Maksuton hammashuolto raskaana oleville - tarua?

"Kaikille raskaana oleville naisille hammashuolto on maksuton."

http://www.tohtori.fi/?page=2442205&id=8090166

Täällä ainoa raskauden tuoma "etu" on etuilu hammashoitojonoissa - terveyskeskusmaksu pitäisi silti maksaa. Eihän tuo suuri summa olisi, mutta jotenkin on tuonne takaraivoon on iskostunut oikeus maksuttomaan hammashoitoon. Vahvistusta löytyi terve.com:sta.

Kuka sitä oikeuksista periksi antamaan!

Tietoa?
 
Täällä ainakin joutuu ihan normaalisti hammaslääkärikäynneistä maksamaan ja kaiken lisäksi myös jonottamaan! Eli voipi olla että raskausaika on jo ohi ennenkuin saa aikaa sinne... :headwall:
Neuvolan kautta olis kyllä halutessaan päässyt siihen bakteerikanta -mittaukseen hammashoitajan luo, mut siinä kaikki tässä käpykylässä...
 
Meidän kunnassa sekä äitiyslomalla että vanhempainvapaalla ollessa pääsee sekä äiti että isä jonojen ohi hammashuoltoon. Ensin suuhygienistille ( ilmaiseksi ) ja sitten lääkärille jos tarvetta ( se maksetaan omasta pussista ). Meillä ihan hyvä systeemi, koska norm. jonot on vuoden mittaiset!
 
Täällä pääsi vuonna 1999 ilmaseks hammaslääkäril ja hoitajil. Nyt saa maksaa kaikesta ja ei ne kyllä täällä minimoi hoitoja, jos oot mennyt yli 3 kk:t. Alkuraskaudessa ei oikein haluisi edes ottaa ketään hammaslääkärille...
Omat hampaat olis kyl tarkastuksen tarpeessa, mutta täällä on about puolen vuoden jonot, että sinne asti saa odottaa, ellei särkyjä tule
 
ennen raskaanaolevat kuuluivat erityisryhmään mitkä pääsevät jonon ohi ja maksutta. nykysin noita erityisryhmiä ei enää ole (ilmeisesti on ainakin vielä joissain kunnissa) ja raskaanaolevat ja veteraanit joutuvat myös jonottamaan muiden mukana.
näin olen itse asian käsittänyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mainiomamma:
Joensuussa ei pääse hammashoitoon ilmaiseksi, eikä edes jonojen ohi. Nimittäin ei pääse edes jonoon.... Soitin ja sanoivat, että vasta tammikuussa otetaan uusia potilaita jonoon, koska nyt jo 2 vuoden jonot... Semmosta tänne...
Minä sain Joensuuussa hammaslääkäriin ajan kahdessa viikossa, vaikka ei mitään vihlontaa tms. ole ollut. 3 reikää löytyi, ja niihin sain ajat viikon välein. Tämä tapahtui siis nyt pari viikkoa sitten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Mainiomamma:
Joensuussa ei pääse hammashoitoon ilmaiseksi, eikä edes jonojen ohi. Nimittäin ei pääse edes jonoon.... Soitin ja sanoivat, että vasta tammikuussa otetaan uusia potilaita jonoon, koska nyt jo 2 vuoden jonot... Semmosta tänne...
Minä sain Joensuuussa hammaslääkäriin ajan kahdessa viikossa, vaikka ei mitään vihlontaa tms. ole ollut. 3 reikää löytyi, ja niihin sain ajat viikon välein. Tämä tapahtui siis nyt pari viikkoa sitten.
Aika jännä. Mulle sanottiin suoraan, kun yritin varata aikaa, että mee yksityiselle, ei tänne pääse... Se siitä hoitotakuusta! Voiskohan tästä valittaa johonkin?
Ite pääsin hammaslääkärille onneks YTHS:n kautta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitipeikko:
Tampereella ei ole ilmainen eikä pääse jonon ohi. itselle olisi ollut tarjolla esikoista odottaessa aika kunnan puolelta KUUKAUSI ennen laskettua aikaa. kas kummaa kun en ottanut.
Mulle tarjosi aikaa puolen vuoden päähän. Sanoin, että en varmaan vastasyntyneen kanssa sinne lähde raahautumaan. Pitkän ja uuvuttavan taistelun jälkeen mimmi löysikin ajan 2 viikon päästä. Aikaisemminkin olisi ollut ja kaiken lisäksi varaa valita. Meni vähän fiilikset Tampereen kunnalliseen hammashoitoon...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Villipilli:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Mainiomamma:
Joensuussa ei pääse hammashoitoon ilmaiseksi, eikä edes jonojen ohi. Nimittäin ei pääse edes jonoon.... Soitin ja sanoivat, että vasta tammikuussa otetaan uusia potilaita jonoon, koska nyt jo 2 vuoden jonot... Semmosta tänne...
Minä sain Joensuuussa hammaslääkäriin ajan kahdessa viikossa, vaikka ei mitään vihlontaa tms. ole ollut. 3 reikää löytyi, ja niihin sain ajat viikon välein. Tämä tapahtui siis nyt pari viikkoa sitten.
Aika jännä. Mulle sanottiin suoraan, kun yritin varata aikaa, että mee yksityiselle, ei tänne pääse... Se siitä hoitotakuusta! Voiskohan tästä valittaa johonkin?
Ite pääsin hammaslääkärille onneks YTHS:n kautta.

Mulle sanoivat jo silloin aikaa varatessa, että on tosiaan hyvä hoidattaa hampaat kuntoon nyt raskausaikana...ihan mielellään antoi sen ajan, ja noin nopeasti sain ne 3 muutakin aikaa sitten.
 
Voisin tuoda toisenlaisen näkökulman tähän keskusteluun...

Ensinnäkin valistan tulevia äitejä, reikiintyminen on tarttuva tauti, jonka yleensä äiti ( tai muu läheinen ) tartuttaa lapseen.

Ja jos jokainen huolehtisi säännöllisestä hammashuollon henkilöstön määrittämästä tarkastusvälistä ja huolellisesta kotihoidosta, niin ei pitäisi syntyä "paniikkia" hoitoon pääsystä. Siis täytyy ennakoida!

Ja minusta raskaus ei ole sairaus, joka etuoikeuttaisi hoitoon pääsyssä, saatikka että sen pitäisi olla ilmaista. Veteraanit sentään saavat saada kiintiönsä vuodessa, kun miettii sitä, etä he ovat saaneet meille näinkin hyvät oltavat!

Mutta tämä on vain toisenlainen näkökanta.

Mutta itse pyrin järjestämään hoitoajat aina odottaville äideille heidän olonsa mukaan, vaikka välillä "sääntöjä" rikkoen!!

 
Riihimäessä on ainakin maksuton ja tuttu sanoi että siitä ei paljoa täällä puhuta, mutta ilmaiseksi pääsisi vielä koko äitiysloman ajan...tuosta jälkimmäisestä en sitten tiedä. Itse kyllä kävin esikoista odottaessa maksuttomassa hammashoidossa, tai tarkastus se vain oli, kun mitään ei ollu, kyllä ne jotain särkyä lievittävää laitto, kun silloin nuo viisaudenhampaat ikävästi vaivas.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muska:
Voisin tuoda toisenlaisen näkökulman tähän keskusteluun...

Ensinnäkin valistan tulevia äitejä, reikiintyminen on tarttuva tauti, jonka yleensä äiti ( tai muu läheinen ) tartuttaa lapseen.

Ja jos jokainen huolehtisi säännöllisestä hammashuollon henkilöstön määrittämästä tarkastusvälistä ja huolellisesta kotihoidosta, niin ei pitäisi syntyä "paniikkia" hoitoon pääsystä. Siis täytyy ennakoida!

Ja minusta raskaus ei ole sairaus, joka etuoikeuttaisi hoitoon pääsyssä, saatikka että sen pitäisi olla ilmaista. Veteraanit sentään saavat saada kiintiönsä vuodessa, kun miettii sitä, etä he ovat saaneet meille näinkin hyvät oltavat!

Mutta tämä on vain toisenlainen näkökanta.

Mutta itse pyrin järjestämään hoitoajat aina odottaville äideille heidän olonsa mukaan, vaikka välillä "sääntöjä" rikkoen!!
Tässä maassa sosiaalietuudet vain vähenevät... Veteraanit ovat oikeutensa taistelleet, mutta äitien kohduissa kasvavat ne tulevat veteraanit.

Kommentoisin oikeutettua etuoikeutusta: Raskauden aikaiset tulehdukset altistavat ennenaikaiselle synnytykselle, mikä lisää kustannuksia keskoshoitojen muodossa. Tietääkseni hampaat reikiintyvät raskausaikana helpommin kuin tavallisesti (liekö tihentyneellä syömistarpeella osuutta vaiko muuttuneella syljen koostumuksella), vaikka tuleva äiti ei oksentelisi. Lisäksi limakalvot kokevat muutoksia. Mitä isompi remontti, sitä kalliimmaksi hoito tulee. Odottava äiti on muutenkin herkempi kaikille pöpöille. Raskaus ei ole sairaus, ennemminkin väestönkasvullisesti hyödyllinen olotila - mutta kuormittaa tulevaa äitiä ihan tarpeeksi ilman muita lisiä.

Ei hammaslääkäri tosiaan ihmeitä voi tehdä, jos kotihoito on retuperällä. Raskaus vain on otollinen aika kaikille terveellisille muutoksille, joita hammaslääkärissä käynti ei ainakaan vähennä.
 
Nurmijärvellä ei ainakaan saa ilmaiseksi, mutta eipä ne maksut kovin isot olleet. Olikohan se käyntimaksu 7 euroa. Siihen tietty sitten toimenpiteet päälle, olikohan 5 euroa. Jonon ohi oletettavasti päästiin, koska meni alle kuukausi ja pääsimme molemmat, minä ja odottava mieheni...
 
asun vantaalla ja jonon ohi ei päässyt ja kaiken tietenkin maksat itse.
soitin huhtikuussa kunnalliseen ja tarkastusajan olisin saanut lokakuulle! kävin sitten lainarahalla yksityisellä hammaslääkärissä kun reikiä oli. la on siis 1.12 eli eivät olisi saaneet reikiä kunnallisessa paikattua ennen synnytystä.
 
Kävin just hammaslääkärissä Helsingissä. Käynti oli vain tarkistusaika ja maksoi 12 euroa. Elikä ainakaan Hesassa ei ole ilmaista. Mutta jonojen ohitse pääsin vikkelästi. Tätä ekaa aikaa odotin kolme viikkoa ja toisen ajan sain jo 11.10. Mut vielä lähetetään erikseen viisaudenhampaan poistoon....Mutta ilmeisesti käynnit maksaa ihan normaalisti.
 

Yhteistyössä