~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~~Toukokuussa -08* ~ ~ ~

Ippu: Meillä Bertta sai käskyn aloittaa kiinteät, just tuon pienen syntymäpainon ja kalsium- ja fosfaattipuutoksen takia. Oli sille joku hieno termikin, kun vaan muistais. :ashamed: Samaten raudan imeytymistä parantaa. Jos pääsee pahaksi nuo puutokset, uhkaa riisitauti, eli luusto pehmenee ja vääntyilee. Meillä syödään lähinnä vellejä, kun lusikka ei vaan käy, kauhee huuto alkaa parin lusikallisen jälkeen. Käytössä peruna-porkkana, maissi ja riisivellit. Menee 1dl x2/ pv ja harjoitellaan joka päivä lusikkaa hedelmäsoseilla. Tisulla Alma pärjää kun oli lähtöpainoa enemmän.

Taitoja: Molemmat yrittävät kääntyä masulleen, päätä kannatellaan tosi hyvin, jutellaan ja naureskellaan ja ovatpa tytöt löytäneet toisensa! Aivan ihanan näköstä kuinka "juttelevat" toisilleen! :heart:

Korven tyttö, Alma ja Bertta 3kk ja 3vk
 
Ja onnea kaikille nimen saaneille! Meillä ristiäiset vkon päästä ja vähän kans mietityttää toi herkistely. No, jos kyynel tulee silmään ni sit tulee...

Angel kyseli hormoninäpysitä, meidän neidillä oli ihan kauheesti niitä vielä muutama viikko sitten, kunnes mun isäpuoli kirjoitti mulle reseptin jollekin kortisonipohjaiselle voiteelle ja sit alkoi paraneen. Mut kyllä siinä meni yli viikko, voidetta sai laittaa max 5 päivää ja sen jälkeen rasvasin ihan aqualan plus-rasvalla. Mut nyt on iho taas kunnossa.

Lina on alkanu nukkuun ihanan pitkiä yöunia, eka unipätkä on jo 7 tuntia, sit pikasyödään noin 5 minuutin ajan, nukutaan taas noin 3 tuntia ja sit syödään taas pikaseen ja joko jäädään hereille tai hyvässä tapauksessa nukutaan vielä pari tuntia. Äiti on siis saanu hyvin unta! Kovasti neiti jo hymyilee ja juttelee, masulla maatessa voi kellahtaa selälleen.
Ja äidistä kovin riippuvainen. On mun pikkunen sylivauva :ashamed:
Mä en oo muuten huomannu mitään vaikutusta maitoon sen kanssa mitä oon syöny. Tai siis Linassa mitään vaikutusta. Eli kaikkea oon syöny eikä hänelle oo mitään masuvaivoja tai vastaavaa tullut. Hyvä niin. Kahviakin menee 3-4 kuppia päivässä eikä mitään vaikutusta. Ja täällä kakataan edelleen ainakin 5 kertaa päivässä.

Tuttia ei Lina suostu yhtään syömään, eikä myöskään pullosta suostu syömään. Eli en oo häntä hoitoon viemässä varmaan pitkään aikaan. Tossa joskus kk:n päästä aattelin alkaa perunaa antaan, velliä ei varmaan syö kun pullo ei kelpaa.

Ja muisti on täälläkin edelleen yhtä huono kuin odotusaikana, ottaa välillä oikeen aivoon!

Tässä vielä kuva Linasta äitienpäivänä:
http://www.aijaa.com/v.php?i=2107192.jpg

Toivottavasti ens vkolla tulis kesä takaisin!
:wave:

:heart: :Ninni ja Lina 7,5 vkoa
 
Voi P...ele, että mua ottaa aivoon kun vuodan joka vko n.2-3pv ja ihan kunnolla!!! Tätä oli jo ennen minipillereiden alotusta, mutta homma vaan jatkuu ja mä alan toden teolla tuskastua tähän :kieh: Mä en tajua onko minussa jotain vialla vai onko mun hormonit todella näin sekasin vai mitä? Lääkäriin kait tästä on taas varattava aikaa :ashamed:

Mä olin taas tänään töissä ja on se kyllä totta ettei tyänteko ja pieni lapsi sovi yhteen! Nyt mua väsyttää kauheesti kun Veeti on virkeimmillään enkä millään jaksais sen kanssa touhuta ja seurustella :( Toisaaalta tekee hyvää olla välillä kotoa pois niin osaa taas arvostaa tätä vanhempainvapaata ja jaksaa paremmin olla pojankin kanssa paitsi tänään :p
Mulla kun loppu nyt vastikään tämä palkallinen äippävapaa vai mikä onkaan ja siirryin kelan rahoihin niin tässä kk tuli kamala lovi tuloihin kun sain vaan parin pvän palkan ja sitten kelalta vain vkon ajalta vanhempainrahaa(toukokuun 15-31.5 maksetaan vasta kesäkuussa)ja mä en sellasta ollu tajunnu ottaa huomioon niin...kiva olla rahatta ja laskut maksamatta! Tästä menee taas talous kuralle useammaksi kk:si kun ens kuussa pitää sitten maksaa tämänkin kuun rästilaskut ja sitä rataa!!!

Mitäs muuta, niin onnea kaikille nimensä saaneille ja jaksuja :)
 
Päätin tulla nyt vihdoinkin morjestamaan kaikkia ja lueskelemaan kuulumisia. En ole kertakaikkiaan kerennyt käymään edes koneella juurikaan synnytyksen jälkeen. Tai sitten en vaan ole viitsinyt kun on ollut niin paljon muuta puuhaa. Meillä on vauva arki lähtenyt ihanasti käyntiin ja vauva on tosi ihana ja suht rauhallinen. Kivasti täällä näyttää muillakin menevän. Imetys sujuu ja yöt menee rauhallisesti pari kertaa heräillen syömään. Disflatyl tippoja ollaan syötetty masuvaivoihin ja ne on aika hyvin tehonneet. Rota rokotteen eka osa otettiin tällä viikolla ja sen jälkeen tuli kyllä neidille tosi kovat vatsavaivat...en sitten tiedä johtuiko rokotuksesta vai jostain ihan muusta. Tyttö on löytänyt kätensä ja yrittää laittaa suuhun kaikkea mutta ei vielä saa oikein kunnollaa suuhunsa mitään. Availee vaan suutansa ja laittaa koko nyrkin suuhun. Missäköhän vaiheessa oppii tarttumaan tavaroihin...? Nyt täytyy mennä herättelemään pikkuista. Oikein mukavaa vauva aikaaa kaikille!!

Jennah ja tytön tyllerö 2kk ja risat
 
Ippu, mietin minäkin jossain vaiheessa, että itkeekö vain väsymystään/turvattomuuttaan. Mutta esim. tänään vaikutti kahdeksan aikaan väsyneeltä (eikä ihme kun ei ole tänään nukkunut kuin yhdet vajaan tunnin unet sen jälkeen kun heräsi kymmeneltä) ja nukahtikin kesken syömisen sen näköisesti, että voisi olla yöuni kyseessä. Mutta sitten kymmenen minuutin päästä heräsi yhtäkkiä omaan huutoonsa, joka on nyt sitten vaihtelevasti jatkunut vähän aikaa. Usein siis herää itkemään kesken unien, joten siitä luulisin, että masuun koskee edelleen, vaikkakin vähemmän kuin ennen. No, nyt katselevat isin kanssa jääkiekkoa niin kuin monena muunakin iltana, kun mies on onneksi niin ihana, että kotona ollessaan huolehtii paljon tytöstä. Itsekin olen sen verran itkuihin tottunut, että pystyn olemaan niiden aikana paljon rauhallisempi ja jopa puuhailemaan omiani sillä aikaa, kun mies hoitaa vauvaa. Eivätkä nuo illan itkut tunnu niin pahoilta, kun tänäänkin tyttö on ollut koko päivän tosi aurinkoinen ja hymyilevä ja rauhallinen eikä ole vielä ennen tätä itkenyt kertaakaan - paitsi nälkää.

Suvitus, allergiaoireilla siis tarkoitan mahavaivoja + ihottumaa. Pelkistä mahavaivoista on vaikea sanoa mistä johtuvat, mutta jos niihin liittyy ihottuma, niin ainakin meidän neuvolalääkärin mukaan silloin on melkein aina kyse allergiasta. Meillä tuo ihottuma on siis karheita laajoja (usean sentin läpimittaisia) läikkiä, jotka menevät välillä yhtäkkiä punaisiksi ja ovat levinneet vähitellen yhä laajemmalle.

Ninni, mahtava tukka tytöllä! Meidän tyttö on melkein saman ikäinen ja keskellä päätä on vielä kalju, takatukkaa sentään löytyy.

Pitää mennä,

Bellona taas
 
Terveppä terve.

Täällä ollaan hieman järkytyneissä tunnelmissa
tuon lauantai öisen ammuskelukohtauksen jäljiltä. Mihin tämä maailma on menossa kun tuommosta sattuu? Muutenki viime aikoina täällä Rovaniemellä on sattunu kaikkea pahaa. Mies oli sillon yöllä kuskina työkavereilleen ja mun velikin oli ollu liikenteessä tuolla keskustassa. Äitin työkaverin tyttö oli ollu siellä baarissa minkä ulkopuolella tuo ampuminen tapahtui. Surullista.

Vähän pienempiin maailman murheisiin.

Mulla kans kävi mielessä tuo kloritti.
Nuo pyykit on tuossa kerenny jo tieten kuivua, mutta mahtaakohan lähteä vielä pois jo koneeseen nakkaan uudemman kerran pyörimään kera kloritin? voishan tuota tieten kokkeilla :)

Sitten tuosta silmätulehuksesta.
Torstaina siis annoin viimesen kerran tuota lääkettä pojalle ja silmä oli todella pahana vielä lauantaina. Mutta jo eilen huomasin sen rauhottuneen ja tänään se ei ole enää niin paha. Toki siinä sitä rähmää vielä on, mutta ei kokonaan ummessa ole niinku vielä viime viikolla. Turvotuskin on laskenut. Hyvä hyvä =)

Ninni voi mikä ihana pystäri teijän tytöllä!
:D Kuvasta huomasin myös tatskan. Onko sinun kädessä ja katoinko oikein että merihevonen? Mulla haaveissa ollut jo vuosia ottaa tatska suurinpiirtein samoille kohtaa, tohon etusormen ja peukalon väliin. Oma horoskooppimerkki elikkäs skorppioni :) Tähän asti vaan jarrutellu nuita laittamishaluja tämä minun neulakammoni, joka kyllä kieltämättä "parani" jonkin verran nuiden insuliinin pistämisen myötä. Että ehkäpä sitä joku kaunis päivä uskaltaa :D

Tutteli.. mien uskalla etes alottaa nuita minipillereitä. Jälkitarkastuksessa kovasti kyselivät mitä ehkäsyä nyt alan käyttämään? Mulla kun nii hiivatin huonoja kokemuksia nuista pillereistäkin. Paino nousi, musta tuli itse pää piru ja todella runsas vuoto oli 5:stä 7:mään päivään. Umpikujassa tässä nyt sitten olen kun mitään hormonaalista ehkäsyä en haluaisi ja kuparikierukkakaan ei mulle sovi koska mulla on aina ollu erittäin kivuliaat ja runsan vuotoset menkat. Mie vuodan ämpärikaupalla ja tuo vaan pahentais asiaa. Kumeilla siis mennään ja onhan se suoraan sanottuna perseestä moinen äheltäminen. Mies jopa ehotti menevänsä putkien katkasuun, mutta siihen en hälle lupaa antanu. Musta se ois turhan lopullista. Sitä kun ei kuitenkaan vielä tiedä jos halutaan vielä yksi palleroinen saada. Mies kyllä meinas ettei enää ikuna halua nähä mun kärsivän niin paljon mitä tein nyt kuopusta synnyttäessäni, että olis hänen mielestään viimeinen. Mutta saattaahan se hälläki mieli vielä muuttua, 30 täytetään tänä vuonna ettei mitään ikäloppujakaan vielä olla :LOL:

Mahakipuilua oli meilläkin jonkin verran kun D-vitolia annettiin.
Pidettiin parin päivän tauko ja vaihettiin Jekovittiin ja sen jälkeen ei ole itketty sen vuoksi :) Alotettiin nuiden anto silleen portaittan eka 3 tipalla viikko, sitten toinen viikko 4 tipalla ja nyt jo mennään 5 tipalla :) Siinäkin mielessä helpommat muistaa antaa kun ei tarvi siellä jääkaapissa säilyttää vaan ovat tuossa lipaston päällä ja kesää silmällä pitäen paljo helpompi kulettaa matkassa kun ei tarvi miettiä sitä niiden säilytystä :D Stemppiä teille muillekkin tuohon tippa show:hun :attn:

Siinäpä sitä juttua taas olikin :D

Marmeladi & M *unten mailla*
 
Ehdin minäkin tulla lukemaan kuulumisianne ja jotain kirjoittaan. Kivasti oli parissa päivässä tullu juttua =) Julius nukkuu jo päivän kolmansia unia. Heräsi jo seitsemältä kakkaan, joka olikin pitkin niskaa. Kiva aamuherätys täällä! Klo 8.30 meni jo ekoille unille ja nukkui pari tuntia. Sitten oli 2h hereillä ja nukkui tunnin. Taas heräs kakkaan, jota oli vaatteita myöden. Hereillä jaksoi olla noin 1,5-2 tuntia ja nyt siis unilla. Toivottavasti viiteen ainakin nukkuis, niin jaksaa hyvin illalla. Ei seitsemältä vielä viitsi unille laittaa. Yleensä menee klo 20-21 aikaan nukkuun. Julius on nukkunut tänään unensa sisällä. En vienyt vaunuihin ollenkaan, kun mihinkään ei päästä lähtemään, koska tyttö vielä vähän kipeä. Onneksi esikoisella on ma ja ke päiväkotia. Edes sillä jotain virikkeitä tänään. Me oltiin melkein koko viikonloppu kotona vaan. Eilen käytiin pikaisesti Ideaparkissa. Mä viihdyn hyvin kotona, välillä on vaan pakko päästä kaupoille, kerhoihin, kyläileen tms. Muuten ei kyllä jaksa!Ulos on pakko päästä lenkille, kunhan mies töistä kotiutuu.

Taas kakkakysymys.. Onko muiden täysimetyksellä olevien vauvojen kakka noin löysää, että tulee tosi usein vaipan yli?

bellona meillä on ollut esikoinen ja varsinkin kakkonen tosi allergisia. Juliuksella ei oo allergisia oireita, paitsi toi löysä kakka. Kyllähän rintavauvalla on löysää kakkaa, en tiedä onko juliuksella kuitenkin aina välillä "liiankin".. Ihottumaa ei kuitenkaan oo ollenkaan ja itkujakin kuuluu vaan nälkäisenä tai väsyneenä kitinää, jos nukkuun ei viedä. Niin en usko, että toi kakan löysyys tässä tilanteessa olis allergiasta johtuvaa. Ei se kuitenkaan "vettä" oo. Kovasti tulee silti tarkasteltua Juliusta, kun kokemusta allergiasta on. Ei millään voi uskoo, että kolmas ei oo allerginen. Oltiin siihen taas niin varautuneita ja melkeen pidettiin selvänä, että olis tämäkin:D
Esikoisella oli ihottumaa ja pulautuksia tuli tosi paljon suurilla määrillä. Verikokeilla ja allergiatesteillä saatiin selville mitkä ruokaaineet ei sopinut. Esikoisen allergiat meni ohi yhtä nopeesti kuin tulikin. Alkoivat hänellä noin 2 kk iässä. Tyttö oli alusta asti kova oksenteleen ja kakka oli ihan vettä. Aina oli pitkin vaatteita isot vetiset kakat, joskus oli joukossa myös vihreää limaa. Masusta kuului usein lotinaa, varsinkin syödessä. Ihottumat kaulaan, rintakehään ja näppyjä vähän poskiin tuli myös noin 1kk iästä alkaen. Tytön kasvu oli myös hidasta. Syöminen oli välillä tuskaista, kun masuun otti syödessä. Muuten kummatkaan ei oo allergioiden takia itkenyt, vaan tosi hyvin nukkuivat mikä on kyllä ollut ihme. Julius nukkuu päiväunia paljon huonommin! Tyttö heräs aina välillä unesta päivisin itkeen, mutta vaunujen heilutus sai unet jatkumaan. Verikokeilla ja allergiatesteillä saatiin hänenkin allergiat selville. Mulla oli tosi tiukka ruokadietti viimeiset 3kk mitkä imetin. Söin melkein vaan tattaripuuroo ja banaania. Tytön ollessa 5,5 kk oli pakko lopettaa imetys ja hän alkoi saamaan Almiron peptiä. Ei koskaan juonut sitä niitä määriä lähellekään mikä oli suositus. Enää 2,5-v on ruokavaliosta poissa vaan maito. Oon ennenkin tästä kertonut.
Toivottavasti teidän pikkuisen mahdolliset allergiat selviää pian ja masukivut helpottaa! Pienten allergioita on vaikea saada selville. Verikokeet ei pienillä pakosti näytä, että olis allergioita, vaikka niitä olisikin. Suuntaa ne onneksi kertoo. Voimia ja jaksamista teidän perheelle! Tiedän miltä tuntuu, kun huoli on pienestä kova ja haluaisi nopeesti tietää mitkä kurjaa oloa toiselle tuo. Onneksi allergiat on kuitenkin pieni juttu elämässä. Monesti toisten silmissä ne on vieläkin isommat kuin oman perheen. Ja voihan olla, että teillä ei edes allergioita olekaan, ainakaan niin pahoja miltä välillä voi tuntua. Oon hengessä mukana =)

Ninnin Linalla ihana tukka ;) Meidän kahdella ensimmäisellä oli tommoset kanssa, vieläkin tummemmat. Ne tosin lähti melkein kokonaan pois. Jossain kohtaa oli vaan pitkää tukkaa. Se oli kyllä naurettavan näköistä. Toivotaan, että teillä pysyis. 1-v olis jo kunnon pitkät hiukset =)
Juliuksella on paksut tummat hiukset, mutta paljon lyhyemmät. Vähän on sivuilta ohentunut, kun vertaa millaiset oli syntyessään.

Silmätipat on auttanut hyvin Juliuksen silmiin. Enää tarvii vaan unien jälkeen silmät pyyhkiä. Mun mielestä noin pienelle ei oo mitenkään kivaa silmiin lääkettä laittaa..

Nyt ruoan tekoon! Mä oon tehny tässä kirjottelun yhteydessä vaikka mitä. Kello on vierähtänyt jo noin paljon. Julius vielä nukkuu!

Jade ja Julius 2,5 kk:heart:
 
Jaden kakkakysymykseen vastaus että löysää on täälläkin, mutta toisinaan "ryynejä" seassa, ei aina. Ja väri on aika lähellä sinappia, ehkä semmonen vihreä-sävytteinen sinappi jos oikein värikartan kanssa katotaan =) Heh, innostuin pelleilemään ja tämä kyseinen väri on varmaan lähimpänä totuutta! :LOL:

Jahas, sit pitäis vielä lähteä suihkunraikkaana pistäytymään lähikaupassa, kun talossa ei oo ainuttakaan pakastuspussia, ja osa tänään ostetusta Ruispala-paketista pitää pakastaa, että säilyvät tuoreina... Joten :wave:

Ippu :heart: Ansku 3kk 1vko
 
Kiitos Ippulle vastauksesta =) Kuulostaa tutulta ja väriltäänkin on samanlaista ;)
Meidän pitää varmaan ostaa jo 4 koon vaippoja, kun pissatkin on parin viikon sisällä tullut normaalia useammin läpi. Julius on kyllä jättiläiskokoinen 2,5 kuukautinen :D En oo perässä pysynyt..

Lukeen unisatua lapsille. Palataan taas:wave:

Jade ja unilla oleva Julius :heart:
 
Merihevonenhan siinä mun kädessa on, Thaimaassa edellistalvena laitatin. Ja ton laittamisessa ei menny kuin ehkä 5 minuuttia, eli tosi pikaseen tehty. Ja iho tossa kohtaa sen verran paksua ettei edes sattunu...

Nyt neiti alkoi kitiseen siihen malliin et nukkumatti kutsuu. Palailen taas paremmalla ajalla!

-Ninni ja Lina kohta 8 vkoa!
 
Onnea nimen saaneille!!! Ja voi että Ninnin Lina on ison tytön näköinen ihana pystärinsä kanssa!!

Me ollaan täällä mummilassa ekaa kertaa. Hyvin on mennyt yöt, kun Siiri nukkuu vaunun kopassa ja se on tuttu paikka päiväunilta. Matkakin tänne meni hyvin yhdellä pysähdyksellä, vaikka ajettavaa on 420 kilsaa.

Oli tosiaan tullut paljon luettavaa, vaikka en oo ku päivän ollut lukematta. Ukkeli lähtee kamujensa kanssa kaupungille, kun sen kaikki kaverit asuu täällä. Mulla ei täällä hirveesti seuraa oo, kun kaikki mun kaverit on valunut pääkaupunkiseudulle.

Hyvä kuulla, että masuvaivaisilla vaivat ovat jo helpottaneet ja aamuvirkut vauvelitkin nukkuu pidempään verhojen avulla. Uskomatonta, miten pienillä asioilla saa helpotusta elämään.

Hurjaa, että jotkut käyttää jo 4-koon vaippoja, kun me vasta siirryttiin Pampersin 3-kokoon. Oon aika huono tietämään, milloin pitää vaihtaa kokoa suurempaan. 3-koon vaipan saa vetää aika tiukalle, että menee tarpeeksi tiukalle jalansuusta. Neiti on kyllä aika laihajalkainen, vaikka pienet makkarat onkin jo tullut!!

Mites vaatekoko teidän muiden mukeloilla?? Meillä käytössä 62-senttiset ja ne on tosi hyvän kokoisia. Kaikista parhaiten istuu pituudesta Tutan bodyt (vaikkakin masun kohdalta väljää...) ja ostinkin niitä tänään lisää seuraavaa kokoa, hintaan 3 euroa kappale Prismasta...

Mie taidan lähteä lukemaan kirjaa, kun neiti nukkuu ja eipä telkustakaan tuu mitään.

Misupai ja Siiri vähän vajaa 3 kk
 
Poitsun vaatteet on edelleen vaaleanpunasia.. *yhyy* No onneks ei menny ku pari bodya ja hurstut ja pyyhe.. mut silti harmittaa :ashamed:

Ninni.. Niin ehkäpä mie just ja just kestäisin sen 5 minuuttia.. siis ehkä :attn: :D

Meillä olis kans ostettava pimennysverho tohon meidän makkariin.
On vaan niin helekatin iso ikkuna, että pitäis 240cm levee verho olla ja sellastahan ei mistään löydä valmiina, jotta teetätettävä ois ja sehän taas maksaa :/ Viime kesänä meillä oli tumman siniset lakanat ikkunassa :D Mutta jos sitä nyt ihan oikeen verhon/verhot sais hommattua. Täällä meillä kun se aurinko paistaa sitten kesällä koko yön ;) Nyt on jo niin valosaa että ei etes keskellä yötä valoja tarvi, näkee ihan hyvin kulkea ilmanki :) Tulispa se kesä jo pian*huokaa* :)

Meillä käytetään vaippa kokoa 3
ja kohta varmaan täytyy jo siirtyä kokoon 4 :D Hyvin on poika pelkällä tissimaidolla kasvanu, mamman niskatkin sen todistaa :attn: 60-70cm vaatteita käyttelen. Harmittaa vaan tuhottomasti kun tuli ostettua tuo tuulipuku turhan pienellä koolla.. 62cm.. ja kohtahan siis poika siitä kasvaa ulos. Tällä hetkellä vielä on varaa, mutta ei varmaan kauaa mene ku jää pieneks. Ois pitäny mamman tajuta ostaa se 68. Missähän oli taas ne aivot? :headwall: Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa B)

Joo-o.. siinäpä ne tän hetkiset jutut sitten oli :D

Marmeladi & pieni vaaleanpunainen herra M
 
Huomenia! Hyvin nukuttu yö takana, niin taas jaksaa tallustella päivän eteenpäin. Sää ei paljon mieltä täällä Pohjois-Karjalassa lämmitä, mutta pitää pukee vähän reilummin.

Pimennysverhoista: Kodin Anttilan/Anttilan kuvastossa oli myynnissä ihan normaalin verhokankaan levyistä pimennysverhokangasta, josta voi tehdä vaikka pitkät verhot tavallisten taakse ja vetää sitten illalla eteen. Se oli hinnaltaa tosi edullista, alle 10 euroa metri. Se kuvasto, missä tuota oli, tuli viime viikolla ainakin eteläisessä Suomessa. Sillä voisi ratketa isojen ikkunoiden pimennys ja muistaakseni se kangas ei edes rispaannu, joten olis helppo ommella tai vaan ripustaa jotenkin.

Kesää täälläkin odotellaan, niin ei tarviis pukea neidille koko vaatearmeijaa päälle. Eilen neidillä oli body, sukkikset, collaripuku, välikausihaalari ja sujautin koko paketin äp-makariin ja vaununkoppaan. Täällä oli ehkä 2 astetta lämmintä!! No, ehkä se makari oli vähän liikaa... Shoppailin neidille eilen ihanan hellehaalarin: sellaisen oranssin, missä pinkit tereet ja pinkkejä etanoita... Tutan retromallia.

Nyt aamiaiselle ja sit aamulenkille kun neiti menee unille.

MIsupai yöpaidassa
 
tulin kommentoimaan noita kokojuttuja.
Vaipoissa meillä meni tosi pitkään Pampersin 1, vieläkin voin pitää päivällä, kulutan niitä just loppuun. Nyt kuitenkin Liberon 2:set menossa, Pampersin 2:set kun vielä isot. Meidän Linalla taitaa olla aika pieni pylly ja lantio.

Vaatteissa 56- ja 62-senttiset käytössä, jotkut 50-senttiset bodyt kyllä menee vielä, riippuu kovasti merkistä. Mut ehkä parhaiten istuu vielä noi 56:set. Eilen ostettiin Linalle ristiäisiin Burberryn lyhythihainen body, oltiin ostettu jo aiemmin H&M:stä sellanen valkoinen mekko minkä kanssa sopii hyvin. "Vähän" mun kyllä tekis mieli ostaa hänelle sellanen Burberryn ihana pukukin, katotaan nyt pystynkö oleen ostamatta :kieh: :kieh: Mies ei kyllä oikeen tykkää ideasta, miksköhän :LOL: :LOL:

Jaden kakkakysymykseen vastailen kanssa, meillä Lina täysimetyksellä ja välillä on tullu kakka jostain sivusta, mut musta tuntuu et johtuu pikemminkin siitä et joko on vaippa ollu huonosti tai sit neiti on ollu jossain ihme asennossa kakatessaan, esim. sylissä, silloin mun mielestä tuppaa se kakkaa valuun jostain ohi vaipan. Ja se kakka on kieltämättä aika löysää.

Sit laittaisin kans pari gallupia:
1. Moniko täysimettää vielä? Suostuuko teidän vauvanne edes joskus juomaan pullosta? Entä suostuvatko tuttia syömään? Kun Linall mä olen sekä tissi, tutti sekä tuttipullo. Eli mikään muu ei kelpaa kun mun tissit. Ei toivookaan viedä häntä mihinkään hoitoon, edes sellaseksi ajaksi et pääsisin vaikka kampaajalle tms. Raivostuu vaan entisestään jos koitan hänelle tuttia tai pulloa suuhun laittaa. Kielen on oppinut tunkemaan kitalakeansa vasten niin ettei se tutin suuhunlaitto edes onnistu :ashamed:
Eli on niin äidissä kiinni toi meidän pikkuneiti.

Sit siihen tokaan kyssäriin...
Eli moniko on jo aloittanu antaa kiinteitä ja minkä ikäisiä vauvanne oli silloin? Ite olin aatellu alkaa antaa velliä Linalle noin kuukauden päästä mut ei taida ton pullo-ongelman takia onnístua. Ni päätin sit et aloitan antaa hänelle perunaa sit joskus. Mietityttää vaan et onko liian aikaista aloittaa sit kun hän ois noin 3 kk. Neuvolasta en viitsi kysyä kun he ei sitä kuitenkaan suosittele... Omalata äidiltä voisin tietty kans kysästä.

Ja sit vielä Oonaliinalle oon unohtanu vastata sitä rotarokotteesta, meidän isäpuoli suositteli sitä ehdottomasti mut voi hyvin olla et jätetään se silti ottamatta. Katotaan nyt. Eikä se oo oikeestaan edes rahakysymys vaan en edes tiedä mikä, jotenkin musta vaan tuntuu et ei oteta.

Nyt pakko mennä laittaa itseni kuntoon kun Linakin vielä nukkuu, jos sais pitkästä aikaa meikattuakin vähän paremmin kun vaan pelkkää ripsaria pikaseen. Meillä on tänään 2-vuotishääpäiväkin mut tuskin mitään erikoista nyt ehditään tekeen, niin paljon muita hommia, esim. ristiäiset...

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille!

:heart: :Ninni ja Lina pian 8vkoa
 
Pikaiseen minäkin ennen sinne allergialääkärille lähtöä...

Kiitos Jade tsempistä, tutulta kuulostaa nuo teidän allergiaoireet pulautuksista/oksenteluista alkaen. Onneksi meilläkin on koko ajan nukuttu hyvin öisin, kunhan nukahdetaan...

Imetysgallupiin: täällä täysimetetään vielä. Onneksi tyttö syö myös pullosta, joten voin olla pitempiäkin aikoja pois kotoa. Joskus mies syötti myös yhden yösyötön pullosta, jos halusin levätä kunnolla, mutta nyt kun mennään kahdella yösyötöllä (tosin tänään jälkimmäinen oli seitsemältä, joten en oikein tiedä, pitäisikö sitä enää yöksi laskea...) alkaa tissit painaa liikaa. Tuttia ei olla edes tarjottu. Tyttö alkaa imeskellä nyrkkejä ja sormia kun nälkä tulee, mutta ei siis varsinaisesti ime mitään (tuttia/peukaloa). Imeekö kaikki muut vauvat jotain? (Taas ensimmäisen lapsen tietämätön äiti kyselee... =) )

Lisäilenpä minäkin yhden gallupin: Röyhtäytättekö vauvan aina yösyötöllä? Minä yritän, koska tytöllä on niin paljon ilmavaivojakin, mutta meinaan välillä itsekin nukahtaa kesken imetyksen ja joskus vauva herää röyhtäytykseen, joten joskus jätän mukavuudenhaluani röyhtäyttämättä...

Nyt pitää lähteä pukemaan, tulen sitten kertoilemaan jossain vaiheessa lääkärikuulumisia.

Bellona ja Aava (huomenna 8 viikkoa!)
 
vaikka hereillä ollaan meillä oltu jo kauan. Telma ois tahtonu herätä jo kuudelta seurustelemaan mut äiti oli pikkasen eri mieltä. Ilmeisesti toi valoisuus on tehnyt temppunsa meilläkin. Ennen unirytmi oli kellontarkka, syömään herättiin kolmelta ja kuudelta. Nyt on yöherätyksiä tullut hirmusti lisää... Eilen esim. meni nukkumaan 20.30, heräsi syömään 00.30, sitten 03.30, sitten 04 jotain, ja 6 oli jo valmis siis heräämään, mut sain vielä tainnutettua viereen tissillä lahjoen, nukkui 07.30 asti jolloin herätin miehen ja se lähti vauvan kanssa kahvin keittoon ja mä sain nukkua vielä vajaan tunnin verran. Mut oli kyllä hurja yö taasen... Otan siis Misupain vinkistä vaarin ja lähden metsästämään sitä pimennyskangasta... Jos kävis anopin luona sit ompelemassa kun omaa konetta ei oo (ei sillä et sitä kovin lahjakkaasti osaisin käyttääkkään :D ) mut kyllä mä meidän makkarin verhot ompelin ihan isse, ja hianot niistä tuli!

Osaako joku sanoa voiko tuollainen yöheräily olla siitä kiinni ettei saa tarpeeksi ruokaa? vai olisiko joku tiheän imun kausi tms. Joskus tuntuu ettei iltaisin malta syödä tarpeeksi vaan raivoaa tissille ja nukahtaa sitten siihen. En millään haluaisi lisäruokaa antaa. Sellaista olen harkinnut että jos lypsäisi omaa maitoa ja antaisi pullosta sitä iltaisin vielä tissin päälle, jos siitä irtoaisi helpommin väsyneenä. Ainut vaan, että tätä kun kokeiltiin viikonloppuna niin eipä pullo enää kelvannutkaan (on kelvannut aiemmin), eli melkoinen tissipuuma on täälläkin, niinkuin Ninnillä. Meilläkin siis mennään täysimetyksellä. Myöskään tutti ei tule kysymykseenkään, paitsi erittäin väsyneenä esim. kauppareissulla rintarepussa huolii yleensä kun uni alkaa tulla silmään. Must tuntuu et hän ei oikein tajua koko tutin ideaa, eikä osaa syödä sitä, pyörittelee vaan ja sylkäsee pois. Taitaa silikoni tuntua vähän inhottavalta... Vinkkejä tähän?

bellona: minä en yleensä yöllä röyhtäytä, koska nukutan Telman vatsallaan ja se röyhtäys yleensä tulee sitten ihan itsestään kun siinä asennossa poistuu ilma parhaiten ja ainakin meidän vauva nukkuu kaikista levollisimmin. Kannattelee myös päätään erittäin hyvin ja on jäntevä tyttö niin mitään tukehtumistakaan en osaa pelätä. Ja meidän tipu alkaa myös lupsuttamaan nyrkkejään nälkäisenä, löysi ne joskus kuukauden vanhana, se on musta aika hellyyttävä tapa oikeastaan...

Jade, meillä annettiin rotarokotteen 1. osa viikko sitten ja siitä lähtien on tullut ainakin kahdet niskakakat päivittäin, eilenkin vaihdoin vaatteet 3 kertaa... Eli pyykkivuori kasvaa... Koostumukseltaan todella löysää, siksi tuleekin _aina_ läpi, vaipasta riippumatta. Väri vaihtelee ihan keltaisesta vaaleanruskeaan. Harvoin ryynejä. Meillä kakka tulee aina ekojen päikkäreiden jälkeen syötön aikana, musta on hauskaa kun nään heti millon hän rupeaa väkertämään, tulee keskittynyt ilme naamalle (tissi suussa), lopettaa imemisen aina hetkeksi ja silloin turauttaa. :LOL: Tosi söpöä, jos niin voi sanoa, heh heh.

Nyt täytyy ruveta laittaa vielä kotia kuntoon kun Telma nukkuu, eilen veteli näitä ekoja päikkäreitä puoli kymmenestä puoli kahteen. Tosin meillä tulee aina huuto kun on nukkunut 45min, ja tänäänkin hyssyttelin varmaan 15 minuuttia mutta sinne se uudestaan nukahti. Mut se on hassua miten kellontarkalleen se herää huutamaan...

Mutta mukavaa päivää kaikille mammoille ja mussukoille!
t. mama-L & Telma tänään tasan :heart: 2kk :heart: !



 
3kk neuvolasta kotiuduttu:

6890g
60,2cm
41,7cm

iso poika jo *sniiff*
rokote saatiin, eikä ainakaan vielä mitään oireilua ole.. rotaa ei oo otettu, kun ei ole kauheemmin tarhaikäisten kans tekemisissä, niin ei nähty tarpeelliseksi (*kopkop)

Juu, hyvin kasvaa maidolla (pullosellaisella). Velliä on annettu välillä sekaan, mut muuten ei ole kiirettä kiinteiden kanssa eli joskus kuukauden päästä kattellaan uudestaan. Ehkä maistiaisia perunasta voisi jo miettiä, mut ei ainakaan just nyt heti olla antamassa muuta.

Nonni! Nyt se äde iski heti, enkä muista mitä piti kommentoida :LOL:
Ainakin Marmeladille vaaleanpunaiset halaukset :hug: Mä oon joskus onnistunut tekemään saman ja heittäny kloridit perään ja saanu pyykit jotenkin valkoiseksi.

Pimennysverhoista oli juttua, meillä on sälekaihtimet ja makkarissa mustat verhot (jollain kultakirjailulla ), pysyy huone pimeenä tosi hyvin.

Röyhtygalluppiin, että röyhtäytellään satunnaisesti. Välillä tulee röyhtyt, välillä ei. Näkee poitsusta aika hyvin, meinaako sammua heti vai jaksaako röyhtyä. Joten joskus öisinkin röyhtäillään, harvemmin. (Hassu sana toi röyhty näin kirjoitettuna :D )

Sit vois silmänvärigallupin pistää pystyyn, minkäväriset silmät teidän lapsilla on?? Vaaveilla ja vanhemmillakin?
Mulla on ruskeat ja väri tulee pitkältä mun äidin puolelta. Miehellä taas siniset, kuten suvussaan. Poitsulla on vielä siniset, aika tummat tosin, joten odottelen innolla josko ne ruskeiks muuttuis!! Onko kellään teidän vaaveista jo muuttunut ruskeiks? Milloin sitä vois odotella? 5kk:n iässäkö? Muistan vaan kuulleeni juttuja, että on yhdessä yössä tapahtunut muutos ja vauva aamulla herännyt erivärisillä silmillä varustettuna kuin nukkumaan mennessä :xmas:
Sitä odotellessa :D

Hexodus ja vielä sinisilmäinen J 3kk ja päevä päälle :heart:

Ainiin, Ninnin Linan tukkakuvaa piti miehellekin näyttää, ihan mieletön fleda!!!! Ihana :p
 
Elikkäs tää keli on kyllä ihan sanonko mistä?! |O Aamulla paisto niiiin komeesti aurinko, että voi elämän kevät. Pieni Herra M paistatteli kilpaa auringon kanssa, eipä siinä mammakaan voinu muuta kuin olla hyvällä tuulella :D siinäpä sitten ennen ysiä nakkas ekat lumikuurot ja sen myötä alko taas ärripurri nostamaan päätään *murinaa.. epämääräistä jupinaa*

Misupai.. Kiitoksia vinkistä! :D Miepä taijan saman tein eksyä Anttilan sivuille tarkastamaan tilanteen..

Kakka Galluppiin en muistanut eilen vastata
ja koska siis täällä imetyksellä ollaan ärtsopan tapaista tavaraa jätkä puskee pihalle :D Joskus tulostus tapahtuu niin vauhdilla että soppaa on puolessa selässä/kainaloissa! Mutta ihan tuosta koostumuksestahan se johtuupi, kun ompi niin juoksevaista vielä. Siinä vaiheessahan kun siirrytään sinne kiinteisiin eväisiin, tavara yleensä pysyy vaipassa. Tässä yhteydessä täytyy tosin kertoa, että esikoinen eräänä kauniina kesä aamuna kiljahteli iloisesti omassa pinnasängyssään. Seisoi siinä kaidetta vasten ja naureskeli oikein iloisena. Tuoksu tosin oli mitä huumaavin. Herra oli nimittäin niskaa myöten paskassa! Koko bodyn selkämys oli totaalisen täynnä tavaraa! :LOL: Ei muuta ku herraa kainaloista kiinni ja suihkuun :D Ja kyllä mamma heräs kertaheitolla ;) Tämä kyseinen herra on nyt 8 vuotias toka luokkalainen ja nauroi aivan kippurassa ku kerroin hälle tuossa yks päivä :LOL:

Ninni.. Täysimetyksellä ollaan, mutta poitsuli kyllä huolii pullosta jos tissit ei ole paikalla. Onnistuupi näin mamman shoppailut ja pyörälenkit ilman että tarviipi hätäillä tissittelemään kotia. tuttikin on kelvannut ihan laitokselta asti :) Kiinteisiin siirryn sitten kun huomaan ettei maito enää riitä kunnolla, arvioisin kuukauden päästä olevan jo niin iso että tarviipi sitä lisä evästä. Mie olen kyllä nuille isoimmille alkanu antamaan pottua ja puuroa siinä 3kk:den iässä. Esikoinen oli niin mahoton syömä mies, että enpä muuta ois kerenny tekemään ku imettämään ellen ois alkanut vahvempia eväitä antamaan. Tässä yhteydessä kerrottakoon tällänen tarina mun tädistä joka on terveyden alan ammattilainen ja työskentelee tällä hetkellä leikkaussaliapulaisena. Hän antoi pojallensa pottumuussia ja läskisoossia pojan ollessa 3kk:tta :) Neuvolan täti oli kehunut että ompas poika todella reipas ja kasvanut niin hyvin, naama hieman venähti tädin kertoessa mitä lapsi söi :LOL: Ja mitään ruoka aina allergioita ei ole kellään :)

bellona..
yöllä en nouse röyhtäyttelemään. Aamulla sitten poika kyllä rumpsuttelee aika reippaasti :)

Mutta nyt on alettava taas tekemään lähtöä.. aurinkokin ilmesty taas taivaalle :D

Marmeladi & pieni sinappikone
 
Ei ole helppoa tuo lasten allergioiden selvittely, selvisi mulle tänään. Yritettiin tehdä prick-sarja, mutta reaktiota ei tullut millekään, ei edes histamiinille, joten siitä ei voinut päätellä mitään. Lääkärin mukaan siis liian nuori allergiatesteihin. Sain nyt kortisonivoiteen ihottumaan ja sillä ja maidoton-viljaton-kananmunaton -dieetillä sitten mennään, jos iho-oireet paranee kortisonilla.
 
Heips kaikki! :wave:

Annika kääntyi tänä aamuna masulleen! Sängyllä se on onnistunut jo jonkin aikaa, kun alusta on ollut pehmeä, mutta nyt kääntyi ihan lattialla, äp-makuupussin päällä (meillä ei ole jumppamattoa joten tuon päällä aina lekottelee, siis se on avattuna). Käsi jäi alle jumiin, kovasti yritti sitä itse sieltä pois saada mutta ei ihan onnistunut, ja sit meni jo hermotkin, joten avustin toki sen verran. Kaksi kertaa jaksoi kääntyä itse, mutta ei enää kolmatta, eli melkoinen voimainponnistus se vielä on! Mutta kääntyi, kääntyi aivan itse!
Ja ikää siis 3kk 12 vrk, ikää vain 1vrk enemmän kuin isoveljellään aikoinaan, kun kääntyi. Ei siis ainakaan tässä asiassa keskosuus tahtia haitannut! *helpotuksen huokaus äidiltä*

Vaatekoko Ansku on 56 ja 62 senttisten rajamailla. 56set on jo vähän hintsuja, osa 62sista vähän suuria vielä. Mutta monet 56set sais jo pakata pois, kun vaan raatsisin... tuntuu että ihan vauvamaisin vauva-aika jää lopullisesti taakse sitten kun sen teen...


Pimennysverho-asia on aktiivisena täälläkin. Odottelen kuun viimeistä päivää kun tulee kotihoidontuki, sit jos kävis Eurokankaasta ostamassa pimennysverhokangasta. Meillä on makkarissa kaksi tapaa ripustaa verhot; siellä on koko ikkunaseinän pituinen, katonrajassa oleva verholauta ja sen takana I-kisko, missä meillä nyt on pitkät suorat sivuverhot, ja sitten on hieman ikkunaa leveämpi tanko siinä ihan ikkunan yläpuolella. Siihen tankoon olisi tarkoitus tämä pimennysverho sitten sijoittaa. En tosiaan mitään nättiä ratkaisua edes yritä, vaan ihan vain se mielessä että huoneen saa pimeäksi. Ne pimennysverhot kun saa vedettyä sit niiden varsinaisten sivuverhojen taa piiloon päiväksi. Nyt ensihätään ripustin siihen tankoon yhdet tummahkot siniset, kukalliset retrohenkiset hirvitykset, ni jo ne auttaa vähän, pikkuisen pidempään neiti aamulla nukkui, mutta en jätä nyt noiden varaan, vaan hommaan sen varsinaisen pimennyskankaan kun olen sitä jo monta vuotta aikonut ja suunnitellut! =)

Vaippakoko Meillä on edelleen Liberon 2-koko, eikä sitä näytä toistaiseksi olevan kiirettä vaihtaa, se menee ihan hyvin vielä. Seuraavaa kokoa meillä on kyllä jo kotona jemmassa, kun saatiin se vaippakakku, se oli tehty liberon 3-koosta.

Täysimetän vielä, ja tyttö syö myös pullosta tarvittaessa, ja tuttiakin imee hyvin tyytyväisenä. Imemisen tarve näyttäisi vielä olevan hurja, niin monesti kitisee ja kun saa tutin suuhunsa, on tyytyväinen, jatkaa lelujen tai ympäröivien tapahtumien seuraamista. Olen tosin miettinyt että onko se kitinä kuitenkin vain vauvan omaa kieltä, vähän isompiäänistä vain... ja me aina tukahdutetaan hänen puhetulvansa tutilla?! Muutoinkin tuo tutti on nyt viime päivinä hieman mietityttänyt, että imeeköhän jo liiankin kanssa..? Mutta toisaalta, ei neiti hereillä ollessaan ole todellakaan koko aikaa tutti suussa, joten ehkei sentään. Ja uniinkin liittyy lähinnä vain unenvaiheen vaihtamiseen, ja unenpäästä kiinni saamiseen, ei siis lupsuta jatkuvasti unissaankaan. Lienee siis tämäkin tämmöinen äidin "turha" mieti, miljoonien muiden mietteiden joukossa; pitäiskö tehdä niin vai näin, onko tämä nyt ok näin vai ei?

Kiinteitä meillä ei siis maistella vielä, ehkä 4kk iässä aloitellaan maisteleminen, mutta ilman turhaa kiirettä, kun maito kuitenkin ainakin vielä hyvin riittää. Pääasiallisena ravintona saisi siis olla vielä siihen 6kk ikään asti, mutta että alettaisiin totutella toisenkinlaiseen tavaraan suussa (ja suolessa!) =)

Röyhtäyttäminen En röyhtäytä yöllä ollenkaan. Neiti herää syömään, imee aikansa, ja jo imetyksen aikana menee silmät kiinni, ja lopulta kun päästää irti, on jo niin makoisassa unessa, etten henno tempoa pystyyn ja takoa ilmoja pihalle ;) , vaan varovasti makuuasennossa nostan vain takaisin omaan sänkyynsä. Eikä meillä ainakaan vielä ole suurempia ilmavaivoja tullut. Päivällä kyllä röyhtäytän sinnikkäästi joka syötön päälle, ja joskus ruokailun välissäkin.

mama-L, meillä myös on tullut yösyöntejä mielestäni lisää (aamuyölle) tai ainakin heräyksiä, ja vaistomaisesti sitä sitten tarjoaa tissiä... Olen miettinyt, että illalla neiti tankkaa hyvin, ja jaksaa sitten sen ekan pätkän nukkua kohtis-pitkänä (5h, noin), mutta sitten kun herää unen keskeltä syömään, ja nukahtaakin tissille taas, niin ehkä vauva ei syö masua täyteen, vaan vain juuri sen verran että kurja tunne eli nälkä poistuu, ja jatkaa sitten heti uniaan. Silloinhan se uusi nälkäkin tulee sit nopeammin... mutta mitä tälle voi tehdä? Tökkiä neitiä yöllä kun se syö, että elähän vielä nukaha, syöpä vielä lisää?! ;)
Tuttiongelmaasi ehdotan luonnonkumista tuttia. Ne on pehmeämpiä, joten niillä voisi vähän ikäänkuin "harjoitella", paremmin tuloksin kuin silikoni-mollukoilla.

Silmien väri Miehellä on siniset silmät, mulla rusehtavan sävyiset vihreät (eli ihan kamalat!), esikoisella siniset, ja Anskullakin ainakin toistaiseksi siniset, toivottavasti ei muutukaan!

Noista kakkajutuista vielä, että onpa kumma ettei meillä ole tullut yhtään niskapaskaa vielä(kään)! Toki joskus tahriintuu body joko selästä tai lahkeensuusta, mutta että kakkaa olisi ollut "kaikkialla", ni ei, ei kertaakaan. Isoja kakkoja on tullu kyllä, mutta aina ne on onnistuneet vaipassa pysymään, siis lukuunottamatta niitä pienempiä tahroja.

Jep, siinäpä taisi olla kaikki mitä piti vastailla, nyt jatkan surffikierrosta! :wave:

Ippu :heart: Ansku 3kk 12vrk
 
Gallupeihin voisin ekaksi vastailla, kun neiti vetelee sikeitä tuossa sohvalla. Siiri nukkui aamull 9-12.30, mikä on epänormaalia, yleensä 9-11... Tosin oltiin vaunuilla kaupungilla ja niissä uni maistuu. Nyt hää nukahti toisille unille ja kohta pitää nostaa autoon, kun mennään vajaan tunnin matkan päähän mun kummille kylään.

Niskakakkaa on tullut jo monesti. Viimeksi tänään viikon kakkatauon jälkeen... Se oli sellaista sinapinkeltaista liisteriä jota oli sitten riisumisen jälkeen kyynärpäissä ja vaikka missä. Neiti menikin isin kanssa suihkuun siltä istumalta!! Rotarokotteen 1. annoksen jälkeen kakkaaminen harventui huomattavasti ja kakan rakenteesta jäi rakeet pois. Voihan toki olla, että suolisto muuttuu vähitellen.

Imemisestä: Siiri imee nyrkkejä ihan huvin vuoksi ja myös osoittaakseen nälkää. Usein annan sitten silikonitutin (UltiMam), koska inhoan niitä limaisia nyrkkejä!! Nykyisin sinne suuhun menee molemmat yhdessä kiemuralla... Tuttia syönyt noin 1 kk iästä ja vaihtelee tosi paljon päivittäin, miten paljon sitä lupsuttaa.

Röyhtäyttäminen: Meillä röyhtäillään tai ainakin yritetään joka syötön jälkeen. Eikä kyllä neidillä ole ollut erityisiä vatsavaivoja. Pulautuksia tulee ehkä 1 rkl verran viikossa.

Yöheräilyä ja semmoista levottomuutta meilläkin ollut muutamina öinä enemmän kuin 2 kertaa. Neiti on saattanut ottaa vain vähän tisua ja sit sammunut tisulle. Mut pääosin edelleen 1 kerta syödään yöllä.

Siiri on sinisilmäinen ja luulen että sellaiseksi jääkin, koska meillä molemmilla on sinisenharmahtavat suomalaisen perussilmät. Siirillä ehkä kirkkaammat. Oon lukenut/kuullut, että 2-vuotiaalla on vasta pysyvän väriset silmät, että siihen mennessä se väri vakiintuu jotenkin.

Mun täytyy nyt iloisena kertoa sekin, että sain tänään uuden puhelimen. Vanha on ollut saattohoidossa ja pitkään ja nyt sitten sain "aikaiseksi" mennä kauppaan ostamaan uuden. Nokian N73 ostin, kun Dna-kaupasta sai niiden ihme osakaupalla halvemmalla kuin kertamaksulla... inhoan osamaksuja mutta tuo nyt oli vähän erilainen. MIes siitä puhelimesta kaiketi on enemmän innoissaan ja tutkii mitä siinä on!!

Nyt hyppään surffilaudalle ja hoitelen vielä parit jutut.

Misupai ja Siiri 2 kk 27 pvää (nopeasti laskettuna, laho pää jo kotiäidillä)

 
Tervehdys täältä räkätaudin keskeltä!! Meillä täällä podetaan taas vaihteeksi nuhaa. Viime viikolla tyttö tuli nuhaseksi ja parin päivän päästä se oli sitten Topillakin. Lauantai iltana rupesi rohisemaan ja sunnuntaina herätessään olikin ihanan tukkoinen mies! Tää on jo Topin kolmas nuha ja ikää vasta vajaa kolme kuukautta. :ashamed:

Sitten galluppeihin.

Vaatekoko on tällä hetkellä 62 cm. Onkin menty jo jonkin aikaan 62 cm vaatteilla. Joitakin 56 cm housuja/puolipotkareita on viellä käytössä, mutta 56 cm bodit kävi pituuden takia pieniksi aikas pian syntymän jälkeen!!

Vaippa on kokoa libero 3. On just hyvän kokoinenja luulen että päästään viellä jonkin aikaa ennen kun tarvii alkaa suunnittelemaan isompaa!!

Pimennysverhoista: Me hankittiin jo reilu kuukaisi sitten paperikaihdin lisäksi makkariin, kun Topi rupes heräilee kuuden aikaa. Meillä on siis sälekaihdin ja nyt sitten lisäksi viininpunainen paperikaihdin pintaasennuksena makkarissa. Pimentää tosi hyvin eikä ollut edes kallis kun löydettin sopivasti alesta puoleen hintaa (12,5 Euroa). Eli tässä edullinen vaihtoehto pimennysverhon tilalle!!

Ryöhtäyttäminen: Päivisin röyhtäytän aina syötön päälle ja välillä välissäkin, mutta yöllä en laisinkaan.

Imetys: Meilläkin ollaan täysimetyksellä, kiinteitä ajattelin alkaa maistattamaan 4 kk iässä, niin tein esikoisen kanssakin. Tutia Topi ei syö ollenkaan, yökkii vaan jos laittaa tutin suuhun. Joten en jaksa enää edes sitä sille tuputtaa. Varsinkin kun on nyt alkanut viihtymään lelukaaren kanssa, eikä ole koko ajan tissillä. Vaunuihin nukahtaa unireipu seuranaan, onpahan edes joku "lohkude". Tuttipullokaan ei tahdo oikein kelvata, sama juttu oli kyllä esikoisen kanssakin.

Silmien väri on sininen. Minulla sinisen vihreän ruskean kirjavat, miehellä siniset ja tytöllä siniset. Mutta lopullinen värihän tulee ajan kanssa, vaikka siniseksi ne taitaa Topillakin jäädä.

Täällä tosi monen vauvat nukkuu yönsä jo tosi hyvin, kun pääsette yhdellä syötöllä. Topi herää vähintään kaksi kertaa yössä syömään ja näin tapahtuu vain jos on valvonut tosi paljon päivän/illan aikana. Muuten mennään kolmella tai neljällä syötöllä. Ja syöttövälit tihenää mitä lähemmäksi aamu tulee!! Ja herään muuten aika usein siihen kun pikkumies syö nyrkkejään, joten meillä se nyrkkien syöminen merkki siitä että nälkä ois!!

Muisti ei täälläkään pelaa yhtään, muutenkin tuntuu että aivot on jotenkin lukossa. Välillä nimittäin höpötän ihan omiani, joten älkää ihmetelkö jos oon kirjoitellut mitä sattuu!!

Onko kaikilla 2 kuukauden iässä neuvola? Me käytiin vajaan seitsemän viikon iässä neuvolalääkärissä ja seuraava neuvola olisi sitten kolmen kuukauden iässä!!

Ipun Anskulle onnea kääntymisen johdosta!!

Me viikonloppuna koottiin leikkimökki pihaan mutta nyt pitäisi sitten päättää millä värillä se maalattaisiin! Joten antakaapas vinkkejä teillä joilla jo leikkimökki pihassa on tai jotka suunnittelee/rakentamassa!!

Mutta nyt lähden kauppaan!!

Muumi82 ja Topi 2 kk ja n. 3 viikkoa
 
Moikka!Oli monta juttua mitkä oli kuin omasta kynästä =) Kiva lukea, että arjen tapahtumat on monilla suhteellisen samanlaisia..

mama-L, sun kertominen Telman kakkaamisesta oli aivan samanlainen kuin meillä :LOL: Täällä mä nauroin, kun luin sun kertomusta. Julius kakkaa myös yleensä silloin kun samalla syö tissiä..keskittynyt ilme, tissi suussa, imeminen loppuu hetkeksi, kauheen kova töräys ja homma tehty :D Sitten hymyillään ja usein jatketaan syömistä. Kotona ollessa syötän lähes aina makuultaan. Nyt kun tulee noita niskakakkoja, aina kiireellä pesulle. Juliukselta tulee siis kakat yleensä makuuasennossa sieltä vaipan ihan takaosasta, ei jalkojen tms. kohdilta! En usko, että aina saisin vaipan huonosti laitettua. Se tulee vaan niin isolla paineella ja on löysää.. Ja sen rotavirusrokotteen jälkeen on enemmän kakat tullut pitkin selkää.

Vinkkejä tutin syömiseen. Kolmen kokemuksella ja omalla mielipiteellä..Jotkut vauvat vaan huolii ja toiset ei millään. Monesti sellaiset vauvat, jotka osaa syödä tuttia, osaa sitten myös juoda pullosta. Meillä ei kaksi ekaa käyttänyt tuttia niin ei osannut syödä pullostakaan. Tyttö oli 5 päivää sairaalassa sen takia, että oppi tuttipullosta syömään. Mun oli pakko lopettaa niiden hänen allergioiden ja oman jaksamisen takia imetys. Itsekään en koska voinut syödä lähes mitään ja silti tyttö oli vaan ihottumassa. Vellitutilla hoitajat saivat tytön aikansa yrittämisen jälkeen pulloon oppiin. Sitten saikin antaa jo kohta normaalilla tuttilla maitoa. Siksi piti jäädä osastolle, jos nenämahaletku olisi harjoittelun alussa jouduttu laittamaan. Onneksi ei tarvinnut! Nyt mä kirjotin jo vähän asian vierestä :ashamed: Tutin voi saada opetettua erilaisia materiaaleja ja muotoja kokeilemalla. Sitkeesti vaan totuttaa ja sitä tarjota. Vauvan ollessa nukahtamaisillaan tai väsyneenä ja nälkäisenä voi paremmin huolia. Julius kyllä osaisi tuttia lussuttaa. Nyt vaunuissa nukkuessa oon sitä aina tarjonnut. Pari kertaa imee ja sitten nukahtaa uudestaan. Tuttia ollaan siis avuksi otettu. Vaunuissa heräisi muuten jatkuvasti huutamaan. Helpottanut vaunuissa nukkumista ja pidentänyt siellä unia huomattavasti =) Tuttipulloa en oo kokeillut kertaakaan, vaikka sekin taito piti kaiken varalta opettaa.

Meillä on molemmilla pojilla pitänyt käyttää usein isompaa vaippaa kuin muilla suurin piirtein samanikäisillä vauvoilla. On masunympärykset ollut niin isot. Tyttö on taas aina ollut pieni ja siro. Melko pienet vaipat mahtu niin kauan kuin vaippoja tarvitsi. Kuivaksi meillä kaksi aiempaa on oppinut 1,5 vuoden tienoilla.

Juliuksella on käytössä 68 cm vaatteet. Monet on liian tiukkoja, saa aika väkisin päälle laittaa. Pituus olisi niissä just hyvä. 74 cm oon jo alkanut ostaan. Ne on leveydeltää tosi hyviä. Meillä on tosi hartikas ja roteva vauva. Julius kasvaa tällä hetkellä +2,5 käyrällä. Eli tosi iso on ikäisekseen. Perjantaina on taas neuvola ja odotankin jo innolla uusia mittoja! Kyllä se kasvu kohta tasaantuu, niin kävi esikoispojallakin. Aluksi oli jättiläisvauva ja kun alkoi liikkua niin paino ei noussut enää niin vauhdilla. Pituutta ei ollut viimeksikään tullut enää ihan niin paljon kuin aluksi. Mutta vielä on pitkä ja pullea poskinen poika =)

Silmät on miehellä kirkkaan siniset ja niin on tytölläkin. Mulla taas on vihreet silmät ja niin on esikoisellakin. Pojan silmät muuttu vasta noin 3-v sinisistä vihreiksi. Juliuksen silmät on vielä melko tumman siniset. Tytöllä on isin silmät, kun taas molemmilla pojilla on mun silmät. Voi siis olla, että Juliuskin vihreä silmäiseksi tulee.. Eihän sitä vielä hetkeen tiedä.

Meillä mennään täysimetyksellä. Maitoo tulee hyvin, joten aion vielä mennäkin ainakin 4kk ikään asti. Jos poika vaan hyvin kasvaa, nukkuu ja pysyy tyytyväisenä=) Perunalla sitten varmaan aloitellaan tai maissipuurolla.

Täällä röyhtäytetään joka syötön jälkeen. Juliukselta tulee röyhtäys heti kun ylös nostaa ja pyllyyn taputtaa tai sitten ei tuu ollenkaan. Yölläkin tai siis aamuyöstä kun on syönyt nostan ylös ja taputtelen samalla kun vien omaan sänkyyn. En muuten jää yöllä turhia kukkuilemaan. Samalla vaivalla tulee sekin hoidettua. Monesti päivisin herää ja öisin havahtuu, kun lasketaan sänkyynsä. Hyvin silti uniaan jatkaa. On oppinut pitään sänkyään turvallisena paikkana.

Ippu: Onnea Annikalle kääntymisen johdosta täältä myös! !Tosi aikaisin teidän neiti kääntyilee;) Meillä ei Julius vielä lattialla ollessaan edes oo montaa kertaa yrittänyt koko touhua. Kyljelleen pääsee. Sängyssä jo vähän paremmin. Esikoinen ja toinenkin oppi muistaakseni noin 5 kk ikäisenä kääntymään selältä masulleen. Meillä on tarkka neuvolantäti. Sen mielestä piti osata myös käsi vetää alta ihan itse. Sitten "hyväksyttiin" vasta kääntyminen neuvolan tietoihin merkattavaksi :D

Meillä ei oo pimennysverhoja. Sälekaihtimet vaan.

Yöheräilystä: Pääsääntöisesti herätään noin 05 aikaan syömään. Joskus vasta klo 07-08 ja välillä, mutta harvoin herää kaksi kertaa yössä. Vaihtelua siis tääläkin.

Nyt pitää mennä hakeen pojan kaveri meille leikkimään =)

Jade ja Julius 2,5 kk :heart:
 

Yhteistyössä