Marraskuun 2009 karhunpennut syyskuussa

Kanga- Pikaisesti vain tulin kommentoimaan sinulle, että meillä kävi samalla tavalla, tosin väliä oli yksi kuukausi. Seuraavassa mittauksessa oli sitten tullutkin jo ihan hyvin pituutta ja painoa. Neuvolantäti sanoi, että joskus käy niin että on lapsi pitää kasvussaan tauon? Ja tietty aina pitää muistaa että pituuden mittaamisessa tulee helposti virheitä.. Mutta toki hyvä on tarkistaa tuo asia, kyllä se minuakin silloin vaivasi.

santtu-
Kiitos rauhoittelusta, mukava kuulla ettei olla ihan ainoita jotka ei kasva aina niin kuin pitäisi. Asia toki vaivaa edelleen mutta päättelin itsekkin että kyseessä on varmasti joku mittavirhe tai muuta... meillä kumminkin vaihtui neuvolatätikin siinä välissä. Huomasin että edellinen nainen oli saanut 8kk py mitaksi 46cm ja nyt mittana oli 44,7cm. Eli tuskinpa se meidän neidin pää on sentään kutistunut tässä parissa kuukaudessa... =D Todellisuudessa varmaan mittaa on tullut sentti tai kaksi mutta mittatyyli on vaan heillä eri ja siksi ei muka olisi kasvanut yhtään. : /

Ronja oppi muuten äsken ihan itse taputtamaan! Ihana katsoa kun toinen läpsyttää käsiä ihan innoissaan! Veikkaan että sitä läpsytystä kuuluu pitkin yötä... :rolleyes:

Mitäs mitäs? Onko meillä FB-ryhmäkin?? Missäs minä oon ollu kun en oo moista tietoa sisäistänyt? :O
 
Mie jo aikasemmin etsin sillä nimellä mutta ei anna hakutuloksia? Onko kenties yksityinen ryhmä ettei näy kaikille? Mie suhteellisen hyvin oon hallinnu naamiksen niin hassua kun en yhtä ryhmää löydä. :D
 
Kanga85! kerho on salainen, joten sitä ei hakemalla edes löydä! Mä en ole perustaja, mutta mulla on ylläpitäjän oikeudet, joten luulisin että pystyn sut hyväksyyn kerhoon. Eli sun pitäis pyytää mut kaveriks fb:ssä ja mun pitäis kutsua sut ryhmään ;) Laita yv:tä jos olet kiinnostunut asiasta:)
 
Heippa pitkästä aikaa :) Kiirettä piisaa täällä(kin) ja ens viikon keskiviikkona alkais jo työt!!! Niko aloittaa huomenna lyhyellä päivällä päiväkodissa, ja minnuu niin jänskättää :D Kävin tänään jo ensimmäisessä vanheimpainillassa. Niko on koko päiväkodin nuori!

Täällä ei vieläkään ryömitä, pyöritään edelleen kylläkin. Kontilleen menee, mutta lysähtää takaisin mahalleen. Ehkäpä sitten siellä hoidossa ottaa mallia muilta lapsilta.

Tutista; sitä ei meillä ole koskaan syöty, eikä syödä.

Meidän krhm.. 10kk mitat oli 73,5cm ja painoa 12,070kg.. :p Ollut ruoka-aikaan kotona siis, mutta ei Niko ainakaan omasta mielestäni lihavalta näytä. Painon nousuun saattanee vaikuttaa tuo yösyöminen, mistä haluisin hirveästi päästä eroon koska ei Niko varmasti sitä maitoa yöllä tarvitse kun illalla syödään kuitenkin puuro ja pieni purkki rahkaa, ja ennen nukkumaanmenoa pullollinen maitoa. Silittely ei meillä auta :/

Isännän kanssa on (taas) suht haasteellista, mistään ei olla yhteisymmärryksessä ja kaikki tuntuu taas olevan niin vaikeata. Tänään ollaankin sitten puhuttu, josko hän muuttaisi omilleen. Harmittaa vaan niin paljon Nikon puolesta..... Ihme ja kumma, itseä ei oikeastaan edes harmita koko juttu (omalla tunnepuolella siis), niin sekin varmaan kertoo aika paljon tästä suhteesta.

Mutta nyt nimikoimaan loput Nikon vaatteet ja kengät.. Ja siiten unille!

ps. Meillä käytetään kenkiä ulkona, vaikkei kävele. Vasemman jalan kengän laitto aina haasteellista, korkeampi jalkapöytä siinä jalassa :D

pikkuihra ja Niko 11kk 2.10
 
Tänne puolelle myös laitan kysymyksen tapaamiseen liittyen,elikkäs sopiiko näistä päivistä 5.11,12.11 tai 26.11 ssä paikaksi mainitsin ole mahdollista saada pöytää varattua eikä omaa tilaa,mutta viikolla on parempi mahdollisuus. :attn:
 
Tuttia meillä syödään lähinnä vaan nukkumaan mentäessä. Kauppa- ym. reissuilla on toki myös mukana ja toimiikin hyvin itkunvaimentimena ;)

Päikkäreitä meillä nukutaan kahdet. Ajankohta hieman vaihtelee, mutta kahdet on ja pysyy vielä. Joskus saattaa jättää jälkimmäiset pois, mutta silloin on ilta pelkkää kitinää. Yöunille mennään meillä joskus jo puoli 8 aikaan. Myöhäisimmillään yhdeksän aikaan. Harvoin niin myöhään kuitenkaan. Yöt nukutaan edelleen erittäin hyvin :)

Kengät ostin huuto.netistä talveksi. Sellaiset ihanat varrelliset nauhakengät, joissa valkea karva sisällä. Ovat tosi suloiset! Normaalisti en käytettyjä kenkiä kyllä lapselle ostaisi, mutta nämä ovat käyttämättömät. Toisinsanoen käytetty lapsella, joka ei ole kävellyt. Ainakaan en yhtään kolhua/naarmua/kulumaa noista ole löytänyt. Ja halvalla sain :)

Tapaamisesta... Eli en siis pääse osallistumaan, koska tapaaminen järjestetään arkena :(. Töissä kun olen.

Muuten,
mukavaa lauantaita!
EDTA ja Oliver
 
Hihhei, minäkin ilmoittautuisin vielä, vaikken ole taas pitkiin aikoihin ehtinytkään tänne kirjoittelemaan - lueskelemassa olen silloin tällöin piipahtanut. Aloitin työt ja siihen vielä lisäksi opinnot, joten hiukan on ollut arkirutiineissa etsimistä. Meillä on onneksi niin hyvä tilanne, että tytön hoito järjestyy ensin isäkuukauden ja sitten isoäitien avuin ainakin muutaman vuoden, ei tarvitse pikkuista vielä hoitoon viedä.

Päikkäreistä olitte jutelleet, meillä nukutaan pääsääntöisesti kahdet: aamiaisunet siinä 10-11 pintaan noin 30-60min ja sitten päiväunet 13-14 alkaen 60-120min. Illalla mennään nukkumaan seitsemän pintaan, +-tunti ja aamulla noustaan seiskalta, +-tunti. Valitettavasti yöt ovat olleet todella takkuisia nyt pari kk, täytyy seuraavassa neuvolassa ottaa puheeksi.

Kysymys teille, jotka annatte korviketta pikkuisille - paljonko teillä juodaan vuorokaudessa? Ja miten olette ajatelleet alkaa siirtyä tavalliseen maitoon? Meillä on toki maisteltu raejuustoa ja jugurttia, mutta olen hiukan pihalla siitä, miten saan neidon siirtymään tuttipullollisista korviketta ruokajuomamaitoiluun... Paljonko vuosikkaan tulisi juoda tavallista maitoa päivässä?

Tyttö kävelee yhdestä sormesta kiinni pitäen, sanoo "äit" ja "iii", ja alkaa muutenkin olla enemmän taapero kuin vauva. Mihin se aika meni!!!

Taitaa olla hiukan sekavaa tekstiä, mutta sellaiset ovat tunnelmanikin: plussasin tänään. Tytöstä tulee isosisko kesäkuussa ja vaikka tietty iloinen uutisista olenkin, nyt hiukan hirvittää, kun ihan totta on....

Mutta mainiota syksyä kaikille!
 
Mukana ollaan :wave:

Päivät menee nopeesti enkä ole saanut aikaiseksi kirjoitettua. Tyttö on kehitnyt hurjasti, konttaa kovaa vauhtia, kävelee tukia vasten ja seisoo myös ilman tukea jonkin aikaa. Sanoo myös joitain sanoja ja tavuja. Mitoista ei ole tietoa sillä täällä on 8kk neuvolan jälkeen seuraava vasta 1 v iässä!

Jogurttia alettiin antamaan pari viikkoa sitten. Tyttö ei aikaisemmin syönyt hedelmäsoseita kovinkaan paljon, mutta maustamattoman jogurtin seassa uppoaa hyvin!

Taaperot: Tuttia ei olla missään vaiheessa edes kokeiltu

Yöt sujuu edelleen hyvin, joskus herää yöllä mutta nukahtaa yleensä itse. On nukkunut unikoulun jälkeen lähes aina 12 putkeen ja unikoulu pidettiin 6kk iässä.

Toinen lapsi olisi suunnitteilla ja kova vauvakuume vaivaa jo!

Yhteistapaaminen kiinnostaa minuakin, Helsinki sopisi mulle hyvin kun siellä on sukuakin ;)
 
Hei,

Mukana ollaan =)

Täällä tyttö on kehittynyt vauhdilla viimeisen kuukauden aikana. Konttaa kovasti ja kävelee Brion kärrynsä kanssa. Lamppu tunnistetaan, samoin kilpikonna ja lintu sekä imuri =) Osaa myös taputtaa, kun kysyy että kuinka peppi taputtaa. Kaikille lähtevillle osataan myös ovella vilkuttaa.

Päiväunista... Ollaan nyt siirrytty kaksiin päikkäreihin. 10.30-12.30 nukkuu ekat 2h ja tokat n.15.30-16.30. Yöllä nukkuu n.12h 20-08.

tutista... sitä meillä syödään nukkuessa ja autossa. Nyt on kuitenkin tullut tärkeämmäksi ja haluaisi esim. vaunuissa istuessa syödä. En tiedä kannattaisiko nyt vierottaa ennen kun käy liian tärkeäksi. Miten olette ajatellut vieroittamisen?

yöunet ja -syönnit... yöllä ei ole syöty enää pariin kuukauteen. yöllä herää pari kertaa siihen että tutti tippuu, mutta nukahtaa aina samantien uudelleen. nukkuu jo omassa huoneessaan. Tuo siirto auttoi kaikkien uniin meillä.

Leppis ja Peppi 10,5kk
 
Moi! Meillä täällä on menty takapakkia unien kanssa, kun lopetin imettämisen päivällä ja tyttö jäi koukkuun tuttipulloon. Yöllä heräs aikaisemmin vaan kerran, mut nyt herää kaks kertaa ja mikään muu ei auta kun maito yöllä. Huutaa niin kauheesti ja hysteerisenä niin kauan et saa maitoa. Piti ensin olla niin ettei opeteta tuttipulloa ollenkaan, mutta lopulta ei muu auttanut kun antaa se pullo. :headwall: Purkkiruuille on tehnyt stopin tässä parin päivän sisällä ja ei edes suutaan suostu avaamaan tai sitten sylkee ne pois. Mun lautaselta söis kyl kaiken.
Emmi on oppinut myös kävelemään muutamia askelia sekä näyttämään kieltä:)
Tämmöistä siis tällä hetkellä meillä. Ihanaa syksyä kaikille!

T: Peggy+Emmi 10kk
 
Jatketaan vaan tällä samalla pinolla tämäkin kuukausi. Mekään ei oikein päästä viikolla olevaan tapaamiseen, kun on noita työjuttuja. Joko paikkakunta on päätetty?

Hui kauhistus! Kuukauden päästä meidän pikku vauva täyttää vuoden! Miten tämä aika voikaan mennä näin nopeaan...

Meilläkin siirryttiin nyt sitten kaksiin päiväuniin ja siirto onnistui yllättävän hyvin. Nukkumaan meno on sujunut nopeammin, kun ei enää tarvitse vahtia väsynyttä jatkuvasti seisomaan nousevaa pikkuista. Yöunetkin pitenivät hiukan siinä samalla ja tyttö menee nyt nukkumaan n. klo 20. Jää sitten itsellekin vähän omaa aikaa iltasella.

Ryömintä on vaihtunut konttaukseen ja seiniä sekä sohvan reunusta vasten kävelyyn. Tämän hetkinen suosikkijuttu on kävellä sohvapöydän ympäri siitä tukea pidellen. Taputtamaan tyttö oppi viikko sitten. Kiipeilyvietti on aivan valtava ja välillä sitä sitten muksahdetaan. Ja vaipanvaihto on aivan mahdotonta, kun ei malteta pysyä hetkeäkään paikoillaan.

Mukavaa lokakuuta ja tulevien synttäreiden odotusta karhunpennuille!

Esikko ja Vieno päivää vajaa 11 kk
 
Moi piiitkääästäää aikaa!

Ei varmaan kukaan muistakaan, mutta kirjoittelin odotusaikana aktiivisemmin ja vauva-arjen myötä kirjoittelu on jäänyt vähemmälle. Lukemassa olen käynyt silloin tällöin. Hirveästi muuten kaikille onnea plussista, niitäkin on jo aika monta tullut :) Hurjalta tuntuu, mutta huomaan, että omakin kuume meinaa alkaa nousemaan jos täällä tulee pörrättyä! Mutta kyllä tässä kolmenkin kanssa välillä tuntuu, ettei ehdi tarpeaksi huomioimaan kaikkia, joten täytyy nyt pitää kuumeet kurissa.

Iina onkin jo iso tyttö. 11kk 1vk. Kohta vuoden. Voi hurja. Lyhyesti voisi todeta, että hyvää kuuluu :) Mutta tarinoinpa vähän pidemmin... Mitoista ei täällä tietoakaan, koska viimeksi ollaan käyty neuvolassa 8kk iässä ja seuraava on marraskuun alussa. Iina konttaa hurjaa vauhtia ja nousee pystyyn sekä kävelee tukea vasten. Pari kertaa on huomaamattaan seisonut ilman tukeakin. Taitaa kävellä 1v kemuissa. Selvästi on viimeisen kuukauden aikana oppinut uusia taitoja ja ymmärtää jo paljon puhetta. Pyynnöstä taputtaa, vilkuttaa, antaa lentopusuja, näyttää kieltä yms. Ihan supersuloinen <3

Ruokana maistuisi sormiruoka (perunaa, porkkanaa, banaania yms), mutta muuten söisi mieluiten mahdollisimman sileitä soseita. Odotan tavalliseen ruokaan pääsemistä, koska se varmaan maistuu. Maitotuotteista ollaan vähän maisteltu raejuustoa, ei muuta. Kohta voisi varmaan ottaa jugurttia tms.

Yöt ei meillä kovin hyvin toimi ja nyt tuolla itse asiassa jo kitiseekin. Taitaa loppua kohta kirjoittelut, ellei rauhoitu itsekseen. Yöt siis menee heräillen monta kertaa. Joskus hyvällä tuurilla herää vain kerran ja silloin nukkuu 21-06. Toisinaan herätään kymmenen kertaa ja esim viime yönä valvoskeltiin tunnin verran. Kiva olisi yöt saada paremmiksi. Korvatulehdukset kiusaa, joten aina on mielessä se, että olisiko tulehdus enkä mihinkään rajuun unikouluun ole valmis. Välillä on äidillä aika naatti olo. Onneksi kuitenkin vain fyysisesti. Henkisesti olen ollut todella voimissani. On aivan ihanaa saada olla kotona Iinan kanssa ja mukana esikoisen koulunaloituksessa yms. Päivisin Iina on supertyytyväinen kaveri. Olenkin kotona vielä ainakin vuoden.

Mitäs muuta? Tänään vaihdettiin kaukalo turvaistuimeen. Päädyttiin HTS Besafe izi combiin. Tomerana katseli maisemia uudessa tuolissaan :) Yllättävän hyvin mahtui, vaikka etukäteen mietin miten saadaan taakse mahtumaan turvaistuin, turvavyöistuin ja jakkara. Kaukalon kanssa oli loppujen lopuksi ahtaampaa.

Johan tässä taisi tulla juttua melkoisesti :) Mukavaa syksyä taaperoille ja äideille!

Emmama
 
Täälläkin huiskutellaan että en ole unohtanut teitä!! :wave::heart:
Arki vaan imee niin mukanaan sekä tämä uuden tulokkaan odotus (kirjoittelu odotuspuolella).:ashamed:

Nytkin on kiirus mutta palaan myöhemmin tänään kertomaan Oliverin 11kk kuulumisia! =)

Jennyli & Oliver 11kk + pikkuveli 28+3
 
Noniin, heipähei kaikille pitkästä aikaa!!:wave:

Mä oon oikeesti pudonnut ihan kärryiltä, uusiakin on tullut!:ashamed:
Ja useammalle jo pikkusisaruskin tulossa joten onnea!!:heart:

Aika tuntuu menevän niin mahdottoman nopeasti ihan arjen imussa! Ja meidän vauvoista on tulossa jo taaperoita!
Oliver juhlii tässä kuussa jo syntymäpäiviä, joten tuntuu hurjalle!:O =)

Meillä Oliver on edelleen helppo ja ihana, aivan kuten vastasyntyneestä asti!:heart:
Aamu aloitetaan klo 8-9 ja nukutaan joko 2 pienemmät päiväunet tai yhdet pitkät (n. 3h) unet. Yöunille käydään klo. 20-21 ja Oliver nukkuu heräämättä aamuun!
Ruokavalikoima on laaja ja nyt maistellaan jo ihan kotiruokaakin, mitä muu perhe syö (eli mausteita mukana)! Esim. makaronilaatikko oli pojasta oikein hyvää ja sormilla mukavaa syötävää ;) Tavalliset maitotuotteet on myös käytössä ja viimeistä tuttelilaatikkoa kaapissa viedään!

Oliver konttaa ja kävelee tukea vasten mutta uskallusta vapaisiin askeleisiin ei ole, eikä esim. seiso ilman tukea!
Hampaita on nyt 5 tulosillaan.
Yksi korvatulehdus ja muutama flunssa/yskä sekä vauvarokko ollaan sairastettu.
10kk-mitat olivat 10 260g/74.3cm ja kohta onkin sitten jo 1-vuotisneuvolan vuoro =)

Mitäs vielä...arki pyörii tosiaan kodin ja lasten ympärillä! Lisäksi tämä uuden vauvan odotus on verottanut paljon voimia! Olen ollut paljon väsyneempi ja raihnaisempi nyt kuin Oliveria odottaessa vaikka kävin töissä!
Olo alkaa olla jo raskas, lihava ja köntysmäinen...isompi olen nyt kuin Oliverista, puuh!:x
Siivoaja meillä on alkanut käymään 2krt/kk, mies sen minulle tarjosi kun ei itse juuri kotitöihin osallistu.
Joulua siis odotellen...sitten meillä on 4 rakasta poikaa:heart: Aika huisia!!
 
Jospas minäkin välillä kerron meidän kuulumisia :)

Ensiksi onnittelut kaikille plussanneille ja onnittelut myös Jennylille tulevasta poitsusta :heart: :) Teillä on komee poikapoppoo sitten kohta koossa :)

Sitten meidän kuulumisia: Täällä opetellaan tällä hetkellä kävelemistä. Vielä ei ilman tukea oteta askelia, mutta tukea vasten kyllä sekä seistään muutamia sekunteja ilman tukea, muuten kontataan. Oliver tykkää siitä kun pitää häntä käsistä kiinni ja kävelyttää. Ajattelin hommata taaperokärryn pojalle, luulen, että se olisi hyvä tässä vaiheessa kävelynoppimisn tukena :)

Miten teillä muilla syödään? Meillä nimitttäin on aikoja jolloin Oliver syö hyvin eli kaikki tarjottu ruoka syödään, mutta sitten on taas aikoja jolloin ruoka menee ainoastaan muutama lusikallinen ja sitten suu vedetään tiukasti kiinni. Onko muilla tälläistä ja mistä voisi johtua? Tällä hetekellä syödään taas huonommin, olen ajatellut sen liittyväön hampaiden puhkeamisiin, mutta milestäni tällä hetkellä hampaita ei ole tulossa..

Sitten piti kysyä yöunista sen verranm, että meillä Oliver on ollut aina hyvä nukkuja ja onkin nukkunut 11 tuntia yössä yhteen soittoon viiden kuukauden iästä saakka, mutta nyt on noin viikon ajan herännyt aamuyöstä 5-6 aikaan itekemään ja itkeskellyt noin tunnin ajan kunnes on nukahtanut uudelleen, mistäköhän voi johtua? Poika on ihan normaali muuten ja on voinut hyvin ja ollut oma itsensä..

Hivenen on vauvakuumetta täällä havaittavissa, mutta vielä ei ole uuden aika. Oliver on niin pieni vielä, että hän saa olla meidän pienimmäinen vielä :heart: Ja lisäksi on saanu nyt unelma työn, joka ainakin vielä on määräaikanen, joten jos nyt paksuksi tulisin niin sitten todennäköisesti menettäisin tuon työpaikan.. Mutta jos luoja suo niin kuitenkin haluaisin lapset max kolmen vuoden ikäerolla..

On se niin ihana huomata kun toinen kasvaa ja kehittyy tässä vaiheessa niin hurjaa vauhtia. Ihan pienellä aikaa oliver on oppinut paljon uutta. Osaa pyynnöstä tuoda pallon ja muutaman muun esineen. Osaa laittaa sellaisia isoja legoja ämpäriin ja ottaa pois. Osoittaa esineitä joiden nimen sanon, esim lamppu, nalle, pallo,auto jne.. Ja vilkuttaessa sanoo "hei hei" :heart:

Meillä on esni kuun lopussa sitten munuaisten dmsa tutkimus, jossa selvitellään munuaisten toimintaa. Kaiken kuitenkin pitäisi olla kunnossa. Kontrollit voidaan lopettaa tämän tutkimuksen jälkeen jos siiis kaikki on ok.

Mukavaa syksyn jatkoa kaikille ja hauskaa 1-vuotis syntymäpäivien odotusta kaikille karhunpennuille!

Ellen ja Oliver 11kk :heart:
 
Hei vaan!
Vähän on hiljentynyt tämä kirjoittelu..

Meillä on tullut nyt 10kk täyteen pojulle:)

Taitoja on tullut lisää eli ekat askeleet ilman tukea on otettu=) Haparoivia vielä, mutta kovastihan tuo yrittää. Joka päivä tulee rohkeammaksi.

Hampaita on nyt 6.

Ellen, meillä tuo syöminen vaihtelee tosi paljon, välillä uppoaa kaikki hyvin, sitten taas ei mitään.

10kk mitat olivat 8700g ja 76cm. Pitkä ja hoikka poika.

Munuaistutkimuksiin mennään ens viikolla. Tehdään eka isotoopinen kuvaus, jossa katsotaan munuaisten toimintaa ja sitten urografia eli varjoainetta suoneen ja kuvataan virtsatiet. Nähdään tarkemmin ahtauman paikka ja millainen se on.
Tilanne siis kesällä ultrassa hyvä, altaat pienentyneet reippaasti, toinen jo liki normaali.

Imetys jatkuu edelleen, ei kelpaa pullot ja tutit.

-Fiona ja poju 10kk ja 9 päivää-
 
Jennyli, onpas jo hurjan pitkällä uuden tulokkaan odotus! Onnea loppuodotukseen!

Ellen, meidän tytöllä on jo parisen viikkoa ollut yöunet levottomia ja on heräilty aamuyöstä vaikka aiemmin nukuttu kuin tukki koko yö. Itse olen kyllä ajatellut sen liittyvän liikkumisen kehittymiseen sekä hampaidentuloon. Lisäksi tällä viikolla on tuo ruokahalukin heikentynyt, joten vahvasti epäilen uusien hampaiden puhkeamista.

Esikko ja Vieno 11,5 kk
 
Ellen piti tulla kommentoimaan syömistä: Meillä myös poika on huono syömään, ollut oikeastaan aina! Kesti 3 kuukautta ennen kuin suostui syömään sileitä soseita ja nyt kun siirryttiin karkeisiin reilu kuukausi sitten niin sama nirsoaminen jatkuu. Tällä hetkellä on semmonen kausi, että välipala ja iltapala ovat ainoat mitkä menee hyvin ja syö kerralla 2-3dl.
Muuten ruoka ei maistu! Kerralla saan syömään 2-8 lusikallista, jonka jälkeen ei kelpuuta enää yhtään. Aamupalallakin, kun syödään täsmälleen samaa puuroa kuin illalla niin ei maistu. Ruokailu ajat meillä on säännölliset - syödään kolmen tunnin välein.
Usein lounaalle ja päivällislle mennessä huomaan, että poika on nälkäinen mutta ei vain suostu syömään montaakaan lusikallista. Maitoa kyllä juo mielellään nokkamukista sen desin kerralla.
Soseiden syömisen tukena meillä ollaankin sormiruokailtu ja siitä on ollut apua ainakin meille.

Yritänkin lohduttautua sillä, että Axel on muuten virkeä ja touhukas sekä kehittyy ja oppii koko ajan uutta. Myös pissaa ja kakkaa normaalisti. Neuvollassakin oltiin tosi ymmärtäväisiä ja tuettiin jatkamaan samalla tavalla. Punnitsemista jännitinkin vähän kun mentiin 10kk neuvolaan, mutta onneksi sentään oli tullut lisää painoa 300g edellisestä kerrasta. Mutta alarajoilla silti mennään... Tarvii vaan toivoa että joskus se ruoka maistuisi hyvin!

Tsemppiä ruokailuun!

Mustikka ja Axel 10 kk
 

Yhteistyössä