mamma italiana!!!

Mamma italiana
Ehkà monet (esim juuri suomalaiset ) turistit saavat aika vààràn kuvan italialaisita, sillà turitikohteissa voi helposti olla nàkemàttà sità oikeaa italialaista elàmàà ja saattaa joutua maksamaan moninkertaisen hinnan kahvikupposesa. italialainen on yleensà aika utelias tietàmààn mistà tulet. Italialainen ei puhu useinkaan englantia.
 
bree
just tuolleen ajattelinkin.
Itsellä on ystäviä Italiassa kerran olen siellä käynytkin, enkä törmännyt kuin yhteen ylimieliseen tarjoilijaan ;)
Täytyy runoilla jotain =)
 
vieras
Roomassa siel kaduilla kun käveli niin usein kauppiaat juoksi perään ja huusi "ombrello ombrello". Kukaan ei oikeastaan osannut englantia ei edes hotellissa. Itsellekkin tuli pieni moka kun ekana päivänä unohdettiin antaa tippiä laukunkantajalle ja hän sit heitti sen huoneen avaimen päin näköä. Iltaisin kun käveli siellä kaupungilla niin nämä julkisten kohteiden vartijat (en muista virallista nimeä ) tuli juttelemaan, he osas ihan hyvin englantia ja hyvästeiksi piti antaa aina poskisuudelmat.
 
Mamma italiana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Roomassa siel kaduilla kun käveli niin usein kauppiaat juoksi perään ja huusi "ombrello ombrello". Kukaan ei oikeastaan osannut englantia ei edes hotellissa. Itsellekkin tuli pieni moka kun ekana päivänä unohdettiin antaa tippiä laukunkantajalle ja hän sit heitti sen huoneen avaimen päin näköä. Iltaisin kun käveli siellä kaupungilla niin nämä julkisten kohteiden vartijat (en muista virallista nimeä ) tuli juttelemaan, he osas ihan hyvin englantia ja hyvästeiksi piti antaa aina poskisuudelmat.
ne jotka myivàt sateenvarjoja, osasivat ehkà hàdin tuskin italiaakaan (suurin osa ulkomaalaisia).
yleensà hotelleissa osataan englatia jos tàhtià vàh 4. 2 ja 3 tàhden paikoissa heikkoa.
kaupoissa ei olleenkaan taattu englannin kielinen palvelu.
tapana ei todellakaan ole poskisuudelmatervhdys tuntemattomille vartioille....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
ne jotka myivàt sateenvarjoja, osasivat ehkà hàdin tuskin italiaakaan (suurin osa ulkomaalaisia).
yleensà hotelleissa osataan englatia jos tàhtià vàh 4. 2 ja 3 tàhden paikoissa heikkoa.
kaupoissa ei olleenkaan taattu englannin kielinen palvelu.
tapana ei todellakaan ole poskisuudelmatervhdys tuntemattomille vartioille....
No en mä ajatellutkaan et ne poskisuudelmat ovat tapa. Oltiin silloin vielä 18-vuotiaita kun latinistien porukalla lähdettiin Roomaan, kovasti ne yritti treffejä järjestää Espanjalaisille portaille ;) Mä en yhtään muista montako tähteä Artiston hotellissa oli. Ainoastaan yksi vanhempi miesvirkailija osasi englantia, mutta tästä on aikaa kohta 9 vuotta. Postissa ja juna-asemalla piti ostaa liput italiaksi, koska ei siel tosiaan enlantia osattu eikä oikein kaupoissakaan. Tai ainakin kaikki palvelu mitä silloin saatiin oli italiaksi. Ne katukaupustelijat osas olla aika töykeitä mm. sylki yhtä meidän ryhmäläistä päälle ja tais se vähän törkeyksiä huudella.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Vieraan kommenttiin vielà: suurin osa katukauppiaista tulee esim afrikasta, myynti on laitonta ja merkit feikkejà.
Voi olla, mutta silloiset myyjät olivat ihan eurooppalaisten näköisiä. Ne raahas ne mattonsa siihen kadulle aina kadun varressa olevasta liikkeestä. Etenkin ne myyjät jotka oli siinä Artiston hotellin tuntumassa.
 
Mamma italiana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Vieraan kommenttiin vielà: suurin osa katukauppiaista tulee esim afrikasta, myynti on laitonta ja merkit feikkejà.
Voi olla, mutta silloiset myyjät olivat ihan eurooppalaisten näköisiä. Ne raahas ne mattonsa siihen kadulle aina kadun varressa olevasta liikkeestä. Etenkin ne myyjät jotka oli siinä Artiston hotellin tuntumassa.
Voihan se olla poikkeskin, ettà olivat siis italilaisia. meillàpàin en ole 14 vuoden aikana nàhnyt yhtàkààn italialaista katukaupustelijaa (rooma ja milano eivàt ole ihan naapurikylià, voi olla erilaista siis). toisaalta pohjoisafrikkalainen saattaa muistuttaa myòs italialaista.

 
Mamma italiana
ap:lle : jos sull aon aikaa ennen esitelmàà lue tàmà:
http://www.libreriauniversitaria.it/bella-figura-an-insider-guide/buch/9780340951651
kàànnetty myòs suomeksi
 
Oman kokemuksen mukaan, joka rajoittuu aikalailla Pohjois-Italiaan sekä Ligurian rannikolle, italialaiset suhtautuvat ystävällisen uteliaasti ulkomaalaisiin, niinkuin tais tullakin jo mainituksi. He ovat aika suoria, joka voi ainakin suomalaisen yllättää. Saattaa tulla sellaisia hassun lapsellisia kysymyksiä, jotka kumpuavat sieltä ihan sydämestä. En tiedä osaanko selittää :)
Esimerkiksi kun itse menin erääseen perheeseen asumaan 2 viikoksi, olin siis jo tavannut heidät ja menin vieraaksi, perheen tytöt tulivat auttamaan mua matkalaukun purkamisessa. Olin aika kauhistunut ja hämilään kun he sieltä sitten kaivoivat kaikki tavarani pikkuhousuja myöten laukusta ja asettelivat niitä hyllyille. Se tuntui kyllä aika tungettelevalta ja yllättävältä, mutta ilmeisesti se oli heille ihan normaalia B)
 

Yhteistyössä