Makeisten antaminen lapselle?

Milloin meinaatte antaa lapsellenne makeisia?

Me ollaan paljonkin juteltu tästä asiasta, eikä haluta antaa lapsille makeisia (karkkia, sipsiä, suklaata jne.) ennen 3.v ikää. Haluaisinkin kuulla kokemuksia niiltä vanhemmilta joiden lapset eivät ole saaneet / eivät saa makeisia ennen tiettyä ikää.

Mitkä herkut teillä on sallittuja? Miten olette perustelleet lapselle, ettei saa nameja? Miten lapsi on reagoinut jos näkee muiden syövät namia, muttei itse saa? Miten sukulaiset/tuttavat ovat suhtautuneet asiaan?

Haluaisin myös vinkkejä terveellisiin herkkuihin. Itselleni tulee mieheen maissinaksut, riisikakut, hedelmät, vihannekset dipattuina esim. dippikastikkeeseen, piimään tehty marjapirtelö.

Jos käytte kahvilassa (tai olette kylässä kahvipöydässä), mitä otatte lapselle? Mitä kaikkea on esim. croissantissa? Me ollaan otettu tytölle aina mukaan maissinaksuja tai ruisleipää, niitä on mutustanut mielellään ainakin tähän asti.

Vielä sellainen kysymys, että oletteko esim. juhlissa antaneen täytekakkua? Miten perustelette lapselle, jos ei saa juhlissa namia?
 
Meillä annettiin ekoja nameja vasta yli kaksivuotiaana, mutta juhlissa kyllä kakkua sai maistella ja pullaa syödä. miksi haluat kieltaa totaalisesti herkut? hyvähän se tietenkin on jos siinä onnistuu, mutta eikö se ole aika kurjaa lapsesta jos muut syövät synttäreillä kakkua ja lapsi ei saa kuin ruisleipää.. ethän itten itse syö lapsen edessä herkkuja?
 
Alkuperäinen kirjoittaja wauhti:
Milloin meinaatte antaa lapsellenne makeisia?
Vielä sellainen kysymys, että oletteko esim. juhlissa antaneen täytekakkua? Miten perustelette lapselle, jos ei saa juhlissa namia?
Meillä kaksos pojat täyttävät kohta vuoden ja saavat maistaa vähän omaa synttäri kakkuaan, kuin myös muidenkin juhlissa. Karkkia tai sipsejä eivät vielä hetkeen saa. Herkuttelevat vanilija jätsillä jossa mahdollisesti jotain hedelmäsosetta joukossa. Kahvilassa, ku ollaan käyty oon ostanu pehmiksen (jos saatavilla) josta ovat saaneet jonkin verran, jos itelle ostan pullan tai piirakan palan saavat he sitäkin vähän maistaa. Kylässä eivät vielä ole saneet mitään herkkuja, kun ovat välipalan syöneet siellä. Niin ja kotona ovat kyllä muutamia pikku paloja maistelleet mitä herkkuja nyt ite ollaan satuttu syömäänkin (eivät kuitenkaan karkkia, lähinnä leivonnaisia), eilen saivat mustikkapiirakkaa (annos määrä mitä saivat oli kuitenkin alle ½tl :D ) Ja jos yrittää olla antamatta, niin pojat tulee noolaamaan viereen niin kauvan kunnes ovat saaneet kans maistaa. Ja ruoka maistuu samaan tahtiin antaa sitten herkkuja tai ei. Näin meillä!

 
Meillä 1v3kk kaksoset. He eivät saa herkkuja vielä. Toinen on niin allerginen, että tavalliset herkut eivät sopisikaan. Toinen on alkanut vaatia kahvipöydän herkkuja vaativilla nanna, anna komennoilla. Minulla ei ole mitään tarvetta antaa herkkuja vielä vähään aikaan. Meillä herkuiksi riittävät riisikakut ja rusinat ja viinirypäleet. Maissinaksujakaan tämä toinen kaksosista ei saa, koska on allerginen maissille. Toinen sai kerran kerhossa pienen pullapalan ja sen söi mielellään...

En aio tehdä herkuista numeroa. Jos joskus kylässä istutaan kahvipöydässä ja lapset tahtovat maistaa jotakin, niin voin antaa vähäsen, jos se allergioiden puolesta sopii. Karkkia en aio antaa vielä pitkään aikaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marge1:
miksi haluat kieltaa totaalisesti herkut? hyvähän se tietenkin on jos siinä onnistuu, mutta eikö se ole aika kurjaa lapsesta jos muut syövät synttäreillä kakkua ja lapsi ei saa kuin ruisleipää.. ethän itten itse syö lapsen edessä herkkuja?
Ei olla kielletty vielä totaalisesti mitään (tosin tähän asti tyttö ei ole vielä mitään saanut, on kuitenkin vasta 10kk), mietitään vaan valmiiksi tätä asiaa ja sen takia haluan kuulla erilaisia kokemuksia ja kommentteja. :)
Syödään kyllä itse vielä herkkuja lapsen edessä, koska tyttö ei millään tavalla siihen reagoi. Tulee "kerjuulle" vaan jos näkee meidän syövän omenaa. :D
 
Meillä poika on pian 1v5kk. Karkkeja tai makeita mehuja en anna olleskaan. No omilla syntsyillään ja muiden synttäreillä on saanut hiukan maistaa kakkua. Sipsiä ei tulisi mieleenikään antaa tämän ikäiselle!

Jos joskus ollaan itse syöty herkkuja, niin pojalle olen antanut muutaman rusinan tai kuivatun ananaspalan. Ollut ihan onnessaan.

Mutta en usko, että oppiikaan haluamaan herkkuja, kun ei ole niitä aiemmin syönyt/saanut.
 
Me kanssa yritetään tytön kanssa että mahd. pitkälle oltais ilman makeeta. Ikää on nyt 1v 8kk. Kyllähän se välillä on vaikeeta esim. pääsiäisenä isovanhemmat tulivat kylään ja mummu kaivoi sitten kassistaan pussillisen suklaamunia ja mitään kysymättä sanoi että täällä olis sitten ...lle tuliaisia!! No, en sitte alkanu repimään likan kädestä pussia pois vaan otettiin nätisti yksi muna ja sen sai sitten syödä(loput laitoin piiloon eikä niitä myöhemmin kaivattu) Olen kyllä sanonut sukulaisille että makeeta ei saa antaa paitsi juhlissa ja kylässä kahvipöydässä ja se ärsyttääkin kun ei kaikki usko ja tee niinkuin on sanottu!. Perustelisin sen sillä että jos mutustetaan makeeta, sipsejä ym. niin sitten ei kunnon ruoka kelpaa. Minä en itsekään syö lapsen aikana makeeta joten ei ainakaan kotona opi niitä syömään ja kun lapsi kasvaa niin silloin pidetään yksi herkuttelupäivä viikossa. Toivottavasti pärjätään tälläi pitkälle. Näin tehdään meillä. =)
 
Meillä 1v4kk ja ei ole saanut karkkia mutta piparia, pullaa pieniä murusia joskus silloin kun muutkin niitä ovat syöneet juhlana tms.
Eikä ihmeemmin välitä.
Mehua ei ole vielä koskaan saanut.
Anoppilaan en voi antaa hoitoon koska siellä syötettäisiin salaa herkkuja ja semmosesta tyylistä en tykkää.

Olen ollut päiväkodin keittiöllä töissä ja välipalathan siellä on täyssokerisia kaikki ikään katsomatta.
 
Meillä sai molemmat ensi kerran makeaa omilla 1v synttäreillä. Maistoivat omaa kakkuaan eikä poika siitä liiemmin välittänyt. Nyt lapset jo liki 3v ja 5v. Meillä ei ole karkkipäivää erikseen, syödään makeaa, kun siltä tuntuu tai jos juhlan aihetta. tätä ei tapahdu tietenkään päivittäin. Hyvä olla tarkkana muttei siitä mielestäni kannata numeroa tehdä tai mitään itseisarvoa, kuinka kauan ilman makeaa. makeita mehuja meillä tooosi harvoin.
 
Meillä poika täyttää 2 kk päästä 3 vuotta eikä olla annettu karkkia. Hyvin on hoitunut, sukulaiset ja tuttavat ovat ymmärtäneet kun on selitetty. Keksejä, jäätelöä ja muuta on kyllä saanut suunnilleen 2-vuotiaasta saakka, mutta karkin (myös suklaan) suhteen ollaan pidetty tuota 3 v ikärajaa. Pari kertaa on ollut tilanne, että joku kaveri on saanut, mutta lapsi on kyllä uskonut ihan helposti, kun ollaan kerrottu että hän ei vielä saa ja tyytynyt sitten muuhun, kuten vaikka omenaan. Tuloksena tästä meillä onkin sitten poika, joka rakastaa hedelmiä...
 
mikä ihmeen maaginen ikä toi 3v on? että sillon saa sitten antaa herkkuja?
meillä on 1v6kk ja saa maistella kahvipöydässä kylässä sitä mitä on tarjolla. jos muutkin syö, niin lapsikin saa. hampaat pestään joka ilta ja ruokakin maistunut hyvin.
karkkia ei olla annettu, mutta ei sitä myöskään kaipaa. lisäaineiden puolesta en tahdo karkkia syöttää turhaan.
mutta en usko että pulla tai keksi nyt niin pahasta on?!?
tuntuu siltä, että vanhemmat on jotenkin "onnistuneet" jos pystyy olla antamatta herkkuja. mikä ihmeen juttu se on?
ei siinä mitään, toi rusina systeemi vois olla hyvä. ei ole tullut ees mieleen! täytyy antaa.
mehut tietty kuluttaa hampaita. meillä on saanut tosin pilli mehua, kun kylässä muutkin lapset joi. jotenkin tuntuu pahalta kieltää, jos kaikki muut saa. ja ei se niin iso juttu ole antaakkaan..
osaan kyllä olla tiukka, jos tarve vaatii. eikä meilläkään joka päivä herkutella!
ihmettelen vaan tota 3vuoteen ei herkkuja, miksi ei??
 
Meillä on 16kk poika ja täällä (tai muualla) ei voi syödä mitään etteikö lapsi olisi siinä vaatimassa varsin kovaäänisesti osuutta. Eikä johdu siitä, että oltaisi tuputettu herkkuja mahdottomasti, hän on utelias ja haluaa samaa mitä muillakin on.
Ei mitään saumaa että joku söisi karkkia tai pullaa niin etteikö poika olisi kinuamassa osuutta herkusta. Mutta ei meillä joka päivä pullaa olla syömässä.
Tosin meillä kyllä maistuu myös hedelmät aivan mahdottoman hyvin ja niitä poika syökin paljon. Ja ennakkoluulottomasti maistelee uusia makuja, niin hedelmissä kun muissa ruoissa. Meidän periaate on että kaikkea pitää ja saa maistaa (järki mukana). Mutta mitään ei tuputeta jos poika ei osota suurempaa mielenkiintoa jotakin syötävää kohtaan.
 
Minä en aivan ymmärrä tätä ehdotonta kieltoa herkkuihin. Tottakai lisäaineita ja muita epäterveellisiä ainesosia kannattaa välttää ja erityisesti irtokarkit sisällönsä ja koostumuksensa puolesta eivät kuulu pienille lapsillle, mutta muuten.

* Miksi pulla pitää kieltää? Sokerin määrä ei siinä ole kovin suuri, joten se menee samaan kastiin pannukakun, lättyjen ja vaalea leivän kanssa. Tietysti se ei vastaa ruisleipää, mutta pieninä määrinä ihan ok minusta. Erityinen välttäminen ei ole tarpeen.
* täytekakku vastaa sisällöltään pullaa + kermavaahto/marjat/rahka siihen lisäksi, ei ole pahasta ja muksut eivät sitä yleensä massoina syö. Makeutukseen voi käyttää mm hedelmäsokeria. Menee musta yksiin esim marjarahkan kanssa.
* Jäätelö: meillä tehdään kotijäätelöä, johon tulee marjoja, maitoa ja kermaa + hedelmäsokeria. Ei mitään syytä kieltää muksulta, oikein hyvä kalsiumin lähde. Teollisissä jäätelöissä on eroja, en syöttäisi halpisjäätelöä tai lisäainepommeja, koska itsekään en sellaista moskaa syö.
* suklaa on suklaa ja muksujen ei tartte mättää sitä napaan, mutta meillä sallitaan silloin tällöin yksi konvehti ruuan jälkeen, jos muut sitä syövät. Kekseissä on paljon rasvaa ja sokereita, samaa kastia.

* oletteko katsoneet, mitä rusinat sisältävät? - niissä kun on myös aika lailla lisäaineita. En muuten syöttäisi pienelle mukulalle muuta kuin luomu-versiota, jossa lisäaineiden määrä on pieni
* kuivatuissa hedelmissä on hyvin usein sokeria - mikä niistä tekee "herkkuja" parempaa? Tietty kotona tehdyssä versiossa voi jättää sokerin pois
* maustetut valmisjugurtit, vanukkaat, murot tai myslit ovat sitten hirveitä sokeripommeja... Meillä käytetään maustamatonta jugurttia ja puuroa.
* päiväkodeissa tarjotaan kiisseleitä, makkaraa ja nakkia - nekin ovat epäterveellisiä tässä yhteydessä. Kotona voi nitriitin määrä kontrolloida Vatajan tuotteilla.

Meillä lapsi saa syödä kaikkea muuta kuin karkkeja (myös suklaata ja yhden sipsin viikossa ;). Poika syö mieluiten nakkia ja pillimaitoa, joten minä pääsen helpolla. Suklaamunan halusi avata, mutta söi vain muutaman murun. Pulla kelpaa, mutta rahka ei. Sokeroituja mehuja meillä ei kukaan juo, mutta tuoremehua saisi juoda jos haluaisi. Eli lapsi ei ole perso makealle ja pyrimme opettamaan oikeat ruokailutottumukset - eka ruoka ja jotain pientä jälkkäriä (jos muutkin sitä syövät). Meillä syödään ksylitolipastilli, jokaisen ruuan jälkeen (1v alkaen).

Itse olen erittäin perso makealle ja mulla meni kyllä teininä ihan yli karkinsyönti, kun kotona ei niitä oikein tarjottu. Meillä ei ollut myös muitakaan herkkuja tarjolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JenniK:
Minä en aivan ymmärrä tätä ehdotonta kieltoa herkkuihin. Tottakai lisäaineita ja muita epäterveellisiä ainesosia kannattaa välttää ja erityisesti irtokarkit sisällönsä ja koostumuksensa puolesta eivät kuulu pienille lapsillle, mutta muuten.

.
Onko joku tässä ketjussa ihan ehdottomasti kieltänyt herkkujen antamisen? Kyse oli käsittääkseni makeisista, ja makeisiin ei kuulu pullat ja keksit, vaan karkit ja suklaat. Kyllä meillä poika muita herkkuja on saanut kohtuudella syödä, mutta karkkia ei. Minusta se ei ole tarpeen, poika ehtii varmasti syödä karkkia ihan riittävästi sen 3 vuoden jälkeenkin.

Mitä lisäaineita muuten rusinoissa on (paitsi ehkä rikkiyhdisteitä säilyvyyden lisäämiseksi. Tuskin kuitenkaan mitään E-alkuisia, keinotekoisia)? Tai mitä lisättyä sokeria on kuivatuissa hedelmissä?

 
Alkuperäinen kirjoittaja leppäkerttunen:
mikä ihmeen maaginen ikä toi 3v on? että sillon saa sitten antaa herkkuja?

Minusta se, että lapsen saa pidettyä karkeista erossa mahdollisimman pitkään, on kyllä meriitti. Katsoen siis lihavia nykylapsia huonoine hampaineen.

Ei kai se 3 v mikään sen kummemmin maaginen ikä ole. Meillä se raja vedettiin siihen ihan realismin vuoksi. Kun poika on päiväkodissa ja siirtyy 3 v:na isompien ryhmään, niin siellä löytyy lapsilta valitettevasti näitä ei-niin-fiksuja vanhempia, jotka laittavat lapselle synttäritarjottavaksi karkkia. Pienten ryhmässä ne on kielletty kokonaan. Koska tosiaan ollaan realisteja eikä haluta lasta kiusata tarpeettomasti, myös karkki on pojalle sallittua vähän isompana.
 
oho lähti jo.... jatkuu....
sukulaiset jotka ottaa mua pannuun hemmetisti!!!! että onko se niin vaikeeta arvostaa sitä vanhempien kasvatustapaa!!!? kun ne muksut ihan varmasti ehtivät viä sitä namua vetää tulevaisuudes!!!!!! :kieh: ja mitä pidemmälle niitä saa lykättyä,sitä parempi MUN MIELESTÄ. koska sit ei ehkätee isompanakaan niiiiiin mieli vaan pysyy ns.normaalirajoissa. ite olen lapsena syönyt PALJON karkkia ja suklaata ym ym kun vanhamummu kantoi minkä kerkes..... no,reikiä oli hampaissa paljon(en tiä onko yhteyttä tähän?) ja ruoka ei todellakaan maistunut, ja edelleen nyt 27vuotiaana, syön ihan hirveesti kaikkea makeeta!! lihomiseen mulla ei (luojan kiitos) ole ollut taipumusta kun olen aina liikkunut kuitenkin aika paljon, mutta harmittaa todella että on annettu syödä ja ite en anna lapsieni. toki joskus saa maistaa,en täysin kiellä, 5veellä on karkkipvä,sekin piti ottaa käyttöön vain sukulaisten vuoks koska muuten sitä olis syötetty jatkuvasti!! saa myös kahvipöydäs ottaa makeeta jos muutkin syövät ja JOS RUOKA ON SYÖTY HYVIN. pienempi ei syö viä mitään makeita (1v1kk) ja pyrin sinne 2v saakka ees pitään ilman... en tajua miks sitä sokeria niin tarvis tyrkyttää ja lisäaineita, kun lapsille voi tarjota/opettaa muitakin herkkuja!! just kiisselit,hedelmät,pirtelö,vaniljajäät+marjat, rahka, maustamaton jog, itsetehty mehu jne... eikä se sokeri ees läheskään kaikille sovi.. sitten ihmetellään kun lapset on ylivilkkaita ja käy ylikierroksilla..... :headwall:
 
Hei,
ollaan kanssa samoilla linjoilla, että yritetään lykätä karkkien&suklaan antamista mahd. myöhään (poikamme nyt 1v9kk). Kyllä hän varmasti oppii sitten myöhemminkin. Pulla yms saa kahvipöydästä kylässä ja jos on vieraita jne. Eli mitään totaalista herkkukieltoa meillä ei ole. Ja yleensä poika mieluummin valitseekin marjoja tai hedelmiä kuin pullaa/kakkua. (On oikea hedelmien ja marjojen suurkuluttaja :) )
Sellaistakin olen kuullut, että jos kaiken kieltää, niin herkuista tulee sitten ikäänkuin "kiellettyjä hedelmiä" ja sitten kun niitä saadaan, niin syödään sitä kaksin käsin. Tiedä sitten, pitääkö paikkansa?!
Mutta se mikä minua kummastuttaa, on se, että pk:ssa (poikamme on 0-2v ryhmässä) vanhemmat tuovat syntymäpäivinä karkkia ja jäätelötuutteja! Ryhmässä on kuitenkin puolet vasta 1 v täyttäneitä. Täysjyväkeksit, rusinat ja pienet jäätelöt vielä ymmärtäisin. Meidän poikamme taitaa olla ainoa, jolla on karkkikielto. Ja tähän asti on tyytynyt rusinoihin tms. Minusta ihan pienten ryhmässä voisi jopa olla karkkikielto, koska kaikki eivät halua pienille karkkia antaa eikä sitä pysty mitenkään valvomaan. Kiitos kuitenkin meidän tarhan henkilökunnalle, kun ovat kunnioittaneet meidän päätöstämme.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pompelmo:
Alkuperäinen kirjoittaja JenniK:
Minä en aivan ymmärrä tätä ehdotonta kieltoa herkkuihin. Tottakai lisäaineita ja muita epäterveellisiä ainesosia kannattaa välttää ja erityisesti irtokarkit sisällönsä ja koostumuksensa puolesta eivät kuulu pienille lapsillle, mutta muuten.

.
Onko joku tässä ketjussa ihan ehdottomasti kieltänyt herkkujen antamisen? Kyse oli käsittääkseni makeisista, ja makeisiin ei kuulu pullat ja keksit, vaan karkit ja suklaat. Kyllä meillä poika muita herkkuja on saanut kohtuudella syödä, mutta karkkia ei. Minusta se ei ole tarpeen, poika ehtii varmasti syödä karkkia ihan riittävästi sen 3 vuoden jälkeenkin.

Mitä lisäaineita muuten rusinoissa on (paitsi ehkä rikkiyhdisteitä säilyvyyden lisäämiseksi. Tuskin kuitenkaan mitään E-alkuisia, keinotekoisia)? Tai mitä lisättyä sokeria on kuivatuissa hedelmissä?
Täällä puhuttiin herkuista ja mainittuna olivat karkki, suklaa, sipsit, täytekakku ja "jne". En tiennyt, että pulla olisi ulkona keskustelusta kun täytekakku oli kuitenkin mainittuna. Tosin mun ajatusmaailmassa keksillä ja suklaalla on enää hiuksenhieno ero, jos nyt ei mistään terveyskeksistä ole kysymys. Eli jos annan suklaakeksiä syödä, annan samalla syödä suklaata. Mutta olemme siis suht samoilla linjoilla karkin/herkkujen suhteen.

Säilöntäaineita yms oli ainakin yllättävän pitkä liuta siinä rusinapussissa, mikä ekaksi sattui silmiini. Luomussa oli vain pari ja jossain toisessa purkissa oli useita aineita sen rypäleen lisäksi. Yllätyin siitä, mä ajattelin että vain hedelmää olisivat sisältäneet.

Valitettavasti mulla ei ole noihin hedelmiin antaa mitään linkkiä, voi hyvinkin riippua merkistä mitä ostaa. Olen itse törmännyt sellaisiin mango/ananaspaloihin joissa on valkoista pölymäistä ainettä päällä - olen tulkinnyt se pölysokeriksi.
 
Meillä poika on 1.6 vuotias. Emme anna pääsäätöisesti mitään karkkia tai makeaa.
Kuitenkin yksivuotis synttäreillä maistoi omaa täytekakkua.
On myöskin maisteltu suklaata ja pääsiäisenä sai sitä vähän. Jäätelöt, pullat yms
makeat on maisteltu, mutta niitä ei anneta kuin juhlapäivinä tai kylässä.
Haloo!!!Eiköhän normaalin maalaisjärjenkäyttö ole sallittua myös näissä asioissa.
Huvittaa vain välillä lukea kuinka hyviä jotkin kuvittelevat olevansa tekemällä tai tekemättä
jättämisellä. Eli eiköhän jokainen tee niin kuin parhaaksi näkee.

:D :D :LOL:
 
Musta jokainen tekee juuri niinkuin haluaa. Sehän on passeli juttu.

Mä olen meillä katsonut näin parhaaksi, että vältellään just niitä lisäaineita sekä sokeria. Kuivatut hedelmät tosiaan ovat hirmu makeita, mutta sisältää vain hedelmän omaa sokeria. Muutoinkin meillä kiisselit yms. tehdään hedelmäsokeriin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JenniK:
Alkuperäinen kirjoittaja Pompelmo:
Alkuperäinen kirjoittaja JenniK:
Eli jos annan suklaakeksiä syödä, annan samalla syödä suklaata. Mutta olemme siis suht samoilla linjoilla karkin/herkkujen suhteen.

Säilöntäaineita yms oli ainakin yllättävän pitkä liuta siinä rusinapussissa, mikä ekaksi sattui silmiini. Luomussa oli vain pari ja jossain toisessa purkissa oli useita aineita sen rypäleen lisäksi. Yllätyin siitä, mä ajattelin että vain hedelmää olisivat sisältäneet.

Valitettavasti mulla ei ole noihin hedelmiin antaa mitään linkkiä, voi hyvinkin riippua merkistä mitä ostaa. Olen itse törmännyt sellaisiin mango/ananaspaloihin joissa on valkoista pölymäistä ainettä päällä - olen tulkinnyt se pölysokeriksi.
Meillä ei muuten syödä edes suklaakeksejä ; ) Ne ei tosiaan eroa mitenkään suklaasta.

Piti oikein katsoa kotona kaapista rusinapurkkia. Meillä niitä oli kolmea erilaista eikä yhdessäkään mainintaa säilöntäaineista. Ne on pakollisia mainita allergioiden vuoksi eli jos niitä ei mainita, niitä ei myöskään ole käytetty.

Eikä niiden hedelmien päällä oleva valkoinen ole kovinkaan suurella todennäköisyydellä tomusokeria, vaan hedelmän palat muuttuvat kuivatettaessa valkoisiksi. Miksi johonkin mangoon tarvitsisi lisätä sokeria, sehän on järkyttävän makeaa muutenkin?
 
Totta kai poika sai omilla 1 vee synttäreillään syödä täytekakkua ja jäätelöä ja pullaa, tosin kovinkaan paljoa ei halunnut edes syödä. Periaatteena mulla on ollut, että 1 v. lähtien poika ( nyt 1v 7 kk) voi / saa syödä samaa kuin me muutkin eli kylässä tai kun meillä on vieraita hän saa kahvileipää (sellainen mikä nyt soveltuu pienen suuhun, kun tietenkään hampaita ei vielä kaikkia ole ja pureskelukin harjoitteluasteella). Meillä syödään muutenkin niin vähän herkkuja, että silloin tällöin voi mielestäni myös pojalle antaa. Siis jäätelöä, täytekakkua, pullaa, marjapiirakkaa, pannaria, sipsejäkin on saanut. Ja nyt pääsiäisenä ekan kerran suklaata. Karkkia ei vielä saa, en tiedä milloin annetaan, joskus tulevaisuudessa.

Minua välillä ihmetyttää tuo kamala lisäaineiden pelko! Onhan ne kuitenkin niin älyttömän pieniä määriä lisäaineita, mitä jostakin harvoin juodussa mehussa on, ettei niistä haittaa ole.

Jokainen perhe tekee tietysti tavallaan. Itse ajattelen, että kun pääsääntöisesti syö terveellisesti ja opettaa lapsen tykkäämään myös vihanneksista ja hedelmistä, niin välillä voi sitten herkutella. Ja äiti herkuttelee lisää sitten kun poika nukkuu....
 

Yhteistyössä