Mansikka-mustikkasoseeksi? Neuvoja viisaammilta...

Moikka

Mulla olis mansikoita ja mustikoita pakasteessa...voiko laittaa soseeksi puolivuotiaalle ilman keittämistä vai pitäskös keittää/kypsentää? Harmittaa vaan kun sitten hyvät vitamiinit lähtee, jos keittää pitää.
Kiitos vastauksista :D
 
Meillä poika 8 kk ja pari viikkoa sitten annoin kaupan purkista mansikkaa, sellasta mansikkajälkiruoka nimellä olevaa lasten sosetta. Ikäsuositus purkissa 5-6kk. Poika on kyllä allerginen maitoproteiinille ja parille ruoka-aineellekin, mut eipä toi mansikka mitään o tehny... Vaikka joillakin herkästi allergisoikin. :)

Kotimaisia tuskin tarvii keittää... Mä ite tekisin sosetta ilman keittämistä.
 
Yeb
Meillä ainakin on nyt parin kuukautta syöty mansikoita ilman mitään oireita.. Jossain neuvolan ruokaesitteessäkin oli mainittu mansikka ensimmäisten joukossa, muiden kotimaisten marjojen joukossa :eek:
 
antoivat ohjeet että voi mansikkaa antaa ja kaikkea muutakin, mikä on ollut aiemmin kiellyttyjen listalla ( kuten appelsiini ) on kait uudet suositukset tai eri ohjeistukset eri neuvoloissa.
Ollaan maistettu kyllä sitä Piltin masikkajälkkäriä, eikä mitään oireita allergiaan ole tullut, mutta nyt haluaisin tehdä itse. Ohje vain puuttuu...no ehkä keitän sitten kuitenkin vielä ainakin sen mansikan.
Jos vain joku on laittanut itse niin vastaanotan kiitollisuudella viestiä :wave:
 
Moikka!
Meillä 5kk vauva ja olen silloin tällöin antanut pakkasesta ihan puolikohmeisena muutaman mustikan ja vadelman maistiaisena.
Jos ovat kotimaisia ja mullakin itse kerättyjä niin miksi niitä turhaan keittämään? Siis tämävain minun mielipide! Ainakin itse aion antaa ihan marjana ne kun neiti siirtyy kiinteisiin.
 
Kiitos vastauksesta. No, rohkeena annoin ihan soseutettuna illalla ekaksi yhen teelusikallisen ja nyt aamulla puuron kanssa vähän enemmän. Maistui hyvin ja ei ainakaan mitään supernopeeta reaktiota tullut...eli hyvä niin, saadaan c-vitamiinitkin pidettyä, jotka keitettäessä poistuu :)
Jännä muuten että suositukset ne vaan muuttuu nopsaan...en ainakaan mitään perusteluja ole kuullut, että miksi nyt yhtäkkiä saakin antaa jo sitruksia, kananmunaa, mansikkaa, jotka vähänaikaa sitten olivat vielä ehdottomasti kiellettyjä alle vuoden ikäisille.
 
Minäkin olen antanut tytölle kotimaisia marjoja pakasteesta ilman keittämistä ja hyvin on maistunut. Taisin kokeilla ensin mansikan sillä kaupan purkilla ja kun se näytti sopivan niin sitten annoin "raakaa" mansikkaa. Puolukkaa annoin ihan vain "raakana". Meillä ei ainakaan kielletty neuvolasta antamasta mitään (mansikka, applesiin).
 
Yeb
Alkuperäinen kirjoittaja Pilkettä:
Oletko antanut "raakana" mansikat ja muut marjat?
Raakana jos on itse poimittu, kaupasta ostetut pakastemarjat oon kiehauttanut.. Ihan oikein varmasti toimit noitten kanssa, niinkuin moni muukin jolta vastauksen ootkin jo saanut :) Ja tosiaan niitä muitakin ennen kiellettyjä kuten appelsiinia ollaan annettu ilman oireita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pilkettä:
antoivat ohjeet että voi mansikkaa antaa ja kaikkea muutakin, mikä on ollut aiemmin kiellyttyjen listalla ( kuten appelsiini ) on kait uudet suositukset tai eri ohjeistukset eri neuvoloissa.
Joo, suositukset muuttuu: luin just jostain (lääkärilehdestä?), että allergioiden riski kasvaa huomattavasti, jos lapsi ei maistele monipuolisesti eri ruokia jo ennen puolen vuoden ikää!

 
Meille ainakin sanottiin, että kaikkea voi maistaa (siis tietyissä rajoissa kaikkea) ja sitten jätetään pois, jos oireita tulee.
Minä olen antanut itse poimittuja vadelmia ja mustikoita keittämättä, banaaniin sekoitettuna.
 

Yhteistyössä