maitoallergiasta ja almironista

meidän tytöllä siis nyt epäillään maitoallergiaa ja almiron ekana kokeilussa.
eilen käytiin lääkärillä,mutta paljon jäi kysyttävää,kun en siinä sillon muistanut..olin vaan iloinen,etä meidät otettiin tosissaan :)
eli jos joku viitsisi valaista minua muutamissa asioissa...
annetaanko d-vitamiini tippoja vauvalle edelleen se 3 päivässä vaik almironissa hiukan enempi lisätty d-vitamiinia?
koska uskaltaa aloittaa kiinteiden kokeilun? tyttö nyt himpun vajaa 4kk. tietysti ensin pitää varmistua tuosta allergiasta ja almironin sopivuudesta.
millä kiinteät aloitetaan maitoallergisella?
mitä kannattaa välttää?
pitäisikö meidän olla allergialääkäriin yhteydessä allergian toteamisen jälkeen? mistään sellaisesta kun ei puhetta ollut.. :eek:
keitättekö päivän vesitarpeet aina valmiiksi esim.jääkaappiin?
miten kyläily onnistuu?
siinä nyt alkuun kysymyksiä jotka mietityttää...
kiva,jos joku jaksaa vastata :)
tuntuu,että nyt elämästä tulee hankalaa tuon jauhemaidon kanssa.. voiko sitä enää kotoolta pois lähteä.. :(
 
Kyllä te käytte siellä lääkärillä vielä monta kertaa! Ihmettelen vaan, ettei lääkäri puhunut teille mitään jatkoista. Onko teillä jo soittoaika varattu vai soittaako lääkäri teille vai miten? Yleensä otetaan joku errityiskorvike kokeiluun, niinkuin teillä on nyt Almiron ja sitten toivotaan, että se sopii. Jos Almiron käy ja lapsen oireet poistuvat, menette te sitten maitoaltistukseen. Maitoaltistuksessa lapselle annetaan lääkärin valvonnassa maitoa ja jos oireet palautuu, saatte maitoallergiadiagnoosin ja lääkäri kirjoittaa lausunnon Kelalle. Kela myöntää sitten maitoaltistuslausunnon perusteella korvauksen erityiskorvikkeisiin, jotta niitä ei tarvitse kokonaan itse maksella. Puhuiko lääkäri siitä, missä maitoaltistus tehdään? Niitä tehdään yksityisillä lääkäriasemilla ja sairaaloissa. Jos kävitte allergologin vastaanotolla, tehdään altistuksia varmaan siellä lääkäriasemalla, missä kävitte vastaanotolla. Muutenkin käymme säännöllisin väliajoin allergologin luona lapsen kanssa kontrolleissa, jossa mietitään aina uusia ruokia, oireita, mahdollisia lääkityksiä ja seurataan vointia ja tutkitaan ihan noin yleisestikin.

D-vitamiinin määrä riippuu siitä kuinka paljon lapsi sitä korviketta juo. Meillä lapselle ei annettu D-vitamiinia ollenkaan, kuin vasta nyt puolitoista vuotiaana. Ei ole riisitauti iskenyt. Meillä tuli oireita myös D-vitamiinitipoista. Lääkärin mukaan sai D-vitamiinia ihan tarpeeksi erityiskorvikkeesta, meillä meni sitä noin 7-8 desiä/vrk. Jos et ole ihan 100% varma siitä, ettei D-vitamiini aiheuta mitään oireita, niin jättäisin sen nyt vaikka hetkeksi tauolle, jotta saisi korvikkeen testattua luotettavasti. Jos lapsi on kuitenkin ihan oireeton ja saa sitä D-vitamiinia nyt, niin ei kai siitä haittaa ole, jos pari tippaa sitä antaa. Meillä käy muuten nyt Dee-tabletti! Jauhan sen muusiksi ja annan jauheena.

Teillä nuo kiinteät ei ole vielä ajankohtaisia, koska maitoaltistus on vielä edessa. Onneksi lapsenne on vasta noin pieni ja aikaa on! Ensin kannattaa rauhassa etsiä se varmasti sopiva korvike ja sitten hoitaa maitoaltistukset pois alta ja parannella muksu kaikessa rauhassa, ennen kuin aloittaa kiinteitä kokeilemaan. Meillä kiinteät päästiin aloittelemaan varovaisesti lähemmäs 7 kk ikäiselle, joten ei paniikkia!

Meillä kiinteät aloitettiin bataatilla ja sitten taisin kokeilla kesäkurpitsaa ja persikkaa jne. Ihan ekana ei kannata aloittaa esim. porkkanalla, joka on aika voimakkaasti allergisoiva. Yllättävän moni on allerginen myös perunalle. Onhan niitä sellaisia lapsia, jotka ovat allergisia vain maidolle, mutta kannattaa ne kiinteät kokeilla kuitenkin varovaisesti. Uutta ruoka-ainetta kannattaa antaa aina vähintään viikko, ennen kuin aloittaa toisen. Jos oireita tuleen, niin sitten tietysti lopettaa kokeilun aiemmin ja odottaa tilenteen rauhoittumista ennen uutta kokeilua.

Minä keittelin vettä aina valmiiksi jääkaappiin. Aamulla keitin päivän vedet ja illalla veden yötä varten. Sieltä aina lämmitin tarvittavan määrän vettä tuttipullossa ja sekoitin lämpimään veteen jauhetta. Nyt kun syö kiinteitä, otan veden vaan suoraan hanasta. Voit keittää veden valmiiksi tuttipulloihin, joten on sitten helppo vaan lämmittää.

Kyllä jauhekorvikkeen kanssa voi kyläillä, äkkiä siihen tottuu! Otat keitettyä vettä tuttipulloon ja mittaat jauhetta valmiiksi vaikka pieneen minigrip pussiin. Mulla oli sellainen styroksinen tuttipullon lämmitin systeemi, missä vesi pysyi lämpimänä, jos vaikka menin vaunuilla kävellen pakkasella johonkin kylään. Tärkeää on se, että valmis maito säilyy sen tunnin, joten älä tee sitä valmiiksi vaan pidä vesi ja jauhe erillään ja sekoita vasta kun syötät.
 
NallePuh82 perinteisesti antoi taas tyhjentävän vastauksen joten säästyn siltä. ;) :LOL: Hyvä kun ehtii aina ensin hätiin.

Mut tuohon arjen sujumiseen jauheen kanssa. Oon kehitellyt niksit joilla elämä on helpompaa kun perinteisen tuttelin kanssa. :D

Oon ostanu kaks termospulloa vain vesiä varten. Pienempi on se jossa on aina sopivan lämpöistä vettä ja isossa kiehuvan kuumaa. On niin ihanan kätevää kun heittää vaan sopivan lämpöisen veden pulloon ja jauheet sekaan. Yöksi laitan jauheet valmiiksi tuttipulloihin ja kaadan vain sopivan lämpöisen veden pulloon, rupsutus ja valmista.

Samoin vierailut. Pulloihin valmiiksi jauheet ja termari mukaan. Tai sitten yksi pullo mukaan ja johonkin pienempään astiaan jauheet. Itselläni on tuollainen Pikku Kakkosen purkkapurkki johon oon katkaissut mittalusikan varren että mahtuu näpsäkästi purkkiin jauheiden kanssa. Ei vie paljoa tilaa, eikä kaupollakaan tarvii metsästää mikroa kun vesi on valmiiksi lämmintä. Voi tehdä maidon vaikka kassa jonossa jos siltä tuntuu.

Keitän vedet yleensä illalla kun teen pullopyykin. Siis pesen myös termarit, teen pikku termariin sopivan lämpöisen veden, isoon kiehuvan ja kannelliseen kannuun kylmän jääkaappiin. Niistä on sitten nopea sekoittaa taas se sopivan lämpöinen kun edellinen loppuu. On niin helppoa etten viitsisi enää ruveta tutteleiden kanssa hänksläämään.

Tsemppiä teille ja avointa mieltä. Kyllä se siitä alkaa luonnistumaan. Ite otan nyt kolmannen kanssa tän allergia touhun harrastuksena, se auttaa rennompaan asennoitumiseen. Ja muista että laiskuus on luova luonteenpiirre. Mieti aina miten pääset helpoimmalla. ;) Kun alotat kiinteitä, ei kannata tehdä valmiita seoksia vaan kannattaa laittaa soseet jääpala rasiaan pakastumaan ja kaataa siitä sitten isompaan rasiaan josta voi sitten ottaa aina sen mitä tarvitsee. Joskus väsäsin kaiken aina valmiiksi ruuiksi ja sitten ottikin kovasti pannuun kun huomasin että joku seoksessa oleva ruoka-aine ei käykään ja kaikki ruuat lensi roskiin. Nykyään otan pakkasesta "jääpaloja" ruuaksi. Niin voi tehdä erilaisia seoksia että tulee vaihtelua muksun ruokiin. Lihan oon laittanut tehosilppurilla pieneksi silpuksi ja pakastaessa käynyt heiluttelemassa rasiaa niin liha pysyy irtonaisena. Perinteisen jääpalarasian yhteen koloseen menee n. 1 tl sosetta, joten on helppo laskea kuinka paljon kulloinkin sitä sosetta ottaa varsinkin kokeilu vaiheessa. Pikkuinen teflon kattila on näppärä niin puuron keittoon kuin ruuan laittoonkin. Itse vältän tuota mikron käyttöä kun jonkun tiedon mukaan mikro tuhoaa ruuassa olevat suolistolle tärkeät bakteerit. Mutta pikku kattilassa ruoka lämpenee nopeasti ja turvallisesti.
 
Käpylehmä: En säilyttäisi keitettyäkään vettä lämpimänä. Vaikka keittäisit vettä kuinka, et saa sitä kotioloissa steriiliksi. Jos vesi ei ole steriiliä, alkaa pöpöt lisääntyä etenkin lämpimässä. Lisäksi ongelmana voi olla termareiden puhtaus. Niitä kun ei voi keittää niinkuin pulloja. Eli itse keittäisin veden ja jäähdytyksen jälkeen säilyttäisin KYLMÄSSÄ ja mielellään pullossa jota on myös keitetty. Ihan poikkeustapauksissa (matkoilla) käyttäisin tuota käyttämääsi systeemiä. Itse matkoilla varaan termariin tulikuumaa vettä, jota käytän maitopullon lämmitykseen. Siis juotava vesi on kylmässä, lisään siihen jauheen ja sekoitan, lämmitän vesihauteessa ja taas sekoitan (lämpiää tod.nopeasti).
 
Meillä Almironi upposi vaan kylmänä,joten kannattaa sitäkin kokeilla,helpottaa kummasti. Tosin alussa tietysti jouduin keittämään veden ja sit jäähdyttämään sen. mutta myöhemmin sit helppoa,kun kiinteiden jälkeen vettä ei tartte keitellä..Mä annoin ja annan yhä 3 tippaa d-vitamiinia almironin lisäksi,näin lääkäri meille sanoi. Riippuu varmasti maidon määrästä,mutta meillä ei tyttö suostunut juomaan kun korkeintaan 5 dl päivässä,joten annettiin sit kalkkilisää kans. Kiinteät aloitettiin vasta reilu puol vuotiaana yks kerrallaan ja tosi hitaasti tyttö alkoi ees kiinteitä syömään.
Minä ainakin huomasin olevani asian kanssa aika yksin,vaikka allergialääkärillä käytiinkin ja altistuksissa sairaalassa jne. Maalaisjärjellä siis mentiin ja hyvin selvittiin. Nyt näyttäis helpottavan allergia ja yks purkki taitaakin jäädä ylimääräiseksi Almironia,Tarviiko kukaan?
 
kiitos kaikille vinkeistä :heart:

tosiaan kyllä ihmettelen sitä,kun lääkärin kanssa ei ollut jatkosta mitään puhetta :eek: enkä sitä siellä tajunnut kysellä. olin vaan iloinen,että nyt asia lähtee selkiintymään?!
lääkäri antoi vaan numeron mihin soittaa ja varata aika altistukseen JOS tämä almiron käy..mut mistään muusta ei ollut puhetta!
onkos tuo lääkäreillä ravaaminen maitoallergisen kanssa sitten "pakollista"?
eli täytyykö meidän nyt sittenkin vielä mennä jollekin toiselle allergologille?
jos tämä meidän nyt ei sittenkään ollut aivan ammattitaitoinen,kun ei tuollaista tiennyt tai siis ei varannut meille uutta aikaa tai soittoaikaa tms.
surettaa,kun olisin nyt halunnut aloitella kiinteitä ja eihän sitä tietenkään nyt voi tehdä ennen altistusta.. :(
osaatkos nallepuh kertoa neuvoa,kun neitin maha ei oo toiminut lauantain jälkeen..mitä pitäis tehdä?! maanantai iltana alotettiin almiron. voisko olla et se tutteli kerkes jo vetää masun kovalle vaiko tuo almiron?
kuinka kauan voidaan odotella vai pitäiskö jo jotain lääkettä tai luumua antaa? entä onko almiron kakka ihan normaalia sinappia vai jotain
muuta? :LOL:
niin ja sit sellast,et voiko sen veden keittää vedenkeittimes?
kun ollaan mietitty reissuun lähtöä keväällä,niin jos sillon keittäs pullovettä vedenkeittimes?
kiitosta taas jos jaksatte auttaa minnuu onnetonta :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihmemaa:
Meillä Almironi upposi vaan kylmänä,joten kannattaa sitäkin kokeilla,helpottaa kummasti. Tosin alussa tietysti jouduin keittämään veden ja sit jäähdyttämään sen. mutta myöhemmin sit helppoa,kun kiinteiden jälkeen vettä ei tartte keitellä..Mä annoin ja annan yhä 3 tippaa d-vitamiinia almironin lisäksi,näin lääkäri meille sanoi. Riippuu varmasti maidon määrästä,mutta meillä ei tyttö suostunut juomaan kun korkeintaan 5 dl päivässä,joten annettiin sit kalkkilisää kans. Kiinteät aloitettiin vasta reilu puol vuotiaana yks kerrallaan ja tosi hitaasti tyttö alkoi ees kiinteitä syömään.
Minä ainakin huomasin olevani asian kanssa aika yksin,vaikka allergialääkärillä käytiinkin ja altistuksissa sairaalassa jne. Maalaisjärjellä siis mentiin ja hyvin selvittiin. Nyt näyttäis helpottavan allergia ja yks purkki taitaakin jäädä ylimääräiseksi Almironia,Tarviiko kukaan?
meillä menee noin 700ml maitoo päiväs tai ainaki eilen meni..eli enköhän mäki sit jatka noitten tippojen antoo..
tekö ette siis saanuyt mitään ohjeistusta lääkäriltä kiinteisiin tms?
noh,eiköhän tästä selvitä..nyt vaan tuntuu jotenki niin hankalalta kaikki.
mä oisin kiinnostunu ostaa almironia..mut tuleekohan tuo kalliimmaks ku apteekista ostettaessa? kun postikulut yms..
 
Antoihan se lääkäri sinulle numeron, johon voit soittaa. Parempi se niin on, että voit soittaa milloin haluat, kun joku tietty soittoaika. Jos Almiron siis käy, niin altistusaikaa vaan varaamaan! Kyllä ne sieltä antaa sitten ohjeet. Jos Almiron taas ei mielestäsi käy, niin soittaisin samaan numeroon ja neuvottelisin lääkärin kanssa seuraavasta askeleesta eli siirtymisestä Neocateen. Kannattaa vaan itse olla aktiivinen ja pitää yhteyttä lääkäriin ja soittaa, jos joku epäilyttää. Toimiva lääkärisuhde syntyy molemmin puolisesta kommunikoinnista!

Ei siellä allergologilla tarvitse alvariin ravata, sehän riippuu ihan tilanteesta. Me käydään muutaman kuukauden välein ja muuten asiat hoidetaan puhelimessa. Meillä muksu on sitä paitsi tosi laajasti allerginen ja nyt tuli vielä astmakin, joten meillä sitä asiaa sille lääkärille tuntuu aina olevan.

Minä olen keittänyt ihan vedenkeittimessä vettä. Meillä on aika uusi keitin ja siinä ei ole ikinä keitelty mitään muuta kuin vettä, joten olen sitä ihan huoleti käyttänyt.

Mulla ei ole tuota kokemusta tuosta ummetuksesta juurikaan, meillä tahtoo olla välillä vähän toisinpäin. En ainakaan nyt antaisi luumua, sehän voi sotkea koko kuviota. Jos lapsi on tyytyväinen, niin en nyt vielä hermostuisi. Jos kakka taas selvästi vaivaa, niin kyllä kai sitä johonkin toimiin olisi kohta sitten ryhdyttävä. Mites ne apteekin ulostuslääkkeet? Siis ne pyllyyn laitettavat jutut? Kannattaa kysyä apteekista, mä en niistä kyllä tiedä mitään.

Meillä Almiron kakka oli alkuun sellaista vaalean vihreää tahnaa, mutta kiinteää eikä lainkaan limaista. Meillä Almironista tuli refluksioireita ja se ei sopinut siksi, mutta kai tuo kakka oli meillä ainakin ihan suht normaali Almiron tuotos.

Ummetus on myös yksi allergiaoire. Kannattaa nyt tarkkailla, jatkuuko se Almironilla vai alkaako helpottamaan. Onko ummetus vaivannut aiemmin? Ainakin Neocate saattaa joitain ummettaa alkuun hiukan. Meillä ummetus pysyi loitolla ihan juottamalla vettä lapselle ja Neocaten aloitus sujui ihan hyvin. Kannattaa kokeilla tarjota välillä myös vettä.

Mä ehkä jättäisin varulta ne D-vitskut maitokokeilujen ajaksi tauolle, koska teillä tuota korviketta menee kuitenkin ihan kivasti. Jos siis haluat pelata ihan varman päälle. En jaksa uskoa, että puutostiloja nyt tässä ajassa tosiaan syntyy! Voithan aloitella niitä sitten uudelleen, kun on altistukset tehty ja sopiva korvike löydetty. Meillä lapsella ei siis ollut ensimmäiseen puoleentoista vuoteen D-vitamiini lisää ja hengissä on =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Käpylehmä: En säilyttäisi keitettyäkään vettä lämpimänä. Vaikka keittäisit vettä kuinka, et saa sitä kotioloissa steriiliksi. Jos vesi ei ole steriiliä, alkaa pöpöt lisääntyä etenkin lämpimässä. Lisäksi ongelmana voi olla termareiden puhtaus.
Kyllä, toisaalta oikeassa olet, mutta meillä kun ei ihan steriilejä tarkoituksellakaan olla. Jälleen kerran olemme todenneet että allergiat helpottavat sairastelun myötä. Tosin, kauan meni tuolla keitetyllä vedellä ennen kun ensimmäisen kerran sairastui, vasta kun sai ensimmäiset kiinteät maistipalat. Eli vedestä ei koskaan ongelmia ollut. Hyvin pian siirryin ottamaan kylmän veden suoraan hanasta, taisi neiti olla silloin n. 3kk. Ja nuo metalli termarit kestää keittämisen, tosin käytin vain uutena muutaman kerran kiehuvan veden tuolla termarin sisällä että tehdas pölyt katoaisivat. Eikä termareita ole koskaan käytetty kuin juuri maito veden säilyttämiseen. Meillä siis näin mutta hyvä kun toit tämänkin kannan esille. En ajatellut asiaa tuolta kannalta kun en tosiaan ole mikään bakteerien karttaja. Ja keittämällä enimmät epäpuhtaudet häviävät, joten en suurta huolta ole kantanut noista pienistä jäämistä.

Meillä tosiaan suositaan noitä pöpöjen saamisia ja sairastelua. Sen jälkeen kun sairastamis kierre 5 kk ikäisenä alkoi on allergiat vain helpottaneet päivä päivältä, elimistö on siis saanut muuta vastaan taisteltavaa kuin ruuat. Tautien myötä saatiin jättää Zyrtec kaappiin seisomaan ja ensimmäinen kiinteä sopimaan. Samoin on käynyt myös vanhemmilla sisaruksilla.

 
Meillä tyttö on saanut Almironia 4-kuisesta eli nyt puolen vuoden ajan. Keitetään vettä aamulla ja illalla sekä tarpeen mukaan jos loppuu kesken. Ollaan säilytetty aina huoneenlämmössä, koska luin jostain artikkelin, että keitetty vesi säilyy huoneenlämmössä hyvänä noin vuorokauden. Muutaman kerran olen myös laittanut kiehuvaa vettä metallitermariin ja sillä tavalla "steriloinut" termarin. Mutta nykyisin maito menee huoneenlämpöisenä paremmin.

Koskaan ei ole tytöllä ollut mahaongelmia (almironin aloituksen jälkeen ;) eli huoneenlämmössä säilytetty vesi on ollut ok. Mutta toisaalta emme asukaan Nokialla :p (heh)
 

Yhteistyössä