Mä vihaan aamuja!

Meillä on ongelma hoitoon lähteminen. Poika on neljä kertaa viikossa perhepäivähoitajalla herätään joka aamu n.5.30. ja yritän ite viä mahdollisimman pitkään pötkötellä sohvalla kun Niilo leikkii.Sit pikkukakkosen alkaessa laitan sen potalle istuun ja samalla yritän saada aamupalaa meneen ja annan leipää potalle yms... (sen takia tämmönen systeemi kun yleensä syöminen vähän takkuilee Niilon kans ja ohan se ehkä kätevämpää antaa potalla istuessa) sit yleensä siinä jossain vaiheessa herää pikkuveli (1v.4kk) pikkukakkosen loppuessa puen päivä vaatteet ja vaihdan vaipan pojalle ja meen pukeen Joonaa.Kun oon Joonan saanu haalareihin laitan Niilolle haalarin lattialle ja siittä yleensä kiukuttelu alkaakin no ensin saan sanoo n.1000kertaa että laita haalari päälle meillä on kiire ja Niilo keskittyy vaan Joonan kiusaamiseen ym...pelleilyyn kun laitan toppaliiviä päälle ja vetoketjun kiinni se samantien avaa sen ym...ihan tahallista kiusaamista.Lopuks meillä sit tulee kauhee kiire ja mä oon ihan pinna kireellä juputan Niilolle ja ehkä sit Niilo itkee ja melkein äitikin otan Joonan kainaloon ja lähetään kiireellä rattailla.Niilo kävelee ja mä kädestä yritän kiskoo sitä eteenpäin kun käveleminen on semmosta ihmettelemistä ja toisella kädellä lykin rattaita 2km hoitoon!Ja yleensä jossain vaiheessa aina heittäydytään maahan makaan että nyt ei liikuta mihinkään!Siinä loppuu keinot kun ei auta vaikka huutas pää punasena ja kuinka maanittelis ja kantaakkaan en poikaa enään jaksa!Auttakaa mulla on keinot loppu!
 
on se kun vanhempi poika herää niin aikasin tokihan muuten nukuttas paljon pitempään.Meillä on sisarus rattaat jossa oonkin niitä aikasemmin lykkiny mutta ollaan nyt yritetty jättää ne koska ei mitenkään jaksa työntää 1v.ja 3v.poikaa sisarus rattaissa 10 ja 14 kiloset pojat painaa aika paljon 2km lumihangessa ja millon missäkin säässä työntelee.Ei kestä niskakaan kun mulla on tullu jatkuvaa niska kipua.Pitäshän 3v.jo jaksaakkin kävellä muutama kilometri.Mutta siinä tosin on ideaa jos ruvettas meneen sen verran aikasessa hoitoon että poika sais siellä syötyä aamupalan tosin aika tiukkaa voi tehä tällä temppuilulla.
 
Kamala toista on kiskomalla retuuttaa hoitoon ja jättää sinne. Jos et jaksa sisarusrattaita työntää niin jaksaisitko seisomalautaa? Tai jos et jaksa ollenkaan työntää niin olisko sitten pojalla pyörää, jolla ajaa? Meillä ainakin pyöräillään tarhaan kesät talvet. Poika siis 3v. Sitä jäin miettii, että miksi poika istuksii potalla? Siis 3v varmaan tunnistaa jo pissahädän ja menee vessaan kun hätä on. Meinaan, että meneekö tuohon potalla istuskeluun turhaa aikaa? Myöskään aamupalan tuputtaminen ei musta kannata, tai siis siihen menee turhaa aikaa ja energiaa. Meillä 3v syö aivan minimaalista aamupalaa, oikeasti. Mutta kyllä hän syö, jos on nälkäinen. Hän syö, minkä syä. Showta ei tehdä. luulen, että tiedän aamut olisivat kivuttomampia, jos jätät turhat ruokatuputukset ja potatukset väliin. Syö, minkä syö ja ennen lähtöä vaan käydään pissalla. Missä asutte? kerrostalossa vai omakotitalossa? Voisiko isomman lapsen pukea ensin ja laittaa pihalle jo odottamaan? Ei siis ensin pikkuveljeä, ei tulisi pienemmälle kuuma eikä isompi olisi kiusaamassa. Musta tuntuu, että teillä tulee turhasta tuota stressiä, pienillä jutuilla saa aamua helpommaksi ja sujuvammaksi. Toisaalta jos aamut on noin kamalia, onko hoitoon pakko viedä? Joskushan voisi jäädä kotiinkin, kun oikein tökkii. Olikohan mistään apua?
 
On pojalla pyörä mutta ei osaa sillä vielä ajaa kun sai sen vasta viime kesänä että pyöräileminen ei tulis onnistuun.Aamupala asian luulen saaneeni kuntoon kun ajattelin ruveta viemään hoitoon aamupalalle ja tosin syöhän se nytkin vaikka potalla mutta samahan se missä syö kunhan syö.Seisomalauta vois olla hyvä idea harkitaan...Potta harjottelukkin on tosiaan ollu ongelmana kun on vähän taantunu pikkuveljen synnyttyä mutta ei se mitään ei se mulle ongelma ole hiljaa hyvä tulee...ulos ei valitettavasti voi viedä ootteleen pikkuveljensä pukemista kun asutaan kerrostalossa ja vieressä menee tie.Mutta ehkä mä voisin muuttaa niitä aamu hetkiä niin että en jäiskään ite pötkötteleen sohvalle vaan heti kun poika herää puen päivä vaatteet laitan potalle annan leipää jos huolii ja herätän nuorimmaisen niin ollaan heti valmiita kun on aika lähtee.Jos en jättäs lähtöö viime tippaan niin selviäisin helpommalla.Luulen että lapsi vaan hermostuu kiireestä ja stressistä ja sen takia temppuilee.Hoitoon ei olis sinänsä pakko viedä kun olen ite kotona pienemmän kanssa mutta mielummin veisin kun yöt valvon pikkuveljen kanssa niin päivät kerätään voimia.Niin eihän nyt sentään Niiloo tarvi ihan retuuttaa sinne hoitoon kyl se sinne aina menee se käveleminen on vaan semmosta haaveilemista ja jatustelua.Kyl Niilo viihtyy hoidossa tosi hyvin ja ollaan hoitoon kaikinpuolin tyytyväisiä!Ainahan se motkottaa että ei halua hoitoon mutta sit on joka päivä viihtyny tosi hyvin ja ollu kiva hoito päivä!
 
mun neuvo olisi että lähtisit hoitoon aiemmin ja pojat söis siellä aamupalan ja sä voisit vaikka itse vielä aplata kotiin laittamaan itsesi kuntoon..jos et ole poikien kanssa ehtinyt. Pienemmänkin voit varmaan aamulla herättää jos tulee kiirus ja sitten vaan kunnolla aikaseen matkaan.. kun kerran Niilo noin ajoissa herää.

Jos matka ei ole mielettömän pitkä niin toki voit olettaa lapsen kävelevän itse ja 3-vuotiaan voit kyllä myös olettaa pukevan itse. Anna hänellä halari hyvissä ajoin. Kokeile myös tarrataulua.. hyvin onnistuneesta aamusta saa tarran ja tietyllä tarramäärällä jonkin palkkion. :)

tsemppiä aamuihin! :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja terapia:
On pojalla pyörä mutta ei osaa sillä vielä ajaa kun sai sen vasta viime kesänä että pyöräileminen ei tulis onnistuun.Aamupala asian luulen saaneeni kuntoon kun ajattelin ruveta viemään hoitoon aamupalalle ja tosin syöhän se nytkin vaikka potalla mutta samahan se missä syö kunhan syö.Seisomalauta vois olla hyvä idea harkitaan...Potta harjottelukkin on tosiaan ollu ongelmana kun on vähän taantunu pikkuveljen synnyttyä mutta ei se mitään ei se mulle ongelma ole hiljaa hyvä tulee...ulos ei valitettavasti voi viedä ootteleen pikkuveljensä pukemista kun asutaan kerrostalossa ja vieressä menee tie.Mutta ehkä mä voisin muuttaa niitä aamu hetkiä niin että en jäiskään ite pötkötteleen sohvalle vaan heti kun poika herää puen päivä vaatteet laitan potalle annan leipää jos huolii ja herätän nuorimmaisen niin ollaan heti valmiita kun on aika lähtee.Jos en jättäs lähtöö viime tippaan niin selviäisin helpommalla.Luulen että lapsi vaan hermostuu kiireestä ja stressistä ja sen takia temppuilee.Hoitoon ei olis sinänsä pakko viedä kun olen ite kotona pienemmän kanssa mutta mielummin veisin kun yöt valvon pikkuveljen kanssa niin päivät kerätään voimia.Niin eihän nyt sentään Niiloo tarvi ihan retuuttaa sinne hoitoon kyl se sinne aina menee se käveleminen on vaan semmosta haaveilemista ja jatustelua.Kyl Niilo viihtyy hoidossa tosi hyvin ja ollaan hoitoon kaikinpuolin tyytyväisiä!Ainahan se motkottaa että ei halua hoitoon mutta sit on joka päivä viihtyny tosi hyvin ja ollu kiva hoito päivä!
nyt vasta luin tämän kommenttisi ja hyviä ajatuksia sulla jo olikin. Ja jos pojan ei ole pakko mennä hoitoon joka päivä niin vie vaikka vaan 2-3 kertaa viikossa (ehkä vietkin..se ei jutustasi selvinnyt).. sillon ei tarvii tressiaamuja kestää joka päivä.
 

Yhteistyössä