Marraskuun 2009 karhunpennut

Masuvaivoihin voin suositella lämpimästi vyöhyketerapeuttia.

Keskimmäistä lasta käytin kolme kertaa vyöhyketerapeutilla, joka oli erikoistunut vauvoihin ja raskautta suunnitteleviin ja raskaanaoleviin. Lisäksi hieroin vauvaa jalkapohjista kymmenisen minuuttia päivittäin vyöhyketerapeutin ohjeiden mukaan. Ja miten hyväntuulinen poika meille tulikaan kun vatsavaivat helpottivat jo ekan käynnin jälkeen =) .

Esikoinenkin kärsi aikoinaan masuvaivoista ja silloin tuli kokeiltua mm. Cuplatonia ja Disflatyliä mutta niistä ei meille suurempaa apua ollut. Joten itkevää vauvaa tuli kanniskeltua paljon...


Jouluisin terveisin :xmas: :xmas: (vain valkea maa puuttuu...)

Pelagia ja nimen saanut Saimi Isla Pelagia 1kk2pv
 
Onnea Kuiskaten pikkumiehestä :flower:

Täällä mahtava yö takana! 5,5 tuntia katkeamatonta unta. Teki hyvää sen edellisen 2 tunnin yöunien jälkeen. Eli tuon huuto-yön jälkeen vauva oli eilen todella väsynyt. Nukkui ja söi koko päivän. Illasta sitten heräsi kunnolla about 20 aikaan ja tissiteltiin parisen tuntia sen jälkeen tutti suuhun. Neiti nukahti tyytyväisenä isin syliin ja 22.30 pantiin omaan sänkyyn. Klo 04 söi ekan kerran ja aamulla 8.00 toisen. Luulen et tuo tutti rauhoitti hyvin eikä neiti roikkunut tississä ihan koko iltaa. Toivottavasti ei nyt heikennä tuota imetystä :ashamed:

Indo ja Matilda 1vko 5pvä
 
vyöhyketerapiaa meillekin neuvolasta suositeltiin, jos muu ei auta ja kyllä mennäänkin jos tarve vaatii. =)

pelagia ihana nimi teidän tytöllä, Isla on melko harvinainen nimi tai en ainakaan tunne yhtäkään, ja Isla tai Ada olisi meidän tytöstä tullut siis jos ois tullu tyttö. mut jos joskus vielä tytön saamme on hän luultavasti Isla Ada =)

pikkumies on nukkunu klo 22-00, 00-04 ja 04-05 mut sit 05-07 oli taas masuvaivaa, ei suoraa huutoa huutanut mutta pientä kitinää ja oikeestaan se jatkui 9 asti, nyt taas nukkuu =) :heart:

pitäs keksiä jotain kivaa tekemistä täksi päiväksi ettei tulis vaan kotona kährättyä..

no nyt se heräs :wave:

tupuna ja puhis 2vkoa 5pvää :heart:
 
onnea kuiskaten :flower: :heart:

disflatyl tipoista,kun niitä antaa imetyksen yhteydessä,annatteko ne ennen vai jälkeen syötön??täälä alkaa olemaan suuri murhe pojun masusta,pahenee vaan :'( illat ja yöt on pahimpia,kolme yötä mennyt nyt niin että korkeintaan tunnin nukkuu kerrallaan ja sitten herää joko piereskelyyn joka vissiin tulee oikeen kipeetä tai sitten muuten vaan herää pöhisemään.cuplatonta ollaan käytetty mutta eilen hain noin disflatylit ja ekan kerran kun annoin tuntui tosi hyvin tehoavan röyhtäili heti ja teki isot kakat,mutta illalla sitten heti huomas ettei oo vaikutusta,21-23 huusi kokoajan ja kipristeli itteensä ja sitten nukahti,kovasti syö tissiä ja korvikettakin ettei kyllä nälkä oo kun joka vaiheessa jotain oon sen masuun lykkäämäs.tiedän että en ole ainut joka masuvaivojen kanssa pyörii,mutta on niin paha mieli pienen puolesta kun näkee ettei kaikki oo hyvin :'( ja tosin se että kun masuvaivat on menny pahempaan suuntaan,mitään sellaista en syö minkä sanotaan vauvan masua ärsyttävän!!
 
loveangel kurja kuulla että teilläkin noin kovia masuvaivoja :'( ja jos ei relatipat,cuplatonit tai disflatylit auta nii kannattaa teiänkin mennä vyöhyketerapiaan, netistä ainakin oon lukenu et siitä on paljon apua jo ekasta kerrasta ja vauvat ei mahaansa enää itke. menen itsekin pojan kanssa jos jatkuu vaivat, nyt oli eilen hyvä päivä et pitää nyt kattoa miten jatkossa..
 
Moikka

Tänne tuli nyt sitte uus jäsen, meikäläinen!
Oon 35.vuotias Tampereelainen neljän lapsen äiti,
Nyt oon kotona, mutta ammatiltani olen opettaja ala-asteelta, en kuitenkaa mikään nirppanokka ym.:D
Olen onnellinen neljännestä lapsesta:)
Tytöllä ei ole vielä varmaa nimeä ja kastejuhla vietetään tammikuussa.
Tytöllä ei ole ollut noita masuvaivoja kamalasti joskus on itkeny, niistä
Tyttö nukkus nyt yönä tosi huonosti 21.30-22.45, 23.20-01.30,2.00-06.00 ja 06.00-09.00.
Sillo oli avuton olo kun ei voinu auttaa enempää:( Nukahti lopuks mun sylii lastenhuoneen nojatuolil klo. 02.00 aikaa. Onneks sit tuliki pitempi pätkä. ite sain nukkuu viime yön 5h, päätin sit jo herätä 06.00 aikaa, mies oli yövuorossa niin ei siitäkää ollu apuu:D
Mutta nyt tekemään ruokaa
--->

Aadaliini ja ''Nöffi'' 15pv
 
Alkuperäinen kirjoittaja mere79:
Mä olen muuten nyt kaksi päivää ollut ilman maitoa/jugurttia (mutten siis ihan täysin maidottomalla tosiaan) sekä suklaata. Oon ostanut karkkia ja pähkinöitä, kun jotain on pakko pupeltaa joka päivä. Kyllä oli vaikeaa mennä suklaahyllyjen ohi kaupassa. Meillä ei ole ollut pahoja vatsavaivoja vauvalla, mutta jonkin verran vaikuttaa olevan tuskissaan, kun ähisee ja puhisee tuotantoa tehdessään, siksi tämä kokeilu. Pitäisikö mun nähdä jo kahdessa päivässä ero vai kuinka kauan jatkan kokeilua?? Olen mielestäni huomannut jotain parannusta vauvan olossa, mutta en osaa ihan varmasti sanoa. Pitänee ostaa jotain kalsiumtabletteja kohta, jos pitkäänkin jatkan kokeilua. Joulu ilman suklaata kuulostaa mun kaltaiselleni suurkuluttajalle myös tosi vaikealta :ashamed:
Se virallinen välttämis-altistusaika on 2vk mutta kyllä jo muutamassa päivässä näkee (kun koko ajan ei tule lisää sitä aiheuttajaa) muutosta parempaan yleensä. Virallisesti tosiaan jos allergiatestejä tehdään niin 2vk pitää olla ilman ja allergia todetaan sen jälkeen antamalla aiheuttajaa. Eli itse (esikko oli todella moniallerginen eikä jokaista eri ainesosaa käydä testaamassa erikseen vaan kotona testataan ja sen mukaan hoidetaan ruokailut) tein niin että jos epäilin jotain ruoka-ainetta niin jätin sen pois muutamaksi päiväksi ja sitten taas annoin sitä. Jos tuli mielestäni reaktiota (mahakipuja,ihottumaa tms) niin jätin taas pois mutta pidemmäksi aikaa ja sitten vielä kerran annoin sitä jotta varmistuin johtuiko siitä vai jostain muusta.

Eli jos tuntuu että apua on niin olisin ainakin viikon ilman ja sitten nauttisin normaalisti noita tuotteita. Jos huomaat että vauvalla alkaa kipuisat mahavaivat (voi tulla seuraavana päivänäkin vasta) niin jätä uudestaan pois ruokavaliostasi useaksi päiväksi ja taas kokeile antaa. Jos reagoi niin sitten menisin allergialääkärille suoraan.

Nämä siis ohjeita joita itse sain allergioihin erikoistuneelta lääkäriltä viime vuonna kun esikon herkkyyksiä selviteltiin. Maitoproteiiniallergia on muuten käsittääkseni yleisin vauvojen allergia.

MUOKS: kaupasta saa muuten aivan mielettömän hyviä lehmänmaitoa vastaavia tuotteita joihin on lisätty kalsiumia :) Soijamaito,riisimaito,kauramaito, jugurtit ja ruokakermat noista kaikista sekä vanukkaita,jäätelöitä jne. Eli valikoimaa on vaikkei lehmänmaitoa käyttäisikään :)
 
Täällä ollaa ite nyt sitte kuumeessa..ei yhtään kivaa.

Eilen oli sitte meitin esikoisen 5v synttärit ja sen kunniaksi kävimme vähän shoppailemassa joka ei kummiskaan kunnolla sit onnistunu mutta tänää oli uus yritys joka onneksi sitte onnistui.

kuiskaten onnea vauvasta :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tupuna21:
mamacita kyllä vaavilla ihan oikea imuote on ollut, mutta syö ja syö niin paljon että osittain on varmaan nälkäänsäkin huutanut :ashamed: ja sit ei oo syömisestä tullu välillä mitään, ku heti ku poika saanu imuotteen ja ehtiny vähä aikaa imeä, on alkanu masua kouristaa nii kovasti et ote hellittää ku hän vaan kippurassa huutaa :'(

ja imemisen jälkeen syö vielä käsiään eli olen antanu korviketta, ja tää poitsu tyytyy vasta sitten, kun on saanut n. 100ml yhteensä ellei enempikin. yhtään ei puklaile, ja tänään ollu koko päivän hienosti ku tyytyväinen vasta sit ku on sekä tissitelty, että jatkettu korvikkeella.. yritän imettää tiheemmin nyt ettei loppuis itellä toi maidontulo, neuvolastakin sanoivat et n 2 tunnin välein ois hyvä imettää. ja poika siis syö n 100ml kahen tunnin välein, ku en mä voi sitä nälässäkään pitää vaik toi on hirveen iso satsi maitoa...

disflatyl tippoja kävin hakemassa, oiskohan neki vaikuttanu.. ja suklaat ja kaakaot olen jättäny pois ja eiköhän nimenomaan suklaaseen oo hirmu himo, no pitää muuta puputtaa sit =)

mies on onneks apuna työpäivän jälkeen, ei yksin jaksais jos vauva vaan huutais.

nyt syömään ku kerranki mahollisuus, poika nukkuu wuhuu :D

tupuna ja puhis 2vko 4pvää :heart:
aiemman tekstin alku osui silmään ja pakko kommentoida. Mulla tuli maitoa liian voimalla eli ns. suihkutissit ja silloin tyttönen veti vatsaa ja koko kroppaa kippuralle ja huusi ihan hulluna. Myöskään paino ei ole noussut kuin tyydyttävästi eli vaikka multa maitoa tuli paljon, niin ei tuo saanut sitä ilmeisesti nieltyä kunnolla...Kokeilin alkuun lypsää 20-30ml pois ennen imetystä ja sitten imetin aina 2-3 kertaa peräkkäin samasta rinnasta, että maitomäärät vähenisi. Nyt parin viikon jälkeen on vihdoin rauhoittunut, tosin riskihän on, että lakkaa kokonaan tätä menoa... Mietin vaan, että, jos sullakin on ollut sänky täynnä maitoa, niin voisko olla, että sama vaiva?
 
kuiskaten onnea! :) :heart:

hannanmamma03 ja nunneliini
juu, meilläkin sokereita mitattiin laitoksella ku tyttö vapis lämpölampun alla ja kaikki vaatteet oli sillo viel päällä.. :/ sokeriarvot kuitenni nous ku mulla alko maitoo tulee paremmin.. tyttö sai myös korviketta laitoksella oman maitoni lisäksi..ja tosiaan auttaa ku ottaa vapisevasta jalasta kiinni..

Meidän neuvolantäti ku ei oikee mitää siihen osannu sanoa mistä johtuu vapina.. :/ meillä on tosi nuori neuvolantäti..oli yhteydessä lastenlääkäriin joka oli sitä mieltä että kokeisiin.. jos niissä häikkää niin lastenpolille meno..
Tämän vapinan takia käytiin pe labrassa,otettiin sokeriarvot, kalium ja natrium arvot... tuloksia odotellaan..pikasokeri arvo oli hyvä..

TB ja tyttönen 3 viikkoa+1pvä:heart:
 
teddybear82 Voi näitä meidän tärisijöitä :/ Toivotaan että alkais vähenemään,kuulostaa ihan samalta toi teidän tärinä kun meilläkin... :ashamed:

Eilen oltiin ekaa kertaa vaunuilemassa ja poika söi kun tultiin sisälle ja nukku vielä 3 tuntia sen päälle :D Eli hyvää tuntu tekevän ulkoilu! Itelläkin oli paljon pirteempi olo heti! tänään tulee just ulkoilu aikaan muumipeikko ja pyrstötähti telkusta ja tyttö varmaan haluaa sen katsoa,et saas nähä koska keritään sit ulos!

Mies oli illalla kyläyhdistyksen pikkujouluissa ja kyllä vähän harmitti,ei muuten mutta ne ruuat :LOL: (ihan kun mun tarttis vielä jotain ruokaa ahtaa itteeni..) No ehkä tän mun mahan kunnon huomioon ottaen on ihan jees etten sinne mitään laatikoita ahda..vois olla taas pönttö koetuksella B)

hannanmamma+Jätkänpätkä 2vko 1pv :heart:
 
hannanmamma ja teddybear toivotaan että vauvojen tärinät loppuisi!!

meillä eilinen päivä oli sitten itkun ja mahan väännön kanssa parempi ja yö kanssa,pari kertaa nukuttiin jopa kaks tuntia putkeen =) olisko niin että ne tipat alkoi auttamaan vasta niinkun eilen,että ekana päivänä ei ollut vielä tehoa.toivotaan nyt että helpottaa,oli se niin kauheaa kattottavaa kun pieneen tuli niin kipeää :'( tupunan ehdottamaa vyöhyketerapiaakin jo mietin,kiitos vinkistä,pidetään korvan takana jos väännöt jatkuu!
mukavaa itsenäisyyspäivää kaikille :hug:
viikon päästä pojun ristiäiset :heart:
 
mimona en ollu tullu ajatelleeksikaan että vois noin olla.. nyt olen antanu korviketta jokaisen imetyksen jälkeen ja niin vaan alkaa maidontulo itellä loppumaan :ashamed: :ashamed: harmittaa ihan hirveesti, ois niin ihana ja helpointakin imettää, toi pullojen kanssa sähläys varsinki öisin on niin turhauttavaa :headwall:

kellään vinkkejä miten saisin maidon "lisääntymään"? imetän parin tunnin välein suunnilleen mut ei sieltä paljoa enää tule..
 
Kiitokset onnitteluista! Aika tosiaan suorastaan lentää... ja paljoa ei enää ehdi koneella roikkua, mieluummin sitä sitten nukkuu univelkoja, kun poitsukin nukkuu.

Vauva on tyytyväinen, syö hyvin ja jaksaa olla hereillä jo pitempiäkin aikoja, viihtyy sylissä.
Nukkuu 4 tunnin pätkiä, jolloin saa itekin levättyä.

Pahin rintojen pakotus on jo ohi, eikä ole enää ollut tarvetta pumppailla ylimääräisiä, yhden erän luovutin äidinmaitokeskukseen, mutta taisi loppua siihen luovutus.

koitan käydä päivittelemässä aina välillä, ja lukemassa teidän kuulumisia...

Kuiskaten ja pikkumies 1vko 1 pvä
 
pienen hiljaiselon jälkeen tuun taas kertomaan kuulumisia.. meillä menny 2 yötä tosi huonosti, toissa yönäki rauhottu vasta kahden aikoihin nukkumaan... mutta eilen sit sai rela-tipat aiemmin ku yleensä ja ihan iteksensä poju rauhottu nukkumaan :D maidon kanssa vähän ongelmia on.. tuttelin pulauttelee ulos, nannista tulee vatsanväänteitä.. seuraavaksi kokeillaan tuota omneota, jos sekään ei auta niin apteekin maidoille pitää varmaan siirtyä.. :/ nyt alan lukeen teän kuulumisia..

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

tt ja Tuukka 6vkoa
 
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille! :flower:

Paljon on tullut tekstiä kun en ole pariin päivään päässyt lukemaan. Ja paljon on masuvaivaisia vauvoja.. :( Täällä painiskeltiin myös vatsavaivojen kanssa, valvottivat pikkuista ja koko perhettä ja masuvaivoja oli myös paljon päivisin. Kokeiltiin relaa ja cuplatonia, josta olikin hieman apuja mutta edelleen vauveli oli kovin kipeä mahastaan. Päätin sitten kokeilla vyöhyketerapiaa, vaikka itse siihen suhtauduinkin melko varauksella. Terapeutti sanoi että auttaa lähes kaikilla vauvoilla ja yleensä tarvitaan noin kolme hoitokertaa. Me ollaan käyty vasta kerran vyöhyketerapiassa (viime pe) ja mahavaivat helpottivat samantien. Vauva ei ole kertaakaan itkenyt mahaansa!!! Muuttui kuin eri ihmiseksi, seurustelee päivisin hyväntuulisena ja öisin nukkuu melko hyvin. Joten todellakin suosittelen kaikkia kokeilemaan!!!

Nyt kutsu käy, vauvelilla ruoka aika =)

Santtu ja tyttö 4vko 2 pvä
 
Alkuperäinen kirjoittaja tupuna21:
kellään vinkkejä miten saisin maidon "lisääntymään"? imetän parin tunnin välein suunnilleen mut ei sieltä paljoa enää tule..
eiköhän sieltä vielä tule jos vasta pari päivää olet antanut pullosta vasta imetyksen jälkeen, imetyksen lopettamisessa menee yleensä viikosta kahteen vaikkei imettäisi yhtään joten ei se ihan parissa päivässä lopu :) Muistathan syödä ja juoda kunnolla itse? Se vaikuttaa. Pumppailemalla saat myös pidettyä omaa maidontuotantoa yllä ja sehän on tosi hyvä vaihtoehto siksikin että voit sitten antaa pullosta omaa maitoa. =) Luultavasti tissit eivät vain tunnut "täysiltä" koska imetät niin usein ettei se pakkaudu,mutta eniten maitoa kuitenkin muodostuu imemishetkellä joten kunhan vauva on tissillä usein ja ote oikein niin eiköhän se siitä!

tuossa linkissä kohdassa 2 käsitellään liian runsasta herumista,toivottavasti siitä on jotain apua! suihkutissit on tosiaan yksi imetysongelmista, siihen löytyy keinoja myöskin jos teillä on se vaivana:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=61&Itemid=167#liianrunsas

tuossa vielä tietoa maidon riittämisestä, itse olen tykännyt sivustosta kun imetysongelmien kanssa olen pähkäillyt

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=32&Itemid=119
 
musta muuten tuntuu että vauva on alkanut pulauttelemaan ihan mielettömästi :/ En tiedä syötänkö liikaa vai onko nuo disflatylit,onko muut huomanneet mitään samanlaista disflatylien kanssa? Kokeilen nyt antaa tuttia enempi jos vaikka auttaa kun tosiaan vähentäisi varmaan ilmavaivojakin, vaikka ei niistä nyt onneksi vauva mitenkään kauheasti vaikuta kärsivän kun ei itke edes, ähisee vaan.

Mamacita- ja typy 4vk 4pv
 
Täällähän me jo oltiin. :D
Meidän pieni Junior sai eilen kasteessa nimen Rasmus Matti Joonatan :heart:

Kastetilaisuus meni hienosti,eikä poitsu välittänyt kastevedestäkään mitään vaan veteli hirsiä melkein koko päivän. :D
Ainakin musta tuntui siltä....kun poika kiersi sylistä syliin ja en muista että oisin nähnyt silmät auki kuin vasta iltasella. :)
Ihanat juhlat oli...ja ihanaa että ne on ohi.Kyllä sitä ressattiin taas ennen niin kauhiasti että hui kauhia. :LOL:
 
mamacita meillä alkoi vauva pulauttelemaan vähän aikaa aloitettuamme disfaltylin käytön, jätettiin se pois perjantaina ja vaiva on helpottunut! :wave: meillä oli sellaista pulauttelun lisäksi että vähän aikaa nukuttuaan heräsi nieleskelemään ja kakomaan kun maidot nousi takaisin kurkkuun jota seurasi iso itku... joten unet jäi vähiin.
Itsekin mietin että ahmiiko vauva liikaa maitoa kerralla kun esikoisen aikaan mulla tuli suihkuamalla sitä maitoa mutta jotenkin aavistin ettei siitä ole kyse.

Niin ja ihanaa nyt kun jätin pois omasta ruokavaliosta kahvin ja muut mahavaivoja aiheuttavat aineet niin aivan eri vauva meillä *kop kop koputan puuta*. Vähän ähistelee vieläkin mutta huomattavasti helpottanut vaivat, ei enää naama punaisena huuda... =)

kiva santtu että vatsavaivat helpottanu, paljonko muuten maksoi toi yksi käynti?

pitäisi lähteä piparkakkutaikina mennä tekemään =)

Nunneliini & vaapula 3 vkoa :heart:
 
Puuh.... :(

Täällä huuto lisääntynyt vaan päivä pävältä... Relat ja muut käytössä jo, mietin vaan, että mikähän mahtaa olla syynä.. :/ Kovasti vatsaa kipristelee ja poika huutaa välillä ihan suoraa kurkkua eikä rauhoitu millään. Toivottavasti helpottuisi pian, ei oikein tahdo jaksaa..

Öisin heräilee edelleen syömään useasti, mitä lähemmäs aamua tullaan niin sitä tiheämmin. Vaipankin joutuu vaihtamaan pari kertaa yössä kun pissaa niin hurjasti. Pari kertaa jopa meidän peti ollut pissassa kun syötön aikana lorauttaa :D Kovasti myös ähkii ja ähisee yöllä, joten vatsa silloinkin vaivaa. Ei tosin itkeskele yöllä, joten se jo hyvä:)

Itsellä mielialat ja hormonit heittelevät todella!! Välillä itkeä tihrustan ja välillä niin seesteinen olo.. Ärsyttävää!! Öisin hikoilen kun mikäkin, aina ihan pää ja vaatteet märkänä kun herään :/ Muilla vastaavaa?

Tulipas valittavan sävyinen kirjoitus :whistle: No, vähän kyllä helpotti kun avautui :D

Nyt nautin hiljaisuudesta kun sitä viimeinkin hetki :)

Milliz + toukka melkein 4 vkoa :heart:
 
Jee...Pääsin minäkin sitten tänne puolelle kirjottelemaan. Oon jotenkin ihan toimeton...ei oo mitään tekemistä...pikkuinen vaan nukkuu:) Ihanaa kun pääsee kunnolla kumartumaan, kävelemään jne. outoa oli kun sai pojallekkin (2,5v) puettua vaatteet kunnolla. On tää vaan niin ihana olotila, kun on saanut kroppansa takaisin:)

T:peggy+Emmi 2,5vrk
 

Yhteistyössä