~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~~Toukokuussa -08* ~ ~ ~

Misupai: Tyytyväisen näköinen neiti teillä. =) Näyttää hänelläkin olevan tuollaset vauva-posket niinku meidän ukolla ja niin monella muulla vaavilla. Sisko sano, että se on vaan vauva-rasvaa, ei se haittaa. :LOL:
 
Ippu: oon nukkunut ihmepojan huoneen sohvalla tähän asti. Ihan siitä syystä, että mies sais nukuttua, kun tekee niin paljon töitä ja vielä opiskelee lisäksi. Toivon, että tämä heräämättömyys jatkuisi, eikä tarvitsis heräillä pitkin yötä. Nyt siis menee yöunille ysiltä ja tänään heräs ekan kerran kakskyt yli kuus.

Misupai kyseli ikkunanpesuista. Mä saan joka vuosi mieheltä ikkunanpesijät äitienpäivälahjaksi. On tosi ihana lahja, koska meidän ikkunat on valtavat.

Onko teillä muilla siis ollut kaksikuukautisneuvola? Helsingissä on neljän viikon terkka ja seuraavaksi kuuden viikon lääkärikäynti. Mutta sen jälkeen vasta kolmen kk:n iässä mennään neuvolaan.

Jeps, nyt iltahommiin, öitä kaikille!
 
Nostetaanpa niin ei pudota. Ihana päivä alkaa olla paketissa. Pihalla alkaa nurmikko vihertää sieltä, mistä vähän paikkailtiin. Siirin kanssa kasteltiin tänään pariin kertaan, jospa auttaisi lisää. VArmaan naapurit pitää hulluna, kun rupattelen neidille tyyliin: "katopa isomummolta saatua kukkaa, mummilta saatiin ihana orvokkiamppeli..." Neiti siis rintarepussa ja tuijottelee ihmeissään aurinkolasiensa läpi. Kotonakin pidän showta laittaessani ruokaa ja puuhaillessani muita juttuja.

Missä on Skog, Kleopatra, Suvitus ja kumppanit??!?

VAu Pikkuvaemon Ihmepojalle, jos nukkuu yönsä. Meidän neitillä on joku tankkausvaihe, kun herää pari kertaa, vaikka pitkään mentiin jo yhdellä syönnillä. Mut ei ollut viime kuussa kasvanut niin paljon painoa, että eipä mikään ihme että ottaa kiinni.

Siitäpä tulikin mieleeni: syökö teidän vauvat ennen yöunia oikein reilusti, ahnaasti ja pitkään??? Tissiläisiä tarkoitan. Siiri syö välillä tosi hienosti tankaten yötä vasten, mutta välillä se on sellaista taistelua, kun syö, irrottaa, syö, irrottaa ja mietin, että saako tarpeeksi maitoa. Tää on nyt tullut usein esille ja sit kun yösyönti on lisääntynyt. Yöllä syö ihan mielettömän ahnaasti, samoin kuin aamulla.

Nyt suihkuun ennen ku mies tulee kotia ja sit vois kaivautua ukkelin kainaloon kattoo Gossip Girliä. Siis luit oikein, meillä tuijotetaan tosi teinisarjaa, mut kun se on kuvattu Nykissä... Katotaan me Salkkaritkin... molemmat isovanhemmatkin kattoo!!! Eli Siiri oppii kaiken tarpeellisen jo pienenä... yäk.

Misupai
 
Funny meillä auttoi se, että jätin vielä kananmunan pois ruokavaliosta. Ristiäisten jälkeen parin viikon päästä voisi alkaa varovasti kokeilla viljoja yksi kerrallaan, jos allergiaa olisi toivottavasti vain maidolle ja kananmunalle... On kyllä ihan toinen tyttö kuin kuukauden ikäisenä. Iltaisin on pientä väsykitinää mutta ihan eri mittakaavassa kuin ennen ja päivisin on yleensä tosi aurinkoinen neiti. Nyt on kyllä parina viime päivänä kitinät taas pahentuneet kun vaihdettiin Cuplaton Disflatyliin.

Automatkoihin ajateltiin soveltaa sellaista joskus aikaisemminkin kokeiltua juttua, että herätään viideltä tai kuudelta ja suoraan vain autoon ajamaan, sitten parin tunnin päästä pysähdytään aamupalalle. Ollaan joskus ennenkin tehty niin, ettei mene koko päivä ajamiseen ja lähtemiseen. Tällä tavalla sitten tyttö nukkuisi osan yöunista vielä autossa. On kyllä niin hyväuninen silloin kun suostuu nukkumaan että nukkuvana voi pukea ja riisua ja vaihtaa vaipan ja siirtää istumaan eikä huomaa mitään.

Misupai meillä tyttö syö illalla yleensä tunnin välein seitsemästä-kahdeksasta asti siihen asti kun käy nukkumaan kun yleensä syöntiväli on päivällä 1,5-2 tuntia. Samoin aamulla voi syödä tunnin välein. Yöt onneksi menee kahdella, satunnaisesti yhdellä syötöllä. Onneksi on ollut pienestä asti nopea syöjä, yksi syöttö on 5-10 minuuttia eikä tykkää edes jäädä lutkuttelemaan kun on saanut tarpeekseen.

Juttelen muuten itse koko ajan tytölle samaan tyyliin esitellen mitä olen tekemässä ja tällä tavalla saan hyvin kaikki kotihommat tehtyä kun esim. imurointia on niin kiinnostava seurata kun äiti kertoo samalla mitä tapahtuu...

Pikkuvaemo meillä täällä 30 km pohjoiseen on kaksikuukautislääkäri, meillä ensi viikolla, ja seuraava neuvola-aika kolmen kuukauden ikäisenä. Sitä ennen oli neuvola 2- ja 4-viikkoisena.

Nyt sitä omaa aikaa viettämään...

Bellona ja Aava 2kk ja päiviä
 
Hei, missä kaikki luuraa? Pihalla jälleen? Me ei eilen päästy ni tänään sit käytiin senkin edestä; ensin hakemassa kaupasta perunoita ja herkkuja (eli jäätelöä (äitille&pojalle) ja karkkia (äitille) ja pilimehu (pojalle)). Ni nyt sitte lounaan syönti takkuaa, sen siitä saa... Saas nähdä miten päiväunille alkaa kun heräsi yöunilta vasta puoli 8lta!! :eek:
Neiti nukkui kahdeksaan asti, ja kun menin jokeltelun keskeltä hänet yläkerrasta hakemaan, niin niskapaskojen kanssa oli siellä oottamassa!! :LOL: Nukku vielä meidän sängyssä viimeisimmän syötön jäljiltä, joten meidänkin lakana aivan siinä itessään. Onneks oli pyyhe lakanan alla siinä kohtaa, ni ei petariin mennyt. Oli muuten eka kakka tätä lajia meillä, no esikoisella niitä toki oli mutta Anskulla ei vielä tähän mennessä ollu yhtään näkyny, vaan nytpähän on saatu "pää auki" silläkin saralla! ;) No, tulipahan ainaki mammaan vauhtia ku piti saada tietty pyykkiin kaikki kakkaantuneet heti ettei jää väriä. Nyt ne tuolla auringossa ja tuulessa ovatkin jo kuivumassa.
 
Hellurei!

Käyn lueskelemassa joka päivä täällä mutta en saa kirjoitettua kuulumisia. Jotenkin aina joku on sanonut just samat jutut ku mitä oli mielessä ni en sit jaksa samoja kirjotella.. Äh, en tiedä mikä siitä muka tekee niin hankalaa? B)
Mutta koska Misupai ja funny kyselitte niin päätin nyt naputella kun molemmat lapsoset (!) nukkuvat.

Hyvää siis kuuluu!
Poikahan kasvaa hurjaa vauhtia kun viimeksi oli taas tullut pituutta kolmessa viikossa 5,7cm! Eli 56,3 oli edellisellä kerralla ja nyt 62cm. Oon siks ihan äimänä kun tytön kasvu oli niin erilaista niin en ole tottunut että lapsi voi kasvaa näinkin nopeasti :D Ja vain mun maitoa saa ja toivottavasti näin säilyy myös sinne asti kun alotellaan soseita, millon se sitten onkaan.

Ja kyllä meillä on ollut neuvolakäyntejä 5viikkoisena oli lääkäri+neuvola, 2kk-neuvola ja seuraavaksi on 3kk-neuvola ja Helsingissä asutaan, huomasin vain pikkuvaemon tekstin.

Mitähän muuta...olitte jutelleet..ei voi muistaa..

Mä kaivoin kaks laatikollista vaatteita esille, että päästään käyttää. On enemmän hyödyksi vauvan päällä kuin säilössä :p Ne oli suurin osa 68-74cm joten on pojalla sitten tilaa liikkua kun noi tytön vanhat äp-bodyt (60cm) on sellasta kangasta joka ei ollenkaan veny niin ei oo kiva pitää päällä. Mutta laitoin vielä vikan kerran ku on niin söpis toi missä norsun kuva :heart:

Ulkoiltu ollaan jonkun verran, hankalammaksi asian tekee sen että kissan-perkele pissi vauvan vaunukoppaan :kieh: Enkä tiiä miten putsaisin.. On sit nyt vaan ollu makuupussissa mutta on hankalampaa näin, varsinkin jos ulkoilen lasten kanssa yksin.

Mä oon lähdössä ekaa kertaa ulos! Enkä voi itse vielä uskoa sitä.. Esikoisen kanssa lähdin ulos hippaamaan ekan kerran kun tyttö oli vähän yli vuoden, ajatella :eek: Eikä mulla nytkään mitään hinkua ole mutta veljen vaimolla on kolmekymppiset ni täytyy mennä edustaa meiän perhettä sinne, mies kun oli edellisen viikonlopun virossa rälläämässä ni nyt menen sitten minä B)
Jännittää vaan.. Jännittää jättää lapset isin kanssa :ashamed:
Ajattelin myös juoda yhden lonkeron ja jos se maittaa niin sitten toisen :p Noin pienestä alkoholimäärästä kun ei ole haittaa imetyksessä kun d-tipoissakin on melkiist enemmän alkoholia :D Joten älkööt minuakaan teilatko :attn:

No nyt taidan lopetella ettei mene ihan mahdottomaksi..

Odottelen innolla tulevaa juhannusta kun lähedemme sittenkin vanhempieni mökille Viroon, wuhuu :xmas:

Näihin kesäisiin tunnelmiin lopettelee

Suvitus+nukkuvat naperot :heart:
 
Hah, ja unohdin heti..

Eli funny:
Meillä mahakivut myös helpottaneet! Ilman kitinöitä tai itkua ei tosiaankaan mennä mutta illan parin tunnin raaka huuto on loppunut, onneksi!
Edelleen kahdessa ruoassa on jotain mistä hänen mahansa ei tykkää, en tiiä onko se makarooni, tuorejuusto, kerma vai mikä? Luulin että on mausteet mutta en ripotellut joukkoon mitään, vain yhden kanaliemikuution ja silti siitä seurasi kamala huuto :/
Myös 'pahojen paukkujen' tullessa tulee hetkellisiä pikkuitkuja.
Olen kuitenkin aivan äimästynyt kuinka ihania illat nykyään ovat kun äijä nukahtaa kun on syönyt, siis en voi ymmärtää, mutta ihanalta se tuntuu, kun voi vihdoin nauttia täysillä.
Disflatyl-tipat jätin pois.
Kakkaa ei tule välttämättä ihan joka päivä mutta välillä tulee parit isot satsit peräkkäisiin vaippoihin, joten en ole siitäkään huolestunut.

Siispä nyt lopetan :D

muistihukka-suvi
 
Joo, ulkona ollaan koko päivä tähän asti viihdytty =) Ihana päivä taas! Ollaan oltu vaan omassa pihassa, kun kaikenlaisia istutusjuttuja oon keksinyt. Hidasta touhua se vaan on kolmen pienen kanssa. Lapset niin haluaa auttaa ja välillä se tietää vaan kaksin kertaista työn määrää isille ja äidille.. Kuulostaako tutulta? Uskoisin niin!

Julius nukkui 4 tuntia etupihalla vaunuissa! Ohhoh B) Jouduin mä varmaan 10 kertaa tutin käydä laittamassa, mutta kuitenkin ;) Tutin avulla on päiväuniin vaunuissa tullut hirmuisesti lisää pituutta. Hieno juttu! Ehdin istutusten lomassa tehdä myös jauhelihakastikkeen ja salaatin kerrankin hyvin.

Ippu, meillä on tullut kahtena peräkkäisenä päivänä niskakakat sänkyyn peittoa myöden :ashamed: Julius on ottanut iltapäiväunet sängyssään peiton päällä ja tietenkin pöräyttänyt oikein kunnolla. Pyykkiä on täälläkin taas pesty oikein urakalla.

Misupai kyseli syömisestä. Julius on vähäntänyt syöntimääriä jonkin verran ja syöntiaikaa myös. Painoo on tähän asti tullut tosi tosi hyvin (7,7kg viikko sitten). Odotan jo ens viikon 3 kk neuvolaa! Iltaisin ennen yöunia syö vaan 10-15 min entisen puolen tunnin tai tunnin sijaan. Hyvin silti nukkuu, viime yönäkin nukkui klo 21, heräs syömään 05.30 ja jatkoi uniaan puoli ysiin. Meilläkin on välillä tissi suuhun, tissi irti syömistä, mutta ei koskaan silloin kun on oikeen nälkäinen tai yöunille mentäessä. Varmaan ihan normaalia, eikä maidon tulon vähyydestä johtuvaa.

Pikkumies on leikkinyt jumppamatollaan, nyt äiti haluaa ottaa välillä kullan syliin:heart:

Jade ja Juliusrakas ihan pian 3 kk :heart:
 
Voi kiesus kun mulla todettiin se kohtutulehdus viime vkolla ja huomenna olis loppunu tämä kuuri mutta jouduin jo lopettaan tänään kun aloin saada allergisia reaktioita mutta siis tää vuoto....se vaan ei ota loppuakseen ja kohta mä oikeesti lannistun sen edesä kun kohta yhtä soittoa 2,5kk :kieh: Kävin tänään taas naikkarin päivystyksesä ja tulehdus tuntuis parantuneen hyvin, mutta vuotoihin ei nekään oikein osanneet sanoa mitään paitsi minipillereitä vähän epäili aiheuttajaksi!!!Sain toisen merkkisiä minareita, mutta jos nyt lopetan ne kokonaan niin koska voin odottaa vuodonkin loppuvan? Muistan, että jollakin muullakin oli minipillereistä vuoto ongelmaa! Mitään seksiäkään kun ei ole niin mitä hiivattia mä niitä pillereitä syön jos ne lopettamalla saan nämä vuodot loppumaan :)

Sitten mä vähän suunnittelin, että ottaisin ensi vkolla äkkilähdön etelään Veetin kanssa ja Veetin kummitäti tulisi mukaan niin miten mun kandeis maitoasiat järjestää? Kait sieltä jostain minne ikinä päädytäänkään(jos päädytään) saa jotain korviketta vai pitäskö ottaa jauhemaista korviketta mukaan ja läträtä sitten pullovedellä, koska keittomahd.ei ole ellei saada huoneistohotellia? Passin kait saa hyvinkin nopeesti jos ma heti käyn sitä hakemassa, mutta jos Veeti matkustaa mun passissa(vai onko sellasta vaihtoehtoa enää olemassa)niin voiko se jatkossa matkustaa ilman mua vai pitääkö mun aina olla mukana siis jos Veetillä ei ole omaa passia?

Muuten meillä voidaan oikein hyvin ja Veetin taidot kehittyy kohisten, eilen tarttu omista varpaistaan eka kerran kiinni =)

Nyt mä menen laittaan amppelin pihalle ja juon kahvit pihalla! Ihana ilma, että säiden puolesta vois kotimaassakin pysyä mutta mieli kaipaa vaihtelua maisemiin ja irrottautumista tästä arjesta ja parisuhteen loukusta :p
 
Pikaiseen tulin vielä Misupaille kirjoittaan.. Äsken oli taas tissi suuhun tissi irti syömistä ja sen päätteeksi tuli paukkuja ja kakat. Meillä se viittaa usein siis siihen. Vähän se kakka toista kiusaa.. Voisko Siiriäkin silloin ottaa masuun tms. kun tollain syö. Tai sitten on jo vaan masu täynnä, mutta haluaa iltaisin tissillä olla. Tottunut siihen tapaan kuitenkin jo on..

Tutteli, mulla synnytyksen jälkeiset verenvuodot ja jälkivuodon runsaus sekä pitkä kesto liitty siihen parin hyytymistekijän huonoon toimivuuteen. Se tuli siis esiin ekan synnytyksen jälkeen. Tässä kolmannessa sain lääkkeitä niin ei oo nyt onneksi vaivannut ollenkaan!

Nyt ei kerkee enempää :wave:
 
Tutteli: Tulin pikasesti kommentoimaan, passi pitää olla oma nykyään vauvallekin. Viikko menee että sen saa ja molempien vanhempien suostumus/allekirjotus tarvii olla. Voimassa 5vuotta. Hain just tänään nimittäin konsulaatista Eliaksen passin ja ens perjantaina Suomeen. Kuva otettu 3vkon ikäsenä eikä ollu kovin helppoa, selällään onnistu ja mitat tosi tarkat ;)

Ja vielä niistä minipillereistä sen verran että mulla loppu vuoto 2päivää siitä kun lopetin ja ei ollu mitään pientä tiputteluvuotoa.

Saini ja Elias 10vkoa
 
me6
Tuttelille passista käytiin hakemassa tiistaina Aadalle passia ja saa sen ensi viiikolla. Oli siis normaalitoimitus 46 ?. Lisäksi extrarahalla saa myös pikatoimituksen 2-3 päivää passin jätöstä hintaan 60 ? ja express-toimitus vuorokaudessa hintaan 80 ? . Express-passin voi noutaa vain Helsingin poliisilaitoksen Kaartin lupapalvelupisteestä tai Helsinki-Vantaan lentokentältä Liikkuvan poliisin palvelupisteestä.

Kuvan kanssa on tarkkoja, mutta Aadan kuva sai extra-kehuja. Meillä kuva otettiin siten että itse nojasin jakkaralla seinää vasten valkoinen lakana mun syliin ja sitten Aada nojaamaan mua vasten niin että pidin samalla käsistä kiinni. Muutamia kuvia kuvaajan piti ottaa, mutta lopputulos hyvä. Hinta 15 ?.

Joka maasta saa kyllä äidinmaidon korviketta, useaissa maissa vain apteekista mutta on usein jauhetta. Mä olen aina ottanut jauhot Suomesta mukaan ja sekoittanut ne pullotettuun veteen. Lisäksi varannut lentokoneiseen tetramaitoa.

Me lähdetään 3 viikon päästä reissuun Tampereen ja Bremenin kautta Maltalle. Otan Aadalle maissivellit täältä mukaan ja lisäksi muutaman purkin hedelmä- ja kasvissosetta reissupäiville, niin että purkkeja tarttee ostaa vasta Maltalta lisää. Lisäksi varmuudne vuoksi pari maitotetraa, muuten maitobaari kulkee automaattisesti mukana :LOL:

On se muuten jännä juttu, miten mua jännittää toi matka. Ollaan vuosia reissattu neljän lapsen kanssa autolla joka kesä tuhansia kilometrejä (määränpää aina välimerenrannalla yleensä Espanjassa), nukuttu teltassa ja eletty kunnon leirielämää. Nyt kun mennään lentokoneella ja asutaan hotelleissa/ huonestoissa niin tuntuu niiiiiiii paljon vaikemmalta kun ei voi vaan pistää lapsia autoon ja menox! Ja kaikki siirtymiset lentokentältä hotellille.... Ollaan viimeksi matkustettu lentokoneella vain kahden isoimman kanssa joskus 90-luvulla. Itse kyllä lentelen töissäollessani pitkin poikin Eurooppaa töiden takia kuukausittain, mutta se onkin ihan eri juttu
:LOL:

IHANAA ENÄÄ TODISTUSTEN JAKO JA KESÄLOMA ALKAA LAPSILLA :flower:

Me6 ja Aada 4 kk (tai siis päivän vaille...)
 
Onpa ihanan aurinkoinen päivä!

Meillä on muutenkin ollut hyvä päivä, kun opettaja-mies pääsi kesälomalle. On sitten toinenkin kotona vauvaa hoitamassa pari kuukautta tästä eteenpäin. Tyttö on vähentänyt uniaan entisestään, viikkoon ei ole nukkunut enää edes pitempiä (parin tunnin) aamupäivän unia mutta sitten kuitenkin parin tunnin välein kiukkuaa kun väsyttää ja nukahtaa pienellä nukutuksella korkeintaan puoleksi tunniksi. Tätä nukutusrumbaa sitten vedetään viisi-kuusi kertaa päivässä... Mutta ilmeisesti ei tarvitse tuota enempää unta (13-14 tuntia vuorokaudessa) kun herätessään on aina virkeä ja hyväntuulinen. Edes vaunuajelu ei enää auta, vaan herää vaikka vaunut olisivat liikkeessä. Eikö kenelläkään muulla ole tosi vähäunisia vauvoja?

Meillä käännyttiin tänään ihan yllättäen ensimmäistä kertaa mahalta selälleen - ja saman tien sama uudestaan viisi kertaa peräkkäin. Tätä ennen ei ole ollut edes yrityksiä. Aava oli tosi hölmistyneen oloinen aina käännyttyään mutta ilmeisesti tajusi homman jujun kun osasi kääntyä noin monesti uudestaan. Meillä ei tykätä olla ollenkaan masullaan, joten toiseen suuntaan kääntymishaluja ei kyllä ole.

Nyt päiväkahvin keittoon, kun mulla on vihdoin omaa aikaa kun mies lähti vaunujen kanssa kauppaan.

Bellona ja Aava 2 kk ja muutamia päiviä

Ai niin sitä piti vielä kysellä, että miten te joiden vauvat syö vain kerran yössä pärjäilette ilman että tissit räjähtää? Meillä on nyt mennyt kolme yötä putkeen yhdellä syönnillä ja herään jo ennen tyttöä odottamaan että söisi nyt kun tekee kipeää...
 
No Niin tulihan se Leokin nyt kipeeks |O :'(

Isoveli sairastu nuhaan keskiviikkona ja viimeyönä Leo myös, nenä on tukkoinen ja lämpöä 37.5 ku äske mittasin. Mietin voisko antaa yötä vasten vaikka sen supon, panadolin? siin lukee et alle kolmikuisille vaan lääkärin suosituksesta ja Leo on nyt 11viikkoo eli vähän vajaa sen kolme. Mut kai mä annan jotta se sais nukuttua. Me oltiin sillon sairaalassa ku Leo oli 6vk ja kuumeessa niin se sai sielläki niitä....

EIKÖ MUN MAIDOSSA OLE NIITÄ VASTA-AINEITA LAINKAAN? :kieh: harmittaa.. toinen ei oo ees kolmee kuukautta ja ollut jo kahesti kipee. Väsyttää ja surettaa... :'(

enne ja Leo potilaana
 
Suvitukselle vastailen et meillä kans huomisessa lehdessä kasteilmoitus, vaan ei Hesarin.

Bellona meidän Lillan kanssa viime aikoina vähentäny huomattavasti päikkäreitään, nukkuu kanssa tollasia ärsyttäviä pikkupätkiä.

Lina kääntyy kans mahalta selälleen mut se ei oo suositeltavaa touhua, rasittaa vauvan selkää liikaa. Ensin pitäisi kääntyillä selältä masulleen. Menin kehuun meiän äidille siitä taidosta ja sain suosituksen/komennuksen olla tekemättä niin.

Perunaa ollaan maisteltu nyt pari kertaa, hyvin on maistunu. En mä sitä hänelle meinaa vielä joka päivä antaa mut joskus välillä.

Ihanaa, nyt alkoi esikoisen kesäloma, hän sai luokan kivoimman kaverin stipendinkin ja on siitä kovin ylpeä! Tulevia rauhaisia aamuja on kyllä odotettukin!

Eipäs mulla muuta, jatkan tätä tylsistymistäni :ashamed:

Ninni ja Lina 2kk 4 pvää/9vkoa 2 pvää. Miten sen nyt ottaa...

Ai niin, Pikkuvaemo onko Robin viihtynyt siinä Gracon sitterissä? Lina ei viihdy yhtään, mietinki et pitäiskö laittaa huuto.nettiin myyntiin ja ostaa joku simppeli tilalle...
 
Heipskukkuu maalisväki. Ihana aurinkopäivä takana ja ekaa kertaa shortsit jalassa, aiemmin mennyt capreilla. On niin ihanaa, kun on kesä!!! Pikkuneitikin oli tänään vain bodyssa ja potkareissa, liivimekko/hihaton tunika siinä päällä ja hyvin pärjäsi. Tietty hattu ja tossut. Kyllä tämmöinen kevätvauva on pukemisen suhteen helppo, kun ei tartte pientä turata kaikenmaailman villoihin.

Mulla oli tänään kiva päivä, kun luisteluharrastuksen aikainen kamu oli käymässä. Hänen kanssaan on kaikki ilot ja surut jaettu, koska harrastusaikana asuttiin tosi lähekkäin ja nytkin hän on täällä etelässä kesän töissä. Siiri tietenkin esitteli taitojaan kovasti hänelle ja kun lapsirakas ihminen on, niin kyllä lapsi sen vaistoaa.

Me ei laiteta lehteen ilmoitusta, kun musta ne on aika hirmuisen hintaisia! Ainakin Hesarissa on tosi suolaiset hinnat, vaikka tilaajat saakin alea. Se hinta tais olla melkein puolet vuoden tilausmaksusta, ellen väärin lukenut sellaisesta tarjousvihosta. Eikä meillä ole niin paljon sukulaisia millään paikkakunnalla, että kannattaisi laittaa maakunnissakaan. Paikallisessa ilmaisjakelussa oli Siirin nimi siellä kastetuissa. Ainakin yhden maalisvauvan ilmoituksen bongasin tuossa aikaa sitten... ihan vain vauvan nimen perusteella.

Kuinkas muilla äideillä, meneekö kesävaatekaappi uusiksi, kun on vielä näin vähän aikaa synnytyksestä?? Mie mahun kyllä jo omiin housuihin hyvin ja masukin alkaa olla parempaan päin. Paidatkin mahtuu, mutta miks ne tuntuu niin lyhyiltä, vaikka ovat ihan hyvän mittaisia? Tuskin mie nyt pituutta oon kasvanut ja ei mun tissit niin paljon isommat oo kun ennen... Voiskohan se johtuu siitä, että odotusaikana paidat meni aina masun alle asti ja oli pidempiä muutenkin....?? Painoa on vielä muutama kilo mun tavoitteeseen, ekan neuvolan painoon pari kiloa. Mut eiköhän sekin tuolta reisistä lähde, kun rullaluistimet kaivaa esille. Toisaalta kovempi urheilu pelottaa, ettei se vaan vaikuta maidontuotantoon negatiivisesti. Kokemuksia usemman lapsen äideiltä??

Nyt voisin lähteä saunaan pesemään siitepölyt varpaiden välistä ja nauttimaan kinkku-omena-suolakurkku-pasta-kermaviilikastike-salaattia ja limua. FAnta World Mangoa, nam!

Misupai ja Siiri 3 kk 1 vko 1 pvä
 
Neuvolakäynneistä: ihmettelen kyllä vähän, että miten meillä menee ihan eri tavalla kuin muilla helsinkiläisillä. No ihan sama, ei meillä mitään hätää oo.

Ilmoitus oli meillä Hesarissa, niin kuin Misupai oli bongannutkin :) .

Ninni: enemmän meilläkin käytetään sitä Doomoo-sitteriä. Täytyy kattoo sitten kun alkaa syödä soseita, että olisko käyttöä Gracolle. Mutta omituisessa asennossa on vauva siinä, vai mitä?

Vaatteista: kamalalta tuntuu vetää kesävaatteita niskaan, yöök! Periaatteessa vanhat mahtuu, mutta käytännössä kuitenkaan ei. Siis ei vaan istu kivasti. No, onneks on trikoomuoti.

Nyt lukemaan iltasatua esikolle, öitä!
 
Misupai: Olen käynyt rankemmissakin urheiluissa jo pari viikkoa ja maitoa tulee melkein liiankin kanssa, meillä on jo puoli pakastinta täynnä enkä oikein tiedä mitä tehdä. Sen kyllä sitten yöllä huomaa jos ei ole tankannut kunnolla iltatreenin jälkeen. Mulla oli jälkitarkastuksessa painoa 200 g enemmän kuin eka neuvolassa, joten entisiin kesävaatteisiin mahtuu kyllä hyvin, mutta ihan saman paitojen lyhenemisen olen huomannut! Ja maha on edelleen löysä, en ole vielä viitsinyt treenaillakaan.

Ninni: Apua, en tiennytkään tuosta. Aava on nyt kääntynyt koko päivän aina kun olen laittanut mahalleen, joten taitaa jäädä meillä mahapuolella oleilut nyt vähemmälle.

Nyt miehen kainaloon, kun tyttö on kerrankin yöunilla jo tähän aikaan!
 
Viikonloppua!

Täällä pilvistä ja lämpötila samoissa lukemissa pyörii kun tähänkin asti ellei ole aurinkoisia päiviä ollut eli parin kymmenen kieppeillä mennään. Toivottavasti Suomessa on vielä aurinkoiset kelit viikon päästä kun sinne selvitään :) Pitää käydä täällä kuulostelemassa miten te vauvanne puette että osaan pakata oikeenlaisia vaatteita mukaan Eliakselle.

Bellona: Kuulosti teidän Aavan meno samalta kun meillä päiväunia ei nukuta paljon ollenkaan. Pisimmät noin tunnin mittaset ja eikä yöunetkaan mitkään huimat ole niin päivässä ei ihan kauheita unimääriä kerry. Ja mahallaan me ei myöskään viihdytä kun korkeintaan pieni hetki. Heti alkaa vängätä itseään selälleen ja hermostuu jos ei onnistu. Toisin päin taas ei kiinnosta kääntyminen yhtään.

En voi edes ajatella laittavani Eliasta nukkumaan heti syömisen jälkeen koska siitä seuraa jonkun ajan päästä tuskanen huuto. Meillä mennään unille vasta sillon kun aletaan kitistä väsymystä tai alkaa näyttää väsyneeltä, muuten ei tuu mitään nukkumisesta. Yöunille nukahtaa kuitenkin hyvin ja ei haittaa vaikka laskeekin sänkyynsä melkein heti tankkauksen jälkeen.

Heräättekö yöllä muuten vauvan itkuun, jutteluun vai miten, te joilla on yösyöttöjä? Meillä tulee kovasti juttua joka alkaa sitten jossain vaiheessa muuttua jo vähän komentavammaks, jos ei kukaan mee kattomaan :D

Saini ja Elias
 
Helou eberybody! B) Kesä se sitten tais vihdoinki tulla*tuulettaa* aivan mahtavat on nyt nuo kelit ollu, pääseepi heti näin kesäloman alkuun oikein kunnolla :D

Tänään poijalla oli sen verta koulua että suvi kirkossa kävivät ja sit toikkarit jaettiin ja jätskit päälle. Sieltä sitten tultuaan poika meni pihalle makoilemaan liukumäkeen ja totes "nyt se sitten alkoi tämä rentoutuminen" :LOL: Kevätjuhlat oli torstai iltana ja kylläpä sattu olemaan niin hiivatin kuuma, että Matias hermostu siellä ihan täysin ja veti mielettömät bultit. No ei muuta ku pojan kans pois juhlasalista että muu väki sentäs sai nauttia lasten esityksistä.. :whistle: Tää kaks päivää ollaanki sit ulkoiltu. Eihän tämmösellä kelillä kukkaan sisällä ole. Ainoa brobleema on tuo pikku ukon vaatetus puoli. Aina mie onnistun pukemaan sille liikaa, meinaa olla sielä vähän ruosteessa tämä homma ;) Joo o ja tulipa ostettua myös patja pinnikseen, meinas se äityspakkaus olla jo aikas täynnä tuota meijän pikkusta poikaa. Kauhee kopina aina kuulu ko herra siellä käsiänsä huito ja leventeli. No nyt pitäis mahtua nukkumaan vähän aikaa :D

Rhea.. juu kiitos nuista kuvista :) Ihana pullukkaposki tuo teijän poika, ihan niinku mejän Matiaskin ;) Pittää sitä vararavintoa olla :LOL:

funny.. tälleen lämpimillä keleillä säästää niin itteään ku muksuja kun ajaa yötä vasten :) Mutta jos ei tykkää yöstä liikkua niin sitten vastaavasti varhain aamulla liikenteeseen ja soppelit tauot parin tunnein välein.. :)

suvitus.. siis wau oot lähössä hurvitteleen! :) Mulla kans sunnitelmissa lähtö bilettään parin viikon päästä miehen 30 vee synttäreitä! :D Saapa vaan nähä kuinka nousee huiviin, kun yli vuosi on aikaa viime maistista?! :whistle: Voip olla seuraava aamu elämää suurempi kokemus :LOL: Niin ja virossako sun vanhemmat asuu? Voi vitsi! Missä päin? *haaveissa viron reissu*

Tutteli78.. mulla ne minipillerit aiheutti vuotoa.. enkä kyllä nytkään niitä enää ikuna syö! :$ Epistä, sieki kö oot lähössä reissuun?*kade* ;)

Ilmeisesti te kaikki muut ootta kovia lentomatkustamaan? Mie en oo koskaan käyny Norjaa kauempana ja suorastaan vihreänä kateudesta luen nuita teijän juttuja! :ashamed:

bellona..
tosi on että tissit on aamulla ku 2 ilmapalloa, niin täynnä toisinaan että pelkää niiden räjähtävän :LOL:

Kasteilmotuksista sen verta,
että täälä ne automaattisesti pannaan kaikki lehteen. Itellä ei tarvi huolehtia eikä maksaa mitään :)

Misupai.. ei tartte kuvitellakkaan että vanhoihin kesävaatteisiin mahtuisin :whistle: Painoa on edelleen ihan liikaa verrattuna toissa kesään että huh-huh! Vaan pelkäämpä pahoin ettei tämä minun kumpuni tästä mihinkään lähde ilman kirurgin veistä*huoh* Muutenki ollu nyt kyllä tosi hidasta tää painon lähtö! Laitokselle jäi sellaset 12kg, mutta siihenpä se painon lähtö sitten tyssäs! Pikkasen pistää sapettaan! Ja imetyksen muka pitäis laihduttaa ja pah! *murjottaa* Onneks on nuo pitkähelmaset paidat muodissa..

Marmeladi *joka tuntee itsensä muodottomaksi möhkäleeksi* & Matias 11vko
 
Illalla nousi lämpöä vähän, kainalosta mitattuna 37.5-37.9 en tiedä onko tuo kuumetta, muuten poju voi hyvin mut räkäinen. Yö meni huonosti, poju oli rinnalla kokoajan. Nyt aamulla on tullut pari isoa puklautusta. Mistä tiedän millon se on oksentelua? poika pulauttelee muutenkin paljon tosin tuo oli nyt kellertävää.. Nenä on tukkoinen ja limainen, kai tuo maidon ulostulo voi olla sitäkin kun on niin räkää täynnä, en tiedä. Väsynyt hän on ku ei juuri nukkunut, mut nyt aamulla lämpö oli 37.2 eli ei kai kuumetta. Nyt hän nukahti sänkyyn joku puoli tuntia sitten.. Oon ihan pulassa. Peloissani ja väsynyt. Joudutaanko me taas osastolle? oon aika lailla loppu... ulkona ihana ilma ja me katotaan ikkunasta ja on kurjaa, esikoinen kaipais huomiota ja en osaa tehdä mitään, kävelen vaan ympäriinsä ja toivon et vauva ei joudu sairaalaan taas. En kestäisi taas.

enne ja Leo 11 ja puoli viikkoa
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvaemo:
Onko teillä muilla siis ollut kaksikuukautisneuvola? Helsingissä on neljän viikon terkka ja seuraavaksi kuuden viikon lääkärikäynti. Mutta sen jälkeen vasta kolmen kk:n iässä mennään neuvolaan.
Helsingissä mekin ja oli 2kk neuvola. Kotikäynti,1kk neuvola,6vk lekuri ja sitte tuo 2kk neuvola. 3kk neukkuun saatiin jo aika kun olis nuo rokotukset ja muut joita ei nyt kuitenkaan vielä noin pienelle anneta pistää. mutta ei siitä sen enempiä :wave:

Eli luulisin et sen pitäis kuulua teillekin! =)

iltasyötöistä syö tosi usein ennen yöunia. syö ja saa rintaraivareita silloin tällöin, tempoilee kiukuttelee. loppuu kun vaihdan rintaa jolloin tulee vähän enempi taas kerrallaa. Ei kerro siitä että maito olisi loppumassa :attn: vaikka selkeästi kiukku loppuu heti kun maitoa saa vauhdikkaammin eli helposti voisi luulla kiukkuavan nälkäänsä. Ei olla annettu mitään korvikkeita koska tiedän että maitoa kuitenkin tulee tarpeeksi (ei se yhtäkkiä mihinkään lopu kun kuitenkin täysimetän ja muulloin kuin iltasyönnillä riittää ilman kiukkua enempi kuin hyvin). Rintaraivareista on hyvin tietoa saatavilla ja se on ihan normaalia,menee ohi kyllä :) ja kun hetken on hyssytellyt ja hämännyt vauvaa niin jo kelpaa samakin tissi taas :D

nyt on jo muutaman yönä nukkunut ihan älyttömän "hyvin" yöllä. "hyvin", koska maidon yötulo on vasta tasautumassa tälläiseen ja pakkautuu aika tehokkaasti vielä.

Oltiin hoitamassa siskonpoikaa pe ja vauvat nukahtivat yhdeksän aikaan. Leevi nukahti sohvalle kun katsottiin telkkaria ja siitä kun vein sänkyyn yhdeltätoista niin syötin vielä. Joskus kuuden aikaan aamuyöstä oltiin sitten kotona ja silloin vasta poika heräsi syömään. Vaikka oltiin matkustettukin :D eli uni maistuu pitkään rintamaidollakin täällä onneksi.


pitkät automatkat


eilen matkustettiin yli 6h autossa ja mun mielestä meni ihan hyvin. Lähdettiin siihen aikaan kun leevin ekat päiväunet alkaa joten menosuunta ekaan paikkaan menikin kokonaan nukkuessa. valmistujaisissa vauva oli hereillä sen pari tuntia kunnes vaihdettiin kaupunkia ja autoon mentäessä olikin taas uniaika :LOL: taas oli parin-kolmen tunnin väli ennenkuin istuttiin autossa kotimatka, silloin jouduttiin kyllä pitämään ruokatauko kun takapenkiltä rupesi kuulumaan hyvin kovaäänistä epätyytyväisyyttä..

Mutta tosiaan kun lähtö ajoitettiin päikkäreille ja pidettiin pidempiä taukoja niin ihan hyvin meni :)

suvitus ei oo tosiaan parista juomasta haittaa,eikä olis haittaa vaikka imettäisit yli promillen kännissä :LOL: imetystukilistan sivulla sanottiin (ja muuallakin mutta tuolta nyt voi ainakin käydä katsomassa jos kiinnostaa) että maidon mukana vauva saa sen verran alkoholia kuin on veressä. yksi promille alkoholia on niin vähän (elkää sekoittako prosentteihin) ettei sitä pystytty edes mittaamaan vauvasta. promillen humala tietty estää vauvanhoidon täysin mutta esimerkkinä nyt sanoin kuitenkin siitä ettei pari juomaa imetystä estä. ja tosiaan d-vitskussa on myös alkoholia.

kesävaatteet
menee ainakin bikinien osalta uusiksi, arvet kuitenkin näkyy sen verran hyvin että jää ensi kesään mun bikinien käyttö. Minarin pistin ekaa kertaa päälle toissapäivänä kun oli ihan tautisen kuuma mutta sekin oli äidiltä lainassa. omat ei päälle mene.. Jäljellä lähtöpainoon jotain 10kg, 15kg lähtenyt. kesävaateostoksille siis mars mulle! taidanki lähtee itikseen itseasiassa kohta, vois mennä sinne aamiaiselle :p Mulla on noi kesäpaidat ollu aika lyhyttä sorttia joten niitä lisää pidempinä kiitos :D

saini81 mä herään öisin itekseni kun tuntuu että rinnat räjähtää ja silloin sen verran herätän vauvaa että se syö. en oo ihan varma herääkö se edes ite siihen :D nyt oon tosiaan kyllä yrittäny vähentää jospa tuo maidontulo öisin tasaantuis vähän. Aamuisin saatan joskus herätä toisen ähinään ja potkiskeluun kun vauva tosiaan nukkuu meidän välissä mutta sillonkin se itse vielä nukkuu ja herättää vaan mut :D

--------------------------------


Kirjottelin muutamassa osassa tän joten saattaa olla tosi epäselvää luettavaa :whistle: nyt sinne itikseen!

hyvää kesäsunnuntaita!

terv. oikukas ja leevi 2,5kk
 

Yhteistyössä