Maidoton velli?!

Hei!

Kaupoissa ei nähtävästi ole saatavilla maidotonta velliä pikkuisille, joten onko kenelläkään kokemusta miten tämän voisi tehdä?

Meillä allergiaepäily maidosta, ja nyt tuntuu että oma maitoni ei pidä poikaa tarpeeksi kylläisenä pitkään, yöllä syödään 1-2h välein... Poju siis 3,5kk.

Joltain nettisivuilta luin että kuningatarpuurosta, joka on maidotonta voisi valmistaa velliä sekoittamalla siihen omaa maitoa tai erityiskorviketta. Ostin kotiin jo valmiiksi kyseisen purnukan, mutta se on tarkoitettu 5-6 kuukauden ikäsille... :( Eli eli... voinko minä tehdä kyseisestä puurosta velliä jo nyt?!

Tai onko muita ideoita?
 
Apteekissa on saatavana erityiskorvikeita, joita voi antaa maitoallergiselle lapselle. Meillä lapsi kyllä heräili tiheään yöllä, koska sai huonosti nukuttua oireiltaan :/ Mut jos siis oikeesti on epäily, että lapsi heräilee nälkäänsä, niin kannattaa miettiä tuo erityiskorvike vaihtoehto. Jos teillä on allergiaepäily, niin olette varmaan saanut lääkäriltä varuiksi jo reseptiä johonkin korvikkeeseen. Niitä saa kyllä ilman reseptiäkin.

Mä en uskalla nyt muuta sanoa tuon ikäisen velliin tai kiinteisiin, kun ei ole omakohtaista kokemusta velleistä yms. noin pienelle. Meillä allergiselle oli käytössä joskus hirssivelli. Tein löysää puuroa ja tein sauvasekoittimella "velliä"
 
Mistä tätä maissijauhetta saapi? Onko ihan tavarataloissa vai täytyykö luontaistuotekaupasta ostaa?

Kiitos vinkistä! :)

Olisiko sinulla tietoa millaisia sekotussuhteita täytyisi käyttää suurinpiirteen? :)
 
Ei meillä ole muita oireita kun ihottuma, paljon pienempänä oli refluksiaa, joka on nyt hävinnyt kokonaan... Juu, olikohan almiron pepti, joka on varuilta meillä, mutta ei ole tarvinnut vielä onneks käyttää...

Kokeilussa oli kaupasta saatavaa hypoallercenig- korviketta, josta ei tullut kuitenkaan mitään normaalista poikkeavaa. Sitä ei olla tietenkään käytetty pari hassua kertaa, joten ei oikein voi edes tietää pahentaako se oireita...

Muuten meillä aurinkoinen ja iloinen lapsi, yöt on vaan ihan tuskaa... :( ennen nukkui noin 6h putkeen nukahtamisen jälkeen, nyt herää kitisemään jo tunnin päästä... ja jatkuu koko yön vähän väliä. Päivisin ei ole mitään ongelmaa...

Huoh, alkaa itsellä univelat painaa päälle.
 
Meidän poika tulee 4 kk ensi viikolla :) Pojallamme on ollut ripuli jo kuukauden ja sitä ennen hän sai ihmeellisiä ihottumia ihan ilman syytä. Aluksi ajateltiin sen olevan hikinäppyä.
Nyt olen itse maidottomalla dietillä, jotta nähdään auttaako se meillä. Itse olen todella kipeä soijamaidosta, ja huomaan, että poitsu on alkanaut kakkaamaan aivan vettä. Ajattelin vaihtaa itselleni riisimaidon ja katsoa, miten käy. Pojallamme on toinen lääkitys muuhun sairauteen, ja hän ei saisi ripuloida ja sitä myöten kuivua.

Minäkin imetän ja oma maitoni ei riitä. Sain lääkäriltä reseptin Almiron pepti I:seen, jota voin antaa lisämaitona. Ainakin miellä se menee hyvin alas, vaikka ei ikinä ole edes Tuttelia saanut. Olin juuri ajatellut aloittaa kiinteän ruoan annon, mutta se joutuu nyt odottamaan. Tuo Almiron maksoi hieman alle 43 e reseptillä ja siitä saa 6 litraa korviketta. Maidotonta velliä ei ole!! :(
 
Nuo korvikkeet tulee sitten tooodella paljon halvemmaksi, kun on lääkärinlausunto allergiasta ja saa sen kelan korvauksen. Korvaus edellyttää valvotun maitoaltistuksen tekemistä lääkärin vastaanotolla. Ennen altistusta täytyisi tietysti vauvan olla oireeton tai ainakin mahdollisimman vähäoireinen, jotta allergia olisi mahdollista huomata/todeta.

Moni maitoallergikko saa oireita myös kananmunasta ja soijasta, joten niitä olisi varmaan ihan hyvä välttää myös.
 

Yhteistyössä