Marraskuun 2009 karhunpennut huhti- ja toukokuussa

Täällä testattu perunaa ja zukkinia, mutta kumpikaan ei uponnut, joten unohdetaan ne nyt hetkeksi kokonaan ja annetaan sitä, mikä paremmin menee. Piltin päärynä tuntuu maistuvan hyvin, ja banaanista tykätään niin, että kädet tärisee, kun näkeekin banaanin :D
 
Puurosta:Aluksi annoin noita semperin puurojauheesta tehtyjä puuroja, mutta nyt olen siirtynyt antamaan ihan tavallista kaurapuuroa. Hyvin menee, vaikka rakenteelta karkeampaa kuin nuo vauvojen puurot. Täällä syödään puuroa aamuin illoin.

Soseista: Täällä syödään soseita/kiinteitä 4x/päivässä. Aamulla puuro, klo 11 kasvis tai lihasosetta, klo 14 välipalaksi hedelmäsosetta ja illalla puuro. Aina soseen päälle annan tissiä. Klo 17 on ainoa pelkkä maitoateria. Poika syö sellaisella ruokahalulla, ettei meinaa ehtiä lapata suuhun sitä tahtia kun täytyisi :D Purkillinen menee 5 minuutissa :D Ja sen kyllä huomaakin, on sen verran pullero poika :D

Nyt täytyy lähteä neuvolaan, palailen mittojen kera myöhemmin :wave:

Milliz + Taavi 6kk
 
Ellen, meidän neiti syö soseiden kanssa korviketta myös sen n. 120-150 ml/ateria.

Puuron teen normaaleista kaurahiutaleista. Vinkkinä muillekin, survon keitetyn puuron siivilän läpi! Tällöin puuro maistuu paremmin tytölle.

Firesun, meillä syödään korviketta, mutta ei enää yöllä. Yösyönti loppui tytön omasta tahdosta jo aikaa sitten, olisko ollut jotain 2 kk ikäinen. Tyttö ei vaan enää herännyt yöllä vaatimaan ruokaa.

Hoh, hoijjaa... Nyt sitä taas herätään yöllä, mutta tällä kertaa siirtämään tyttöä sängyssään oikein päin ja tuttia suuhun laittamaan. Tyttö on saanut päähänsä kiertää itseään 180 astetta ympäri. Liekö sitten hampaat, jotka vaivaavat vai liittyykö tuohon vilkastuneeseen liikkumisen harjoitteluun. Lattiallakin kiertää nyt itseään selällä ollessaan. :/

Kuiskaten, annatko banaania ihan sellaisenaan syötäväksi? Vai soseutatko?

Esikko ja Vieno 6 kk+
 
Eemeli rakas 6kk :heart:

tuoreet mitat 7590g ja 66,5cm py 44,5 :) kaikki muutenkin hyvin.

ajatella että siitä on jo puoli vuotta kun tuon kultasen synnytin..aika menee niiiin nopeaa!liikkumaan ei vielä ole lähtenyt muutakun pyörimällä,selkeesti tiedossa on kuinka ryömitään,mutta mitään ei saa vielä aikaan,mutta isosiskokin lähti niin myöhään liikkeelle etten vielä odota mitään,vaikka niin erilailla nämäkin kehittyy.hampaitakaan ei ole vielä näkynyt,vaikka koko pienen ikänsä on ihan hullunlailla kuolannut :)
 
firesun Meillä syödään kerran yöllä, ja yleensä menee semmonen iso pullo, ja varmaan menis enemmänkin...:p Eli siis sen 200ml! Joskus saattaa kyllä syödä vähemmänkin...ja luulen, että tyytyiskin vähempään, kun juo mielestäni aivan unessa, ja kun maito loppuu, niin kuorsaus vaan kuuluu, ja jää suu auki :LOL:
Meillä syödään päivisin paljon paljon laiskemmin, mitä yöllä. Koskaan ei päivällä menee kerralla tuota 200 ml..ja olenkin siis miettiny, että jos söisi yöllä vähän vähemmän, niin maistuisiko päivällä paremmin. Tosin oon kyllä erittäin tyytyväinen, että syö enää kerran yössä!

Me käytiin taas tänään lääkärillä, kun tytön iho otti taas reippaasti takapakkia..ihottumaa on nyt alkanu taas tulemaan ja nyt vielä pahempana ja koko vartaloon...huoh...
Nyt ei saa kuulemma 3 viikkoon antaa mitään muuta kuin perunaa, luumua ja kaurapuuroa tuon almiron maidon lisäksi...
 
Esikko banaania raaputan lusikalla ja annan siitä annoksia suuhun :p

Miten muilla on reagoitu omatekoiseen parsa ja kukkakaalisoseeseen? onko maistunut , entäs oireillut? Täällä mietinnässä, pitäiskö lisätä vähitellen bataatin ja porkkanan joukkoon näitä, kun tuo peruna ja kesäkurpita ei oikein saanut kannatusta.
 
Täällä mennään yöt enää yhdellä syötöllä, ainakin toistaiseksi!! =) Aikaisemmin tyttö söi kaksi tai kolme kertaa yössä mutta nyt useana yönä pikkuhiljaa venytti ruokavälejä ja nyt on syönyt vain kerran! Kyllä on ollut ihan eri olo päivisin!! Tissilakkoilut on myös tänään helpottanut ja tyttö on suostunut joka kerta syömään. Ihanaa!

Kuiskaten- Mä olen tehnyt peruna porkkana parsakaali sosetta itse ja hyvin on maistunut. Aluksi laitoin parsaa tosi vähän perunaan ja porkkanaan verrattuna ja nyt olen pikkuhiljaa nostanut parsan määrää niin että kaikkea yhtäpaljon ja mitään oireita ei ole tullut. Toisin kun kaupan peruna parsa soseesta menee aina maha veteläksi :/

Schnappy- Kiitos kannustuksesta =) Toivotaan että meilläkin menisi reissu yhtä mukavasti kuin teillä.

Santtu
 
Huh. Tuli sitten mitä ilmeisimmin hiukka hutiloitua käsienpesun kanssa tytön viimeisen rotarokotteen jälkeen. Vietin su-ma välisen yön kylppärin lattialla molemmista päistä raivoisasti syöksyen, miehen vuoro oli maanantaina. Tyttö on pysynyt terveenä ( ONNEKSI! ), joten siksi rotaa epäilemme - muut taudinaiheuttajat olisivat varmaan jo tarttuneet. Onneksi äitini pääsi tänne hoitamaan tyttöä ja hiukan meitäkin siinä sivussa - on nimittäin yhä melkoisen piesty olo.

Korvikkeista, meillä tyttö on pitkään syönyt yhden ison pullollisen (200-270ml) yössä, mutta nyttemmin on alkanut nukkua myös kokonaisia öitä - tuntuu hiukan riippuvan siitä, miten onnistumme ajoittamaan iltasyötöt niin, että tyttö syö tarpeeksi ennen kuin nukahtaa. Ettei nukahda kesken syönnin, mutta ei toisaalta myöskään jää hereille leikkimään enää iltaruoan jälkeen. Päivisin syö kerrallaan sen max 180ml, jos on maitoateria, soseiden kanssa 80-140ml. Eli Annsku, aika samalle kuulostaa tämänkin tytön touhu :)

Soseista, meillä mennään niiden suhteen kyllä erinomaisen epäsäännöllisesti, eritoten nyt kun hampaita itkee, joskus maistuu purkki tai ylikin, joskus ei. Mere79, siteerasit tuossa jokin aika sitten musta kiinnostavaa tekstiä kiinteiden aloittamisesta. Idea siinä oli kai se, että lapset oppivat syömään kyllä ilman, että äitien siitä kannattaa hermoromahdusta itselleen stressata. Tykkäsin siitä asenteesta ja niinhän se varmasti kautta aikain on ollutkin - lapsille on syötetty sitä, mitä on tarjolla ollut, sellaisia määriä, mitä lapseen on uponnut, silloin kun ruoka-aika on ollut.

Kiitos muuten puurovinkeistä - olen käyttänyt Piltin kaura-puurososetta, mutta samalla ollut hiukan sitä mieltä, että taitaa olla hiukan rahastusta siinä. Kokeilenpa aikuisten puuroa heti, kun jaksan - sen verran on hutera olo, että puuronkin keittäminen tuntuu ihan ylivoimaiselta...

Mutta nyt nukkumaan.
 
Meillä tytön syömisessä on aika retee asenne nykyään,tuntuu että suurimmaksi osaksi johtuu siitä että on toinen ja siitä,että esikko kun oli allerginen eikä nyt ole rajoituksia niin on niin paljon helpompaa. Vauva saakin siis jo sitä ruokaa mitä mekin syödään :D Ei toki siis sitä maustettua ruokaa, mutta aina ruoan kanssa meillä on pastaa/riisiä/perunaa sekä vihanneksia niin niistä sitten jotain tai muutamaa ainesta yhdessä. Mitenkään muuten ei muussata tai soseuteta kuin haarukalla eikä se ole edes tarpeen nykyisten ohjeiden mukaan. Ei oo sihtikurkku ainakaan :)

Tänään esimerkiksi tein ruoaksi paistettua riisiä ja vihanneksia, siitä otin sivuun ennen maustamista riisiä,paprikaa ja maissia ja survoin ne haarukalla tytölle. Maistui erittäin hyvin! Eilen tein spaghettia ja kastiketta (+ keitettyjä porkkanoita) niin siitä tyttö sitten maisteli pastaa ja porkkanaa. Tuntuu helpolta ja mukavalta näin, ei tarvi ostella erikseen pilttejä tai soseutella mitään. On mulla pakkasessa porkkanaa ja kukkakaalia soseenakin (tein n.kk sitten) mutta ei niitä vaan oo tarvinut antaa. Äitienpäivänäkin kun oltiin anoppilassa niin vauvalle muussattiin siellä olevia keitettyjä kasviksia ja sai myös perunaa, melkeinpä tosiaan aina pöydästä jotain sopivaa löytyy. Odotellessa vauva maiskutteli ruis- ja näkkileipää siinä sylissäni, tosin ne otin pois kun alkoivat olla sen verran kuolassa että murusia irtosi.

Iltaisin tai aamuisin syö ihan tavallisista hiutaleista kaurapuuroa johon pistän sekaan lusikallisen tai pari luumua. Esikolle aikoinaan hienonsin ne hiutaleet enne puuron tekemistä ja nyt tuntuu niin hassulta ajatella että sellaista tein. Aivan mainiosti se puuro menee alas ilman mitään hienontamistakin,pikkuisen enempi on vaan vettä kuin mitä omaan puurooni pistäisin :LOL:

Yhteensä nykyään soseita menee ehkä kerran-pari päivässä ja meniskö noin puolisen desiä puuroa ja vähän vähemmän ruokasoseita kerrallaan.
 
Puuroista: Meillä syödään Muksun lempeitä ensipuuroja. Olen sen verran laiska, etten jaksa kattilassa tehdä puuroja, kun tiskaaminen on niin tylsää hommaa, että laitan mikroon aina hieman vettä sillä lautasella, josta syötänkin, ja sitten siihen lämpimään veteen sotken niitä hiutaleita. Aika paksuhkoa tehdään, kun pysyy paremmin lusikassa eikä sotkua tule sitten niin paljon.

Poika on vihdoin oppinut nukkumaan myös mahallaan. Olen tyytyväinen siksi, että aiemmin saattoi ihan väsyneenä vielä kääntyä sängyssä selältä mahalleen ja sitten virkistyi siitä niin, ettei enää uni maistanutkaan. Nyt saattaa kääntymisen jälkeen kuitenkin painaa pään tyynylle ja nukahtaa. Tälläkin hetkellä tuolla vielä sillä tavalla peppu pystyssä vetää unta palloon :)

Poika on nyt oppinut nousemaan konttausasentoon ja heiluttaa peppua ees taas siinä. Ei ole vielä tajunnut, että voisi liikkeellekin siitä lähteä. :)
 
En minäkään jaksaisi alkaa kattilassa puuroa vauvalle keittelemään.... Ostin pikakaurahiutaleita, joista treen puuron mikrossa ja annan hautua sen aikaa kunnes jäähtyy. Tulee hurjasti halvemmaksi kuin kaupan puurojaheet jotka vauvoille tarkoitettu..

Täällä nukutaan yöt edelleen läpeensä...21-07. Joskus saattaa herätä hieman höpöttämään, mutta nukahtaa pian itsekseen uudestaan. Ihanaa kyllä kun saa itse nukkua kunnon yöunet!!!! Etenkin sen alkuhulinan jälkeen...Maistuu kyllä elämäkin hieman erilaiselle kun silloin ekoina kuukausina..:)
 
moiks!

täällä kans syöty noita piltti puuroja ja muita, saa luvan kelvata normi kaurapuuro jatkossa, aika hintoihin tulee ku kaikki pitää olla kaupan hyllyltä kun ei vaan jaksa ite olla tekemässä.. tai hyvinhän vois jo syödä samoja ruokia ku muutkin niinku mamacitallakin, täytyy alkaa silleen kokeilemaan..

unikoulu kotona alotettiin viime la kun en vaan jaksanu enää nousta yöllä 15-30 kertaa tutin kans hääräämään. poika omaan huoneeseen nukkumaan, nyt nukkuu aamuun asti! ja mä nukun ihan erilaista unta, ku ei tarvi koko ajan pysyä puolihereillä et kohta taas pitäs nousta. herään kyllä aamulla pojan huuteluihin ja huhuiluihin, mut luulen kyllä että hän öisinkin heräilee, ei huutamaan mut vähä kitisemään niinko aiemminkin. ku huomaa ettei palvelu pelaa öisin nii jatkaa uniaan. ja mä en herää joka inahdukseen enää. ihanaa.

täytyy jo toden teolla vahdata tot poikaa koko ajan, sen hetken ku käyn veskissä tai laitan pyykit koneeseen nii se on jo kaivelemassa mun laukkua tai millon mitäkin. :eek:

nyt ruoanlaittoon :wave:

tupuna ja edo 6kk :heart:
 
Kysymys niille jotka imettävät... Kuinka monta kertaa vuorokaudessa vielä imetätte? Meillä syödään kaksi kertaa päivässä soseita, sillon juomana vesi (Ei suostu ottamaan maitoa soseiden jälkeen, taas jos imettää ennen syöntiä niin sillon ei soseet maistu) Imetän vielä n. 6-7krt/vrk joista yleensä 2krt yöllä.

Tupuna22 Onko pojalla kuitenkin vielä tutti käytössä öisin? Itsekkin olen ajatellut josko tyttö nukkuisi paremmin omassa huoneessaan, vielä en ole kuitenkaan "uskaltanut"kokeilla :)
 
Imetyksestä: Täällä imetetään 5x/pv. Aina puuron tai soseiden perään imetän... Mietin kyllä, että tarvisiko alkaa antamaan vettä, jotta voisi lopetella tuota imetystä pikkuhiljaa ennen töihin paluuta....
 
Täällä testattiin tänään ekaa kertaa kaurapuuroa, ja hyvinhän tuo upposi persikkasoseen kanssa :p , valmistin puuron pikakaurahiutaleista ja valmiin puuron vielä soseutin sauvasekoittimella.

Parsa ja maissisoseita tehtynä pakkaseen, niitä sitten vähitellen lisäillään bataatin tai porkkanan sekaan... peruna ei maistunut, joten en sitä väkisin tyrkytä, palaillaan siihen myöhemmin.

Soseiden päälle on juotu keitettyä vettä nokkiksesta ja myöhemmin imetys.

 
Nennii, mä imetän varmaan ainakin 8 kertaa, joista myös jokunen kerta yöllä. Imetysajankohdat, samoin kuin ruoka-ajat, vaihtelevat edelleen suuresti. Olen aina ollut tosi huono kaikenlaisten aikataulujen kanssa, pätenee myös tähän vauvan ruokatouhuun. Pitäisi ehkä ryhdistäytyä.

Täällä poika tuntuu oksentavan kaurapuuron. En ole ihan varma asiasta, sillä poika oli kipeä ja yhdistin oksennuksen siihen yskään ensin enkä ajatellut, mitä tuli syötyä. Nyt kun poika on terve, luulen, että oksennus johtuukin kaurasta. Täytyy pitää taukoa nyt muutama viikko ja koittaa uudelleen ja katsoa, oksentaako ilman kaurapuuron syöntiäkin.
:(
 
Mä imetän varmaankin karkeasti arvioiden vielä ainakin sen 8 kertaa vuorokaudessa myöskin :whistle: Samoin kuin merellä niin imetys- ja ruokailuajat vaihtelevat päivästä riippuen. Imetän silloin kun alkaa kuulostaa nälkäiseltä ja ruokaa saa silloin kun sattuu olemaan ruoka-aikana hereillä, nukkuu vielä useammat päiväunet ja tällä hetkellä niiden rytmi on taas pikkuisen hakusessa.

Meillä on ollut jonkin aikaa nyt myös nukahtamistaistelua, toinen on niin väsynyt mutta ei vaan malttaisi nukahtaa ja sitten pitää vähän parkua ja kitistä :|
 
Musta tuntuu että mä en osaa...kamalan vaikea talven jälkeen pukea vauvaa. Tuntuu että sillä on koko ajan liikaa päällä ja on sitten ihan hikinen. Mitä ihmettä vauvalle pitää laittaa tälläisellä auringon paisteella..?? Kertokaa viisaammat..pliis..

Firesun ja Vilma pari päivää ja tulee 6kk =)
 
firesun mä kans pähkäilin eilen aika kauan, mitä päälle vauvalle ulos, ja päädyin laittamaan sen ihan sisävaatteissa äippäpakkauksen makuupussiin...ei hanskoja...ohut pipo päähän. Tuntuu, että neidillä oli silti kuuma, kun oli melkeen hikinen ku tuli päikkäreiltä...eikä kyllä suostunu ees kauaa nukkumaan! Ulkona tais olla tuolloin joku 17 astetta...
Mutta tosiaan otetaan muidenkin mielipiteitä vaatetuksesta ilolla vastaan :D
 

Yhteistyössä