Maitoallergiasta sekä imetyksestä

Lapsellani todettiin maitoallergia ja imetän häntä. Lääkäri sanoi, että
ei ole pakko olla itse maidottomalla, koska vauvani reagoi ainoastaa ihottumalla. (poskissa sekä kyynärtaipeissa) Vauvallani on myös atooppinen ihottuma. Mua vaivaa kuitenkin ihan hirveesti se, että lapsellani on maitoallergia ja äiti syö maitotaloustuotteita kuitenkin. Lopettaisin tietenkin käytön heti, jos vauvallani olisi esim. mahaväänteitä, itkuisuutta yms.
Kysynkin nyt, että onko ketään samassa "jamassa"?? Voiko lapseni parantua koskaan allergiasta, kun jatkuvasti altistan häntä vai parantuuko hän "nopeammin" jos suolisto siihen tottuu vähitellen....Onko täällä myös ketään sellaisia kenen lapsella on pelkästään maitoallergia? Olen nyt antanut muksun puolukkapuuroa n. pari tetrallista eikä ole mitään tullut :)
Tuntuu vaan, kun lukee näitä, et jos on maitoallergia ni on monelle muullekkin.
 
Minulla on juuri sama tilanne. Lapsella (9kk) iho-oireinen maitoallergia ja imetän. Allergia todettiin 7kk ikäisenä verikokeilla. Käytän itse maitotuotteita ihan normaalisti. Allergialääkäri sanoi, että minun ei tarvitse rajoittaa syömisiäni, koska lapsi ei oireile mitenkään rintamaidon kautta. Se on kuulemma luonnollista, hellää siedätyshoitoa lapselle. Meilläkin on atooppinen iho. Meillä on kaverina kananmuna-allergia, mutta ei onneksi muuta (ainakaan vielä ). Sen olen huomannut, että jos syön paljon kananmunaa esim. munakkaan, niin ihottuma pahenee. Olenkin vältellyt munakasaamiaisia.
Muksu puuroja olen kans antanut (mm. Puolukkainen, Luumu-omena-ohra, Kuningatar) kun onneksi osaavat tehdä maidottomiakin valmispuuroja.
 
Meillä todettiin pojalla 3kk iässä maitoallergia ja oireet oli niin voimakkaat että itsekin olin maidottomalla dietillä imetyksen ajan . Silti sain sairaalastakin ristiriitaisia ohjeita toinen sanoi että parempi olisi siedättää ja toinen että ehdottomasti mun pitää olla maidottomalla. :eek: Tein sitten niin kun itse parhaimmaksi näin.
Muita allergioita ei ole niiden tai oireet on niin lievät ettei niitä edes huomaa.
Jos lapsi kestää siedätyksen ilman oireita tai lievillä oireilla se on ehkä hyvä. Meillä oli poika selvästi itkuinen, kärttyinen ja menetti ruokahalut jos söin tai join jotain jossa oli maitoa. Samoin iho reagoi heti .
 
Unikonna Iso kiitos :hug: , et arvaa kuinka paljon vastauksesi helpotti monen kk:den pähkäilyäni. Meillä kanssa todettiin verikokeilla(5kk) sekä altistuksella. Kanamuna oli kanssa hitusen koholla, joten sitä käskettiin välttämään myös. Käytätkö ihottumaan kortisonia, sibicorttia? Meillä käytetään näitä. Ihanaa, että puuroja tosin on maitoallergisille =) Olet varmaan jo liharuokia aloitellut? Meillä ens vko:lla olis tarkoitus, possulla varmaan? Käykö nauta teille?Nii ja sitä vielä, että mietitkö koskaan voiko se ihottuma esim. tulla jostain muusta kuin maidosta? Mä olen mennyt ihan epävarmaksi kaikesta, kun oon ruvennu lukemaan kaikkea mitä ei ehkä pitäisi...nytkin pähkäilen, et mahtaako pieni ihottuma poskilla johtua tosta puurosta..emmä tiiä..kai se pahenee, jos viljoille olis allerginen? Tää on niin vaikeeta määritellä mistä se ihottuma tulee, kun imettää.
 
Ihottumaan käytän kuurimaisesti sibicortia ja hydrokortisonia silloin kun tilanne on pahempi. Muuten rasvaan perusvoiteilla, esim. Aqualan Plus (erittäin kevyt voide) ja Essex Plus (hiukan paksumpi voide). Olethan saanut reseptin perusvoiteisiinkin, niin saat 500ml pumppupulloista kelakorvauksen?
Meillä ainakin ihoa ärsyttää esim. kuumuus eli jos on liikaa vaatetta ulkona päällä niin heti iho pahenee. Lisäksi jotkut perusvoiteet ei sovi meille vaan pahentavat tilannetta. Suklaata/kaakaota ei minun kestä syödä kun heti näkyy vauvan iholla.
Juu ollaan syöty liharuokia 5kk ikäisestä lähtien, kaikki vielä ainakin sopii. Ainoa mitä en anna on siis maitoproteiini ja tietenkin kananmuna.
En mää oikeestaan hirveästi stressaa tuosta allergiasta, koska esikoisellakin on sama juttu eli tuttua minulle. Toki jos selviä oireita ja ihottuman pahenemista tulisi, niin varmaan silloin pähkäily alkaisi. Kohtahan meillä imetys loppuu ja sitten tietyllä tapaa tilanne helpottuu.
Olenkin alkanut pikkuhiljaa maisteluttaa apteekin soijamaitoa, jotta maku tulisi tutuksi ja se sitten vaihtuisi pikkuhiljaa pääjuomaksi.
 
Minä olen saanut ohjeen, että kaikkea on vältettävä, mistä lapsi oireita saa. Usein vauvan atooppisessa ihossa on allergiaa taustalla. Jos jatkuvasti joutuu käyttämään kortisonia, kannattaa imetysdieettiä tarkistaa.
 

Yhteistyössä