin aamuisella puistokäynnillä. Tutin kanssa onneksi viihtyi, kun laskin kuomunkin niin näki hyvin.

mama-L, voisko se Rotateq saada Telman yöunia levottomaksi? Tai olla yksi syy siihen..koska toisen annoksen on saanut?
Meillä Julius herätti 6x yhtenä yönä tasan viikon päästä siitä kun oli saanut rokotteen toisen annoksen. Sitä ennen nukkui koko yön tai heräs vaan kerran aamuyöstä syömään. On meilläkin yösyömiset lisääntynyt. Pari viikkoa on herännyt kaksi kertaa syömään, välillä jopa kolme. Totuin niin helppoihin öihin niin väsyttäähän nyt aina välillä. Noiden kahden kanssa on kuitenkin noustava jo puoli kasin aikaan. Normaalia tän ikäisellä minusta kuitenkin on, että syömään herätään. Ei nyt kymmentä kertaa tai jotain sinne päin. Julius syö päivisin paljon harvemmin kuin ennen. Siksi varmaan öisinkin tankkaa. Ennen yöuniakin syö niin vähän aikaa. Telman syöminen kuulosti aivan samalta kuin tääläkin. Rintaraivareilta selvitään, kun tissiä ei tarjota liian usein =) Jos vaan väärään aikaan yrittää antaa niin kyllä kuullaan ja varsinkin jos oon sillon syöttämässä vielä istualtaan!
Piristys :hug: sinnepäin isot kasat :wave:

Voima :hug: Ipulle myös! Toivottavasti lääkkeet pian auttaa ja elämä alkaa taas maistumaan ihan toiseen malliin! Älä mihinkään katoa, sun kuulumisia on kiva lukea =) Tänne voi hyvin kertoa myös ne huonot kuulumiset. Se auttaa itseään ja varmasti löytyy vertaustukea ja kannustusta. Mä ainakin jaksan lukea niitä synkempiäkin ajatuksia. Niitä on välillä kaikilta.

Heidi85 kyseli ikäeroista. Meillä on ensimmäisellä ja toisella ikäeroa 2v1kk ja toisen ja Juliuksen välissä 2v4kk. Me ollaan tykätty niistä. Ei liian pienet eikä liian pitkät. Mulla on myös vauvakuumetta. Sellaista, etten vielä haluaisi, mutta kuitenkin suunnilleen samalla ikäerolla kuin aikaisemmat. Mies ei vaan oo mukana koko jutussa :/ On tyytyväinen näihin kolmeen. Välillä puhuu sinnepäin, että vielä voiskin haluta yhden, mutta yleensä siis ei tosiaankaan. Hirvee tunne kuitenkin mulla, kun yhtä vielä haluisin yrittää. En mä osaa kuvitella, että Julius on nyt viimeinen meidän vauva.

Kuinka hyvin teidän vauvat viihtyy lattialla? Pidättekö pelkällä lattialla tai matolla vai jonkun peiton päällä? Meillä ollaan vauvan leikkipeiton päällä, sellasen missä on kaikenlaista katseltavaa/kosketeltavaa. Ei se vielä niin kiinnnosta. Masullaan Julius viihtyy hyvin ja tosi pitkään, mutta selällään ei enää kovin kauaa itsekseen. Ennen katseli siinä helposti 45 min. Nyt alkaa kuulumaan melkein heti ähinää. Sitten viihtyy vaikka kuinka kauan, jos on seuraa ja leikkikaveri. Jumppamaton alle meidän pikkumies nukahtaa alta aika yksikön :D

Julius on kääntynyt kaksi kertaa itse masulleen. Sen jälkeen ei ollenkaan.. Onkohan päässyt vaan vahingossa. Täällä tartutaan hyvin ja lelua suuhun laitetaan. Ei kuitenkaan osaa vaihtaa lelua kädestä toiseen. On sitäkin tehnyt, mutta minusta ihan sattumalta vaan. Kyllä tarttumisessa täälläkin harjoitellaan, ei se vielä täydellistä oo. Ymmärrän kyllä, että Ippu on huolissaan Annikasta, kun keskonen on. Mutta älä liikaa murehdi, kyllä nää sitten oppii kaikki temput kun sen aika on. Mun vauva saa ainakin pysyä pitkään vauvana. Vertailu on ihan ällöä ja turhaa.

mama-L, Juliuksella on myös kyljessä maksaläiskä. Lääkäri-neuvolassa siitä joskus kysyin. Ei siitä mitään sanottu meillekään. Julius on muutenkin tosi valkoinen iholtaan niin aina saa esim. erityisen hyvin auringolta suojata.

Ei oo täälläkään mihinkään päästy. Täysimetyksellä mennään. Pulloo en oo koskaan edes koittanutkaan. Voi kyllä että onnistuis, kun tuttia välillä syö. Sen taidon siis osaa. En mä oo vielä edes hirveesti halunnu mihinkään lähtee. Välillä terassit kyllä kiinnostais kieltämättä.. Eiköhän sitä omaa aikaa taas joskus edes vähän löydy!

Mä voisin kanssa lähtee matkan jäljiltä peseen pyykkivuorta. Kaikki lapset on päiväunilla. Reissun jälkeen on väsyneitä koko kolmen kopla ;) Äiti mukaan lukien!

Luen toisella kerralla muiden jutut paremmin!

Jade ja sängyssään tuhiseva Julius noin vkoa vajaa 4kk :heart:
 
Näin täti kirjoitti korttiin:
"Pirteä ja tarkkaavainen tyttö. Painoa tullut nyt mukavasti, saa rintamaitoa. Hymyilee ja juttelee. Rokotetaan."
Ja ne missin mitat, suluissa 2 vko:n takaiset:
Paino: 5920g (5545g)
Pituus: 61,2cm (62,1cm??? eri mittaaja ja Lina ei suostunu edelliskerralla oleen paikoillaan, uskon tohon tän päiväseen)

Rokotuksesta Lina ei ollu moksiskaan, kovasti vaan hymyilytti :) hyvä niin!

Mama-L et vielä haluais antaa Telmalle perunaa? Me ollaan nyt viikon verran annettu Linalla iltaisin ja hyvin maistuu niin peruna kuin yöunetkin, parhaimmillaan jo 7,5 tuntia syömättä yöllä. Ei oo niin tutti olo itelläkään ja oon paljon pirteempi päivisin.

Palaan illalla paremmalla ajalla, Lina nyt tissillä ni en jaksa näpyttää yhellä kädellä enempää.

Ai niin Turkulaiset mammat, Oliviassa ja Oskarissa loppuale tän viikon, -60-70% kaikista!Kävin tänään ja Lina sai Gantin lippiksen, pikee-paidan ja paitapuseron, maksoi nyt yhteensä joku 40? kun normaalihinnoiltaan yli 100?...

:wave:
Ninni ja Lina 3kk huomenna
 
Mama-L: En usko, että tuo vaunuihin sisällä nukuttaminen auttaa, kun meidän tyttö herää 30-45 minuutin unien jälkeen vaikka oltaisiin ulkona vaunulenkillä. Meillä nukutaan neljät tuollaiset pikkutorkut päivässä, mutta kun yöunet on 12 tuntia niin olen ihan tyytyväinen.

KettuRepussa: monet on kehuneet tuota kirjaa, pitänee hankkia... Vaikka kai meidän ongelmat on vielä melko pieniä.

Yöt on kyllä meilläkin olleet vähän aikaa huonompia kuin aikaisemmin. Aava jotenkin kiehnää ja pyöriskelee unissaan niin kovaäänisesti, että olen siirtynyt toiseen huoneeseen nukkumaan. Ja kun illalla ei useinkaan suostu syömään niin yöllä syödään edelleen se kaksi kertaa vaikka välissä yksi kertakin riitti. Ja lisäksi tuntuu siltä, että syö öisin tosi paljon, siis paljon enemmän kerralla kuin päivisin, mikä ei tiedä hyvää yösyöttöjen lopettamisen kannalta. Päivällä saa sitten oikein houkutella syömään kun meinaa lopettaa heti kun on saanut mahaan vähän täytettä. Ensi viikolla on neuvola, vähän epäilen ettei painoa ole tullut kovin kiitettävästi...

Ippu ei kai tarttumisen tässä vaiheessa vielä kovin hyvin pitäisi sujuakaan, neuvolakortissakin normaali vaihtelu on muistaakseni 3-5 kk ja joillakin voi mennä vielä pitempäänkin.

Nyt taidettiin herätä...

Bellona ja Aava 3 kk (tänään tasan!)
 
kiitti Ninni vinkistä täytyypä heti huomenna kävästä oliviassa ja oskarissa kerran äippärahatkin tulee =) miestä en mukaan ota ku se sekois siellä ;)
Ninni vielä, suositteliko neuvolan täti jo näin varhain antaa perunaa? tuntuu jotenkin ihan hullulta et alkaisin periaatteessa näillä viikolla antaa perunaa, ku meidän pienillähän tuo 2vkoo ikäeroo.. Itsekin oon välillä kauheen kyllästyny ku päivisin tuo haluaa tissii 1,5h välein, yöt menee sit 4-6h. mut toki sitä kasvavas iässä syödäänkin ja Nellahan painoi 9vkon ikäisenä 6120g, oli kuukaudes ottanu kilon taas painoo eli hyvin kasvaa äidin maidollakin.
ja kauhean tyytyväinen on hänkin.

Mä kävin ostaa tallennettävii cd levyjä ja nyt tarvis ruveta polttaa digikameralta kuvii (yli500kpl) sinne, et saa tallennettuu. vielä ku jaksais osan viedä oikein teetettäviksi. tai lähinnä sais aikaiseksi.

Oltiin tänään myllyssä ja voi hurja ku siellä oli paljon äitejä, massuja ja vaunuja =) jotenkin, itselle iski kans vauva kuume, tai lähinnä mahakuume --on nuo raskausmahat niin valtavan kauniita!!

nyt mentävä taas tissityshommiin.. palaan myöhemmin taas !

Minä ja Nellä 10vkoa
 
Ipulle tsempitykset täältäkin!

Voi, oon kade teidän shoppailuista. Sain pari viikkoa takaperin uuden sohvan ja lupasin miehelle jättää nämä alet väliin. No, sohva on kyllä ihana, täytyy katsella sitä.

Heh, tilasin ihmepojalle tällä viikolla verokortin. Isoveli tekee välillä kuvauksia, ja mallitoimisto äkkäs meidän vaavin, kun tarvittiin vauvaa kuviin. Oltiin sitten tänään ekaa kertaa "töissä" ja hyvin meni.

Marmeladille vielä onnittelut!

Rintaraivareista, on tullu nyt muutamat kerrat. Luin imetystukiklinikan sivuilta, että just kolmekuisena yleensä tulee ohimenevä kiukkuvaihe. Liittyy siihen, että vauvat ovat kasvaneet ja oppineet oikean imutavan, eikä nälkä tulee enää niin usein. Lisäksi uudet taidot tekevät levottomaksi.

Jeps, nyt kahvinkeittohommiin, heipat! -pikkuvaemo ja ihmepoika kolme kuukautta ja risat


 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvaemo:
Heh, tilasin ihmepojalle tällä viikolla verokortin. Isoveli tekee välillä kuvauksia, ja mallitoimisto äkkäs meidän vaavin, kun tarvittiin vauvaa kuviin. Oltiin sitten tänään ekaa kertaa "töissä" ja hyvin meni.

Apua!! Hassua!! =) Millainen veroprosentti lapsilla oikein on ja siis muutenkin; miksi lapsillakin pitää olla verokortti? Jestas... kerro lisää tästä, tämä kuulostaa mielenkiintoiselta! =) Ja etenkin hassulta, sait oikein hymyn huulille! =)
 
Ei oo neuvolassa perunaa suositeltu antaan kun vasta siinä 4 kk:n iässä ;)
Ite se päätettiin, ja oon sitä mieltä et vanhemmat tuntee oman lapsensa ja hänen tarpeensa parhaiten. Ja kun siitä ei oo mitään masuvaivojakaan tullut niin ei voi pahastakaan olla. Tiedän myös joidenkin lääkärien sanoneen että nykyään on niin paljon allergioita lapsilla ihan senkin takia kun ollaan niin varovaisia noiden ruoka-aineiden kanssa, varsinkin aloitusajankohtien. Kyselkääpä piruuttanne omilta vanhemmiltanne miten silloin on noi suositukset olleet kun te olette olleet pieniä. Varsinkin 70-luvulla on aloitetu kaikki todella aikaisin, siskonkin vauvakirjasta vm-75 luettiin et hänelle on annettu jo 3 vkon ikäisestä lähtien tuoremehuja (vitamiinien takia) ja soseitakin paljon aikaisemmin kun mitä nykyään suositellaan, miehen vauvakirjassa vm-74 luki että jo kolmen kk:n iästä alettu antaan jo lihaa, maksamakkaraa ja kalaakin, sekä munaa ja kiisseleitä :) Ja jo 5 kk:n iässä alettu antaan kevyt maitoa... Mun oma vauvakirja on jossain hyvässä jemmassa, pitäis hakea se ja kattoa mitä mulle on annettu ja milloin. Eikä meillä siis mitään allergioita. Eli maalaisjärjellä noita asioita ajattelen :)
Niin ja Semperin luomu perunasosetta hänelle annetaan, on ainut pelkkää perunaa sisältävä sose minkä oon löytäny kun oon ite liian laiska tekeen niitä. Hyvältä maistuu, on tietty vähän kalliimpi kun muut soseet ku on luomu mut tuleepahan sit samalla tehtyä jotain hyvääkin.

Nyt tuli niin paljon omaa ruoka-asiaa enkä jaksa enää muuta kirjotella, pakko vähän siivota kun on täällä kanssa päässy kämppä vähän räjähtään...

Palaillaan...
 
Jee, huomenna lähdetään hakemaan isompi poika kotiin mökiltä. On ollu siellä jo kaksi viikkoa. Äidillä on kyllä isompi ikävä kuin lapsella. Just eilen soitin, eikä tyyppi ehtinyt ees puhelimeen, kun hakkas halkoja. (joo-o ihan oikeella kirveellä, kääk!)
Tekee kyllä kaupunkilaislapselle tommonen mökkielämä ilman mitään pelikonsoleita tosi hyvää. Ei saa kyllä kotonakaan pelata kuin kerran viikossa yhden pelin, eipä sikäli.

Ippu, mun uusi missio on piristää sua päivittäin =) .
Se verokorttihomma siis. Ei joudu maksamaan veroa, mutta kortin tarvitsee vastasyntynykin, kun on kerran tuloja. Toi nyt oli semmonen kertaluontoinen keikka, ei sentään vielä ruveta oikeasti töitä tekemään. Ja harvoin tommosia kuuskytsenttisiä edes missään kuvauksissa käytetään.

Höh, ihmepoika onkin hereillä. Yleensä nukahtaa tämän varhaisaamun syötön jälkeen uudestaan. Nyt kuuluu edelleen kurlutusta tuolta kaverin huoneesta. Se tästä kahvirauhasta...

Oikein ihanaa viikonloppua kaikille! toivoo pikkuvaemo ja ihmepoika 3kk ja viikko
 
Ninni, joo mä kyselinki eilen anopilta noista kiinteistä, niin se sano et ihan hyvin voi pottua alotella jo nyt. Antaa ensin vaan pari lusikallista ja sit kokeilee et miten masu reagoi. Tosin Telmalla on ollu hirveen vähän mitään masuvaivoja koskaan et en usko et hirveen herkkä on. Viime yönä heräs taas 6 kertaa syömään... Onneks mies nous sen kanssa aamulla nii mä sain vähän nukkua. Tänään illalla varmaanki kokeillaan sit sitä perunaa, sekotan vähän omaa maitoo siihen sekaan jos maistuis paremmalle. Meil on tommonen tehosekotin niin siinä saa hyvin nopeesti soseeks. Täytyy nyt käyttää sitä ku soseiden tekoa varten se alunperin ostettiinkin. :D Mut kelpais tommoset 7,5h yöunet mullekin! Ymmärrän kyllä että rintalapsilla se maito vaan sulaa nopeemmin ja joutuu heräilemään väistämättä, jos ois ees 4 kertaa yössä mut 6 rupee olee jo ihan hirveesti liikaa... Ja tosiaan ku pari viikkoa jo jatkunu, et en usko et on niistä rokotuksistakaan kiinni, kun oli sitä ennen jo. Tänään siis katsotaan miten pottu maittaa neitokaiselle.

Nyt taas kotia kuntoon kun Serranon perhekkin loppui. Oon ihan koukussa tohon sarjaan! Ihan mahtava :)
t. mama-L & Telma 3kk + rapiat
 
mama-L, elä vaan pelkkää perunaa laita siihen masiinaan, se vetää sen ihan syömäkelvottomaksi liisteriksi! :/
Sit kun kehissä on jotain muutakin kuin pelkkä pottu, niin sitten se on kelpo kapine. Ostettiin itekin soseiden tekoa varten esikon aikaan =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mama-L:
Kääk! Hyvä tietää... Kiitos vinkistä :D täytynee siis haarukalla vetää pottumaitomössöks, tai sitten ostetaan tota Semperiä jos ei pelkkää pottua kerta muuten saa.
Haarukalla saa hienosti, kun vaan huolellisesti painelee tasaisesti joka kohdasta. Riittävästi omaa maitoa sekaan niin siitä saa hyvinkin sileää =)
 
Niin mä vähän aattelinkin... Ja vois maistuakin neitille paremmin jos on tutunmakuista maitoa seassa. :)
Voi pistäkää kaikki peukut pystyyn et onnistuu, ja uni maistuu, äiti on ihan tööt-tööt... X_____X
 
Käynpäs tuohon ikäerohommaan kommentoimassa sen verran että meillähän näiden lasten ikäero on 1v4kk ja ei ainakaan tähän mennessä oo tuntunu ollenkaan hyvältä idealta :/ Aika helppoja tapauksiahan nämä molemmat on, mutta tuntuu siltä että on kyllä liian rankkaa... Oishan tää tilanne tietenki ihan eri jos mulla ei ois tää ms-tauti väsyttämässä ja mies ei ois koko ajan reissussa, mutta ois kyllä mun mielestä ollu parempi jos minttu ois syntyny edes pari kuukautta myöhemmin. Esikoinen kun ei (vieläkään) käy potalla, tarvii apua syönnissä ja pitää useimmiten kantaa autolle ku lähtis haahuilemaan minne huvittaa niin kyllä tässä loppuu kädet kesken.

Meillä mies lähti taas reissuun maanantaina ja tulee vasta ens viikon torstaina käymään kotona, että ei oo paljon ehtiny koneelle... Alkuviikko meni vielä ihan ok, mutta nyt alkaa tuntumaan siltä että vois kyllä ukko jo kotiutua... Poika osoittaa mieltä koko ajan ku isi ollu pois niin kauan ja viime yönä heräili jatkuvasti huutamaan eikä äiti kelvannu ollenkaan. Mintulla on syömiset ihan sekaisin ku saa maitoa niin pullosta kuin tissistäkin. Ennen tiesi että nälkä tulee sen 3 tunnin välein, mutta nyt ei kyllä tiiä mistään mitään. Tosi turhautavaa ku toinen huutaa vaan eikä itellä oo hajuakaan että mikä ihme tällä kertaa vaivaa. Siinä kun vielä vieressä huutaa huomionkipeä 1,5 vuotias niin johan vetää olon sellaseksi että eikö ihan tosissaan sais edes hetken rauhan.

Nyt taidan käydä vähän köllähtämässä ku Minttuki nukahti vihdoin ja viimein... Puolen tunnin päästä taitaa olla taas tohina päällä ku poika herää päikkäreiltä ja Mintulla alkaa lähestyä ruoka-aika...

Onneksi viikonlopulle on edes jotain kivaa tiedossa ku huomenna ois mun tädin pojan ristiäiset :) Sitten onkin kaikki nämä kolme meidän suvun kevätvauvaa saaneet nimen :D

Pimmi nauttimassa hetken hiljaisuudesta
 
Ukkosen keskeltä päivää! Olin lähdössä vaunuilla kauppaan, niin eiköhän alkanut jyristä oikein urakalla. Siirtyipä sekin reissu iltaan. Ja jääkaapissa ei ole paljon säilykkeitä kummempaa, koska mies ollut alkuviikon yksin kotona ja lupasin käydä tänään itse kaupassa. Nostin sit neidin kopassa työhuoneeseen ja avasin ikkunan niin ei tarttenut riisua.

Eilen tosiaan lennettiin Jyväskylästä Helsinkiin. Oli kyllä niin helppo juttu, että suosittelen! Neiti istui kaukalossaan (koska koneessa oli tilaa) ja nukkui koko matkan, nukahti siinä vaiheessa, kun oltiin hädin tuskin ilmassa. Syötin neidin terminaalissa ja söi tuttia koko matkan. Sattu vielä iskän työkamu samaan koneeseen, niin se halus kovasti auttaa meitä. Eli odotan jo innolla 2 vkon päästä lähtöä Muncheniin ja sitä kautta Zell am Seehen.

Nukkuminen ja yöt: Mie voisin kans liittyä huonosti nukahtavien vauvojen kerhoon... Siiri on aina ollut iltaisin helppo tapaus ja nukahtanut omaan petiin kiltisti parin tuttinoston jälkeen. Nyt viikon ajan illan olleet huutoa ja ähkimistä, ei meinaa neiti millään nukahtaa mihinkään kunnolla. Yleensä nukahtanut 20-21, mutta nyt menee reilusti yli ja kovan huudon kera!!! Illalla syö ihan hyvin ja nukahtaakin, mutta sitten alkaa se riehuminen ja huuto. Yöllä neiti syö 2 kertaa (3 ja 6) mikä on ok, vaikkakin syö tosi paljon, niinkuin täällä oli joku muukin (en ehdi nyt kelata ylös, kuka) huomannut. Mut eipä oikein ole tullut mitään loistokeinoja mieleen... päiväunet maistuu siis äidillekin. Niin päiväunet menee mainiosti sängyssä tai vaunuissa. Vai voisko olla masuvaivoja tai nälkää??? Ajattelin kiinteät aloittaa vasta meidän reissun jälkeen heinäkuun lopulla...

Kääntymään Siiri oppi eilen 4 kk ja 3 pvä iässä. Sitä taitoa hän onkin sitten kovasti hyödyntänyt. Selälleen kun jättää, niin mahaltaan hänet löytää. Vihdoinkin.

Pikkuvaemo: toi verokorttijuttu on tosiaan hauska, mun kaverin poika on kans tehnyt kuvauksia jo reilusti alle vuoden ikäsenä, isänsä tekee kans. On ollut hauska kattoa sit mainoksissa, miltä tutut tyypit näyttää poseeraamassa.

Nyt lähden lukemaan kirjaa ja lehtiä, kun neitikin nukkuu kiltisti.

MIsupai ja Siiri 4 kk 4 pvä
 
Meillä neiti 3kk ja mitat neuvolassa oli 6110g,61,3cm ja päänympärys 39,9cm.Neuvolatäti hösötti taas painosta kun painoa tullut vähemmän ja menee nollakäyrällä.Sain 2kk neuvolasta jo asiasta stressin ku paino oli silloin 5755g eli terkkarin mielestä liian vähän.Syntymäpaino oli siis 4840g.Nyt päätin et en asiasta stressaa,nälkää tyttö ei näe vaan syötävää aina ku haluaa eikä tietenkään syö kun ei oo nälkä (tarjottu on).
Ninni oli kiva lukea että ei teidänkään lapsukainen oo mikään jättiläinen vaan ihan sopusuhtainen.Rasittava neuvolatäti meillä kyllä.
Meilläkin syödään jo pottua (sitä Semperin muusia)ja hyvin maistuu.Tänään kokeiltiin porkkanaa,mut se ei uponnu.Perunan aloitus oli meillä ainakin kohdallaan,taitaa tyttö olla kyllästynyt maitoon :LOL: .Unet on parantunut perunan aloituksen jälkeen eikä oo ollu mitään haittapuolia (ellei ulosteen hajun ja koostumuksen muutosta lasketa).
Nyt on outoa ku Heta nukkuu päivälläkin kun aiemmin ei nukkunut.
Rokotuksista ei tullut onneksi yhtään mitään,saatiin se toinen Rotarix ja ohjelman mukainen yhdistelmärokote.
Pikkuvaemo;tosi ihana tuo työhomma,piti lukea kahteen kertaan että mitä ihmettä:vauva töis ja verokortti.No nuorena se on vitsa väännettävä vai miten se nyt oli.
Ipulle :hug: !
 
Heidille pikaisesti kommentoisin tuosta ikäerosta. Meillä on 2v3kk ikäeroa ja on ollu kyllä TODELLA rankkaa. Mutta erilailla kun odotin.Luulin että juuri se,että toista pitää auttaa(kuivaksi harjoittelu menossa) pottailussa,syömisessä pukemisessa ym.olis se rankin juttu mut musta rankinta on se ajan ja huomion jakaminen. Noin pieni,ja vielä isompikin, vaatii älyttömästi ja vielä näin aluksi kun kaikki hakee vähän paikkaansa on ollu kyll melkoista tasapainottelua. Et paitsi fyysisesti(kun kädet ei riitä) niin myös henkisesti on kovaa. MUTTA :) selkeesti jo näin 3kk jälkeen helpottaa. Ja toisen kanssa asiat on niin paljon helpompia et ns.turhaa murheeseen ei mene aikaa.

Mutta kaikki tietty riippuu aina lapsista. Onko helppo esikoinen tai vauva. Ja sitäkun ei etukäteen tiedä. Meilläkin oli maailman helpoin ja reippain ja suloisin poika kun tulin raskaaksi ja nykyään on mega-uhmakas ja mustis. Liki kauhukakara :LOL:
Ja harvapa meistä pystyy itse päättää sitä lopullista ikäeroa,lapsia kun ei niin vaan tehdä. esikoista tehtiin meillä toista vuotta, tätä vauvaa muutama kuukausi.

Näin jälkiviisaana sanoisin et 3v vois olla "paras"ikäero: Lapsi ois jo aikalailla omatoiminen,osasi ehkä jo leikkiä erilailla yksin,edes hetken,jaksaa jo kävellä pidempia matkoja, mutta kaikissa ikäeroissa on hyvät ja huonot puolet. Toisaalta se et toinen on vasta 2.5v, on hyvä sillai että sen ikäinen et vaadi kummempia tekemisiä, läsnäolo riittää. ei vaadi et pitää lähteä "juuri siihen" puistoon, ei tarvi huvipuistoreissuja(kuten ehkä 6v>>>) Meillä ainakin oman pihan hiekkis riittää ja vauva nukkuu päikkyjä vaunuissa vieressä. Mut jälleen kerran, riippuu niin lapsista.

Ja niinkuin joku mulle sano et "hyvä ikäero niin kenelle???!!" et lapselle vai äidille :LOL:

M ja maija huomenna 3kk (ja mitat oli 5.6kg(syntymäpaino 3.8kg) ja pituus 60.8cm ( 52cm)


 
Siis tänään jo Maija 3kk !!!!
mantsukka täällä on toinen höyhensarjalainen!(ei toki äiti...) Meillä esikoinen paino ton 5.6kg reilun 1kk iässä ja tää saa sen nipinnapin 3kk iässä :LOL:
Mut meillä ei terkka sen kummempia ole moittinut. Ruokaa tarjotaan tunnin välein ja aina ei syö,joskus vähän. Kiinteät kuitenkin suositteli aloittaa viimeistään 4kk iässä. Pääasiahan on et lapsi on virkee ja muutoin kehittyy.

pientä galluppia: en muista onko ollu jo puhe mut minkälaisia syöttövälejä teillä on?
Kaikkiahan toki syöttää lapsentahtisesti mut about? musta tuntuu et mä tarjoo tissiä kokoajan? Siis kun aamulla herätään annan vielä sängyssä tai heti vaipanvaihdon jälkeen.Sit tarjoo 2-3kertaa ennen klo9.30-10 alkavia päikkyjä. Sit kun heräilee klo 14-15 annan tissiä heti herätessä ja sit ehkä aika pian uusix( usein ei kyl ota tota toista kertaa ainkaan paljoa) ja taas 2-3x tarjoan ennen klo 17-17.30 alkavia toisia unia. Illalla taas 2-3x. Unien jälkeen syö pidemmän aikaa mut muutoin aika lyhyesti. Yöllä(klo 21-07) syö 4-5kertaa.
Mitens muilla noi meneekään? Ja tosiaan,meillä neiti on todella pikkuinen.
 

Yhteistyössä