Maissivelliä iltaisin, paljonko?

Vauvan ikä? Miksi haluat tietää määriä? Vähän tartteis lisävalastusta tai sit mä oon vaan niin pahvi etten tajunnut kysymystä?

Sillon kun meillä maissivelliä juotiin joskus 4-5kk iässä, niin sitä meni 50-150 ml riippuen, kuinka paljon vauva halusi syödä. Enempikin ois saanu mut ei uponnu. Neuvolassa sain ohjeen että vellillä voi ton ikäsellä korvata yhden aterian eli sen mitä nyt kertasyötöllä syö. Jos on kovin pieniruokainen, voi antaa yösyötöllä lisää mut ei nyt purkkitolkulla päivässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Vauvan ikä? Miksi haluat tietää määriä? Vähän tartteis lisävalastusta tai sit mä oon vaan niin pahvi etten tajunnut kysymystä?
Vauvani on 5kk. Ihan siis mielenkiinnosta halusin tietää paljonko muiden kullanmurut sitä velliä syö :)
 
4,5kk syö iltavelliä samanverran kuin maitoakin eli 130-160ml. Maissivellistä tuli meillä ilmeisesti mahanpuruja ja heräsi muutenkin aamulla ennemmin nälkäänsä. Peruna-porkkanavelli taas on namnam ja pitää nälän mielestäni paremmin loitolla.
 
2dl, syö tuntia ennen nukkumaan menoa puuroa ja sitten nukumaan mennessä vetäsee ton vellin. Joskus menee vähemmän joskus enenmän, riippuen kuinka hyvin on puuro maistunu.
( 9kk)

Lisään vielä että lapsi juo riisi- tai kauravelliä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
apua, nyt alan oikeasti huolestumaan. meidän tyttö syö vaan sen 90 ml maks. ja maitoa päälle. enempää ei uppoa. onko muilla vähän velliä syöviä vauvoja?
Älä suotta huolestu, ei monien vauvat syö velliä ollenkaan. Monet antaa iltaisin puuroa ja sen jälkeen maitoa. Ei se velli oo mitenkää pakollinen, eikähän sitä ees esim. neuvolan toimesta yleensä suositella kenellekään.(Meillä kyl syötiin velliä 3-4kk iässä, ja sit siirryttiin puuroon.) Ja toisekseen, monet saavat vielä 5kk iässä pelkkää tissiäkin, että oo ihan huoletta :)
 
Hei Katrinainen! Älä huoli, juohan teillä vielä maitoakin päälle. Kauanko nukkuu tuolla määrällä? Meillä nimitään nukutaan se lähes puoli vuorokautta syömättä, joten tarttee sen jättimääränsä. Ja on isokokoinen ukkeli. Lapset syö niiiiin eri tavalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Laylah:
Hei Katrinainen! Älä huoli, juohan teillä vielä maitoakin päälle. Kauanko nukkuu tuolla määrällä? Meillä nimitään nukutaan se lähes puoli vuorokautta syömättä, joten tarttee sen jättimääränsä. Ja on isokokoinen ukkeli. Lapset syö niiiiin eri tavalla.
nukkuu 19.39-n.3.30 tuolla määrällä. meille annettiin käsky siirtyä velliin 4kk iässä kun paino ei tahtonut tytöllä millään nousta. nyt on kyllä paino jo hiukan noussut ja nukkuukin mielestäni ihan ok. en siis huolestu.
 
meillä 4 kuinen syö sen kokonaisen purkillisen eli 200 ml ja nukkuu 19.30-7-8.00.
Pari viikkoa ollaan annettu velliä jo. Joskus juo tuntia ennen velliä vielä maitoakin, aamulla taas kun herää niin ei herää nälkäänsä, ainakaan ei ruoka heti aamusta kunnolla maistu.
 
Mua kans kiinnostaa tää velliasia. 6kk tyttö ei ole koskaan saanut velliä. Mulle ei ole yksinkertaisesti vain tullut mieleen, että sellaista on olemassakaan. Pelaillaan soseilla, puuroilla ja NANilla. Velliä siis kuuluisi antaa iltaisin? Meillä tyttö saattaa nukahtaa ennen kuin on saanut iltamaitoa tai puuroa, ja nukkuu silti 11h.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amodini:
Mua kans kiinnostaa tää velliasia. 6kk tyttö ei ole koskaan saanut velliä. Mulle ei ole yksinkertaisesti vain tullut mieleen, että sellaista on olemassakaan. Pelaillaan soseilla, puuroilla ja NANilla. Velliä siis kuuluisi antaa iltaisin? Meillä tyttö saattaa nukahtaa ennen kuin on saanut iltamaitoa tai puuroa, ja nukkuu silti 11h.

Ei sitä mitenkään "kuulu" antaa. Ja velli on ihan samaa kuin korvike, esim. maissivelli on korviketta, jossa on reilut 4% seassa maissijauhoa. Että siitä voi sit jo jotain päätellä sen "tarpeellisuudesta".
Itellä ainoa syy miks juotan pojalle (8½kk) jonkin verran vellejä, on se että vellit on tosi paljon halvempaa kuin korvike (kun vellejä saa myydä tarjouksessa, korviketta ei) Itse ostan usein tokmannilta vellejä 5prk/1?.. Ja samahan se sinäänsä kumpaa juottaa, maitoa, vaiko velliä, molemmissa on samat ravintoaineet...Ite en usko siihen että velli pitäis paremmin nälkää kuin maito, koska ei vellissä oo yhtään sen enempää energiaa mitä maidossakaan.
 

Yhteistyössä