maitoallergisen lapsen äidit!!!

  • Viestiketjun aloittaja susa05
  • Ensimmäinen viesti
susa05
Hei! Haluaisin faktaa siitä miten maitoallergia ilmeni lapsellanne.
itse olen alkanut epäillä allergiaa vaikka lapsen iho onkin hyvä.voihan oireet olla vaikka vaan suolistossa.

tyttö täytti 3kk ja melekin samantien alkoi unilevotto´muudet ja nyt ollaan joka ilta ja aamuyö taisteltu unen kanssa.itkee kipuitkua ja uni todella levotonta.päiväunet ovat aina olleet lyhyet.

muuten tyttö on iloinen ja hyväntuulinen mutta näitä itkukohtauksia tulee aika rajuna pitkin päivää,yleensä enen unta.
syötän pääasiassa rintamaidolla ja olen nyt yrittänyt vähän totuttaa tutteliin...teinkö mokan?
 
LeenaK
Moi!

Meillä oli maitoallergiaa, mutta ihottumaoirein joten sinänsä minulla ei ole kokemusta. Sinun sijassasi varmaan koittaisin vielä täysimetystä uudelleen ja katsoisin helpottaako sillä. Jos helpottaa, niin voidaan panna tuttelin piikkiin. Jos ei helpota niin vieläkään ei sitten ole varmaa, koska vauvahan voi reagoida lehmänmaitoon myös äidin juoman maidon kautta. Mutta tuo ikä - 3kk - oli meidän esikoisella sellaista maailman huomaamisen kautta, että millään ei malttanut nukkua ja itki yliväsymystään varsinkin iltaisin tunnin tai enemmän, luulimme alkuun mahavaivoiksi. Tuohon taas auttoi se että väkisin nukutimme iltasella vielä lisäpäiväunille, työnneltiin karjuvaa kääröä rattaissa.

Toivottavasti jotakin selkoa saatte tilanteeseen, etenkin suolisto-oireiset allergiat ovat vaikeita selvittää joten kannattaa aika pian sitten ottaa yhteyttä lääkäriin jos jatkuu!
 
susa05
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.06.2005 klo 12:38 LeenaK kirjoitti:
Moi!

Meillä oli maitoallergiaa, mutta ihottumaoirein joten sinänsä minulla ei ole kokemusta. Sinun sijassasi varmaan koittaisin vielä täysimetystä uudelleen ja katsoisin helpottaako sillä. Jos helpottaa, niin voidaan panna tuttelin piikkiin. Jos ei helpota niin vieläkään ei sitten ole varmaa, koska vauvahan voi reagoida lehmänmaitoon myös äidin juoman maidon kautta. Mutta tuo ikä - 3kk - oli meidän esikoisella sellaista maailman huomaamisen kautta, että millään ei malttanut nukkua ja itki yliväsymystään varsinkin iltaisin tunnin tai enemmän, luulimme alkuun mahavaivoiksi. Tuohon taas auttoi se että väkisin nukutimme iltasella vielä lisäpäiväunille, työnneltiin karjuvaa kääröä rattaissa.

Toivottavasti jotakin selkoa saatte tilanteeseen, etenkin suolisto-oireiset allergiat ovat vaikeita selvittää joten kannattaa aika pian sitten ottaa yhteyttä lääkäriin jos jatkuu!
taitaa olla samansuuntaista meillä eli ehkä itkee väsymystään sitten vaan.varasin varmuuden vuoksi lääkärin joka voisi auttaa sitten tässä mahdollisessa allergia-asiassa.hyvä jos on vaan maailmankiinnostuksesta johtuvaa eikä muuta.tässä vaan alkaa kuvittelemaan kaikkea kun itse olen ollut lapsena ruoka-allergikko ja olen edelleen ja silloin jouduin kärsimään paljon kun diagnoosi venyi 2 vuotta.itse haluan olla liikkeellä ajoissa ja saada selvyyden kun tätä levottomuutta on ollut jo kohta kuukauden...yritän pitää päivärytmiä ja kyllä tyttö nukkuu lyhyitä unia useat mutta aina herää kesken ja itkeskelee sitten.
tänään huomasin että joka syötön jälkeen on puklannut ja hinkannut ikeniä ja sit huutaa...
 
Meillä oli,mutta ilmeni lähinnä ihottumana.
Kyse voi olla siitäkin,että maitokorvike,jota käytät,ei sovi.Meillä ei kahdelle nuorimmalle sopinut tutteli ollenkaan,vaan aiheutti ilmavaivoja ja ummetusta.Nan-maito sopi,varsinkin jauheesta tehty.
 
Kotäiti
Tuttua... Meillä maito-allergia vieläkin, tyttö kohta 2-vuotta.
Minä ehdottaisin jos imetät niin rupea itse maidottomalle dietille, älä anna mitään maidollisia lisämaitoja. Tai jos et enää imetä apteekista esim. Peptidi-Tuttelia ja maitoaltistukseen lasten polille. Myöhemmin saat reseptin ja lääkärin lausunnon Kelaa varten joka myöntää korvattavuuden maidon korvikkeelle.
Zemppiä!!!
 
Kotäiti
Lisäisin vielä;
Meidän tyttö oli kanssa 3kk kun iho alkoi oireilla ja siitä sitten tutkimuksiin.
Suolisto-oireet ja vatsakivut ovat myös merkki mahdollisesta maito-allergiasta.
Neuvolasta en saanut minkäänlaisia neuvoja, muuta kuin ihon rasvausta, "lapsella on kuiva iho".
Onneksi en tyytynyt pelkkään rasvaukseen ja niin ongelma selvisi.
 
Chilli
Heips! Meillä lehmänmaito-allerginen 1,5 vuotias poika. Oireet alkoivat 3kk iässä, kun annoin nälkäiselle rintaruokitulle pienelleni lisämaitoa iltaisin. Ihottuma iski niin pahana, että selässä oli enemmän kuivaa, hilseilevää kuin tervettä ihoa. :'(

Homeopaatin ohjeesta siirryimme vuohenmaitoon. Olen kuullut täällä, että lehmänmaito saattaa aiheuttaa myös nuhaa ja nukkumisongelmia (jopa isoimmille lapsille). Uskoakseni nämä oireet ovat lehmän maidon proteiinin aiheuttamia, kun taas vatsavaivat ovat maito-sokerin, eli laktoosin aiheuttamia.

Onnea matkaan, toivottavasti ei allergiaa teillä, koska on se kurjaa!!!
 
susa05
niin no meidän tytöllä alkoi sellainen tukkoinen nuha(samanlainen kun itsellä allergianuha)
2kk iässä ja on edelleen jonkin verran.iho on todella hyvä ja siksi tunnen olevani ylihysteerinen kun vien lapsen heti lääkärille mutta kun olen neuvoton.mistä nämä univaikeudet yhtäkkiä tulivat?viimeyönäkin suostui nukkumaan vaan vieressä ja ilta venähti 01 vaikka aloitin nukuttamisen 20.30.olen aivan loppu!!!!!!! :'(
 
Moikka meillä pojalla todettiin pienenä lehmänmaito allergia jonka takia poika alkoi juoda peptidi tuttelia. Nyt poika on 1vuotias ja olemme koittaneet pieniä määriä aluksi tavallista maitoa ja nyt pelkästään enään tavallista pojalla on luultavasti ollut yliherkkyyttä jota on todettu allergiaksi syntymästä lähtien virheitä ja liian pikaisien arvioiden perusteella ei kannata toivoa menettää =) onko täällä ketään joka käyttää peptidi tuttelia mulla meinaan on 10 purkkia 15,10,05 vanhaksi meneviä joilla ei käyttöä ja luovun niistä mielihyvin jos jollain on tarvetta koska muistan miten kurjaa niiden osto oli pienistä rahoista kalliin hinnan takia.Mulle voi mailata jos on käyttöä niille 10:lle avaamattomalle peptidi paketille.
sähköpostini on : cazandra@jippii.fi

 
3xmami
heippa!

Sen verran vain haluan ´muistuttaa, että kaikki allergiat ei näy testeissä,varsinkaan näillä pienillä. Eli vaikka testi ei näyttäisikään allergiaa, kannattaa lääkärin kanssa ainakin keskustella välttämis-altistus kokeilusta.
 
susa05
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 20:55 3xmami kirjoitti:
heippa!

Sen verran vain haluan ´muistuttaa, että kaikki allergiat ei näy testeissä,varsinkaan näillä pienillä. Eli vaikka testi ei näyttäisikään allergiaa, kannattaa lääkärin kanssa ainakin keskustella välttämis-altistus kokeilusta.
joo kyllä sitten keskustelen kun nyt eka tuo testi edes antais suuntaa.sitten vaan täytyy kokeilla kaikkee.
jos testi on plussaa niin jatkan tietty imetystä ja aloitan muita lisäruokia sillä neiti on liki 4 kk ja todella tarvii jo.mulla ei iltaisin riitä maito.tai riittää mutta heruu hitaasti ja imetys kestää ikuisuuden.en kohta enää itse jaksa iltoja....itsellä vaan sit täytyy karsia ruokavaliota..
 
Chilli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2005 klo 08:42 susa05 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.06.2005 klo 20:55 3xmami kirjoitti:
heippa!

Sen verran vain haluan ´muistuttaa, että kaikki allergiat ei näy testeissä,varsinkaan näillä pienillä. Eli vaikka testi ei näyttäisikään allergiaa, kannattaa lääkärin kanssa ainakin keskustella välttämis-altistus kokeilusta.
joo kyllä sitten keskustelen kun nyt eka tuo testi edes antais suuntaa.sitten vaan täytyy kokeilla kaikkee.
jos testi on plussaa niin jatkan tietty imetystä ja aloitan muita lisäruokia sillä neiti on liki 4 kk ja todella tarvii jo.mulla ei iltaisin riitä maito.tai riittää mutta heruu hitaasti ja imetys kestää ikuisuuden.en kohta enää itse jaksa iltoja....itsellä vaan sit täytyy karsia ruokavaliota..
Joo, ja muista juoda paljon vettä päivän mittaan, huomasin itse, kun pakotin itseni juomaan pari litraa päivässä, iltamaitoakin riitti enemmän. Mutta oli mullakin ilta-imetykset hankalampia, aamuisin olisi riittänyt vaikka naapurinkin lapsille!!!
 
LeenaK
Hieno homma! Ja toivottavasti selviää massuvaivat. Vielä muuten sellainen, että monille lapsille tutteli aiheuttaa mahavaivaa, kun taas Nan-maito sopii. (olikohan tästä jo mainintaakin täällä, no kertauksena site.)
 
saman kokenut
heippa,

ajattelin kertoa omasta pojastani joka on tällä hetkellä jo 6-vuotias,mutta meillä alkoi vatsavaivat jo kuukauden ikäisenä.poika huusi yötä päivää ensimmäisen vuoden.Sillä ei ollut mitään muita oireita kun vatsakivut jotka oli ihan hirveitä.Vuoden ikäisenä päästiin ihotesteihin mutta ne näytti miinusta.Sitä ennen olin jättänyt jo maidon kokonaan pois ja annoin kalkkia veteen sekoitettuna.Lääkäri kumminkin oli sitä mieltä että se on maitoallergiaaa koska kaikki kivut hävisivät kun lopetin maidon annon.poika ei ole suostunut ottamaan vieläkään mitään ruokaa missä on maitoa.Käytin pojan uudestaan kokeissa ja hänellä todettin laktoosi-intoleranssi.

Toivottavasti saatte asian selvitettyä ja lapselle hyvän olon.
 
meillä 4kk tyttö oireilee vain iholla, eli on ihan ruvella kauttaltaan. maitoallergia todettiin 3vko sitten prick testeissä ja ens maanantaina mennään maitoaltistukseen. suolisto ongelmia ei ole ollut kertaakaan. täysimetyksellä olen ja itse siis maidottomalla dietillä.
 
äippä18
meillä tyttö alkoi 1kk ikäsenä huutaa mahakipua tuttelin takia ja sitten kokeiltiin nan maitoa josta iho meni poskista ja leuvasta ihan ruvelle, 3kk ikäsenä tyttö sai peptidi tuttelia jota annettiin 1,5 vuotiaaksi asti josta vähitellen totutettiin oikeaan maitoon. myos ollut vilja ja hedelmä marjä ym. allergioita nyt enää kanamuna allergia 2,5 vuotiaana. 2vuotiaana kun tuttipullo otettiin pois tyttö lopetti maidon juonnin mutta syö jugurttia, juustoa ja juo piimää kuitenkin. joten monesti kaikki päättyy hyvin ei syytä huoleen koittakaa jaksaa.
 
susa05
joo kyllä tässä olllaan ihan positiivisellä mielellä ja nyt on 2 päivää mennyt oikein kivasti,tyttö ei ole itkenyt mahaansa.nukkuu paremmin ja on oikein iloinen.
käydään lääkärissä vielä maanantian kun tytöllä on kasvoissa ihottumaa,eiköhän saada lekurilta hyvät ohjeet jolla edetä.kasvojen iho punoittaa välillä ja tyttö raapii niin että veri tirskuu..eli jotain herkkyyttä on.ilmeisesti on saanut äitinsä helposti ärtyvän ihon,eli kosketus ärsyttää.alkaa punoittamaan aina kun syö.

kiitos kaikille kertomuksista!
:flower: :flower: :flower: =)
 
Pojallani maito-allergia, joka alkoi 1 kk:n ikäisenä ihottumalla ja vatsavaivoilla, unet pätkittäisiä ja nukahtaminen vaikeaa. Painon nousu hiipui lisäruuan ja tuttelin myöt 4 kk:n jälkeen ja lopulta paino alkoi laskea. Vasta sitten ( painokäyrä -25 ) neuvolassa havahduttiin, vaikka tk-lääkäri ( venäläinen ) oli sanonut jo silloin 1 kk:n ikäisenä, että maitoallergia. Tehtiin iho-testit, verikokeet ja altistus. Altistuksesta vähäisiä oireita, muissa testeissä ei näkynyt mitään.
6 kk:n iässä ihottumatkin hävisivät ja ainoat oireet olivat pätkäunet ja löysät ulosteet ja painon putoaminen.
Silloin saatiin käsky vaihtaa soijamaitoon, joka aluksi auttoikin, mutta kahden viikon käytön jälkeen oireet palasivat ja vatsakivut voimakkaat. Sitten vaihdoimme peptidi-tutteliin, jota käytämme yhä ( poika nyt 1 v 6 kk ). Paino nousee nyt hitaasti, mutta tasaisesti.
Korostan, että testi eivät välttämättä näytä mitään, luottakaa itseenne ja siihen, että tiedätte, milloin lapsenne voi hyvin tai huonosti, ja vaatikaa tutkimuksia ja hoitoa. Oma poikani oli koko ajan erittäin vilkas ja hyväntuulinen eli olemuksesta ei huomannut mitään!

 

Yhteistyössä