maitoallergiasta jälleen kerran

  • Viestiketjun aloittaja vähän väsy
  • Ensimmäinen viesti
vähän väsy
Ihan ensiksi mainittakoon, että ollaan menossa yksityiselle allergia tohtorille piakkoin!

Haluankin nyt kysyä maitoallergikkojen äideiltä seuraavaa:

Kun lapsesi joi maitoa/korviketta, niin oliko oireet jatkuvat, vai oliko parempia kausia välillä?

Olen aiheesta lukenut nyt pääni täyteen ja tuntuu, että melkein mikä vain on oire maitoallergiasta:( Siis todella pelottava paikka tää netti!

Meidän tyttö on aivan varmasti allerginen, tiedän sen. Itse olen atoopikko ja mm. kala, tomaatti ja suklaa saa vieläkin ihoni välillä maukkaasti kukkimaan, mutta kun ei osaa pitää näppejään näistä ihanuuksista irti.

Koitan saalistaa mikä tuolle tytölle aiheuttaisi tuota poskien punoitusta aina välillä. Sauna aiheuttaa sen,että kuiva selkä on tulipunaisilla laikuilla (voitelen perusvoiteella) ja seuraavana aamuna selkä on taas hyvä.
 
vähän väsy
Unohtui vielä, että olen eläinallergikko myös.
Käydessämme tuttavien luona, jossa koira, oli tyttäremme posket kuin joulupallot, eli eläimille allerginen ainakin:(
 
niina
Ensinnäkin, älä stressaa koska asia teille kohta varmistuu. Maitoallergian kanssa voi elää "lähes" normaalia elämää.
Meillä kun antoi maitoproteiinia sis. ruokaa 5kk esikoiselle, niin naama oli täynnä nokkosihottumaa 5 min sisällä syömisestä. Eipä sitä sitten tullut annettuakaan....nyt toinen lapsi sai maitoproteiinia sis. ruokaa 7kk ikäisenä eka kerran ja oireena oli se, että koko kropan iho muuttui tulipunaiseksi ryhelöksi. Esikoisella todettiin maitoallergia ihopistokokeilla 5kk ikäisenä ja toisella lapsella verikokeilla 8kk ikäisenä. Lisäksi molemmilla oli myös kananmuna-allergia.
Pyydä mahdollisimman laaja otos testeissä, jotta tavallisimmat ruoka-aineet ja eläimetkin tulee testattua.
 
Mitenkähän tuo oli. Välillä varmaan oli parempiakin kausia ja sitten oli niitä ihan kauheita. Tietysti siihen on lopulta vaikuttanut myös se mitä olen itse milloinkin syönyt kun lasta olen imettänyt, mutta kokoajan se maito jollainlailla on vaikuttanut ja varmaan pari muutakin ruoka-ainetta sitten vaikutti mutta eivät näkyneet testissä vielä silloin kun ne tehtiin. Tuollaista ihon lehahtelua ja atooppista ihottumaa oli ja sitten oli lapsella maha kipeänä. Atooppista ihottumaa on edelleen mutta paljon se on rauhottunut.
 
vähän väsy
Kyllähän tuon maitoallergian kanssa elää voi, mutta mietin vain, että kun tuo tyttö juo tosi paljon maitoa päivittäin (liki 1v) ja posket punottelee HAALEASTI silloin tällöin( eikä näpyillä), esim. 1-3 kertaa viikossa, että voiskohan kuitenkaan tuo maito mitenkään syyllinen.
Tomaatti ja omena on poistettu tytön ruokavaliosta koska aiheuttavat melko pian poskireaktion ja kananmunaa en ole ees antanut , enkä kalaa, koska todennäköisesti ovat allergisoivia.Ja tuo selän iho pahenee lähinnä vain saunareissujen jälkeen.
Eläinten karvoille altistuessaan posket kyllä kertoo karua kieltä.
Että harmittaa kun piti tuon tyttösen periä tää äidin ikävä sairaus:(
 
Siis periaatteessahan hän voi olla maidolle allerginen vaikkei ihoreaktioita saisikaan. Meidän pojalla on diaknosoitu kananmuna-allergia.. maitoallergiaa pricktesti ei löytänyt, mutta suolisto reagoi maitoproteiiniin silti selvästi, joten maitotuotteet on täällä pannassa. Kananmunaa ei tarvitse pojan edes maistaa. Jo pelkästään se, että käsittelen raakaa kananmunaa saa pojalle rajun nokkosrokkoreaktion aikaan.
Lääkärin suosituksesta aletaan kokeilemaan maitotuotteita uudestaan puolen vuoden kuluttua.

Kypsentämätön tomaatti antaa myös herkkyysoireita.. pääasiassa poskien punoitusta ja jos tomaattia pääsee valumaan rinnuksille, niin saman tien on punaisena se kohta. Kypsennettynä ei ihme kyllä reagoi niin rajusti.
 
vähän väsy
Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Siis periaatteessahan hän voi olla maidolle allerginen vaikkei ihoreaktioita saisikaan. Meidän pojalla on diaknosoitu kananmuna-allergia.. maitoallergiaa pricktesti ei löytänyt, mutta suolisto reagoi maitoproteiiniin silti selvästi, joten maitotuotteet on täällä pannassa. Kananmunaa ei tarvitse pojan edes maistaa. Jo pelkästään se, että käsittelen raakaa kananmunaa saa pojalle rajun nokkosrokkoreaktion aikaan.
Lääkärin suosituksesta aletaan kokeilemaan maitotuotteita uudestaan puolen vuoden kuluttua.

Kypsentämätön tomaatti antaa myös herkkyysoireita.. pääasiassa poskien punoitusta ja jos tomaattia pääsee valumaan rinnuksille, niin saman tien on punaisena se kohta. Kypsennettynä ei ihme kyllä reagoi niin rajusti.
Siis mitään suolisto-oireitakaan ei ole.
Ehkä suurin asia mikä mietityttääkin, että voidaanko näin vähin oirein olettaa edes maitoallergiaa?
 
Mun lapsen lehmanmaitoallergia parani 1.5 vuoden ikaan mennessa. Meilla oli homeopaatti apuna, olisko sitten auttanut.

Tietaakseni iho-oireet on maidon proteiinin aiheuttamia ja suoliston oireet laktoosin, eli maitosokerin. Alkaa nyt hirttako, jos oon vaarassa.
 
vähän väsy
meidän tytöltä kiellettiin n kk sitten maito ekaksi, mutta sitten lääkäri kehotti kokeilemaan laktoosittoman maidon, kun minä ja meidän toinen muksu ei pysty käyttämään normaalia maitoa vaan käytetään laktoositonta.
Yli 2vk oli tytöllä jatkunut ripuli kun tuohon ratkaisuun päädyttiin, mutta se ripuli todennäköisesti johtui jostain vatsapöpöstä, sillä tytön ripuli loppui päivässä kun siirryttiin korvikkeesta laktoosittomaan maitoon.
Se että oliko sattumaa onkin mielenkiintoinen juttu??? Ollaan kyllä tässä maisteltu hieman normaaliakin maitoa sisältäviä tuotteita, eikä tytön vatsa ole reagoinut mitenkään.
Olen ymmärtänyt nimittäin, että suolen toipuminen kestää päiviä ennenkuin normalisoituu.

En oikeen enää tiedä:( kun lukee noita juttuja maitoallergiasta niin tuntuu, ettei oikein varmoja metodeja toteamiseen ole tuon ikäisille. Ja oireetkin ovat kaiken kirjavia eri lapsilla ja samoin lääkäreissäkin suurensuuria eroja.
Mitä ihmeen pahaa voi seurata, jos tuolla tytöllä onkin se maitoallergia vähäoireisena? Voiko silti käyttää maitoa, mutta saada jonkun ikävän seuraamuksen siitä?
Ajattelin vain, kun joku jossain ketjussa (en muista oliko täällä) totesi, että oli saanut "pelottelu"-vihkon neuvolasta, joka käsitteli atopiaa tai ruoka-aine allergiaa (dementikkona en muista kumpaa käsitteli)
Arvatkaas mietinkö pääni puhki asiaa koko ajan.
 
No se on että allergian toteaminen ei välttämättä ole helppoa. Meillä ei ilmennyt veri-kokeista mitään ja prick-testissäkään ei näkynyt sitten lopulta muuta kun maito. Itse elin välillä viljattomalla ja välillä maidottomalla ja mistään ei tullut sen selvempää ennen tuota prick-testiä. Altistuksessa tuo allergia sitten olikin ihan selvä tapaus. Nyt kuulin tutun lapsesta jolla on todettu maito-allergia jota on hoidettu ihan jonain muuna sairautena.
 
vähän väsy
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
No se on että allergian toteaminen ei välttämättä ole helppoa. Meillä ei ilmennyt veri-kokeista mitään ja prick-testissäkään ei näkynyt sitten lopulta muuta kun maito. Itse elin välillä viljattomalla ja välillä maidottomalla ja mistään ei tullut sen selvempää ennen tuota prick-testiä. Altistuksessa tuo allergia sitten olikin ihan selvä tapaus. Nyt kuulin tutun lapsesta jolla on todettu maito-allergia jota on hoidettu ihan jonain muuna sairautena.
just tätä tarkoitin:( Ei varmaa diagnoosia saa välttämättä.
Tyttö joi 2kk ennen ripuliaan tuttelia ja nyt siis kuukauden päivät juonut laktoositonta maitoa. Ei suolisto-oireita ja maitoa kittaa päivän mittaan monenmonta desiä. Luulisi oireiden olevan suuremmat, jos allerginen maitoproteiinille..?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ronya Royce:
Mun lapsen lehmanmaitoallergia parani 1.5 vuoden ikaan mennessa. Meilla oli homeopaatti apuna, olisko sitten auttanut.

Tietaakseni iho-oireet on maidon proteiinin aiheuttamia ja suoliston oireet laktoosin, eli maitosokerin. Alkaa nyt hirttako, jos oon vaarassa.
Ei hirtetä,mutta allergiaa on myös suolisto välitteistä ja on myös maitoproteiinialergiaa.

Laktoosijuskalla ei osuutta maitoallergiaan.

 
vähän väsy
syy miksi tuo nimimerkki tuollainen on se, että minusta alkaa tuntua, että vahtaan tytön poskia ihan koko ajan ja jos vähänkään alkaa punottaa niin heti tivaan kaikilta, että mitä syönyt.

Äskenkin aloin vaahtoamaan kun tytön posket alko punertua.
Tämän arvelin johtuvan miehen vaatteista, ja pyysin että laittas ne pesuun, kun kävi naapurin hevosta taluttelemassa ja niissä varmasti hevosen karvoja.

Kohta huomasin, että pojallammekin punotti posket ja toisella tytöllä...
...no meillä vähän kuumam, kun takkaa lämmitetty sanoi siihen isäntä.
Alan kyllä käymään vainoharhaiseksi ja siksi lienen vähän väsy tähän koko juttuun
 
ota välillä ihan rennosti jos ei ole mitään enempiä oireita ja olet jo menossa niitä tutkituttamaan. Sinä et niihin oireisiin välttämättä pysty syytä itse löytämään kun oireet voi tulla pitkänkin ajan takaa. Ruoka-aineet voi vaikuttaa parinkin viikon säteellä. :hug:
 
Profiilistani löydät meijän pojan oman blogin jonne olen alusta pitäen kertonut meidän maitoallergiasta plus muistakin allergioista mitä pojalla nyt sitten on...Jos vaan jaksat lueskella ja selailla..

Ja vastaus kysymykseesi; Poika ei ole koskaan saanut korvikemaitoa. Vaan yli vuosikkaana normaalimaitoa + tissimaitoa.. Eli en osaa sanoa korvikejuttuihin mitään. Ja meillä allergiaoireet olivat jatkuvia/pahenevia n 6kk iästä eteenpäin.. Eli sieltä kun kiinteät aloitettiin. Mutta kyse siis muustakin, ei vain maitoallergiasta.
 
vähän väsy
Kai se on tehtävä niin...otettava rennosti.
Mutta vielä yksi kysymys tulee mieleen.
Miten noiden verikokeiden kanssa menetellään, eli voidaankohan ne tehdä kotipaikkakunnalla. Meiltä kun on matkaa tuonne kaupunkiin, mihin ajattelin tilata ajan allergi tohtorille (yksityiselle sektorille siis vakuutuksen turvin..tosin mentäs kyllä ilmankin)
 
vähän väsy
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Profiilistani löydät meijän pojan oman blogin jonne olen alusta pitäen kertonut meidän maitoallergiasta plus muistakin allergioista mitä pojalla nyt sitten on...Jos vaan jaksat lueskella ja selailla..

Ja vastaus kysymykseesi; Poika ei ole koskaan saanut korvikemaitoa. Vaan yli vuosikkaana normaalimaitoa + tissimaitoa.. Eli en osaa sanoa korvikejuttuihin mitään. Ja meillä allergiaoireet olivat jatkuvia/pahenevia n 6kk iästä eteenpäin.. Eli sieltä kun kiinteät aloitettiin. Mutta kyse siis muustakin, ei vain maitoallergiasta.
VOi kiitos, käyn lukemassa:)
 
vähän väsy
kävin lukemassa heili tuon blogin. Todella hienoa, että olet jaksanut kirjoitella.
Teillä on kyllä ollut tosi raskasta noiden yöheräilyjen takia...ja minä kun välillä marmatan kun täytyy herätä pari kertaa yössä (aina kun tulee hampaita, muutoin nukkuu n10h:n unia.)
Tuntuu kuin ei mitään ongelmaa meillä oiskaan kun luin tuosta teidän pojasta.
Posket tosin näyttää olevan välillä samaa laatua:(
Joka tapauksessa täytyy nyt mennä ensin käymään tuossa paikallisella yksityisellä ja kysellä hieman suositusta mihinkä lääkäriasemalle sitä soittelis ja kelle tohtorille.
 
kotikonsti


Ettekö ole kuulleet, että kannattaa siirtyä kutun maitoon ja siitä tehtyihin tuotteisiin. Naudanliha tietysti täytyy silloin jättää kans pois, mut muuten helppoa:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/kutunjog.htm
 

Yhteistyössä