Maitoallergiasta taas kysyttävää. Altistus nyt tehty.

Poika pian 11kk ja epäly suolisto-oireisesta maitoallergiasta. Olimme 2viikkoa maidottomalla dieetillä ja ero ulosteessa oli selvä. Ei muuta muutosta. Tosin muita oireita ei ole ollutkaan, kuin rauhattomat yöt ja löysä kakka.

Toissapäivänä aloitettiin taas maidon antaminen ja eiköhän eilen ollut samanlaista löysää ja kamalan hajuista kakkaa. Alkuviikolla otettiin verikokeissa rastitestit maidosta, kaurasta, soijasta ja kananmunasta. Kaikkien tulos oli normaali. Tiedän, ettei tuo meillä epäilty allergia näy verikokeissa.

Ainoa nyt mitä mietin, kun en ohjeistusta saanut eteenpäin on se, että mitäs nyt? Aloitin taas maidottomalle dieetille. Lähete lastenpolille on tehty ja nyt odotetaan sinne aikaa.

Sain parin allergisen äidiltä vinkin kokeilla hyla-maitoa. Mietin sitä kun tuo poika on jo niin lähellä vuoden ikää, josko tosiaan voisi sitä testata. Mitä mieltä te, joilla jotain kokemusta?
 
Siis tehtiinkö teillä maitoaltistus sairaalassa? Meidän nyt 7kk oli reilu kuukausi sitten maitoaltistuksessa Turunmaan sairaalassa ja ihan pienestä määrästä jo todettiin maitoallergia (aiemmin otetuissa verikokeissa ainoastaan kananmuna meni yli rajojen). Lääkäri kirjoitti reseptin ja todistuksen maitoallergiasta uutta kelakorttia varten ja joulukuussa mennään uudelle lääkärikäynnille. ELi jos olette ihan kotioloissa vaan testanneet tuota maitoa, niin suosittelisin lääkärille menemistä.
 
Siis tehtiinkö teillä maitoaltistus sairaalassa? Meidän nyt 7kk oli reilu kuukausi sitten maitoaltistuksessa Turunmaan sairaalassa ja ihan pienestä määrästä jo todettiin maitoallergia (aiemmin otetuissa verikokeissa ainoastaan kananmuna meni yli rajojen). Lääkäri kirjoitti reseptin ja todistuksen maitoallergiasta uutta kelakorttia varten ja joulukuussa mennään uudelle lääkärikäynnille. ELi jos olette ihan kotioloissa vaan testanneet tuota maitoa, niin suosittelisin lääkärille menemistä.
Lääkärin ohjeistuksella altistettiin kotona. Suolisto-oireista allergiaa kun ei muuten saa selville. Ja nyt olemme siis jonossa lastenpolille. Jotenkin vain veikkaan, että aikaa joudutaan odottamaan, kun tilanne ei ole mitenkään akuutti. Soitin perjantaina sinne varmistaakseni, että lähete on tullut. Puhelimeen puhunut hoitaja sanoi, että lääkärit arvioivat lähetteiden perusteella kiireellisyyden ja sen mukaan annetaan ajat. :(
 
Meillä oltiin vajaa vuosi sitten hyvin vastaavanlaisessa tilanteessa, tytöllä siis myös suolisto-oireinen maitoallergia. Poliaikaa saattaa tosiaan joutua vähän odottelemaan, tosin me päästiin kyllä varsin nopeasti sen vuoksi että apteekin allergiakorvike (almiron pepti) on ilman lääkärintodistusta (merkintää allergiasta kela-kortissa) aivan saakelin kallista. Meillä oli tosin ennen tuota jo kokeiltu kaikki mahdolliset muutkin "maidot" kun ikää oli juuri yli 1v.

Tarkemmin ohjeita saat varmaan polilta kun ilmoittavat ajastanne. Sinne voi kyllä soittaa ennen sitäkin ihan ohjeita kysyäkseen jos mietityttää, itse sain aika ahkeraan soitella neuvolaan ja polille..

Tuosta hyla-maidosta muuten, että jos on juuri maitoproteiinille allerginen, niin sittenhän se ei ole yhtään tavallista maitoa parempi. Kuulemma laktoosi-intoleranssi on varsin epätavallinen noin pienellä.

Mutta haluisitko kysyä jotain? Vähän sekavaa tämä mun sepustus kun en oikein tiedä miten voisin olla avuksi...?
 
Meillä oltiin vajaa vuosi sitten hyvin vastaavanlaisessa tilanteessa, tytöllä siis myös suolisto-oireinen maitoallergia. Poliaikaa saattaa tosiaan joutua vähän odottelemaan, tosin me päästiin kyllä varsin nopeasti sen vuoksi että apteekin allergiakorvike (almiron pepti) on ilman lääkärintodistusta (merkintää allergiasta kela-kortissa) aivan saakelin kallista. Meillä oli tosin ennen tuota jo kokeiltu kaikki mahdolliset muutkin "maidot" kun ikää oli juuri yli 1v.

Tarkemmin ohjeita saat varmaan polilta kun ilmoittavat ajastanne. Sinne voi kyllä soittaa ennen sitäkin ihan ohjeita kysyäkseen jos mietityttää, itse sain aika ahkeraan soitella neuvolaan ja polille..

Tuosta hyla-maidosta muuten, että jos on juuri maitoproteiinille allerginen, niin sittenhän se ei ole yhtään tavallista maitoa parempi. Kuulemma laktoosi-intoleranssi on varsin epätavallinen noin pienellä.

Mutta haluisitko kysyä jotain? Vähän sekavaa tämä mun sepustus kun en oikein tiedä miten voisin olla avuksi...?
Voi jättisuuri kiitos vastauksestasi! :heart:
Tuo itse maitoproteiiniallergia on meille siinä mielessä tuttu, että miehellä on maitoallergia. Ja tuo tieto vastasi hyvin kysymykseeni, eli itse laktoosi-intoleranssi on harvinainen näin pienellä. Siispä kokonaan maidoton on varmasti järkevämpää tässä tilanteessa.

Meillä on poika tosi "sihtikurkku". Kaikki erikoisemmat ja uudet maut laittavat oksentamaan. Ensin siis kyökkäilee ja sen jälkeen tulee oksennus. Erikoismaidoista ollaan kokeiltu apteekin soijamaitoa ja riisimaitoa. Yli viikon yritin totutella, mutta ylös tulee. Ainoa mitä suostui juomaan oli kauramaito. Sitä siis on saanut nyt, vaikka ikää on alle vuoden. Pakkohan sitä jotain muutakin on antaa kuin vettä. :)
 
allergikon äiti
Oirehtiipa maitoallergia millä tavalla tahansa täytyy se altistuskäydä tekemässä sairaalassa, muutoin Kela ei korvaa apteekin maitoja. Meillä kans suolioireet ja käytiin alottamassa maitoaltistus sairaalassa ja koska siellä ei oireita tullut jatkettiin kotona altistusta jossa oireet sitten tuli. Kirjattiin niitä ylös seurantakaavakkeelle joka viikon kuluttua palautettiin sairaalaan ja siitä parin päivän päästä lääkäri soitti ja saatiin diagnoosi. Sama juttu ollut myös kontrollialtistuksissa.
 
allergikon äiti
Ap: Meillä meni 4 kuukautta ennenkuin suostui alkaa juomaan apteekin soijamaitoa. Nyt meille jo maito käy mutta esim. jogurteista valitsee mieluummin sen soijapohjaisen.
 
Niin juu, ja meilläkään ei muuten noissa verikokeissa mitään näkynyt, allergia todettiin sitten poli-altistuksella.

Mutta itse ainakin pidin ihan selvänä mennä maidottomalla ruokavaliolla altistukseen asti, koska altistukseen mentäessähän tilanteen pitää olla "normaali", eli ei suolisto-oireita mentäessä (eihän ne muuten siellä mitään reaktiota huomaa), ja muutenkin ihan senkin vuoksi että suotta sitä lasta kiusaa aineella, joka selvästi allergisoi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja allergikon äiti;22352823:
Oirehtiipa maitoallergia millä tavalla tahansa täytyy se altistuskäydä tekemässä sairaalassa, muutoin Kela ei korvaa apteekin maitoja. Meillä kans suolioireet ja käytiin alottamassa maitoaltistus sairaalassa ja koska siellä ei oireita tullut jatkettiin kotona altistusta jossa oireet sitten tuli. Kirjattiin niitä ylös seurantakaavakkeelle joka viikon kuluttua palautettiin sairaalaan ja siitä parin päivän päästä lääkäri soitti ja saatiin diagnoosi. Sama juttu ollut myös kontrollialtistuksissa.
Kiitos myös tästä vastauksesta. Taidanpa huomenna heti olla yhteydessä sinne lastenpolille ja kysellä ohjeita siksi aikaa, että pääsemme sinne. Neuvolasta kun on jotenkin jäänyt kuva, että he eivät tuota suolisto-oireista allergiaa kovin hyvin tunne.
 
Voi jättisuuri kiitos vastauksestasi! :heart:
Tuo itse maitoproteiiniallergia on meille siinä mielessä tuttu, että miehellä on maitoallergia. Ja tuo tieto vastasi hyvin kysymykseeni, eli itse laktoosi-intoleranssi on harvinainen näin pienellä. Siispä kokonaan maidoton on varmasti järkevämpää tässä tilanteessa.

Meillä on poika tosi "sihtikurkku". Kaikki erikoisemmat ja uudet maut laittavat oksentamaan. Ensin siis kyökkäilee ja sen jälkeen tulee oksennus. Erikoismaidoista ollaan kokeiltu apteekin soijamaitoa ja riisimaitoa. Yli viikon yritin totutella, mutta ylös tulee. Ainoa mitä suostui juomaan oli kauramaito. Sitä siis on saanut nyt, vaikka ikää on alle vuoden. Pakkohan sitä jotain muutakin on antaa kuin vettä. :)
Meille ravitsemusterapeutti sanoi, että kyllä se kauramaitokin (tms.) on jo ihan kelvollinen tuolla vuoden kieppeillä (eipä teilläkään paljon puutu). Täytyy muuten vielä mainita, että se almiron pepti on sitten niin kamalan makuista että siitäkään teille tuskin edes iloa olisi. Meidän neiti ei niin hirveän nirso edes ole, mutta tuolle jo yökkäili, sain sitä menemään vain ruokiin jemmattuna (vaikka siltikin maku puski läpi). Meillä onkin menty nyt pitkään riisimaidolla.
 
Meille ravitsemusterapeutti sanoi, että kyllä se kauramaitokin (tms.) on jo ihan kelvollinen tuolla vuoden kieppeillä (eipä teilläkään paljon puutu). Täytyy muuten vielä mainita, että se almiron pepti on sitten niin kamalan makuista että siitäkään teille tuskin edes iloa olisi. Meidän neiti ei niin hirveän nirso edes ole, mutta tuolle jo yökkäili, sain sitä menemään vain ruokiin jemmattuna (vaikka siltikin maku puski läpi). Meillä onkin menty nyt pitkään riisimaidolla.
Sä olet mun tän päivän enkeli! :) :heart: Et usko miten paljon tämä keskustelu helpotti. Tuota maitoasiaa oon pähkäillyt koko päivän. :)
 
Sä olet mun tän päivän enkeli! :) :heart: Et usko miten paljon tämä keskustelu helpotti. Tuota maitoasiaa oon pähkäillyt koko päivän. :)
:D No kiva jos oli jotain apua. :) Muistan itekin miten hirveesti noi allergia-asia mietitytti kun mistään ei tullut selkeitä ohjeita, ja jotenkin tuntu muutenkin että just suolisto-oireista allergiaa on hankalampi ja hitaampi selvitellä. Meillä oli siinä vielä maidon lisäksi kotimaiset viljat, soija ja kananmuna..
Mutta kummasti helpotti kun päästiin polilla käymään ja saatiin altistusrumba hoidettua, kun vihdoin ties mitä saa ja ei saa käyttää.

Voit muuten pyytää myös neuvolasta tai polilta lähetteen puhelinneuvontaan ravitsemusterapeutille, mä sain ainakin jo ennen poliaikaa puhelimitse neuvoja ravitsemusterapeutilta just tuohon, että miten sitkutellaan sinne altistukseen asti!

muoks. Sitten polikäynnin jälkeenhän saa viimeistään vielä ihan kunnon ajan ravitsemusterapeutille, joka neuvoo ruokavalion kuntoon kun on allergiat selvitetty.
 
Viimeksi muokattu:
..
Jos yöt eivät ole parantuneet niin silloin on varmasti vielä joku muukin ruoka-aine jolle lapsi on allerginen. Jos jotain ruoka-ainetta välttää, niin ainakaan alkuun ei kannata ottaa mitään uusia tilalle. Sitten oireita voi tulla uudesta ruoka-aineesta.

Jos teillä on muuten normaali laaja ruokavalio, niin varmasti pärjäätte ilman apteekin korvikkeitakin. Kalkki lisä pitää vaan ottaa käyttöön (600mg /vrk muistaakseni 1v:n kalkin tarve). Juomana voi olla riisi-, kaura-, tms. juoma. Meillä on lapset aina juonut vaan vettä ja mehua. Vitamiini lisää voi alkuun joutua myös ottamaan. Kannatta pyytää aika ravitsemusterapeutille.

Ja tosiaan jos yöt eivät rauhoitu, pidä ruokapäiväkirjaa. Merkkaa syödyt ruuat ja unien laatu. Jätä aina välillä jotain ruoka-ainetta tauolle ja katso paraneeko unet..
 
Allergisen lapsen äiti
Hyviä vastauksia olet saanut. Maitoallergia on allergiaa maidon proteiinille, hylat ei siinä auta, ei edes se mummon tarjoama laktoositon maito :) Usein maitoallergisilla lapsella on muutakin allergiaa joten pidä jonkinmoista päiväkirjaa ruuista. Ja oireista. Tsemppiä jatkoon!
 

Yhteistyössä