Maiskutus imetettäessä

Hei,

Minulla on 2 kk ikäisen vauvan kanssa ongelmana maiskutus imetettäessä. Vauva osasi aluksi imeä oikein sekä rintaa että tuttia, mutta nyt noin 3 viikkoa sitten sekä rinnan että tutin imeminen ei enää onnistu entiseen malliin. Onko teille tapahtunut tällaista taantumista? Imetysasentoa en ole muuttanut tms. Imetysasento ja -ote onkin mielestäni ihan oikein, nänniä suussa reilusti ja alahuuli hyvin "rullalla". Välillä imeminen onnistuukin ihan hyvin, mutta suurimman osan ajasta ote irtoilee. Vauva kyllä saa maitoa ihan riittävästi ja kasvaa hyvin.

Ainoat ongelmat ovat siinä, että joskus otteen irrotessa ja vauvan ottaessa imun uudestaan nänni muljahtaa vauvan suussa ilkeästi tehden minulle kipeää ja myös ilmaa kuuluu menevän vauvan massuun. Ilman meneminen tietysti aiheuttaa jonkin verran normaalia enemmän vatsavaivoja ja pulauttelua.

Sekä tutin että rinnan imeminen onnistuu yleensä paremmin silloin, kun vauva ei itse sitä yritä liikaa, eli kun lähes nukkuu rinnalla/tutti suussa. Ote siis olisi luonnostaan oikein, mutta vauva itse tekee jotain väärin..?

Onko siis neuvoa tilanteen korjaamiseen? Vai korjaantuuko asia ajan kanssa itsestään?
 
Heippa

Meillä oli samaa tytön ollessa parin kuukauden ikäinen ja ihmettelin sitä kovasti. Maiskuttelu on sittemmin loppunut. Pääasiahan se on että saa maitoa tarpeeksi. Vieläkin välillä nänni muljuu suussa, ja on vähän inhan tuntoista. Tosin nyt tytöllä on jo ikää 4kk, ja osaa vähän leikkiä niin :)
 
Meillä 3kk kanssa välillä samoja ongelmia, tosin vähenevissä määrin, silloin jos heruminen on runsasta. Jos vauva on todella nälkäinen ja hyökkää rinnan kimppuun heruminen on voimakkaampaa. Varmaankin helpottaa ajan kanssa kun maidontulo tasaantuu, yleensä juuri tässä 3kk:n iässä. Jos paljon häiritsee koita löytyisikö imetystukilistan sivuilta apua.
 
Kiitos vastauksista!

En usko, että runsas heruminen on ongelma, koska maiskutus on imetyksen alussa ja lopussa lähes yhtä runsasta. Eroa ei ole myöskään sillä onko rinta täydempi tai tyhjempi.

Imetystukilistan sivujakin olen tutkaillut, mutta en ole aivan vastaavaan ongelmaan vastausta löytänyt.

Onneksi ongelma ei ole mitenkään kauhean suuri. Mutta olisi silti kiva kuulla, jos muillakin on ollut samanlaista ongelmaa ja ovat siitä jollakin kikkakolmosella tai ajan kanssa selvinneet.
 

Yhteistyössä