Maksatko jokaiselle lapsellesi ajokortin,jos et niin miksi et?

  • Viestiketjun aloittaja "jenna"
  • Ensimmäinen viesti
Saraldo
Todennäköisesti ei makseta ajokorttia. Todennäköisesti siihen ei ole silloin(kaan) varaa. Mopoa meille ei koskaan edes tule. Jos satutaan olemaan kymmenen vuoden kuluttua varoissamme, harkitsen ilman muuta kortin maksamista. Tällä hetkellä tyttö on sitä mieltä, ettei aio koskaan hankkia autoa tai korttia, mutta en mä kauheasti pistä niille puheille vielä painoa, kun toinen on kahdeksan...
 
"vieras"
Maksetaan, neljän vuoden sisällä kolme korttia... Mutta meilläpäin se on ollut tapana, koen sen vanhempien velvollisuudeksi, samoin ensiauton oston.
Vai velvollisuudeksi ostaa ensiauto...toivottavasti kohdistat tuon velvollisuusperiaatteen vain omaan perheeseesi.

Onhan se kiva jos pystyy kustantamaan ajokortin, ja jopa sen autonkin, mutta että se olisi velvollisuus. Voiko joku oikeasti ajatella noin!
 
Blue
[QUOTE="vieras";29190718]Vai velvollisuudeksi ostaa ensiauto...toivottavasti kohdistat tuon velvollisuusperiaatteen vain omaan perheeseesi.

Onhan se kiva jos pystyy kustantamaan ajokortin, ja jopa sen autonkin, mutta että se olisi velvollisuus. Voiko joku oikeasti ajatella noin![/QUOTE]

En kai minä muiden perheiden juttuja ala määräilemään. Ihan omasta perheestäni puhuin. Ja kyllä voi ajatella. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Blue
[QUOTE="vieras";29190711]Maksetaan, jos eivät sorru polttamaan tupakka. Maistaa saavat kerran, kotona valvovan silmän alla. Muista (kunnon) töppäilyistä rokotetaan myös osa hinnasta, jonka sitten saavat itse säästää, jos kortin meinaavat päästä ajamaan. Tämä tapa oli miehen lapsuudenkodissa ja mies ehdotti, että noudatettaisiin samaa kaavaa. Ihan hyvä idea minusta.[/QUOTE]

Hieno idea!! Me otetaan tämä käyttöön! Kiitos!
 
Saraldo
[QUOTE="vieras";29190711]Maksetaan, jos eivät sorru polttamaan tupakka. Maistaa saavat kerran, kotona valvovan silmän alla. Muista (kunnon) töppäilyistä rokotetaan myös osa hinnasta, jonka sitten saavat itse säästää, jos kortin meinaavat päästä ajamaan. Tämä tapa oli miehen lapsuudenkodissa ja mies ehdotti, että noudatettaisiin samaa kaavaa. Ihan hyvä idea minusta.[/QUOTE]

Tosiaan, hyvä idea! Tätä vois vielä soveltaa johonkin muuhunkin, täytyy vielä miettiä mihin :)
 
Maksetaan molemmille. Tulen muutenkin auttamaan lapsia rahallisesti, esim. niin ettei opiskelujen aikana tarvitse ottaa opintolainaa sekä jos he tarvitsevat takaamme molempien asuntolainat.

Itse olen koko ikäni joutunut raatamaan perse ruvella toimeentulon eteen. En halua sitä samaa lapsilleni.
 
No riipppuu millainen tilanne sitten aikanaan on. Ehkä, ehkä ei.
Itse olin aikanaan tooodella katkera, kun vanhempani maksoivat ajokortin ainoastaan esikoiselleen. Todella kamalaa käytösmallia. :(

Mulle kyllä itselle kävi niin hyvä tuuri, että puolisoni maksoi minun autokoulun kustannukset. :D
 
"vieras"
Mikä huono provo? Mä koen myös että se on vanhempien velvollisuus maksaa. Ei se silti poissulje mitenkään sitä etteikö lapsi oppisi myös vastuullista rahankäyttöä.

Todella ärsyttää nämä jeesustelijat jotka ovat sitä mieltä että jos lapsi ei raada ihan joka ikisen asian eteen kynsin ja hampain niin hänestä tulee automaattisesti huono ihminen. :vampire:

Ja korostan vielä että kyse ei ollut kaikesta vaan tässä ketjussa puhuttiin ajokortista.
Sä voit kokea mitä haluat, mutta mua myös ärsyttää tällaiset "kuuluuhan se". Miten niin kuuluu? Missä se lukee? Jokainen tehköön, kuten parhaaksi näkee. Samoin ne perintöjä koskevat ketjut ja mitä vielä. Hemmetti.
 
Blue
[QUOTE="vieras";29190926]Sä voit kokea mitä haluat, mutta mua myös ärsyttää tällaiset "kuuluuhan se". Miten niin kuuluu? Missä se lukee? Jokainen tehköön, kuten parhaaksi näkee. Samoin ne perintöjä koskevat ketjut ja mitä vielä. Hemmetti.[/QUOTE]

Mitä helvettiä? Saanhan mä nyt vastata kysymykseen ja siihen miksi niin teen. Sitähän kysyttiin. En kuitenkaan lähtenyt arvostelemaan muiden valintoja kuten muutama ei-maksaja tässä ketjussa tekee. Koita nyt niellä vaan että ihmiset on erilaisia ja silti hekin saavat sanoa juttuja siinä missä sinäkin. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Blue
[QUOTE="vieras";29190932]Niin no, ajokortti ja auton osto eivät ole "elättämistä" :D[/QUOTE]

Ei välttämättä harrastuksekaan, puhelimet, pyörät yms. mitka musta kyllä kuuluu lapsen elättämiseen siinä missä ajokorttikin. Ota huomioon että tämä mielipide riippuu esim. asuinpaikastakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="vieras";29190926]Sä voit kokea mitä haluat, mutta mua myös ärsyttää tällaiset "kuuluuhan se". Miten niin kuuluu? Missä se lukee? Jokainen tehköön, kuten parhaaksi näkee. Samoin ne perintöjä koskevat ketjut ja mitä vielä. Hemmetti.[/QUOTE]

Minä mieluummin teen pari lasta joille pystyn tarjoamaan hieman enemmänkin kuin pelkkää elättämistä ja auttamaan siivilleen.
 
"sondersson"
Ei oo meillä vielä ajankohtaista mutta olen sitä mieltä että maksetaan. Itse kun oon saanut nyt huomata miten paljon ajokortittomuus rajoittaa työnhakua. JOS töitä ei löydy niin millä rahalla lapsi itse sen kortin maksaisi?
 
"Anne"
Tytölle maksan, mutta pojat saa itse maksaa. Niistä tulee miehiä jotka saa parempaa palkkaa, miksi mä tuhlaisin vähiä rahojani huonomman sukupuolen elättämiseen kun se on täysikäistä.
 
"vihreä"
Ajattelin maksaa ja auttaa muutenkin elämässä alkuun. Mitä noita poikasia tonne elämän myrskyyn ilman sulkia heittämään. Kermaperse tai ei mutta muuten jo oppineet, että kotona on töitä jotka on hoidettava ja elämässä joutuu näkemään asioiden eteenvaivaa ilman, että mun tarttee sitä jollain yksittäisellä ajokortilla opettaa.
 
"vieras"
maksetaan vaikka lapsia onkin 7 pienillä ikäeroilla.itse olen saanut 18v.lahjaksi ajokortin ja minusta se oli hyvä lahja isältä ja haluan saman tarjota omille lapsilleni.
 
"vieras"
Alussa olin sitä mieltä, että tietenkin maksan koska minullekin on se maksettu ja isovanhemmat painostaa.
Nyt olen tullut miettineeksi, etten laita korttia lapsille. Ei ole kyllä rahaakaan, jonkin verran säästössä mutta ne aion pitää ihan itteäni varten.
 
"Sara"
Ilman muuta maksetaan kaikille, jos vain suinkin rahaa sen verran on. Muutenkin haluan auttaa rahallisesti (tietysti muutenkin) lapsiani niin paljon kuin vain pystyn. Kahdelle vanhimmalle menee jo satanen kuussa sijoitukseen ja nuoremmillekin aletaan jossain vaiheessa laittamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"s.s"
kolmelle lapselle jo ajokortti homattu ,mutta joutuvat maksamaan takaisin kun ovat opiskelunsa opiskelleet ja menevät töihin.Neljä lasta vielä odottamassa ja samat ehdot on heille.(Kiirettä ei tarvi pitää maksun kanssa eli pitää olla ihan vakityöt sitten)
 
11 lapsen äiti
me maksetaan lapsillemme mopokortti ja pojat on myös ajaneet raktorikortin et voivat kelkalla ajella talvella, ensimmäinen ilmoittautui just autokouluun ja kyllä me nekin omille lapsille maksamme. itselleni myös vanhempani kortin aikoinaan maksoi, mieheni on joutunut maksamaan ite.
Haluamme maksaa lasten kortit ettei jää sen takia ajokortti hommaamatta, ku ei nuorella olis siihen itellä välttämättä varaa ku ei nykyään töitä saa heti
 
"Helekkarin Heittomerkki"
Riipppuu ihan siitä, minkä ikäisenä autokouluun menevät. Jos heti tuossa 18-vuoden kieppeissä, niin maksan, mutta jos vasta kolmekymppisenä, niin sitten en maksa.
 
7hlönperhe
Luultavasti kaikki rahat tulee menemään ihan tämän suurperheen välttämättömään elatukseen eli ruokiin ja kuteisiin eli aloittajaa mukaillen: ollaan maksettu kaikille lapsille elämä ja paljon sisaruksia. Kukin tehköön omat ratkaisunsa.
 

Yhteistyössä