Marraskuun 2009 karhunpennut

meil on huomenna neuvolalääkäri vauvan ollessa 5vko ja 3 pvää, oliko eka neuvola 1 kk vai 2 kk iässä, kun mietin, kumpi tää mahtaa olla? kun seuraava neuvola-aika olis menny viikkojen päähän, jos ei tätä aikaa olis otettu.
 
Kuiskaten eka neuvola on kk iässä ja tuo neuvolalääkäri noin 6vk iässä. meillä helsingissä ainakaan ei oo 2kk-neuvolaa tuon lääkärin takia . Seuraavaksi sanoivat että pitää itse varata 3kk-neukku, kunhan ollaan vähän lähempänä sitä ikää.

Mamacita- ja tyttö 2kk 2pv =)
 
PeggyBundy - meillä yösyötöt menee ihan sillä, että räväytän valot päälle siinä vaiheessa, kun Pinja on varmasti jo hereillä (se kun ähisee, kujertaa yms. nukkuessaankin, välillä saattaa kesken unien, nukkuessaan, vähän itkeä tihrustaakkin muutamia kymmeniä sekunteja), nostan sängystä joko viltissään tai ilman vilttiä. Ekan syötön aikana en vaippaa vaihda, ellei sitten ole kakkoja vaipassa tai harsot jo aivan märät - yleensä kuitenkin voi pitää toiseen syöttöön asti vaipan. Vaipan vaihdan aina ennen syöttämään rupeamista, paitsi sitten jos rupeaa turistamaan kesken syötön. Sitten vain muksu ruokailun jälkeen takaisin omaan pinnikseen ja onkin sinne jäänyt melkein aina suoraan nukkumaan. Nykyään vähän toisen syötön jälkeen saattaa elämöidä, muttei montaakaan minuuttia tarvitse "nukuttaa" sitä.

Kuiskaten - no meillä oli neuvoloita 3vk, 6vk ja seuraava on 9vk iässä.. ettei meilläkään ole ollut vielä tasakuukausneuvolaa ennen tuota seuraavaa, jonka jälkeen ovatkin sitten kerran kuussa. Ja tosiaan meillä neuvolalääkäri + mun jälkitarkastus tuolloin seuraavalla kerralla, eli 9vk/2kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PeggyBundy:
Miten teillä menee yöllä vaipan vaihdot, syötöt jne? Mä nostan hissukseen tytön omasta sängystä viereen. On yleensä tiukasti peittonsa sisällä. Syönnin jälkeen takaisin omaan sänkyyn ellen sitten satu nukahtamaan samalla. Vaipan vaihdan melkein pimeässä huoneessa(ikean yövalo vaan sen ajan päällä)ja pyyhin kakat kosteuspyyhkeillä. Tyttö takaisin peittoon ja vähän tissiä ja omaan sänkyyn.
T:peggy+Emmi 1kk
Meillä tyttö nukkuu vieressä, joten en oikeastaan nouse yöllä jos ei vessahätä iske itselle. Käsittääkseni tyttö syö kaksi kertaa, noin kahden aikoihin ja toisen kerran neljän jälkeen. Vaipan vaihdoin alkuaikoina joka yö mutta nyt pariin-kolmeen viikkoon ainakaan ei ole tullut kakkaa yöllä, joten sitä ei tarvi vaihtaa.
Mulla on kyllä sängyn lähellä pari vaippaa siltä varalta jos joskus on paljon pissaa mutta käytännössä ei öisin oo tarvetta. Ja ikean yölamppu! :D

Aamuyöstä alkaa ähinä siinä kello seitsemän paikkeilla, hurjalta kuulostaa mutta muistan ihan saman esikoiseltakin. Vauva,mies ja esikoinen nukkuvat ihan normaalisti ähinästä ja puhinasta huolimatta mutta minä en saa unta ennenkuin se loppuu.
 
Hyvää Uutta Vuotta 2010 =)

Täällä kans sellainen ''mininukkuja''! Matilda nukkuu sellaisia 15-30 minuutin pätkiä, mut joskus yllättää 2-3 tunnin unilla. Eilen oli juuri tuollainen pidempi pätkä, niin pääsin isompien kans leikkimään barbeilla! Olivat onnesta sekaisin kun äiskä ehti kerrankin leikkiä, eikä vauva keskeyttänyt :D . Yleensä ihan kamalan huono omatunto kun kaikki jää heidän kanssa kesken. Ajattelin aloittaa isompien kanssa jonkun harrastuksen kun Matilda on hieman isompi, eikä tissittele enää koko ajan :heart: .

:hug: Kaikille, joiden vauvat itkevät kovasti! Täällä itkut ovat vähentyneet huomattavasti ensimmäisen kuukauden jälkeen :whistle: . Aika hyvin olen myös oppinut, että mitä mikäkin itku tarkoittaa ja se kyllä helpottaa elämää :) . Matildalla on eräs itku, joka kaikessa surkeudessaan myös nostaa hymyn kasvoille. Kutsumme sitä lammasitkuksi, koska oikein kurkusta tulevaa määkimistä. Tällainen merkkiääni kun tulee, on neiti TODELLA loukkaantunut!

Eilen oli 6 viikon tarkastus. Painoa on nyt 4,5 kg ja pituutta 53 cm. Matilda sai toisen vahvisteen hepatiitti B vastaan. Kahden viikon päästä on vuorossa BCG eli calmette, jonka haluan vauvalle, vaikka suomessa sitä ei ilmeisesti enää laiteta. Itellä olisi jälkitarkastus 15.päivä. Saa nähdä onko kaikki ok. Kuukautisia ei ole onneksi näkynyt. Yleensä minulla alkanut kun synnytyksestä 2 kuukautta.

Tämä mamma teki uuden vuoden lupauksen. Tavoitteena olisi lopettaa makeansyönti ja aloittaa kuntoilu. Saa nähdä miten käy :LOL:

Ai niin! Täälläkin tullut noita valloittavia hymyjä kuukauden ikäisestä :heart: . Nyt on myös pieniä välähdyksiä jokeltelusta, mutta edelleen tosi vähäisiä!

Indo ja Matilda 6 vkoa
 
Täällä yksi huonoiten nukuttu yö takana ja olo on kuin yövuorosta olisi tulossa.. :|

Meillä tyttö on nukkunut perhepedissä niin että ollaan hänen puoli korotettu pinnasängyn patjalla pulauttelun takia. Toissayönä sitten heräsin kun tyttö oli liukunut niin että roikkui pääalaspäin minun patjallani (pudotus ei ole onneksi kuin kahden pinniksen patjan verran) ihan sikeässä unessa. Että mä PELÄSTYIN!!! En tiedä kauanko oli ollut tuossa asennossa, mutta luulisi että olisi alkanut parkumaan jos olisi sattunut.. No onneksi ei ollut käynyt kuinkaan mutta turvallisuuden takia päätimme siirtää tytön pinnasänkyyn, koska sen päädyn saa kirjoilla turvallisesti kohotettua. Viime yö meni sitten valvoessa ja uuteen sänkyyn tutustuessa.. Onko muilla mobileja pinnasängyssä, häiritseekö vauvan unta? Minusta tuntuu ettei tyttö saanut unta kun tuijotti mobilea puoli yötä ja ähisi mutta sitten kun otin sen pois alkoi itku ja tarvisti minut rauhoittamaan. Eli vaikea sanoa rauhoittiko se vai valvottiko.. ?? Meillä meni siis koko yö aamu kuuteen asti tyttöä nukuttaessa kunnes otin tytön viereeni ja nukkui pari tuntia.. Ehdottomasti nukuttaisin vieressä koko ajan mutta en keksi turvallista tapaa kohottaa päätypuolta.

Nyt tuli vain omanapaista tekstiä.. Päiväunien jälkeen ehkä pystyy jo aivot toimimaan paremmin..

Santtu ja tyttö 2 kk
 
Voiko todellakin nuo Devitol D-tipat aiheuttaa ummetusta?Tuli vaan mieleen kun aina kun niitä antaa pojalle niin häntä kyllä pierettää paljon mutta kakkaa ei tuu vaikka paukut haiseekin ihan sioltä iteltään..muilla lapsillamme en ole huomannut vauvanakaan tämmöstä juttua.
 
Heipähei, vihdoinkin mieki tuun takas linjoille :)
Neiti on nyt 4vko 5pvää.. Hyvin on vanhemmuus lähteny käyntiin, pikkuinen tosin ollu 3vkoa flunssassa ja se on vähän voimia verottanu.. viime ynä valvottiin vatsavaivoissa ja nyt on vääääsy |O

Mietin tuossa että joskus kuulin että cuplaton olis parempi ku rela-tipat, onko kellää kokemusta?? jos sattuu että nuo d-vitamiinit noita vatsanpuruja aiheuttaa..

mm ja tirppa
 
MM, mun käsittääkseni rela-tipat ja cuplaton on eri tarkoituksiin. Cuplaton ilman poistamiseen ja rela-tipat maitohappobakteeria. Cuplattomalle vaihtehtona on ainakin Disflatyl. Meillä relaa suositeltiin, kun oli vatsa löysällä.
 
meillä oli tänään 6vko:n lääkärineuvola. pituutta oli 59.1cm (55cm), paino 5kg (4539g) suluissa 1kk mitat. painokäyrä menee alaspäin mutta ei kuulemma huolestuttavaa kun pituutta on tullut tosi reippaasti parissa viikossa. refleksit, sydän, korvat yms. ok. ja täysimetyksellä jatketaan. ensimmäinen annos rotarokotteestakin annettiin, vielä ainakin tuntuu masu kestäneen tuon toivottavasti ei sitten yöllä ala huutamaan. :D
itsellä oli samalla jälkitarkastus ja kohtutulehdushan siellä sitten oli. nyt sitten syön kaksi antibioottikuuria päällekäin ja jos sen jälkeen vuotaminen jatkuu niin katsotaan ultralla mitä tuonne on jäänyt.
 
Pikaisesti kuulumisia... Lähes päivittäin luen kyllä jutut, mutta oma kirjoittelu meinaa jäädä kun ei oikein ehdi. Varsinkaan nyt viime aikoina, kun isommat lapset ovat joululomalla. Nytkään en tietenkään muista mitä kaikkea onkaan pitänyt kommentoida, joten taitaa tulla aika omanapaista.

Sen verran muistan, että keskustelua oli vauvan yksin huutamisesta. Minusta kuulostaa ikävältä, jos näin pienet vauvat joutuvat yksin huutamaan. Uskon, että vauvakin vaistoaa sen, ettei ole yksin. Ymmärrän kuitenkin sen (kolmen lapsen äitinä), ettei voi riittää joka paikkaan. Tässä kohtaa mielestäni kyse on sitten ajasta, jonka itkee yksin. Vartti on pitkä aika. Ja sitten vielä tietysti se puoli, että jos sitä itkua on kuunnellut kauan ja omat hermot alkaa olla riekaileina, voi varmaan tulla sekin hetki, että on parempi laittaa vauva sänkyynsä yksin huutamaan ja käydä puhisemassa omat turhautumiset ulos vaikka toisessa huoneessa. Hyvähän se olisi, että olisi toinenkin aikuinen, jolle voisi vauvan antaa hoidettavaksi siinä vaiheessa, kun itse on jo loppu.

Tästä päästäänkin siihen, että meillä on parina yönä mies hoitanut vauvaa muutaman tunnin. Kolme lasta ja nyt vasta hän joutunut yöheräilyyn, aika hyvin :) Neiti ei onneksi suoraa huutoa huuda, mutta sellaista ähinää ja vehtailua harrastaa. Itse olen ollut jo ihan väsy tunnin välein heräilyyn, joten mies on hoitanut vauvaa, jotta saan nukkua vähän pidemmän pätkän. Iltanukahdus myös kestää nykyään helposti yli puolenyön. Ja tosiaan enää ei loppuyö ole siitä helppo vaan loppuyökin heräillään enemmän ja vähemmän. No vaihe tämäkin, joten eiköhän kohta helpota. Sekin helpottaisi omaa väsymystä, että pääsisi päivisin kunnolla ulos eikä tulisi vaan sisällä haahuiltua. Saisi helpottaa pakkaset.

Meidän kuulumiset siis huonosti nukuttuja öitä ja toinen asia on kakkarytmi. Sitä välissä ihmeteltiin, kun ei kakkaa kuulunut, mutta 8 päivän jälkeen se sitten tuli. Ja sitä tulikin sitten melkoisesti. Onneksi oltiin kotona, meni nimittäin vaihtoon niin vauvan kuin äidinkin vaatteet :)

Nyt taitaa vauva heräillä. Mukavaa tammikuuta kaikille vauvoille ja äideille.

Emmama + typsyli 2kk1vk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miss Mindy:
Heipähei, vihdoinkin mieki tuun takas linjoille :)
Neiti on nyt 4vko 5pvää.. Hyvin on vanhemmuus lähteny käyntiin, pikkuinen tosin ollu 3vkoa flunssassa ja se on vähän voimia verottanu.. viime ynä valvottiin vatsavaivoissa ja nyt on vääääsy |O

Mietin tuossa että joskus kuulin että cuplaton olis parempi ku rela-tipat, onko kellää kokemusta?? jos sattuu että nuo d-vitamiinit noita vatsanpuruja aiheuttaa..

mm ja tirppa
Moikka Mindy :wave: Oonkin ihmetellyt mihin oot hävinnyt....

T:peggy+Emmi 1kk 1pvä
 
Emmama kysympä jos ehtisit vastailla,kun kirjoitit että teilläkin vauva heräilee usein yölläkin,niin kuinka hyvin teidän typy syö vai onko syynä jokin muu jos ei kerran kovin itkeskele,mutta ähisee ja puhisee =) siis kun meidän poju herää yölläkin aina kahden tunnin välein korkeintaan ja syynä on ihan vaan se että syö niin vähän kerrallaan,korkeintaan 10 min.jokin konsti kun olisi jolla saisin syömään enemmän niin unikin maittaisi ehkä pidempään.jaksamista sinne yöheräämisiin :heart:
 
kantorepuista...Meille kolahti postiin tänään tuo Manduca...ja hiukan oon pähkäillyt, että miten sitä käytetään :D Tuntuu olevan remmiä ja remeliä niin paljon, et en oikeen tajuu...:D Vinkkejä jollain?! Pitääkö se vetoketjuosa olla auki näin pienellä? Tuntuu ettei se vauva mahdu mitenkään sinne väliin litistymättä, kun on tuo omakin maha siinä kannettavana :LOL: :p

Käytiin tänään vyöhyketerapiassa vaavin kanssa...jännityksellä odotan auttaako mitään...Sovittiin kyllä jo toinen käynti heti perään, että kai me siellä muutama kerta käydään...Tässä tilanteessa tekee kyllä MITÄ VAAN jos vain vauvan olo paranisi...
Itse hieronnassa taisi tykätä kovastikin, kun naureskeli ja jutteli koko puoli tuntia :D

Tuo vyöhykeperapeutti oli muuten kovasti sitä mieltä, että vauvalla ei voi huutaa nälkäänsä, jos on syönyt 1-2 tuntia sitten. Sanoi, että itse ei antaisi ruokaa kuin juurikin aikaisintaan 3 tunnin kuluttua...mutta mielipiteitähän on monia.

Ainiin! Onko tuohon joku "laki" koska vauvalla kuuluisi olla tuo eka LÄÄKÄRIneuvola? Ihmettelen kun meidän neuvolasta ei ole vieläkään annettu siihen aikaa vaikka ikää jo 8 vko?

Ansku ja vaavi 8vko
 
Monelta teillä mennään yöunille? Meillä päästään 3 -4 aikaan. Nyt yritän nukuttaa vauvan kello 12, eli valot pois ja pimeään huoneeseen neuvolantädin ohjeiden mukaan. Taitaa olla vaikeaa mutta ei me neljään saakka voida valvoa. Sit jos itkee niin pitää itse kököttää siel huoneessa neidin kanssa jotta hän rauhottuis:D
Rotarokotteestä tuli velttoutta ja väsymystä ja myös vähän mahavaivoja:/ Saa nähdä vaivaako maha vielä yöllä.
 
Täällä saatiin kans rota-rokote noin viikko sitten, ja voi luoja minkä hajusta kakkaa tullu sen jälkeen :x Haha, laittelin tuossa pari pvää sitten sinkkivoidetta Nikolle pyllyyn ja kaveri päätti kakata äitin käsille :p siinä oli iskällä naurussa pidettelemistä :D

Nyt oli eka yö piiitkään aikaan, kun ei syöty korviketta vaan tissiteltiin.. Eilen olin koko päivän aamua lukuunottamatta tissittelemättä, niin oli hyvin kertynyt maitoa yöksi :) Nyt taas tuntuu niin tyhjiltä rinnat, kunhan Niko herää niin korvikkeet vaan taas kehiin :/ Yöllä oli myös käyny pikku vahinko; kakat oli tullut vaatteiden läpi :/ Onneks ei meiän sänkyyn asti sentäs!

Täällä peittojen heiluttelu jääny kokonaan pois, jokseenkin sitä on ite niin väsynyt illalla tai sitten kun ois ehkä vähän haluja niin Niko herääkin kun ollaan rupeemassa tositoimiin.. Mies ois kyllä niiin halukas/valmis jo :D

Eilen kävin jälkitarkastuksessa ja mulle tuli ihan uutena juttuna se, että todistus siitä käynnistä pitää toimittaa kelaan :O menny vissii ohi korvien joskus, onneks se neukkutäti mainitsi siitä, enhän ois muuten ees tajunnu.. PAPA koe otettiin eilen, ja joo toiv. ei tartte ottaa sen 2v. aikana enää kertaakaan! Ja olin taas lihonnnu :/ eli raskauden aikasia kiloja lähteny vasta vajaa 10kg :eek:

Niko tekeekin jo heräilyn merkkejä, joten äkkiä kahvia kitaan :D Muiden kuulumiset luettu!

*muoks*
miina5 meillä meni kans ennen just 3-4 ennen ku päästiin yöunille, mutta nyt kun Niko on päivisin "omasta tahdostaan" enemmän hereillä, niin viim. 12 laitetaan yöunille ja herää 2-3 aikoihin ja sit 6 aikoihin aamulla :) ihan tyytyväinen oon tähän rytmiin..
 
En tiedä lääkärintarkastuksista mitään suosituksia. Meillä päin neuvolat ovat menneet silleen että eka jo 2 vk iässä, toka 1 kk ja kolmas 2 kk iässä, jolloin myös oli lääkäri. Tälleen lähti heti kuukausittainen rytmi meillä Kymenlaaksossa.

Yöunista. Kasper nukku viime yönä 22-04.45 ja sit oltiin niin virkeenä että syötiin ja valvottiin klo 6:teen ja sit syötiin lisää ja nukuttiin 8.30 asti. Rotarokote saatiin toissa päivänä ja meni yks välipäivä kakkojen suhteen ja sit ku tuli niin haisi pahalle :| . En osaa sanoa siihen mitään vinkkiä että miten vauvan saisi paremmin unille, meillä toimii se, että illalla imettää peitto kapaloituna ja sit vaan pistää pimeään sänkyyn nukkuu. Herää sit syömään milloin herää ja syö vain n. 10 min aina ja silti univälit ovat pitkiä.

Tänään ois sit loppiainen ja joulureleet joutaa pois, mikä on hieman haikeaa ku ens jouluun on taas niin pitkä aika :/

terkuin Schnappy ja Kasper, huomenna tasan 2kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annsku:
[
Tuo vyöhykeperapeutti oli muuten kovasti sitä mieltä, että vauvalla ei voi huutaa nälkäänsä, jos on syönyt 1-2 tuntia sitten. Sanoi, että itse ei antaisi ruokaa kuin juurikin aikaisintaan 3 tunnin kuluttua...mutta mielipiteitähän on monia.


Ansku ja vaavi 8vko
Tähän vaan pikana vastailen. Varmasti perua vähän vanhemmilta ajoilta, kun uskottiin että vauvaa on hyvä syöttää 3-4h välein mutta se on jo tosiaan kumottu nykypäivän ohjeistuksissa =) Lapsentahtisesti syöttää vauvaa niin paras tulee,jos ei ole mitään erityissyytä tehdä toisin (refluksi,pienikokoiset vauvat jne).

Kyllähän aikuisetkin syövät välillä vähemmän ja välillä enemmän, nälkä voi tulla piankin edellisen syömisen jälkeen =)
 
Jos taas ehtis jotain vähän kirjoittamaan...

jessus mikä yö takana, 23 yöunille, mutta siitä alkoikin varsinainen valvomisen yö, lopulta pääsin itse 07 nukkumaan, ja 2 tunnin nukkumisen jälkeen 9 taas herätys, rinnalla kiukkuamista ja rimpuilua, pulloon sitten nukahtelua kesken syönnin ja taas hetken päästä kiukkuista huutoa, röyhtäytystä ja paukutteluja, muutamat vaipanvaihdot puolitokkurassa ja taas uutta yritystä unensaamiseksi.. kyl huomaa, että yöunet on jääneet minimiin, ei ihan riitä se vajaa 2 tuntia aamuntunneilla, JOS olisi ollut arki, ei olisi ehtinyt tätäkään vähää nukkua. NYT pikkumies sitten nukkuu rauhallisesti, kun muut odotellaan kastepappia kotikäynnille.

6 vko neuvolassa kävimme eilen, ja kyllä on oltu ruoka-aikana kotona, kun painoa oli kertynyt 4580g ja pituuttakin 56cm , pipo 37cm.
(aikaisemmalla käynnillä 3560g,53,5cm ja pipo 36cm).
tarkka ikä eilen oli tosin 5vko ja 3 pvää.
Lääkärintarkastuksessa ei käynyt ilmi mitään poikkeavaa, kaikki siis hyvin ja kasvaa hyvin.

Kuiskaten ja pikkumies 5vko4pvää
 
Moi kaikki !

Joku kyseli napatyrästä.. Meillä on Lennillä, ja vielä aika paha ( mun peukalonpään kokonen) inhottavasti lurisee.. Mutta sehän ei oo mitenkään vaarallinen, ellei sit mee "kovaksi", sillon pitää mennä lääkäriin.

Meillä mennään yöunille 23.00 ja kun perhepedissä nukutaan, niin yösyötöt menee helposti.. noin 3-4 tunnin välein poika syö, eikä edes avaa silmiään, jatkaa vaan sit nukkumista. Nukkuu yleensä kymmeneen asti aamulla, valvoo hetken, ja ottaa taas "aamunokoset" :D

Rotarokote (toinen annos) saatu viikko sitten, ja kakka on ollu todella järkyttävän hajuista, mahavaivaa myös ollut sen jälkeen.. muutama yö sitten Lenni huusi 23.00-02.30 suoraa huutoa, ja piereskeli vaan.. :(
Onneksi muuten on tosi tyytyväinen ja iloinen vauva ! :heart:
Ukkeli nauraa, jokeltaa, ja yrittää tarttua esineeseen.. Myös Kovasti olis haluja kääntyä massulleen, mut ihan vielä ei oo onnistunu.. :)

Huomenna taas arki alkaa, eli tytöllä eskari ja miehellä työt..

:wave: pikkuruinen ja Lenni (ensi ti 3kk)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Valkolilja:
MM, mun käsittääkseni rela-tipat ja cuplaton on eri tarkoituksiin. Cuplaton ilman poistamiseen ja rela-tipat maitohappobakteeria. Cuplattomalle vaihtehtona on ainakin Disflatyl. Meillä relaa suositeltiin, kun oli vatsa löysällä.
Meillä käytössä biolatte bb maitohappobakteerit, tosi hyviä, ja helppo antaa vaikka vaan lusikalla suuhun.. :)
 
Heippa teille,
Enpä ole ehtinyt täällä käydä kun on olllut sellaista kuoppaista tietä tämä meidän pojan alkutaival... Mistäs lähtisin purkamaan tätä vyyhtiä..
Käytiin ekan kerran lääkärissä 8.12. kun ihmeteltiin pojan runsasta itkuisuutta ja sitä, että oksentaan (ei siis pulauttele) maidon kaaressa keltaisena limaisena mössönä. Pikku Jätin lääkäri totesi, että vauva on vain "ärtyisää" sorttia ja että kyllä se on normaalia oksentaa kaaressa. No varasin kuitenkin seuraavalle viikolle spesialistille ajan ja 17.12 käytiin taas Pikku Jätissä. Tämä lääkäri tuskin koski lapseen ja totesi, että kyllä se on normaalia jos paino nousee. Jouduin kutenkin viemään pojan 22.12. taas Pikku Jättiin kun ei ollut kakannut viikkon ja vaikutti tuskaiselta. Tämä lääkäri sentään tutki pojan ja totesi, että hänellä on kivestyrä, joka pitää kiireellisesti leikata Lastenklinikalla. Hän paineli tyrän paikoilleen ja laittoi lähetteen eteenpäin. No lähetteellä mentiin Lastenklinikalle vielä samana iltana, jossa pikaisesti joku lääkäri tutki pojan ja totesei, ettei kyseessä olekaan kivestyrä vaan vesikives, jolle ei voi tehdä mitään. Menimme kotiin kysymysmerkkeinä ja yön yli pohdittuamme vaadimme, että ultraavat kivekset ja tutkivat ne kunnolla! No 23.12. todettiin, että kyllä se vesikives on. (Aluperäinen ongelma eli viikon kakkaamattomuus myös ratkesi illalla 22.12. kun poika ulosti valtavat määrät). Nyt sitten taas 30.12. huolestuin pojasta kun ei ollut taaskaan kakannut viikkoon, oksensi illan, yön ja aamun kaiken ruoan pois ja oli todella itkuinen (normaalin ärtyisyytensä lisäksi). Soitin Lastenklinikalle, josta he nyt yllättäen käskivätkin meidät Jorviin. Soitin Jorviin, josta sanoivat ettei tänne kannata tulla... No odotin yön, mutta aamulla pakkasin pojan autoon ja marssin Jorvin päivystykseen. Siellä saimme tylyn vastaanoton, koska heidän mukaan meidän olisi pitänyt mennä ensin terveyskeskukseen. Vähättelyn ja moitteiden jälkeen poika sai peräruiskeen, jolla saatiin ulos vähän sitkeää ja tahmeaa kakkaa. Päivystävä lääkäri sentään kuunteli tarinani ja laittoi pojan röntgeniin, jossa näkyi että peräruiskeen jälkeen suoli oli edelleen täynnä kakkaa ja paljon ilmaa. He antoivat toisen peräruiskeen ja käskivät kotiin odottelemaan kakkaa. No lauantaihin 2.1. mennessä ei ollut tullut ulos mitään, joten soitin uudelleen Jorviin ja sanoi, että tulemme käymään. Odotimme 5 tuntia kunnes päivystävä lääkäri käski työntää putken peppuu, jolla piti ilmeisesti saada jotain aikaiseksi. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut ja sama koppava hoitaja päivitteli, ettei siellä suolessa ole mitään... Minulle kun sanottiin sen röntgenin jälkeen, että suoli on täynnä niin minneköhän ne olivat sielä kadonneet???!!! Lopulta mieheltäni paloi hermo ja sanoi, että me lähdemme kotiin, jos ketää ei kiinnosta poikaa hoitaa. Sitten alkoikin tapahtua ja lääkäri ilmestyi jostain ja pyysi että jäämme tarkkailuun yöksi. Poika sai taas peräruiskee. Valvoin yön pojan kanssa sairaalassa ja toivoin, että ehtisimme seuraavana päivänä pojan ristiäisiin... Aamulla lääkäri tuli toteamaan, ettei pojalla mitään kovin vakavaa voi olla kun ei kerran huutanut selkä kaarella koko yötä (vaikka kakkaa ei tullut ulos), hän kuitenkin lupasi varata ajan perjantaiksi 8.1. lasten polille tarkempiin tutkimuksiin. Nyt sitten tänään hermostuin odotteluun, kun mitään ei suolessa ole tapahtunut. Koetin soitella Mehiläiseen josko pääsisimme tähystämään jo tänään, mutta he nauroivat ja sanoivat, että sitä tehdään vain maanantaisin. AAAAg :kieh:
Saatanpa teistäkin kuulostaa ylihysteeriseltä ja turhaan panikoivalta äidiltä, kuten minut on jo varmaan Jorvissa, Lasteklinikalla ja Pikku Jätissä leimattu, mutta haluaisin, että edes joku lääkäri ottaisi pienen potilaan vakavissaan. Jotekin kuvittelin, että Suomessa ja varsinkin noin pienten lasten ongelmiin suhtauduttaisiin vakavasti eikä vähätellen ja asiaa pitkittäen.
Täytyy varmaan odotella nyt kiltisti sinne perjantaille ja toivoa, että poika kestää olla vielä kaksi päivää... Ja todella kaikkea on kokeiltu: mallasuutetta, Levolakkia kuuriluonteisesti viime viikosta 2,5 ml päivä, yhteensä 3 peräruisketta, kakkajumppaa, kuumemittaria...

Väsynyt PlanBaBy ja poika 6 viikkoa 4 pv.
 
Oisko jollain jotai hyvää vinkkiä että miten mä saisin ton pojan kakkaamaan kun hän on ollut jo viikon kakkaamatta ja syödessä häntä vääntää masusta kun hän niin kiemurtelee ja pyörii ja lopuksi maidot tulee pihalle.Ei kai tälläkin pojalla ole maitoallergiaa,toivottavasti ei..vai mitenköhän vauvoilla ilmenee allergiat onko kellää tietoa?
 

Yhteistyössä