Marraskuun 2009 karhunpennut

Alkuperäinen kirjoittaja Annsku:
Mulla muuten tulee edelleen sellaista tosi reilua valkovuotoa(ko?)...onko muilla? Siis jälkivuoto kesti jotain 5vko...mut edelleen tulee tosi reilusti limasta vuotoa...Anteeks vaan ihanat kuvailut :D
Ei tiedä pitäiskö sidettä vai ei...
Sama täällä. Valkovuotoa on välillä niin paljon, että luulen että menkat alko. Tai siis tuntuu siltä. Liäsksi se on kovin sitkeän venyvää. Ei kuitenkaan vaikuta muuten hiivatulehdukselta. En tiiä pitäiskö lääkäriltä kysyä. Pitäis varata se jälkitarkastuskin, niin vois samalla sanoa...

Mitat tänään 2kk neuvolassa 5440g ja 57 cm

anilja ja johan
 
Tänään oli 2 kk neuvola käynti. Saatiin tänään rota rokote, toivottavasti ei tule sivuoireita. Ilmottauduttiin myös pneumokokki rokote tutkimukseen, rokote annetaan 4kk neuvolakäynnillä. Tyttö kasvaa hurjaa vauhtia.
Paino 5420g (3160g)
Pituus 58.2cm (49cm)
Py 39.3 (35cm)

Milli82 Hieno nimi teidän tytöllä =)

Vilma on kans löytänyt nyrkkinsä. Ei vain vielä ymmärrä ettei pysty tunkemaan molempia nyrkkejä samaan aikaan suuhun :D Kuinka monella vauvelit jo tarttuvat esineisiin? Vilma seuraa tarkasti leluja mutta ei vasta kuin vahingossa tartu kiinni..

Pukeminen- Vilma rakastaa pukemista. Ulkovaatteiden pukeminen on todella hauskaa ja silloin saa äiti hymyjä kaikista eniten. Toki jos on yliväsynyt niin silloin joskus tuskastuttaa.

Onko muille jo neuvolan tädit puhunut päivärytmistä? Eikös kolmen kk:n iästä eteenpäin kannata alkaa jo hieman rytmittämään päivää säännölliseksi?

Santtu ja Vilma 2 kk 1 vko
 
Ärsyttävää.. Kirjoittelin jo pitkät pätkät, mutta näppäsin jotain ja se hävisi. :kieh:

Nopeasti uudestaan:

Pukeminen on tytöstä ihan kivaa. Ulkovaatteita puettaessa usein nukahtaa, joten olenkin nyt pakkasilla nukuttanut sisällä kypärämyssy päässä. Unimyssy :heart:
Myös vaipanvaihto kuuluu suosikkipuuhiin.

Leluihin ei vielä tartuta, mutta nyrkit menee suuhun.

Rytmiä tulee luonnostaan pitkien päiväunien myötä.

Emmama ja tyttö 2,5kk
 
Juliuksen tuoreet mitat 4190g ja 58cm.Hyvin kasvaa mutta siitä täti oli hiukan harmissaan kun kerroin että mitkään d-tipat mitää oon kokeillu niin ei sovi vauvalle ja sitten jos 3kk neuvolaan mennessä ei mitään tommosta saa vauvalle menemään niin sitte mietitään että mitä tehään sen asian suhteen.

Meillä Juliusta ei viitti jättää enään yksikseen pitkäksi aikaa sänkyyn kun hän on oppinut ponnistamaan jo sen verran etytä hän pääsee paikasta toiseen..yksikin yö kun olin käymässä vessassa ja kun menin takas niin ihmettelin ensi että mihis poika on menny ni hän oli päässy mun puolelta sängyn jalkopäähän asti.
 
Neuvolatädin mukaan nyrkin imeminen on merkki motorisesta kasvusta eli vauva huomaa, että käsillä voi tehdä jotain hyödyllistä. Se ei siis välttämättä tarkoita hampaiden tuloa. Tosin hampaiden alut voivat jo "kutittaa" ikenissä ja siitäkin syystä imetään nyrkkiä.

Hyvä kuulla, että muidenkin vaavit liikkuvat sängyssään! Eli ei sitten olekaan mitenkään outoa.

Esikko ja Vieno 2 kk 1 vk 1 pv
 
Pukeutumisesta vielä sen verran, että meidän tyttö pitää pukemisesta. Kovasti alkaa tyttöä unettamaan ulkovaatteita puettaessa ja nukahtaa yleensä heti, kun hänet on laitettu turvakaukaloon tai vaununkoppaan.
 
katsotaan muistanko kaiken..
hienoja neuvolakuulumisia oli, onnea niistä.. :)

pukeutumisesta tyttö pitää pukemisesta,varsinkin ulkovaatteiden.. sillo yleensä nukahdetaan.. :)

täällä myös kädet ovat löytäneet tiensä suuhun, niitä on kiva imeskellä.. :)
ja päätä kannatellaan..ja mahallaan tykätään nukkua.. :)

annsku ensimmäisenä mieleen tulevat..talkki? sinkkivoide?ilmakylvyt?
ja mitä runsaaseen valkovuotoon tulee, niin täällä kans mut seassa hiukan punertavaa.. :(

ON: eppari arpi kipiä oikealta puolelta, punertavaa vuotoa aina sillo tällöin..välillä vaikeeta nousta ylös ku tonne jonnekin sisäpuolelle kipuilee.. :(
 
Malla29
Muistaakohan kukaan enää... Olen se viimeinen sitkuttelija marraskuisista. :attn: Empä ole ehtinyt teidän kirjoituksia lueskelemaan saati kirjoittelemaan, sen verran kiinni on aina jonkun lapsen kanssa/ kotihommissa.
Aika on mennyt kyllä nopeasti, poika kasvanut todella kovaa vauhtia ja pussillisen sain jo laittaa matkaan pieniä vaatteita Venäjälle, yhdelle odottavalle äidille. Joka päivä saa laittaa vaatteen sivuun kun alkaa jo niin kiristää... Yhtään en tiedä painoa mutta kotipuntarilla näyttäisi 5,5kg poika painavan, nyt siis reilut 1kk ikäinen.

Meillä päivät kuluu niin, että silloin kun neiti 1v10kk nukkuu, vauva valvoo ja samaten kun illalla 20.30 isommat menee nukkumaan, vauva herää ja valvoo puolille öin, joskus ylikin. Ettei silleen omaa aikaa ole jäänyt. Nyt nukahti jo, ihme kyllä, samoin eilen. Öisin syö rintaa pariin otteeseen, aamusta tiheämmin.
Ja päiväsaikaan annetaan lisäksi Nutrician jauhemaitoa, valmiista tuttelista tuli niin mahavaivoja.
Vyöhyketerapeutillakin ollaan käyty.

Nukutteko muuten vauva tissillä? Mä nukahdan aina, sitten säikähtelen että hengittääkö toinen vai olenko tukehduttanut pienen viereeni tai peittoni alle. En vain pysy hereillä ja tuntuu että unikin on välillä hirmu sikeää, tänä aamuna en tajunnut edes kelloherätystä vaikka mies oli laittanut sen mun tyynylle. Vauva heräs siihen ja herätti mut...:eek:

Ristiäiset on lauantaina ja niitä olen alkanut järjestellä, jokaisen ristiäisiin olen tehnyt pienen ohjelmalehtisen jossa on sitten ollut virsien sanat kopioituna sekä pari runonpätkää/kuvia.
Kivoja nimiä ovat karhunpennut täällä saaneet!

Malla ja poika 5vk
 
Moi kaikki pitkästä aikaa. Musta tuntuu etten ikinä ehdi kirjottelee.. nyt kuitenkin poika simahti isänsä viereen ja mulla on laatuaikaa ihan yksin, ihana hiljaisuus ja rauha:)

Täällä myös kuolataan hirveästi ja tungetaan nyrkkiä suuhun. Anoppi sanoi heti, että hampaita tekee, mutta näköjään kaikilla tuntuu olevan samat kujeet tässä vaiheessa., tiedä noista sitten..

Yöt menee meillä tosi kivasti, poika tankkaa illalla 1,5-2tuntia mutta nukkuukin sitten 6-7h kerrallaan, ja senkin jälkeen vielä yleensä 2x 3h pätkää.. Meillä nukutaan siis yleensä kellon ympäri - ihanaa! mä oon niin unikeko itekin että nukun tyytyväisenä myös kellon ympäri pojan kanssa: )

Päiväunet onkin sitten asia erikseen.. En meinaa millään saada pojua nukkumaan päivällä (paitsi liikkuvaan vaunuun tai autoon).. sisällä nukutus onnistuu ainoastaan syliin. Mikähän tähän auttas??! En henno huudattaakaan omassa sängyssä - sitä huutoa nimittäin jatkuu niin kauan että nostan syliin..

Taapero , suosittelen sulle d-vitakuuria (50mikrogrammaa päivässä) niin kauan että vauvan masu tottuu tippoihin. Näin oon nyt ite tehnyt 1,5kk ja hyvin on menny. Oon aikasemminkin laittanu tänne linkin tutkimukseen jonka arvostettu suomalainen proffa on tehny: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1778184/?tool=pubmed
Eli toi määrä äidin syömänä takaa vauvalle ihan samanverran d-vitaa kuin jos antasit hänelle sen 10mikrogrammaa. Mikäli siis imetät ? mä en tajua miksei kukaan voi tosta kertoa neuvoloissa .. kun toi 50mikrogrammaahan on äidillekin ihan turvallinen määrä, sillä jenkeissäkin on jo puhuttu päiväsuosituksen nostosta 50mikrogrammaan ..

Poika on meillä tosi seurallinen, mutta viihtyy myös ihanan pitkiä aikoja puuhamatollaan yksinään, ihmettelee ja juttelee kaikille roikkuville maskoteille ja potkii ja sätkii minkä kerkee.. :) Ihana seurata sen touhuja :heart: :heart:

nyt hyvät yöt kaikille marrasmammoille!
sandy ja poju 10vkoa
 
TB82 mulla oli kans ekalta ihme kipua tuolla alapäässä. Vuotoa tuli ihan normaalisti synnytyksen jälkeen mut kipu ei vain hellittänyt. Yritettiin peittoa heiluttaa mut ei siitä mitään tullut...Taisi mennä lähes neljä kuukautta ennen kuin tajusin et ehkä joku on vinossa. Varasin ajan neuvolalääkärille ja hän kirjoitti lähetteen sairaalaan. Jo seuraavalla viikolla pääsin sitten synnytyslääkärille ja hän sanoi et ei ihmekkään et sattuu. Mulle oli jäänyt tuon episotomian parsimisen jäljiltä joku ''pahkura'', hoka piti polttaa pois. Toimenpide nipisti vain hieman ja taisipa olla et peittoja heiluteltiin jopa samana iltana ihan kuin ennen synnytystä. Siis haluan sanoa et älä sinä odottele noin pitkään! Nyt kun miettii et 4 kuukautta ilman seksiä...huh, huh kun on pitkä aika. Esikoisen saaneelle tuo aika menee nopeesti kun ihastelee uutta vauvaa, mut kannattaa muistaa et myös miehellä on tarpeita. Valitettavasti kun tuo kapistus heidän jalkojen välissä vaikuttaa niin moneen asiaan...myös yläkertaan.

Meillä kans tytteli on alkanut ihan viikon sisään syödä noita nyrkkejään. Kuolauskin on sitten alkanut. Taitaa ilmeisesti olla vain ikään kuuluva juttu kun en jaksa uskoa et vielä tekis hampaita.

Ihana lukea noista ristiäis- ja nimiäisjärjestelyistä. Meillä ovat edessä vapun tienoilla kun palailen lasten kanssa suomeen täältä maailmalta. Isäntä jää vielä sen jälkeen pariksi kuukaudeksi, joten kesä alkaa yh:na. Kyllähän siellä on sitten tukiverkkoa aivan eri tavalla täällä. Olen hieman huvittuneena miettinyt et mitenhän 5 kuukautinen käyttäytyy moisessa tilanteessa ja mahtuukohan kastemekko viereenkään! Meillä on sellainen ihana sukumekko, jolla on kastettu meidät kaikki serkut ja heidän lapsensa elikkä jos äkkiä ynnää, niin Matilda olisi viidestoista puvun käyttäjä :heart:

Oikein ihanaa päivää sinne pohjoiseen =)

Indo ja Matilda tänään 7 vkoa
 
Heippati rallaa, täällä on hyvin valvottu yö takana |O

kysymys onko muilla ollu sellaista että vauva on tietyllä tapaa levoton nukahtaessaan, eli kun nukahtaa niin säpsähtää hereille tai herää käsien heilumiseen ym?? pikkuinen kun saa unen päästä kiinni niin kohta heilahtaa nyrkki naamaan ja hereillä ollaan taas..

malla muistaa muistaa :D

Täällä olis kans ristiäiset lauantaina, saa pikkinen vihdoinkin nimen :)

Nyt lukemaan tarkemmin muiden juttuja :)

-mm ja tirppa reilu 5 vko
 
Sandy78- Meillä oli kanssa sama päiväuni ongelma ja täältä sain joltain vinkin nukuttaa lapsi esim. äitiyspakkauksen makuupussissa syliin. Makuupussi on turvallisen oloinen lapselle, eikä lapsi herää yhtä helposti laskettaessa sänkyyn, myös lämpö pysyy paremmin kun että laskisi lämpimästä sylistä "viileään" sänkyyn.. Meillä ainakin toimi hyvin ja päiväuni ongelma helpottui =)

Miss Mindy Meillä tyttö kanssa heräilee useaan otteeseen omaan liikkeeseensä tai muuten vain säpsähtää hereille ennekuin pääsee syvään uneen.

Santtu ja Vilma
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miss Mindy:
Heippati rallaa, täällä on hyvin valvottu yö takana |O

kysymys onko muilla ollu sellaista että vauva on tietyllä tapaa levoton nukahtaessaan, eli kun nukahtaa niin säpsähtää hereille tai herää käsien heilumiseen ym?? pikkuinen kun saa unen päästä kiinni niin kohta heilahtaa nyrkki naamaan ja hereillä ollaan taas..
kapaloi sillai ettei kädet pääse viuhtomaan ympäriinsä,saattaa vauva yllättää ja nukkua mooonta tuntia putkeen samantien =)
 
Merkkaillaan myös luetuksi!

Täällä mies palas töihin 3 viikon lomalta. On se taas outoo, kun on saanu nakittaa paljon hommia toiselle :LOL:

Nyrkit täällä myös Roopelle maistuu!

Jälkivuodosta oli jossain vaiheessa puhetta. Mulla ei semmonen kunno verinen vuoto kestäny kun varmaan viikon. Mutta sit seuraavat 3-4 vk tuli vaihtelevasti enemmän, vähemmän, verisempää, ruskeampaa ja kaikkea siltä väliltä :D muutamien päivien taukoja saatto välillä olla.

Nyt mulla on kauhee ressin aihe :ashamed: Mulla olis tulevana lauantaina miehen tulevan vaimon polttarit. Nyt kun eilen kokeiltiin, niin poikapa ei enää halunnutkaan syödä pullosta. Sama toistui tänään...Ennen on kelvannu, jos olen ollut jossain käymässä ja mies on pullosta antanut. Ei noi aiemmat muksut oo koskaan noin täysin kieltäytyny, vaikka ei välttämättä niin innolla siitä olekkaan syönyt. Onko kellään mitään vinkkiä??? Ei oe kyse siitä onko maito omaa vai korviketta. Aattelin käydä ostaan aventin tutin, kun se vois muistuttaa enemmän rintaa ja niistä on saatavilla eri virtausnopeuksilla
 
Heippa :wave:
Jos sitä sais taas jotain kirjotettua kun neiti on päikkäreillä..

Santtu- mukava kuulla että vinkistä apua oli. Itse myös sen jostain netistä joskus sattumalta bongasin.

Miss Mindy mukavaa että oot taas linjoille päässyt =) En tiedä ootko jonnekkin jo kirjottanutkin, mutta mites synnytys meni? Malla kyllä sutkin vielä muistetaan hyvin :hug:

Erityisesti Tupunan kirjoitukset on saaneet mielen välillä tosi kurjaksi... Eli isot tsempit sinne ja tietenkin muillekkin niitä tarvitseville! :hug: :heart:

Jotenkin itsellä välillä sellainen olo kun on ns. helppo-vauva niin ei viitsi mitään missään valitella yksinolemista.. Mut nyt taas tälläinen hetki kun vaan kertakaikkiaan v**uttaa.. :ashamed: Niin sitä toista ihmistä viereen kaipaisi ja hieman edes hoitoapua jostain..
Ei siinä etten yksin pärjäisi tms mutta olisi ihanaa edes hetki olla ihan itsekseen..
No joo, nyt taas alkaa kuulostamaan kauhean itsekeskeiseltä mutta ehkä joku ymmärtää mitä tarkoitan.

Miten te ketkä nukutte tai olette nukkuneet perhepedissä niin olette lapsen siirtänyt omaan sänkyyn? Itse olen alkanut miettiä et jos kohta tyttö pinnasänkyyn siirtyisi.

Turkulaisten mahdolliseen tapaamiseen me ainakin voitais tulla. Tosin et saa nyt nähdä kauan pystytään liikkumaan kun on alkanut vaunut hajoamaan!! Prkl että ottaa päähän..no käytettynä ja muutenkin halppikset niin mikäs ihme.. :ashamed:

Täällä ei oo vielä ristiäisiä järjestetty..enkä usko että jaksan järjestääkkään :ashamed: ainakaan nyt lähiaikoina.. Kaikilla tuntuu suvussakin olevan jotain erimielisyyksiä keskenään yms niin ei oikein nosta innostusta..ärsyttää :'(

Tupakoinnista joku kysyi aikaisemmin ja itse pakko myöntää että pahe on palannut. Neuvolassa asian puheeksi otin kun täysimetyksellä mennään, mutta voin kuulema jatkaa hyvin.

Omasta syömisestä mä olen huomannut et välillä on päiviä millon on menty pelkällä yhdellä kahvikupilla tms. :( Jotenkin muka aina niin kiire vauvankanssa ja kun se nukkuu niin sillon tuppaan helposti tekemään kaikkea muuta kun ruokaa :ashamed: Pitäis todellakin alkaa kiinnittämään asiaan enemmän huomiota.

Onko netissä jossain jotain taulukkoa vauvan kehityksestä ? Olisi kiva tietää milloin suunnilleen vauvat mitäkin oppii..

N & Neiti 7vk1pv :heart:
 
Sonja R täällä kans pullo kelvannut aina tosi hyvin. Sekä korvikkeella et äidinmaidolla oon antanut kun ollaan oltu jossain liikenteessä jne. Mut nyt noin 1-2vk sitten ihan yks kaks kieltäyty koko hommasta!! :eek: :( Ostin sellaisen pullonkin missä olis rinnanpään muotoinen imuosa, mut vielä ei ainakaan kauheasti edistystä oo tullut... Eli tyttö vaan huutaa ja huutaa niin kauan kunnes rinnalle päästän! :ashamed:
 
Ninni89, joo toi kuulostaa niin tultulta!
Vaikka en muuten pulloruokintaan vielä haluakkaan, mutta olis kiva että se kumminkin kelpais..

Meillä on esikoinen ja keskimmäinen nukkunut ensimmäiset kuukaudet perhepedissä. En edes oikein tiedä, miten siirto tapahtui! Joskus ne vaan alkokin nukkuun ihan tosta vaan itekseen pinniksessä. Illalla vaan laskin sinne nukkumaan ja hetken kitinän jälkeen nukahtivat. Yöllä kun syötin, niin en ottanut ollenkaan viereen vaan syötin istuen.
 
taaperot Mäkin voisin EHKÄ mahdollisesti osallistua turkulaisten tapaamiseen :) Ite oon kyllä huono ehdottaan mitään aikaa tai paikkaan, joten tulen paikalle jos pääsen :D

Empä olis muuten ikinä uskonut, että tuo vyöhyketerapia auttais tuohon koliikkiin, mutta meidän tapauksessa näin on tainnut käydä! :) *koputtaa puuta* Ainakin nyt kahden käyntikerran jälkeen edistystä on tapahtunut huomattavasti! IHANAA!

Mitä te muut yleensä puuhaatte vauvan kanssa sen hereillä ollessa? Kuinka kauan muilla vauvat on hereillä kerrallaan? Meillä ollaan yleensä max. 1,5 tuntia hereillä kerrallaan.
 

Yhteistyössä