Mä en voi käsittää, että kaupassa vanhemmat antavat syödä ties mitä..

  • Viestiketjun aloittaja "outoa"
  • Ensimmäinen viesti
kaq.ug
Toisaalta, jos sillä yhdellä riisipiirakalla saa sen huutavan ja rääkyvän lapsensa hiljaiseksi, niin voipi olla että sekin on YLEISEN MUKAVUUDEN JA JÄRJESTYKSEN TAKIA aika hyvä juttu.
 
"vieras"
Noudatan mielestäni järkeviä sääntöjä ja on mulla hyvät tavatkin. Peruskohteliaisuus on hallussa, mutta kävelen esim. myös punaisia päin jos ei tule autoja ja jos kaupassa yllättää hiuko niin syön jotain pientä. On sitten mukavampi tehdä ostoksia. Maksan luonnollisesti ostokseni, enhän ole mikään varas enkä huijari. Ei mua haittaa vaikka kaikki muutkin niin tekisivät.
Eikö olisi mukavampi tehdä ostoksia jos syö jotain pientä ennen kauppaanlähtöä? Toihan on vaan opittu tapa,ei välttämättömyys :) Koskeeko tuo oikeus ennen maksamista mielestäsi muitakin tuotteita? Esim. voiko myytäviä meikkejä laittaa naamaan ennen maksamista,voiko talouspaperipaketin aukaista ja pyyhkiä lapsen nenän,voiko ponnarit laittaa tukkaan tai napostella irtokarkkipussista ostosten lomassa?

Vai koskeeko tuo napsimisoikeus pelkästään sua ja sitä miten sä toimit? Sun mielestä se olisi siis ihan ok jos vessapaperit revittäis auki käytävillä jne.? Kun ei kaikki välttämättä tartte just kaupassa sitä ruokaa,voi iskeä vaikka äkillinen tarve vaihtaa alushousut mukavampiin.
 
"vieras"
Toisaalta, jos sillä yhdellä riisipiirakalla saa sen huutavan ja rääkyvän lapsensa hiljaiseksi, niin voipi olla että sekin on YLEISEN MUKAVUUDEN JA JÄRJESTYKSEN TAKIA aika hyvä juttu.
YLEISEN MUKAVUUDEN JA JÄRJESTYKSEN kannalta olisi ihan kohtuullista jos aikuiset oppisivat ennakoimaan lapsensa tarpeet ja ajoittamaan menonsa niin ettei tartte vedellä kaupassa ruokaa suoraan tiskistä. Vai onko liikaa pyydetty? Mites ois vaikka sen lapsen kasvattaminen ja ihan suomenkielellä kertominen että kaupassa ei ole tapana syödä mutta saa syötävää vaikka heti autossa? Pelottaako se oman lapsen kiukuttelu niin paljon että se on vaimennettava keinolla millä hyvänsä?
 
njuu
[QUOTE="vieras";27316658]YLEISEN MUKAVUUDEN JA JÄRJESTYKSEN kannalta olisi ihan kohtuullista jos aikuiset oppisivat ennakoimaan lapsensa tarpeet ja ajoittamaan menonsa niin ettei tartte vedellä kaupassa ruokaa suoraan tiskistä. Vai onko liikaa pyydetty? Mites ois vaikka sen lapsen kasvattaminen ja ihan suomenkielellä kertominen että kaupassa ei ole tapana syödä mutta saa syötävää vaikka heti autossa? Pelottaako se oman lapsen kiukuttelu niin paljon että se on vaimennettava keinolla millä hyvänsä?[/QUOTE]


110% peesi tälle. Pienestäpä maailma järkkyy, jos ei yhden uhmaikäisen kiukkua kestä muutamaa kertaa siellä kaupassa. Lapselle kannattaa opettaa alusta alkaen, että ostetaan vain tarpeelliset ja että mahdolliset herkut ym. syödään vasta kotona tai edes maksamisen jälkeen. Iso karhunpalvelus on antaa lapsen ymmärtää, että sääntöjä ja jopa lakeja voi muokata/kiertää mielensä mukaan jos jokin tilanne ei ole kovin miellyttävä.

Oma lapseni on nyt 5,5-vuotias ja, kovasta omapäisyydestään huolimatta, ei ole koskaan mankunut kaupassa mitään. Joskus pyytää kauniisti esim. lempijogurttiaan mutta joka kerta en suostu siihenkään. Pettymyksensietokyky on tärkeä ja välttämätön taito opittavaksi pienestä asti.
 
öjbäjb
"Pelottaako se oman lapsen kiukuttelu niin paljon että se on vaimennettava keinolla millä hyvänsä?"

Ei, ei se kiukuttelu pelota, mutta vituttaa varmaan muita kanssaostajia, ja veikkaan että he ovat ihan iloisia, jos se vaimennetaan keinolla millä hyvänsä. Ja kauppias on iloinen kun asiakkaat pysyvät kaupassa eivätkä lähde muualle, kun periaatteen täyttämä palstamamma huudattaa kaupassa lastaan koska PERIAATTEET ON OPITTAVA! Jos antaa pahalle riisipiirakan, se AVAA VESSAPAPERIT, VAIHTAA KAUPASSA ALUSHOUSUJA ja ties mitä muuta älykästä olette tässä ketjussa esittäneet vaihtoehdoksi yhden piirakan syömiselle ennen maksamista.
 
"jaa"
[QUOTE="Mari";27304294]Vaikka yritän järjestää päivät ja viikot niin, että nälkäisen lapsen kanssa ei tarvitsisi lähteä kauppaan, niin aina se ei onnistu.

Jos haen lapsen päiväkodista 16.30 ja joudun menemään kaupan kautta ennen kun menen kotiin ruoanlaittoon, niin lapsella on HUUTAVA nälkä. En tosiaan ymmärrä mitä kamalaa siinä on, että annan irtomyynnistä valituista ja punnituista karjanlanpiirakoista yhden lapselle jo kaupassa ja säästän loput kotiin. Olenpa joskus jopa avannut Reissumies pussin ja antanut sieltä yhden leivän lapselle kouraan.[/QUOTE]

Meillä tehdään vastaavassa tilanteessa niin, että käydään ostamassa ne pari karjalanpiirakkaa ja pillimehu, minkä jälkeen ne syödään kassojen ulkopuolella. Sitten mennään ostamaan muut ostokset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja öjbäjb;27316714:
"Pelottaako se oman lapsen kiukuttelu niin paljon että se on vaimennettava keinolla millä hyvänsä?"

Ei, ei se kiukuttelu pelota, mutta vituttaa varmaan muita kanssaostajia, ja veikkaan että he ovat ihan iloisia, jos se vaimennetaan keinolla millä hyvänsä. Ja kauppias on iloinen kun asiakkaat pysyvät kaupassa eivätkä lähde muualle, kun periaatteen täyttämä palstamamma huudattaa kaupassa lastaan koska PERIAATTEET ON OPITTAVA! Jos antaa pahalle riisipiirakan, se AVAA VESSAPAPERIT, VAIHTAA KAUPASSA ALUSHOUSUJA ja ties mitä muuta älykästä olette tässä ketjussa esittäneet vaihtoehdoksi yhden piirakan syömiselle ennen maksamista.
Ihan kun vaihtoehdot olisi joko a) huudattaa lasta tai b) syöttää sille riisipiirakkaa ennen kassalle menoa.
 
"joo"
Meillä laitettiin irtopiirakoiden hintalappu siististi paperipussiin ja piirakat suuhun:)

Aijaha, kaupan täti:D Tunnustampa samalla että suolakurkkuja ostaessa ennen vanhaan ostin Venäläiset kurkut maustekurkkujen hinnalla:D Oli varmaan viistoista säkkiä päällekäin, että sain valkosipulin hajun tapettua:D Mitäs siihen sanot:D
On sullakin köyhää kun pitää varastaa :(
 
"aava"
Alkuperäinen kirjoittaja öjbäjb;27316714:
"Pelottaako se oman lapsen kiukuttelu niin paljon että se on vaimennettava keinolla millä hyvänsä?"

Ei, ei se kiukuttelu pelota, mutta vituttaa varmaan muita kanssaostajia, ja veikkaan että he ovat ihan iloisia, jos se vaimennetaan keinolla millä hyvänsä. Ja kauppias on iloinen kun asiakkaat pysyvät kaupassa eivätkä lähde muualle, kun periaatteen täyttämä palstamamma huudattaa kaupassa lastaan koska PERIAATTEET ON OPITTAVA! Jos antaa pahalle riisipiirakan, se AVAA VESSAPAPERIT, VAIHTAA KAUPASSA ALUSHOUSUJA ja ties mitä muuta älykästä olette tässä ketjussa esittäneet vaihtoehdoksi yhden piirakan syömiselle ennen maksamista.
Kasvata itsetunto. :O Minulla on erityislapsi, joka ei pahemmin kiukkua, mutta höseltää ja höpisee itsekseen, räpeltää käsiään ja heiluu jne. Olen ihan varma, että hänen käytöksensä nostattaa kulmia + kerää katseita jopa tuossa lähikaupassamme joka kerta- vaan entäs sitten? Siinäpähän tuijottavat.

Minä olisin iloinen, jos lapsen suuta ei tukittaisi mieluisella syötävällä heti kun tämä huutaa vaan selitettäisiin tälle, miksi se ei käy päinsä: jos lapsen opettaa syömään tunteisiinsa, etenkin siihen pahaan mieleen, siitä voi tulla tulevaisuudessa ongelmia ja lapselle turvaton olo. Vanhempihan silloin taipuu huutavan piltin edessä kuin mikäkin palvelija...

Onkohan yksi syy suomalaisten lihavuuteen muuten siinä, että täällä opitaan pienestä pitäen tunkemaan suuhun jotain, jos harmittaa? Vauvalle isketään tutti tai tissi suuhun jos tämä osoittaa mieltään, isompaa lasta lahjotaan herkuilla hiljaiseksi jne.
 
öpitpur
Ihan kun vaihtoehdot olisi joko a) huudattaa lasta tai b) syöttää sille riisipiirakkaa ennen kassalle menoa.
Ööööh, ei tietenkään ole. Mutta jos vaihtoehdot ovat a) huudattaa lasta, b)jotain muuta, kokeiltu, ei auta c) jotain muuta, kokeiltu,ei auta, ja sitten d) syöttää riisipiirakaa, auttaa, niin ehkä IHAN OIKEASTI, NAISET, sen piirakan syöminen ei kaada tämän maan taloutta eikä oikeusjärjestelmää.

Mutta, on silti hienoa huomata, että kansalaisaktiivisuus ja muiden vahtaaminen ja vieläpä muiden NEUVOMINEN ovat tässä maassa voimissaan!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja öjbäjb;27316714:
"Pelottaako se oman lapsen kiukuttelu niin paljon että se on vaimennettava keinolla millä hyvänsä?"

Ei, ei se kiukuttelu pelota, mutta vituttaa varmaan muita kanssaostajia, ja veikkaan että he ovat ihan iloisia, jos se vaimennetaan keinolla millä hyvänsä. Ja kauppias on iloinen kun asiakkaat pysyvät kaupassa eivätkä lähde muualle, kun periaatteen täyttämä palstamamma huudattaa kaupassa lastaan koska PERIAATTEET ON OPITTAVA! Jos antaa pahalle riisipiirakan, se AVAA VESSAPAPERIT, VAIHTAA KAUPASSA ALUSHOUSUJA ja ties mitä muuta älykästä olette tässä ketjussa esittäneet vaihtoehdoksi yhden piirakan syömiselle ennen maksamista.
Niin,sun mielestä se yksi piirakka ei haittaa mitään. Sinä sinä sinä. Eli se mitä sinä teet on oikein mutta jos jonkun mielestä olisi oikein vaihtaa ne alushousut niin sun mielestä se olis paheksuttavaa ja väärin. Kuvitteletko oikeasti että ne säännöt venyy just sun kohdalta sen verran että sun ei tartte ottaa muita huomioon? Ja totta helvetissä ne periaatteet on opittava,miten ajattelit elämässä pärjätä jos et osaa edes alkeellisia toimintatapoja sosiaalisissa tilanteissa? Ajattelit siis opettaa lapsellesi että kaiken saa heti kun vähän ääntä korottaa. Tuskin kukaan lähtee sieltä kaupasta yhtään mihinkään juuri sun lapsesi itkun takia,koko maailma kun ei pyöri sun ympärilläsi. Mulle on ihan sama huutaako jonkun kakara kaupassa vai ei,mutta se alkaa jo vähän ärsyttää jos niille ei edes yritetä opettaa miten missäkin tilanteessa käyttäydytään. "Hysss,hyssss,älä Petteri huuda,äiti antaa sulle pullaa". Kuin nössö pitää ihmisen olla jos ei selviä yhdestä kauppareissusta?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja öpitpur;27316773:
Ööööh, ei tietenkään ole. Mutta jos vaihtoehdot ovat a) huudattaa lasta, b)jotain muuta, kokeiltu, ei auta c) jotain muuta, kokeiltu,ei auta, ja sitten d) syöttää riisipiirakaa, auttaa, niin ehkä IHAN OIKEASTI, NAISET, sen piirakan syöminen ei kaada tämän maan taloutta eikä oikeusjärjestelmää.

Mutta, on silti hienoa huomata, että kansalaisaktiivisuus ja muiden vahtaaminen ja vieläpä muiden NEUVOMINEN ovat tässä maassa voimissaan!
Eli olet sitä mieltä että tuotteiden käyttö kaupassa ennen maksamista on hyväksyttävää ja oikein? Osaatko edes ajatella sitä laajemmin kuin sen sun vitun piirakkas kantilta? KAIKKI tuotteet,KAIKILLE ihmisille?

Ja vastaan a) ja lisään vielä että missä näitä huutavia kakaroita oikein näkee,kun en ole kertaakaan vielä nähnyt/kuullut niin sydäntä riipaisevaa kirkunaa että se olisi pitänyt riisipiirakalla vaientaa?
 
Jos omat lapset on kaupassa jotain mankuneet tai vinkuneet, se on mun tulkinnan mukaan johtunut siitä, että on haluttu saada jotain herkkua eikä siitä, että olisi kuolemassa janoon tai nälkään. En koskaan ole antanut avata pakkauksia kaupassa, ne on kaupan omaisuutta niin kauan kun niitä ei ole maksettu ja lapsetkin oppi sen tietämään. Kauppareissu on ihan hyvä tilaisuus opettaa kärsivällisyyttä ja oman vuoron odottamista ja sellaisista ominaisuuksista on hyötyä arjessa, ei siinä mistään elämää suuremmista periaatteista tarvi olla kysymys. Kiljuvan uhmaikäisen kanssa kauppareissut kieltämättä kysyi hermoja, mutta eipä kukaan tullut huudosta valittamaan. Ja lapsi oppi, ettei se huuto aina auta. Huudon vaimentaminen keinolla millä hyvänsä taitaa ennemminkin johtua vanhemman mukavuudenhalusta eikä pelosta, että se haittaisi muita. Muiden ajatusten "mukatulkitseminen" on vain keino siirtää asia pois omalta vastuulta.
 
..
Meidän lähikaupassa kävi usein yks porukka lapsineen ruokkimassa ja juottamassa lapset, osa roskista tungettiin hameen sisälle, osa hyllyihin ja osa maksettiin. Myös suomalaiset perheet tunkivat hihnalle tai kassan käteen limaisen suklaaliejupaperin ja sanoi että tää syötiin jo ku oli nälkä. Just. Ja nauretaan päälle ja ääneen toitotetaan että kun on suloista. Joo, musta ei ole kamalan suloista. Opetetaan lapset nassuttamaan maksamatonta tuotetta ja kohta ihmetellään kun varastaa. On kuulemma tosi yleistä. Hihnalle laitettu limainen tavara voi mennä hihnan väliin ja tukkia sen ja hihna pitää siivota. Myös EAN-koodit on pilalla usein, lähde sit soittelemaan osastolle että saat koodin. Usein myös sanotaan summa mitä ehkä maksaa ja pitäis se koneelle lyödä, ei siellä ole pikakoodeja jokaiselle tavaralle ja täytyy se tavara saada sillä nimellä mikä se on, että tietää paljon on myyty, paljon varastettu yms.
 
ogäogoug
Sääntö, sääntö, sääntö, "sääntöjä on opittava noudattamaan" (alahuuli väpisten).

Te olette varmaan niitä ihmisiä, jotka eivät osaa tippaakaan arvottaa erilaisten sääntöjen tärkeyttä. Voin nähdä teidät silmissäni niissä sellaisissa ihmiskokeissa, missä pyydettiin antamaan sähköiskuja toisille jos koki näiden toimineen vastoin sääntöjä. Sähköiskuttaistte varmaan muut KUOLIAAKSI, koska "ihan oikeesti hei, ne ei NOUDATTANEET SÄÄNTÖJÄ!!!"

Vaikka palstamamman pienessä maailmassa tätä on vaikea ymmärtää, säänöilläkin on eroja. "Kielletty astuminen nurmikolle" on eri tasolla kuin "älä tapa".
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ogäogoug;27316900:
Sääntö, sääntö, sääntö, "sääntöjä on opittava noudattamaan" (alahuuli väpisten).

Te olette varmaan niitä ihmisiä, jotka eivät osaa tippaakaan arvottaa erilaisten sääntöjen tärkeyttä. Voin nähdä teidät silmissäni niissä sellaisissa ihmiskokeissa, missä pyydettiin antamaan sähköiskuja toisille jos koki näiden toimineen vastoin sääntöjä. Sähköiskuttaistte varmaan muut KUOLIAAKSI, koska "ihan oikeesti hei, ne ei NOUDATTANEET SÄÄNTÖJÄ!!!"

Vaikka palstamamman pienessä maailmassa tätä on vaikea ymmärtää, säänöilläkin on eroja. "Kielletty astuminen nurmikolle" on eri tasolla kuin "älä tapa".
Taidat olla hieman yksinkertainen. Nyt on puhe kaupassa mussuttamisesta ennen maksamista ja on ihan yleisten hyvien käytöstapojen mukaista maksaa ostoksensa ennen käyttöä,eihän niitä lehtiäkään lueta ennen maksamista. En tosiaan tiedä mistä mielesi pimennosta revit nuo sähköiskut ja tappamiset mutta suosittelisin hankkimaan ihan ammattiapua jos et itse osaa asettaa lapsellesi rajoja tai kertoa miten eri tilanteissa toimitaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ogäogoug;27316900:
Sääntö, sääntö, sääntö, "sääntöjä on opittava noudattamaan" (alahuuli väpisten).

Te olette varmaan niitä ihmisiä, jotka eivät osaa tippaakaan arvottaa erilaisten sääntöjen tärkeyttä. Voin nähdä teidät silmissäni niissä sellaisissa ihmiskokeissa, missä pyydettiin antamaan sähköiskuja toisille jos koki näiden toimineen vastoin sääntöjä. Sähköiskuttaistte varmaan muut KUOLIAAKSI, koska "ihan oikeesti hei, ne ei NOUDATTANEET SÄÄNTÖJÄ!!!"

Vaikka palstamamman pienessä maailmassa tätä on vaikea ymmärtää, säänöilläkin on eroja. "Kielletty astuminen nurmikolle" on eri tasolla kuin "älä tapa".
Musta tuntuu että sulla on vaikeuksia ymmärtää pienessä mielessäsi sitä miksi osa asioista on kiellettyjä myös sinulta. Et sä voi jatkuvasti ajatella niin että muut tehköön sääntöjen mukaan ja sä teet kuten huvittaa. Ja mun mielestä kaupassa olevat tavarat ovat ihan samalla viivalla keskenään,ei se ole mitenkään hyväksyttävämpää repiä muffinssipakettia auki kuin lautapelipakettia. Ne eivät ole sinun ennen kuin olet ne maksanut. Tuntuu oudolta että joillekin on tosi vaikea hahmottaa näinkin yksinkertaisia asioita. Tosin mulle ne onkin jo ihan pienestä pitäen opetettu..
 
Kai sä sääntöjä noudattavana tunnollisena palstailijana muistat ilmoittaa modeille, jos vaikka bannia saataisiin kun on eri mieltä kuin sä ja vieläpä rikkoo sääntöjä, hui kauhistus sentään.
Vastakkaiset mielipiteet ei koskaan ole olleet mulle ongelma :)

Eikä tapana oo muutenkaan huudella modeja apuun.

On vaan kivempaa/helpompaa käydä keskustelua, kun vastapuoli ei vaihda alituiseen nimimerkkiä. Tosin sen nyt huomaa sokea otsallaankin, että tässä ketjussa yksi ja sama ihminen kirjoittaa milloin milläkin nimellä.
 
"vieras"
Entäs jos vaan mä ajan punaisia päin? Entäs jos vaan mä jätän yhtiövastikkeen maksamatta? Entäs jos vaan mä oon tänään töistä pois? Entäs jos vaan mä jätän vessanpöntön vetämättä? Entäs jos vaan mä haen lapseni kaksi tuntia myöhässä hoidosta?

Entäs jos vaan mä? Ei se maailma yhteen ihmiseen kaadu.
 
Mä ymmärrän kertaluontoisen tapahtuman josta esim. kystytään myyjältä/kaupan henkilökunnalta voiko näin tehdä.

Mutta ne ketkä tätä harrastaa alhaisten sokereiden ja lasten raivareiden varjolla jatkuvasti ja minusta piittaamattomasti, on varmaan niitä samoja jotka viskaa roskat ulos auton ikkunasta (kun siis mitä mun yhdet mäkkäripaperit tuola haittaa?) ja kahvilassa ollessaan ignooraa kyltin Palauta Astiasi Tähän (koska ei se nyt hirvee vaiva ole jos vaan MUN astiat soudutaan siivoamaan) ja parkkeeraavat inva paikoille (no ei ne muutkaan varmasti oo näissä luvalla, ja onhan tos toinen toinen ruutu vapaa...)
 
  • Tykkää
Reactions: chrissy

Yhteistyössä