MAALISVAUVAT 2008 ¤¤¤TAMMIKUUSSA¤¤¤

saini81 tervetuloa takaisin Suomen kamaralle. Varmasti haikeaa jättää isi asemalle vilkuttamaan. Minä en varmasti osaisi elää liitossa jossa toinen asuisi pitkän matkan päässä. olisin ensinnäkin ihan karmea mustis ja itkupilli ikävöijä. Paranemisia pikkuiselle ja ihania keinuhetkiä. Meillekin ilmestyi hyppykiikku kun oltiin pojan kanssa päiväunilla. Naurattaa ihan katsoa poikaa siinä. Poika nojaa hieman taaksepäin ja hakkaa kantapäillä lattiaa. Oikeasti pojan saa pomppimaan kun antaa kiikun viereen kaveriksi semmoisen ison puhallettavan pingviinin, joka heilutettaessa soittaa musiikkia.

Vaan kait se on alettava valmistelemaan tätä iltaa kun muksu lähtee taas kerran yökylään mummilaan.

 
Moi ja hyvää uudempaa vuotta kaikille =)
Minäkään en ole täällä vähään aikaan käynyt, joten päivitän nyt vähän meidän kuulumisia.

Meillä on mennyt oikein mukavasti, paria flunssaa lukuunottamatta on saatu olla aika terveenä. Leon virtsan takaisinvirtaus ei ole siis vaivannut. Odotammekin juuri kutsua siihen varjoainekuvaukseen, siitä on nyt puoli vuotta kun estolääkitys aloitettiin ja on aika tarkistaa mikä refluksin tila nyt on, että tarvitseeko vielä lääkitystä jatkaa. Joo ja pienen karsastuksen takia odotamme kutsua myös silmäpolille tarkistukseen.

Sopivia ruoka-aineitakin on löytynyt lisää, ilmeisesti "trooppiset hedelmät" aiheuttavat ihottumaa, ja luultavasti ainakin tomaatti. Olen iloinen että viljat sopivat ja lihat, uutuutena kala jota Leo erityisesti rakastaa syödä. Tänään annoin ekan kerran vähän jugurttia, niin saatais uusi välipala- juttu, kun ne on aika vähissä.

Imetys on vähän hiipumaan päin. leoa ei paljoa tissi kiinnosta, paitsi illalla ja yöllä. En ole ottanut stressiä vaan antanut nanni-maitoa. Niin siis meillä syödään vielä öisinkin kerran pari.. aina illalla päätän että tänäyönä en anna maitoa, mut sit yöllä vaistonvaraisesti imetän jos poika herää.Pitää tsempata sen asian kanssa. Leo nukkuu omassa huoneessaan, on nukkunut ihan pienestä asti ja viihtyy siellä oikein hyvin. Enemmän temppuilua aiheuttaa 3-vee isoveljensä joka tahtoo nukkua äidin vieressä ja olen antanut siinä ollakin..

Leo pääasiassa etenee sellaisella ryömimisen ja konttaamisen sekoituksella, nousee kaikkea vasten ja kävelee myös tukea vasten, ei muuten vielä. Sanoja tulee muutama, tavuja enemmänkin ja sitä omaa kieltä.

Päiväunensa kaikki Leo nukkuu parvekkeella vaunuissa, pakkasta on ollut enimmillään joku 16astetta ja on vähän hirvittänytkin laittaa ulos, mutta kun on siihen niin tottunut ja lämpimästi pukee niin siellä se ottaa hyviä pitkiä unia. Kahdet-kolmet päivässä vielä. Illalla menee nukkumaan kahdeksan ja yhdeksän välillä ja aamulla herää seitsemän maissa. Meillä on kaikenkaikkiaan ihan hyvä rytmi, kun vaan vielä saatas karsittua yösyötöt kokonaan pois.

Parisuhde on välillä vähän huonossa jamassa kun tuntuu ettei yhteistä aikaa ole, tai jos on niin sit kumpikin on vaan liian väsyneitä puhumaan mistään. Joskus tuntuu että on etäännytty liikaakin. Toivottavasti se siitä.

Kaikille hyvää vointia ja iloista mieltä =)
 
Tervetuloa Suomeen Saini ja poika! Toivottavasti pojan nuha/korva/silmäoireet helpottavat pian.

Enne, täälläkin on tuo viimeisestä yösyötöstä luopuminen tehnyt tiukkaa vaikka se varmaan parantaisi soseen menekkiä päivällä. Mutta jotenkin en vaan saa aikaiseksi. Teen puolittaisia yrityksiä ja sitten luovutan milloin milläkin verukkeella (naapurit häiriintyvät yöitkusta, lapsi ei saa nukuttua tarpeeksi kun on nälkä jne.) Tiedän tiedän, olen heikko... :ashamed:

Ja kyllä se parisuhde on tiukoilla aika monella vauvavuoden aikana, kun väsymys painaa. Varmaan helpottaa teilläkin kun lapset on isompia. Meillä oli pahin vääntö ekojen viiden kuukauden aikana kun isäntä auttoi aika laiskasti vauvan hoidossa. Mutta nykyään hän hoitaa tyttöä ihan kiltisti että pääsen tanssitunneille, kampaajalle, lenkille kaverin kanssa jne. Yhteistä kahdenkeskistä aikaa on vaikeampi järjestää kun ei ole hoitoapua lähellä, mutta onneksi isovanhemmat on olleet valmiita tulemaan apuun pitemmänkin matkan päästä, jos halutaan joskus mennä vaikka teatteriin, konserttiin tms. Onko teilläkin, Enne, se tilanne ettei tilapäistä lastenhoitoapua ole läheltä saatavissa?

Asiasta toiseen: suunnittelen täyttä häkää tytön 1-vuotissynttäreitä ja olen harkinnut, että tilaan kakun päälle koristekuvan tytön valokuvasta. Onko kukaan teistä tilannut sellaista? Onnistuiko hyvin? Mistä tilasitte? Luin että pitäisi olla kreemipäällysteinen kakku että kuva pysyy hyvänä. Inhoan itse kreemiä ja ajattelin tehdä vieraille suklaakakun. Pysyyköhän kuva hyvänä suklaakakun päällä?

Tytöllä täytyy tietysti olla omat herkkunsa, kun on allerginen. Onneksi hän ei vielä 1-vuotiaana hinkua kakun perään. Ajattelin laittaa hänelle omat sormiherkut, hunajamelonia tms. Niistä tykkäävät varmaan muutkin lapset. =)
 
Ooo
Hei :wave:
Ihan pakko tätä parisuhdeasiaa kommentoida minunkin... On se kovilla joo, jotenkin jännästi kumppanuus on minun kokemuksissani hyvässä jamassa, mutta muutoin parisuhde onkin tällaista yhdessä asumista, haukottelua ja puurtamista. Meillä asuvat myös sukulaiset jonkun matkan päässä, eikä meidän poju ole ollut koskaan vielä hoidossa :eek: Saunassa ollaan sentään mummolassa oltu ehkä muutaman kerran miehen kanssa kehdestaan. Ihan naurettiin, että hitsi, sitähän näkee vielä toisensa alasti ;) Iltaisin kaadutaan sänkyyn samaan aikaan kuin vauvakin ja yöllä kommunikointi on sitä, että mies ilmoittaa paljonko kello on kun lapsi itkee, että tietää tarjoaako tissiä vai katsooko josko nukahtaisi ilman :ashamed: Eli ei paljon petivaatteet muissa touhuissa pöllyä, ei. Sitä kummasti tilanteeseen itsekin tottuu, ja sekös oikein vähän pelottaakin, että tällaistako elämistä tämä nyt sitten onkin. No, toistaiseksi jotenkin menee huumorilla, mutta tiedä miten pitkään...

Mutta sitten ihan toinen juttu, nimittäin turvaistuimen hankinta. Tsiisus, että onkin vaikeaa valita! Omaan autoon tuli vielä iso remontti, josta n. tonnin lasku tulossa ja kun tulot tippuivat juuri Kelan hoitotuelle, niin ei järkkyhintaisia istuimia oikein raaskisi ostaa :ashamed: Autoliiton testissä kyllä sellainen halvemoikin (Kiddy-merkkinen) istuin menestyi paremmin kuin nuo tutut kalliit merkit, että ehkä sellaista mietitään... Syksyllä varmaan tarvitsisi kaksi istuinta, jos toinen vie ja toinen hakee hoitopaikasta, niin molempiin autoihin tietty istuimet... Vai miten te muut olette aikaisempien lasten kanssa selvinneet?
 
oma netti on nyt pois käytöstä jotenka pahemman puoleista riippuvuutta huomattaviassa kun oli pakko tulla porukoitten miniläppiksellä teitä moikkaan :LOL:

tällä hetkellä matias voi hyvin.. kontrolli pissanäytteet oli ok ja että vasta puolen vuoden päästä on sit käyntiä sinne lääkäriin. tietty jos jotain ilmaantuu ni sit ollaan yhteyksissä.. mut näillä näkymin toi uus lääke näyttäis purevan :)

jees mut en tän enempää kehtaa tällä koneella piipahtaa.. mut sii juu taas :wave:

marmeladi ja matias 10kk
 
Moikkelis.
Tulinpa ilmouttautumaan minäkin..
Meillä tytöllä kokeiltiin kauraa huonolla menestyksellä, ja jos nyt jokin muukin kotimainen vilja osoittautuu ei-sopivaksi niin sitenpä on vilja-allergiakin todettu ja saadaan kelalta tukea sihen. Kaurasta tyttö sai ihan järkyn ihottuman jalkoihin ja kaulalle ja yöt meni huutaessa selkä kaarella. Nyt lääkäri ehdotti ettemme edes kokeile vehnää, sillä se on niin voimakasta, mutta pitää nyt miettiä mikä seuraavaksi altistettaisiin... Ruista ehdotti...
Ruusunmarja sopii rotaatiossa, eli yksi uusi ruoka-aine 2kk aikana... Hidasta on...

Meillä nukutaan ihan törkeen huonosti yöt, ja mä laitoinkin tuonne aloituksen aiheesta jos vaikka hieman apuja saisin.. :(

Ensi ti on neuvola ja saadaan uudet mitat. Nyt tytön kasvu on ihan ok, tai ainakin meistä näyttää siltä.

Meillä parisuhde voi ihme kyllä hyvin. Tottakai ollaan umpiväsyneitä molemmat, mutta jaksetaan silti pusutella usein päivän aikana... Se varmaankin on se voima jolla nämä valvomiset jaksaa. Tottakai on myös niitä huonoja päiviä, mutta onneksi aika harvoin. Toiseksi voimia antavat lapset, vaikka ne juuri sitä väsymystä aiheuttavatkin.. Ristiriitaista. :whistle:

Jahas, iltapuuhien aika.
Palataan.

viivi ja vagner
 
Täällä menee ihan hyvin mutta nyt on olut vaan niin väsy iltasin kun Juho valvottaa hampaitten takia kun hän nukahtaa vain mun syliin,nukkuu nytkin siinä..

Tänään oli esikoisen 4v neuvola ja hyvin oli kasvanut..toi neuvola ois ollut oikeesti jo 8.12 mut mä olin ihan kokonaan unohtanut sen..

mutta nyt ei ajatus juokse niin täytyy poistua tekemään jotain muuta
 
Moi pitkästä aikaa!!

Meillä on sitten jo kymmenkuiset touhuilijat kaikilla!!
Tässä pikaisesti meidän kuulumisia:
Poika kehittyy kovaa tahtia, päristelee tosi äijänä autoilla lattialla ja välillä muillakin leluilla. Osaa osoitella kaikkea, lamppu, auto, imuri, koira jne. Sanoo ihanasti Äiti, aina kun olen ollut vähän aikaa poissa ja välillä muutenkin hokee sitä.
Pinsettiote toimii hyvin ja suulla oppii kokoajan kaikkea päristelyä, naksuttelua jne.
Viisi hammasta suussa.
Kakat tulleet pottaan jo pitkään, pissat aina unien jälkeen ja välillä muutenkin. Eka nuha oli toissapäivänä, meni onneksi jo melkein ohi, eikä tahtia yhtään haitannut.

Turvaistuimeksi valittiin Britaxin Multitech, käytiin koeistumassa ja tilattiin Haparandan Barnetshusetiin, lupasivat noin 280 egellä.
POitsu on siis käynyt jo Ruotsin puolella pario kertaa ja ensi viikolla mennään passikuvaan, koska maaliskuun lopullle varattiin juuri Kanarian matka, ihanaa! Ja mummo lähtee mukaan lapsenvahdiksi!
Pureminen (siis tissin) on jo kaikilta osapuolilta unohtunut, jee!
Ainiin ja minä olen ollut kaksi viikkoa hieman tarkempi syömisten kanssa, joten miinusta tullut 1,2 kg viikossa, eli 2,4 yhteensä, jee!

Iloista olemista myös muille!!

:) Kellukka & poika 10 kk ja risat

Osaako joku suositella hyviä matkarattaita?
 
Kellukalle onnittelut hyvästä painon pudotuksesta :flower: Täällä ei ole lähtenyt ihan yhtä hyvin liikkeelle... Niinkuin viimeksi kirjoittelin niin pyllähdin ulkona sillä seurauksella, että selkä tuli tosi kipeäksi. Saatiin ihan pakata pojan kanssa tavarat kasaan ja asustaa muutama päivä aina päivät mummilassa, illalla sitten isi hoisi nostot. No onneksi ei ole pitkä matka, mutta ärsytti suunnattomasti kun koko ajan oli toisten avun varassa. Ja kun kaikki oma tekeminen jäi, kerhot, kyläilyt jne. Nyt jo sen verran parempi, että pärjätään päivät kahdestaan =)

Meillä parisuhde voi ihan hyvin. Toki ollaan etuoikeutettuja kun innokkaat isovanhemmat tarjoavat hoitoapua enemmän kun välitettäisiin käyttääkään. Myös pojan kummitäti asuu lähellä ja on päivät kotona lapsen kanssa ja ottaa mielellään hetkeksi sinne leikkimään jos itsellä jokin pikainen käynti keskellä päivää. Mutta kyllähän sitä etenkin silloin kun paljon valvotaan, parisuhdekin on ihan erilainen. Sillon sitä vaan soljuu rutiinista toiseen ja keskustelu jää asteelle milloin poika on syönyt ja milloin vaippa vaihdettu... Mutta se kuuluu tähän aikaan ja sitten välillä tietoisesti koitetaan piristää eloa yhteisillä jutuilla. Meillä on vähän sama kuin viivillä ja vagnerilla, että pusutellaan päivän mittaan jne. pientä huomioimista, josta saa lisää voimia.
 
Ooo: meillä on käytössä kaksi istuinta. Hetken vaihdeltiin autosta toiseen, mutta oltiin siihen liian laiskoja :ashamed: Nyt siinä autossa, jolla ajetaan enemmän ja pidempiä matkoja on uusi istuin ja toisessa vähemmän käytössä olevassa "kauppakassissa" on tutuilta halvalla ostettu käytetty istuin. Pitkään tätä kanssa jahkattiin kun kahteen uuteen ei ollut varaa :/ Mutta eiköhän tuo käytettykin ole ihan jees kun tietää ettei ole ollut kolarissa ja on hyvin säilytetty.
 
Onnea Kellukka pudonneista kiloista! :flower: Ja hauskaa reissua.

Tuo parisuhdeasia oli kyllä mielenkiintoinen. Voin olla ikikiitollinen että isäntä on mikä on, eli tekee kotitöitä patistelelmatta ja hoitaa enemmän kuin mielellään mukulaa (ihan synnäriltä saakka). Oikein patistelee minua lähtemään vaikka sinne pilkille, että saa viettää pojan kanssa kahdenkeskistä aikaa ja että minä saan purkaa ylimääräisen "vapaudenkaipuun" johonkin kivaan puuhasteluun pelkästään itseni kanssa. Eikä petipuolellakaan olla sammaloiduttu. Voisi jopa sanoa että varsinkin imetyksen loputtua mies on minulle se paras personal treineri joka pitää huolen ettei kilot pääse kasaantumaan ja kunto rapistumaan :D

Vaan jos Rakas Mieheni satut salaa lueskelemaan tekstejäni niin Kiitos huolenpidosta :heart:

Noh, mutta toisenlaiseen asiaan! Meillä opittiin kiljumaan :headwall: Viikonloppuna se alkoi ja samana iltana naapurista on kuulunut useamman päivän ajan porakoneen ääniä. Isännän kanssa onkin naurettu, että taisivat ruveta rakentamaan äänieristeitä :D Olenkin näin äkkiseltään vähän pihalla, että miten saisin sitä hillittyä. Huomiotta jättäminenkään ei auta kun muksu saattaa ihan omaksi ilokseen päästellä semmoisia ääniä että äiskältä loppuu tärykalvoista säätövara. :whistle:

Aamupuuron kanssa on ruvennut vähän tökkimään. Mietinkin, että olen tainnut itse tehdä hölmösti kun joka aamu on ollut samaa puuroa, vaikkakin eri höysteillä. Kyllästyisihän siihen ittekkin :/ Minkäslaisia aamupalarutiineja teillä on nykysin?

 
Ooo
Moro, pitääpä taas kirjoittaa ennenkuin ollaan toisella sivulla :wave:

Isännällä on tänään isäkuukauden vika päivä ja huomenna alkaa taas 'arki' :| Sitä jo tottui tällaiseen kahden aikuisen vauvanhoitoon, joka on oikeastaan aika leppoisaa...

Laitattiin viime yöksi pinnasänkyyn takaisin toinenkin reuna ja siirrettiin sivuvaunu siis perinteiseksi pinnasängyksi irti meidän vuoteesta. Tuo pikkuinen kun mönki siitä aina jollain keinolla sinne mun viereen ja sitten harmistui ja heräsi kun työntelin takaisin. Ja yö meni taas kaikin tavoin paremmin kuin odotin. Perinteiset kaksi syöttöä, mutta välit nukuttiin ja illallakin nukahdus tuli n. 10 minuutissa kun seisoin lähellä ja taputtelin vähäsen pyllylle :saint: Ei pitäisi kehuskella, ettei tule takapakkia, eikä ole tarkoitus hieroa suolaa haavoihin niille, joilla herätään useammin vielä :hug: Ennen tuli mentyä samaan aikaan nukkumaan vauvan kanssa, mutta nyt uskoisin, että voi olla mahdollisuus jopa olla hetki vielä hereillä ihan kahdestaan jos pojun saa tuonne omaan sänkyynsä nukkumaan :heart:

Meillä Salmo on tuo puuro tökkinyt vähän väliä, joskus maistuu ja nykysin taas ei oikein millään. Nyt juuri toisaalta ei maistu ruoka oikeastaan mihinkään aikaan päivästä, että ei ole vain puuron kanssa. Ylähampaita puskee, ne etuhampaiden viereiset jo vähän näkyy ja etuhampaidenkin kohdalla on mun mielestä vähän turvotusta. Tää poju kun ei ole koskaan oikein tuota tuttipulloa syönyt eikä siis korvikettakaan, niin nyt on vähän velliä onnistuttu juottamaan nokkamukista. Eilen joi yli desin ruusunmarja-riisivelliä. Juu, se ei liene kauheasti, mutta meidän mittarilla se oli hurja juttu :kieh: Varsinkin kun tuo kiinteiden syönti on ollut sen verran takkuisampaa.
Sormiruokaa en kauheasti ole osannut antaa, vaikka se varmaan auttaisi. Niitä TalkMuruja syö kun saa yhden kerrallaan. Jos pöydällä on enemmän, rupeaa pudottelemaan niitä yksitellen koiralle :D Sitten me nauretaan, että on tääkin säännöstelyä kun lapsi saa yhden kuivan papanan kerrallaan :D Ruisleipää on saanut pieniä paloja mun leivästä ja korvapuustistakin eilen. Tuntuu, että suuren osan ruuastä töhrää pöytään, mutta niin ne kai muutkin tekee? Tuo syöttäminen kun on ollut kuitenkin melko siistiä hommaa, niin vauvalle itse lusikan ja ruuan antaminen on vähän jäänyt. Pitäisi vaan antaa ja totutella sotkuun, koska sitä kai on tulossa tulevaisuudessakin melkoisesti...
 
Ruotsin matka on takana ja se meni mukavasti. :D Tyttö tuntui viihtyvän reissussa ja oli kiva nähdä ystäväperhettä "rapakon takana". Ainoa takapakki oli huono sää (harmaata räntäloskaa). Ja paluuyönä laivalla tyttö sai lievän allergisen reaktion jostain mitä olin syönyt: heräili noin tunnin välein ja raapi ranteensa verille. Olin ottanut Ataraxin mukaan mutta päätin taas kerran olla antamatta sitä, kun reseptin kirjoittanut allergialääkäri oli aikoinaan sitä mieltä ettei sitä ole hyvä antaa alle 1-vuotiaille.

Reissussa imetysdieetin ylläpitäminen on kyllä aika hankalaa vaikka yritin olla supervarovainen. Ja houkutuksia oli paljon... Pitkästä aikaa harmitti että joutuu kieltäytymään niin monesta ruoka-aineesta. :(

Meilläkin tyttö on alkanut sanoa "äiti". Ekoja sanoja alkoi tulla jo kuukausi sitten (äiti, pappa, vauva) mutta se oli lähinnä matkimista. Nyt kun tyttö sanoo äiti, se on selvästi osoitettu mulle. Se tuntuu kyllä ihanalta. :heart: :heart: Äidin pikku kullannuppu. :heart:

Meilläkin olisi tuo turvaistuimen hankinta ajankohtainen. Ajattelin Autoliiton sivuilta katsoa miten eri merkit on pärjänneet testeissä. Testitulosten perusteella valitsin aikoinaan turvakaukaloksi Britaxin Baby Safe Plusin. Mihin merkkeihin te muut olette päätyneet turvaistuinta valitessa? Kellukallahan näytti olevan tuo Britaxin Multitech hankinnassa, mutta miten muilla?
 
Oppalle kommentoin vain tuosta Ataraxista... Meilläkin on ollut atopiaan+allergioihin se käytössä jo varmaan 5 kk:n iästä asti. Apteekissa silloin meinasivat, että heidän suosituksissaan sitä ei ole alle vuoden ikäiselle, mutta sitten toisaalta esim. rokotuksista tuleviin allergisiin reaktioihin sitä käytetään ihan surutta. Että kyllä mä ainakin olen antanut iltaisin jos on ollut raavinta päällä (meillä lukee reseptissä 2-3 krt/vrk mutta olen siis antanut vain illalla, voi kuulemma toimia myös unilääkkeen tavoin mutta ei meidän tyttöä ainakaan väsytä) jo noin pienestä. En siis kovin usein, ehkä kerran kahdessa viikossa tms. Mitä haittaa siitä voisi olla?
 
Meillä on Juholle valmiina jo Akta gracon cosmic istuin vai mikähän sen nimi nyt oli..hän saa sen tuolta 3v siskoltaan joka siirtyy turvavyö istuimeen.

Piti tänään laskea Juhon sängystä pohjaa alemmas kun hän on ruvennut hyppimään niin kovin ja meinaa kiivetä yli laidan.

Juho on edelleen tosi hyvä syömään,syö kaikkea mitä tarjotaan tosi hyvällä ruokahalulla.Mutta nyt on taas mentävä kun poika haluaa ruokaa..
 
Ooo
Jee, sain tänään tilaamani turvaistuimen: Kiddy Infinity Pro. Tarpeeksi kun pähkäilin, niin sitten päädyin tuohon. Autoliiton vertailussa oli hyvät arvosanat, toisin kuin monella vastaavalla tunnetummalla merkillä... Ainoa "miinus" on, että on kasvot menosuuntaan. Mutta suurin osa istuimista tuntuu olevan niin, ja tämä kuitenkin testeissä sitten parempi kuin jotkut selkä menosuuntaan olevat. Että mene ja tiedä. Pitäisi ainakin mahtua sitten pieneen autooni, toisin päin olevat vievät enemmän tilaa. Siinä joitain syitä ostoon. se, että oli valittu luokkansa voittajaksi jossain saksalaisessa testissä toki oli myös syy. On siis tarkoittu 9-18kg, juuri nyt on vielä ehkä hitusen iso korkeudeltaan. Iso plussa on myös helppo kiinnitys auton omilla turvavöillä. Varmaan isännän autoon on pakko osataa joskus joku varaistuin kun hoito aikanaan alkaa, mutta sen ehtii sitten miettiä.
Yksi syy myös tän istuimen hankintaan oli järjellinen hinta. Nyt kun tuet tippui hoitotuelle ja autoon on tulossa 800euron huolto (kivasti kahden kuukauden tulot, niin!!!), niin ihan järjettömiä summia en pysty laittamaan. Mutta tämä siis vaikuttaa hyvältä, vaikkei vielä olla käytössä kokeiltukaan :D
Nyt meen kattoon FooDoo:ta josko saisi ispiraatiota hyvään oloon :saint:
 
Ihanaa kun taas on lunta! Ollaan tämä päivä laskettu mäkeä pojan kanssa pulkalla ja ihan tuo käy urheilusta! Vähän ehkä kuitenkin raskasta vielä toipilaan selän kanssa vetää pulkkaa monta kertaa ylös ja nyt taas kolottaa hieman :/ Mutta jospa sitä vaikka saisi miehen hieromaan niin eiköhän sitä taas huomenna ole kunnossa. Toivottavasti, ei enää mummolapäiviä tämän vaivan takia kiitos :whistle:

Ootteko muut jo käyneet uimahallissa? Me ajateltiin huomenna mennä pojan kummitädin ja heidän lapsen kanssa lähihalliin, jossa on melko lämmin lastenallas. Vauvauinnissa ollaan käyty, mutta kiva mennä ihan näin vapaastikin polskimaan. Viime kerrasta on vaan jo tovi, niin saa nähdä mahtuuko uimapuku ja -vaipat enää päällekään =) Siis pojalle ;) Vaikka on äidilläkin omaan uikkariinsa mahtumisessa tekemistä :ashamed:

Ooo: Kiva, että olet tyytyväinen teidän istuimeen :) Meillä alettiin viihtyä autossa paljon paremmin kun vaihdettiin kaukalo pois. En kyllä ihmettele, oli kyllä niin sullottuna iso poika pienessä kaukalossa viimeiset päivät, että hyvä jos pystyi kättään liikuttamaan...

Oppa: meillä on istuimena Be Safe Izi kombi, tai jotain sinnepäin... Mies on meillä se, joka näihin tutustuu ja hän vietti paaaaljon aikaa eri vertailuja ja keskusteluja tutkaillen ja tähän päätyi. Todella tyytyväisiä ollaan oltu, mutta toisaalta ei ole kyllä mitään vertailupohjaa kun ensimmäinen on :) Miinuksena on, että tilaa vie melko paljon, että ei ehkä ole ihan pikkuauton istuin.
 
Sitä piti vielä kysästä, että mites teillä muilla ulkoilut? Meillä poika on aivan innoissaan pulkasta ja maassa konttailee, mutta seistä ei suostu kengät jalassa. Onko muilla tällaista? Viihtyisi varmasti vaan paljon paremmin jos suostuisi seisomaan tai kulkemaan taaperoilla. Ja tämä siis sulallakin maalla, että ei voi johtua lumestakaan. Vinkkejä? :wave: Voihan ne kengät tietysti alkuun tuntua oudoilta ja kankeilta ja maa epätasaiselta, että ehkä se hiljalleen... Sisällä kuitenkin suhii täysissä varusteissa kun odottaa, että itse puen eli pääsee kyllä liikkumaan ulkovaatteillakin.
 
Maalismamma08: Meillä ei tyttö vielä kävele ja seisominenkin on hakusessa, joten ei ole vielä tarvittu kenkiä ulkona - töppösillä pärjätään toistaiseksi. Siksi en osaa sanoa juuta enkä jaata tuosta kenkiin totuttelusta. Mutta pulkalla on menty, kun saatiin serkkujen vanha vauvapulkka ja vihdoinkin on kunnolla lunta. Tyttö tykkää kovasti laskea mäkeä. =) Uimahallikeikat on sen sijaan jätetty väliin tytön atooppisen ihon takia. Eihän se este ole mutta on tätä rasvaamista muutenkin yllin kyllin. Pikkuinen kyllä varmaan tykkäisi puljata uima-altaassa.

Olen pähkäillyt kovasti tuota turvaistuinasiaa. Autoliiton testivertailut ei ole tällä kertaa auttaneet päätöksen teossa. Haluan nimittäin sellaisen istuimen, jossa voi olla selkä menosuuntaan (sitä kai suositellaan 3-vuotiaaksi???) ja joka mahtuu myös mun pikkuiseen autoon - me ei varmaan ainakaan heti olla ostamassa kumpaankin autoon omaa istuinta. Jotenkin tuo Kellukan hommaama Britaxin Multitech houkuttaisi. Täällä Suomessa se näyttäisi olevan joka paikassa 349 e joten Kellukan maksama 280 e on aika huokea. Mutta kyllä sen 349 egeäkin pulittaa kun istuin on käytössä monta vuotta. En vaan löytänyt Multitechistä mitään testituloksia. Maalismamman Be Safe Izi kombi sai hyvät arviot testissä mutta jos se sopii huonosti pieneen autoon, sitä ei kannata edes harkita. :/
 
Ooo
Moro, samat sanat, eli tuo Multitech oli kovin kallis eikä muistaakseni silti saanut 'hyvä' arvosanaa ja isot istuimet ei mahdu. Muistaakseni tuo Izi sai hyvät arvosanat jos on se isofix-telakka. Mun kohta 10v- vanhassa autossa ei sellasta ole :| Mut toivottavasti Oppa löydät sopivan. Kannattaa vissiin mennä ihan auton kanssa kokeilemaan mikä mahtuu. Sitähän sanotaan myös, että mitä pienempi kiloväli, sen turvallisempi, eli ne koko iän istuimet ei ole niitä parhaimpia sitten varmaan pienimpänä. No, sehän on aika loogistakin jos istuimessa pitää olla tilaa koululaiselle ja alle vuotiaalle, niin eihän ne voi sopia molemmille hyvin? Mutta en mä oikeasti näistä tiedä yhtään mitään, eli :D onnea ostoksiin kaikille, joilla ajankohtaista on.
Meidän poju on ollut tänään hirveän rasittava :headwall: Isäntä on nyt kotona ja liukenin tänne muualle hiljaisuuteen. Yö meni taas kitinän säestämänä ja vaikka tietääkin, että ne hampaat kiusaa, niin ei jaksa olla kovin empaattinen ja ymmärtävä yöllä :ashamed: Ja kun vielä päivälläkin valitetaan joka asiaa eikä edes syödä :'(
Mut pakko kai mennä katsomaan miten pärjäävät. Kohta suihkuun ja iltatoimiin ja sormet ristissä nukkumaan.
 
Tuli jotenkin fiilis, että kurkkaan tänne ja taidanpa muutaman sanan meistäkin kertoa. Oon käynyt lukemassa täällä silloin tällöin ja ei vaan ole sitten tullut kirjoiteltua. Meillä tuli tänään täyteen 11 kk ja vauhti sen kuin lisääntyy. Vajaa kuukausi on kävelty ja hyvin sujuu kengillä ja ilman, myös talvitossuilla nukkumaan mennessä. Jos lapsi vierastaa kenkiä, kokeilkaa tallustelua niillä sisällä.

Ulkoilua varten meilllä on valjaat, jottei neiti kaatuile lumessa tai lumettomalla maalla ihan nenilleen, kun se meno ulkona on erilaista kuin sisällä ja ei ole kiva saada karmeita naarmuja naamaan. Pulkka kiinnostaa kovasti ja vaunuissa myös viihdytään.

Turvaistuin taitaa olla tosi ajankohtainen juuri nyt monessa perheessä. Meille ei tule uutta, koska Gracon DUologic kattaa sekä kaukalon että istuimen selkämenosuuntaan. Tyytyväisiä ollaan ja voisin kyseistä istuinta vinkata hankittavaksi vielä tässäkin vaiheessa niille, jotka suunnittelevat pikkukakkosta perään. TUon voisi jättää sitten pienemmälle ja isomman kääntää toiseen istuimeen toisin päin. Istuin on 0-18 kiloa painaville ja varustettu tosi hyvillä, irrotettavilla ja säädettävillä pehmusteilla sekä isofixillä. Isovanhempien autossa on käytetty Britax Two Way Elite, joka on kauhean turvattoman oloinen omaamme verrattuna, kun siinä ei ole kovinkaan paljon pehmustetta.

Kiva kuulla, Enne, ettei Leolla ole mitään pahempaa ollut viime aikoina!!!

Nyt iltapalalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oppa:
Be Safe Izi kombi sai hyvät arviot testissä mutta jos se sopii huonosti pieneen autoon, sitä ei kannata edes harkita. :/
meillä on se ja on ihan mielettömän hyvä! meinattiin eka ostaa se multi-tech mutta ero noissa on se ettei multi-techissä ole kallistusmahdollisuutta ja tuossa on muutama eri kallistuskulma. Eli ei oo ihan pystyasennossa. Ja turvallisuus puolsi myös tuota iZi kombia kun siinä on se kiinnitysvipu millä istuin kiristetään vöihin ihan omalaatuisella tavallaan. =)

Myyjä sanoi kyllä myös että se multi-techkin olisi ollut oiva valinta kun kysyin :)
 
Tuota Mamacitan mainitsemaa kiinnitysvipua meilläkin mies kovin kehui. Sanoi, että ei olisi ollenkaan niin kireälle saanut ilman sitä. Tuota kombia ei tainnut autoliiton testissä olla ollenkaan, joitain muota besafen istuimia kylläkin. Mies kuitenkin löysi siitäkin joitain testituloksia muualta ja vakuuttui niistä + lukemistaan keskusteluista. Noista en kuitenkaan itse tiedä sen enempää, tiedän vain, että todella hyvä istuin on ollut käytössä =)
 
Laitanpa muutaman rivin ettei pudota kohta kakkossivulta kolmoselle...

Kävi niin hienosti että isovanhemmat tarjoutuivat maksamaan turvaistuimen. Valinta on kallistumassa Britax Multitechiin jos se vain mahtuu mun autoon. Nettikommenteista olen saanu sen vaikutelman että se voisi mahtua pieneenkin kotteroon. Huomenna käydään testaamassa. =)

Olen varannut ensi viikoksi kirpparipöydän ja tarkoitus olisi myydä pieneksi käyneet vauvanvaatteet yms. lastentavaraa. Muutamia kauneimpia vaatteita säästän tytölle muistoksi. Vaan kun eilen katselin pieneksi käyneitä vauvanvaatteita, tuli tosi haikea olo ja tuntui etten voi luopua mistään. Kaikkiin tuntuu liittyvän niin paljon ihania ja tärkeitä muistoja - varsinkin niihin ensimmäisiin, vastasyntyneen vaatteisiin. Aika kuluu niin nopeasti... Kohta tyttö täyttää vuoden... Äidin pikkuinen. :heart: :heart: :heart:
 

Yhteistyössä