Marraskuun 2012 masu-asukkien jatkot!

Sauna ollaan jo muutaman kuukauden ajan saunottu tytön kanssa ja tykkää kovasti! Hauskinta on tietenkin leikkiä saunakauhan ja paljuveden kanssa :D Istutaan jalkalauteilla, - välillä tyttö sylisää ja välillä saaa istua itse. Ajallisesti ollaan n. 5 min/kerta (varmaan oltaisiin kauemminkin, mutta tyttöä alkaa kiinnostamaan puuhastelu liikaa...).

Tuoreruoka tyttö syö tuoreena vaikka mitä; persikkaa, päärynää, omenaa, mustikkaa, mansikkaa, tomaattia, kurkkua, kiwiä, banaania, vadelmia. Ollaan tosiaan käyetty sitä hedelmäpussia ja joskus myös saanut sormiruokailla. Kuinka isoja paloja annatte sormiruokailussa? En oikein uskalla antaa kuin hernee kokoisia paloja...

Yöt ovat meillä parantuneet huimasti, välillä nukutaan ilman heräämistä koko yö (9-10h), mutta useimmiten herää ja itkeskelee hävinnyttä tuttia. Tämä ratkaistiin laittamalla ylimääräisiä tutteja sänkyyn, jotta löytää niistä jonkun yöllä herätessään :LOL: Laitettiin myöskin yövalo pistokkeeseen, jotta yöllä herätessään ei olisi ihan pilkkopimeää.

Potta mahtavaa, että mnica on saanut pottakokeilut jo käyntiin!

Hampaat kuinka monella on jo hampaita tullut? Meillä kun tytöllä ei ole vielä yhtäkään :confused: ikääkin jo kohta 9kk. Pitäisikö huolestua, kun niitä ei näy eikä kuulu?

Työelämä jotkut ovatkin jo työelämään palanneet ja tsemppiä heille :wave: Itse olen vielä ensi vuoden tytön kanssa kotona.

Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

Mamma2012 ja tytsy 8kk+3vko
 
  • Tykkää
Reactions: kumisaapas
Mamma2012 ei tarvitse niistä hampaista huolestua. Jos ei ole kahteen vuoteen mennessä tullut yhtään, niin sitten on jo tutkimusten paikka. Joillekin tosiaan pulpahtaa vasta 1,5-vuotiaana ekat. Mä osaan ammattini puolesta vastailla meinaan näihin kysymyksiin, mutta ei siitä sen enempää.
Kiva, että teilläkin se "Nibbler"-hedelmätutti käytössä, on melko kätevä. Ostin niitä vaihtopussejakin viimeksi, jossain vaiheessa se pussi kuitenkin on vaihdettava.
Työelämä. Työnantajalle olen ilmoittanut kolme vuotta. Ei kai ne sitä sijaista voi potkaista pois, vaikka valtiovalta sitä hoitovapaata lyhentäisikin. Onhan sijaisellakin suojansa. Muussa tapauksessa otan loparit, koska meidän alalla löytyy töitä ja mun mies ei hoitovapaalle jää.
Pottaa ei olla vielä kokeiltu. Voisi kohta alkaa istuttelemaan. Esikoinen tajusi kakkaamisen pottaan jo kymmenkuisena ja sen jälkeen ei muualle kakannutkaan. Sain sen istumaan siinä lasten dvd:n voimalla. Se hiffasi sen tosiaan nopeasti, koska tiesin sen kakkarytmin, aamulla potalle. Pissamisen kanssa menikin sitten aikansa. Mutta ei ne pissavaipat niin kuvottavia olekaan :)

Kumisaapas
 
  • Tykkää
Reactions: mamma2012
Tuli mieleen tuosta hedelmätutista, että emmalla on myös vastaava, muutaman euron edullisempi, mutta toi nubyn on kyllä hienompi:D

Saunassa meillä käyty kylpemässä, ei vielä lauteilla istumassa. Nyt tykkää kovasti sielläkin kylpeä, kun ei enää pelkää saunan ovea. Pari kuukautta takaperin vielä pelkäs ja kauhea huuto, jos lähelle vei. Saunassa kokolasinen savulasiovi. Ennen kylvettänyt kylppärissä sisällä, meillä pihasauna.

Hampaista meillä tuolle 6-vuotiaalle tytölle tuli vuodenikäisenä ensimmäinen hammas, ja muillekkin tosin 10-11kk...paitsi tämä pikkuvesseli omaa jo kaksi hienoa hammasta alle 10kk.
Ja ikävä kyllä taas muutaman kerran kokeillu äitiinkin niitä:|

Meillä ei puuroja edelleenkään huolita, eikä myöskään velleistä tykkää. No leipä on kyllä sitten taasen kovasti tykätty, nyt kun sitä ollaan maisteltu.
Mitä leipää muuten annatte pienille? Tai mistä pienet tykkää?
Meillä tykättiin kovasti rieskasta, kun isoveikka sitä palan käteen antoi.
Hedelmät ja marjat taasen ovat niin hyviä, vai onko se enemmän viehätys kun niitä saa syödä omin käsin.
Yks päivä otin kuoret pois omenasta ja annoin sen pojalle, voi sitä innostusta, kun hän sai ihan itse raastaa hampaillaan koko omenan. Hetki siinä meni, mutta hyvin sai melkein koko omenan syötyä, eikä haukkonut liian isoja palasia. Oli vaan niin ihanan näkönen omenansa kanssa pikku kätösillä...niinkuin hänen jokin kaikista mahtavin aarteensa, muut ei saa koskea:heart:=)

Ulkoilu meillä ei maassa vielä paljoa olla pyöritty, viltin päällä lämpösinä päivinä. Meillä toki ryömitään, niin jotenkin tuntuu, että maa on niin kylmä jo. Jos konttisi niin olisi mukavempi laittaa tutkiskelemaan paikkoja. Joten tuohon pukeutumiseen sen osalta ei tarvi hirveesti kiinnittää huomiota.

Viime viikolla oli neuvolakontrolli ja nyt oli kuukaudessa tullut sitten 1,5cm pituutta, mutta painoa ei juuri mitään. Ei kuulemma tarvi olla huolissaan, pituuteen ja liikkumiseen mennyt tällä kertaa ja poika päällisin puolin pulloposkinen ja silleen.
No ainaki poitsu syö hyviä annoksia hyvällä ruokahalulla:)
 
ulkoillaan ja maassa tottakai!!! mikäs sen kivampaa kun kontata pitkin poikin ja ihastella aarteita :D lapaset käteen, märällä kelillä kurarukkaset. fleece-vuorillinen kurapuku päällä jos on märkää säätä, mut sinne vaan tonkimaan!!
keinua rakastaa, ja hiekkalaatikolla möyritään..
kovasti mennään missä muutkin...

puuroa menee mitä laatua vaan teenkin, lautasellinen aamulla ja sama illalla. hedelmäsoseen sekoitan ja tuttelia joukkoon.

piimää juo ruualla, nyt toinen viikko menossa.

saunassa oltu kerran. oli hitti :)

arki... siinä kiinni tukevalla otteella, herätys aamuisin 5:30 jotta ehtii koirankin lenkittämään ennen aamun tohinoita.
 
Saunassa ei olla vielä käyty, mutta joku ilta viedään Eetu saunaan :)

Ulkoilu Ulkona käydään joka päivä, Eetu tykkää istua rattaissa ja katsella maailmaa.

Hampaat niitä löytyy 7 kappaletta ja ai että ne on niin kiva upottaa äitin tai isisn käteen. Sitten kun kieltää että ei saa purra niin poika suuttuu :D että enkö minä saakkaan tehä kaikkea mitä haluan :)

Potta on jo vessassa, pikkuhiljaa alkaa pottatreenit.

Liikkuminen Eetu nousee tukea vasten seisomaan, kiipeää sinne minne vaan pääsee ja tykkää kävellä niin että joku pitää käsistä kiinni :)

Työelämä Kävin tänään Eetun kanssa työpaikalla moikkaamassa työkavereita, sanoin että joskus voi soittaa ja pyytää keikalle. Olen työnantajalle ilmoittanut olevani kotona vielä vuoden.

Yöt menee vaihtelevasti, joskus herää vaan kerran syömään, joskus taas useammin. Joskus tutti karkaa suusta ja sekös harmittaa niin kovasti. Omaan sänkyyn nukahtaa hyvin, ja edelleen jossain vaiheessa otetaan viereen nukkumaan.
 
Heippa taas pitkästä aikaa..

Meillä tänään 10kk neuvola ja mitat oli 10kg ja 76cm :)
Meillä oli tossa n. viikko sitten vauvarokko. Eroahdistustaki ollut mut se menossa ohi. Tänään tyttö nousi pinnasängyssä seisomaan. :) Vielä ei konttaa, mutta yritys kova. Hampaita on alhaalla 2 ja ylös tulossa 2.
Niin se aika vaan menee... :)
 
meillä noustaan jo kovin pinnasängyssä seisomaan ja tänään oli muutenkin hankala saada nukkumaan. Saattoi olla tiesti hammasvaivaa tai jotain, kun vaikka rupes nukkuun, niin heräs itkemään aika pian. Panadolia annettiin sit varuiks ja jonkin ajan päästä tyttö nukahtikin lopulta. Tunti meni nukuttamiseen..

nyt oon antanu tytön enemmän mönkiä pihalla, kun on ollu mahollista. tosi paljon tykkää repiä ruohoa ja soralla leikkiä. tulluki mieleen, että oishan sen hiekkalaatikon voinu jo tehä tälle syksylle..

kengätki otettiin käyttöön, kun saatiin serkkutytöltä vanhat kengät. Lämpimämpiä kenkiä ei vaan ollu, että ne pitää sitte ostaa. jonku verran ottaa niillä askelia, mutta ulkona on kivempi käydä vaan istumaan ja ruveta leikkimään. :D

ruokailu. tein vauva-lehdestä sormiruokaohjeista lohipihvejä ja lihapullia. paloin kuitenkin pieniks palasiks. hyvin maistuu. syöttäminen onnistuukin vain, jos tytöllä on tietyt korkit käsissä värkättävänä... omin sormin siis pitäis saada syödä.

tukea vasten seisten otetaan jo askeliakin vähän. tyttö nousee monesti sohvatuolia vasten, jolta menee viereistä sohvapöytää vasten. onhan noita muksahduksiakin tullut jo ja enemmän sitä itkua varmaan tulee säikähdyksestä tai siitä ettei pysynytkään pystyssä.

ja konttausasentoakin ottaa aina välillä ja vähän yrittää päästä liikkeellekin siitä.

äiti on edelleen hyvin tärkeä, ettei edes isän sylissä oikein viihdy, jos oon paikalla. siinä sen kait näkee, kun isä ei vietä tarpeeksi aikaa lapsensa kanssa :( asiasta on kyllä keskusteltu, appiukkoki sanonu meille molemmille, että isän pitäis olla tytön kanssa enemmän, kun on niin äitiinsä liimautunu. jotaki kertoo sekin, että miehen pitää aina hehkuttaa, kun on esim. syöttäny aamupuuron tai vaihtanu vaipan ILMAN, että minä pyydän! kehtaa sit ehotella, että mun pitäis jo lopettaa imettäminen.

blaah, mut nyt nukkuun. Ois pitäny laittaa viel puolukoita pakkaseen, mut jämähdin tähän koneelle :p jos sitä ehtis jossain välissä huomenna...you wish.
 
Meilläkin opittiin nousemaan seisomaan viime viikolla ja nyt sitä pitää ahkerasti harjoitella. Aamullakin heti kun vähänkin herää niin heti pitää ylös nousta, vaikka olis ihan puoliunessa vielä. Yölläkin muutaman kerran kammennut itsensä seisaalleen, vaikka ihan unessa on, kun laittaa tytön takaisin makuulle, niin nukahtaa samantien takas. Konttausharjoitukset vähän jääneet nyt tämän myötä, mutta muutaman vedon ottaa kontatenkin välillä.

Hampaita ei ole enempää tullut, kuin ne 2 mitkä tuli reilu kuukausi sitten.
Meillä onneksi tasapuolisesti kelpaa sekä isi että äiti. Mutta mies onkin tosi paljon tytön kanssa silloin kun kotona on. Isin perään huutaa jopa herkemmin, vissiin tottunut että äiti on kuitenkin aina paikalla. Helpommin kuitenkin minä saan tytön unille tai syömään soseita, vissiin kun enempi niitä juttuja tytön kanssa tehdään.

Omat olot alkaa olla jo aika raskaat, kun tänään tasan 2 kuukautta laskettuun. Onneksi tyttö viihtyy omissakin oloissa tai riittää kun istuu seurana lattialla tai istuu siinä vierellä, kun tyttö harjoittelee seisomista. Kohdunsuu oli lyhentynyt kahteen viikkoon 7 milliä, kun viime viikolla ultrassa kävin. Nyt ens viikolla vielä on yksi ultra, sitten ei enää vissiin seurata, kun viikkoja jo sen verran. Nyt siis 31+2. Joten loppu alkaa häämöttää tässäkin raskaudessa. Tyttöhän ei vielä mitään ymmärrä, miksi äitin maha on kasvanut, tai että siellä on vauva. Saa nähdä miten suhtautuu sitten kun vauva syntyy. Ja saa nähdä milloin tää vauva syntyy, on laskeutunut jo varsin alas ja nivuset onkin todella kipeät ajoittain. Onneksi sitä kanavaa oli viimeksi vielä jäljellä se 2,6cm ja toivotaan ettei hupenisi enää niin vauhdilla mitä edellisten mittausten välillä. Kun eihän tässä täydellisessä levossa voi olla, kun pitää tuon tytön perässä pysyä ja häntä nostella.

Tirppana ja tyttö kohta 10kk ja pikkuveli 31+2
 
tirppana onnea loppumetreille... :heart: hermoja raastavat viimeiset viikot edessä!!! jaksamista!!!!

hampaat 1,5 kk:n aikana tuli alas ja ylös molemmat etuhampaat, nyt tekee tuloaan ylä-kulmat. kiva...

ulkona kontataan jo semmosta vauhtia että perässä on juokseminen...

työelämässä ollaan tiukassa otteessa jo :) Oon tykännyt hurjan paljon, sain hoitolapsia, ja ihana että saa hoitaa myös omat lapsensa samalla..

aikaa ei juurikaan ole enää olla koneella, mutta käyn täällä aina tilanteen salliessa :)

FG ja pikkupalleroinen kohta 10kk....
 
meillä opittiin tänään konttaamaan! eilen harjotteli jo vähän, mutta tänään oli sitten kontannut ensimmäistä kertaa takalta tv-tasolle, kun olin ollu poissa. Konttaili typy sitten lisääki, että pääsin todistamaan. Hassun näköstähän se vielä on, kun käsillä kauheena tamppaa ja jalat nitkuttaa perässä :D :heart:

pääsin siis vaihteeksi omille teilleni 2,5 tunniksi! Mutta ei siinä tullut kun väsy! Kävin kirpparilta rauhassa ettimässä vaatteita tytölle ja samalla tajusin katella vähän muutaki. Uuden laukun ostin itelleni ja sitte varmaan savusin korvista, kun oisin halunnu ostaa meidän rupusesta tavaratalosta vauvan tyynyn ja pussilakanasetin, muttei ollu vauvantyynyjä, vaikka pussilakanasettejä taas oli... kotona sitte otin ja tilasin suoraan Finlaysonin verkkokaupasta.
Mies oli pärjänny hienosti tytön kanssa. Kun tulin kotiin ja typy tuli vastaan, niin siltä pääsi itku, kun tajus tiesti, ettei ollu nähny äitiä vähään aikaan...

Eilen tyttö oli tosiaan kuumeessa ja nenäkin vuoti, mutta tänään ei mitään. Mietin, että voiko se olla hammaskuumetta, jos nokkakin vuotaa?? Nyt taas oli tosi hankala saada nukkumaan, kun halus nousta pystyyn sängyssä ja tuntu, että ois ollu hampaissa jotain vaivaa. No varuiks annettiin taas Panadolia ja hetken päästä tyttö nukahti. Että tulis jo ne hampaat jos niitä on tulossa vai huutaako se muuten vain! :O

nyt nukkumaan ->
 
Meilläkin ollaan opittu seisomaan ja kävelemään puuta vasten :) Koko ajan kampeaa seisomaan, ei oiken lattialla enää viihdy. Jos laitaa lattialla alkaa itku "Äiti mitä sä nyt teit". Eetu myös kävelee tosi hienosti tuettuna tai oikeestaan hän juoksee kovaa vauhtia :)

Meillä ei vielä kontata muualla kuin matkasängyssä joka on mummon ja papan luona. Kotona ottaa hienosti konttausasenon mutta varmaan ajattelee että ryömimällä pääsee paljon nopsemmin :)

Nukahtamiset on ollu tosi levottomia kun sängyssä noustaan vaan seisomaan vaikka kuin paljon väsyttäisi. Nukahtaminen kestää 5min-1h riippuen päivästä. Laittelin poikaa äsken iltapäiväunille ja lähdin lämmittämään maitoa niin siellä hän jo nukkui niin suloisesti :heart:

Tirppana83 paljon voimia viime hetken odotukselle :) Olenkin miettinyt että miten jakselet ja kuinka tuleva isosisko on suhtautunut kasvavaan masuun :)
 
10kk neuvola takana :)

paino 9760g
pituus 76cm

hienosti kasvaa omalla käyrällään, hoikka jäbä :)

kävelemään on kiirus, taaperokärryä työntää askeleen-pari... joka paikkaan kiivetään vasten, ja päästää jo hetkeksi otettakin irti... ei varmasti kauaa mene kun motoriikka saavuttaa balanssin ja jalat kantaa... sitä toivon, vielä joutuu kanniskelemaan turhan paljon, hartiaseutu ei diggaa..

työ-arki pyöriny jo sitten pari viikkoa, tykkään aivan valtavasti!!!! Lapset ovat sopeutuneet muutokseen myös hienosti. Ainut vaan et jaksais vieläkin paremmin kun yöt saisi nukkua :( erinäiset seikat kun pitävät valveilla ja sitten en saa unta enää neljän-viiden jälkeen... no, kyllähän tämä ohi menee eikös vaan :)

ruokia uppoaa hurjan paljon, kaikki käy. pimää ruualla, viiliä hedelmäsoseella, raejuustoa...

kova selittäjä ja höpöttäjä on tämäkin lapsi :)

muu perhe kaikkosi menoihinsa, mä jäin pienten kanssa illaksi yksin, taidan käyttää sen imurointiin ja vessan pesuun :) ei tartte huomenna tehdä viikkosivousta, vaan kun työpäivä päättyy aiemmin, pääsen viikonlopun herkut kaupasta hakemaan :)

FG ja pikkupallero 10kk 4pv
 
parit levottomat yöt koettu, kun typy herää ja nousee seisomaan eikä millään meinaa saada uudelleen nukahtaan ellei ota tissille.. nyt meenki kohta nukkuun, kun oli tänään kaupassa käydessä hieman väsyny ja pihalla oleva olo :D

Nyt aloin sitten epäileen maitoallergiaa. Oon ihmetelly, että mistä välillä tulee näppyjä tytön naamaan ja tänään sitte välipalan jälkeen oli toinen poski täynnä näppyjä. Välipalaksi nautittiin vähän viiliä omppusoseella (omatekoista ja ennenki syöny). Seuraavat kakatki oli sitte löysähköjä ja kauheita pörinöitäki päästeli vielä ennen nukkumaanmenoa tuossa. Aiemmin huomasin, kun maisteltiin maustamatonta jugurttia, että tuli löysää kakkaa sen jälkeen.
Eli tuo atopiaki vois selittyä sitten sillä... Imetän vieläki jonku verran, vaikka maitoa ei tiesti enää tuu niin paljon.
Pitää soitella neuvolaan.

Pystyasennossa ois mukava kulkea mennen tullen, mutta ei (pääasiassa) äiti jaksa koko aikaa kuskata. Pari kertaa on heittäny irtiki kun tukea vasten ollu ja oon just vähän saanu kädestä kiinni, ettei kovin kovaa oo muksahtanu..! Välillä osaa pyllylleen laskeutua ja välillä se taas unohtuu, jolloin sit huudetaan apua. Monesti jos tuun vain lähelle missä typy seisoskelee, niin ojentaa kättä, että tulis luokse. On tosi nopeasti kehittyny tuossa pystyssä pysymisessä ja kävelyssä, että melkein just omia askeleita ottaa, kun tuelta tulee luokse. Jänniä aikoja elellään! :)

Oisko kellään noita vierotusvinkkejä? Nyt tyttö on keksiny ruveta pureen, kun on tarpeeks kauan mutustanu, että kauan ei homma oo äitistä kivaa. Tuttipullostahan typy ei juo maitoa ja enemmän musta tuntuu, että se tissillä olo on se juttu. Tuntuu vaan niin julmalta, jos se pitäis kerrasta poikki pistää kaikki. :(
 
Meilläkin seisominen luonnistuu jo varsin hyvin. Ihan parissa päivässä hoksasi, että kiinni on pidettävä ja miten alas päästään, jos on vähän matalampi paikka mistä kiinni pitää. Sohvapöytä on aika korkea vielä ja siitäkin koittaa itse alas päästä ja välillä suuttuu kun autan, aina pitää sitten ylös takaisin kiivetä niin kauan että saa itse sitten mennä. :D Vaikka siitä vielä vähän rojahtaen alas tullaankin vielä, mutta käsillä ottaa vastaan silti. Askeleitakin alkoi aika äkkiä ottaa ja pinniksessä sujuvasti jo ympäriinsä kulkee. Onneksi oppi noin äkkiä tuon alastulon, on aika hankalaa jo tän mahan kanssa pysyä perässä, saati sitten olla lattialla. Pitäähän sitä vieläkin vahtia toki etenkin tietyissä paikoissa.

Eilen tyttö tosissaan taisi hoksata tän miun kasvaneen mahan, kun saunan jälkeen olin pelkissä alusvaatteissa ja maha paljaana, kun olin rasvannut sen. Istuin sohvalle tytön ja miehen viereen ja tyttö alkoi innoissaan läpsimään mahaa ja silitteli sitä :D Tietysti se tuntui hassulta varmaan, kun oli just rasvattu ja liukas. Ja läpsiessä kuului hauska ääni. Pikkuveli vähän protestoi siskon touhuja sitten pikkuisen potkimalla ja sai mokoma hikan siihen lisäksi. Alkuviikosta kävin ultrassa kohdunsuun tilannetta tarkistamassa ja sen suhteen kaikki on ihan ok viikkoihin nähden varsinkin. Oli mukava lääkäri tällä kertaa ja kyseli haluanko sukupuolta tietää ja sanoin että voihan sen vielä varmistaa. Ja ihan selkeä poika oli, kun kivekset näkyi niin selvästi. Painoarvio oli siinä vaiheessa 2,1kg, eli aika keskikäyrällä menee, luultavasti suht samankokoinen syntyessään kuin tyttö oli, eli 3,6kg, riippuu toki millä viikoilla syntyy. Mutta onneksi ei nyt tarvitse pelätä sitä että ihan parin viikon aikana ainakaan syntyisi ja eiköhän tässä mennä hyvin täysille viikoille. Tosin kovin paljon ei ylimääräistä tarvitse tehdä, kun tulee jo supistuksia ja ne ei ihan kivuttomia ole. Mutta ei onneksi koviakaan vielä ja rauhoittuu kyllä sitten levossa.

Meillä on siirrytty nyt yksiin päikkäreihin tytön osalta, kun se on aina kauhea taistelu käydä toisille ja yleensä ei edes nukahda. Nukkuu kuitenkin niillä yksillä unilla sen 2-3 tuntia, joten kait se riittää. Illasta alkaa olla väsynyt toki, mutta menee nyt vähän aikaisemmin jo nukkumaankin ja se on ihan hyvä asia. Heräilee aamulla yleensä 8-9 välillä, joskus vähän aiemminkin. Päikkärit on 11-14.30 välillä, kesto vähän vaihtelee, yleensä sen 2 tuntia. Ja yöunille käydään 9 aikaan. Aikaisemmin jos käy niin sitten herää taas aamusta aikaisemmin ja itse ei oikein jaksaisi sitä, etenkään tällä hetkellä. Mieluummin nyt nukutaan pitkään, ei tule meille sitten niin pitkä päivä täällä keskenään olla, kun mies töissä. Kun tosiaan alkaa olla jo fyysisesti rankkaa tän raskauden kanssa. Ja nyt kun omat unet on katkonaiset vessaheräilyjen ym. takia.

Tytöllä piti olla 10kk neuvola tällä viikolla, mutta aika siirrettiin ensi viikolle, eli silloin saa mittoja tietää taas. Pitkä ja hoikka tyttö on kyllä. Nopeasti tää aika vaan kuluu, viikkoja raskaudessakin jo 32+5, eli ei olis kauaa enää odoteltavaa. Sitten saa raskaudet riittää ainakin toistaiseksi minun osalta. Sitä kolmatta katsellaan sitten joskus myöhemmin jos siltä tuntuu.
 
Meillä noustiin maanantaina tukea vasten seisomaan. Muutaman kerran nyt sitten uudelleen yrittänyt, onneksi nyt ei aivan vielä kokoajan ole nousemassa=)
Lattialla istuessa käsistä ottaa kiinni ja siinä nousee herkimmin.
Poitsu istuu tukevasti kyllä ja osaa lähteä liikkeelle siitä, mutta ei itse täysin aina nouse istumaan.

10kk neuvola ja sama meno jatkuu, vähän tullut pituutta ja painoa, mutta tullut ees jotain. Mitat nyt 71,5cm ja 8450g. Nyt sitten alettu kokeileen hapanmaitovalmisteita. Piimää ja raejuustoa, raejuusto oli ihan kiva juttu, piimä ei niinkään. Poitsuhan ei huolinut olleenkaan korviketta, eikä kyllä pumpattua maitoakaan pullosta eikä mukista. Nyt enään yritellään piimää mukista.
mnica tullut kanssa liiankin tutuksi tuo tunne, kun toimii toisen puruleluna. Täälläkään ei oikein ota sujuakseen vieroitus, josta ei kyllä kenenkään lapsen kohdalta ole sitten niin mitään kokemusta. Kaikki ovat itse luopuneet samoihin aikoihin, kun on hampaita tullut, niin ei ole myöskään tarvinnut olla pureskeltavana ennen:|
Noh toivotaan, että pian huolii jotain ja voidaan lopetella imetys.
Hampaita löytyy alhaalta tällä hetkellä kolme.

Tirppanalle hyviä vointeja ja jaksamista loppumetreille. Muistelin justiin, että tähän aikaan olin sairaslomalla jo töistä. :D
Töihin paluu on sujunut liiankin helposti, nyt tuntuu jo ettei oliskaan koskaan ollut pois, plääh. No onneksi tälle vuodelle on vielä pari lomaviikkoa jäljellä;)
 
Moikka taas!

Meillä 10 kk mitat olivat 74,1 cm ja 8640 g. Pituuskäyrä osoittaa ylöspäin, paino alaspäin. Eipä ihme, kun tukea vasten mennään nykyään jo juosten, paikallaan ei tahdota pysyä ollenkaan ja syöminen ei aina muistu mieleen. Pituuttakin oli tullut viime mittaukseen melkein 4 cm lisää, joten siihen se energia on kadonnut. Saatiin neuvo laittaa öljyä ruokaan.

Viimeksi täällä vastasin imetykseen liittyen, että joo, saa imeä niin kauan kuin haluaa. No, poika keksi luopua rinnasta ihan kertalaakista tasan 9 kk ikäisenä. Siinäpä sitten oltiinkin ihmeissään, että mistä maito, kun ei ole ikinä juonut tuttipullosta eikä saanut korviketta. Kolme viikkoa jaksoin pumpata ja tarjota maitoa ja korviketta ja rintaa vaikka miten päin ja unissaan ja päälläänkin suunnilleen. Ei. Se oli pysyvä päätös. Eipä tiedä mistä johtuu, koska viimeinen imetys oli ihan normaali, ja rinnan tyhjensi kokonaan. Siihen loppuivat yöimetyksetkin, jotka siihen asti olivat tosi tärkeitä pojalle. Ongelmaksi tuli sitten, että mistä poika saa kalsiumia, koska tuon ikäisen pitäisi juoda maitoa vähintään puoli litraa päivässä. Parin viikon tappelun jälkeen totesin, että korviketta ei vaan mene, mutta puuron seassa sain menemään n. 2 dl päivässä. Loput annoin sitten jugurtista ja viilistä, ja puoli kalkkitablettia päivässä lisää. Kokeillaan seuraavan kerran maitoa purkista sitten parin kuukauden päästä. Mutta eipähän tarvitse vieroitusta miettiä, eikä minun huolehtia imetys/raskaus-tilannetta.

Täällä opittiin konttaamaan pari viikkoa sitten. Hauskasti lapset vaihtelevat, missä järjestyksessä noustaan ylös ja kontataan. Meillä kun on kävelty tukea vasten jo pari kk, ja nyt vasta kontataan. Maailmakin avartui kummasti taas, kun ostin kosteudenkestävät välikausikamppeet ja pistin kengät jalkaan ja pihalle tutkimaan elämää :)

Myös hampaat puskevat esille, nyt esillä on kaksi alahammasta ja yksi yläetuhammas, jonka vierestä on molemmat vieruskaverit tulossa yhtä aikaa ulos milloin vain. Niitten kanssa on sitten vähän tarvinnut itkeskellä öisinkin.

Työt on täälläkin aloitettu pari viikkoa sitten. Loppuvuoteen kestäisi lähinnä kotoa tehtävä projekti, ja isi hoitaa kesälomalla/isäkuukaudella/hoitovapaalla sen ajan poikaa. Tosi tärkeää saada hoitorutiinit sellaisiksi, että isikin klaaraa pahatkin tilanteet, koska raskauden kanssa ei koskaan tiedä milloin joutuu vuodepotilaaksi/osastolle tms. ja poika on ollut tähän saakka aika kiinni minussa. Olisi kauheaa mennä synnyttämään keväällä jos tietäisin että poika huutaa sen ajan perääni hoidossa!

Tulevan kuopuksen kanssa ollaan käyty jo np-ultrassa ja kaikki oli hienosti! Nyt vain odotellaan marraskuun rakenneultraa ja sitä, että milloin se maha taas pullahtaakaan esille. Eka raskauskolmannes on jo takana :) Voimia Tirppanallekin loppuraskauteen!

Nynaeve ja poika 10 kk 1 vko
 
voi näitä meidän odottajia :heart: ei sille kyllä mitään voi että haikeana luen noita!!! odotus voi olla kyllä naisen elämän ihanin asia... -jos vain ei ole ongelmia.. eräs ystäväni ilmoitti myös odottavansa... aaah :) ihanaa kyllä seurata vierestäkin.... vaikkakin nyt on oma tilanne jo helpompi, että enää ei mieti että mitä jos...vaan nyt tuntuu kyllä ihanalle kun nää kasvaa... arki helpottuu ja yöt myös.

meillä on viimeisen kuukauden ollu niiiiiin huonoja öitä, että oon ollu kyllä ihan loppu!! nyt viikonloppuna iski muhun vielä flunssakin, mutta sain onneksi pari päivää vain lepäillä. kiitos tukijoukkojen.

nyt on myös päivitetty kaikki vitamiinit ja hivenaineet joita popsin. loppuisi tää flunssailukin.
kai sitä on vaan niin urautunut työjuhta että itsensä hoitaminen on jäänyt, olo voimaton väsynyt ja kiukkuinen...

vaan nyt alkaa kyllä olla jo parempi. On ihanaa olla töissä päivät, kaikki sujuu tarkan rutiinin mukaan, työpäivän sisällön saa päättää itse, eikä sadekaan haittaa :)

Poika nousi viikonloppuna ilman tukea jo seisomaan, kova edistys-tahti ollut viikon-kahden aikana.

tänä aamuna oli vain pari astetta lämmintä, ihanaa, mä tykkään syksystä ja ennen kaikkea talvesta :)
-ja tänä vuonna ei tartte kulkea hehtaari-vaatteissa :D vuosi sitten alkoi olla jo hiljalleen raskas olo ;)

eipä tänne ihmeitä kuulu, aamupäivisin miehenalku ottaa pienet torkut, ja sitten nukutaan 12-14. ja illalla sitten viimeistään klo 20:30 sänkyyn.

aurinkoista syyspäivää kaikille :)
 
Meillä opittiin konttaamaan viikko sitten :) Eilen käytiin Kuopiossa moikkaamassa Eetun isomummoa, joka täytti viime viikolla 88vuotta. Mummo oli niin iloinen kun Eetu esitteli kaikki taidot mitä hän osaa.

Eetu osaa vilkuttaa, nyt sitten vilkutetaan ihan kaikelle, äitille, isille, kissalle,telkkarille, itselleen, kaupan tätille :)

Eetu meinasi viedä isänsä ruokalautasen, käsi oli lautasessa kiinni, Juuso sanoi pari kertaa "Eetu, ei saa ottaa". Sitten Eetu suu muksahti ja iso itku. Voi pientä. Rauhottu nopeasti kun annettiin kauha, jolla pääsi koputtamaan pyötää. Muutenkin suuttuu jos kieltää :) Hienosti osaa sanoa kaikkeen "Ei, ei ei" :D Vaikka ei Eetua tarvitse kovin usein kieltää.

Vaippaa vaihtaessa Eetuan naurattaa ihan mahottoman paljon, varsinkin jos pissaa hoitopyödälle tai äitin päälle :D

Ihanaa loppuviikkoa kaikille :)
 
  • Tykkää
Reactions: kumisaapas
Viime viikolla oli 10kk neuvola ja pituutta 75cm ja painoa 9,2kg. Oli nyt eri neuvolantäti kuin tähän asti, kun tää aiempi jäi äitiyslomalle. Onneksi sijainenkin on mukavan tuntuinen. 8kk tarkastuksessa ei vielä tyttö istunut ihan ilman tukea ja sen takia nyt oli tuo 10kk tarkastus ja nyt ei ollut enää mitään mistä pitäis huolehtia. Sen edellisen neuvolan jälkeen tyttö oppi istumaan aika äkkiä ilman tukea ja suojaheijasteetkin tuli. Nyt siis hyvin istuu ja menee itse pois siitä jne. Ja neuvolantätille piti näyttää miten noustaan seisomaan ja hyvin tällä kertaa jopa höpötteli siellä, yleensä on vähän ujo ja vähän vaan ynähtelee. Kotona taas tulee hurjat tarinat. Äiti ja ei sanoo edelleen ja joskus koittaa jotain muitakin sanoja tapailla, isikin jo tulee välillä.

Nyt on taas nukkunut kaksia päikkäreitä, kun on aikaisemmin aamusta heräillyt ja nyt jopa käy niille toisille unillekin suht suosiolla. Ja yöunille käyntikään ei ole ihan niin hankalaa kuin aiemmin. Vissiin tuo seisomaan opettelu oli niin uutta ja hauskaa että ei unille malttanut käydä. Ja on nyt alkanut konttailemaankin aina välillä. Välillä menee sitten ihan vaan ryömien. Muksahteluja ei enää onneksi tule juurikaan, osaa hyvin alas tulla. Hieman vaan välillä hirvittää kun on alkanut jo pomppimaankin etenkin pinnasängyssä, siellä tietysti kun on kivan pehmeä alustakin.

Omat olot on suht samat kuin ennenkin, vauvalla ei enää pahemmin tilaa ole liikkua, punkee vaan peppua ja jalkoja tuolla. Jos syntyy samoilla viikoilla kuin tyttö, niin enää kuukausi olis aikaa. Ja toivottavasti syntyisi, toisaalta on jo kärsimätön, että syntyis jo. Olisi itsellä helpompi olla ja haluaa jo toisen nähdä jne. Mut sit taas meinaa hirvittää miten sitten kahden pienen kanssa pärjää. Onneksi mies jää kotiin heti marraskuun alusta ja on loppiaiseen asti kotona meidän apuna. Tyttö meinattiin ens viikonloppuna siirtää omaan huoneeseen, se kun on nyt vihdoin valmis. Tai listat puuttuu vielä, mut ne saa tällä viikolla paikalleen. Ehtii toivottavasti tottua nyt sinne nukkumaan just ennenkuin vauva tulee. Kurjalta tuntuu toinen sinne jotenkin laittaa, mutta meidän huoneeseen ei vaan kahta pinnistä mahdu ja tytöllekin parempi nukkua siellä kun rauhassa saa nukkua eikä herää niin herkästi vauvan itkuihin. Ja tää vauva menee sinne sit kanssa, kunhan lopettaa sitten jossain vaiheessa yösyönnit.

Tirppana ja tyttö 10kk ja pikkuveli 34+3
 
Jaksamista Tirppanalle loppuraskauteen! Niin se vain aika on menny..!

Testasin silloin viikonlopun yli vielä sitä maitoallergiaepäilyä, eikä sitte tullukaan enää näppylöitä. Viiliä tykkää syödä ja piimääki rupesin tässä antamaan ruoan yhteydessä.

Tyttö oli 3 viikkoa flunssassa ja just kun muutenki ois menty lääkäriin, niin typy tuli kuumeeseen. Streptokokkia se ulkomaalainen lääkäri sitte epäili, muttei ottanu mitään näytettä, vaan määräs penisilliinin heti. No, se penisilliini ei pysyny yhtään sisällä ja saatiin sitten toista antibioottia, jota jo 6 päivää syöty. Aluks yritettiin syöttää lääkettä suoraan, mutta kauhea taistelu, kun ei varmaan oksennuskokemusten jälkeen halunnu mitään vastaavaa suuhunsa. Muutamaan päivään ei ruoka muutenkaan maistunu, oli kurkku varmaan kipeenä tai sitte lakkoili syöttämistä. Lääkettä lopulta on saatu meneen kiisselilusikallisiin salassa sekoitettuna... Sormiruoka on maistunu, mutta nyt huomasin, että kakassa oli aika paljon perunan ja porkkanan paloja, että ne ei oo oikein sulanu.
Mutta nyt onneks saa syötettyä taas puuroaki.

Sairastelun nurjana puolena ollu, että imetys on lisääntyny, vaikka oli tarkotus vähentää. Tyttö herää sen 2-3 kertaa yössä edelleen niin, että joutuu tissittämään takasin unille. En tiiä mitä teen. Lähinnä mies mua painostaa lopettamaan imetystä. Se kai luulee, että seksi on siitä kiinni, kun ei olla pahemmin taas harrastettu. Mun mielestä on typerää olla mustasukkanen omalle lapselleen.
Mutta en ymmärrä mihin jäi ne lupaavat kokonaiset yöunet??! Siitä puheen ollen taidanki kömpästä itsekin nyt nukkumaan. En tiedä pitäiskö lopettaa aamuyöllä viereenotto. Nyt se herää jo neljältä ja kun pistää vielä nukkumaan omaan sänkyyn, niin herää tunnin päästä uudestaan, että joko pääsis. Mua ei vaan oikein houkuta ajatus nousta viideltä ylös. Auttaisko se asiaan?
 
Hei taas pitkästä aikaa..

Meillä ollaan opittu sanomaan ÄIITI! :) Pinnasängyssä tykätään seistä ja jopa harjotellaan jo ilman käsiä. Istua kököttää tykkää lattialla ja ryömiä, konttaamaan ei edes yritä enää. Meillä sellainen kävelyopettelutuoli, sillä mennään ja kovaa :D Hampaita edelleen se 4kpl. Nyt meillä ollaan nukuttu 2 edellistä yötä koko yön. :) Tosin nukkumaan käy vasta 22 ja herää aamulla 9 aikaa :) Tässä oltii esikon kans pari yötä sairaalassa kun tuli pitkittynyt kuumekouristus. Pelkään vaan että pienempikin tulee niitä saamaan.. :I No sille ei voi sitte mitään, näillä mennään. Hyvää syksyä kaikille! :)
 
oikein mukavaa perjantaita :wave:

meillä seisotaan jo ilman tukea, kävelytetty on ihan itse, lelujen kanssa kontataan , ja hauskinta on kun kantaa lelua suussaan kuin koira :D

öisin heräili parikin kertaa, syömään. totesin että kerran päivän aikana vedetään ruokaa siihen tahtiin kuin isot miehet konsanaan, sillä EI voi olla nälkä! siispä otin kerrasta tuttipullon pois. yö-heräilyt loppui kuin seinään.

töiden aloittamisesta oli hyötyä, yli kolme kiloa pudonnut kuukaudessa :D jes :D
 
niin juu ja sitä piti vielä sanoa, että tavalliseen maitoon siirtyminen on aloitettu :) hapanmaito-juttuja on jo kuukauden verran kokeiltu, nyt sitten on puolet tuttelia ja puolet tavis-maitoa. hyvin käy mahalle. hiljakseen aletaan tottua myös samaan ruokaan kuin muutkin. IHANAA että arki helpottuu, ihania on vauva-ajat, mutta tätäkin oon kovasti odottanut :)
 
Hei vaan pitkästä aikaa!
Töiden aloittamisesta lähes kaksi kuukautta ja samat terveiset kuin FG:llä: paino tippunut 7kg! ja mieli on virkeä. Lapsijutuista en ole töissäkään päässyt, viikottain taukotiloissa kohtaa työkavereita jotka jaksaa kysellä lapsista ja varsinkin niiden lukumäärästä ja hämmästellä kuinka tällaisesta elämästä selviää.

Eikka on nyt 11,5kk ja kävelee sujuvasti. Oikein tomera pieni mies. Päiväkodissa mennyt ihan hienosti. Onneksi on ollut lyhyitä päiviä ja paljon vapaapäiviä. Ensimmäiselle lomalle jäävät pian, kun mun pitää pitää äitiyslomien aikana kertyneitä lomia pois, on kertynyt jemmaan niin monta päivää.

Tavalliseen maitoon on siirrytty ja nanni ei enää edes kelpaa. Muutenkin ruoka alkaa olla samaa kuin meillä muilla, ennakkoluulottomasti maistelee kaikkea.

Meillä on muutto edessä, päästään kerrostalosta paritaloon ja saadaan ihan oma iso piha. Kuukausi vielä pitäis tässä vanhassa kärvistellä.

Oikein kaunista syksyä, niin se vaan vuosi on vierähtänyt ja meidän vauvoista on tullut taaperoita. Onnea odotukseen odottajille! Tirppanalla ihan loppusuora menossa.

Scala ja Eikka 11,5kk
 

Yhteistyössä