Mahan/kohdun kasvu alkuraskaudessa

On tässä ihmetyttänyt kun alkuraskauden ultrassa todettiin kaksi alkiota ja nyt pian np-ultra lähestyy ja raskausoireet minimaalisia koko raskauden ajan ja kohtukin tuntuu samanlaiselta kun viikon 7 kohdalla ja kaikki omat vaatteet menee (tiukimmat farkutkin) eikä tosiaan pienintäkään kumpua ole ja kyseessä toinen raskaus...tää on vaan tälläistä spekulointia, mutta ihmetyttää...np-ultra on viikon päästä! Alkuraskaudessa toinen alkio oli n. viikon pienenmpi joten ehkä sekin vielä taustalla mietityttää...

Mites muilla kaksostenodottajilla onko kohdun kasvu ollut selkeästi nopeampaa?
 
Kyllä mulla alkoi heti maha kasvamaan. Viikosta 11 piti laittaa jo äiyiyshousut,kun ei ne isoimmatkaan normihousut mahtunu. Esikoista odottaessa meni paljon pidempään, ennen kun vatsa alkoi näkyä. Nyt varmaan pyöristyin muutenkin, kun tupakanpolton lopetin.
 
Minulla kasvoi alussa ihan selvästi. Rv 12 menin niskapoimu-ultraan, ja sanoin heti lääkärille että taitaa olla raskaus pidemmällä kun on niin kovasti kohtu kasvanut, tuntuu ihan selvästi ja housut kiristää. Tuplista sitten selitys löytyikin.
 
Mulla taas vatsa kasvoi todella vähän sekä alussa että koko raskauden aikana. Vielä rv14 musta on uikkarikuvia, joissa ihan normaali litteä vatsa. sf-mitta oli aina reippasti yläkäyrän yli, mutta jotenkin se ei vain näkynyt ulospäin niin kovasti. Kerroin töissä raskaudesta joskus rv20 tienoilla ja kommentit oli, että ei kyllä näy vielä yhtään päällepäin. Olin kyllä silloin siirtynyt jo äippähousuihin, mutta löysempien yläosien kanssa. Neuvolan terkka ihmetteli loppuvaiheessa, että masu on pieni jopa yksösmittapuulla. Vauvat syntyivät lopulta rv35+6 ja painoa tuli koko raskausaikana 8kg, joka jäikin sitten synnytyssaliin. Kohtu sitten myös kutistui tosi nopeasti ennalleen.

Varmaan yleisempää, että vatsa kasvaa aikaisin ja paljon, mutta on tässäkin siis vaihtelua. Onnea sinulle tuplauutisista ja toivottavasti np-ultrassa saat mielenrauhan tämänkin suhteen.
 
Eli ainakin mun kohdalla kohdun hidas kasvu laittoi epäilemään josko toinen olisi kuollut ja niin np-ultrassa paljastuikin eli nyt jatkan onnellista yhden vauvan odotusta! Toinen oli kuihtunut pois heti viikon 7 ultran jälkeen!
Onnellista odotusta muille tuplien äideille!
 

Yhteistyössä