Marraskuun 2012 masu-asukkien jatkot!

jaaha, pahimmat pyhistä takana... yskä piinaa meillä vielä, muutoin vain liian vähä-uniset yöt keljuttaa päivien kulkua.
vaikkakin sanoin (kirjoitin) että samassa huoneessa nukkuvan pikkuisen kanssa on vain osattava rentoutua.
totta.
Mutta ei se ole tae sille, ettei heräisi sen jokaiseen kähinään..... hhhhhhhhhhh...... ollaanpahan nukuttu pätkissä...
viime yö oli hyvä esimerkki siitä mitä oma väsymys voi teettää:
vauva kähinöi jotain, ja minä tietenkin ampaisen ylös pulloa lämmittämään... kello oli yksi yöllä...
no eihän se mitään syönyt, nukkuskeli vain... takas sänkyyn ja kuuntelemaan ähinää...
lopulta nälkä-itku neljän aikaan.

raskasta sinällään, meillä ei ole mahdollisuutta laittaa pieniä nukkumaan eri huoneeseen :( me tarvittais kunnon unta, nyt kähinään herää jo mieskin :(

onneksi meillä on kaksi valtavaa sohvaa, kummallekin oma :)

lapsi-vapaalle no, kyllä tuli huomattua, että sitä on appivanhempien taholta turha toivoa enää. ja he on olleet ainoat täällä ketä meitä oisi voinut auttaa.
ite tykkäisin että lapset tottuisi olemaan yökylässä.
ja ite saisi hengähtää vastuusta ja valvomisista ja hoitamisista edes vuorokaudeksi.

pyydetty on jo viimeinen puoli vuotta. taapero on kyllä ollut yökylässä heillä, yhden kerran, vuosi sitten. viime viikolla meidän piti päästä edes kaupoille miehen kanssa kaksin, tai edes syömään.
Ei.

En viitsi enää edes pyytää. pyysin jopa anopilta, että jos hän tulisi meille, niin voisin käyttää sen ajan nukkumiseen.
Ei.

Tuloksena viimeiset kolme päivää kestänyt päänsärky, väsymyksestä ja kun kroppa on jumissa. mies auttaa minkä voi, mutta hänkin on väsynyt tietenkin.

Nyt vain yritetään asennoitua niin, että meidän ON pärjättävä keskenämme. Järkätään toiselle omaa aikaa tehdä mitä haluaa, ja nukkua tai muuta, ja toinen vahtii pieniä sen aikaa. Ja niinhän me pärjätäänkin.
Siinä on vain semmoinen huono juttu, että parisuhde kaipaa välillä myös kaksin vapaata.....

Positiivisuus on lievästi sanottuna hakusessa.. mutta hyvinhän meillä asiat muutoin ovat, sitä vain kaipaa pientä hengähdystä, ja kun ei sitä saa, on se vähän tympee juttu...

siitä syystä oli aattonakin anoppilaan tosi kettumaista mennä, nukkunut oltiin sairaan huonosti, ruoka ei maistunut, haukoteltiin vähän väliä.... sit ihmetystä tuotti, kun kolmen tunnin kuluttua jo lähdettiin kotiin... kun sanoin anopille miten väsynyt olen ja kuinka pääni särkee, se totesi vain että no, sun pitäis ulkoilla enemmän.... ahaa....

hmmm... onneksi tuo mies on mun suuri tukeni ja ymmärtää...

nyt nappaan yhden yömyssyn ja heitän itteni vaakatasoon. toivon että saan nukkua ens yönä ees kolme tuntia putkeen, ja enemmän kuin kaksi pätkää....

hyvää yötä...
 
Mukava nähdä että muitakin jo palannu palastalle joulun keskellä.. :)
Koitahan FG pärjätä :heart: Mites ne perinteiset neuvot.. jokainen pikku välikin pitää koittaa nukkua.. Pitäis pitäis..mutta kun ei aina maltakaan..? Pitäis vaan jättää ja jättää ne pyykit ja siivoomiset, ja helpottaa sitä arkea valmisruuilla. Pitäis vaikka kerta viikkoon sit sellasen järjestelyhetken.. En minä ainakaan edes saa oikeesti tehtyä mitään jos vaan on niin väsynyt...

Meilläkin mies ajattelee että mun pääkopalle tekis hyvää että pääsisin käymään jossain muualla, esim serkun kanssa kaupungille kahville tai muuta.. ....Kotona ollessa ja "miehen hoitaessa" vauvaa, pyytää sit multa koko ajan "tuotko rievun, tuotko tutin, lämmitätkö meille maitoa, jnejnejne"... murahdinkin jo että jos sun mielestä mulle tekis hyvää päästä vähäks aikaa muualle, nii miksen voi olla kotona hetkeä ihan omassa rauhassa, juoda edes sen kahvikupin rauhassa, vai pitääkö mun mennä todella tosta ovesta ulos vaikka autoon istumaan puoleks tuntia että saa olla rauhassa.

Vuorotunnein lasten hoitamista? Onnistuisko...? : /

Koulussa opetettiin pienten lapsiperheen tukemisesta, että parasta apua ystäviltä on esim siivoaminen toisen luona tai ruuan laitto, niin en itse ole oikein uskaltanut tehdä sellasta toisten luona.. jotenkin tuntunut ettei toiset halua sellasta. Ja nyt itse ainakin olisin ikionnellinen jos joku kahvittelijoista esim laittaisi kaikki astiat koneeseen ja vaikka pyyhkis tiskipöydän samalla.. :) Ajattelinkin että seuraava ystävä kun saa lapsen, niin käyn vaa siivoomassa sielä..... : P

kakka-asiaa hih, meillä tulee koko ajan joka vaippaan kunnon keltaiset vetiset maitovellit :D
 
Moikka moi!

Vauvan ääntely: pitää hereillä täälläkin. Silloin kun nukkuu kainalossa, on ihan hiljaa. Omassa pinniksessä kähisee ja ähisee. Yksi yö oli ihan huippu, nukkui kaksi pitkää pätkää (3h ja 5h) ja mitä tekee äiti? En nuku yhtään, vaan kuuntelen jokaista kähinää että, pianko herää syömään. Kyllä otti päähän aamulla. Nyt on muutama yö mennyt 3h ensimmäisellä syöttövälillä omassa sängyssä, sitten olen syötön jälkeen jättänyt suosista viereen nukkumaan. Nukutaan paljon paremmin kaikki.

Vauva hoitoon: meillä on päinvastoin kuin FG:llä, anoppi jaksoi koko eilisen vierailun ajan toitottaa, että heti kun tyttö syö pullosta, pitää tuoda hänelle yöhoitoon (syö jo). Samoin oma äitini on sanonut, että ottavat kyllä hoitoon. Itse en todellakaan malta viedä alle vuosikasta yöhoitoon, hyvä jos päivällä muutamaksi tunniksi ja silloinkin vain omalle äitilleni. En tiedä miksi, koska anoppi varmasti pitäisi huolta pikkuisesta.

Nyt on ollut niin ihanaa, kun kolmatta päivää ollaan saatu syödä muiden joulupöydissä eikä ole kotitöitä pahemmin tarvinnut tehdä. Silti on kädet täynnä työtä ja päivä menee hujauksessa! Ensi viikon on mies vielä kotona (on ollut sitten sen 4vko) ja sitten alkaa uusi arki. Mies varmaan siirtyy nukkumaan eri huoneeseen, että jaksaa päivisin töissä.

Tsemppiä meille kaikille väsyneille, toivottavasti pian alkaa täälläkin rytmi löytymään ja yöunet pitenemään. En tiedä noista masuvaivoista, en ole kyllä yhtään katsonut, mitä nyt joulun aikana suuhuni laitan. Suklaatakin olen vetänyt ihan surutta kaksin käsin. Meillä ei huudeta mitenkään kovasti mahaa, mutta sylissä tyttö on kyllä välillä sellainen levoton väänneltävä ja käänneltävä eikä mikään tunnu olevan hyvä. Että kait sitä masua välillä vääntää. Vaikea tulkita vielä pienen viestejä välillä. HOitopöydällä tykkää olla kaikkein eniten ja ilman vaippaa tietty. Tarkoituksenmukainen hymykin on bongattu ensimmäisen kerran joulun aikana, siitä se lähtee:)

Huomenna käydään neuvolassa katsomassa, kuinka on paino noussut. Veikkaus on, että paljon, koska posket ovat pyöristyneet entisestään ja kaksoisleukakin on jo aikamoinen:)

- melanie ja martta 3vko 3pvää
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mamma2012
Heippa!

Vaippakeskusteluun vaan pikaisesti kommentoin, että kokeiltiin nyt ensimmäisen kerran Lidlin Tojours Midi 3 vaippoja ja ovat hyvin samantyyppisiä kuin Pampersit, joista olen myös tykännyt. Tojoursit ovat ohuita, mutta kuitenkin nousevat tarpeeksi ylös estääkseen selkään nousevat kakan. Suosittelen kokeilemaan!

Kumisaapas ja poikavauva 6vk
 
Vaipat: Meillä käytössä nyt Liberot, esikoisen aikaan jossain vaiheessa päädyttiin niihin. Toimivat meillä. Tää on samanmoinen megapissaaja kuin esikoinenkin eli saattaa olla vaippa pitkäänkin kuiva ja sitten kerralla tekee paaaljon eikä kaikkien vaippojen imukyky/nopeus riitä siihen. Ihan pienenä oli Pampersit käytössä koska sopivat minustaa taas paremmin ihan vastasyntyneelle riukujalalle. Nyt alkaa olla reisissä sen verran paksuutta että varmaan voi kohta siirtyä kolmoskokoon.

Yöt: Ihanaa kun on eka pätkä jo enimmillään se 6 h. Joskin ei joka yö vielä.. Olen koittanut päivisin seurustella paljon ja syöttää joka välissä niin ei tartteis nälkään herätä yöllä niin usein. En tiedä, toimiiko..

Lapsi-Vapaa: Mä en halua alle 1 v. antaa yökylään, en vaan raaski. Toisaalta pärjään kyllä ilman vapaatakin, se riittää, minkä mies voi järjestää eli tunti päivässä. Sen verran on esikoisen ajoista oppinut että antaa mun tosissaan olla rauhassa kun niin sovitaan ja sama toimii sitten toisinkinpäin. Meillä anoppi olis kohtuu lähellä ja kovasti aina lupaa sitä sun tätä lastenhoitoapua mutta kun tarvetta olisi, koskan ei sovi. Esikoinen nyt 5 v. ja on ollut meillä max 5 kertaa lapsenvahtina. Poika ei sinne suostu yksin menemään.. Mun äiti onkin sitten täällä talviaikaan aina tarvittaessa ja vaikka viikon kerralla. Se on mulle se paras apu: tekee kotitöitä, hoitaa lapsia jne. Mun ei tartte varsinaisesti siis olla lapsista erossa mutta joka inahdusta ei tartte mun hoitaa ja leikkii esikoisen kanssa jne. Just sellaista apua mä tartten. Saa samalla aikuista seuraa ja saa istua omalla sohvalla rauhassa kun toinen hoitaa lapset.

Hormoninäpyt: Niitä taasen riittää.. Noin viikko sitten alkoi tulla ja loppua ei näy. Esikoisella ne olikin merkki allergioista ja hävisivät vasta kun löytyi sopiva korvike, toivottavasti nää olis vaan niitä hormoninäppyjä..

Joulu oli ja meni. Paras joululahja oli vauvan 6 h unet, jonka mäkin sain nukuttua putkeen eli tuli hyödynnettyä. Kyllä teki hyvää. Söin kaikkea minkä jaksoin ja ei ainakaan suuremmassa väärin tullut vauvelille vatsanväänteitä.

HilmaVilma ja Väiski 6 vkoa
 
Joulu tosiaan meni ja pistihän se väsyttämään... Anoppilassa mulle jo paasattiin, ettei saa päästää yliväsymykseks ja että tulla vaikka sinne, antaa lapsi heille ja mennä ite nukkumaan. Että ainaki se apu on olemassa, mutta en mä ite tunne itteeni vielä niin väsyneeksi. Eikä apeilla tullu ehkä mieleen, että tää jouluhössötys saattaa vaikuttaa äitiinkin, kun rytmistä yhtäkkiä riuhtastaan.

Sen verran tuota väsymystä kuitenki on, että toivoisin jo niitä pitempiä pätkiä yöhön. Päivällä on ollu nyt välillä reilumpia melkein kolmen tunnin pätkiä, mutta valvookin jo sen verran enemmän. Voi mennä pariki tuntia melkein ennen ku nälkä yllättää.

Aattona oltiin mun vanhempien luona ja ihan ku neiti ois tienny, että nyt on jotain jännää meneillään, kun heräs sopivasti siinä joulusaunan jälkeen ja sitte ei passannu loppupäivästä ja illasta ottaa kuin pikkutorkkuja ruoan päälle :D Vasta kun lahjat oli avattu niin sitte alko itkut ja lähettiinki kotiin.

Meillä on mahaa taas iltasin itketty. Eilen ei iltaitkua ollu. Joulupäivän iltana oli kyllä jonku aikaa aika tuskallista itkua ennen nukkumaanmenoa, kun äiti oli menny syömään rosollia ja perunasalaattia, missä sipulia... :ashamed: Muuten ei joulun ajan ruoista oo tuntunu olevan erityistä vaivaa. Kakkaa on kyllä tullu reilummin!
Ja muutenkin ihanaa, kun kaikki pierupynnäykset ei enää aiheuta itkua!

Sellasta galluppia haluisin kysyä, että ootteko osallistumassa rokotetutkimukseen? Mä tässä jo päätin, että ei osallistuttais, kun pitäis aina reissata se 60km kaupunkiin. Mies vaan osaa tehä niin syyllisen olon, kun sanoi, että saan päättää asian, mutta sitte kun päätin että ei osallistuta, niin se on mutrulla asiasta... Eniten siinä nyt vetää puoleensa ne lääkäripalvelut, mutta hirvittää kyllä kun ottavat sitte paljon verikokeita ym.

Sain ostettua sitä ruotsalaista ekovaippaa, mutta kakkoskoko oliki liian pieni jo, niin lyhyeen jäi kokeilu.. Ehkä me pärjätään tällä Muumi ja Pampers yhdistelmällä + kokeillaan niitä kestojaki sitte jossain vaiheessa.

Ooh, tyttö nukkunu ihanan pitkät päikkärit taas! Se on kyllä kans sellanen aamuntorkkuja. On joskus saatettu vetää unta puol yhteentoista niin, että välillä vaihdettu vaippaa ja syöty ja ehkä vähän mobilea ihmetelty.
 
en mäkään vauvaa yö-kylään anna. ottais edes noita isompia niin olis iso apu jo siitä. apua anoppi kyllä tarjoaa että ihan koska vaan, tulen kyllä ja otan kyllä vaikka päiväksi, mutta kuitenkaan ei sovi jos sit kysyy.

kyllä tämä tästä, aloitin keppijumpan ja hiukan jo unetkin parempia.
 
ja mies kun on ollut lomalla nyt, niin mulla on ollut mahdollisuus nukkua myös päikkäriaikaan. aika ärsyttävää on vaan se, että sitten kun ois saumaa unille, oma uni ei tule :(
arki palaa uomiinsa viikon päästä, isot muksut menee kouluun ja isäntä työmaalle. toisaalta vapaat on olleet ihania, toisaalta nautin myös siitä tutusta ja turvallisesta perus-arjesta.

oma toipuminen tuntuu kestäneen synnytyksestä saakka... ensin se kohtutulehdus ja sen myötä tulleet kommervenkit hiivatulehduksineen kaikkineen...
sitten se kamala flunssa jota kestikin kolme viikkoa. ja siihen päälle viikon päänsärky, niin on jotenkin semmonen olo, että todellakin kaipaa jo sitä ihan perus-omaa-oloa ....

painon pudotus alkanut ruokavaliolla, liikkumaan kun en olekaan päässyt vielä kunnolla.

vauva on aivan ihana, mutta toisaalta oma jaksaminen on ollut niin kivikkoista, että varsin NAUTINNOLLISTA tämä vauva-aika ei oo ollut.
raskasta vaikkakin niin rakasta :)

jaha ja syöttöpuuhiin :)
 
MOi!

Ajattelin nyt jotain kirjoittaa, kun tyttö nukkuu vielä "päiväuniaan". Saa nähdä millainen yö tulee, kun näin myöhään nukkuu. Mutta eipä tuota viitti herättääkään. Meillä on kolmisen yötä mennyt kivasti kahdella syötöllä. On nukahtanut siinä 23.30 ja herännyt klo 4.30 ja klo 7 maissa syömään. Ekan pätkän on nukkunut pinnasängyssä, muuten vieressä. Kahtena yönä nukkumaan on menty huudon kanssa, rinnallakin on vain riehunut. Vähän aina jännittää miten seuraava yö tulee menemään.

Päivä on mennyt paremmin, kun olen heittänyt kahden tunnin syöttövälit romukoppaan ja tarjonnut rintaa useammin. Enää ei ole niin paljon kitisty. Yritän myös panostaa siihen, että ei pääse liian yliväsyneeksi vaan laitan suosista vaunuun ja heijaan uneen. Kaikenlaista sitä pitää kokeilla, että hommat helpottuu päivällä. Esimerkiksi sitterissä ei viihdy ollenkaan, vain syli kelpaa hereillä ollessa. Ja hoitopöytä; kun ottaa vaipan pois, huomaa oikein kuinka nauttii:) Hymyjä on tullut päivä päivältä enemmän, on se vaan niin rakas:heart:

Miehen asenne on vähän rasittanut, kun hän on ihan kypsänä, kun tyttö kitisee/huutaa illalla. Olen yrittänyt sanoa, että voisivat asiat olla huonomminkin ja että toiset vauvat huutavat vielä enemmän. Harmi kyllä tutti ei enää kelpaa, jotta mies voisi sitä käyttää apuna tytön rauhoittamiseen. Aikalailla tyttöä saakin välillä kanniskella, jotta on tyytyväinen olotilaansa. Mielestäni vatsavaivat ovat kuitenkin vähentyneet ja kakkaakin ei tule enää niin usein kuin ennen.

Tällaista täällä. Ei kyllä tekemisen puutetta ole. Vähän harmittaa, kun ei ehdi isompien lasten kanssa olemaan niin paljon kuin aiemmin, mutta eiköhän tämäkin parane ajan kanssa kun vauveli alkaa viihtymään paremmin lattialla/sitterissä ja nukkumaan kunnon päiväunia. Ulos ajattelin laittaa ensimmäistä kertaa nukkumaan huomenna. On ollut sen verran kylmiä ilmoja, että aikaisemmin ei ole viitsinyt.

Neuvolassa viime viikolla oli kaikki ok. painoa on nyt 4600g ja pituutta 55cm. Hyvin on kasvanut.

-Melanie ja Martta huomenna 1kk
 
ja mä sain yöllä nukkua :heart: ekaksi 5,5h, sitten kaksi 3h pätkää... on muuten IHAN eri olo kuin menneet 1,5 viikkoa.. vauva nykäisi hyvin unta joten äitikin on levännyt ja erittäin hyvän tuulinen :)
muukin perhe saa hengittää ;)

mä jätän vauvan sänkyynsä ja taputan joko pepulle, junttaamalla, tai sitten riepu käden ja naaman väliin, tutti suuhun ja hiukan naputan rauhalllisesti tuttiin, niin nukahtaa itse.
vieressä ei edelleenkään pidetä.

yritän illasta napata tänään enemmän aikaa, niin ehtisin kirjottaa tännekin jotain :)
 
  • Tykkää
Reactions: Nynaeve
Meillä tyttö nukkunut nyt tällä viikolla yöllä 7 tuntia putkeen. On aika luksusta ollut kyllä. Vielä kun saisi nukahtamista jotenkin aikaistettua pari tuntia, niin hyvä olisi. Nyt nukahtaa 1-2 aikaan yöllä ja heräilee 9 aikoihin. Mutta hyvä kyllä näinkin. Iltaisin tankkailee aika ahkeraan ja siksi varmaan hyvin nukkuukin.

Parina päivänä on ilmeisesti ollut rintaraivareita Ei millään malta tissiä syödä, pullo kyllä kelpaa. Vaikka rinta olis ihan täys maitoa, niin ei välttämättä kelpaa juuri ollenkaan. Onneksi kuitenkin välillä kelpaa, ei ihan oo niin täydet koko ajan. Just tätä meikäläisen tuuria, kun tissit on nyt kunnossa ja kärsisi imettää niin sit ei kelpaa :p Pitää olla aika nopea, ettei tyttö ehdi hermostua kun tissiä antaa.

Neuvolassa käytiin tällä viikolla ja hyvin pituutta tullut, nyt 55cm, eli 6cm syntymästä. Painoa reilut 4,1kg, ihan hyvin sitäkin tullut, vaikka kuulemma enemmänkin olis voinut tulla. Oli nyt lääkärineuvola ja hyvin kuulemma tyttö voi ja on kehittynyt niinkuin pitää. Seurailee pitkiä aikoja ja hymyjäkin tulee useita päivässä.

Tirppana ja tyttö 6vko
 
Meillä on nyt pari yötä menny silleen, että tyttö nukkuu n.klo 23-05, syö ja jatkaa vielä pari - kolme tuntia unia. Ihana saada itekin nukkua! :) nyt vaan huolettaa maidon riittävyys, kun ei enää samalla tavalla suihkua, kuin aijemmin. Liekkö muuten vaan tasottunu, vai johtuuko yösyönnin lopettamisesta...?

Tänään tyttö nauroi ekaa kertaa ääneen! Oli kyllä niiin ihanan kuulosta <3 isoveli siinä jotai hölmöili niin vauvaakin nauratti.. Ja sitte äiti ja isi yritti naurattaa lisää, mutta eipä enää naurattanu. Höh.

Kiukuttelija ja tyttö kohta 2kk
 
  • Tykkää
Reactions: Nynaeve
Nyt minäkin saan aikaiseksi kirjoitella, kun isi laittaa poikaansa unille.

Meilläkin on rintaraivarit tuttua juttua, samanlaiselta kuulostaa kuin Kumisaappaalla, kiukuttelijalla ja Tirppanalla. Meillä raivarointi tuli myös suihkutissien jyräämisestä, poika ei ehtinyt niellä ruuttaamalla tulevaa maitotulvaa ja siitähän se huuto seurasi. Raivareihin meillä auttoi vain se, että imetin varsinkin illalla vasta pumppauksen jälkeen, jolloin maitoa tuli tasaisemmin ja samalla poika sai kaipaamaansa lohtutissiäkin lutuuttaa. Raivareihin auttoi kovasti myös tutti, jolle viimein noin kuukauden iässä löytyi hyvää käyttöä, kun sen vain sai alkukahinan jälkeen pysymään suussa. Varsinkin illat rauhoittuivat kovasti, kun imemistarve saatiin tyydytettyä muutenkin kuin vetämällä maha överitäyteen maitoa. Olen kyllä huomannut samanlaista suihkutissien tasoittumista kuin kiukuttelijakin. Luulen, että meillä ei ole kyse maidon vähentymisestä, vaan siitä, että poika jaksaa syödä ja niellä enemmän kerralla, jolloin rinnat eivät jää täyteen. Nimittäin pumppaan edelleen sen puolisen litraa päivässä, eli ei maidon määrässä ainakaan mitään muutoksia. Kiva vaan että ei enää ole pakottavia tissejä, jotka valuttelevat mihin sattuun, vaan pärjään jo näiden kanssa paremmin.

Vaippakeskustelua oli käyty myös, ja meillä käytetään enemmän Liberoita kuin Pamperseja. Pampersit eivät jostain syystä meillä pysy päällä kunnolla, ja inhoan niiden hajua :) Sain muutaman äitiyspakkauksen lähes käyttämättömät kestot, ja kokeilen niillä varmaan kestoiluakin kunhan poika kasvaa reilu 5-kiloiseksi. Pitäisi varmaan miettiä enemmän kestoilujuttuja, ja harsoja ja kaikkea. On vain liikaa vaihtoehtoja! Jos jollain on jotain hyviä kestoilusuosituksia, saa vinkkailla!

Meillä on alkanut löytymään hyvä rytmikin, joka kyllä on aika häälyväinen. Tärkeintä on se, että saadaan jo iltaisin "vauvavapaata", kun laitamme pojan ruskovillan kapaloon käärittynä nukkumaan noin yhdeksän maissa. Kapalosta on myös tullut huitovien käsien taltuttamisessa pelastus, se rauhoittaa nukkumaan jo pelkästään kun pojan laskee sen päälle :) Edelleenkin poika syö n. 2,5 tunnin välein ja joskus tiheämminkin. Tai sitten minä unenpöpperössä herään kuin kello tarjoamaan tissiä aina niin usein vaikka pojalla ei olisi edes nälkä!

Nukutaan siis perhepedissä, poika minun ja sivuvaunu-pinniksen välissä. Kokeiltin noin viikko sivuvaunua, mutta minä pahasti likinäköisenä päädyin siihen, että helpommin näen ja aistin vauvan ilman silmälasien kopelointia, kun nukumme vierekkäin. En koe olevani väsynyt, vaikka imetänkin yöllä usein. Poika nukkuu pääni tasalla, minä hieman "alempana" sängyssä kuin mies. Meille tuntuu parhaimmalta ratkaisulta toimia näin. Usein poika nukkuu kainalossakin, jos on öisin levoton. Ei ole ollut kertaakaan tunnetta, että jyräisin pojan unissani.

Kuinka usein teillä on neuvolassa käyntejä? Meillä on ollut vain kotikäynti 1 viikon iässä, sitten 1 kk iässä, ja seuraava on vasta tammikuun lopussa, jolloin annetaan rotarokotteen eka erä. Meillä ei ole ainakaan vielä kysytty mitään rokotetutkimuksiin osallistumisista.

Ainiin, mulle mahtuvat taas omat housut jalkaan, eikä sektioarpikaan enää arista niin paljoa :) Pesin äitiyshousut jo kaappiin odottelemaan ehkä joskus toista tarvetta. En ole käynyt puntarilla pariin viikkoon, viimeksi oli paino pudonnut n. 13 kg. Josko huomenna taas uskaltaisin.

Hyvää vuodenvaihdetta kaikille!

Nynaeve ja poika 1,5 kk
 
iloista ja virkeää huomenta :)

taas oli hyvä yö! nyt sain 6,5h putkeen ja vielä pari tuntia päälle. heräsin sitten ihan virkeänä. kun laskeuma alkoi vaivata toukokuussa, jouduin heräämään kolmen tunnin välein pissalle.
Nyt oon sit kylmästi jättänyt ne herätykset ja ajattelin, että jos sitten nukun pidempään ja en pääsekään vessaan, niin jaksampahan virkeämpänä istua ensiavussa ja odotella katetrointia :LOL: joo, nyt jo naurattaa tämäkin :)
mutta siis senkin suhteen kaikki hyvin, ilmeisestikään laskeuma ei paha olekaan, kerran noin pitkän pätkän kestin. JA MÄ SAIN NUKKUU!!!!!!
eilinenkin oli kiva päivä, en tarvinnut ite päikkäreitä, ja jaksoi IHAN eri tavalla iltaan saakka, kun oli yön saanu nukkua.

migreeniä kellään??? kaipaisin vähän kokemuksia.... mulla taitaa olla siihen viittaavaa, mutta nyt kun on saanu nukkua niin ei ole pää kipeä.
saha-laita-kohtauksia mulla oli odotusaikanakin, ja niin et osa naamasta puutui. nyt viime viikolla kävi niin että puhe puuroutui... säikähdin että onko mulle tulossa joku aivo-infarktikin, mutta apteekissa sanottiin että se on ihan normaali migreeni-kohtauksen aikana. hmmh. oma lääkäri on reilun viikon päästä. kysyn sitten siellä että miten seurataan.

rokotetutkimus ei ole vielä tietoa. en mä varmaan lähde. on muutenkin niin suhaamista tän arjen kanssa, ellei se sit ois vaan tossa neuvolassa, se on puolen kilsan päässä niin ei matka ois rasite :)

vauvan rytmi herää puoli 8, menee ekoille unille klo 9. pitkät päikkärit n. 13-17 välin. torkkuu 19-20 välillä, ja yöunille klo 22. tää suunnilleen edelleen, ainoa poikkeus on nyt sitten se että yöllä ei ole herännyt syömään 2-3 tunnin välein.
kapaloin minäkin joo, mutta nyt sen onkin tullut tarve saada heilutella käsiään, ja nukahtaakin mieluusti seljälleen ja kädet pään yläpuolelle nostettuna. sehän pitäis olla merkki siitä et vatsa-vaivoja ei ole :)

taaperon mustasukkaisuus nyt se sitten on sekin havaittavissa :D vauvalle ei tee mitään pahaa, päinvastoin, hoivaisili ja pitäisi sylissä, kantaa vaippoja ja riepuja.... MUTTA: täysi riiviö välillä :D tai sitten saa yhtäkkiä huuto-kohtauksen ja ihan täyttä kurkkua. ja syliin....
iltaisin nukahtaa kyllä ite, mutta juoksee ainakin puoli tuntia sängystään pois. OISKO KELLÄÄN HYVÄÄ VINKKIÄ iltaan? scala, sulla on niin monta taaperoaikaa koettu, heitää joku vinkki :)
meillä iltaan kuuluu suihku/ kylpy, sitten iltapala, sitten siivotaan yhdessä lelut, taapero saa mukiin lämpimän maidon jonka sylissä sen rauhassa juo.
sitten hampaan pesu, hyvän yön toivotukset muille, ja sänkyyn. valot pois mutta makkarin ovi auki jotta kuulee meidät, välissä on vain ruokailuhuone.
eli rutiineista ei pitäisi olla kyse.
välillä ollaan ihan helisemässä, eilenkin meni 40 min. ennenkuin nukahti. juoksee miljoona kertaa sängystä pois...
itellä on niin monta vuotta välissä tuosta ajasta, että en kerta kaikkiaan tarkkaan muista miten oon silloin toiminut...
päiväuniakin on vähennetty, nukkuu noin tunnin. sellasina päivinä kun päiväunet jää jostain syystä pois, nukahtaa ennen klo 20 ja periaatteessa heti sänkyyn vietyä. mutta on niin pieni vielä, 1v 9kk, että mun mielestä ei vois jättää unia poiskaan? kun selkeästi niitä tartteis vielä.

jaahas, paljon ois vielä kirjoitettavaa, mutta alkaa päässä vilkutella valoja, pakko lähteä ruudun äärestä ettei äänsärky iske :( yh...

oikein mukavaa vuoden viimeistä päivää :wave:
 
Heips, mukava lukea muiden kuulumisia ja kuinka arki on lähtenyt käyntiin! Tässä hieman sellaisia täältäkin taloudesta! Tyttö on nyt 3 viikkoa ja 3 päivää vanha (hurjaa kuinka se aika menee nopeasti...). On kasvanut hyvin ja aika perustyytyväinen tapaus onkin vaikkakin unipuolella meillä on ongelmia :hug:

Vatsavaivat vaivaavat tyttöä kovasti ja ne ilmenevät aina tissiruokinnan jälkeen? Eli n. 1 tunti tissin jälkeen alkaa tyttö vääntelemän vatsaa? Jos anna korviketta tai pumpattua äidinmaitoa pullosta ei tälläistä ongelmaa ole? Onko muilla vastaavaa? Mikäköhän auttaisi asiaan; olen kokeillut Cuplatonia ja ei mielestäni ole auttanut... Haluaisin kuitenkin imettää, jotenb pelkälle pulloruokinnalle en haluaisi. Onkohan imetysotteessa jotain vikaa?

Tästä syystä unet ovat todella katkonaisia ja tyttökin alkaa olla väsynyt :( Tänäänkin on valvonut 9.00 alkaen ja juuri äsken vasta nukahti (eli valvonut yli 5 tuntia!). Kateellisena luen teidän muiden tekstejä, kun pienokaiset nukkuvat jo 6 tunnin ja ylikin unia...

Ulkoilu ollaan aloitettu tänään; istuskeltiintytön kanssa takapihalla 15 minuuttia :) Nyt kun on luvattu hieman lauhempia ilmoja niin päästään varmaan muinakin päivinä ulkoilemaan ja haukkaamaan raistista ilmaa. Onko muut aloittaneet jo pidemmät ulkoilut pienokaisten kanssa?

Mahtavaa vuoden viimeistä päivää ja onnea tulevalle vuodelle :wave:

Mamma2012 & pikku-sukkula 3vko ja 3pv
 
ulkoillaan miten kelit sallii, nyt satelee vettä ja on plussan puolella, poju ollut ulkona nukkumassa pari tuntia.
muutoin nukkuu missä vain, kun kellonaika on unelle, uni tulee myös. no, toistaiseksi näin :)
tuulelta suojaan harsolla tai huivilla kuomu-aukon.
no niin ja sitten herättiin :)
 
Heippa!

Arki pitää sen verran kiireisenä, ette oikein ehdi kuin käydä pikaseen lukee kuulumiset. Ja nyt olen vielä ollut viikon verran kuumeessa. Onneksi nyt alkaa mennä parempaan suuntaan!

Vaipoista käytetään nyt Pampers kokoa 2. Samoista syistä kuin on mainittukin jo. Osittaista kestoilua aloitellaan keväämmällä. Nynaeve itse olen pitänyt Fuzzi bunz merkkisistä kestoista. Nyt olen lisäksi ostanut Ipanat vaippoja. Taskuvaipat on hyviä, koska imun määrää pystyy itse muokkaamaan. Mutta parhaiten sen oman suosikkinsa löytää kokeilemalla.

Jotain pientä rytmiä on havaittavissa, tai vauva pakonsanelemana joutunut sopeutumaan sellaiseen. Eli aamulla heräilee 8-9 välillä. Aamupäivä ollaan sisällä, usein nukkuu sylissä tai rintarepussa. Rengasliinakin on, mutten ole ehtinyt opetella käyttöä, kakkonen viihtyi tosi hyvin tavallisessa liinassa. Ulos pikkunen menee 11 aikaan ja usein nukkuu siellä 2-3h, jolloin otan sisälle ja jatkaa unia ulkotamineet päällä vielä n.1h. Päivällä siis erittäinkin mainiot unet, jolloin ulkoillaan isompien kanssa ja ehditään vielä touhuta sisälläkin :). Sisällä pikkunen ei nuku kuin sylissä, heti kun laskee sänkyyn/sitteriin, niin herää. Kovemmilla pakkasilla olikin päiväunien kanssa ongelmaa.. mutta siis pitkään ollaan ulkoiltu pitkiä aikoja! Yli 10 asteen pakkasilla en ole vauvaa ulkona nukuttanut.

Nyt on parina yönä nukkkunut jo 3h pätkän, muuten 1-2h välein syödään. Joulun aikaan valvoskeli yöt viikon ajan, silmäpussit alkoi roikkua polvissa asti. Mutta siis kaikenkaikkiaan kivasti yöt menee, syö ja jatkaa heti unia. Ei jää kukkumaan tai itkeskele sen enempiä.

Hymyjä ja juttelua tulee kovastikin :heart:
Tänään on neuvolalääkäri, saa vähän mittojakin pikkusesta. Täysimetyksellä mennään, maitoa tuntuu riittävän ja tulevan hyvin. Tuttia vauva ei huoli millään, ei kertakaikkisesti. Olen yrittänyt kaikki huijaamis yms. keinot. Toinen vaan kattoo silmät pyöreenä, mikä sinne suuhun nyt tuli =)
Tyttö on kaikenkaikkiaan erittäin rauhallinen ja tyytyväinen vauva, ei paljoa itkeskele tai mieltään osoita. Lattiallakin vihtyy joitain hetkiä itsekseen. Kertakaikkisesesti valloittava tapaus :)

Itse teen luopumistytöä kovasti sen kanssa, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä tämä on viimeinen vauvamme ja koitan henkiä kaiken tästä ajasta irti. :)

Ihania hetkiä vauvojen kanssa kaikille!

hevosenkenkä ja tyttö n.1,5kk
 
Meidän nyt 7vkon ikäinen poika on nimeltään Isak. Vaipat Pampersit + äpakkauksen kestot. Syö pullosta öisin 2,5t välein Päivisin harvemmin. Päikkärit nukkuu aina ulkona. Viihtyy vaan sylissä sisällä. Tutti kelpaa. Yöt sitterissä oksentamisen takia. Kasvanu jopa kg kk:ssa Iso poika jo! Hymyilee & juttelee. Hormoninäppyjä paljon. Arki kiireistä joten en ehdi kirjottamaan Mielessä ootte kuitenkin! Korvapuusti & Isak 6vkoa
 
mamma2012: Kuulostaa ote- tai muuten vaan imemisongelmalta. Tsemppiä jatkoon!

Rokotetutkimukseen tuli paperit postissa mutta ei osallistuta.

Jälkitarkastus oli myös ja siinä ei ihmeempiä. PItäisi muistaa lappu viedä kelaan, samoin uusia verokortti kelaa varten..

Neuvolalääkäri oli myös vauvalla ja mitat 7 vkon kohdalla oli 5410 g (3584) ja 58 cm (50). Suluissa syntymämitat. Hyvin siis kasvanut ja täysimetyksellä. Kaikki ok. =)

Rintaraivareita täälläkin, harventaa syöttövälejä ja mä en meinaa uskoa, toisaalta myös suihkutissit hermostuttaa jos kovin on päässet täyteen ja voimalla tulee maito. Pumppaaminen aamuisin on nyt auttanut tähän ongelmaan.

Päikkärit nukkuu milloin missäkin, yleensä sitterissä. Ulkona en oo nukuttanu paitsi silloin jos nukkuu silloin kun esikoisen kanssa ulkoilen. Nukkuu hyvin myös sisällä ja eilen nukahti lattialle.. Toki sieltä sänkyyn nostin mutta tosiaan jos nukuttaa, nukahtaa helposti.


HilmaVilma ja Väiski 7 vkoa
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mamma2012
lääkärineuvola takana meilläkin :)

ikää 7viikkoa

paino: 5565g (3960g)

pituus: 59cm (52cm)

pään-ymp. 38,5 cm (34,5 cm)

painokäyrä menee alakanttiin, mutta niin menee isosiskollakin vieläkin :) kyllä kohdussa vedeltiin yläkäyrän yläpuolta, toista on kun pääs pois ;)

kiireisiä hetkiä menee itelläkin. aikaa ois koneilla enemmän jos en nukkuis ite päiväunia pienien kanssa yhtäaikaa. mutta oma pää kaipaa unta, ja kroppa lepoa :) taivaallinen hetki on vajota sohvan uumeniin....

muutoin aletaan olla kuosissa, ja aamuisin yritetään ulkoilemaan yhdeksän maissa, kun pikkuinen menee aamu-unilleen.

meille tämä ON viimeinen vauva... haikeaa on päivä päivältä, mutta järki puhuu enemmän kuin sydän.
aionkin vaatia sterilisaation hormonikierukan sijaan. jälkitarkastus vasta ensi viikolla. liki 2kk synnytyksestä.

ja terkkarin osuus on myös ensi viikolla. MIKÄ JÄRKI SIINÄKIN ON, ETTEI NIITÄ VOIDA LAITTAA SAMALLE PÄIVÄLLE??
mun tarttee laahustaa tuonne keskustaan sitten... no onneks mies tulee töistä aiemmin toisella kerralla. mutta lääkäri-käynnille on mentävä pienten kanssa, hoitajaa ei ole... no, kaipa siellä joku on joka niitä kaitsee mun tutkimuksen ajan.

pidemmille kävelylenkeille jo päästy pari kertaa, ja voi että tekee hyvää!!! niin kropalle kuin ennenkaikkee mielellekin :)
 
FG: Ihan hyviltähän noi tidän mitat näyttää. :) Vrt. meidän. Se että paino menee nollakäyrän alapuolella, ei haittaa. Se nollaköyrähän ei ole mikään tavoitetaso. Meillä ainakin vauva on rakenteeltaan siro ja niin on/oli esikoinenkin. Esikoisen painokäyrä on aina ollut viivan alapuolella, enimmillään siellä -20 kieppeillä.

HilmaVilma
 
Ääh, kerkeenköhän kirjottaa mitään, kun heti alko kuuluun ähinää, kun koneen avas! Ja arvoin tässä vielä, että tiskaanko sitteki astiat tämän sijaan..

Meillä on nyt viikon (?) verran ollut ilta-/yökukkumista. Ei enää nukahda noin ysin aikaan tissille yötä varten. Uni ei vaan tuu ja sitte itkeskelee ja hylkii tissiä. Joutunu nukuttaan syliin joka ilta/yö. Jos ysin aikaan ruvetaan "nukkumaan", niin lopullinen nukahtaminen saattaa tapahtua vasta vähän ennen yhtä, niinku viime yönä. Viime yönäki sain pariin otteeseen nukahtaan syliin, mutta heräs kun laitto sänkyyn. Lopulta annoin vieressä itkeskellä ja hylkiä tissiä niin kauan, että tissi yhtäkkiä kelpaski ja nukahti pian siihen. Tutista tulee vaan raivari.
Oon vähän neuvoton asian suhteen :confused:
Ei oo mitään vaikutusta sillä, että on päivällä enemmän tai vähemmän hereillä. Pitäis saada muutettua varmaan sitä alkuillasta nukkumista, mutta sitä vaikeuttaa se, että nukahdan iteki yleensä sillon. Noin kuudelta ruvetaan syömään ja sitte hupsista herätäänki kasilta!
Oikea illanvirkku ja aamuntorkku tullu tytöstä!

Eilen kokeilin ekaa kertaa kestovaippaa, äitisypakkauksen Imsevimse aio-vaippaa. Mulla oli niitä kaks, kun on saanu. Toinen ei varmaan ollu hyvin päällä, koska sen seurauksena tyttö sai aika pahan vaippaihottuman. Toivottavasti sinkkivoide nyt auttaa, kun jotenki bepanthen ei tuntunu tekevän mitään. Oisko iho pian tottunu siihen liikaa... Kestoja pidin molempia n. 2-3 tuntia päällä.

Ja nyt pitää mennä ->

mnica ja tru 9 vkoa
 
Rokotetutkimus huomasin eilen illalla paperit hyllyssä, oli kuulemma tullu joku päivä postin mukana mies kertoi ;) Täytyypi tutustua tarkemmin... Vaikka rokotteet ei kyllä niin suosiossa tällä hetkellä taida yleisesti ollakkaan..

Vatsavaivat Meilläkin on väännelty vatsaa, pierut itkettävät eikä oikein mikään ole hyvin. Minun antibiootteja, suklaata, kahvia, sipulia kaikkia on mietitty.. Mutta D-vitamiinia me nyt alettiin vähän epäilee. Jäi meinaa d-vitamiinit antamatta tuossa reissun päällä parina päivänä, eikä ollut mitään vatsavaivoja. Nyt kotona taas kesken unienkin kauheella vänkäämisellä ja itkemisellä alkaa peräpää paukkumaan.. ihan raukka toinen.. :( Meillä on kahta merkkiäkin, Devisolit ja Gefiluksen d-vitat.. Mutta onko niitä pakko antaa...?? (no joo..on kai..) Mutta annanko vaikka tipan kerrallaan??

Tissillä olo, raivarit, vatsavaiva Mammaa ja Tirppana, en tiedä koskeeko tämä teitä, mutta tulitte heti mieleen kun luin tämän.. Liberokassin imetysoppaassa oli hyvä kappale "Liian paljon, liian nopeasti"
Jos maitoa tulee runsaasti (eli tissi täynnä?), mutta vauva imee tiheästi, (eli vain hetken epävarmasti mutta haluaa pian jo uudestaan?), on itkuinen ja vaikuttaa vatsavaivaiselta, voi kokeilla samasta rinnasta imettämistä muutamalla imetyskerralla peräkkäin (esimerkiksi kaikki imetykset kolmen tunnin aikana oikeasta rinnasta ja seuraavan kolmen tunnin syötöt vasemmasta rinnasta). Silloin vauva saa paremmin yhden rinnan tyhjennettyä (eli saa myös rauhoittavan täyttävän takamaidon?). Lepuutettavasta rinnasta voi tarvittaessa lypsää sen verran, että kiristys helpottaa. Sama temppu auttaa, jos vaitoa heruu niin voimakkaasti, että vauvan on vaikea niellä kaikkea tulevaa maitoa.
Meillä ainakin kokeillaan tätä tänä iltana. Ja nyt kun luin eteenpäin, niin nynaevehän jo tuota tekeekin :D

Me Poika tänään täydet 2kuukautta ! :)
Eilen loppui neljäs antibiootti kuuri minulla. Ja ah autuus kun tissit eivät enää ole olleet kipeät. Jännityksellä odotan palaavatko oireet vielä. Jäljellä on enää sellainen tuhti vancomysin antibiootti, jonka aikana ei sitten anneta omaa maitoa ollenkaan.. :/ Mammografiaakin lääkäri väläytteli seuraavana, että pitää tarkistaa jossei tissien kipu nyt ala loppumaan. Mutta Ihanaa kun on voinut nyt imettää :heart: Ei se vieläkään täysin kivutonta ole, mutta poika tuntuu nauttivan ja helpottaa yöllä kaikkien elämää. Varsinkin isä tykkää kun ei tarvitse lämmitellä maitoja ;)
Ensi viikolla jälkitarkastus ja ensimmäiset rokotuksetkin pitäisi kuulemma antaa. Pojan rytmi on pysynyt ekoilta viikoilta asti hyvin tarkasti siinä kolmen tunnin ruokailuväleissä. Se on sitten ihan sama onko tuo väli nukuttu vai kukuttu :D Öisin ollaan välillä päästy pidemmillekin väleille. Ja täysin sylikissahan meilläkin on <3 Mutta jossain lukikin, että vauva tarvitsee läheisyyttä 3-4kuukauden ikään asti yhtä paljon mitä kohdussa ollessaankin. Minun korviini tämä kuullosti hyvälle, eli näin meillä tehdään ;)
Palautuminen pojan syntymän jälkeen raskauden aikana tulleet 15kiloa lähti 1½viikossa, eli kaikki oli vain turvotusta. Ja pari kiloa alle lähtöpainon nyt jo ollaankin. Mistähän lie vauva joutunut repimään ravintonsa kohtuun.. :|
Hätäsektiohaava, tuo pystyyn tehty ja auki repeytynyt haava sulkeutui lopulta sitten todella hyvin. ..Vähän isompi raskausarpihan tuosta nyt jäi muistoksi. Kutittaa ja kiristää vielä kovasti. Poikkipäin tehty kohdun leikkaushaava sen sijaan tuntuu jotenkin muhkuraiselta ja kiristelee sekin. Raskaushousuja olen käyttänyt vielä ihan tuon haavan vuoksi, ei hinkkaa eikä kiristä haavan seutua.
Vauvakuume älkää tulkitko väärin, mutta meillähän ei tämän esikoisen kanssa ollut kummallakaan sen erikoisempaa vauvakuumetta. Ikä molemmilla siinä kolmenkymmenen lähettyvillä, ja itsellä PCOS, niin ajattelimme että jos lasta haluamme, niin nyt voisi alkaa yrittää. Ja rakkaan lapsen nyt saimmekin 10kk yrittämisen jälkeen. Mutta nyt minulla on pahemman laatuinen vauvakuume. Tai ehkä ennemmin raskaus ja synnytyskuume. Raskauden haluaisin kokea uudestaan, vaikka siitä se järkyttävä pahoinvointi olikin. Ja sen synnytyksen haluaisin kokea. Ehkä tuo hätäsektio teki sen, että joku kokemus jäi puuttumaan... iiiisäntä ei vain ole todellakaan suostumassa tähän hommaan uudestaan, ilmeisesti juurikin tuon samaisen hätäsektion vuoksi.. itse taas yritin sanoa, että jos tehdään toista, niin yritetään tehdä heti perään ;)

Jaah, johan tässä olikin omaa laatuaikaa jo yllin kyllin. Poikakin tullut tässä välissä tuohon viereen istumaan turvakaukalossaan :D Kädet ne on niin ihmeelliset tuijotella ja heilutella. Niiden kanssa viihtyy hyvin :D
 
yksin puhelua.. ;)
Jälkitarkastus ja pojan 2kk neuvola käyty. Eli poika saanut ensimmäisen annoksen rotavirusrokotetta. Tosin puolethan siitä taidettiin iloisesti purlata kauluksille ;)
Paino noussut 5555g (3450g), pituus 59,9cm (50cm). Neuvolan tädillä on tapana kirjoittaa aina jotain positiivistakin lapsen korttiin, niin nyt oli kehut kauniista ihosta :)
Oma tarkastus vähän niin ja näin.. Tai ainakin jäi sellanen olo. Treeniä treeniä sais alkaa, ovestetin tai joku sellanen pitäis alottaa.. ja minipillerit antoi. Kysyin millon hätäsektiohaavan kanssa saisi alkaa yrittää toista lasta, ei osannut vastata. Mutta suositteli että vuoden pitäisi kehon antaa palautua ja levätä ennen kuin alkaisi yrittääkään toista.. :| ?? Näin siis kuulemma kaikilla....
Jaah. poika heräilee =)
 

Yhteistyössä