Maitoallergia

Saatiin tulokset tytön (1v.) pitkään jatkuneeseen maha vaivaan: Maitoallergia :'(

Aiemmin, tytön ollessa puolivuotias, epäiltiin refluksia, jonka myötä otettiin varmuuden vuoksi kaikki mahdolliset ruoka-aine allergiatestit verinäytteestä; kaikki negatiivisia. Silloin kokeilimme myös maidotonta diettiä kahden viikon ajan, tuloksetta. Ehkä ikä teki tehtävänsä, mutta pulauttelu loppui tuossa kahdeksan-yhdeksän kuukauden iässä.

Nyt tyttöä on vaivannut joulukuusta asti ripuli. Välillä kakka on koostumukseltaan "lehmänpa*kaa", välillä aivan vaippaan imeytyvää ripulia.
Tammikuussa alkoivat mahakivut, jotka tulivat kovina ja yllättäen, helpottivat kun masua hieroi. Lisäksi piereskely lisääntyi huomattavasti, ja paukut olivat todella kovia pommeja. Yöt olivat levottomia, tyttö heräsi itkien 4-6 kertaa yön aikana, joskus rauhoittui kun sai tutin, joskus masua täytyi hieroa niin että sai pierun irtoamaan.

Ajattelin alkuun että tyttö reagoi meikäläisen keitoksiin masuvaivoilla (purkkiruuat on yök), mutta kun oireet vain pahenivat mentiin lopulta lääkäriin. Otettiin kakka- ja verinäytteet sekä saatiin määräys kokonaan maidottomalle ruokavaliolle. Ruokavalion muutos näkyi heti: vuorokausi dieetin aloittamisesta loppuivat mahakivut ja ilmavaivat, tyttö nukkui yön heräämättä kertaakaan. Kunnon kakka tuli 3 vrk kuluttua.

Tänään saatiin tulokset, ja kuten arvata saattaa, positiivinen (rajatapaus).
Viitearvon raja on 0.35, tytöllä 0,33. Nyt odotellaan kutsua lastenpolille lisätutkimuksiin.

Tiedän, ettei tämä nyt mikään maankaato-juttu ole, mutta mulle henkilökohtaisesti aikamoinen pala purtavaksi :'( :'(

Mitä tein väärin :ashamed: :ashamed: ?
Johtuuko tämä siitä että en imettänyt kuin kolme kuukautta, senkin osittain?
Vai siitä, että en ole ollut turhan tarkka siisteyden /puhtauden suhteen? (tutipulloja ja tuteja ei ole keitelty muuta kuin pakkauksesta otettaessa, ei ole niin vaarallista jos maistelee koirankarvoja/roskia lattialta, tai työntää suuhunsa mitä nyt sinne sattuu sopimaan)
Vai siitä, että annoin tytölle eka kerran lehmän maitoa juotavaksi sen ollessa vasta 8kk? (niin, meni heti vesiripulille eikä sitten enää kokeiltu. Ruuat, mm.riisipuurot sun muut maitoruuat olen aina tehnyt lehmän maitoon ja antanut tytöllekkin samaa)

Vanhempi lapsi on "terve", samoin me vanhemmat.

Mistä saan käytännön ruokintavihjeitä? Tuntuu että kaikissa tuotteissa on jotain maidon osia. Kaupassa olen yrittänyt katsella, mutta en oikeastaan ole löytänyt muuta kuin soijajugurtin. Kaura-ja soijamaitoa on, mutta tyttö ei suostu sitä juomaan. Mitä laitetaan leivän päälle? Millä korvataan kerma ja rahka? Nyt kun olen tutkinut näitä tuotteita, voin todeta että meillä syödään hirveästi maitotaloustuotteita! Mutta mitä syö tyttö??
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jixy:
Tänään saatiin tulokset, ja kuten arvata saattaa, positiivinen (rajatapaus).
Viitearvon raja on 0.35, tytöllä 0,33. Nyt odotellaan kutsua lastenpolille lisätutkimuksiin.

Tiedän, ettei tämä nyt mikään maankaato-juttu ole, mutta mulle henkilökohtaisesti aikamoinen pala purtavaksi :'( :'(

Mitä tein väärin :ashamed: :ashamed: ?
Johtuuko tämä siitä että en imettänyt kuin kolme kuukautta, senkin osittain?
Vai siitä, että en ole ollut turhan tarkka siisteyden /puhtauden suhteen? (tutipulloja ja tuteja ei ole keitelty muuta kuin pakkauksesta otettaessa, ei ole niin vaarallista jos maistelee koirankarvoja/roskia lattialta, tai työntää suuhunsa mitä nyt sinne sattuu sopimaan)
Vai siitä, että annoin tytölle eka kerran lehmän maitoa juotavaksi sen ollessa vasta 8kk? (niin, meni heti vesiripulille eikä sitten enää kokeiltu. Ruuat, mm.riisipuurot sun muut maitoruuat olen aina tehnyt lehmän maitoon ja antanut tytöllekkin samaa)

Vanhempi lapsi on "terve", samoin me vanhemmat.

Mistä saan käytännön ruokintavihjeitä? Tuntuu että kaikissa tuotteissa on jotain maidon osia. Kaupassa olen yrittänyt katsella, mutta en oikeastaan ole löytänyt muuta kuin soijajugurtin. Kaura-ja soijamaitoa on, mutta tyttö ei suostu sitä juomaan. Mitä laitetaan leivän päälle? Millä korvataan kerma ja rahka? Nyt kun olen tutkinut näitä tuotteita, voin todeta että meillä syödään hirveästi maitotaloustuotteita! Mutta mitä syö tyttö??


:hug: Allergiat ovat mystisiä ja niistä ei voi syyttää äiti itseään. Meidän pojalla ensimmäiset oireet ruoka-allergioista ilmenivät 1kk iässä. Jaksoin imettää, kunnes hän oli 5kk. Nyt poika 1v3kk ja sopivia ruoka-aineita on 6-7kpl.

Me aloitimme apteekin soija-korvikkeen käytön kun poika oli 9kk ja testitulos soijalle oli 0.35... Nyt arvo olikin enää 0.16!

Allergialiiton (Pirkanmaan) sivuilta (en valitettavasti muista nimeä oikein) löytyy opastusta ruokiin ja varmasti niitä on muuallakin. Alku on aina hankalaa, mutta kyllä siihen sopeutuu, kun asennoituu oikein.
 
Voi tietenkin olla, että liian aikainen raa'an maidon tarjoaminen ei ollut kovin fiksua ja herkisti allergialle, mutta mistäpä sitä ainakaan näin maallikko varmaksi tietää. Tuohon ruokavalioon voin antaa vinkkejä, koska oma poika on ollu maitoallergikko (8kk-2v) ja lisäksi pikkuveljelläni oli maitoallergia 80-luvun puolivälissä, jolloin ei edes ollu mitään korvaavia tuotteita ja hyvin pärjättiin.

Leivälle voi laittaa sinistä keijua, siinä ei ole maitoa missään muodossa ja sitä voi myös käyttää leipomisessa, koska siinä on tarpeeksi rasvaa 70%.

Yosa kaurajogyrtit on ihan hyviä ja meillä ne ainakin upposivat. Myös soijajäätelöä löytyy. valmiseineksiä ei löydy paljoa, maidotonta maksalaatikkoa löytyy, muissa on yleensä maitoa.

Kerman voi korvata kaurakermalla ja sen makua ei ainakaan uuniruuissa erota tavallisesta ruokakermasta. Makaronilaatikko on helppo tehdä liha-tai kasvisliemeen ja hyvää tulee. Meillä tehdään aina kasvisliemeen, vaikka ei enää tarttiskaan, oon tehny aina, koska lapsena siihen jo niin totuin. Perunamuusin voi tehdä perunoiden keitinveteen ja myös valmiita pussijauheita löytyy maidottomana. Puuro kannataa opetella syömään maidottomana, se meillä ei oikein uponnu kauramaitoon tehtynä. Kokeile eri maitoja (riisi, soija ja kaura) ja katso mikä kelpaa parhaiten ja anna lapselle sitä. Meillä parhaiten upposi Oatlyn kaurajuoma, (soija oli poissa käytöstä koska poika oli sillekin allerginen).

Sitten kannattaa muistaa vielä kalkkilisä, jota pitää antaa jos lapsi ei voi syödä maitotuotteita. Kyllä se siitä lähtee sujumaan jos ei tartte miettiä muita rajaavia allergioita lisäksi.
 
:hug: siitä jää henkiin, usko pois.
rankkaa on luksi, mutta äkkiä sitä oppii mitä saa antaa ja mitä ei.
Meillä kakkosella alkoi oireet kun oli 3kk, iho kuivui, sitten alkoi maha vaivat, ilmaaj a ripulia. verikokeet täysin puhtaat, lastenpolille altistukseen jossa meinasi henki mennä, diagnoosi: erittäin voimakas maitoallergia.
MUTTA, pojan ollessa n.1,5v maito alkoi käymään kuin taikaiskusta, puolivuotta aiemmin 1ml maitoa ja altistus oli siinä.
Hällä oli myös kaura, hirssi ja maissi pahimmat viljoista, ruis alkoi sopia kun oli vuoden, vehnä otettiin käyttään alle 2vuotiaana, kaura alkoi sopia n.3v iässä, hirssi vasta nyt kun on 4v.
Kala-allergia oli niin voimakas että koko talossa ei voinut käsitella raakaa kalaa sisätiloissa, kaupassakin piti kalatiski kiertää ettei sieltä vain tule kalanhajuja.
Olihan se melkoista, mikään apteekin korvike ei käynyt kun kaikissa on maissia, mutta onneksi kaupan soijamaito sopi johon sitten siirtyi kun oli 1v3kk, siihen asti imetin, onneksi imetysdietin ei tarvinnut olla yhtä tiukka kuin mitä pojan ruokavalio, 9 sopivaa ainetta joista lihaa oli 5 :whistle:
 
Kiitos myötätunnosta :flower: !

Tänään kävin kaupassa ostoksilla ja löytyihän sieltä tuotteita kun osastonvastaavaa tenttasin :)
Ostin soija-, kaura-, riisi- ja kookosmaitoa (siis kaikkea muuta maitoa paitsi maitoa :LOL: ) Go Green -vai mikä se nyt olikaan, löytyi ruoka"kerma" ja myös kuohu"kerma". Vaahtoutuvaa vaniljakastikettakin löysin :p !
Ja kaurajuguja, nam. Jos vaan tuotteet käyttäytyy tavallisten tapaan ruuanlaitossa niin nyt jo näyttää valoisammalta. Tytöllekkin maistui soijamaito aivan kuin NAN tai Tuttelikin, ostin nyt sellaisen natural soijamaidon, purkki ainakin oli erilainen kuin edellinen.

Kun muistaa vaan lukea kaikki tuoteselosteet niin jospa se tästä.

On tosiaan onni ettei ole enempää allergioita (ainakaan vielä), maikäläisen kokkaustaidot on sen verran onnettomat että jos joutuisi hirveästi kikkailemaan niin nälkään nääntyisi. Samalla muu perhe syö myös maidotonta, en aio keitellä kuin yhdessä kattilassa päivän soosit.
 
Kyllä se siitä =) Alkuun on vähän opettelemista, mutta äkkiä tulee tuotteet tutuiksi. Ainut tuote, mitä minä en saanut korvattua oli juusto. Kermat, jäätelöt, jogurtit ja juomat ovat soijasta, riisistä tai kaurasta. Leivissä ja kekseissä yms. on tosi paljon maidottomia ja osa on vielä ihan munattomiakin eli sieltä löytyy kyllä valinnan varaa. Leivälle kinkkua ja kasviksia, mutta ei sitä juustoa.

Allergiat on mystisiä, ei niitä itse voi aiheuttaa tai estää, sitä on kyllä yritetty :whistle: Mä esim. lopetin imetyksen siksi, että oireili jo imetys aikana niin paljon eli ei ainakaan ollut pullojen keitosta tai liian lyhyestä imetyksestä kyse. Allergia tulee joillekin, jos on tullakseen. Aina ei noissa testeissä varsinkaan ihan pienillä mitään näy, se on aika tavallista. Hienoa, että vaivoille on kuitenkin nyt saatu selitys ja toipuminen voi alkaa.
 
Hei!

Itse olen ostanut maitoallergiselle pojalle soijajuustoa paikallisesta City Marketista. Soijajuustoja oli ainakin kolmenlaisia: edamin, cheddarin ja mozzarellan tyyppistä. Itse käytin tuota mozzarellan tyyppistä soijajuustoa pizzaan. Eikä kyllä pizzan maku yhtään "häpeillyt" lehmänmaitopohjaisella juustolla tehdyn pizzan rinnalla.

Täällä linkissä tuotteet:

http://www.seege.fi/default.asp?t=6&p=5500&&subp0=5500
 
Ripuli jatkuu edelleen :'( :'(

Tytön pylly on taas palanut ihan karrelle, rasvaa menee varmaan tuubi viikkoon.
Ollaan oltu viikko soijattomalla + kohta kk maidottomalla, lisäksi saatiin vielä uusi ohjeistus että jätetään viljatkin pois.
Meillä oli aika maitoaltistukseen osastolle mutta laittoivat kotiin, kun tytön ripuli vaan jatkuu, joten ei oikein voi todeta altistuksen aiheuttamia oireita. Johtuuko ripuli maidosta vai jostain muusta.....
No nyt on oltu pari päivää ilman viljaa. Tuntuu että mitä raukalle voi oikein syöttää, ja sydän tihkuu verta kun tyttö osoittaa leipää ja pullaa ja sanoo itkien UGU UGU, mielihän sillä tekee :'( Nyt kakka-homma on kyllä rauhoittunut, tänään ei kakannut ollenkaan ja eilen teki vain yhdet, mustaa ripulia tosin.

Voi itku että jos elämä on oikeasti tätä.... tuntuu niin hel*etin hankalalta!!!!
Uusi aika osastolle viikon päästä, jos maha ei ole siihen mennessä rauhoittunut näillä eliminaatiodieteillä, ruetaan tarkempiin tutkimuksiin mahdollisen imeytymishäiriön tms. varalta. Mulla on ollut hirmuinen vauvakuume mutta nyt jotenkin tuntuu että entäs jos seuraavakin on allerginen......
 
Noita allergioita voi olla useampia ja se kotimaisten viljojen pois jättäminen on varmaan ihan hyvä idea. Mitä "maitoa" lapsesi nyt juo, riisimaitoa? Leivonnaisia voi tehdä ihan hyvin itse esim. maissijauhosta ja marketeista löytyy valmiina esim. Farinalta leipäjauhoseos, jossa ei ole kotimaisia viljoja.
 

Yhteistyössä