~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~~Toukokuussa -08* ~ ~ ~

Coucou,

Täällä ollaan oltu lähes helle lukemissa jo toista viikkoa mutta nyt huomisesta eteenpäin lämpötilan pitäis laskee pariinkymmeneen ja tulee sateista. Eliaksella on ollu vähän ongelmia nukkua kun on niin lämmin ja vaikea pukea unille sopivasti niin että saadaan kädet pakettiin. Tänäänkin oli vielä joku pyhä niin mieskin oli päivän kotona ja käytti vapaapaivänsä siivoamalla joka nurkan

Äitien päivää ei pahemmin eilen vietetty, kun se täällä on vasta 25pvä. Tai pääsin kyllä valmiiseen pöytään joka aterialla, mutta se on meillä ihan normaalia =)

Jälkitarkastus on huomenna ja sitten kuulee millanen tuomio tulee. Varsinainen vuoto mulla loppui vasta joskus 5vkoa synnytyksestä ja siitä viikkoa myöhemmin kokeilin cerazetteja ja muutama päivä alottamisesta aloin uudestaan vuotaa ihan kunnolla. Antoivat reseptin synnäriltä jo ja pyytämättä... Sain tarpeekseni kun ei ottanut vuoto loppuakseen niin huomenna pitää kysellä vähän ehkäisy mahdollisuuksistakin. Tosin gynekologi jolle olen menossa on sama joka seurasi raskauden aikana ja tosi kiireinen täti eli pitää olla kysymykset valmiina. Ja Eliakselle pitää huomenna varata taas lääkäriaika, jossa luultavasti saadaan sit rokotteita. Otan ainakn mukaan kun viimeksi käskettiin hankkia seuraavaa kertaa varten.

Noista taidoista vielä kun olette puhuneet käsien pitämisestä nyrkissä niin meillä ne on alusta asti olleet auki. Harvemmin on nyrkissä, tietenkin silloin jos on nukahtanut rinnalle ja säpsähtää tarttumaan kiinni liiveistä tai paidasta kun yritän nostaa pois rinnalta ;) Ja tässä yhtenä yönä kun nousin syöttämään niin oli yhtä hymyä koko poika ja tuli jos jonkinlaista kulmakarvojen kohottelua ja silmäniskua. Taitaa olla tullut isäänsä tai sitten on oppinut jo täkäläiset tavat.

Me ei olla edelleenkään saatu henkilötunnusta niin ei päästä hakemaan passia ja en voi varata lentolippuja, kun en osaa yhtään arvioida kauan siinä menee :( Mutta jos vaikka tällä viikolla jo kuuluis jotain...

Saini ja Elias 7vkoa ja 3 päivää
 
Telmalla oli tänään ihkaensimmäinen lääkärineuvola (ikää 7vko+5pv), tässäpä kuulumisia:

Mitat (suluissa edelliset, 3vk sitten otettu):

paino: 4560g (4070g)
pituus: 54,5cm (52,4cm)
päänympärys: 38,4cm (37,1cm)

Lääkäritäti kirjoitti korttiin "Terve, jäntevä tyttö. Kasvat hienosti rintamaidolla." Sit kehotettiin rasvailemaan perusvoiteella ihoa ihan reippaasti kun oli vähän kuiva, ja korvan taakse Sibicort-voidetta kun on pikkuisen iho mennyt rikki. Saatiin myös ensimmäinen annos rotavirusrokotetta, hienosti meni sekin alas. :) Seuraava neuvola sitten 18.6.08 kun neiti on ~3kk ja silloin ruvetaan rokottelemaan, jee-jee...

Tänne ei muuta sen kummempia kuulu, äitienpäivä alkoi ihanasti aamiaisella sänkyyn. Lahjaksi sain paidan ja suklaata. Meidän äiti oli kanssa täällä sillon yötä järkkäilemässä ristiäisiä, niin ensin mies toi mulle aamiaisen sänkyyn ja sit mä vein toisen meidän äidille sänkyyn. :LOL: Oikee ketjureaktio. Ja ristiäiset sujui tosi hienosti, oli semmoset sopivan rennot ja rempseät pirskeet meidän makuun, kun mun äiti kastoi. Vieraita ja syötävää riitti ja sääkin suosi ihanalla helteellä.

Nyt joku hiivatin traktori ajoi meidän talon ohi, kiva homma... ja heti perässä tuli julmetun iso kuorma-auto ja pysähtyi pärisemään tohon vastapäätä. Neitikin heräs, piti käydä hyssyttämässä. Ihan järjetön trafiikki aamupäivisin AINA tässä meidän pikkukadulla. Ei voi käsittää...

Me ollaan tipun kanssa molemmat nyt jossain ihmeköhätaudissa taas... Yskitään ja aivastellaan. Täytyy mennä kiskasemaan sohvalle pitkäkseni nyt itsekin.

t. mama-L & Telma 7vko 5pv. :heart:
 
Juu-u todellakin LUNTA tuossa just nakkas! On tää vaan ihme kevät, ei voi muuta sanoa! Että kateellisena luin nuita Ranskan kuulumisia.. lähetäppäs Saini niitä lämpimiä kelejä tännekkin päin.. :wave:

Meillä täällä pyykkäys päivä.
Kummassa taas tuota kertyny, suihkuhuone suorastaan tursuaa pyykkejä! Tulis jo nuo kunnon kevät ilmat että edes nuista toppavaatteista päästäisiin *huoh*

Univaajeesta täällä nyt vähän kärsin. En ole malttanut tai pystynyt mennä tarpeeksi aikasten nukkumaan tässä viime aikoina. Ristiäisiä järjestäessä meni helposti pikkutunneille nuiden valmisteluiden teko ja nyt sitten parina iltana tullu katottua jäkistä. Tulevat niin pirhanan myöhään nuo suomen pelit, muita pelejä en sitten kattokkaan, mutta "omia" pitää sen verta kannustaa ;) Vaikka eilen illalla Nukku-Matti vei kyllä voiton jo toisessa erässä ja mie sit kömmin vällyjen väliin jatkamaan jo sohvalla alotettuja unia. Ois vissiin pitäny valvoa ku eihän ne pojat ilman minua voittanukkaan sitä Kanadaa.. ;) *vitsivitsi*

Taidoista puhuttu täällä.
Pieni herra on tosi seurallinen, ollu jo yli kuukauden päivät. Osallistuu keskuteluun "juttelemalla" lyhyillä äänteillä, kurlaamalla R:ää.. nauraa ääneen.. Seuraa tosi tarkasti muiden puuhia, varsinki nuitten isompien sisaruksien touhuja. Pää pysyy jo aikas tomerasti pystyssä. Oikea Hymypoika :D Imettäessä silittelee äitin tissiä ja omaa päätä, taikka isin jos isi makoilee vieressä. Vauvamaisesti ei suostu makaamaan selällään vaan aina pitää olla hieman pystyasennossa. Sitterissä viihtyy hyvin, koska näkee siitä hyvin joka suuntaan. Nuitten isompien kattoessa lasten ohjelmia, katsoo tomerana hänkin ruutua :D Semmonen perustyytyväinen pienimies, joka on täysin valloittanut meidän kaikkien sydämet! :heart:

Mutta nyt on ihan pakko lopettaa tämä lörpöttely ja laittaa uutta pyykkiä taas pyörimään. Sii Juu! :wave:

Marmeladi ja Pieni Herra M 2kk3pv
 
Eipäs tänne mitään ihmeellistä kuulu. Arki kulkee omalla painollaan. Ulkoiltiin koko aamupäivä. Lapset on unilla ja mä odotan miestä kotiin.

Onnea taas vauvoille nimistä :flower:

mama-L kiitos unikommenteista =)
Kaikenlaisia jippoja ollaan kyllä kokeiltu. Päiväunet on sujunut taas vaihteeksi hyvin. Mun on vaan pitänyt uskoo, tajuta ja hyväksyä että meidän poika on todella virkeä, eikä tarvi unia niin paljon päivisin. Tyytyväinen on päivisin ja yöt menee kuitenkin hienosti. Se on tärkeintä. Klo 20-21 yöunille itsekseen nukahtaa ja herää noin 8-9 aamulla. Usein nukkuu heräämättä, välillä herää kerran syömään ja jatkaa unia. Enintään 4h nukkuu päivällä kahdessa tai kolmessa osassa. Mä oon laittanut nyt Juliuksen nukkuun silloin, kun tosiaan on väsynyt. En enää kato yhtään kelloo vaan poikaa. Viiden jälkeen illalla ei enää unille oo mennyt. Paitsi jos ollaan liikenteessä, sillon joskus. Hyvin on onnistunut tällä tyylillä nyt vaunuissakin. Sängyssään Julius mielellään nukkuukin! Meidän poika on päivän virkku, yön torkku :D Huonona puolena on vaan se, ettei kauheesti tiedä etukäteen/aikaa, koska seuraava uni on. Kun poika herää niin tosiaan herää, ei vaunujen heilutukset tms. hirveesti auta. Onneksi kuitenkin viihtyy ihan hyvin vaunuissa, vaikka oliskin siellä virkeenä.. Esim. jos jossain just ollaan niillä.

Mä sain äitienpäivänä lahjaksi hienon kellon. Olin toivonut Hello kitty kotivaatteita. Mies oli ostanut tällä kertaa mitä itse halusi. Ihan kiva juttu! En vaan muista koska viimeksi olisin kelloa pitänyt. Nyt täytyy varmaan opetella joskus sitä käyttämään. Just oon oppinu vasta sormustakin pitään taas:D Kihlasormustakaan en pitkään aikaan ollut enää käyttänyt. Korut ei oo mun juttuni. Juhlissa ja juhlatuulella niitä ainoastaan joskus käytän..
4-vuotias poikani oli ihana, kun kaupungilla viime viikolla ollessamme olis löytänyt vaikka mitä lahjoja minulle äitienpäiväksi. Sieltä tuli vaikka mitä ehdotuksia ja löydöksiä.. Heh!
Äitienpäivä aamuna isi ja lapset herättivät tuomalla sänkyyn aamiaisen minun makuuni. Illemmalla oltiin hyvien eväiden kanssa rannalla, kauniissa maisemissa retkellä =) Juliuskin makaili peitolla puiden oksia ja lehtiä katsellen ihmeissään.

Oikealla kädellä Julius kaikkea roikkuvaa kovasti koskettelee ja hörönauruja tulee jo päivittäin, varsinkin illalla väsyneenä. Iloinen ja kiltti poika on. Ihana vauva :heart:

Eipä tänne muuta ihmeellistä. Neuvolaa jo odotan, että kuulisin Juliuksen kasvun. Varmaan 7,5 kg on ainakin jo ohitettu :D Alkaa monet 68 cm vaatteet oleen tiukkoja ja myös 3 koon vaipat!

Jade ja Julius punkero pullaposki 2kk 12 päivää :heart:
 
Moi kaikille piiiiiiiiiiiitkästä aikaa!!!

täällä on ollu sellanen touhu ja tohina, että en oo paljoo joutanu koneella käymäänkään. Meillä on nyt lauantaina ristiäiset ja siinä samslla on meidän avioliiton siunaus. Joten nyt oon huhkinu siivoilla ja laitellu juttuja juhlaa varten... mies on tän viikon iltavuorossa niin ei oikein taho näistä mun hommista tulla mitään kun isoveljet ois niin kovasti kaverina. Muuten tänne kuuluu oikein hyvää, tyttö kasvaa kovasti ja on aivan mielettömän suloinen. Kovasti hymyjä antaa ja nauraa kikattaa välillä.

Mutta kun nää ristiäis hömpötykset ollaan saatu ohi niin pyrin käymään täällä vähän tiheemmin. Mutta nyt on taas mentävä.

Amalia ja typy 7vko 2pvä
 
Voe mahoton miten oltiin pudottu!!
Koitetaas mammat aktivoitua että pysyttäis edes ekalla sivulla ;) Itse olen viikonlopun ja tämän alkuviikonkin ollut niin masentunut että en ole jaksanut tehdä oikein mitään kunnolla, olen kyllä lueskellut täältäkin juttuja mutta en ole tuota listan päivitystä enempää jaksanut kirjoitella. Mutta nythän tuo ehkä alkaa vähän taas paistaa aurinko risukasaankin, joten... =)

Ansku tirpoo eteisessä vaunuissa päivän ekoja pikku-uniaan, ja 10ksi pitäis joutua pihalle kun on mammatreffit ulkona. Illemmalla ois ohjelmassa täytekakkupohjan tekoa, miehellä kun on perjantaina 30-vuotissynttärit, teen hälle tissikakun! ;) Tai sanotaanko että yritän, marsipaania en nimittäin ole koskaan vielä käyttänyt, saa nähdä kuinka onnistun sen kanssa. Jännittää ihan! =)

Pikkuneiti on alkanut pörisemään, silleen pikkuisesti. Kuuluu pieni pörähdys ja huulien välistä tulee kuplia, ja yleensä hymy päälle kun se varmaan vähän kutittaa. Melko seurallinen alkaa myös olla, juttelee paljon ja hymyilee, ja viihtyy nyt pieniä hetkiä itsekseenkin jo, ehtii vaikka vähän ruokaa laitella, ja jonkin verran on alkanut myös olla jo kaverina keittiössä; sitteristä kahtelee kun minä kokkailen, ja seuraa pitääkseni esittelen samalla moninaisin menoin että tässä on kauha, kas näin! Ja tässä kattilalle kansi, laitetaanpas paikoilleen simsalabim! Ja tyttöä hymyilyttää! =) No, aina en jaksa showta vetää ja silloin laitan keittiölaatikoston kahvaan roikkumaan Vau'kirjalta saadun kankaisen jutun, missä on kuusi erilaista kuvaa / paikkoja pahvisille kuville. Sitä tyttö tykkää katella, varsinkin semmosta perus-keltaista-hymyilevää-naamaa. Sillekin on kiva vähän naureskella!

No mutta, nyt alan hommata tätä meidän pihalle lähtöä, poitsun vaipan vaihdot jne... Kertokaahan kuulumisianne, monista monista monituisista ei ole kuulunut mitään pitkään aikaan! :wave:

Ippu :heart: Ansku 3kk 6vrk
 
Mikael tänään tasan 2kk :heart: Kyllä aika menee nopeasti.
Tänään oli neuvola, ukkeli painaa 6700g ja on 62,7cm pitkä.
Seuraava neuvola on 13.6 ja sillon on ensimmäinen rokotus.

Mies on tän viikon lomalla, tekkee tuota yläkerran remppaa loppuun.
Päästään viikonloppuna sinne muuttamaan! =)

Oon koittanu katella sinne verhoja ja mattoja, pitäs joku päivä kauppoja kiertää.
Kun vaan ehtis, tuntuu et saapi olla tukka putkella koko ajan jonnekki menossa :D

Mutta nyt ruuan laittoon, kauhea nälkä jo!

Hyvät päivänjatkot kaikille!=)

Heidi ja Mikael 2kk :heart:

Muoks! Profiilissa tänään otettu kuva Mikaelista!=)
 
Leo sai tänään ekan erän sitä rotavirusrokotetta, meil on se mikä otetaan kolmessa erässä. Kertokaa kokemuksia jotka ootte ottaneet, tuliko mitä oireita? ainakin LEo teki kauheet kurt heti ku päästiin kotiin. Kertokaa myös oletteko stressanneet sen hygienian kans? neuvolantädin mukaan tavallinen käsienpesu yms. riittää ja on lähes mahdottomuus saada sitä tautia vauvan kakasta.. mut koskaan ei voi olla liian varovainen... :/ Toivotaan et ei tulis masuvaivoja kun niit on ollu muutenkin..

Painoo oli muuten kaksi kuukautis neuvolas melkein kuusi kiloo ja pituutta melkeen kuuskyt senttii.

enne (myöhemmin lisää)
 
Jokos täällä on puhuttu kiinteiden ruokien aloituksesta? Olen nyt antanu Veetille hedelmäsoseita kerran pari päivässä, pieniä määriä mutta kuitenkin.Maitoa menee reilun litran vrk/ssa ja tällä sose maito systeemillä ollut varsin tyytyväinen ja nälkäkin pysynyt paremmin poissa(yleensä 2h välein 150ml maitoa paitsi yöllä kerran) :) Eihän ne neuvolassa tämmöstä suosittas vielä tässä vaiheessa, mutta teen miten itsestä hyvältä tuntuu, eikä kiinteistä mitään vatsavaivoja näyttäs tulevan! Muutenkin vatsavaivat on taakse jäänyttä elämää ja Veeti on varsin helppo ja iloinen poika!

Taidoista jumppamatolla viihtyy ja seuraa roikkuvia leluja ja tarttuu niihin kiinni, voi viihtyä tunninkin lattialla yksikseen ja saan tehtyä omia hommia.Jääkiekko on nyt kans ollu must juttu, vaikka itse en siitä välitä saati mies, mutta Veeti tykkää ja sitä on katsottu :LOL: Sitä kai kiehtoo ääni ja liikkuvat kuvat töllössä, koska asiaohjelmista ei tykkää yhtään kun puhe soljuu tasaisena ja maisemat ei vaihdu ;)

Ai mutta nyt makaronilaatikon tekoon, makaronit palaa kohta pohjaan!!!
 
enne, kumma miten vaihtelee nuo neuvolantätien varoitukset liittyen rota-rokotetun vauvan kakkaan ja pöpön siitä tarttumiseen... täällähän piipahti joku nikki joka myös ihmetteli tätä asiaa, oisko ollu joku Niksu tms, hälle oli myös sanottu että ei voi tarttua kakasta vaipanvaihtajaan. Meillä terkkari sanoi että käsiä kannattaa pestä, ja että isompia kakkoja vaihtaessa voi laittaa vaikka hanskat käteen, ja antoi niitä ihan mukaankin. No, minä tietysti mahatauti-hysteerisenä olen ottanut neuvon ehkä turhankin kirjaimellisesti, ja kakat vaihdan aina hanskat kädessä, sen jälkeen pesen kädet ja laitan vielä käsidesiä. Pissat vaihdan ilman hanskoja mutta pesen ja desinfioin kyllä. Ja terkka käski huolehtia hygieniasta viikon, me pestiin eka erästä kaksi viikkoa, ja niin varmaan nytkin. (Ihmettelen nimittäin sitä, että käsketään pestä käsiä viikko, ja samaan hengenvetoon sanotaan että pöpö on suolessa ärhäkimmillään 7pvää rokotuksesta. Ihanko se sitten simsalabim 8ntena pvänä ei enää teekään mitään..?! Siksi on jatkettu toinen viikko vielä, ihan vaan varalta... :ashamed: Mutta minä olen varmasti ihan äärilaita, tuon fobiani takia. Mistä olet ehkä blogistani lukenutkin jos olet hiljattain käynyt..?
Puklut meillä nyt toisen satsin jälkeen on tainnu vähän lisääntyä. Huomenna muuten onkin viikko siitä rokotuksesta meillä, hokasin just..

tutteli78, minkäs verran Veetillä nyt onkaan ikää, kun noin monipuolisia taitoja jo omaa? Siis tarttumista mietin. Meillä Ansku on nyt 3kk ja 6pvää, ja ei puhettakaan moisesta. No masulleen kääntymistä on nyt alkanut harjoitella, mutta liike ei ikäänkuin ulotu vielä jalkoihin asti, eli jos vartalona olisi pelkkä pää ja ehkä rintakehä, ni kääntyis, mutta jalat ei vielä ylety peliin mukaan, niillä ei siis hoksaa toimeansa avustaa. Ja sit ärtyy kun ei onnistu! Välillä vähän tuupataan pyllystä, että homma etenee! ;)

Leivoin just täytskäri-pohjan uuniin sitä miehen 30v-kakkua varten. Ja kovasti mietitään käytäiskö niitä jossain juhlistamassa sit perjantai-iltana, vaikka keilaamassa + parilla oluella/siiderillä, mut en tiiä vielä.. kahtoo nyt. Mitä sitä juomisesta sanotaankaan, minkä verran imettäessä voi..? Onko se sama kuin raskausaikana että yhden annoksen verran? Vaikka periaatteessa olen kyllä tosi ehdoton tämmösten suhteen, että jos juo, ei tarvi sit imettääkään (tai vaikka ajaa autoa!), että pullosta antaa sitten, mutta tuskin tyttö siitä rikki menisi jos sen yhden kerran tekisin..? Toisaalta ja toisaalta... se voi olla että vaikka se olisikin "luvallista", ni en sit ehkä kuitenkaan joisi.. en tiedä. No, tulipahan pohdittua tätäkin. Ottakaas kantaa! Miten muuten te jotka yleensä nautitte saunaoluen/-siiderin, oletteko nautiskelleet niitä nyt imetysaikana?

Ippu :heart: Ansku 3kk 6vrk
 
Heipä hei pitkästä aikaa!

Eka neuvola kuulumisia viime viikolta:

Ikää tuli 3kk ja eka rokotus saatiin huudon kera :) Painoa neidillä ole 4690g ja pituutta 56,5cm. Kaikki ihan ok. Soseita neuvoivat aloittelemaan, koska keskonen on. Luumusosetta ollaan vähän maisteltu, mutta ei näytä mitään herkkua olevan. Sais vaan tuo vatsa toimia hieman vilkkaammin... Huomenna ajattelin kokeilla bataattia. Itse ajattein soseita kokkailla! Neuvolassa sanoivat, että vellit eivät pidä sen enempää nälkää kuin korvikekkaan. Mitäs olette mieltä tästä? Velliä en nyt sitten ole antanut. Voiko vellejä muuten tehdä itse?

Muita mammoja ja vauvoja ollaan käyty katsomassa paikallisessa perhekahvilassa.

Samanlaisia taitoja löytyy kuin muillakin. Hymyjä, naurua, jokellusta, lelujen seurausta

Mitäs muuta piti kommentoida... Tyhjä pää! Ei muista! Palaillaan.

Riksu + Ama 3kk
 
Hei!

olen lukenut juttujanne päivittäin ja itse pysytellyt taustalla.

Ippu Itse olen kanssa oksennustauti kammoinen, pelkään oksentamista. Alkuraskauden oksentaminen hieman vähensi pelkoa, kun oli pakko oksentaa ei siitä yli päässyt. Nyt pelkään, että vauva saa oksennustaudin. Ajattelen aina että apua, nyt unohdin pestä kädet ym.. Toivottavasti tämäkin hysteria vähän laantuisi... :ashamed:

Muuten, voisitko merkitä meidätkin listaan? Eli syntyi 18.3. klo 9.36, 3410 kg, 49 cm ja pipo 36 cm. Ja sai nimekseen Siiri Lotta Linnea.

Täällä ollut koko viikko kylmää.. Ei ole kehannu joka päivä vaunuilla käyttään. Ja tyttö on huono nukkumaan sisällä vaikka eilen nukkuikin kerralla yli kolmen tunnin unet sisällä, niin sain istuttaa kukkia ulos ja tehdä ruokaa ja laittaa kuvia valokuvakansioon. Yöllä nukkuikin hyvin, heräsi viiden aikaan syömään ja nukkui sitten yhdeksään.

Nälkäkin olisi...

Noista taidoista. Meilläkin tyttö on pitänyt käsiään aikalailla jatkuvasti auki. Nyrkissä pitää jos nukkuu. Ja kädet löysi hyvin varhain. 2 vk:n iässä imi jo käsiään kun oli nälkä. Kinaakin valuu aikalailla... Onko se merkki hampaista vai mistä?

Käykö teidän lapselle samoin: Yrittää kovasti jokellella ja saada äänen kuuluviin. Lopulta tuleekin hikka. Ja jos yrittää täydellä vatsalla niin pökly. :x Kun yrittää ja yrittää. Välillä suuttuukin jos ei meinaa ääni lähteä.

Värikkäitä kuvia tykkää katsella ja hihkua sekä nauraa niille. :) Mukava kun tuli KaksPlussan näytenumero postissa, jahka mies tulee töistä pitää perehtyä siihen.

Laitoin vauvan kuvista kollaasin seinälle valokuvakehykseen, tuli pikkasen hieno. Oli kyllä kallis kehys :whistle: mutta ihana katsoa pikku nöppiäistä seinälläkin.

Kirjoitelkaahan kuulumisia, niitä on mukava lukea!

Terv. Kinsella ja Siiri 2 kk
 
me6
Kiinteistä meillä on nyt sitten syöt jo kolmisen viikkoa kiinteitä myös keskosuuden takia. Aloitettiin maissipuurolla, joka on helppoa tehdä itse Nutenan tai Risentan maissijauhoista

1 dl kiehuvaa vettä
1 rkl jauhoja (mielummin vajaa kuin kukkurallinen lusikka)
Keitä 3 min. ja se on siinä!

Vellin saa myös samallalailla muta jauhoja silloin huomattavasti vähemmän ja voi jatkaa valmiiseen puuroon joko rintamaitoa tai korviketta

Nykyisin meillä syödään seuraavasti
1 krt päivässä n. 1 dl perunaporkkanaa
(helppo tehdä kolmen päivän satsi kerralla, säilytys jääkaapissa 1 iso rosamunda ja 2 porkkanaa, keitetään pehmeäksi, soseutetaan keitin veteen)
1 krt päivässä valmista hedelmäsosetta purkillinen
1 krt päivässä joko maissipuuroa tai -velliä.

Riksu olipas meidän keskoset samankokoisia 3 kk iässä!

Kiiinteiden myötä masuvaivatkin hävisi :)

me6 ja Aada 3,5 kk
 
Tutteli78, millä saitte masuvaivat häviämään?

Meillä on edelleen melkoinen ruokavaliokokeilu käynnissä. Pari päivää sitten kokeilin päivän maitotuotteita ja siitä seurasi kahden päivän itkut, tyttö heräsi unestakin itkemään eikä saatu ennen yhtä yöllä kunnolla nukkumaan kun piti jatkuvasti hytkyttää, muuten heräsi mahaansa itkemään. Mies sitten katsoi ihan urakalla niitä jääkiekon yöpelejä. =) Tänään on taas rauhallinen päivä, taitaa olla masu parantunut äidin kokeiluista.. Tuntuu vain, etten uskalla enää syödä oikein mitään, kun mikään näistä kokeilluista ruoka-aineista ei ole sopinut, ja nykyiselläkin ruokavaliolla (joka on siis tosi karsittu) tytöllä on ihottumaa jalat ja posket täynnä. Masu ei sentään vaivaa. Varasin ensi viikoksi ajan yksityiselle allergialääkärille ja sitten allergiatesteihin, kun tuo kunnallisen puolen toimintapolitiikka näyttää olevan, että kokeile itse, mikä sopii ja mikä ei. No, ei ole mulla ainakaan ollut huolta siitä, etteikö raskauskilot olisi lähteneet. :LOL:

Täältä ei muuta ihmeempää, huomenna on jälkitarkastus. Ai niin, iloisten uutisten puolelta sen verran, että meillä on menty jo niin pitkään kahdella yösyötöllä (kolmelta ja kuudelta), että alan uskoa, ettei tämän useammin tarvitse enää alkaa herätä!

Bellona ja tyttö 7 viikkoa
 
Ippu Veetillä tulee huomenna 2kk, mutta sitä neuvolalääkärissäkin ihmeteltiin miten tomera ja edistyny poika on ikäisekseen! No mulla vanhempi poika lähti kävelemään vähän alle 9kk ja toinenkin oli sen 9kk, että kait se ompi geeneissä tai jotain! Sitten mä surustelen ja juttelen Veetille tosi paljon ja muutenki olen sellanen et puhelen yksikseenkin kun touhuilen niin...Veeti istuu sitterissä ja katselee ja kuuntelee mua ihmeissään(naura tosi paljon) :)

Osin tästä syystä niitä soseitakin jo ajattelin alkaa antamaan kun kehitys huimaa, samoin maitomäärät, mutta vellejä just ajattelin välttää ja pitkittää niiden antoa kun niitähän suositellaan nykyään kuulemma vasta 6kk iästä eteenpäin allergioiden takia...ajattelin että marjasoseet siis ehkä parempia siltä osin!!!

Ei mutta sauna kutsuu, äsken oltiin vaunulenkillä ja hui kun oli kylmä :ashamed:
 
Bellona masuvaivat vaan katos, en tiedä oliko sitten jatkuvalla rela tippojen ja cuplatonin annolla mitään osuutta asiaan.Toisekseen en enää imetä oikeeastaan ollenkaan niin sekin tuntuu auttaneen kun saa vaan korviketta ja ja...niin niistä d-vitsku tipoista luovuttiin! Tiedä näistä sitten mikä ne vaivat pois vei, mutta kyllä kaikkea kokeiltiin ja edelleen siis annetaan säännöllisesti relaa ja cuplatonia ruokailujen yhteydessä ja nyt kun soseita kokeiltu ei niistäkään tunnu masu huonoa tykkäävän :)
 
Hmm.. aloin miettiä noita kiinteitä kun muut keskoset tuntuu niitä jo popsivan, että pitäisikö meilläkin..? Terkkari ei sanonut mitään, ja mitat oli hyvin käyrillä, siis noususuhdanteessa kummatkin, joten..? Toisaalta ei tuolla terkkarilla oo keskosista mitään kokemusta, joten mistäpä hän tietäisi semmosta ehdottaakaan. Vai voinko olettaa että kun tyttö on rintamaidolla tyytyväinen niin kiinteisiin ei ole kiirettä/tarvetta vielä?
 
Mulla ei täällä keskosta ole, vaan isokokoinen poika 2,5kk. Käyn viikottaista vääntöä äitini kanssa, joka on sitä mieltä, että pitäisi vähitellen totuttaa kiinteisiin. Itse olen päättänyt, että imetän täysin 4kk asti ja sitten aloitan totuttamisen. Mikä siihen on perusteena, että keskosille annetaan kiinteitä ennemmin?

Siideristä sen verran, että raskausaikana en juonut yhtään, mutta nyt imetysaikana olen juonut saunan jälkeen joskus puolikkaan (n.2,5dl). Luin jostakin, että alkoholia on yhtä paljon äidinmaidossa kuin veressä. Olen juonut tuon määrän lapsen nukahtamisen jälkeen ja siitä menee yleensä vähintään viisi tuntia seuraavaan imetykseen.

Joonan silmä rähmii jonkun verran. Olisiko silmätulehduksen oiretta? Alkoi aamulla, joten en vielä ajatellut lääkäriin soittaa. Jossain päin nettiä neuvottiin pyyhkimään keitettyyn veteen kastetulla vanulla useasti päivässä. Voisiko tehdä jotain muuta? Koska kannattaa soittaa lääkäriin?
 
Sateista päivää. Ihan jees kun sataa, koska kylvettiin lisää nurmikon siementä ja laiteltiin lisää multaa kaljuihin kohtiin. Ois vaan kiva mennä lisää möyrimään pihalle, mut ei sateella viitsi tonkia. Neidille nämä kylmät päivät ovat oikeita ulkounipäiviä, kun ei tartte hikoilla vaunuissa vaan saa nukkua rauhassa lämpimissä vaatteissa. Milloin lie olen pukenut Siirille päälle yhtä paljon kuin tänään ja eilen...

Taitogallupiin mun on pitänyt jo aikaa sit kirjoittaa... Päätä neiti kannattelee jo hienosti, pystyy rintarepussakin pitämään kasvot menosuuntaan, kun pää ei vatkaa koko ajan. Masullaan viihtyy ihan ok, jos leluja näköpiirissä. Meillä ei oo jumppamattoa, mut koskettelee kyllä leluja, jos riiputtaa. Helistimeen tarttuu, jos vähän avittaa ja tykkää sitä heilutella. Juttua tulee kovasti ja erityisesti tissittelyn jälkeen sylissä. Niitä kutsutaan tissitarinoiksi. Neiti on kovin hymyileväinen ja olisi kiva kuulla useamminkin, kun hän nauraa ääneen!!! Peili ja ssss-ääntely saa hänet nauramaan. Kuolakuplia tulee ja kielellä hankaa alaikeniä, vaikka tuskin vielä hampaita tuleekaan. Kääntyminen on onnistunut pari kertaa melkein. Hän kääntyy ja jää kätensä päälle "kellumaan". Se taito on tullut tutin metsästyksen myötä... riittävästi kun kääntyy ja vähän kädellä tökkii, niin hän saa tutin takasin suuhun sängyssäkin.

Kiinteistä. Siiri näyttää kasvavan tissimaidolla hyvin, joten ajattelin imettää kesän yli ja vasta reissujen jälkeen antaa lisäruokaa. Toki annan aiemmin, jos näyttää siltä että yösyöntejä tulee lisää tms. Pumppailen edelleen muutaman kerran viikossa maitoa pakkaseen.

Siirilläkin silmä on rähminyt lähes joka viikko syntymästä asti. Pienillä on normaalia, jos kanava on vähän ahdas. Vedellä kostutetulla vanulapulla pyyhkiminen auttaa. Just äidin töissä lääkäri oli sanonut, että ei niitä tippoja kannata laittaa vasta kun silmä on muurautunut kiinni. Ei siis olla kertaakaan otettu tippoja.

Tutteli: mie puhelen kans vauvalle tosi paljon samalla kun puuhailen keittiössä tms. Neiti jaksaa näin olla paremmin ja seurailee kovasti. Uskon, että puhelulla on vaikutusta myös puheenkehitykseen, kun lapsi kuulee paljon puhetta.

Televisio on meidän neidin mieleen, kuten joku muukin täällä laittoi. Saamme miehen kanssa katsoa telkkua, kun neiti on peiton päällä ja juttelee telkulle ihan onnessaan. Sitä on niin hauska kuunnella, kun toinen tosissaan vääntää tarinaa!!

Taidan vielä lajitella talvitamineita, jotka pesin kauan sitten, mut unohdin laatikoida. Ups. Kai tää kotona olo joskus lahottaa. Siks on hyvä käydä välillä vähän pois kotoa. Sunnuntaina lähdetään reilun 400 kilsan päähän miehen kotiin ja sieltä sit mennään mun vanhemmille. Mies pitää viikon isyyslomaa ja loput jätetään sit syksyyn.

Misupai ja Siiri 2 kk ja melkein 3 vkoa
 
me6
Keskosvauvoille aloitetaan kiinteä ruoka aiemmin siksi, että ravinnontarve on suurempi kuin täysaikaisen lapsen. Ruoan tulee sisältää runsaasti energiaa, proteiineja, kivennäisaineita ja vitamiineja, mutta samalla on varottava antamasta liikaa nestettä, joka kuormittaa keuhkoja.

Keskosilla on usein matala hemoglobiini ja muutkin arvot voivat olla alhaisia esim. meidän Aadalla hempan lisäksi kalium-arvot. Moni vauvalle tärkeä ravinnon takaamiseen tarvitatva ominaisuus kehittyy vasta raskausviikon 36 jälkeen eli keskosvauvoilla ko. omianisuudet ei ole kehittynyt. Rautavalmiste aloitetaan kuukauden ikäisenä mutta sen imeytyminen on paljon tehokkaampaa kuin rinnalla menee kiinteä ruoka.

Rintamaito riittää normaalisti täysaikaiselle vauvalle hyvin 4 -6 kuukauden ikään asti. Meillä kaikki muut 4 lasta on täysimetetty 4-6 kuukautta riippuen aina sen hetkisistä suosituksista. Meidän pienet 7v ja 6v lapset on syntyneet viikoilla 35 eli on viikkojen mukaan keskosia, mutta painon mukaan eivät olleet joten niiden kanssa ei tarvinnut noudattaa keskosruokavaliota vaan täysimetin 6 kuukautta!

Toinen syy keskosvauvojen kiinteiden aloitukseen aiemmin on se, että imemisrefleksi on hyvin voimakas vauvoilla ensimmäiset kuukaudet ja se heikkenee 4 kuuakuden jälkeen. Vauva oppii syömään helpoiten 4-6 kuukauden iässä. Yli puoli vuotiaatkin oppivat mutta se on yleensä hitaampaa.

Yleensä keskosten kiinteät aloitetaan joko maissi/riisivellillä tai puurolla n. 3 kuukauden iässä 1-2 kertaa päivässä. Hedelmä- ja kasvissoseet otetaan mukaan nopeasti noin 1-2 viikon jälkeen, niin että 4 kuuakuden iässä aloitetana jo liha/kalaruoat samoin 5 kk tarkoitetut jugurtti yms valmisteet tulee mukaan. Kun siirrytään liharuokiin, niin vauvan pitäisi osata jo syödä kunnon annoksia.

Kaura, ohra, ruis ja vehnä otetaan ruokavalioon 6 kuukauden iässä.

Ja sitten tietty yksi juttu on se, että keskosvauvoilla on paljon kiinni otettavaa kasvussa ekan vuoden aikana,joten sekin puoltaa kiinteiden aloitusta.

Tässä tietoja, mitä meidän keskoselle on annettu ja perustelut, kun niitä tenttasin -jääräpää kun olen :LOL: . Mä kun kuvittelin elää huolettoman kesän täysimettäen Aadaa, jolloin maitobaari olisi kulkenut huolettomasti mukana.

Aada on kyllä aivan mielettömän aminio kun syö hedelmäsosetta. Maiskuttaa joka lusikallista ja nauraa käkättää....

Me6 ja Aada 3,5 kk
 
Nää sivut on niin usein epäkunnossa, etten oo muistanut tulla kirjottelemaan hetkeen.

Meillä on ristiäiset sunnuntaina ja valmistelut kuumimmillaan. En kyllä itse tee oikeastaan muuta kuin organisoin ja sitten laitan yhden salaatin. Kukat ja kakut kävin tilaamassa just.

Anteeksi, mutta nyt on pakko hehkuttaa: Ihmepoika on alkanut nukkua mielettömän hyvin yöt. Nukahtaa ysiltä ja herää vasta neljän-puoli viiden aikaan syömään ja siitä jatkaa vielä seiskaan-puol kasiin. Oon aivan ihmeissäni ja myös onnellinen.
Ainut vaan, mitä mietin, että vaikuttaako maidontuloon? Siis voiko maito alkaa hiljalleen loppua, jos ei tarvitse imettää yöllä kuin kerran?
Haluisin täysimettää puolivuotiaaksi...

Onko kaikilla jo säännölliset päivärytmit?
Meillä ei noita yöunia lukuunottamatta oo mitään säännönmukaisuutta päivissä. Varsinkin jos pörräillään kaupungilla, vaihtelee tosi paljon.

Jeps, nyt taitaa tyyppi heräillä, kuuluu paukuttelua. Heipat! pikkuvaemo ja ihmepoika kohta 2kk
 

Yhteistyössä