Marjat mehuiksi

Joko muiden marjat on mehustettu? Ite laitoin tänään ekan satsin. Mustia viinimarjoja tulee tänä vuonna paljon, mutta punaisia huomattavasti vähemmän kuin normaalisti. Mansikoista poimittiin tänään viimeisiä rippeitä suoraan suuhun. <br><br>
 
Marjoja poimittu vain suuhun, mutta pitäisi alkaa kyllä kerätä niitä ihan tosissaan hyvin pian ja mehua tehdä!
Onko siellä pohjoisessa muuten mustikoita?? Täällä (kaakkois-suomea...) meidän kulmilla en ole nähnyt mustikan mustikkaa...
Toivottavasti edes pari puolukkaa löytyis, niistä tykkään.
 
En ole vielä edes kunnolla poiminut. Joka vuosi olen päättänyt ...hmm kolmen vuoden ajan....kerätä kaikki marjat pihalta talteen, mutta aina tuntuu olevan muuta puuhaa paljon.
Tänään kyllä yritin virittää vauvelia autonistuimen ja rattaiden kanssa marjapuskien lähelle, mutta eipä siitä touhusta kauan ollut iloa. Ei ollut puoli vuotiaalla malttia marjojen keruuseen. Sylissä jatkettiin ja poimin niin ihanan täydellisiä vadelmia kippoon ja pojukin sitten poimi ne salaa kiposta pikku nyrkkiinsä survoen. Maistaa ei vielä saa vadelmaa, kun ei juuri muuta mene kuin tissukkamaitoo alas.
Yritän tässä uudestaan vaikka huomenissa, mutta taidan laittaa herukat suoraan pakkaseen. Karviaiset ei vielä kypsiä. Jotain hilloako niistä pitäis tehdä?
 
Meillä mennee joka vuosi toi mansikkakausi niin nopeeta ohi, etten tänäkään kesänä kerinnyt ostaa kuin 10kg ja ne kaikki pistin mehuks, kun ajattelin, että kerkiin ostaa lisää myöhemmin ja laittaa hilloa ja mehustaa lisää niitä. No nyt on sitten ne mehutkin jo juotu, että täytyy mennä tukkuun jos sieltä vaikka jotain löytyis pakkasesta ja tekis niistä hillot
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2006 klo 22:16 Maarika kirjoitti:
Marjoja poimittu vain suuhun, mutta pitäisi alkaa kyllä kerätä niitä ihan tosissaan hyvin pian ja mehua tehdä!
Onko siellä pohjoisessa muuten mustikoita?? Täällä (kaakkois-suomea...) meidän kulmilla en ole nähnyt mustikan mustikkaa...
Toivottavasti edes pari puolukkaa löytyis, niistä tykkään.
Muutaman hullun mustikan näin leikkipuiston reunalla joku aika taapäin, mutta täytyy myöntää, että varsinaisesti mustikkametsälle en ole vielä päässyt. On vähän liian muikean ihanat kesäkelit metsässä rämmiskelyyn. Enpä muista että viime syksynä olis lapset alasti tarenneet viinimarjoja poimiskella, ehei... =) Niinhän sitä on puhuttu, että huono mustikkavuosi on, mutta pitää se käydä tuolta joulupukin luolan tienoilta itse toteamassa
:xmas:
 
juu, kyllä on jo mehustettu osa mutta ...
Kuinka kauan yhtä maijallista on tarpeellista kiehuttaa, että kaikki mehu on valunut marjoista? Keitin noin puolitoista tuntia ja mehua valui heikosti (noin 2-3 litraa). Osa marjoista oli viellä "pulleita" ja kuori rikkoutumatta.Vesikattilaankin lisäsin vettä jotta höyryä muodostuu, mutta missähän on vikaa??
 
Kerran olen vain keittänyt, mutta siinä piti alussa ainakin kaataa vähän valunut mehu takaisin, jotta lähti oikein tuleen kunnolla. Mutta kohta varmaan ehtii viisaammatkin vastata, jotka useammin ovat jo keitokset tehneet...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.08.2006 klo 15:22 lehmä kelkkamäessä kirjoitti:
juu, kyllä on jo mehustettu osa mutta ...
Kuinka kauan yhtä maijallista on tarpeellista kiehuttaa, että kaikki mehu on valunut marjoista? Keitin noin puolitoista tuntia ja mehua valui heikosti (noin 2-3 litraa). Osa marjoista oli viellä "pulleita" ja kuori rikkoutumatta.Vesikattilaankin lisäsin vettä jotta höyryä muodostuu, mutta missähän on vikaa??
Minä kun keitän, pärryytän maijaa koko illan. Laitan reilusti vettä ja lisäilen sitä ja kunnon tehot liedelle. Saatan lusikalla välillä kääntää marjoja ympäri. Jotkut sanoo, että eka satsi takas maijaan, mut se on kai lähinnä sokerin tasaantumisen vuoksi. Minä oon sekoittanut mehut astioissa ennen pakastuspulloihin laskemista, jotta mehusta tulee tasalaatuista. Maijallisesta tulee noin 3,4-4 litraa.
 
Uusavuton
Terve!

Aivan loistava avaus: sopii mulle just tälle päivälle. Naapuri oli nimittäin tuonut mehumaijan lainaksi ja nyt pitäs alkaa keittämäään. Enpä ole ennen moista tehnyt.. Niin että voisitko, voisiko joku, yksinkertaisesti kertoa miten mehumaija (kolme kattilaa siinä) toimii?

Olin saunassa ja mies vastaanotti maijan. (Tietty huomenillalla voin käydä naapuria huhuilemassa mutta olisipa mahtavaa jos teidän avuilla saisin jo homman käyntiin!!)

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.08.2006 klo 21:26 Uusavuton kirjoitti:
Terve!

Aivan loistava avaus: sopii mulle just tälle päivälle. Naapuri oli nimittäin tuonut mehumaijan lainaksi ja nyt pitäs alkaa keittämäään. Enpä ole ennen moista tehnyt.. Niin että voisitko, voisiko joku, yksinkertaisesti kertoa miten mehumaija (kolme kattilaa siinä) toimii?

Olin saunassa ja mies vastaanotti maijan. (Tietty huomenillalla voin käydä naapuria huhuilemassa mutta olisipa mahtavaa jos teidän avuilla saisin jo homman käyntiin!!)
Pistät alimmaiseen runsaasti vettä. Keskimmäisen jätät tyhjäksi ja siihen sen muoviletkun kiinni, muista laittaa klipsi ettei mehu karkaa pöydälle. Sit ylimpään marjat ja sokerit kerroksittain. Mulla on menny maijalliseen reilu 0,5kg sokeria, ei tule liian makeaa.

Sit vain kunnolla porottamaan ja annat olla mehun tulla Pullota vanhoihin maitotölkkeihin tai kaupasta saa sellaisia muovimehupulloja. Niitä on kiva pakastaa.
 
Tuo maitopurkkiin pakastaminen olikin hyvä idea, KIITOS :flower: Aina olen pähkäillyt, kun purkit loppuu kesken. Herukoita olemme kyllä poimineet , mutta mehumaija on mummolassa :( Oli niin hoppu, että laitoin herukat suoraan pakkaseen.

Outoa, että herukoita tulee näin paljon, vaikka on ollut tosi kuivaa.
 
Uusavuton
Kiitos Footballer´s wife! Nyt on mehut keitetty - kolme litraa tuli hiukan vajaasta kattilallisesta. Punaiset marjat olinkin jo työntänyt kokonaisina pakkaseen pari viikkoa sitten. Ja loput kerätään sit suoraan suuhun.. :)

Mukavaa homma oli kaiken kaikkiaan, nyt enää jälkien siivous. Tulin vaan välillä kiittämään selkeistä ohjeista :flower:
 
Kuulostaa niin mukavalta, että ehkäpä haenkin anopin ullakolta Maijan ja alan keitteleen. Eilen laitoin jo marjoja suoraan pakastimeen, etteivät ala heti homehtumaan.
Olisiko hyvää lue=helppoa karviaishillo ohjetta kellään?
 
karviaishillo
1kg karviaisia
1/2dl vetta
500g hillosokeria
1. perkaa huuhdo ja halkaise karviaiset
2. Keitä marjat ja vesi, kunnes vesihöyryä alkaa muodostua
3. Sekoita joukkoon hillosokerikokoajan sekoittaen, anna kiehua hiljakseen n 15min. välillä sekoittaen.
4. kuori vaahto ja purkita.

Katoitko teerenpilkku ton vanhaksi ketjun; jos tekee maijalla mehut ja hillot :LOL: <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2006 klo 15:59 Tiitiäisen äiti kirjoitti:
karviaishillo
1kg karviaisia
1/2dl vetta
500g hillosokeria
1. perkaa huuhdo ja halkaise karviaiset
2. Keitä marjat ja vesi, kunnes vesihöyryä alkaa muodostua
3. Sekoita joukkoon hillosokerikokoajan sekoittaen, anna kiehua hiljakseen n 15min. välillä sekoittaen.
4. kuori vaahto ja purkita.

Katoitko teerenpilkku ton vanhaksi ketjun; jos tekee maijalla mehut ja hillot :LOL:
Juu-u...täytyy siis sitten tunnustaa tääkin.
Kiitos kivasta ohjeesta! =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2006 klo 17:36 teerenpilkku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2006 klo 15:59 Tiitiäisen äiti kirjoitti:
karviaishillo
1kg karviaisia
1/2dl vetta
500g hillosokeria
1. perkaa huuhdo ja halkaise karviaiset
2. Keitä marjat ja vesi, kunnes vesihöyryä alkaa muodostua
3. Sekoita joukkoon hillosokerikokoajan sekoittaen, anna kiehua hiljakseen n 15min. välillä sekoittaen.
4. kuori vaahto ja purkita.

Katoitko teerenpilkku ton vanhaksi ketjun; jos tekee maijalla mehut ja hillot :LOL:
Juu-u...täytyy siis sitten tunnustaa tääkin.
Kiitos kivasta ohjeesta! =)
Ihan selvä merkki vanhuudesta, kuin martat konsanaan täällä vaihdellaan säilöntäreseptejä ja parhaita työtapoja :LOL:
 
Nyt ei enää jaksa poimia yhtään marjaa, vaikka niitä edelleenkin jokunen olisi. Mehua on kertynyt vajaa 30 litraa eikä pakkaseen yhtään enempää enää mahdu. Karviaispensaita ajateltiin istuttaa, jos pääsis ens syksynä kokeilemaan tuota Tiitiäisen äidin karviaishilloreseptiä =)
 
Hilloa tein pilttipurkkeihin ja laitoin pakkaseen. Maku aika voimakasta, sopii varmaan puurosilmäksi, kääretorttuun tai johonkin piiraaseen mansikan tai vaikka banaanin kera. Karviaistortun ohje ollut tuossa pöydällä jo muutaman päivän, mutta ei ole vielä valmiiksi piiraaksi muuttunut. Sai kaveriksi omenapiirakka reseptin. Omppuja tulee tosi paljon, puun oksat makaavat maassa asti.

 
Eilen tuli tehtyä mansikoista mehua. Ja taas meinas unohtua koko mansikoiden osto, melkein meni puolet roskiin , kun olivat jo niin huonossa kunnossa.
8 kiloa ostin ja saatiin 5 litraa mehua. Ja mansikkahilloa tuli tehtyä ennen vappua 2 kiloa.

Melkein meni taas mansikka-aika ohi, kun ei siihe opi, että niitä pitäis alkaa ostaa jo huhtikuussa :eek:
 

Yhteistyössä