maissiallergikkojen vanhemmat, kaipaisin kokemuksia

pur
Tyttö on ny 10kk ja olen alusta asti epäilly perunan riisin ja kauran aiheuttavan pikkuselle ongelmia. Perunaa meillä nyt ei muutenkeaan käytetä ja se mitä oon reissun päällä antanut noita kaupan vauvaruokia ei se ainakaan enää mitään aiheuta. Riisiä edelleen epäilen, mutta kun annokset ovat harvakseltaan niin tyttö sekviytyy öisistä vatsan väänteitä heräämättä kunnolla, selvästi kipeää kuitenkin tekee :( . Sitten epäilin kauraa kun se on meillä ollu melkeen päivittäisenä ja tytön ihokin (mikä on syntämästä asti ollut ns. virheetön kuivui käsi varsista ja jaloista ja erityisesti poskista meni ihan semmoiseksi suomuiseksi. Äitini syytti minua että tytön posket on päässy paleltumaan vaikka kovasti ihmettelin miten niin ois voinu käydä kun oon ollu mielestäni huolellinen niin kuitenkin laitoin sen piikkiin ja muutenkin talven alkuun ihon kuivumisen. Mutta kun kakkakin alkoi olla vihertävää ja yöt aika raskaita niin jätin kauran pois pariksi viikoksi. tänä aikana iho-oireet käsissä ja jaloissa hävisivät poskissa lievenivät ja yöt parani huomattavasti, kakka jäi kuitenkin oudon väriseksi. kokeilin kauraa uudestaan ja kolmannen yön jälkeen vihelsin pelin poikki. Ilman kauraa nyt menty taas pari viikkoo ja koko sen ajan meillä onkin ollu vippa ihottuma mikä aina välillä näyttää paranevan ja sit meneeki vaan pahemmaks. Kuitenkin sattuneesta syystä annoin muutama päivä sitten maissi velliä (meillä ei pahemmin oo vellejä käytetty ylipäätään) aamupäivällä ja iltapäivällä (muuta poikkeevaa ei ruokavaliossa oo ollu) tuloksena vihree vesiripuli.

Neuvolaan soitin jossain vaiheessa ja ne vaan sano et pitää vaan kokeilla eri ruokia ja todeta itse, mikä käy ja mikä ei. Ja tällä viikolla en saanu yhteyttä sinne :kieh: huomenna kyllä meinaan vaikka mennä paikan päälle, mutkun tuntuu ettei oo mitään selkeetä näyttää ja mitä ne sille sit voi. Mut eihän tää voi jatkua.

Kävi googlettaakki maissiallergian ja tuli heti semmonen olo et noinko vois olla et meijän neitil sit ois joku harvinainen maissi-riisi allergi mut se ainaki selittäs paljo. Ja eikös nää pienten allergiat/yliherkkydet usein mee ohi? MIssä vaiheessa teillä on menny? Ootteko huomannu et vaikka luomutuotteilla olis eroa reaktioon? Itse valmista kotioöoissa ruoat mut onko tosiaan niin et kaupasta löytyy neljä vauvanruokavaihtoehtoo kun suljetaan maissi kaura ja riisi pois :eek: ? Minkälaisia oireita teillä on ollu ja miten ootte selvinny?
 
Noista kaupan valmisruoista sen verran, että meillä oli käytössä tosi pitkään vain yksi sopiva purkkiruoka ja sekin oli kukkakaali eli neljä purkkiruokaa on oikeesti ihan hyvin!

Selvästi jotain allergiaa on, koska oireet on noin selvät. Kannattaa pitää ruoka/oirepäiväkirjaa, jonka avulla syitä ja seurauksia on helpompi hahmottaa. Neuvola on siinä mielessä oikeassa, että kokeilemalla ne sopivat/sopimattomat selviää. Pääsääntöisesti, ainakin jos allergioita alkaa olla enemmän, on hyvä olla mukana myös ihan lastenlääläri/lasten allergologi, jonka ammattitaitoon turvautua tarvittaessa.

Meillä ei ole ollut eroa onko luomua vai ei. Kyllä ne allergiat jossain vaiheessa väistyy, meillä isoin harppaus tapahtui reilut 2 v:nä. Silloin alkoi sopia mm. maito, vehnä, ruis, kananmuna yms. Nyt meno on vähän tasaantunut, mutta sopivia löytyy koko ajan lisää pikku hiljaa.
 

Meillä nyt 1v. pojalla on ja on ollut monenmoista allergiaa! mm. Peruna, porkkana, bataatti, maissi, vehnä, kaura, muna, soija, maito.. Nyt näistä jo sopii aika moni, mutta hankalaa oli etsiä ne mitkä ei sopinut! Testit ei näyttänyt meille muuta kuin muna ja soija allergian! Vieläkin tulee eteen uusia sopimattomia ruokia..

Pitkään mentiin riisillä, kukkakaalella ja päärynällä! Suurin harppaus parempaan tapahtui nyt tässä muutama kuukausi sitten kun peruna ja porkkana saatiin mukaan.. sekä kaura pieninä määrinä! Alkoi vähän laajeta noi kaupan valmis ruuatkin! Niissäkin kun on niin monessa tuota maissia, joka meillä on edelleen pahin allergisoiva!

Aika pitkälle yritän luomua käyttää jauhoissa ja puuroissa, mutta en ole eroa huomannut vaikka muuta antaisin.. Mutta luomulla saa selville että on kyseiselle aineelle allerginen eikä esim. jollekkin lisätylle!

 

Yhteistyössä