Maitotuotteiden aloitus..

Tyttö täyttää ens viikolla 11kk ja silloin olen ajatellut aloittaa ns.tavallisen maidon annon pikku hiljaa..

Miten te muut olette antaneet? Siis minkä verran tavallista maitoa korvikkeen/rintamaidon sekaan? Millä määrällä on hyvä aloittaa?

Neuvolassa sanoivat vaan kerran, että kakka voi olla löysempää jonkun aikaa maidon aloituksen jälkeen. Eivät sanoneet nuista määristä mitään.

Olen kyllä vähän antanut tytölle jo maitoa hörppyyttämällä mukista ja näyttää tykkäävän siitä, mutta eihän siinä niin paljon sitä saa kuin esim.tuttipullossa.

Kertokaa kokemuksistanne!!
 
Ollaan hiukan kokeiltu viiliä tms. En ole kyl antanut kun pari t-lusikallista kerralla, eikä ole kyl tullut mitään oireita.

Eli jos oireita ei tule niin kannattaako sitä tavallisen maidon määrää esim.joka päivä lisätä? Vai kannattaako useamman päivän antaa esim. 10ml ja loput korviketta? Jotenkin näin tuntus, että jos ei tule oireita niin nostas joka päivä sen 10ml ja aina kattos miten reagoi.
 
Mie oon muutamna (2-3) päivää anatanut aina sen saman verran ja sitiä sit lisännyt sen 10 ml. Loppua kohden kun ei tosiaan oo oireita tullut olen sit lisännyt vähnä enemmän. Esikolla siirtymä aika oli noin3 viikkoa ja sen jälkeen meni vaan tavan maitotuotteita.
 
Hei,
meillä ei ole ikinä juotu korviketta ja aloitin ensin 10 kk iässä hapanmaitotuotteilla (piimä, viili ja jogurtti) ja sitten reilun 11kk ikäisenä suoraan pelkkää tavallista maitoa. Ensimmäisenä päivänä annoin vain pienen hörpyn ja siitä sitten lisäsin useamman hörpyn joka päivä. Vieläkään tyttö ei tosin tykkää maitoa juomalla juoda mutta olen totutellut makuun antamalla useasti päivässä hörppyjä ja lantraamalla maitoa piimään ja sotkemalla soseisiin. En siis odotellut montaa päivää ennen kuin lisäsin määrää.

*** muoks, lisäksi esim. puuron voisi tehdä tavalliseen maitoon - kunhan ei nyt ihan ensimmäisenä päivänä desikaupalla
 
kiitos hyvistä ohjeista! meillä tyttö herkes syömästä rintaa siinä 4,5kk ikäisenä. Siitä asti sitten ollut korvikkeella. Pitää aluksi kokeilla varovasti tavallista maitoa. Tytöllä ei ole kyl ollut ollenkaan mitään allergioita tai mitään oireita tullut mistään. Pienenä oli masuvaivoja, mutta ei maidosta johtuen.

Pitääpä, vaikka aamupalaksi antaa jotain viiliä tms. Meillä tuota korviketta menee päivässä vielä aika paljon. Juo unimaidot. Syö kyl hyvin, mutta on maitotyttö niinkuin äitinsäkin :) Jostain luin, että 5dl tarvitsee maitoa päivässä pienet lapsoset, mutta ei kai siitä haittaakaan luulis olevan, kun juo enemmän.
 
hmm, se ns haitallinen määrä korviketta taitaa kyllä olla yli litra päivässä., mutta yleensä tuo ikäiselle on laskettu riitävän se 6dl korviketta, koska syö kiinteitä ja niissäkin on nesteitä. litra paikkeilla voisi alkaa miettiä josko vesi vaikka kelpaisi :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
hmm, se ns haitallinen määrä korviketta taitaa kyllä olla yli litra päivässä., mutta yleensä tuo ikäiselle on laskettu riitävän se 6dl korviketta, koska syö kiinteitä ja niissäkin on nesteitä. litra paikkeilla voisi alkaa miettiä josko vesi vaikka kelpaisi :)
näin mäkin olin kuvitellut,siks kyselinkin mistä vois asiasta lukea. kuulostaa aika oudolta ettei yli 6dl sais korviketta juoda..
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuulija:
Alkuperäinen kirjoittaja toistamiseen äidiksi:
Korviketta ei sais oikeastaan mennä 6dl enempää.. On aikasta rankka homma muuten munuaisilla. Tavan maitotuotteita ei tarvitse rajoittaa
tiedätkö missä tosta vois lukea enemmän,onko linkkiä tai jotain muuta...
Mikä siinä korvikkeessa niin rasittaa sitten munuaisia, jos liikaa juo? Tuo oli mulle aivan uusi juttu, en ole kuullutkaan :ashamed:
 

Yhteistyössä