Maitotuotteiden rasvasta keskustelua

Tuolla mainoskatko aloituksessa oli keskustelua maitotuotteiden rasvan hyvyydestä tai huonoudesta. Nyt sitten siihen on kehitetty sellainen juusto, jossa rasvasta on yli puolet hyvää rasvaa..

Oltermanni + rypsi.
Tutusta Oltermannista on nyt myös hyvärasvainen versio. Juuston sisältämästä rasvasta 2/3 on rypsiöljyä, rasvapitoisuus on 24%. Sopii myös ruuanvalmistukseen. -mainitsee uusin Yhteishyvä-

Jos tää tasaannuttaisi juuston sisältämän rasvan osalta mielipide eroja.
En tiedä muista, minä ainakin kokeilen tuota. Toivottavasti maistuu. :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 12:50 Ljusa kirjoitti:
mainitsee uusin Yhteishyvä
No mitäs mieltä Yhteishyvän karppaus-jutusta? (Joo, ei tartte sitä Patricikin ääripää-kommenttia heittää kuten toisessa postauksessasi).

Suurimmalla osalla kun ei ole mitään käsitystä, mitä karppauksessa syödään. Luullaan, että ollaan ääripäätä. Mitä ääripäätä siinä on, että on jättänyt pois jauhot ja sokerin? Samalla tavallahan muutkin jättävät "herkut" pois laihdutaessaan...

Mun mielestä rasvahysteria on mennyt ääripäähän. Tosin onhan tuossa uudessa Oltermannissa 24% rasvaa, taitaa mennä aika monta pistettä :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 13:38 Selenicereus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 12:50 Ljusa kirjoitti:
mainitsee uusin Yhteishyvä
No mitäs mieltä Yhteishyvän karppaus-jutusta? (Joo, ei tartte sitä Patricikin ääripää-kommenttia heittää kuten toisessa postauksessasi).

Suurimmalla osalla kun ei ole mitään käsitystä, mitä karppauksessa syödään. Luullaan, että ollaan ääripäätä. Mitä ääripäätä siinä on, että on jättänyt pois jauhot ja sokerin? Samalla tavallahan muutkin jättävät "herkut" pois laihdutaessaan...

Mun mielestä rasvahysteria on mennyt ääripäähän. Tosin onhan tuossa uudessa Oltermannissa 24% rasvaa, taitaa mennä aika monta pistettä :D
Tässä uudessa tuotteessa tosiaan on se 24% rasvaa ja se ei ole todellakaan LIIAN VÄHÄN. Se rasvahysteria ei ollut sitä, että onko liikaa rasvaa vai liian vähän. Vaan minkälaatuista se rasva on. - Siihenhän sitä pitää huomiota kiinnittää.

MUTTA NIIN SE TÄMÄKIN ALOITUS MENI SITTEN KARPPAUKSEEN, KUTEN KAIKKI TÄÄLLÄ. \|O

Olen karppauksesta lukenut - mutta syvemmin en siihen paneudu, koska se vaan ei ole se mun juttu!!! Ja koska se ei ole minun juttu, en sitä ala kenellekään suosittelemaan - suositelkoot ne jotka sitä harrastaa. Mutta haluan todella, että tälläpalstalla tulisi toisenlaisiakin vaihtoehtoja esille.
Meillä kaikilla on oikeus valita. Ja helpompi valita, kun on muitakin vaihtoehtoja kuin 1)karppaus 2)karppaus 3)karppaus... Hyvä toki että sekin on listalla, mutta ei sen tarvitse olla ainut ja "oikea" tapa.

Tällä palstalla ei kyllä suutaan kannattaisi avata, jos karppausta ei kenellekään suosittele. Tullut "hieman" negatiivinen näkemys tämän palstan karppaajista, koska ne on joka paikassa ehdottamassa sitä ja VAIN sitä. Tuntuu ettei ne tajua että on muitakin vaihtoehtoja. Ja ettei se mikä sopii sinulle sovi välttämättä jollekin toiselle.

Mitä siihen tulee, mistä karppauksessa on kysymys - niin onhan niitä variaatioita vaikka miten paljon, kuten muissakin ruokatottumusten muutoksissa. Sitä en ääripäällä tarkoittanut :headwall: Puhuin ääripäästä "kokokarppauksen" osalta. Jos ilmaisin itseni epäselvästi. Olen pahoillani.

Ja kaikki eivät jätä laihduttaessaan "herkkuja" pois. Itse esimerkiksi en sitä ole tehnyt. Syön ruisleipää ja aurajuustoa - niistä en luovu!<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 16:00 Ljusa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 13:38 Selenicereus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 12:50 Ljusa kirjoitti:
mainitsee uusin Yhteishyvä
No mitäs mieltä Yhteishyvän karppaus-jutusta? (Joo, ei tartte sitä Patricikin ääripää-kommenttia heittää kuten toisessa postauksessasi).

Suurimmalla osalla kun ei ole mitään käsitystä, mitä karppauksessa syödään. Luullaan, että ollaan ääripäätä. Mitä ääripäätä siinä on, että on jättänyt pois jauhot ja sokerin? Samalla tavallahan muutkin jättävät "herkut" pois laihdutaessaan...

Mun mielestä rasvahysteria on mennyt ääripäähän. Tosin onhan tuossa uudessa Oltermannissa 24% rasvaa, taitaa mennä aika monta pistettä :D
Tässä uudessa tuotteessa tosiaan on se 24% rasvaa ja se ei ole todellakaan LIIAN VÄHÄN. Se rasvahysteria ei ollut sitä, että onko liikaa rasvaa vai liian vähän. Vaan minkälaatuista se rasva on. - Siihenhän sitä pitää huomiota kiinnittää.

MUTTA NIIN SE TÄMÄKIN ALOITUS MENI SITTEN KARPPAUKSEEN, KUTEN KAIKKI TÄÄLLÄ. \|O

Olen karppauksesta lukenut - mutta syvemmin en siihen paneudu, koska se vaan ei ole se mun juttu!!! Ja koska se ei ole minun juttu, en sitä ala kenellekään suosittelemaan - suositelkoot ne jotka sitä harrastaa. Mutta haluan todella, että tälläpalstalla tulisi toisenlaisiakin vaihtoehtoja esille.
Meillä kaikilla on oikeus valita. Ja helpompi valita, kun on muitakin vaihtoehtoja kuin 1)karppaus 2)karppaus 3)karppaus... Hyvä toki että sekin on listalla, mutta ei sen tarvitse olla ainut ja "oikea" tapa.

Tällä palstalla ei kyllä suutaan kannattaisi avata, jos karppausta ei kenellekään suosittele. Tullut "hieman" negatiivinen näkemys tämän palstan karppaajista, koska ne on joka paikassa ehdottamassa sitä ja VAIN sitä. Tuntuu ettei ne tajua että on muitakin vaihtoehtoja. Ja ettei se mikä sopii sinulle sovi välttämättä jollekin toiselle.

Mitä siihen tulee, mistä karppauksessa on kysymys - niin onhan niitä variaatioita vaikka miten paljon, kuten muissakin ruokatottumusten muutoksissa. Sitä en ääripäällä tarkoittanut :headwall: Puhuin ääripäästä "kokokarppauksen" osalta. Jos ilmaisin itseni epäselvästi. Olen pahoillani.

Ja kaikki eivät jätä laihduttaessaan "herkkuja" pois. Itse esimerkiksi en sitä ole tehnyt. Syön ruisleipää ja aurajuustoa - niistä en luovu!

Anteeksi kun tungen tänne väliin,noista rasvajutuista kun en mitään taida ymmärtää edes mutta olen täysin samaa mieltä että mielestäni menee ihan älyttömäksi meno jos ei osata kun tyrkyttää sitä omaa näkemystään näissä jutuissa.

Laihdutus/elämäntapoja on monia eikä kukaan voi väittää omaansa parhaaksi kaikille.

Nyt mie poistun takavasuriin :x
 
Niin en minäkään tiedä tästä rasvahommasta mitään. Enkä ole puoleen enkä vastaan. Lähinnä ajattelin että tuosta uudesta juustosta pääsis nyt lukee, kun siitä kättä väännetään, vai olisiko tämä jokin keskitie sitten?? =)
 
Hyvä Ljusa!

Oletko miettinyt syytä siihen, miksi täällä on niin moni puhumassa karppauksen puolesta?

En oikein jaksa uskoa, että me karppi-ihmiset sitä teidän kiusaksenne tekisimme, vaan nimenomaan me olemme kertoneet teille vaihtoehdon, jonka olemme hyväksi kokeneet.

Myönnät itse, ettet ole karppaukseen syvemmin tutustunut. Minä olen, mutta olen tutustunut myös painonvartijoiden menetelmään, kaalisoppadiettiin, vettä ja näkkileipää diettiin ja jos vaikka mihin. Olen jopa niin taitava (harjoittelu tekee mestarin), että osaan oksentaa, kun vain ajattelen, että haluan oksentaa. Syömishäiriöönhän nuo tiukat dietit minut aikanaan lopulta vei. Keventäjistä en tiedä yhtikäs mitään, sillä siihen en ole koskaan tutustunut.

Olen käynyt läpi kaikki (poikkeuksena keventäjät) yleisimmät tavat laihduttaa ja kiloja on pois karissutkin, mutta mikä on lopputulos? Läski akka olen edelleen.

Jokin siis mättää tai siis on mätännyt.

Lopulta löysin upean keinon hallita painoaan ja mikä parasta, elämää.

Kerro minulle yksikin syy, miksi en jakaisi tuota asiaa mahdollisimman monelle ihmiselle?


Tämä yleisesti KAIKILLE niille, jotka painoansa tarkkailevat:

Mikäli lipsut ja retkahdat diettiruokavaliostasi jatkuvasti, niin eikö silloin kannattaisi myöntää, ettei se sovi itselleen ja toisenlaiseen ruokavalioon vaihtaminen voisi olla parempi tapa jatkaa painonhallintaa?

Minä pudotin painonvartijoissa 8 kiloa, mutta helppoa se ei ollut. Nyt olen pudottanut karpaten (1.1.07 alk) 3,9 kiloa ja tämä todella on ollut mielestäni lasten leikkiä. Ei nälkää, ei makeanhimoa, ei ahmimiskohtauksia, tms. Herkutella saa karppiherkkuja ja kerrankin sapuskanlaitto on ihanaa.

En väitä, että karpaus sopisi kaikille, sillä tuskin löytyy ruokavaliota, johon koko maailman kansa olisi tyytyväinen. Mutta mikäli diettisi junttaa paikoillaan ja tulee lipsumisia lipsumisten jälkeen, niin tässä nyt on yksi vaihtoehto.

Kokeilin aikanaan painonvartijoita ja totesin 8 viikon jälkeen, ettei se ruokavalio ollut minua varten. Kokeilimpa aikanaan karppaustakin ja ilokseni huomasin löytäneeni itselleni loppuelämän ruokavalion.

Mutta jospa annetaan ihan kaikkien kukkien kukkia ja jokainen saa nyt ja jatkossakin pauhata omasta painonhallintatavastaan niin paljon, kuin sielu sietää. :saint:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 16:35 Ljusa kirjoitti:
Niin en minäkään tiedä tästä rasvahommasta mitään. Enkä ole puoleen enkä vastaan. Lähinnä ajattelin että tuosta uudesta juustosta pääsis nyt lukee, kun siitä kättä väännetään, vai olisiko tämä jokin keskitie sitten?? =)
=)

Silti samoilla linjoilla sun kanssas olen.Luin siitä uudesta KG lehdestä että markkinoilla on tällä hetkellä kolme "juustoa"jotka sisältävät rasvatonta maitomassaa ja rypsiöljyä.Elintarvikelainsäädännön mukaan niitä ei saa luokitella juustoiksi ,joten kuluttaja kuulemma hankalasti löytää nämä hyvät tuotteet koska ovat nimellä "juuston kaltainen valmiste"

Itse en ennen eilisiltaa tiennytkään tällaisista juustoista :eek: Eikun siis juuston kaltaisista tuotteista =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 18:32 Henrietta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 16:35 Ljusa kirjoitti:
Niin en minäkään tiedä tästä rasvahommasta mitään. Enkä ole puoleen enkä vastaan. Lähinnä ajattelin että tuosta uudesta juustosta pääsis nyt lukee, kun siitä kättä väännetään, vai olisiko tämä jokin keskitie sitten?? =)
=)

Silti samoilla linjoilla sun kanssas olen.Luin siitä uudesta KG lehdestä että markkinoilla on tällä hetkellä kolme "juustoa"jotka sisältävät rasvatonta maitomassaa ja rypsiöljyä.Elintarvikelainsäädännön mukaan niitä ei saa luokitella juustoiksi ,joten kuluttaja kuulemma hankalasti löytää nämä hyvät tuotteet koska ovat nimellä "juuston kaltainen valmiste"

Itse en ennen eilisiltaa tiennytkään tällaisista juustoista :eek: Eikun siis juuston kaltaisista tuotteista =)
Enpä ole kuullut muista.. Mutta tuo Oltermanni varmaan tuo kyseiset "juustot" tutumpana myös kuluttajien tietoon.

Asiasta toiseen; onko toi KG lehti hyvä? Mulle kun tulee vain fitness, kuntoplus ja sport (jotka on ns. kuntoilu lehtiä - ja niissä ei painoteta niin paljon painonhallintaa).
 
Voi Rakas Lapsi - voisitko Sef lukea tarkemmin mitä kirjoitan ja mikä on mun pointti ennen kuin alat kirjoittaa vastinetta.

KYSYMYKSESI:
Oletko miettinyt syytä siihen, miksi täällä on niin moni puhumassa karppauksen puolesta?
VASTAUKSENI: Olen. Olen täällä myös koko ajan kertonut, että se mikä sopii toisille ei välttämättä sovi toisille. Ja että jokaisen pitäisi löytää se oma juttu. Ja jos on vain valittavana vaihtoehdoista: karppaus, karppaus ja karppaus. Niin siinä ei paljon voi itselleen sopivaa vaihtoehtoa löytää, jos karppaus ei sovi.

KYSYMYKSESI:
En oikein jaksa uskoa, että me karppi-ihmiset sitä teidän kiusaksenne tekisimme, vaan nimenomaan me olemme kertoneet teille vaihtoehdon, jonka olemme hyväksi kokeneet.
VASTAUKSENI: Sanoinhan jo aikaisemmissa keskusteluissa, että hyvä että te annatte vaihtoehdon, mutta yleensä ette edes yritä nähdä muiden vaihtoehtojen hyviä puolia, saati sitä, että karppaus ei sovi kaikille. Tai jotkut (kuten minä) eivät edes tahdo sitä yrittää ja luopua hiilihydraateista.

YLEISTÄ:
Aiheen vierestä pitää sanoa, että esimerkiksi paljon liikkuvien on hyvä tankata hiilihydraatteja ennen treenejä - jaksaa paremmin ja pidempään tehdä kuluttavaa treeniä. On myöskin sanottua, että aamupalalla ja lounaalla kannattaa syödä hiilihydraatteja ja päivällisellä ja iltapalalla tankata proteiineja.


TOTEAMUKSESI:
Myönnät itse, ettet ole karppaukseen syvemmin tutustunut.
VASTINEENI: Tottakai myönnän, pitäisikö se kieltää ja esittää että tietää kaikesta kaiken. Itse en ole karppaukseen syvemmin tutustunut, koska kyseinen vaihtoehto ei minua kiinnosta. Ja en täällä ole väittänyt ettei ketään saisi tai pitäisi tai kiinnostaisi. Olen vain ilmaissut, että muitakin vaihtoehtoja on. Ei tarvitse alkaa koko karppaukseen. Eikä ainakaan kertaheitolla, jos vaihtoehto luopua hiilihydraateista hirvittää.

TOTEAMUKSESI:
Minä olen syvemmin tutustunut karppaukseen, mutta olen tutustunut myös painonvartijoiden menetelmään, kaalisoppadiettiin, vettä ja näkkileipää diettiin ja jos vaikka mihin.
VASTINEENI: Minä olen kokeillut aikoinani paikkareita - kolmekin kertaa - se ei sopinut minulle, mutta en sitäkään ole kenellekään moittinut, kertonut vain miten minä olen asian kokenut ja miten se ei ole sopinut minulle. Pikadieetteihin en ole vaivautunut uskomaan tai edes niitä kokeilemaan, koska tarkoitukseni on hallita painoani - pysyvästi. Ja se onnistuu vain elämäntapoja muuttamalla. Mutta minulle sopii se, että muutan niitä pikkuhiljaa. Ja tasapainotan ruokavalioni, luopumatta hiilihydraateista.

TAUSTASTASI:
Olen jopa niin taitava (harjoittelu tekee mestarin), että osaan oksentaa, kun vain ajattelen, että haluan oksentaa. Syömishäiriöönhän nuo tiukat dietit minut aikanaan lopulta vei. Keventäjistä en tiedä yhtikäs mitään, sillä siihen en ole koskaan tutustunut.
MIELIPITEENI:
Syömishäiriöön on harvoin syynä vain liian tiukka dieetti, käsittääkseni useimmiten taustalla ja syvemmällä on muitakin tekijöitä.

LOPPUTULOKSESI:
Olen käynyt läpi kaikki (poikkeuksena keventäjät) yleisimmät tavat laihduttaa ja kiloja on pois karissutkin, mutta mikä on lopputulos? Läski akka olen edelleen.
OMA TAUSTANI LIHOMISEENI:
Kaikilla ei ole kyse tuosta, laihduttamisesta, laihtumisesta ja taas lihomisesta. Itse olen jojottaja syystä että: Sairastuin masennukseen kahdesti. Molemmilla kerroilla painoni nousi. Ja kun selvisin masennuksesta kilot lähtivät putoamaan (ilman että tein tiedostaen muutoksia elämäntavoissani). Luultavasti söin terveellisemmin, vähemmän ja arkiaktiivisuuteni lisääntyi. Liikuin varmastikin enemmän; kun masentuneena oli sellaisia aikoja, (ääripäänä tämä: nukuin 20tuntia vrk ja itkin neljä). Että ei siinä paljon ehtinyt kuluttaa. Kun ei jaksanut edes sängystä nousta ylös. Tästä jojottaminen; välillä on parempia jaksoja - välillä huonompia ja sillä paino heittelehtii.

POINTTISI:
Lopulta löysin upean keinon hallita painoaan ja mikä parasta, elämää.
ONNITTELUNI: Hienoa että olet löytänyt sinulle sopivimman keinon hallita elämääsi ja painoasi. Siihen me kaikki pyrimme - keinot vain eivät ole samat, koska kaikilla on erilainen geeniperimä, tottumukset ja olemme kaikki yksilöitä, pidämme eriasioita, herkuttelemme eritavalla, vietämme erilaista elämää. Emme kaikki tahdo luopua samoista asioista, kuin toiset.

KYSYMYKSESI:
Kerro minulle yksikin syy, miksi en jakaisi tuota asiaa mahdollisimman monelle ihmiselle?
VASTAUKSENI: LUE UUDELLEE MITÄ KIRJOITIN JA TULE KYSYMÄÄN UUDESTAAN JOS JOKU JÄI VIELÄ EPÄSELVÄKSI. -- Olen täällä sanonut, että hienoa, kun kaikki kertovat erilaisista tavoista laihtua, laihduttaa, muuttaa elämäntapaa, hallita painoa jne. (karppaus mukaanlukien) Mutta täällä kun saa aina niskaansa kaikenmaailman ...:kaa jos yrittää sanoa ettei karppaaminen ole se AINOA vaihtoehto.


YLEISESTI KERTOMAASI:
Tämä yleisesti KAIKILLE niille, jotka painoansa tarkkailevat:
Mikäli lipsut ja retkahdat diettiruokavaliostasi jatkuvasti, niin eikö silloin kannattaisi myöntää, ettei se sovi itselleen ja toisenlaiseen ruokavalioon vaihtaminen voisi olla parempi tapa jatkaa painonhallintaa?
OMA KANTANI: Olen ehdottomasti samaa mieltä. Joillain vain menee aikaa ennenkuin tajuavat, että se ei todellakaan toimi mitä he yrittävät läpi viedä. Huomiona: Olen muuten ex karppaajilta kuullut myös tuon, että "se ei vain sopinut minulle".

SAAVUTUKSESI, ENTISET ONGELMASI:
Minä pudotin painonvartijoissa 8 kiloa, mutta helppoa se ei ollut. Nyt olen pudottanut karpaten (1.1.07 alk) 3,9 kiloa ja tämä todella on ollut mielestäni lasten leikkiä. Ei nälkää, ei makeanhimoa, ei ahmimiskohtauksia, tms. Herkutella saa karppiherkkuja ja kerrankin sapuskanlaitto on ihanaa.
OMA KANTANI: Välillä on niin vaikea ymmärtää miksei muut halua ymmärtää että kaikilla ei ole makeanhimoa tai tee pullia, sokerimössöä jne. edes mieli. Joten niistä on vaikea luopua. Silloin karppauksesta on luultavammin apua. Itsellä on kuten niin monta kertaa sanonut: ennemmin himo suolaiseen ja etenkin ruisleipään ja aurajuustoon. Ennen myös jogurttiin (jota olen pikkuhiljaa alkanut valmistaa itse - maustamattomasta jogurtista ja marjoista ja leseistä).

VAIHTOEHTOSI:
En väitä, että karpaus sopisi kaikille, sillä tuskin löytyy ruokavaliota, johon koko maailman kansa olisi tyytyväinen. Mutta mikäli diettisi junttaa paikoillaan ja tulee lipsumisia lipsumisten jälkeen, niin tässä nyt on yksi vaihtoehto.
Kokeilin aikanaan painonvartijoita ja totesin 8 viikon jälkeen, ettei se ruokavalio ollut minua varten. Kokeilimpa aikanaan karppaustakin ja ilokseni huomasin löytäneeni itselleni loppuelämän ruokavalion.
OMAN KANTANI: Olen samaa mieltä - kuten jo, ah niin monessa välissä - olen jankuttanut. Vaihtoehtoja on, niistä saa jokainen valita omansa. Ja toki karppaus on yksi muiden joukossa (blablabla - tylsää toistaa itseään, mutta kun jotkut eivät tunnu saavan pointtiani perille), mutta miksi karppaajien on vaikea ymmärtää toisten tapaa olla karppaamatta. Tai halua olla edes kokeilematta.

LOPPUSANASI:
Mutta jospa annetaan ihan kaikkien kukkien kukkia ja jokainen saa nyt ja jatkossakin pauhata omasta painonhallintatavastaan niin paljon, kuin sielu sietää. :saint:
LOPPUSANANI: Annetaan vain ja jokainen saa puhua niin paljon kuin sielu sietää, mutta yksikantainen asiain katsominen on mun mielestä Syvältä!!
 
Niin siinä varmaankin käy juu että tuo oltermanni tuo nuo "juuston kaltaiset valmisteet julkisuuteen" :D

Mun mielestä toi KG lehti on ihan oikeasti tosi hyvä.Siinä on ihan yleisesti kaikkea,suosittelen kyllä lukemaan.

Odotan jo seuraavaa numeroa joka ilmestyy vasta 27.2 B)

En ole kylläkään tilannut sitä,ehkäpä kannattais,aika halpa se tarjouskin on..
 
Herranen aika kun Ljusa vetää nyt herneen nenään.. Ja vai vielä joka viestissä karppausta? No tuota.. mun mielestä joka viestissä on puhetta a) herkkujen vähentämisestä b) rasvattomista ruoista. Kyllä karppaus on täällä hyvin pienen porukan edustama ja tätä menoa se jää todella pieneksi ja se vähäkin häviää, kun ei uskalla suutaan avata pisteilijöiden ja kalorinlaskijoiden ja liikkumalla laihduttajien seassa :headwall:

Mikä se on, että vaikka kuinka hoet että jokaisen pitää se oma tapansa löytää, niin sua riepoo kun karppauksen löytäneet hehkuttavat sitä omaa tapaansa ja tarjoavat vaihtoehtoa? Samalla tavalla kehutaan pisteitä, liikkumista ja vähärasvaisia tuotteita. Kukin sitä omaansa.

Mutta pitää nostaa kyllä hattua, että jaksat tuollaisella antaumuksella kritisoida meitä muutamaa karppauksesta puhujaa. Jos kerta ei oo ees sun juttu, kun ei edes kiinnosta kun et halua hiilareista luopua. Hyvä niin. Pistele poskeen.

Kuinka monessa viestissä esim. minä olen väittänyt, että vähärasvaisuus ois per*seestä? Tai että liikunta ei laihduta? Tai että paikkarit on ihan syvältä? Tai sanonut, ettei kannata laskea kaloreita tai kulutusta? Paikkareita olen kritisoinut, mutta niitäkin siltä kannalta, että ihmiset miettis ett onko se hyvä juttu, kun kerta nälkä painaa ja mieliteot vaivaavat koko ajan.

Jos sulla jää karppaajista noiden vuoksi huono mielikuva, niin ei voi mitään. Minä en tuputa, kysyn että onko käynyt mielessä. Vähärasvaisuutta tuputetaan. Pehmeitä rasvoja (mitä lie ovatkaan) tuputetaan. Liikuntaa tuputetaan. Ja jos et laihdu, oot vaan surkee ja pieni ihminen, jolla ei ole itsekuria.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 20:54 Selenicereus kirjoitti:
Herranen aika kun Ljusa vetää nyt herneen nenään.. Ja vai vielä joka viestissä karppausta? No tuota.. mun mielestä joka viestissä on puhetta a) herkkujen vähentämisestä b) rasvattomista ruoista. Kyllä karppaus on täällä hyvin pienen porukan edustama ja tätä menoa se jää todella pieneksi ja se vähäkin häviää, kun ei uskalla suutaan avata pisteilijöiden ja kalorinlaskijoiden ja liikkumalla laihduttajien seassa :headwall:

Mikä se on, että vaikka kuinka hoet että jokaisen pitää se oma tapansa löytää, niin sua riepoo kun karppauksen löytäneet hehkuttavat sitä omaa tapaansa ja tarjoavat vaihtoehtoa? Samalla tavalla kehutaan pisteitä, liikkumista ja vähärasvaisia tuotteita. Kukin sitä omaansa.

Mutta pitää nostaa kyllä hattua, että jaksat tuollaisella antaumuksella kritisoida meitä muutamaa karppauksesta puhujaa. Jos kerta ei oo ees sun juttu, kun ei edes kiinnosta kun et halua hiilareista luopua. Hyvä niin. Pistele poskeen.

Kuinka monessa viestissä esim. minä olen väittänyt, että vähärasvaisuus ois per*seestä? Tai että liikunta ei laihduta? Tai että paikkarit on ihan syvältä? Tai sanonut, ettei kannata laskea kaloreita tai kulutusta? Paikkareita olen kritisoinut, mutta niitäkin siltä kannalta, että ihmiset miettis ett onko se hyvä juttu, kun kerta nälkä painaa ja mieliteot vaivaavat koko ajan.

Jos sulla jää karppaajista noiden vuoksi huono mielikuva, niin ei voi mitään. Minä en tuputa, kysyn että onko käynyt mielessä. Vähärasvaisuutta tuputetaan. Pehmeitä rasvoja (mitä lie ovatkaan) tuputetaan. Liikuntaa tuputetaan. Ja jos et laihdu, oot vaan surkee ja pieni ihminen, jolla ei ole itsekuria.
En jaksanut (vielä/tänään) lukea koko tekstiäsi, kun tuo ensimmäinen lause jo kertoi tarpeeksi. Mä täällä vedän siitä herneen nenään, että jos mainitsen, että KARPPAAJAKSI EI TARVITSE VÄLTTÄMÄTTÄ ALKAA - siitä ei tarvitse joka he.vetin ketjuun laittaa, että en itse välitä karppauksesta. Osaan sen itsekin mainita.Toivottavasti tämä nyt selvä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 19:32 Ljusa kirjoitti:
LOPPUSANANI: Annetaan vain ja jokainen saa puhua niin paljon kuin sielu sietää, mutta yksikantainen asiain katsominen on mun mielestä Syvältä!!
Mielestäni ett noita loppusanojasi oikein noudata, kun et siedä sitä toista näkökulmaa joka asioihin tulee karppauksen puolelta. Mutta niin kauan kuin pisteilijä juttelevat keskenään kuinka paljon tulee pisteitä desistä riisiä ja kanakastiketta ja onko se kanakastike kermasta vai kasvirasvasta, niin asia on ok. Mutta auta armias jos Karppi tulee ja Kommentoi, niin heti ollaan tuputtamassa omaa näkökulmaa.

Eikö tämä ole keskustelupalsta, jossa voi esittää omia mielipiteitään asiasta? Vai onko tää vaan vain tietyn näkökulman omaaville, joita kiinnostaa juuston rasvamäärä ja jopa laatu, vaikka ei siitä sen enempää tiedetä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 21:01 Selenicereus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 19:32 Ljusa kirjoitti:
LOPPUSANANI: Annetaan vain ja jokainen saa puhua niin paljon kuin sielu sietää, mutta yksikantainen asiain katsominen on mun mielestä Syvältä!!
Mielestäni ett noita loppusanojasi oikein noudata, kun et siedä sitä toista näkökulmaa joka asioihin tulee karppauksen puolelta. Mutta niin kauan kuin pisteilijä juttelevat keskenään kuinka paljon tulee pisteitä desistä riisiä ja kanakastiketta ja onko se kanakastike kermasta vai kasvirasvasta, niin asia on ok. Mutta auta armias jos Karppi tulee ja Kommentoi, niin heti ollaan tuputtamassa omaa näkökulmaa.

Eikö tämä ole keskustelupalsta, jossa voi esittää omia mielipiteitään asiasta? Vai onko tää vaan vain tietyn näkökulman omaaville, joita kiinnostaa juuston rasvamäärä ja jopa laatu, vaikka ei siitä sen enempää tiedetä.
Täytyy sitten vielä kerrata.

Karppaus on ok, mutta ei kiitos minulle. Joka ketjuun ei tarttis laittaa karppaus sanaa, esim. tässä ketjussa oli kyse maidosta ja rasvasta. Mä kyllä seuraan muitakin ketjuja joihin olen kirjoittanut, tähän en odottanut että mun aloitukseen, ensimmäisenä tulee "blablabla - sun eti tartte kertoa mielipidettä jne. karppauksesta.

Sen miksi mä sanon siitä karppauksesta yleensä (huonot puolet, mutta myös sen, että onhan sitä hyvä kokeilla jos siltä tuntuu) johtuu siitä - kuten sanonut ennenkin - etten itse näe sitä hyvänä, koska haluan pitää ruokavalioni tasapainossa (hieman sovellettuna suomalaisten ravitsemus suosituksesta).

Mennyt täällä kieltämättä hermo karppaajiin, jotka aina sanoo, että hiilarit pois! Kertokaa ihmeessä jotain muuta, kuin hiilarit pois ja että ei tee mieli mitään makeaa ja helppoa oli. Kaikille hiilareiden pudottaminen ruokavaliosta ei ole helppoa ja kaikki ei kertakaikkiaan halua sitä tehdä. Se ei tarkoita ettei ne hyväksyisi tai arvostaisi teidän valintoja. Välillä vaan tuntuu, että kun sanoo jotain poikkipuolista karppaajista niin heti ollaan hokemassa "kokeilin mäkin kaikkea, mut mikään ei sopinut, sit kokeilin karppaamista ja kas ihme tapahtui"..

xKarppaus on ok, mutta ei kiitos minulle. Joka ketjuun ei tarttis laittaa karppaus sanaa, esim. tässä ketjussa oli kyse maidosta ja rasvasta. Mä kyllä seuraan muitakin ketjuja joihin olen kirjoittanut, tähän en odottanut että mun aloitukseen, ensimmäisenä tulee "blablabla - sun eti tartte kertoa mielipidettä jne. karppauksesta.

ps. jos teillä ei ole muuta tekemistä kuin jauhaa tästä mua vastaan p*sk** niin menkään nyt kaivamaan mun muutkin tekstit ja näkekää nyt herrijee, että mä olen aina painottanut, JOKAISELLA ON OMA TAPANSA JA MIKÄ SOPII TOISELLE EI SOVI TOISELLE.

Ja sit, en tarkoittanut vain tämän palstan karppaajia, vaan yleensä - en tiedä miksi teidän pitää kokoajan olla puolustelemassa (enkä tarkoita nyt sitä, että hyvässä hengessä kerrotte aiheesta ja kehoitatte kokeilemaan sitä, jos se sattuisi sopimaan). Ja jos sanoo, Ei Kiitos - tulee lisää tämän tyyppistä kommenttia "ei sitten jos haluat olla pullukka koko ikäsi". Tämä siis monella muullakin palstalla huomattu.
 
:D No jos ens kerralla, kun tulee puhe jonkun painon jumituksesta tms. niin mäkin sanon, että kannattaa vähentää rasvaa ja herkkuja. Niin mahdunko mä silloin yleiseen kantaan ja se olisi hyväksyttävää?

Kyllä toi rasvan vähentäminen on se yleisin neuvo, ei suinkaan ett jätä pois hiilarit.

Ja mitä tulee yleisesti keskusteluun ja siihen, että aiheesta poiketaan, niin onpas kerrassaan ahdas palsta sillon. Mun mielestä parhaat ketjut lähtee just siitä, että tulee montaa asiaa. Enkä viitsinyt ihan omaa topicia sulle laittaa ett Ljusa luitko karppaus-jutun. Se on nyt oli samanlainen heitto ku oisin kysynyt, ett luitko sen sokerijutun. Se ois varmaan ollutkin sopivampaa, sokeri kun ei ole pahasta.
 
Kerron oman kokemukseni 2vuoden karppauksen jälkeen,on sydämmessä todettu sivuääniä ja alkava vatsahaava,ja verenpaine taivaissa, jotka todennäköisesti johtuvat tuosta ruokavaliostani,lääkärini näin ilmoitti.
Tiedän että valtaosalle se sopii ja on hyvä elämäntapa,mutta on se pieni osa joiden terveys ei sitä kestä,joten en sitä suosittelisi ennenkuin on tiedossa myös mahdolliset haittavaikutukset joillekkin HARVOILLE ihmisille,laihduin sillä kyllä yli 40kg mutta terveys meni joksikin aikaa ainakin,ja nyt lääkkeillä elellään eteenpäin.
Kaikille tsemppiä laihdutuksessa,mutta muistakaa,se terveys kuitenkin se numero 1!
 
JOstakin muistan lukeneeni, että aivot käyttävät ainoastaan hiilihydraatteja energianlähteenään. Jos jättää hiilihydraattipitoiset ruuat väliin, mistä aivot saavat sitten energiaa käyttöönsä? Josko joku karppaaja (tai joku muu) osaisi vastata...

(tämä ei ollut sitten mikään riidanhaastanta vaan avoin ja vilpitön kysymys, jota olen miettinyt...)
 
Aivot käyttävät ravintonaan sokereita ja poikkeustilanteessa ketoaineita (eli eivät rasvoja tai proteiineja, sillä ne eivät verraten suurikokoisina molekyyleinä pääse veri-aivoesteen läpi).

Jos (ja kun) veren glukoosipitoisuus laskee, alkaa maksa muodostaa vapaista rasvahapoista ketoaineita, joita aivotkin kykenevät käyttämään energianlähteenä. Hiilihydraattien syönnin vähentyessä elimistö alkaa valmistaa niitä itse rasvoista tai proteiinista, joten mm. aivojen energiansaanti on turvattu myös ketoosin aikana.


Lähteenä Wiki.
 
No huh huh... :(

Oon aika paljolti samaa mieltä Ljusan kanssa.. Tämän keskustelun nimi on tosiaankin "Maitotuotteiden rasvasta keskustelua". Olisit Seleni jatkanut samaa keskustelua mitä keskusteltiin "Mainoskatkossakin"... Se olisi oikein hyvin sopinut tälle alueelle, mutta mielestäni karppaus aiheena menee kyllä aika reilusti sivuraiteille. JOTEN jospa keskustelisitte siitä jossain muualla. Onhan tällä keskustelualueella monta karppaukseen liittyvää keskusteluakin menossa...

Mutta sen verran pakko kommentoida tuota painonvartija kommenttia.. Kerta nyt sivuraiteilla muutkin käyvät (ja paljon reippaammin kuin minä), että minä ainakin koen oloni kylläiseksi joka päivä ja mitään suuria mielitekoja ei minulle ole syntynyt kun piste-dieetillä olen ollut. Painokin tippuu sopivalla vauhdilla ja varmasti.

Ja se minkä uskon Ljusaa ärsyttävän (myönnän että se ärsyttää minuakin) on se, että mielestäni näillä palstoilla käyvät karppaajat ovat niin älyttömän ehdottomia ruokavaliostaan ja sen erinomaisuudesta, että mitään muuta ei oikein väliin mahdu.. En minä kannata ehdottomasti ja fanaattisesti Painonvartija-dieettiä! Minä kannatan sitä, että eletään terveellisesti ja tasa-painoisesti (niin ravitsemuksen, liikunnan kuin muunkin puolelta). Tällöin paino ei ole ongelma! Erilaisten fyysisten ja psyykkisten sairauksien sekä tunne-elämän ongelmien puolelta se ei vain aina välttämättä ole täysin mahdollista tai voimavarat eivät siihen riitä jne.

Haaste palstalaisille: Puhuttaisiinko nyt sitten jatkossa niistä rasvoista!? Jos jotain vielä kiinnostaa. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 20:54 Selenicereus kirjoitti:
Pehmeitä rasvoja (mitä lie ovatkaan) tuputetaan.
Etkö tosiaankaan tiedä mitä ns. "pehmeät" rasvat ovat? Olen aika yllättynyt, kun kuitenkin niin paljon viitsit mainoskatkossa rasvoihin kommentoida ja sitten tällainen perustieto on hukassa...? :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 23:08 vaimo85 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 20:54 Selenicereus kirjoitti:
Pehmeitä rasvoja (mitä lie ovatkaan) tuputetaan.
Etkö tosiaankaan tiedä mitä ns. "pehmeät" rasvat ovat? Olen aika yllättynyt, kun kuitenkin niin paljon viitsit mainoskatkossa rasvoihin kommentoida ja sitten tällainen perustieto on hukassa...? :headwall:
:D Joo, tiedän. Mutta ongelma ihmisten "tietämisessä" on se, että näitä rasvoja niputetaan. Esim. kasvirasvat on nk. pehmeitä rasvoja. Mutta niitä KOVETETAAN, että ne säilyis huoneenlämmössä kiinteitä ja sitten säilyttäisivät ruoan paremmin. Ja tämän (osittain) kovettaminen aiheuttaa sen, että niistä muodostuu teollisia transrasvoja, jotka ei taas oo niin kovin hyvä juttu.

Toisekseen, pehmeissä rasvoissa esim. just tässä oltermannin rypsiöljyssä on aika paljon monityydyttymättömiä rasvahappoja (pufa), jotka eivät välttämättä ole niin hyviä kuin kertatyydyttymättömät (mufa). Esim. oliiviöljyssä kertatyydyttymätöntä rasvaa on paljon enemmän. Lisäksi rypsissä on enemmän omega6 kuin omega3. Omega6 rasva-aineet ovat mm. tulehduksia ylläpitäviä kun taas omega3 tulehdusta laskevia.

Noh, tämä nyt ei liity maitorasvaan, mutta rasvaan. Mutta minulle on vielä auki ne cif-rasvat, joista sinä tiesit kertoa. Haluaisin lisäinfoa, koska mulla oikeesti kiinnostaa nämä asiat eikä vain luetun ulkoaoppiminen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 07:54 Selenicereus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 23:08 vaimo85 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 20:54 Selenicereus kirjoitti:
Pehmeitä rasvoja (mitä lie ovatkaan) tuputetaan.
Etkö tosiaankaan tiedä mitä ns. "pehmeät" rasvat ovat? Olen aika yllättynyt, kun kuitenkin niin paljon viitsit mainoskatkossa rasvoihin kommentoida ja sitten tällainen perustieto on hukassa...? :headwall:
Toisekseen, pehmeissä rasvoissa esim. just tässä oltermannin rypsiöljyssä on aika paljon monityydyttymättömiä rasvahappoja (pufa), jotka eivät välttämättä ole niin hyviä kuin kertatyydyttymättömät (mufa). Esim. oliiviöljyssä kertatyydyttymätöntä rasvaa on paljon enemmän. Lisäksi rypsissä on enemmän omega6 kuin omega3. Omega6 rasva-aineet ovat mm. tulehduksia ylläpitäviä kun taas omega3 tulehdusta laskevia.

Noh, tämä nyt ei liity maitorasvaan, mutta rasvaan. Mutta minulle on vielä auki ne cif-rasvat, joista sinä tiesit kertoa. Haluaisin lisäinfoa, koska mulla oikeesti kiinnostaa nämä asiat eikä vain luetun ulkoaoppiminen.

Ok :D

Täytyy nyt taas pieni korjaus tehdä. Rypsiöljy sisältää sekä MUFAa että PUFAa! :) Tuosta Oltermannista en tiedä oikeastaan yhtään mitään kun en ole siihen tutustunut.. Mutta tuosta rypsiöljy asiasta olen täysin varma. Ja kertatyydyttymätöntä on vieläpä puolet enemmän rypsiöljyssä kuin monityydyttymätöntä. Eli 500 ml pullossa rypsiöljyä on n. 60g mufaa ja n. 30g pufaa. Oliivi- ja rypsiöljy ovat kaikista suurimmat/yleisimmät mufan lähteet ravinnosta. Ja on niitä omegoja rypsiöljyssäkin, vaikka ehkä vähän vähemmän kuin oliiviöljyssä :D Ja sitäpaitsi sekä n-3 sarjan (omega-3) ja n-6 sarjan (omega-6) rasvahapot ovat elimistölle välttämättömiä (elimistö ei itse tuota niitä, mutta silti tarvitsee niitä toimintaansa). Ja niillä on paljon muitakin tehtäviä kuin tulehdukseen liittyviä.

En mä nyt missään nimessä väitä, että rypsiöljy on terveellisempää kuin oliiviöljy, siitä ei oo kyse. Mielestäni on yleistietämystä, että oliiviöljy luokitellaan terveellisimpien öljyjen joukkoon ellei jopa kaikkein terveellissimmäksi öljyksi. Välimeren maissa käytetään paljon oliiviöljyä ja siellä sydän- ja verisuonitaudit ei ole kansanterveydellisesti mikään ongelma :p Halusin nyt vain puolustaa myös rypsiöljyä, mikä itsessään on myös erittäin hyvä vaihtoehto, vaikka oliiviöljy olisikin vielä parempi. Oliiviöljyn maku vain ei kaikkia miellytä.

Ja sanoisinpa vielä, että on ne pufatkin meidän elimistölle todella tärkeitä. Monityydyttymättömiin rasvahappoihin kuuluvat meidän elimistölle välttämättömät rasvahapot eli linoli- ja alfalinoleenihappo, joiden hyviä saantilähteitä ovat myös kasviöljyt. Esim, linolihappo pitää ihon kosteutta yllä ja alfalinoleenihappo tutkimusten mukaan mahdollisesti vähentää sydämen rytmihäiriöitä.

No sitten niistä cis- ja transrasvoista ;)

Tyydyttymättömät rasvahapot on yleisimmin cis-muodossa, jolloin rasvat on olomuodoltaan pehmeitä. Tällöin rasvahapon kaksoissidosten hiiliatomien vedyt ovat samalla puolella. Tää on aika paljon kemiaa ja en tiedä ymmärränkö itsekään täysin..

Tyydyttymätön rasvahappo muuttuu kiinteäksi, jos sen rakenne muuttuu transmuotoiseksi. Tällasessa rasvahapossa hiiliatomien kaksoissidosten vetyatomit on eri puolella. Kun tyydyttymätön rasvahappo on transmuodossa, sen vaikutukset mm. rasva-aineenvaihduntaan ovat samantyyppiset kuin tyydyttyneen rasvan. Transrasvoja muodostuu mm. kasviöljyjen kovetuksessa ja märehtijöiden pötsissä. Yleensä transrasvat ovat kertatyydyttymättömiä rasvahappoja. Tästä huolimatta transrasvat luokitellaan kovaksi rasvaksi.

Oliivi- ja rypsiöljyssä oleva kertatyydyttämätön rasva on cis-muotoista. Transrasvaa taas on kovetetuissa kasvirasvoissa mistä mielestäni pahin on kookosrasva. Valitettavasti vain monet mieltää kookosrasvan nimensä perusteella jotenkin hyväksi ja terveelliseksi :kieh: Ja toinen tällainen on sitten kasvisrasvajäätelö \|O Sekin mielletään nimensä perusteella usein terveelliseksi, mutta mielestäni tuon kohdalla pitäisi mieluummin sitten valita vaikka se kermajäätelö!

Kovalla rasvalla (transrasvahapoilla ja tyydyttyneillä rasvahapoilla) on aika laaja kirjo negatiivisia terveysvaikutuksia, mutta niistä saa kokonaan oman "luentonsa" :D

p.s. Ravitsemukseen liittyvät asiat on aika monimutkaisia ja sisältää paljon kemiaa ja fysiikkaa sekä ihmisen elimistön tuntemista, enkä todellakaan ole mikään pro näissä asioissa (vaikka terveysalaa opiskelenkin ja kiinnostusta löytyy muutenkin), joten olen käyttänyt lähteenä vaikeimmissa kohdissa tätä sivustoa, etten puhu läpiä päähäni:

http://www.avoin.helsinki.fi/opetus/materiaalit/ravitsemustiede


<br><br>
 

Yhteistyössä