Maidoton ruokavaliokokeilu, mitä leivälle?

Minulle suositeltiin kokeiluun maitotuotteiden poistamista tai ainakin rajua vähentämistä, jos sillä saisin nielun limaisuuden ja jatkuvan yskimisen vähenemään. Muuten vaikuttaa kohtalaisen helpolta noudattaa, mutta leivänpäälliset tuottavat hankaluutta. Sitä on niin tottunut sipaisemaan voita leivän päälle, että nyt noin kuiviltaan ei oikein leipä uppoa. Toki leivänsyönninkin voisi lopettaa, mutta keksisikö joku jotain korvaavaa tilalle? Margariineja en käytä, eli jotain muuta tarvitsisi olla :)
 
"jaahas"
No maidotonta voita ei ole olemassa. Vaihtoehdoksi jää margariinit tai sitten jotkut tahnat kuten humus, joita voit tehdä vaikka kikherneistä ja öhjystä ja mausteista
 
vierass
Olin ennen vegetaristi ja ostin välillä semmosta kasvistahnaa mikä oli tosi hyvää leivällä. Kolmea makua tais olla tuubeissa, harmi etten nyt muista nimiä. Enkä kyllä muista mitä niissä oli mutta veikkaan ettei maitoa.
 
maidoton
Oliiviöljy on hyvä. Keijulta löytyy täysin maidoton margariini, johon kyllä tottuu aika nopeasti. Yrttitahnat toimii myös, esim. peston tyyppinen, mutta ilman parmesaania. Espanjalaishenkinen tomaatti-oliiviöljytahna on hyvä tai tapenade.
 
vieras..
Joo, keijun sininen margariini on maidoton. Yllättävän vähiin menee se leivän puputtaminenkin kun ei saa juustoa laittaa leivän päälle, mutta margariinia ja kasviksia leivälle niin mennöö alas muutama siivu päivässä.

Mielenkiinnosta kysyn, että kuka suositteli maidotonta tuollaisiin vaivoihin? Maidotonhan ei ole maidoton jos vähän maitoproteiiniä käyttää, maitoproteiinin poistuminen elimistötä menee noin 2-4 vko, joten suosittelen ehdottomasti täysin maidotonta jos tahtoo testailla. Itse kyllä yrittäisin saada risojen poistoon aikaa.
 
Joo, keijun sininen margariini on maidoton. Yllättävän vähiin menee se leivän puputtaminenkin kun ei saa juustoa laittaa leivän päälle, mutta margariinia ja kasviksia leivälle niin mennöö alas muutama siivu päivässä.

Mielenkiinnosta kysyn, että kuka suositteli maidotonta tuollaisiin vaivoihin? Maidotonhan ei ole maidoton jos vähän maitoproteiiniä käyttää, maitoproteiinin poistuminen elimistötä menee noin 2-4 vko, joten suosittelen ehdottomasti täysin maidotonta jos tahtoo testailla. Itse kyllä yrittäisin saada risojen poistoon aikaa.
Mulla on onneksi ennestäänkin ollut leivänsyönti varattu lähinnä herkkuhetkiin, ei niinkään joka aterialla, niin luulen, että tämä on kohtalaisen helppo muutos :) margariiniin en kuitenkaan suostu taipumaan, joten jotain erilaisia tahnoja sun muita menee nyt varmaan testaukseen.

Vinkin tästä antoi tuttu lääkäri – ei niinkään se virallisin kanta, mutta maitotuotteiden kun on todettu olevan limaa kerääviä ja itse huomaan oireiden pahenevan esimerkiksi maitolasillisen jälkeen, niin kokeilu tuntuu itsestänikin varsin loogiselta. Kitarisat minulta on poistettu ja nielurisat eivät oireile :/ tästä syystä tätä limaisuutta onkin ihmetelty ja keuhkokuvissa rampattu, mutta mitään järkeenkäypää rakenteellista vikaa ei ole toistaiseksi löytynyt...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pöhöpö;30399808:
Miksi et käytä margariinia? :O
Mä pyrin käyttämään mahdollisimman vähän prosessoituja elintarvikkeita, en halua tunkea itseeni liikaa omega 6-rasvahappoja suhteessa omega 3:seen ja kaiken kukkuraksi se maku on vaan niin kamala.
 
Viljo
Mulla tuota limaisuutta aiheuttaa nimenomaan viljat. Meinaan että kannattanee kokeilla sitä jos maitotuotteiden eliminointi ei auta.

Vastauksena varsinaiseen kysymykseen: oliiviöljy
 
"terveys"
Minulle suositeltiin kokeiluun maitotuotteiden poistamista tai ainakin rajua vähentämistä, jos sillä saisin nielun limaisuuden ja jatkuvan yskimisen vähenemään. Muuten vaikuttaa kohtalaisen helpolta noudattaa, mutta leivänpäälliset tuottavat hankaluutta. Sitä on niin tottunut sipaisemaan voita leivän päälle, että nyt noin kuiviltaan ei oikein leipä uppoa. Toki leivänsyönninkin voisi lopettaa, mutta keksisikö joku jotain korvaavaa tilalle? Margariineja en käytä, eli jotain muuta tarvitsisi olla :)
Limaisuutta lisää myös joillekin vilja, eli kokeile jättää myös leipä pois!
 
"vvvv"
....et käytä, mutta sanomps silti :)
Leivontamargariineistakin löytyy maidoton versio.
Ja on sielä levitehyllyssä muistaakseni myös niitä alpro-tuotteita.

Itse tein joskus "munavoita", nii ett murskasin vaan munat, nitkistin rypsiöljyllä ja suolaa mausteeksi. Namnam :)
 

Yhteistyössä